تربیت رسانهای باران
پاییز و زمستان بارانی چگونه گذشت؟
(نگاهی به مهمترین اخبار باران در شش ماه دوم سال ۱۴۰۱)
🌧مهر ۱۴۰۱
همکاری ویژه «تربیت رسانهای» با ماهنامه «رشد فناوری آموزشی»
برای چهارمین سال متوالی، تولید محتوا و نگارش مقالات با موضوع «تربیت رسانهای» برای مجله «رشد فناوری آموزشی» ادامه دارد.
🌩آبان ۱۴۰۱
«تربیت رسانهای» در سهشنبههای «آفتاب شرقی»
«آفتاب شرقی»، برنامه ظهرگاهی شبکه اول سیما، از آبان تا پایان سال ۱۴۰۱ روزهای سهشنبه میزبان مباحث تربیت رسانهای استاد سعید مدرسی بود.
⛈آذر ۱۴۰۱
تربیت رسانهای به «مدارس سما» رسید.
امضای تفاهمنامه همکاری در زمینه تربیت رسانهای بین سازمان مدارس سما (دانشگاه آزاد اسلامی) و مؤسسه تربیت رسانهای باران
🌨دی ۱۴۰۱
تولید بسته یادگیری «سواد خبری» به پایان رسید.
به سفارش سازمان فضای مجازی سراج، یک بسته یادگیری «سواد خبری» ویژه مقطع دوم متوسطه شامل ۹ درس در واحد طراحی آموزشی باران تولید و ارائه شد.
☃️بهمن ۱۴۰۱
اولین دوره حضوری «مثبت نوجوانه» استاد سادات برگزار شد.
اولین دوره «مثبت نوجوانه» با موضوع «رمزگشایی از دوران بلوغ» و «تربیت جنسی نوجوان» با تدریس استاد میرسبحان سادات برگزار شد.
🌦اسفند ۱۴۰۱
سه عصرانهٔ بارانی در یک ماه
وبینارهای خانوادگی عصرانه بارانی در سه نوبت با موضوعات «بازنمایی خانواده» در آثار نمایشی، حضور «ابرقهرمانان» در آثار نمایشی و معرفی بازیهای خانوادگی و گروهی مناسب تعطیلات برگزار شد.
💡یک پیشنهاد تربیتی
🔹به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 @Bmtc_ir
💠 مائده رمضانه
(مبانی تربیتی نوجوان، در محضر سورۀ لقمان)
🗣️ نکاتی از سلسله مباحث استاد چیتچیان
📋 4⃣ ویژگی شاخص نوجوان پندپذیری اوست
💎 وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ ﴿١٣﴾
✅ نوجوان پندپذیر است. مهمترین موعظهی لقمان به فرزندش این است که دچار شرک به خدا مشو. در روایت داریم که نشانۀ رشد نوجوان قدرت برائت او از غیر خداست و اگر قادر به این امر نباشد دچار سفاهت است.
✅ برائت جستن نوجوان از شرک و فعال شدن این گزاره در وجود او در گرو این است که متوجه باشد که شرک بزرگترین ظلمهاست.
💎 وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ ﴿١٤﴾
✅ یکی از ویژگیهای فرد حکیم، قدردان بودن اوست. در این آیه خداوند میفرماید شکرگزار من و والدینت باش. یعنی قدردانی از والدین را به جهت اهمیت آن در کنار قدردانی خودش میآورد.
✅ لکن ویژگی حقطلبی و برائت از ظلم و شرک نوجوان که در بالا ذکر شد، در کنار این صفت اقتضای آن را دارد که اگر والدین مسیری خلاف مسیر حق و خلاف خواست خدا پیشروی فرزندشان گذاشتند، او با رفتاری محسنانه و در نهایت ادب مسیر الهی را سرلوحه حرکت خود قرار میدهد. چرا که شکر خدا و برائت از شرک اقتضای پیروی از حق است و دستور خدا به رفتاری محسنانه با والدین اقتضای مراعات حرمت آنها است.
