eitaa logo
بانو نگار
514 دنبال‌کننده
316 عکس
99 ویدیو
6 فایل
رسانه بانوان انقلاب اسلامی ارتباط با ما👇 @Abaspoor98 @elhamghafari انتشار مطالب با ذکر نام کانال مجاز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 نقش مادران ائمه هدی( علیهم السلام) در جامعه پردازی شیعه 📎 یادداشت 2 🌱 بانو حُدَیث مادر امام حسن عسکری(علیه السلام) ✨ نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر(عج) است، بلكه آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار می آید. دوره ای که بانو حُدَیث همسر امام هادی(ع) و مادر امام حسن عسکری(ع) نقش آفرینی برجسته ای در آن داشتند. ⏪ بانو حُدَیث از زنان عارف و فاضل عصر خود و به نام‏هاى «سلیل، حدیثه، حربیه» معروف و مشهور بود. و با تولد نوۀ بزرگوارشان (حضرت مهدی علیه السلام) با لقب و عنوان «جدّه» شهرت یافتند. وی که سالیان سال به عنوان (کنیز) شناخته می‏ شدند، پس از ازدواج با رهبر جهان اسلام و تشیع، زندگی دوباره و تابناکی را آغاز نمودند که هر بانویی لیاقت آن را نداشت. وی تنهاترین و بهترین همسر امام علیه‏ السلام می باشند. قبل از آنکه امام هادى‏(ع) با این بانو ازدواج نمایند، امام جواد(ع) در وصف این بانو فرمودند: «سلیل»، یعنى بیرون کشیده از هر آفت و پلیدى و ناپاکى (بعد، از آینده او خبر داد) و فرموند: اى سلیل! زود است خداوند به تو، حجت خود را عطا فرماید که زمین را از عدل پر کند، بعد از آنکه از ستم پر شده باشد. 🔹 دوران زندگی بانو حدیث همزمان با هشت خلیفه عباسی بود که به شیوه خاص خود بر شیعیان فشار وارد می ساختند. بانو حُدَیث، نقشی اساسی در جریانات سیاسی اجتماعی در دوران امام هادی(ع) داشتند، ولی این نقش را به صورت پر رنگ تر می توان در دو مقطع از دوران زندگی امام حسن عسکری(ع) به وضوح مشاهده نمود؛ 1️⃣ پیش از شهادت امام حسن عسکری(ع). 2️⃣پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) 🔸 بنا به گزارش های تاریخی و روایات امام حسن عسکری(علیه السلام) پیش از شهادت، روزی با مادرشان بانو حُدَیث، درباره وقایع سال 260 و شهادت و مسموم شدنشان صحبت فرمودند و مادرشان را از اخبار و اتفاقات این سال آگاه فرمودند، سپس مهدی موعود (علیه السلام) آخرین وصی الهی را به مادرشان بانو حُدَیث سپردند تا ایشان را از سامرا خارج و برای سفر حج به سمت مکه حرکت نمایند. سفر حج بانو حُدَیث که به امر امام صورت گرفت یک سفر عبادی و معنوی نبود، بلکه برای حفظ ولی خدا و آخرین گنجینه الهی صورت گرفت و انتخاب این عنوان برای تنش زدایی و زردودن حساسیت دستگاه خلافت دارای اهمیت می باشد. نکته قابل تامل اینکه این بانو برای امام (علیه السلام) بسیار قابل اطمینان بود و حتی نسبت به بسیاری از مردان مورد وثوق حضرت، که برخی وکلای ایشان به حساب می آمدند و زنان علویه های که در کنار ایشان بودند، بیشتر مورد توجه امام بودند و شهامت و عظمت روحی وی برای امام(علیه السلام) اثبات شده بود. 🌱 بانو حُدَیث و نوه گرامی‌اش، به سفر مکه مشرف شدند و سپس به مدینه رفتند. بانو حُدَیث در مدینه متوجه شدند که فرزند دلبندشان به شهادت رسیده است؛ بانو حُدَیث برای زیارت قبر مطهّر فرزندش و خاموش کردن فتنه ‏هایی که به وجود آمده بود، فوراً همراه عدّه ‏ای از شیعیان به جانب عراق رهسپار شدند. هنگامى که به سامرا رسیدند، متوجه شدند جعفر کذّاب ادعاى ارث و وصایت حضرت امام حسن(ع) دارد و خود را وصىّ و وارث امام معرفى می ‏کند. بانو حُدَیث نزد جعفر کذاب رفته و فرمودند: «وصىّ امام حسن من هستم». جعفر قبول نکرد. وى براى اثبات مدعاى خود، نزد «ابوالشّوارب»، قاضى سامرا، رفت و وصایت خود را به اثبات رساند. هنگامی که جعفر