🌙در ماه مبارک رمضان، جرعه جرعه، معارف نورانی سوره مبارکه لقمان را مینوشیم...
🕌بازخوانی آیه به آیه سوره لقمان با رویکرد تربیت نوجوان و نقش رسانه در رشد و معنویت فرزندان
📖این مباحث برگرفته از جلسات آموزشی است که در ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۰ با همکاری مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران و مرکز تربیت رسانهای باران برگزار شده و استاد هانی چیتچیان و استاد سعید مدرسی به بیان نکات قرآنی و تربیتی ذیل آیات سوره مبارکه لقمان پرداختهاند.
🔰 اگر در این ماه مبارک با کانالهای باران در بله یا ایتا همراه باشید، شما نیز بر سر این سفرهی نورانی خواهید نشست:
📌 https://ble.ir/bmtc_ir
📌 https://eitaa.com/Bmtc_ir
♨️مرور این محتوای کاربردی را به عزیزانتان هدیه دهید.
#مائده_رمضانه
💠 مائده رمضانه
(مبانی تربیتی نوجوان، در محضر سورۀ لقمان)
🗣 نکاتی از سلسله مباحث استاد چیتچیان
📋 1️⃣ محورهای سوره مبارکه لقمان
✅ در ابتدای سوره، به عظمت کتاب الهی اشاره کرده و در ادامه شرط بهرهمندی از هدایت را محسن بودن میشمارد. بعد از آن صفاتی از جمله استکبار را در مقابل احسان قرار میدهد.
✅ سپس به بیان آیاتی در نظام خلقت میپردازد. از دل این آیات میتوان به یک گزاره رسید که زیر بنای یک نظام تربیتی، باید نگاه توحیدی باشد. این خداست که خالق تمام مخلوقات است و هرچه غیر اوست واسطهای بیش نیست و از خود اصالتی ندارد.
✅ بعد از آن به نصایح جناب لقمان به عنوان یک پدر حکیم به فرزندش اشاره شده و به ما این نکته را میفهماند که والدین و مربی بعد از گذار از مسیر صحیح تربیتی و رسیدن به حکمت در امتداد محسن بودن؛ میتوانند با رفتار الگویی خود، فرزندان خود را تربیت کرده و به کمال برسانند.
✅ در آخر نیز آیات الهی دیگری برای تنبه ذکر میگردد. از تدبر در این آیات الهی درکنار آیات ابتدایی و همزمان با حرکت در مسیر محسن بودن؛ میتوان به عمق بیشتری از معرفت الهی دست یافت و مراتب رشد را بیش از پیش طی نمود.
#مائده_رمضانه
🔗 لینک مشاهده جلسه اول رمضانه:
https://www.aparat.com/v/GOF7V
💡یک پیشنهاد تربیتی
🔹به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb
19.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 مروری بر برخی نکات از سومین عصرانۀ تربیتی
(گزیدهای از نشست خانوادگی «عصرانه بارانی ٣» با پیشنهادهای تربیتی برای بازی و سرگرمی خانوادگی در تعطیلات)
#خلاصه_مباحث
⁉️ یکی از اتفاقاتی که در تعطیلات میافتد این است که بچهها به سمت بازیهای رایانهای کشیده میشوند. اولین سؤال این است که چه بازیهایی را میتوانیم انتخاب کنیم؟
🔰 ما با دو گروه بازی مواجه هستیم: یکی بازیهای موبایلی و دیگری بازیهای کنسولی و رایانهای. نکتهی مهم این است که در هر صورت باید حداقل بخشی از بازیها به صورت گروهی انجام شود تا مسیر تربیت رسانهای هموار شده و از مدار خود خارج نگردد.
👈 ویژگی مهم بازیهای چند نفره این است که والدین راحتتر میتوانند در آن مداخله کنند. همچنین دورهمی والدین و فرزندان به بهانهی بازی باعث میشود که با تقویت پیوند عاطفی دو طرف، فرزندان راحتتر حرف پدر و مادر خود را بپذیرند.
⭕️ توجه داشته باشید که بچههای زیر ١٢ سال، نباید بازیهای متصل به اینترنت انجام بدهند. در سنین بالاتر نیز با رعایت یکسری شروط و حدود، ابزارهای متصل به اینترنت در اختیار فرزند قرار بگیرد.
