eitaa logo
بانو نگار
514 دنبال‌کننده
316 عکس
99 ویدیو
6 فایل
رسانه بانوان انقلاب اسلامی ارتباط با ما👇 @Abaspoor98 @elhamghafari انتشار مطالب با ذکر نام کانال مجاز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📍خوانشی واقعی از حقوق وتکالیف زوجین نسبت به یکدیگر در قانون مدنی و سایر قوانین موضوعه 🔗یادداشت۲ 🌿جدالی که در این جا وجود دارد جدال دو انسان و به بهای اتلاف سالهای عمر آنها قیمت گذاری می شود. البته در این جدال هردو بازنده هستند قوانینی که حتی تیتر آن مبتنی برعدالت جنسییتی به حقوق وتکالیف زوجین رخ نمایی می کند در عمل و اجرا وبه طرز غیر قابل قبولی از هدف قانون گذار دورشده وخانواده محوری که سیاست کلان نظام جمهوری اسلامی ایران حسب اصل دهم قانون اساسی و نیز برنامه پنج ساله ششم توسعه است به خانواده ای تبدیل می شود که به زور و کشمکش و استعانت ازتفاسیرقانونی دور از روح قانون و شریعت ، به میدان جنگی مبدل شده است که زوجین پیوسته باکلاه خود وزره مقابل هم ایستاده اند . اثبات سوء معاشرت مرد مبتنی برتکلیف مندرج در ماده1103 برای زن به راحتی اثبات سوء معاشرت او توسط مرد نمی باشد، اگر به دلیل عدم حسن معاشرت زوج ادامه زندگی و حیات طیبه برای زن امکانپذیرنباشد اثبات سخت آن تا قبل از آبان 1399 به ماده 1130 قانون مدنی ارجاع داده می شد راهی مملو ازسختی و پیچیدگی که سالها باید در آن هماوردی حقوقی کرد این راه مستلزم پیمودن راههای فرعی دیگری یعنی 5 شرط مندرج در ماده 1130 قانون مدنی بود، کدام وکیل است که نداند اثبات هرکدام از آنها به چه معنا است ؟و البته بانسخ یا عدم نسخ این ماده و ماده1122 قانون مدنی نیز باید فعلا سردرگم به گریبان پناه برد و اگر این نسخ شامل اصلاحات هم باشد درپاره ای ازحقوق زنان دچار مشکلات فراوان جدیدترخواهیم شد. به نظر می رسد قانونگذار محترم اراده اش بر زندگی توام با مهر و عشق و عدالت بوده است اما در عمل ورویه قضایی خانواده محوری حول مهربانی ومهرورزی وعشق به آورد گاهی تبدیل شده است که زوجین می بایست برای اثبات نبودن این مؤلفه ها که گاهی فقط در خشونت کلامی است و هرگز قادر به اثبات آن نیستند متوسل به خشونت فیزیکی شوند تا شرایط ماده 1130 قانون مدنی محقق شود . باخودچگونه ایم ؟آیا نمی بایست تلاش ما برای تحقق موادی از قانون باشد که به شدت نیازمند به روز رسانی شدن است؟ واکنون نیز در چارچوب قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه سلامت که نه تنها به روز رسانی نشده است که دچار ابهام شده است و البته از قانوگذارحکیم چنین اهمالی پذیرفته نیست و شایسته نمی باشد. ابهامی که ناشی از عدم تعامل مجلس شورای اسلامی بانخبگان حقوقی و بدون تعیین جایگزین برای دو ماده منسوخ و یا بقا اصلاحیه آنها نیازمند استفساریه باشد. صیانت از خانواده محوری مبتنی بر رعایت کرامت زوجین براساس ماده1103 قانون مدنی نیازمند اصلاحات و تغییرات مقتضی می باشد. در ادامه این نوشته های سریالی از خلاءهای قانونی و ایرادات واشکالات که مخل عدالت رویه ای است ونیز تفسیرهای قضایی بی تناسب با قانون می نگارم . ✍️سکینه السادات پاد وکیل پایه یک دادگستری – عضو کمیسیون بانوان و خانواده مرکز وکلای خراسان رضوی و دانش پژوه مقطع دکتری حقوق عمومی(هئیت تحریریه بانو نگار) 📣 بانو نگار رسانه بانوان انقلاب اسلامی https://eitaa.com/Banounegar @Banounegar