در امر میراث با مادرش به نزاع برخاست، حضرت حجت علیه السلام از مادربزرگش دفاع نموده، فرمود: یا جعْفَرُ مَا لَک تَعَرَّضُ فِی حُقُوقِی؛ «ای جعفر! برای چه متعرض حقوق من می شوی؟» جعفر متحیر و مبهوت شد، سپس حضرت از دیدگان جعفر نهان گردید. بعد از آن جعفر در میان مردم به دنبال یافتن آن گرامی برآمد؛ اما موفق نشد. جعفر و پیروانش برای باطل کردن این ادّعا، از هیچ تلاشی فروگذار نکردند، متقابلاً آن بانوی خردمند و شجاع هم برای اثبات حقّ خود، مدارک کتبی و شفاهی را به محکمه تقدیم فرمودند و در نتیجه، قاضی‏القضات پایتخت نیز به نفع وی حکم صادر نمود. با ورود بانو به سامرّا، نور امید در دل‏های شیعیان پرفروغ‏تر شده و فضای ابهام آلود و خفقان نیز آرام، آرام، به وضعیت عادی برمی‏گشت. ادامه دارد... ✍️ زهرا عباسپور
📎یادداشت ۳ ☘️ بانو حُدَیث مادر امام حسن عسکری(علیه السلام) ❇️ بانو حُدَیث بنا به روایات و نقل های تاریخی تنها فردی بودند که توسط امام حسن عسکری(ع) به عنوان وصی حضرت قرار گرفتند. لازم به ذکر است که اموال امام افزون بر خانه آن حضرت شامل موقوفات و صدقات شیعیان نیز بود که می بایست صرف شیعیان می شد و آن حضرت حُدَیث را لایق این مسئولیت دیده بودند و بانو حُدَیث امورات شیعیان را بدست گرفتند. 🍃 در برخی نقل ها جریان وصی قرار دادن بانو حُدَیث را، مشابه وصایت حضرت زینب(س) از امام حسین(ع) دانسته اند که در روایتی نیز حکیمه خاتون به این تشابه تصریح می کند. شیخ صدوق در روایتی از احمد بن ابراهیم آورده است. «وی پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) نزد حکیمه خاتون رفت و از اعتقاد او درباره امامت پس از امام حسن عسکری(ع) پرسید. حکیمه خاتون در پاسخ فرمودند: به حجه بن الحسن(عج) اقتدا می کند. وی از محل و شخصیت امام زمان(عج) پرسید، حکیمه در پاسخ فرمودند: از دیدگان پنهان است. احمد بن ابراهیم پرسید: پس شیعه به چه کسی پناه ببرد؟ حکیمه پاسخ دادند: به جده، مادر ابومحمد(بانو حَدُیث). او گفت: آیا من به کسی اقتدا کنم که یک زن را وصی خود قرار داده است؟! حکیمه با درایت و درک وسیع خود پاسخ داند: به حسین(ع) اقتدا کن که خواهرش زینب(س) را وصی خویش قرار داد». شهید مطهّری در این خصوص معتقد است: وصی امام عسکری علیه ‏السلام در باطن، این فرزندی است که مخفی است، ولی در ظاهر که نمی‏شد بگوید وصی من اوست، در ظاهر وصی خودش را این زن با جلالت قرار داده است. 🔹 چند سالی از شهادت امام عسکری علیه‏ السلام سپری نشده بود که آن بانوی گرامی بیمار گردیدند و آثار رحلت در وجودش پدیدار شد. از این رو، (وصیت) نمودند کنار آرامگاه همسر و پسرشان، حضرت عسکریین علیهماالسلام به خاک سپرده شوند. هنگامى که این بانوی مکرمه از دنیا رفتند و خواستند به وصیتشان عمل کنند، جعفر کذاب به بهانه اینکه وارث برادر و مالک منزل حضرت است، از دفن کردن بانو خوددارى کرد. در این لحظه به امر پروردگار حضرت مهدى‏(ع)ظاهر شدند و خطاب به عموى ناخلفش فرمودند: «اى جعفر! آیا این خانه، خانه توست یا خانه من است؟!» و از نظرها غایب گردیدند. جعفر که به شدت تحت تأثیر قرار گرفته بود، خود را کنار کشید و به این ترتیب بانو حُدَیث در کنار همسر و فرزند معصومشان به خاک سپرده شدند. 