✅ برای آگاهی از بازیها، نقاط مثبت و منفی آنها و راههای پیشگیری از آسیبهای آنها می توان از دستیارهایی مثل «کدومو» و «رامون» بهره برد. اما در نهایت این والدین هستند که نسبت به روحیات و شرایط فرزند خود، او را در انتخابی آگاهانه یاری میکنند.
💡یک پیشنهاد تربیتی
🔹به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 @Bmtc_ir
💠 مائده رمضانه
(مبانی تربیتی نوجوان، در محضر سورۀ لقمان)
🗣️ نکاتی از سلسله مباحث استاد چیتچیان
📋 2️⃣ حکمت و احسان دو روی یک سکه
✅ پدر، مادر یا مربی حکیم باید طریق احسان را بپیمایند تا به حکمت برسند و بعد از آنکه خودشان مزین به لباس تربیت شدند؛ نوجوان خود را به سمت محسن شدن و در نهایت حکیم شدن راهنمایی کنند.
💎 تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِيمِ ﴿٢﴾ هُدًى وَرَحْمَةً لِلْمُحْسِنِينَ ﴿٣﴾
✅ حکم یعنی دستورالعمل برای هرلحظۀ زندگی. ما با بهرهمندی از آیات کتاب و رفتار محسنانه به حکمت میرسیم.
💎 الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿٤﴾
✅ محسن یعنی کسی که در باور و رفتار و در تمام ابعاد زندگی خود نمایانگر حسن و نیکویی باشد. لازمۀ این امر، شناخت وظیفه در هر زمان و مکان است. پس راه رسیدن به حکمت و کمال تربیت؛ پیروی از آیات الهی و انجام رفتاری محسنانه است. لذا حکمت و احسان دو روی یک سکه هستند.
✅ ویژگیهای فرد محسن:
➕ اقامه صلاۀ (رابطه فرد با خدا)
➕ ایتاء زکاۀ (رابطه فرد با اجتماع)
➕ یقین به آخرت (ثابتات زندگی)
یقین یعنی بر اساس ثابتات عمل کردن، یعنی زندگی را بر پایۀ امری ثابت به نام معاد بناگذاری کردن. در کنار این به آیهی (فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا) اشاره میشود که ما را از فریب خوردگی در برابر زندگی دنیا و بهرهی موقت و گذرای آن بر حذر میدارد.
#مائده_رمضانه
🔗 لینک مشاهده جلسه اول رمضانه:
https://www.aparat.com/v/GOF7V
💡یک پیشنهاد تربیتی
🔹به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 @Bmtc_ir
💠 مائده رمضانه
(مبانی تربیتی نوجوان، در محضر سورۀ لقمان)
🗣️ نکاتی از سلسله مباحث استاد چیتچیان
📋 3⃣ نوجوانی دورۀ تولد معنوی انسان
✅ در آیه ١٤ سوره قصص میخوانیم:
💎 وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَىٰ آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ
✅ در روایت داریم که منظور از «بلغ اشده» آغاز دورۀ نوجوانی است که از حدود سیزده سالگی شروع میشود و «استوی» انتهای دورۀ نوجوانی که حدودا سن هجده سالگی است را مدنظر دارد. چنانچه گفتیم با طی نمودن مسیر احسان و رفتار محسنانه میتوان به حکمت رسید و در این آیه نیز می فرماید بعد از گذشت این دوره خدواند متعال در مقابل رفتار محسنانه به نوجوان پاداش علم و حکمت عطا میکند.
✅ دورۀ نوجوانی دورۀ محسن شدن است. یعنی در این دوره باید سیستم ادراکی فرزند ما بر پایهی آیات الهی فعال شود و به دنبال آن با درک حقایق، رفتاری محسنانه داشته باشد.
✅ وقتی سیستم ادراکی فرد فعال شد و خودش از دل آیات الهی به حقایق پی برد، دیگر نیازی به زور و اجبار نیست؛ بلکه نوجوان ما خودش آنچه را باید انجام میدهد. دیگر نیازی به اهرمهای بیرونی توبیخ و تنبیه و تشویق و پاداش نیست. چراکه او کمال خود را در انجام عمل درست میبیند.
✅ درنتیجه نوجوان به دورۀ استواء و تعادل میرسد. یعنی در فکر و رفتار خود دچار ثباتی میشود که در برابر دوستان بد و محیطهای نامناسب و لغزشگاهها میتواند خود را از آسیب حفظ کند.