📌جریانات دینی و مسائل زنان 🔗یادداشت(1) 🔹مسائل زنان در کشور ما همواره از سوی جریانات فکری و سیاسی متعددی دنبال می گردد. هر چند تعدد و پیچیدگی این جریانات باعث گردیده در نگاه اول این اقوال صرفا به دو دسته دینی و غیر دینی (سکولار و فمنیسم) در کشور شناخته شوند و شاید از همین منظر مراکز متعددی در حوزه زنان دوره های فمنیسم شناسی و نحله های آن را برگزار نموده اند و کمتر دوره ای با موضوع شناسایی رویکرد های مختلف دینی به مسئله زنان برگزار گردیده است. شاید بتوان گفت بیش از شناخت گفتمان های رقیب در موضوع زنان، کنشگران و فعالان این حوزه نیازمندِ شناخت گفتمانِ اصیلِ دینی؛ در میان گفتمان های متعدد دینی، به عنوان یگانه گفتمانی که توانایی حل مسائل زنان در کشور را داراست می باشند. اگر گفتمان اصیل دینی به درستی شناسایی، تبیین و به برنامه تبدیل گردد قطعا خود بهترین وسیله حذف گفتمان های رقیب(غیر دینی) در مساله زن می باشد. بر این اساس شاید یکی از بغرنج ترین آسیب های مسائل زنان در کشور عدم شناخت و تفکیک صحیح جریانات دینی نسبت به مسائل زنان می باشد. بدیهی است نمی توان انتظار داشت هر جریان فکری دینی بتواند مسائل زنان را به درستی شناسایی و بر اساس روشی نظامند را ه حلی برای آن ارائه دهد. 🍃می توان گفت سه جریان دینی عمده در کشور ما در موضوع زنان فعالیت می کنند: 1- جریان سنت گرای اسلامی 2- جریان نواندیشان دینی 3- جریان تمدنی(انقلاب اسلامی). هر چند این جریانات پارادایم فکری خود را از منابع دینی کسب می کنند اما تفاوت های ماهوی زیادی با یکدیگر دارند! ❗️ در ابتدا به بررسی گفتمان جریان سنت گرای دینی می پردازیم که قدمتی دیرینه در کشور دارد. مطلوب است در ابتدا به زمینه تاریخی شکل گیری این جریان فکری اشاره کنیم ؛ به نظر می رسد جریان روشنفکریِ سکولار در دوران مشروطه و پهلوی و نیز ادامه آن در جریان اصلاح طلبی دین دار، در دوره کنونی درباره زنان و حمایت از آنان، با پوششِ ضد باورهای فقیهان و گاه ضد اسلامی و غرب اندیشانه، سبب ایجاد رویکردی تهاجمی در بخشی از حوزه های علمیه شد و سبب شکل گیری پارادایمی سخت و محکم در این نهاد گردید که حتی با وقوع انقلاب اسلامی نیز در بخشی از نهاد حوزه علمیه، تا کنون، نگاه سنگینِ فقهی این جریان بر رفتار سیاسی و اجتماعی زنان سایه افکنده است و این بخش از حوزه علمیه، مانند دیگر عرصه ها نتوانست همسو و هم پایه نگاه انقلاب اسلامی و امام خمینی(قدس ره)، به مسائل زنان بپردازد. ▪️به لحاظ رویکردی، جریان فکری سنت گرای اسلامی، همواره جامعه آرمانی خود را عصر نبوی و حیات مومنین اولیه در این دوره می داند و هیچ پاسخی برای مسائل روز جامعه زنان ندارد! از نظر این جریان، علت ایجاد مشکل در حوزه زنان، بی توجهی به اصول و ارزش های دینی و در نتیجه تکالیف و تعبدیات است و البته منظور از تکالیف، بعد فردی و نه تکلیف اجتماعی زنان می باشد. پیامد این تفکر خواسته و یا ناخواسته ایجاد جدا سازی ساحت دین از حیات اجتماعی فرد و ایجاد نوعی « سکولاریزم» در موضوع زنان می باشد! ♦️در فضای فکری جریان سنتی، آن چه برای زن مطلوب و شایسته است، حصر زن در خانه و اشتغال کامل او به شوهرداری و پرورش فرزندان است. به بیان دیگر، در هیچ دوره ای از زندگی زن، حتی در میانسالی که فراغتی بیشتر برای زن ایجاد می گردد، نباید حضور و مسؤولیت اجتماعی دیده شود! اعتقاد به تفاوت‏های فراوان زنان و مردان در زمینه ‏های جسمی، روحی، تعقل و احساسات، ارائه تعریف ویژه از کمالات زن و اعتقاد به تفاوت‏های فراوان حقوقی و تکلیفی زنان و مردان از دیگر ویژگی های فکری این رویکرد است. ادامه دارد... 📣بانو نگار رسانه بانوان انقلاب اسلامی ✍️زهرا عباسپور فعال و پژوهشگر حوزه زن و خانواده https://eitaa.com/Banounegar @Banounegar