🌱 شهید مطهّری درباره شخصیت والای این بانوی اندیشمند شیعی، معتقد است: تنها (جدّه بودن) سبب شهرتش نشد، مقامی دارد، عظمتی دارد، جلالتی دارد، شخصیتی دارد که … بعد از امام عسکری علیه‏ السلام (مَفْزَعُ الشّیعه) بود، یعنی ملجأ شیعه، این بزرگوار بود. قهراً در آن وقت چون امام عسکری علیه ‏السلام ۲۸ ساله بوده ‏اند که از دنیا رفته ‏اند، علی ‏القاعده مطابق سن امام‏ هادی علیه ‏السلام هم حساب بکنیم ـ زنی بین پنجاه و شصت بوده است. این قدر زن باجلالت و با کمالی بوده است که شیعه هر مشکلی برایش پیش می ‏آمد، به این زن عرضه می‏داشت. ✍🏻 زهرا عباسپور پژوهشگر حوزه زن و خانواده https://eitaa.com/Banounegar @Banounegar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بیت، یعنی خانه.. خانه‌ای از جنس نور و حرکت. حرکتی که از پیِ سکینه‌ی الهی برآمده باشد.. خانه‌ی فاطمه بیتِ نور است. و خانواده‌اش شجره‌ی طیبه‌ی عرش اقدسِ الهی‌اند.. ساکنان این بیت آسمانی، از عمود خیمه‌ی خود، آرامش و حرکت را هدیه گرفته‌اند. که عمود خلقت بشریت، فاطمه است.. *هم؛ فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها* فاطمه؛ مادر است. سازنده است. راهبر است.. فاطمه؛ نشان حرکت است در مسیر ظلمات دنیا و هادی است به سوی نور و وصل و قرب.. نشانی حق می‌خواهی، نشان از خانه‌ی فاطمه بگیر.. مادر است که ملت را امت اسلامی می‌کند. مادر است که خانه را بیت الهی می‌کند. مادر است که ولایت را پشتیبانی می‌کند. مادر است که زندگانی را معنا می‌بخشد. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 فاطمه، مادر است.. مادرجان، بانوی بهشتیِ خداوند! هوای ما را داشته باشید. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 روز مادر مبارک
📌مکرون و زنای با محارم ‼️ فرانسه ارتباط جنسی با محارم را برای سن بالاتر از 18 سال و در صورت رضایت طرفین، قانونی اعلام کرد؛ خبری که بعد از انتشار، موجی از تعجب، انزجار و نفرت را برانگیخت و قلب حقیقت‌جویان عالم را به درد آورد. 📍برای درک و تبیین این گزاره‌ی به ظاهر نامعقول، بایستی به مبانی اندیشه‌ای دنیای غرب رجوع کنیم. در تفکر اومانیستی یا انسان‌محور که انسان را مبنا و غایتِ هستی می‌داند، هرآن‌چه برای کام‌روایی و لذت انسان در این دنیا مفید و دست‌یافتنی باشد و در نهایت او را به آرامشی ولو لحظه‌ای برساند، نه تنها مشروعیت که مطلوبیت دارد و مورد مطالبه خواهدبود. در نتیجه هر اقدامی که مانع از دستیابی انسان به بهره های فردی و لذت های شخصی او باشد، مذموم و ناپسند خواهد بود و لاجرم بایستی به نحوی از انحاء منتفی شود. 🔒 همین است که جهت و سوی اندیشه‌ها، مطالعات و دستاردهای علم بشری در عصر حاضر، در حوزه‌های جامعه‌شناختی، روان‌شناختی و فلسفی، در جهت تبیین هرچه بیشتر همین کامروایی و قداست‌زدایی از هرگونه به تأخیر انداختن لذت‌ها بوده است. در چنین نگرشی، کارکرد حوزه‌ی طراحی و تدوین قوانین، نیز در جهتِ تأمین امنیت برای پاسداری بهتر و بهینه‌تر از همین خواست ها و کشش‌های فردی در دست‌یابی به لذت بوده و حتی در جهت جرم‌انگاری و تعیین محدوده برای عدم دسترسی‌ها خواهد بود. در این مبنا و نگرش، اخلاق، امری فردی اگرچه با کارکردی اجتماعی خواهد بود و دولت‌ها امکان نفوذ به امور شخصی را نداشته و تنها می‌توانند از قلمروی خصوصی در مقابل دخالت عرصه‌ی عمومی، در جهت حفظ منافع فردی دفاع نمایند. با این حساب تکلیف این قانون و قوانین مشابه هم‌چون ازدواج هم‌جنس‌گرایان، هم‌باشان، ازدواج سفید و... روشن است و طبیعی است اگر دولت فرانسه در این مسیر با ادعای آزادی و حقوق بشر، در این مسیر پیشرو باشد! چراکه فرانسه از قرن‌ها پیش از این، مدعیِ نوانگاری و نوآوری در عرصه‌های اخلاق و فلسفه بوده است. ❓فقط یک سوال باقی می‌ماند: آیا زمان آن فرا نرسیده است که انسان را واقعا آزاد ببینیم؟ انسان امروز که در پی آزادی و رهایی از فشارهاست، اگر به خویشتنِ خویش رجوع کند، بازهم خود را در قید و بند حقیقت‌جویی و برتری‌طلبی خواهد یافت. ⁉️او که اسیر جبرها و رهینِ انتخاب‌های خویش است و به ناگزیر بنده‌ی همین جبرها و انتخاب‌ها بوده و خواهد بود و این میان فقط و گاه‌به‌گاه، در پی تغییر معبودهای خویش است، گاه بنده ی ثروت است و گاه آویخته‌ی شهوت و گاهی زندانی علم و گاهی دردکشیده‌ی جهل خود است. با این حساب آیا بهتر نیست معبودی را انتخاب کند که بزرگ‌تر از دیگر الهه‌ها باشد؟ با او بماند؟ بیش از او باشد؟ پیش از او باشد؟ بعد از او باشد؟ و برای او باشد و او را برای خودش نخواهد؟ به راستی چه بر سر بشر مدرن آمده است؟ این میان رسالت کشوری بنام جمهوری اسلامی ایران چیست؟ مراکز علمیه و حوزه‌های اندیشه‌ورزی اسلامی در این دوره چه می‌کنند؟ چگونه می‌توان نسخه‌ای واقعی و درمان‌گر برای دردهای بی‌شمار انسان رنج‌کشیده‌ی امروز طراحی نمود؟ بدیهی است ما به نیازی به بیانیه‌های محکوم کننده‌ی این اقدام شنیع دولت فرانسه نداریم که این کار را منِ دانشجو و میلیون‌ها فرد دیگر دارند انجام می‌دهند. ✅ منظور و مقصودِ ما از بیان این مطلب، انتظار و مطالبه‌ی ما برای جلوداری مکاتب و حوزه‌های علمیه‌ی خودمان است تا بپرسیم: برای ملت‌ها چه نسخه‌ای از زیستِ اجتماعی داریم؟ نگاه بلند اسلام به مقام خلیفه‌اللّهی انسان، در ابعاد مختلف و نظام‌های تربیتی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی و خانوادگی مدّنظر اسلام در سطوح اجتماعی و در سطح نازله‌ی فردی، چگونه تبیین می‌شود؟ ✍الهام غفاری دانشجوی دکتری مطالعات زنان(عضو تحریریه بانو نگار) 📣بانو نگار رسانه گفتمان انقلاب اسلامی @Banounegar https://eitaa.com/Banounegar
📌ابعاد مختلف خشونت علیه زنان - خشونت علیه خود 📍یادداشت ۱ 🍃 چنان که پیش از این نیز گفته شد خشونت ابعاد مختلفی از قبیل خشونت روانی، جنسی، جسمی، کلامی و .. دارد. اغلب تصور می شود خشونت به عنوان ابزار فشار و از بیرون بر فرد وارد می شود اما باید گفت نوعی از خشونت وجود دارد که از درون و توسط فرد بر خودش وارد می شود. این نوع از خشونت را می توان مطابق با تعالیم عالیه اسلامی، به مثابه ظلم بر نفس و از نوع خشونت ناشی از عدم عزت نفس و وابستگی شخص به منبعی غیر الهی تعریف نمود. ❗️خشونت در این نگرش، تعریفی فراجنسیتی بوده و قِسم زنانه یا مردانه ندارد. هرکدام از دو جنس وقتی از جایگاه الهی خویش، خروج نموده و مقام انسانی را زیر پا بگذارند یعنی به خود ظلم نموده و دچار خشونتی از نوع (فشار از درون) شده اند. ❓ اما مگر جایگاه انسانی کجاست و چه تعریضی بر آن مترتب است که خروج از آن، مصداق خشونت به خود می گیرد؟ انسان در تعالیم الهی، به عنوان اشرف مخلوقات، دارای داشته ها و توانمندی هایی است که با هیچ یک از دیگر مخلوقات الهی، قابل برابری و هم سطحی نیست. اساس خلقت هستی، که انتهایش، قرب انسان به خالق جل و جلاله است؛ بر مبنای رشد و کمال خواهی انسان است. همین است که عالم هستی با تمام وسعت و عمقِ شناخته و ناشناخته اش، پهنه‌ی حرکت اوست و داشته هایش، به تمامی، امانتی در اختیار و برای مصرف اوست. ✅ در چنین برکت گسترانیده‌ای، حرکت در جهت بازگشت به عقب، جز ظلم و تباهی چه اثری دارد و چنین تصمیمی، جز خشونت علیه انسانیت چه نام خواهد گرفت؟ ⁉️اما سوال این جاست که چه چیز مانع از برتری خواهی و حقیقت جویی انسان می شود؟ اگر کمال انسان، قرب او به حق است، چرا حرکت او در خلاف جریان حقیقت و مطلوب حقیقی وی رقم می خورد؟ اگر دنیا برای او محل گذر و امکانی برای رشد بوده است، چرا مبدل به غمکده ای برای حسرت بر نداشته ها و تلاش برای دستاوردهای بیشتر آن هم از نوع مصرفی و مادی و فانی شده است؟ به راستی ریشه‌های این خشونت ها به ویژه در جنس زن کجاست؟ چه می شود که یک زن، داشته های خویش را در جلوه و زیبایی و تحسین، جست و جو می کند و نداشته هایش را در نداشتن رفاه و لذت و دیده نشدن می بیند؟ 🔹چگونه می شود که رشد و بالندگی و تلاش برای دست یابی به حسنات، جای خود را به تفنن و سرگرمی داده است و حرکت و شور و شوق به قرب، جایش را با بی حالی و بی خیالی و شکایت از نرسیدن ها به منفعت های آنی و کنونی عوض کرده است؟ 🍃چه به روز انسان معاصر آمده است؟ ادامه دارد... الهام غفاری دانشجوی دکتری مطالعات زنان @Banounegar https://eitaa.com/Banounegar
📌ابعاد مختلف خشونت علیه زنان - خشونت علیه خود 📍یادداشت ۲ 🔍چه به روز انسان معاصر آمده است؟ گویا به معنای حقیقی کلمه انسانِ امروز دچار نوعی خودآزاری پنهان ناشی از ضلالت و سردرگمی شده است؛ ضلالتی که از گم گشتگی می آید. در دنیایی که شیوه اش سرگرمی و فریبندگی است، بدیهی است انسان بجای حرکت، مشغول شود و عقب گرد کند. شاید بزرگ ترین گمشده ی زن مسلمان معاصر، همین هویت گم شده و آشفته ی وی در شلوغی بازار دنیا باشد. جایی که حق با ناحق جابجا شده، اصالت ها جای خود را به مصلحت ها بخشیده و حرکت ها به بهانه ی انحراف و شبهه، در نطفه خفه شه اند، بدیهی است زن مسلمان هم سرگرم و مشغول شده باشد. گاه به نام فمینیسم اسلامی، انگِ تندروی بپذیرد و گاه به خاطر زن بودن، ابزار بهره کشی مدرن بشود. برخی زن مسلمان را بابت نقش های متعددش مورد تمسخر قرار می دهند. او را بخاطر اینکه گاه باید نقش یک بانوی تر و تمیز و فکور و اندیشمند را بازی می کرده و گاه بعنوان یک مادر خانگی تنها دغدغه اش فرزندانش بوده اند، شماتت می کنند و معتقدند زن ابزار حاکمیت است و هرجا لازم بوده در عرصه ی سیاست و اجتماع، خودی نشان بدهد، به او امر را مشتبه می کنند تا نقشش را به خوبی ایفا کند و هر وقت نیازی به او نباشد، او را در پستوی خانه حبس می کنند. با استعانت از همین تهمت ها و افترائاتِ عامدانه و یا جاهلانه، قشر عظیم زنان طبقه ی متوسط اجتماعی را که نه به اقلیت حق و نه به  اقلیت باطل، تعلق جدی نداشتند، با خود همراه کرده و در دوگانه‌ی مصرف و غصه بابت عدم امکان مصرف، در دنیای شلوغ و میان روزمرگی ها، مشغول و سرگرم کرده اند. 💡غافل از اینکه در باور و نگرش اسلامی، تفکر منطق فازی مبتنی بر ضروریات و اقتضائاتِ اصیل انسانی در جامعه ی توحیدی، اصلِ مقدم انتخاب های انسان و همان حقانیت اسلامی است. 🕯️در نگرش اسلامی هرجا لازم است زن، درون خانه باشد، باید که درون خانه باشد و این، بزرگ ترین حرکت اوست و هرجا هم که باید وسط میدان باشد، دقیقا میانه ی عرصه ی جهاد است و این، باز حقیقی ترین انتخاب او بوده است. تعارض میان احادیث مختلف و سیره و منش بانوان اسوه در صدر اسلام، مبین همین نکته است که هدف، شناخت موقعیت و موضع گیری مناسب در مقابل هر موقعیت است. 💡از سوی دیگر در حال حاضر بسیاری از شاخصه‌های موفقیت و هویت مطلوب برای زنان، بر اساس الگوی مردانه بازتعریف شده است. وقتی مولفه‌هایی هم‌چون: تحصیل، درآمد و اشتغال را به‌عنوان نشانگان هویت‌یابی صحیح برای زنان مسلمان ایرانی معرفی می‌کنیم، نه تنها به ناچار زن را در موقعیتی متعارض و رنج‌آور نسبت به داشته ها و کشش‌ها و نیازهای طبیعی خودش و صد البته اجتماع، در زمینه‌ی فرزندآوری، همسرداری و مادری، قرار می دهیم، بلکه به دلیل عدم طراحی صحیح و اصولی مبتنی بر دو مؤلفه‌ی انسانِ خداباور و مقتضیات عرفی جامعه‌ی اسلامی، در نهایت زنان را با تناقضاتی آشکار در زمینه‌ی تصمیم‌گیری یا سرسپردگی، اقدام و عمل یا تعلل و بی‌عملی و آرامش و تکلیف‌محوری یا لذت‌جویی و سرگرمی، رها می‌کنیم. فرآیندی که در نهایت زن را به افسردگی، عدم حرکت و بازیگری و ایفای نقش‌های کاذب و سرگرم‌کننده اما بی‌معنا می‌کشاند و او را در وادی حریت و سرگشتگی رها می‌سازد. 🌱در حالی که در عالمی که انسان به ما هو انسان، هدفش بندگی است، دنبال کسب فرمان برای ادای تکلیف است نه به دنبال فرصتی برای سرگرمی و نه در جستجوی اندوهی برای فقدان، شاید بزرگ ترین ظلم به زن همین دور کردن او از تکلیف محوری و از معرفت اندیشی و از خودآگاهی و اِشرافِ وی بر نقش و داشته ها و وظیفه های انسانی و سپس جنسیتی خویش است. ادامه دارد.... الهام غفاری دانشجوی دکترای مطالعات زنان @Banounegar https://eitaa.com/Banounegar