#مائده_رمضانه
🔗 لینک مشاهده جلسه دوم رمضانه:
https://www.aparat.com/v/ET2dw
💡یک پیشنهاد تربیتی
🔹به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 @Bmtc_ir
▫️یکایک سر شکست آن روز اما عهد و پیمان نه
غم دین بود در اندیشه ی مردم، غم نان نه
▪️شبی ظلمانی و تاریک حاکم بود بر تهران
به لطف حضرت خورشید اما بر خراسان نه
▫️دیانت بر سیاست چیره شد، آری جهان فهمید
رضاجان است شاه مردم ایران، رضاخان نه!
▪️کلاه پهلوی هم کم کم افتاد از سر مردم
نرفت اما سر آن ها کلاه زورگویان، نه!
▫️گذشت آن روزها، امروز اما بر همان عهدیم
نخواهد شد ولی اینبار جمع ما پریشان، نه!
▪️به جمهوری اسلامی ایران گفته ایم "آری"
به هرچه غیر جمهوری اسلامی ایران: "نه"
۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.
🔹️ موسسه تربیت رسانهای باران
تربیت رسانهای باران
پاییز و زمستان بارانی چگونه گذشت؟
(نگاهی به مهمترین اخبار باران در شش ماه دوم سال ۱۴۰۱)
🌧مهر ۱۴۰۱
همکاری ویژه «تربیت رسانهای» با ماهنامه «رشد فناوری آموزشی»
برای چهارمین سال متوالی، تولید محتوا و نگارش مقالات با موضوع «تربیت رسانهای» برای مجله «رشد فناوری آموزشی» ادامه دارد.
🌩آبان ۱۴۰۱
«تربیت رسانهای» در سهشنبههای «آفتاب شرقی»
«آفتاب شرقی»، برنامه ظهرگاهی شبکه اول سیما، از آبان تا پایان سال ۱۴۰۱ روزهای سهشنبه میزبان مباحث تربیت رسانهای استاد سعید مدرسی بود.
⛈آذر ۱۴۰۱
تربیت رسانهای به «مدارس سما» رسید.
امضای تفاهمنامه همکاری در زمینه تربیت رسانهای بین سازمان مدارس سما (دانشگاه آزاد اسلامی) و مؤسسه تربیت رسانهای باران
🌨دی ۱۴۰۱
تولید بسته یادگیری «سواد خبری» به پایان رسید.
به سفارش سازمان فضای مجازی سراج، یک بسته یادگیری «سواد خبری» ویژه مقطع دوم متوسطه شامل ۹ درس در واحد طراحی آموزشی باران تولید و ارائه شد.
☃️بهمن ۱۴۰۱
اولین دوره حضوری «مثبت نوجوانه» استاد سادات برگزار شد.
اولین دوره «مثبت نوجوانه» با موضوع «رمزگشایی از دوران بلوغ» و «تربیت جنسی نوجوان» با تدریس استاد میرسبحان سادات برگزار شد.
🌦اسفند ۱۴۰۱
سه عصرانهٔ بارانی در یک ماه
وبینارهای خانوادگی عصرانه بارانی در سه نوبت با موضوعات «بازنمایی خانواده» در آثار نمایشی، حضور «ابرقهرمانان» در آثار نمایشی و معرفی بازیهای خانوادگی و گروهی مناسب تعطیلات برگزار شد.
💡یک پیشنهاد تربیتی
🔹به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 @Bmtc_ir
💠 مائده رمضانه
(مبانی تربیتی نوجوان، در محضر سورۀ لقمان)
🗣️ نکاتی از سلسله مباحث استاد چیتچیان
📋 4⃣ ویژگی شاخص نوجوان پندپذیری اوست
💎 وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ ﴿١٣﴾
✅ نوجوان پندپذیر است. مهمترین موعظهی لقمان به فرزندش این است که دچار شرک به خدا مشو. در روایت داریم که نشانۀ رشد نوجوان قدرت برائت او از غیر خداست و اگر قادر به این امر نباشد دچار سفاهت است.
✅ برائت جستن نوجوان از شرک و فعال شدن این گزاره در وجود او در گرو این است که متوجه باشد که شرک بزرگترین ظلمهاست.
💎 وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ ﴿١٤﴾
✅ یکی از ویژگیهای فرد حکیم، قدردان بودن اوست. در این آیه خداوند میفرماید شکرگزار من و والدینت باش. یعنی قدردانی از والدین را به جهت اهمیت آن در کنار قدردانی خودش میآورد.