#مائده_رمضانه
🔗 مشاهده جلسه دوم رمضانه:
https://www.aparat.com/v/ET2dw
💡یک پیشنهاد تربیتی:
📌 @Bmtc_ir
تربیت رسانهای باران
#مائده_رمضانه
💠 مائده رمضانه
(مبانی تربیتی نوجوان، در محضر سورۀ لقمان)
🗣 نکاتی از سلسله مباحث استاد چیتچیان
📋 5️⃣ گذار از مسیر نوجوانی با رفتاری محسنانه
✅ کلام انسان هیچگاه به جایگاه کلام خدا نمیرسد؛ اما همین انسان به واسطهی برخورداری از حکمت میتواند به جایگاهی برسد که خدا کلام او را در کنار کلام خود بیان کند و این بیانگر جایگاه رفیع حکمت در نظام انسانی است.
💎 تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِيمِ ﴿٢﴾ هُدًى وَرَحْمَةً لِلْمُحْسِنِينَ ﴿٣﴾
✅ با استفاده از آیات این کتاب که از صفت حکمت برخوردار است میتوان وظیفهی خود را در لحظه لحظهی زندگی شناخت. این شناخت بهرهمندی از هدایت و رحمت را برای محسنین به دنبال دارد.
💎 أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿٥﴾
✅ اینجاست که محسن به واسطهی رفتار محسنانه انبساط روح پیدا میکند و از مراتب بالاتری از هدایت برخوردار میشود. اینجاست که دیگر «عَلَىٰ هُدًى» میشود، یعنی خود جاری کنندهی هدایت شده و در نهایت مفلح میشود و به غایت شکوفایی و بالندگی میرسد.
✅ پس نوجوانِ ما ابتدا دانهای بود که نهال شد و به واسطهی بسط وجودی حاصل از هدایت، درختی تنومند شده که میوهی آن را چشیده و از رستگاری برخوردار میشود.
✅ نمیشود والدین خود قدردان نعمت نباشند و فرزندان خود را به قدردانی از نعمت هدایت کنند. نمیشود والدین خود از سیرهی اهل انابه یعنی عالمان عابد در زندگیاشان استفاده نکنند و انتظار داشته باشند فرزندشان به این سیره اقتدا کنند. اگر خود آنها متواضع و فروتن بودند میتوان انتظار داشت فرزندانی این چنین حاصل تربیت آنها باشند.
✅ گرچه ممکن است کسی بدون اینکه والدینش متصف به این صفات باشند از این نعمتها برخوردار شود اما آن دیگر اثر ارادهی فرزند در سایهی لطف الهی است و به نظام تربیتی ارتباطی ندارد.
✅ این به معنای ناامیدی کسانی که در هر مرحله از زندگی خود در انجام رفتاری محسنانه کوتاهی کردهاند نیست؛ بلکه در هر مرحلهای از زندگی میتوان از برکات رفتار و کردار محسنانه برخوردار شده و از مسیر هدایت بهرهمند شد.
#مائده_رمضانه
🔗 لینک مشاهده جلسه دوم رمضانه:
https://www.aparat.com/v/ET2dw
💡یک پیشنهاد تربیتی
🔹به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 @Bmtc_ir
8.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😇 تقوا در فضای رسانهای
🎤استاد سعید مدرسی | مدیر مرکز تربیت رسانهای باران
{برنامه آفتاب شرقی | فروردین ۱۴۰۲}
#خلاصه_مباحث
#آفتاب_شرقی 3️⃣1️⃣
‼️ به رعایت تقوا در ماه مبارک رمضان توصیه فراوان شده است. این تقوا را باید در فضای مجازی نیز همچون فضای حقیقی مراعات کرد.
❓چرا بدون تحقیق خبرها را در فضای مجازی بازنشر میکنیم؟
✅ مؤمن «مُلجَم» است. یعنی لجام به کلامش میزند و هر خبری را بازگو نمیکند؛ مخصوصاً در ماه مبارک رمضان.