📌ابعاد مختلف خشونت علیه زنان - خشونت علیه خود 📍یادداشت ۳ 💡در حالی که در عالمی که انسان به ما هو انسان، هدفش بندگی است، دنبال کسب فرمان برای ادای تکلیف است نه به دنبال فرصتی برای سرگرمی و نه در جستجوی اندوهی برای فقدان، شاید بزرگ ترین ظلم به زن همین دور کردن او از تکلیف محوری و از معرفت اندیشی و از خودآگاهی و اِشرافِ وی بر نقش و داشته ها و وظیفه های انسانی و سپس جنسیتی خویش است. 👈به نظر می رسد این نوع از خشونت یعنی گم گشتگی از هویت اصیل انسان الهی، خشونتی خودانگیخته و در پی غفلت انسان از دلیلِ بودن خویش در عالم هستی باشد. 🔔حال سوال این‌جاست که به راستی جای این نوع مقولات در معادلات اجتماعی جامعه‌ی اسلامی ما کجاست؟ کدام بخش از نظام تربیتی ما به تربیت انسان در عالم هستی و نه فقط حضورش در دنیای اجتماعی بشری، اشاره دارد؟ کدام یک از مبانی نظام‌های کلان تربیتی و فرهنگی ما متناسب با تعاریف الهی و مبتنی بر انتظارات متعالی از انسان متعالی است؟ کدام یک از مبانی اجتماعی ما در یک کشور اسلامی، مبتنی بر مقوله‌های انسان تکلیف‌مدار مسلمان در نظام اجتماعی اسلامی تبیین و مسیرسازی اسلامی شده است؟ نظام‌های اجتماعی اسلامی در خرده‌نظامهای خانواده، فرهنگ، سیاست و اقتصاد، کجا و در کدام نهاد فراقوه ای، بازتعریف، نهادینه و قابل دسترسی برای فهم، درک و اقبال عمومِ افراد در اجتماع شده است؟ کدام بخش از نظام حقوقی ما نگاهبان حقوق زن به مثابه یک انسان در عالم هستی بوده است و می تواند نقش و جایگاه او را متناسب با اقتضائات و ضروریات انسان الهی تبیین و پاس‌داری کند؟ در مراتب پایین‌تر و در جزئیات واقعی، کدام مبنا و نگرش عمیق و مبنایی، حاکم است؟ زن به عنوان محور هستی؟ یا زن به عنوان یک عنصر از نظام لیبرالی؟ برای شروع شاید بد نباشد کمی به منشور نظام حقوق زن و خانواده در نظام جمهوری اسلامی بپردازیم... آیا اساساچنین منشوری تدوین کرده ایم؟ یا هنوز اندر خم یک کوچه از تدوین یک لایحه برای منع خشونت علیه زنان مانده‌ایم که باید ابعاد این خشونت را از کجا تا به جا ببینیم؟ 🍃الهام غفاری- دانشجوی دکترای مطالعات زنان- عضو تحریریه بانونگار @Banounegar http://eitea.com/Banounegar
🏴زینب را انتخاب‌هایش زینب کرد ✍زینب کبری یک زن بزرگ است. عظمتی که این زن بزرگ در چشم ملت‌های اسلامی دارد از چیست؟ نمی‌شود گفت به‌خاطر این است که دختر علی‌ بن‌ ابی‌طالب یا خواهر حسین‌ بن‌ علی و یا حسن بن علی است. نسبت‌ها هرگز نمی‌توانند چنین عظمتی را خلق کنند. همه‌ی ائمه‌ی ما دختران و مادران و خواهرانی داشتند اما کو یک نفر مثل زینب کبری؟ ارزش و عظمت زینب کبری به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی و بر اساس تکلیف الهی است. کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، به او این‌طور عظمت بخشید. هر کس چنین کاری بکند، ولو دختر امیرالمؤمنین هم نباشد، عظمت پیدا می‌کند. بخش عمده‌ی این عظمت از این‌جاست که اولاً موقعیت را شناخت؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین به کربلا، هم موقعیت لحظات بحرانی روز عاشورا، هم موقعیت حوادث کشنده بعد از شهادت امام حسین را و ثانیاً طبق هر موقعیت یک انتخاب کرد. این انتخاب‌ها زینب را ساخت. 👤 رهبر معظم انقلاب 📚 برگرفته از کتاب انسان 250 ساله @Banounegar
📍حجاب و سکولاریزم 🍂 قصه پر غصه‌ی «عفاف و حجاب» ازجمله مباحثی است که همچنان حل آن در گروی فهم درست «مسئله» است. مسئله‌ای که اگر درست فهم نشود، همچنان در سطح نگرانی بابت آسیب‌هایش باقی می‌ماند؛ چنان‌که با صرف بودجه‌های کلان، بازهم اصلِ مسئله بر جای خود باقی است. ❓اما واقعیت چیست؟ 🔹بنای «جامعه مدرن غربی» بر اساس «سکولاریزم» و مشاهده پیشرفت‌ها و فن‌آوری‌های آن، این تصور را برای متفکران ایرانی پدید آورد که ایدئولوژیِ آن‌سوی مرزها، برای جامعه ما نیز نسخه‌ای شفابخش است. بدیهی است جامعه متفکرین، این اشتباه فاحش را برنتابد و درنتیجه، باعث شد تفکر سکولاریزم، بانفوذ در سطح اندیشه و حوزه‌ی اجراییِ «مدیران نظام» در دهه هفتاد و «برنامه‌های توسعه» در دهه‌های بعدی، ابتدا در سطح نخبگان اجتماعی، «ایرانیزه» گردد و در ادامه میان عموم مردم، بومی شود و سپس از دل بومی شدن این مفهوم، شاهد «عرفی شدن دین» در حکومت اسلامی باشیم. 📌به این معنا که مدیریتِ دارای نگرش سکولار، در درون خود، جریانی را خلق نمود که به بهانه‌ی اقتضائاتِ عرفی و شرایطِ زمانه، به طرد نگرش دینی و ایدئولوژیک از قدرت و حکومت، پرداخت و افکار عمومی را به کنار زدن دین از حضور درصحنه سیاست و قدرت تهییج می‌نمود. "عرفی شدن" به معنای فرایند غیردینی شدنِ جامعه و ترسیم جهان غیر قدسی در برابر جهان قدسی؛ که منجر به "عرفی گرایی دینی" خواهد شد، فرآیندی که در حقیقت، نسخه تحمیلی غرب برای جوامع بشریت است. 🔺 در این میان، «حجاب» به‌عنوان یک امر مقدس و از نشانه‌های حکومت اسلامی نوک پیکان حمله اندیشه سکولاری قرار گرفت و درنتیجه «حجاب عرفی» میوه‌ای بود که عموم مردم از محصول تفکر مسؤولین سکولار زده تناول نمودند. 🔻بر اساس همان ذهنیت است که نظام آموزش‌وپرورش و آموزش عالی، سکولاریزه عمل می‌نماید و نظام تربیتی آندروژنی (تک جنسیتی) برگرفته از نظام آموزشی جامعه مدرن سکولار، در جامعه اسلامی رواج پیدا می‌کند. متعاقباً بقیه نظام‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه نیز به‌نوعی درگیر اندیشه‌های سکولاری گردیدند. ❇️ بر اساس نظر اسلام، هویت هر انسانی بر اساس تأثیر توأمان «ماهیت» و «تربیت» شکل می‌گیرد. خداوند با ایجاد ساختاری متفاوت در بُعد جنسیتی بین دو جنس و ارائه دستور و فرمان‌های تربیتی به‌نظام بینشی و رفتاری افراد جامعه شکل و جهت می‌دهد. اما آنچه از دل سکولاریزم، در جامعه بروز و ظهور پیدا نمود «کالایی شدن دین» بود. به این معنا که دیگر مفاهیم دینی برآمده از دل «ارزش دینی» محبوبیت ندارند، بلکه ارزش خود را از «کارکردهای» خود وام می‌گیرند. ⛔️ بر این اساس موضوعاتی نظیر نذر، سفره انداختن، نام‌گذاری اعیاد مذهبی به‌روز مادر، پدر، دختر، پرستار و.. و تبدیل نمودن این اعیاد از بعد شناختی – مذهبی به بعد «خرید کالا» و «هدیه» و درنهایت «مصرف» منحرف گردید. 📛 دختران و زنان جوانی از طبقه مذهبی پدیدار می‌شوند که نماینده یک طبقه اشرافی مذهبی و یک نوع بورژوازی تسبیح به دست هستند که زیارت عاشورا می‌خوانند و نذری می‌دهند و به ظواهر شرعی به‌شدت پای بند هستند و درعین‌حال کافی است وارد منزلشان شوید؛ آنجاست که مبلمان گران‌قیمت و لباس‌های برند، مدرسه‌های خصوصی، سفرهای خارجی و... خودنمایی می‌کند. درواقع سیاست مصرف‌گرایی متأثر از عرفی شدن دین در تمام عرصه‌های زندگی اکثر جامعه نفوذ می‌نماید. درنهایت عرفی شدن دین منجر به «انتخابی شدن دین» می‌گردد. ‼️دین دیگر یک «منظومه پیوسته» تلقی نمی‌گردد بلکه منابع معرفتی متکثر گشته و افراد بر پایه منافع و صلاحدید شخصی، دین را تعریف و بدان عمل می‌نمایند. سرانجام «دین» امری «شخصی» محسوب می‌گردد که جامعه و حکومت حق دخالت ندارد. این خطری است که سالیان مدیدی آرام و پیوسته در کشور «نفوذ» نموده است. ♻️ متولیان و مسئولین در «گام دوم انقلاب اسلامی» می‌بایست اول از خود شروع کنند؛ سکولاریزه فکر نکردن و سکولاریزه عمل نکردن را تمرین کنند تا بتوانند متعاقباً برای بهتر شدن حال جامعه اسلامی، نسخه‌ای «شفابخش» تجویز نمایند. آن هنگام، می‌شود امیدوار بود توجه به ارزش‌های دینی همچون «حجاب» در پیوست تمامی عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی(سبک زندگی) مدنظر برنامه ریزان و تصمیم گیران قرار گیرد تا شاهد بازگشت به مفهوم اصیل و الهیِ «جامعه دینی» باشیم. ✍ زهرا عباسپور(عضو تحریریه بانو نگار) @Banounegar http://eitea.com/Banounegar
بانو نگار
📍خوانشی واقعی از حقوق وتکالیف زوجین نسبت به یکدیگر در قانون مدنی و سایر قوانین موضوعه 🔗یادداشت۲ 🌿ج
📌خوانشی واقعی ومبتنی برعرف ایرانی اسلامی در حقوق وتکالیف زوجین نسبت به یکدیگر در قانون مدنی وسایر قوانین موضوعه 🔗 یادداشت ۳ 🔹 نگاه دینی (اسلام) براساس دو گزاره حق وتکلیف با ابتکار عدالت جنسیتی در حقوق وانعکاس آن در قوانین در اجرا کمی دچار اعوجاج وانحراف ازاهداف ونیات قانون گذار شده است. بازخوانی وباز تحلیل مواد قانونی که حاصل تطورات تاریخی قانونی و متأثر از رویکرد های متفاوت به زن وخانواده می باشد، بیانگر یک واقعیت است که شاید بیشترین تأثیر در بروز چالش های امروز حقوق زن چه در بستر تعریف او در خانواده وچه شخصیت مستقل می باشد . ❗️بعضی از مواد به نظر می رسد برمبنای رویکرد سنتی به زن ودردوره اول قانون گذاری تصویب شده است حال اینکه انقلاب اسلامی براساس شاخص های فقه اجتماعی امام خمینی ومکتب فکری ایشان نگاه متفاوتی را اززن معرفی ودرعمل هم با مشارکت مستقیم او در همه امورات ومقدرات سیاسی واجتماعی حداقل توقع را در زنان ایرانی ایجاد کرد که بعضی از قوانین به شدت منتظر ومحتاج به روز رسانی هستند. 🔅 در ادامه یادداشت های قبل ذیل فصل هشتم قانون مدنی در حقوق و تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر ماده 1104 قانون مدنی که با تعریف تلویحی از خانواده تکالیف زوجین رادر نقش پدرومادر ،نقش هایی طبیعی که منصرف از هرنوع طبقه وسطح ومنزلت اجتماعی وجود دارند، بررسی می شود. 🔺در این ماده تشیید مبانی خانواده بدون توجه به شاخص های تشیید وتحکیم مبانی خانواده به امری تفسیرپذیرو شخصی و سلیقه ای تبدیل شده است. 🔻 عدم هماهنگی والبته هم آهنگی رشته ها ومطالعات مرتبط در حقوق خانواده نظیر روانشناسی و جامعه شناسی در ایجاد رویه های سلیقه ای در مواجهه با این ماده شاید از مؤثرترین عوامل باشد. ‼️ فقدان نظام شاخص های علمی واستاندارد براساس عرف وفرهنگ دینی وایرانی درعمل واجرا در تشخیص میزان سهم تقصیر هریک از زوجین درفروپاشی کانون زندگی خود وبه نص صریح ماده 1104که وارد بحث تربیت اولاد می شود اولادی که سرمایه اجتماعی هرجامعه می توانند باشند ودرسعادت ویا شقاوت ، رشد یا عقب ماندگی جامعه دارای نقش واثر مستقیم هستند نشده است . لذا نظام خانواده در جوامع مختلف کانون ثقل برنامه ریزی های استراتژیک دولت ها است. 🔸 قانون گذار ما نیز با یک نگاه حقیقتا منطقی پس از مکلف کردن زن و شوهر به حسن معاشرت در ماده 1103 که البته در مسیر قانونگذاری راه رشد وارتقاء مفهومی وقوانین تکمیلی وتوضیحی رامتناسب طی نکرده است . ادامه دارد... سکینه السادات پاد دانش پژوه مقطع دکتری حقوق عمومی –وکیل پایه یک دادگستری – عضو کمسیون بانوان وخانواده مرکز وکلا خراسان رضوی