📌جریانات دینی و مسائل زنان 🔗یادداشت(2) 📌جریان نو اندیشان دینی(تجدد گرایی) 🔻جريان نو اندیشان دینی با پذيرش اصول و چارچوب هاي مدرنيته، تلاش خود را صرف هم خواني اسلام با مؤلفه هاي فرهنگ مدرن نموده است. نو اندیشان دینی در مسیرِ پیشبرد دو پروژه اصلی خود، یعنی «تحقق مدرنیته در جامعه» و «ارائه تفسیری مدرن از دین» ناگزیر به نقد موقعیت موجود زنان شدند. 🔒 «مدرنیته» در اندیشه فکری این طیف یک «منظومه فکری منسجم» نیست و قائل به برداشت قسمت هایی از آن هستند(تجزیه گرایی) لذا بخش های از نگرش «تمدن غرب» در موضوع زنان مورد اقبال این جریان فکری قرار می گیرد. از این روی از یک سو بر حفظ کیان «خانواده» تاکید و به نقش زن در خانه به عنوان همسر و مادر توجه می گردد و از سوی دیگر با توجه به «فرد گرایی مدرن» از سلسله مراتب نقشی در خانواده و مدیریت مرد بر آن انتقاد می کند و خواهان «برابری نقش ها در خانواده» هستند. فرد گرایی نوعی الگوی اجتماعی انسان مدرن است که تمامی تفاوت های طبیعی میان زن و مرد را انکار می کند و معتقد است تمامی مسئولیت ها و کارهایی که از عهده مردان بر می آید از سوی زنان نیز قابل انجام است و می بایست «تبعیض جنسیتی» در جامعه از میان برداشته شود . 🔺تجددگرایان معتقدند می بایست موانع محیطی و فرهنگی را جهت ظهور و بروز خلاقیت های زن در جامعه زدود و این ممکن نمی شود مگر اینکه موانع «اشتغال» زنان در جامعه از میان برداشته شود در واقع متعالی ترین تعریفی که این جریان دینی از فعالیت زنان در «عرصه جامعه» دارد، «فعالیت های اقتصادی زنان» در جامعه همپای مردان می باشد. از این رو رویکرد خاص این طیف به مسائل زنان «جامعه گرایی» می باشد. جامعه گرایی مد نظر این جریان منبعث از مدل هاي غربي مشارکت زنان با محوريت مراعات «تساوي زن و مرد» و «عدم تبعيض بر اساس جنسيت»، که در «کنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان» ظهور تام دارد، مي باشد مطابق با اين ديدگاه بايد به سوي تساوي حقوق زن و مرد در اجراي مناصب مختلف مديريتي حرکت کرد. ▪️از سوی دیگر نواندیشان دینی سعی در ارائه «تفسیری مدرن از دین» دارند به موجب این نگاه، راه حل مسائل زنان را در به کار گیری علومِ جدید می داند؛ علومی که مبتنی بر «عقل ابزاری» هستند. یکی از ویژگی های عقل ابزاری «تاریخی شدن ارزش های انسانی» و پذیرش «نسبیت در فهم حقایق دینی» است. بر این اساس هیچ معرفتی حتی معارف دینی «ثابت» نیستند و به نوعی «زمانمند» و «مکانمند» به شمار می آیند و نگاه ثابت دینی را نمی پذیرند. بيش تر انديشمندان اين طيف بر اين باورند که آيات قرآن از جمله آيات مربوط به زن عصري بوده و شأن تاريخي دارند از این رو اجتهاد خصوصا آن بخش از احکام دین که مربوط به تفاوت های زن و مرد می باشد می بایست با توجه به زمان و مکان تغییر نماید از این منظر سنت، با عنوان نفی گذشته و به بهانه تحول ذبح می گردد. ❗️بر این اساس این جریان فکری معتقد است؛ آنچه مورد قبول اسلام است، حضور زن همپای مردان به لحاظ موضوع فعالیت، مقیاس فعالیت و مجرای فعالیت در جامعه است و البته منظور از اسلام، اسلامی است که نگرش نسبی گرایانه به احکام دارد چرا که می بایست اجتهاد، متناسب با زمان و مکان تغییر نماید. ادامه دارد... 📣بانونگار رسانه بانوان انقلاب اسلامی ✍️زهرا عباسپور پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده https://eitaa.com/Banounegar @Banounegar