✅ لکن ویژگی حقطلبی و برائت از ظلم و شرک نوجوان که در بالا ذکر شد، در کنار این صفت اقتضای آن را دارد که اگر والدین مسیری خلاف مسیر حق و خلاف خواست خدا پیشروی فرزندشان گذاشتند، او با رفتاری محسنانه و در نهایت ادب مسیر الهی را سرلوحه حرکت خود قرار میدهد. چرا که شکر خدا و برائت از شرک اقتضای پیروی از حق است و دستور خدا به رفتاری محسنانه با والدین اقتضای مراعات حرمت آنها است.
#مائده_رمضانه
🔗 مشاهده جلسه دوم رمضانه:
https://www.aparat.com/v/ET2dw
💡یک پیشنهاد تربیتی:
📌 @Bmtc_ir
تربیت رسانهای باران
#مائده_رمضانه
💠 مائده رمضانه
(مبانی تربیتی نوجوان، در محضر سورۀ لقمان)
🗣 نکاتی از سلسله مباحث استاد چیتچیان
📋 5️⃣ گذار از مسیر نوجوانی با رفتاری محسنانه
✅ کلام انسان هیچگاه به جایگاه کلام خدا نمیرسد؛ اما همین انسان به واسطهی برخورداری از حکمت میتواند به جایگاهی برسد که خدا کلام او را در کنار کلام خود بیان کند و این بیانگر جایگاه رفیع حکمت در نظام انسانی است.
💎 تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِيمِ ﴿٢﴾ هُدًى وَرَحْمَةً لِلْمُحْسِنِينَ ﴿٣﴾
✅ با استفاده از آیات این کتاب که از صفت حکمت برخوردار است میتوان وظیفهی خود را در لحظه لحظهی زندگی شناخت. این شناخت بهرهمندی از هدایت و رحمت را برای محسنین به دنبال دارد.
💎 أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿٥﴾
✅ اینجاست که محسن به واسطهی رفتار محسنانه انبساط روح پیدا میکند و از مراتب بالاتری از هدایت برخوردار میشود. اینجاست که دیگر «عَلَىٰ هُدًى» میشود، یعنی خود جاری کنندهی هدایت شده و در نهایت مفلح میشود و به غایت شکوفایی و بالندگی میرسد.
✅ پس نوجوانِ ما ابتدا دانهای بود که نهال شد و به واسطهی بسط وجودی حاصل از هدایت، درختی تنومند شده که میوهی آن را چشیده و از رستگاری برخوردار میشود.
✅ نمیشود والدین خود قدردان نعمت نباشند و فرزندان خود را به قدردانی از نعمت هدایت کنند. نمیشود والدین خود از سیرهی اهل انابه یعنی عالمان عابد در زندگیاشان استفاده نکنند و انتظار داشته باشند فرزندشان به این سیره اقتدا کنند. اگر خود آنها متواضع و فروتن بودند میتوان انتظار داشت فرزندانی این چنین حاصل تربیت آنها باشند.
✅ گرچه ممکن است کسی بدون اینکه والدینش متصف به این صفات باشند از این نعمتها برخوردار شود اما آن دیگر اثر ارادهی فرزند در سایهی لطف الهی است و به نظام تربیتی ارتباطی ندارد.
✅ این به معنای ناامیدی کسانی که در هر مرحله از زندگی خود در انجام رفتاری محسنانه کوتاهی کردهاند نیست؛ بلکه در هر مرحلهای از زندگی میتوان از برکات رفتار و کردار محسنانه برخوردار شده و از مسیر هدایت بهرهمند شد.
#مائده_رمضانه
🔗 لینک مشاهده جلسه دوم رمضانه:
https://www.aparat.com/v/ET2dw
💡یک پیشنهاد تربیتی
🔹به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 @Bmtc_ir
8.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😇 تقوا در فضای رسانهای
🎤استاد سعید مدرسی | مدیر مرکز تربیت رسانهای باران
{برنامه آفتاب شرقی | فروردین ۱۴۰۲}
#خلاصه_مباحث
#آفتاب_شرقی 3️⃣1️⃣
‼️ به رعایت تقوا در ماه مبارک رمضان توصیه فراوان شده است. این تقوا را باید در فضای مجازی نیز همچون فضای حقیقی مراعات کرد.
❓چرا بدون تحقیق خبرها را در فضای مجازی بازنشر میکنیم؟
✅ مؤمن «مُلجَم» است. یعنی لجام به کلامش میزند و هر خبری را بازگو نمیکند؛ مخصوصاً در ماه مبارک رمضان.
💡یک پیشنهاد تربیتی
🔹به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb