eitaa logo
کانال بایگانی محفل دبیران ادبیات
1.1هزار دنبال‌کننده
168 عکس
127 ویدیو
972 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
773.5K
☘ سبزه و سبزی ☘ شعر و خوانش: حسین عارفی زندگی بوی لطیفِ پونه ست، زندگی خنده‌ی نعناست، سلامِ شاهی ست. رویش دلکش و ناب رعناست زندگی شادیِ برگ ترُب است بوی عطر نفس گرم شِوید ساقه سبز پیاز ریشه‌ی سیر سپید کاسه‌ای گل دم عید زندگی ذوق شکوفا شدن ریحان است زندگی تندیِ مطبوعِ تنِ ترخون ست زندگی قامت سبز تَرِه است دیدن پیچکِ همسایه لب پنجره است جاریِ عاطفه هر دم به رگِ جعفری است پیچ گیسوی دراز گل نیلوفری است زندگی جادوی لبخند به برگ گشنیز، زندگی مزّه‌ی تند مرزه، رویش ساده‌ی برگ سبزه نرمیِ دلکشِ حلوایِ کدو رُستن گوجه کنار هر جو عطر سِحرآور برگ لیمو جادوی بوی خوش دستنبو طعم پنهانیِ یک عشق درونِ کاهو، راز سربسته‌ی عشّاق به هر پیچِ کَلَم، جاریِ آب به رگ‌های سفیدِ شلغم رفتن خَرفه از این جا به شتاب شعفِ بامیه از دیدن آب شادی طالبی از یک گلگشت جلوه‌یِ خربزه در دامن دشت سردیِ روح‌فزای گَرمک گرمیِ کام‌نواز تُرشَک زندگی بذر خیار است نهان در دل خاک تابش خوشه‌ی انگور به بام افلاک زندگی دانه‌ی سیب است لبِ بامِ طلوع زندگی شاخ انار است پذیرای شکوه زندگی دست چنار است پر از میوه‌ی نور! قامتِ دلبرِ سرو است پر از عشوه و شور زندگی سادگیِ دلکشِ آب زندگی چشمه‌ی زایا و زُلالِ مهتاب نرمیِ مخملِ خواب نازِ زیبایِ حُباب رقص شعر سهراب شعر و خوانش استاد حسین عارفی محفل دبیران ادبیات🌺🍃 ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Mostafa-06-(manahej.ir).mp3
27.06M
🌀 قسمت ششم پادپخش مصطفی 🎧 تاریخ تحلیلی زندگی پیامبر 🎙 عطا یاوری 🔻 این قسمت: حضرت خدیجه سلام الله علیها ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آرایه های نیم سال اول دهم پرشده1.pdf
258.9K
کل اضافه های تشبیهی و استعاری فارسی دهم ایهام ها و حسن تعلیل ها فارسی احسان ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
اضافه های تشبیهی یازدهم.pdf
293K
تمام اضافه های تشبیهی پایه یازدهم ۵۴ مورد فارسی احسان ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
اضافه های استعاری یازدهم.pdf
328.3K
تمام اضافه های استعاری پایه یازدهم فارسی احسان ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
اضافه تشبیهی دوازدهم 1404.pdf
300.7K
تمام اضافه های تشبیهی پایه دوازدهم ٨٠ مورد فارسی احسان ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱🌱🌱🌱 حروف اضافه 🔹 حرف اضافه در صورتی مرکب است که نتوان برای جزء اسمی آن وابسته پیشین آورد و ان را گسترش داد . مثال در جمله : 🔅فاطمه با پدرش به سوی شهر حرکت کرد . به «این ، آن» سویِ شهر 👈 سوی هسته متمم 🔅او به سوی خانه رفت . او به( آن , این ) سویِ خانه ... 👈 سویِ متمم 🔹در جمله‌های : 👇👇 🔅او سویِ باغ رفت . او به سویِ باغ رفت . سویِ 👈 هسته متمم ( قیدی ) چون می توان گسترش داد . آن سوی ، این سوی 🔹از سویِ در جمله زیر حرف اضافه مرکب است. 🔅از سوی دیگر این موضوع پیش می آید ... از سوی 👈 حرف اضافه مرکب چون قابل گسترش نیست . 🔹از جهتِ در جمله زیر حرف اضافه مرکب است . 🔅آن ها از جهتِ ایدئولوژی باهم فرق دارند . از جهتِ 👈 حرف اضافه مرکب ایدئولوژی 👈 متمم 🔹وقتی (سو و سمت و جهت ) در جمله تنها بیایند هسته هستند . می توان به آن ها «ی» نکره و یا صفت اشاره اضافه کرد 👇👇 🔅« سو »در جمله های زیر : او نگران بود و از سویی به سویی می رفت . او نگران بود و از این سو به آن سو می‌رفت . هر دو «سو »👈 هسته و متمم 🔅« سمت» در جمله‌های زیر 👇👇 از سمتی به سمتی می‌رفت و زیر لب زمزمه می کرد. از این سمت به آن سمت می‌رفت و زیر لب زمزمه می‌کرد. سمت 👈 هسته متمم 🔹«به‌سوی» در فرهنگ لغت به معنی برایِ و به جهتِ هم آمده است . در این معنی می تواند حرف اضافه مرکب باشد بیش تر در متن های قدیمی کاربرد دارد. به معنی برای . بجهت :  🔅مثال اول 👈 قول مشتمل بر زیادت از یک قول بسوی آن گفته اند تا معلوم باشد که قیاس بیرون این قول‌ها که مقدماتست بر ترتیبی مخصوص چیزی دیگر نیست . (اساس الاقتباس چ 1 ص 187). 🔅مثال دوم👈 پس گفتند هیچ طعام داری ؟ گفت بجز این بزک هیچ ندارم . او را بکشید تا بسوی شما چیزی سازم که بخورید... مرد خشم گرفت و گفت گوسفند مرا بسوی قومی که ایشان را نمی شناسی کشتی . (ترجمه ٔ مکارم الاخلاق خواجه ). 🔅مثال سوم 👇 بسوی دنیا عمل کن بقدر مقام درو و بسوی آخرت همچنین . (ایضاً). 🔅مثال چهارم👇 - بسوی خود ؛ حرص و طمع نمودن بچیزی . (آنندراج ). و رجوع به مجموعه ٔ مترادفات ص 122 شود. 🔹من به نزدیکِ او رفتم. نزدیک متمم به نزدیکِ او انسان خلیفه الله است . «به نزدیکِ » حرف اضافه مرکب «به نزد» هم همین طوره👆👆👆 «نزد و نزدیک» هم اگه به معنی «از نظر و به عقیده »باشه حرف اضافه است. در غیر این صورت اسم هستند ✍ شهناز جعفربگلو (sh-begloo) دبیر ادبیات استان تهران ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴🌴🌴 🔴 ➖ درس ششم ، سجع و انواع آن 🔴 ➖ چند نکته در مورد سجع : 🔵 ۱ ➖ در مورد سجع باید به منبع و مأخذی که از آن استفاده می‌شود نظر داشت چون دیدگاه ادیبان و بدیع نویسان در مورد سجع و نیز در تعیین نوع سجع ، اندکی متفاوت است ☆ ➖ برای مثال : "جان " و " تن " اگر در پایان قرینه و در جایگاه سجع قرارگیرند : 👈 از نظر و دیدگاه علامه همایی دارای سجع متوازی هستند 👈 از نظر و دیدگاه دکتر وحیدیان دارای سجع متوازن هستند 👈 از نظر و دیدگاه دکتر هادی دارای سجع متوازن هستند ☆ ➖ نمونه‌ای دیگر : " شکَست " و " برُست " ( به ضمّ دوم ) اگر در پایان قرینه و در جایگاه سجع قرار گیرند : 👈 از نظر و دیدگاه علامه همایی دارای سجع متوازی هستند 👈 از نظر و دیدگاه دکتر وحیدیان هیچ نوع سجعی ندارند ☆ ➖ سبب این اختلاف‌ نظر‌ها ، در نوع نظر و دیدگاه این بدیع نویسان به سجع و شروط آن است ⭕️ ➖ برای مقایسه نظر و دیدگاه بدیع نویسان ، نظر چند بدیع نویس در مورد سجع متوازی بیان می‌شود : ☆ ۱ ➖ سجع متوازی از نظر و دیدگاه رشید‌الدّین وطواط ( صاحب حدائق‌السّحر ) : 👈 سجع متوازی : چنان بود که در آخر دو قرینه یا بیشتر کلماتی آورده شود که به وزن و عدد حروف و رویّ متّفق باشد   ☆ ۲ ➖ سجع متوازی از نظر و دیدگاه علامه همایی : 👈 سجع متوازی : آن است که ارکان سجع در وزن و حرف رویّ مطابق یا یکسان باشند ☆ ۳ ➖ سجع متوازی از نظر و دیدگاه دکتر وحیدیان : 👈 سجع متوازی : آن است که ارکان سجع علاوه بر هم قافیه بودن هم وزن نیز باشند ☆ ➖ دکتر وحیدیان  ، بر هم قافیه بودن و هم رویّ بودن کلمات سجع متوازی نظر دارند  ولی علامه همایی هم قافیه بودن را ذکر نکرده و بر یکسان بودن رویّ و وزن نظر دارند ☆ ۴➖ سجع متوازی از نظر و دیدگاه دکتر هادی : 👈 سجع متوازی : یکسانی دو واژه پایان قرینه در وزن و واج یا واج‌های پایانی آنهاست 🔴 ٢ ➖ نظر و دیدگاه مؤلف یا مؤلفان کتاب علوم و فنون ادبی ( ۱ ) در مورد سجع و انواع سجع : 👈 سجع : یکسانی دو واژه پایان قرینه در واج یا واج‌های پایانی ، وزن یا هر دوی آنهاست 👈 سجع متوازی : یکسانی دو واژه پایان قرینه در وزن و واج یا واج‌های پایانی آنهاست 👈 سجع مطرّف : یکسانی دو واژه پایان قرینه در واج یا واج‌های پایانی آنهاست 👈 سجع متوازن : یکسانی دو واژه پایان قرینه در وزن آنهاست ☆ ➖ این تعریف‌ها بی‌کم و کاست منطبق با تعریف دکتر هادی از سجع و انواع سجع است ☆ ➖ منابع : ۱ - حدائق‌السّحر ، رشید‌الدّین وطواط ۲ - صناعات ادبی ، علامه همایی ۳ - فنون بلاغت و صناعات ادبی ، علامه همایی ۴ - بدیع از دیدگاه زیبایی‌شناسی ، دکتر وحیدیان ۵ - آرایه‌های ادبی ، دکتر هادی ۶ - علوم و فنون ادبی ( ۱ ) ☆ ➖ تدوین از : ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