🏴🏴🏴🏴 بزرگداشت غمگمنانه شهادت خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها نفرت و مبارزه اسلام ناب با هر نوع خشونت علیه بانوان است. حضرت زهرا بانوی درصحنه سیاست واجتماع برای صیانت از حقوق بنیادین مردم و فدا کردن جان برای استقرار عدالت است. فاطمه، فاطمه است، بانوی آب وآیینه و نجابت مظهرحضور مسوولانه زن در اجتماع است. لحظه لحظه حضور فاطمه در عالم خاکی از بدو تولد توام با تولید ادبیات فاخر و کرامت عملی در وصف زن ومقام او است. باید فاطمه را در نقش های مختلف قاب کرد و بر اعلا جای جای عالم نقش نگار گیتی کرد. باید برای بازنویسی کنواسیون های صوری و فاقد اثر در عمل سراغ عاشقانه ها و عارفانه های رسول مهربانی با دخترش فاطمه را گرفت و باید سری به خانه امیر بیان وعمل علی زد. باید برای این که کرامت زن در عالم همه فهم شود فاطمه را تفسیر کرد. بانویی که کرامت را از کودکی لمس کرده است چنان شیر زنانه در عرصه اجتماع با اعتماد به نفس وقدرتمند از امامِ خود به حق دفاع می کند و برای همیشه اعصار در تاریخ جریان ساز میشود تا ترجمان حقوق تامه زن در تاریخ بشریت از نگاه اسلام باشد و اگرکسی با کج فهمی واپس گرایانه و متحجر اسلام را فاقد گفتمان و نظریه در حوزه حقوق زن و حضور سیاسی اجتماعی او معرفی کند فاطمه و زندگی کوتاه او قصیده بلند استدلال در رد آن باشد. نمی توان نگین دردانه حضرت خاتم را مخفی کرد. سخنرانی ها و محاجه های مستدل و مستند فاطمه نه فقط برای اثبات مالکیت فدک بود که ارث انبیا کتاب وعلم ومرام آن هاست و فاطمه وارث این علم تماما و کمالا بود و او تصویر زن متولد شده در اندیشه اسلامی است که بر تارک دنیا و عقبی می درخشد. شهادت مادر همه فضیلت هاو مردآفرین دوران حضرت مادر تسلیت باد‌. 📣 بانو نگار رسانه بانوان انقلاب اسلامی https://eitaa.com/Banounegar @Banounegar
📌جریانات دینی و مسئله زنان یادداشت (3) 🔗جریان تمدنی(انقلاب اسلامی) 🔹سومین جریان از میان جریانات دینی موجود در حوزه مسائل زنان جریان «تمدن گرا» می باشد که با وقوع انقلاب اسلامی و اندیشه های امام خمینی(قدس ره) قوت گرفت. این جریان از آنجا که قائل به شکل گیری تمدن نوین اسلامی است «تمدن گرا» از آن یاد می شود. اين تفکر بر خلاف دو جریان فکری دیگر(سنتی و تجدد گرا)، معتقد است در موضوعات زنان دو عنصر پايايي و پويايي اسلام را بايد در يک نظريه ی واحد و دريک نسبت هماهنگ و منطقي می بایست تأمين کرد. از این رو این جریان در صدد است حوزه های تفکیک شده میان زن و مرد را مانند حضور اجتماعی با توجه به مقتضیات زمان حل کند. لذا ذیل یک نگرش «نظام مند» و «سیستمی» نسبت به «عالم»، «جامعه»،«اسلام »و «زن»، تعریفی از زن و حضور اجتماعی او ارائه می دهد. از این رو این جریان می کوشد تا حضور اجتماعی زن را به گونه ای تعریف نماید که در مرحله اول خود زن و سپس جامعه در مسیر تقرب الهی حرکت نماید.از این رو « تکامل گرایی زنان» و «تکامل جامعه» را مطرح می کند. 🔐 تکامل گرایی مجموعه ای از مسئولیت ها را متوجه جامعه زنان می نماید.