💡یک پیشنهاد تربیتی
🔹به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb
💠 مائده رمضانه
(مبانی تربیتی نوجوان، در محضر سورۀ لقمان)
🗣 نکاتی از سلسله مباحث استاد چیتچیان
📋6️⃣ اثرگذاری مربی، میوهی زندگی حقیقی اوست.
💎 ولَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ ۚ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ ﴿١٢﴾
✅ یکی از ویژگیهای حکیم «شاکر بودن» است. شکر نعمت زمانی محقق میشود که با نعمت همانگونه که عطا کنندهی نعمت میخواهد برخورد کنیم. فرزندان ما نیز نعمتی از جانب خدا هستند و لذا برای شکر آن لازم است وظیفهی خود را نسبت به تربیت آنها ادا کنیم.
✅ تربیت از مسیر عاطفی و از طریق القاء انجام میشود. لذا اگر فرزندی در کنار پدر و مادری باشد که خود تربیت شده باشند و از میوههای زندگی حقیقی خود در اختیار فرزندشان قرار دهند؛ طبیعتا تربیت به معنای واقعی کلمه اتفاق میافتد.
✅ اما چنانچه در عمل چیزی نمایان نباشد و صرف حرف و گفتار باشد، کمترین اثر بر آن مترتب میشود. حال اگر پدر و مادری که خود مزین به لباس تربیت هستند از فنون و روشهای موعظه برخوردار باشند نور علی نور میشود. و گرنه صرف برخورداری از تکنیک و مهارت، بدون بهرهمندی از تربیت اثر لازم را ندارد.
✅ بنابراین روح تربیت این است که آنچه والدین و مربی انتظار دارند در فرزند خود مشاهده کنند؛ ابتدا در وجود خود پیادهسازی کرده باشند.
#مائده_رمضانه
🔗 لینک مشاهده جلسه سوم رمضانه:
https://www.aparat.com/v/YvGdf
💡یک پیشنهاد تربیتی
🔹به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 @Bmtc_ir
7.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ آنقدر مشکلگشایی انبیا هم مثل ما
▪️ یاعلی گویند وقتی کار مشکل میشود
◼️ شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) تسلیت باد.
🔷 موسسه تربیت رسانهای باران
💠 مائده رمضانه
(مبانی تربیتی نوجوان، در محضر سورۀ لقمان)
🗣 نکاتی از سلسله مباحث استاد چیتچیان
📋7️⃣ برگ برندۀ تربیت اسلامی، مطابقت آن با عقل و فطرت است.
💎 ألَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَيُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى وَأَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ﴿٢٩﴾ ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ ﴿٣٠﴾
✅ جریان باطل چون انسان را از طبیعت وجودی خود دور میکند باید مدام لذتهای خود را به روز کند تا انسان را با مشغول کردن به لذتهای جدید از بیعاقبتی این لذتها غافل کند. اما حکمت و حق هیچگاه تکراری نمیشود.
✅ گاهی ابزارهایی که نظام باطل در تقابل هدایت استفاده میکند، جذابیتی دارد که ما را منفعل میکند و ما از همان اول فکر میکنیم که باختهایم. حال آنکه برگ برنده با کسی است که مبتنی بر معارفی سخن میگوید که همه، مطابق عقل و فطرت است.
✅ علت تلفاتی که در مسیر تربیت در مقابل کارهای نظام باطل میدهیم این است که جریان حق به شدت منفعلانه و ضعیف عمل میکند. چراکه کید شیطان ضعیف است و جریان حق با اندکی و صبر و حرکت میتواند به راحتی بر آن غلبه کند.
#مائده_رمضانه
🔗 لینک مشاهده جلسه سوم رمضانه:
https://www.aparat.com/v/YvGdf
💡یک پیشنهاد تربیتی
🔹به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 @Bmtc_ir
💠 مائده رمضانه
(مبانی تربیتی نوجوان، در محضر سورۀ لقمان)
🗣 نکاتی از سلسله مباحث استاد چیتچیان
📋8️⃣ عاقبتنگری پایه و اساس تربیت قرآنی است.