از این رو این جریان بر خلاف جریان سنتی، نگاهی صرفا فردی به موضوعات زنان ندارد بلکه معتقد به تکامل احکام فقهی در ابعاد فردی، اجتماعی و تمدنی می باشد. از این رو بانوان در افق اندیشه ای رویکرد تمدن گرا بر خلاف رویکرد تجدد گرایان که حضور و فعالیت زن را صرفا در عرصه جامعه مطرح می سازند قائل به حضور «تکلیف مدارانه زن» در عرصه های «خانوادگی» و «اجتماعی» بلکه در عرصه «بین المللی» نیز می باشد. این حضور نه حضوری از سر آزادی های فردی بلکه از منظر «تکلیف و وظیه دینی» حجیت می یابد و از طریق «تصمیم سازی»، «تصمیم گیری» و «اجرا» به نقش آفرینی می پردازند. 🔸 تکامل گرایی از زنان می خواهد تا نسبت به مسائل سیاسی،فرهنگی و اقتصادی در سطح فردی، خانوادگی، اجتماعی و بین المللی بی اعتنا نباشد، و با الویت بندی به سمت آن گام بر دارد . بنابراین تا زمانی که زن نتواند سامان لازم را به خانواده بدهد حضور موفقی در جامعه و بالتبع حضور او در مقیاس جهانی نیز ممکن نمی باشد. لذا در صورت تزاحم انواع فعالیت ها مصالح اساسی (خانواده) مقدم خواهد بود. در صورت چنین اولویت بندی می توان گفت هیچ گونه تعارض نقشی برای زن ایجاد نمی گردد. بر این اساس تمدن گرایان در موضوع حضور اجتماعی زنان معتقد به تئوری«تکامل جامعه» می باشد برمبنای این فرضیه؛ افق حساسیت و اندیشه ورزی جامعه زنان می بایست از سطح خرد و مسائل پیش پا افتاده به سطح حساسیت نسبت به وضعیت اسلام و جبهه استکبار و داشتن اهداف و آرمان های کلان صعود نماید. با بررسی رویکردهای دینی در موضوع زنان، حال باید دید نهاد های سیاست گذار و قانون گذار، ساختارها و نهاد های متولی حوزه زنان، مراکز مطالعاتی و پژوهشی با ردیف بودجه کلان در مسائل زنان و کنشگران این حوزه با کدامیک از این رویکردها در موضوعات زنان به فعالیت می پردازند؟! 📣 ✍️زهرا عباسپور پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده(عضو تحریریه بانو نگار) https://eitaa.com/Banounegar @Banounegar
📣بانو نگار، رسانه‌ی مجازی بانوان انقلاب اسلامی، سعی دارد به دور از افراط و تفریط‌ های رویکردی و بازی‌های سیاسی، مسائل و چالش‌های واقعی بانوان ایرانی را شناسایی نموده و به جامعه نخبگانی و کنش‌گران عرصه‌‌ی استیفای جایگاه حقیقی زنان، جهت مطالبه صحیح و اصولی از مسئولین، ساختارها و نهادهای متولی در این حوزه ارائه نماید. "بانو نگار" افتخار دارد در این مسیر، از تمامی ظرفیت‌ها اعم از افراد حقیقی و حقوقی که تمایل به همکاری داشته باشند؛ دعوت به همکاری نماید. برای اعلام همکاری به آدرس ذیل مراجعه نمائید. ارتباط با ما👇 @elhamghafari @Abaspoor98 ✍🏼بانو نگار رسانه بانوان انقلاب اسلامی https://t.me/joinchat/AAAAAFaPQQkmnrQpXPb3mw
📌 نقش مادران ائمه هدی( علیهم السلام) در جامعه پردازی شیعی 📎 یادداشت 1 ⬅️ مادران ائمه علیهم السلام از جمله بانوانی به شمار می روند که نقش آفرینی برجسته ای در جامعه پردازی شیعه داشته اند اما به علل مختلف کمتر از این دریچه به نقش این بانوان، در سیره پژوهی و تاریخ پژوهی پرداخته شده است و بعضا در مواردی اصلا مورد توجه نبوده اند که منجر به جامعه شناسی تاریخی ناقص در حوزه مسائل مربوط به زنان گردیده است. همچنین از آنجا که استفاده از اندیشه ائمه اطهار (ع) لازمه هدایت جامعه است، می بایست با الهام گرفتن و الگو گرفتن از سیره رفتاری و عملی اهل بیت (ع) زمینه ارتقای رفتاری و معنوی جامعه را فراهم نمود. توجه به ابعاد نقلی و رفتاری امامان شیعه(ع) می تواند کمک شایانی در حل مسائل امروز زنان مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی که منجر به تمدن نوین اسلامی گردد، داشته باشد. 🌱 مادران ائمه اطهار به دلیل آنکه میزبان و مربی مردان الهی و پیشوایان دینی و سیاسی بوده اند، در میان دیگر زنان از اهمیت بیشتری برخوردارند و بررسی و شناخت زندگی آنها می تواند در تبیین مباحث زنان راهگشا باشد. 🔹 در خصوص شان و جایگاه این بانوان، در زیازت اربعین می خوانیم: اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نوراً فی‏ الأصلاب الشّامخه و الأرحام المطهّره... ؛ رحم هایی که نور درخشان ائمّه هدی صلوات الله علیهم اجمعین را برای مدّتی در خود به امانت داشته و مادرانی که خدای متعال شیر گوارا را برای آن حضرات در وجود ایشان قرار داده، همگی پاک و طاهر بوده اند و بدین جهت این افتخار بزرگ شامل حال ایشان گردیده است. 🔼 مادران ائمه اثنی‌عشری در این زمینه، بهترین الگوی عملی برای شایستگی و بایستگی حضور اجتماعی-سیاسی زنان شیعه هستند هر چند می بایست در نظر داشت؛ جو حاکم در زمان ائمه معصوم علیه سلام، اختناق و فشارهای موجود، عرصه را برای حضور سیاسی خود امام معصوم چنان تنگ می نمود که مجبور می شدند به تقیه روی آوردند و یا برای حفظ اصل اسلام و نظام اسلامی، از آشکار نمودن فعالیت های سیاسی، دست بردارند. در چنین شرایطی استتار فعالیت همسران ایشان از اهمیت بیشتری بر خوردار می باشد. 🌱 با نگاهی به زندگانی مادران (ائمه علیهم السلام) می توان گفت؛ از میان این بزرگواران، حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) همچون خورشیدی درخشان در راس این حرکت قرار گرفته و می درخشند و در پرتو حرکت ایشان بقیه مادران ائمه (علیهم السلام) همچون امّ فَروَه، حمیده، حُدَیث، نرجس و... نقش آفرینی می نمایند. ✨ به حول و قوه الهی سعی می گردد در طی سلسله یادداشت هایی به تشریح و تبیین نقش های خانوادگی، سیاسی و اجتماعی هر یک از این بانوان پر افتخار پرداخته شود. ادامه دارد... ✍️ زهرا عباسپور
📌 نقش مادران ائمه هدی( علیهم السلام) در جامعه پردازی شیعه 📎 یادداشت 2 🌱 بانو حُدَیث مادر امام حسن عسکری(علیه السلام) ✨ نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر(عج) است، بلكه آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار می آید. دوره ای که بانو حُدَیث همسر امام هادی(ع) و مادر امام حسن عسکری(ع) نقش آفرینی برجسته ای در آن داشتند. ⏪ بانو حُدَیث از زنان عارف و فاضل عصر خود و به نام‏هاى «سلیل، حدیثه، حربیه» معروف و مشهور بود. و با تولد نوۀ بزرگوارشان (حضرت مهدی علیه السلام) با لقب و عنوان «جدّه» شهرت یافتند. وی که سالیان سال به عنوان (کنیز) شناخته می‏ شدند، پس از ازدواج با رهبر جهان اسلام و تشیع، زندگی دوباره و تابناکی را آغاز نمودند که هر بانویی لیاقت آن را نداشت. وی تنهاترین و بهترین همسر امام علیه‏ السلام می باشند. قبل از آنکه امام هادى‏(ع) با این بانو ازدواج نمایند، امام جواد(ع) در وصف این بانو فرمودند: «سلیل»، یعنى بیرون کشیده از هر آفت و پلیدى و ناپاکى (بعد، از آینده او خبر داد) و فرموند: اى سلیل! زود است خداوند به تو، حجت خود را عطا فرماید که زمین را از عدل پر کند، بعد از آنکه از ستم پر شده باشد. 🔹 دوران زندگی بانو حدیث همزمان با هشت خلیفه عباسی بود که به شیوه خاص خود بر شیعیان فشار وارد می ساختند. بانو حُدَیث، نقشی اساسی در جریانات سیاسی اجتماعی در دوران امام هادی(ع) داشتند، ولی این نقش را به صورت پر رنگ تر می توان در دو مقطع از دوران زندگی امام حسن عسکری(ع) به وضوح مشاهده نمود؛ 1️⃣ پیش از شهادت امام حسن عسکری(ع). 2️⃣پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) 🔸 بنا به گزارش های تاریخی و روایات امام حسن عسکری(علیه السلام) پیش از شهادت، روزی با مادرشان بانو حُدَیث، درباره وقایع سال 260 و شهادت و مسموم شدنشان صحبت فرمودند و مادرشان را از اخبار و اتفاقات این سال آگاه فرمودند، سپس مهدی موعود (علیه السلام) آخرین وصی الهی را به مادرشان بانو حُدَیث سپردند تا ایشان را از سامرا خارج و برای سفر حج به سمت مکه حرکت نمایند. سفر حج بانو حُدَیث که به امر امام صورت گرفت یک سفر عبادی و معنوی نبود، بلکه برای حفظ ولی خدا و آخرین گنجینه الهی صورت گرفت و انتخاب این عنوان برای تنش زدایی و زردودن حساسیت دستگاه خلافت دارای اهمیت می باشد. نکته قابل تامل اینکه این بانو برای امام (علیه السلام) بسیار قابل اطمینان بود و حتی نسبت به بسیاری از مردان مورد وثوق حضرت، که برخی وکلای ایشان به حساب می آمدند و زنان علویه های که در کنار ایشان بودند، بیشتر مورد توجه امام بودند و شهامت و عظمت روحی وی برای امام(علیه السلام) اثبات شده بود. 🌱 بانو حُدَیث و نوه گرامی‌اش، به سفر مکه مشرف شدند و سپس به مدینه رفتند. بانو حُدَیث در مدینه متوجه شدند که فرزند دلبندشان به شهادت رسیده است؛ بانو حُدَیث برای زیارت قبر مطهّر فرزندش و خاموش کردن فتنه ‏هایی که به وجود آمده بود، فوراً همراه عدّه ‏ای از شیعیان به جانب عراق رهسپار شدند. هنگامى که به سامرا رسیدند، متوجه شدند جعفر کذّاب ادعاى ارث و وصایت حضرت امام حسن(ع) دارد و خود را وصىّ و وارث امام معرفى می ‏کند. بانو حُدَیث نزد جعفر کذاب رفته و فرمودند: «وصىّ امام حسن من هستم». جعفر قبول نکرد. وى براى اثبات مدعاى خود، نزد «ابوالشّوارب»، قاضى سامرا، رفت و وصایت خود را به اثبات رساند. هنگامی که جعفر در امر میراث با مادرش به نزاع برخاست، حضرت حجت علیه السلام از مادربزرگش دفاع نموده، فرمود: یا جعْفَرُ مَا لَک تَعَرَّضُ فِی حُقُوقِی؛ «ای جعفر! برای چه متعرض حقوق من می شوی؟» جعفر متحیر و مبهوت شد، سپس حضرت از دیدگان جعفر نهان گردید. بعد از آن جعفر در میان مردم به دنبال یافتن آن گرامی برآمد؛ اما موفق نشد. جعفر و پیروانش برای باطل کردن این ادّعا، از هیچ تلاشی فروگذار نکردند، متقابلاً آن بانوی خردمند و شجاع هم برای اثبات حقّ خود، مدارک کتبی و شفاهی را به محکمه تقدیم فرمودند و در نتیجه، قاضی‏القضات پایتخت نیز به نفع وی حکم صادر نمود. با ورود بانو به سامرّا، نور امید در دل‏های شیعیان پرفروغ‏تر شده و فضای ابهام آلود و خفقان نیز آرام، آرام، به وضعیت عادی برمی‏گشت. ادامه دارد... ✍️ زهرا عباسپور
📎یادداشت ۳ ☘️ بانو حُدَیث مادر امام حسن عسکری(علیه السلام) ❇️ بانو حُدَیث بنا به روایات و نقل های تاریخی تنها فردی بودند که توسط امام حسن عسکری(ع) به عنوان وصی حضرت قرار گرفتند. لازم به ذکر است که اموال امام افزون بر خانه آن حضرت شامل موقوفات و صدقات شیعیان نیز بود که می بایست صرف شیعیان می شد و آن حضرت حُدَیث را لایق این مسئولیت دیده بودند و بانو حُدَیث امورات شیعیان را بدست گرفتند. 🍃 در برخی نقل ها جریان وصی قرار دادن بانو حُدَیث را، مشابه وصایت حضرت زینب(س) از امام حسین(ع) دانسته اند که در روایتی نیز حکیمه خاتون به این تشابه تصریح می کند. شیخ صدوق در روایتی از احمد بن ابراهیم آورده است. «وی پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) نزد حکیمه خاتون رفت و از اعتقاد او درباره امامت پس از امام حسن عسکری(ع) پرسید. حکیمه خاتون در پاسخ فرمودند: به حجه بن الحسن(عج) اقتدا می کند. وی از محل و شخصیت امام زمان(عج) پرسید، حکیمه در پاسخ فرمودند: از دیدگان پنهان است. احمد بن ابراهیم پرسید: پس شیعه به چه کسی پناه ببرد؟ حکیمه پاسخ دادند: به جده، مادر ابومحمد(بانو حَدُیث). او گفت: آیا من به کسی اقتدا کنم که یک زن را وصی خود قرار داده است؟! حکیمه با درایت و درک وسیع خود پاسخ داند: به حسین(ع) اقتدا کن که خواهرش زینب(س) را وصی خویش قرار داد». شهید مطهّری در این خصوص معتقد است: وصی امام عسکری علیه ‏السلام در باطن، این فرزندی است که مخفی است، ولی در ظاهر که نمی‏شد بگوید وصی من اوست، در ظاهر وصی خودش را این زن با جلالت قرار داده است. 🔹 چند سالی از شهادت امام عسکری علیه‏ السلام سپری نشده بود که آن بانوی گرامی بیمار گردیدند و آثار رحلت در وجودش پدیدار شد. از این رو، (وصیت) نمودند کنار آرامگاه همسر و پسرشان، حضرت عسکریین علیهماالسلام به خاک سپرده شوند. هنگامى که این بانوی مکرمه از دنیا رفتند و خواستند به وصیتشان عمل کنند، جعفر کذاب به بهانه اینکه وارث برادر و مالک منزل حضرت است، از دفن کردن بانو خوددارى کرد. در این لحظه به امر پروردگار حضرت مهدى‏(ع)ظاهر شدند و خطاب به عموى ناخلفش فرمودند: «اى جعفر! آیا این خانه، خانه توست یا خانه من است؟!» و از نظرها غایب گردیدند. جعفر که به شدت تحت تأثیر قرار گرفته بود، خود را کنار کشید و به این ترتیب بانو حُدَیث در کنار همسر و فرزند معصومشان به خاک سپرده شدند. 🌱 شهید مطهّری درباره شخصیت والای این بانوی اندیشمند شیعی، معتقد است: تنها (جدّه بودن) سبب شهرتش نشد، مقامی دارد، عظمتی دارد، جلالتی دارد، شخصیتی دارد که … بعد از امام عسکری علیه‏ السلام (مَفْزَعُ الشّیعه) بود، یعنی ملجأ شیعه، این بزرگوار بود. قهراً در آن وقت چون امام عسکری علیه ‏السلام ۲۸ ساله بوده ‏اند که از دنیا رفته ‏اند، علی ‏القاعده مطابق سن امام‏ هادی علیه ‏السلام هم حساب بکنیم ـ زنی بین پنجاه و شصت بوده است. این قدر زن باجلالت و با کمالی بوده است که شیعه هر مشکلی برایش پیش می ‏آمد، به این زن عرضه می‏داشت. ✍🏻 زهرا عباسپور پژوهشگر حوزه زن و خانواده https://eitaa.com/Banounegar @Banounegar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بیت، یعنی خانه.. خانه‌ای از جنس نور و حرکت. حرکتی که از پیِ سکینه‌ی الهی برآمده باشد.. خانه‌ی فاطمه بیتِ نور است. و خانواده‌اش شجره‌ی طیبه‌ی عرش اقدسِ الهی‌اند.. ساکنان این بیت آسمانی، از عمود خیمه‌ی خود، آرامش و حرکت را هدیه گرفته‌اند. که عمود خلقت بشریت، فاطمه است.. *هم؛ فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها* فاطمه؛ مادر است. سازنده است. راهبر است.. فاطمه؛ نشان حرکت است در مسیر ظلمات دنیا و هادی است به سوی نور و وصل و قرب.. نشانی حق می‌خواهی، نشان از خانه‌ی فاطمه بگیر.. مادر است که ملت را امت اسلامی می‌کند. مادر است که خانه را بیت الهی می‌کند. مادر است که ولایت را پشتیبانی می‌کند. مادر است که زندگانی را معنا می‌بخشد. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 فاطمه، مادر است.. مادرجان، بانوی بهشتیِ خداوند! هوای ما را داشته باشید. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 روز مادر مبارک