💎 ومِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ ﴿٦﴾ وَإِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِ آيَاتُنَا وَلَّىٰ مُسْتَكْبِرًا كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا ۖ فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ ﴿٧﴾ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِيمِ ﴿٨﴾
✅ «يَشْتَرِي» اشاره به خرید و فروش دارد و «لَهْوَ» یعنی چیزی که لذت دارد، اما این لذت بیعاقبت است و در نهایت «الْحَدِيثِ» حاکی از نو به نو و تازه به تازه بودن میباشد.
✅ عدهای که از مسیر الهی گمراه شده و از مسیر علم حقیقی دور هستند، «لهو الحدیث» را به فروش میگذارند و نوجوانِ ما که خریدار آن میشود در مسیر آنها میافتد.
✅ زیرا خرید «لهو الحدیث» و تندادن به لذتهای بیعاقبت، پایهی نظام تربیتی انسان که همان عاقبت اندیشی و عاقبتنگری است، مورد هدف قرار میدهد. وقتی پایه و ستون مورد هدف قرار گرفت، کل بنا فرو میریزد.
✅ لذا میتوان گفت مفهوم آخرت و عاقبتگرایی، در تمام زندگی انسان جریان دارد و تا انسان به آخرت یقین نکند، امکان شکلگیری حُسن و به تبع آن بهرهمندی از هدایت و رحمت وجود ندارد. پس «عاقبتگرایی» پایهایترین اتفاق در رشد انسان است.
#مائده_رمضانه
🔗 لینک مشاهده جلسه سوم رمضانه:
https://www.aparat.com/v/YvGdf
📌 @Bmtc_ir
تربیت رسانهای باران
#مائده_رمضانه
💠 مائده رمضانه
(مبانی تربیتی نوجوان، در محضر سورۀ لقمان)
🗣️ نکاتی از سلسله مباحث استاد چیتچیان
📋9⃣ نگاه نوجوانِ محسن به عالم با عینک توحیدی است.
💎 خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ۖ وَأَلْقَىٰ فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ ۚ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ ﴿١٠﴾ هَٰذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ ۚ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿١١﴾
✅ لازمهی تغییر ما این است که نگاهمان را نسبت به اطرافمان تغییر دهیم. آموزش باید با هدف پرورش انجام شود و این وقتی ممکن است که نظام آموزشی ما «آیه بین» باشد. این آیات است که مرز حق و باطل را مشخص میکند.
✅ نوجوانِ ما باید به این نکته توجه داشته باشد که خلقت خدا با هیچ کس دیگر قابل مقایسه نیست. وقتی به این تمایز آگاهی پیدا کرد از شرک دور شده و میفهمد در این عالم حتی اگر بازی هم میکند، در آخر باید شگفتیهای عالم خلقت و آفرینش خدا را در اعمال و رفتار و نعمتهای خود ببیند.
✅ لذا خدا انسان را به دقت در آفرینش و اینکه آن را برای بهرهی انسان سراسر نعمت و لطف قرار داده است سوق میدهد و از این طریق میخواهد ما را در این سیر قرار دهد که این لطف بیپایان نمیتواند همراه با بیهودگی و بیهدفی بگذرد. پس هر نشانهای در نعمتها ما را به عاقبت اندیشی و حرکت رشدمحور هدایت میکند.
#مائده_رمضانه
🔗 لینک مشاهده جلسه چهارم رمضانه:
https://www.aparat.com/v/Vocu4
💡یک پیشنهاد تربیتی
🔹به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 @Bmtc_ir
😇
الحمدلله توفیق یافتیم در این ماه مبارک رمضان، مروری تربیتی داشته باشیم بر سوره مبارکه لقمان و جرعه جرعه در معارف این سوره تدبیر کنیم.
آخرین بخش این تدبر تربیتی را در شب عید سعید فطر به شما تقدیم میکنیم.
عید شما مبارک ☺️