eitaa logo
برهان انقلاب
338 دنبال‌کننده
105 عکس
62 ویدیو
6 فایل
﷽ لا تَخَفْ إِنَّكَ أَنْتَ الْأَعْلى‏ وَ أَلْقِ ما فِي يَمِينِكَ تَلْقَفْ ما صَنَعُوا إِنَّما صَنَعُوا كَيْدُ ساحِرٍ وَ لا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتى‏ (68 و 69 سوره طه) 📠 ارتباط با ما: @Borhan_enghelab
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فلسفه حقیقی دین در اندیشه امام خمینی (ره) 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر لک زایی @motaleatehawzavi
🔴دفاع از فلسطین در چارچوب فقه شیعی 🔸چند سال قبل، رهبر معظم انقلاب در اظهاراتی، دفاع از مردم فلسطین را واجب شرعی برشمردند و آن را یکی از مصادیق بارز جهاد دانستند. اگرچه دفاع از سرزمین فلسطین همواره مورد تأکید علمای بزرگوار دین قرار گرفته است، اما تأکید بر این جنبه از مسأله و تبدیل آن به یک آگاهی عمومی غالباً مورد غفلت واقع شده است. اهمیت این امر زمانی دو چندان میشود که برخی از جریانات، دفاع از قدس را، به معنای دفاع از مسلمانان سنی مذهب دانسته و آن را خارج از آموزه های مکتب اهل بیت تفسیر میکنند، در حالی که مطابق با آرای فقهای بزرگ شیعه، این امر نه تنها منطبق بر آموزه های ما، بلکه مسؤولیت شرعی جامعه اسلامی تلقی میشود. به عنوان نمونه شیخ طوسی معتقد است که جهاد به همراه ائمه جور و بدون امام معصوم علیه السلام خطاست و فاعل آن گناه کار است، مگر این که جهاد دفاعی باشد، به این صورت که مجتمع اسلامی و اصل دین اسلام و یا قومی از مسلمانان در معرض تهدید و تجاوز باشد که آن وقت جهاد دفاعی با آنها واجب می شود . البته در این نوع جهاد قصد مجاهدان باید دفاع از نفس خود و حوزه اسلام و مسلمانان باشد، نه جهاد به همراه سلطان جور یا جهاد برای وارد کردن طرف مقابل به اسلام از طریق جهاد. (1) علامه حلی نیز دفع دشمنی را که خوف از بین بردن کیان اسلام توسط او وجود دارد، بر همگان واجب می شمارند و میان این که دعوت کننده به این جهاد فاجر باشد یا صالح، تفاوتی نمی گذارند.(2) از کلمات فقها چنین استفاده میشود که مراد از، تهدید کیان اسلام، غلبه کلمه کفر از طریق بنای معابد و کنائس و رواج شعائر کفر است. کاشف الغطاء نیز، دفاع از کیان اسلام، اراضی مسلمین، دماء و اعراض آنان را مصادیق جهاد برمی شمرد. (3) امام خمینی هم در کتاب تحریر الوسیله میفرمایند: اگر دشمنى كه از او بر اساس اسلام و اجتماع مسلمين ترس باشد، بلاد مسلمين و يا مرزهاى آن را مورد هجوم قرار دهد، بر مسلمانها واجب است كه از آن به هر وسيله‌اى كه ممكن است با بذل مال و جان، دفاع نمايند. (4) 🔸 بنابراین قضیه دفاع از فلسطین بیش از آنکه یک مسأله سیاسی و آرمانی برای جمهوری اسلامی باشد، وظیفه ی شرعی و واجب دینی امت اسلامی در برابر نفوذ همه جانبه جبهه کفر است و تأکید بر این ویژگی و عمومی سازی آن میتواند همگرایی هر چه بیشتر جامعه اسلامی را رقم زند. --------------------- 1- نهایه/290 2- منتهی المطلب/ج2/ ص900 3- کشف الغطاء/ 381 4-تحریر الوسیله/ ج1/ ص485 ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴 خطر سلطه کفار با FATF و سکوت نهاد مرجعیت 🔸 منصب حکم، یکی از مناصبی است که فقها در کنار منصب افتاء عهده دار آن هستند. ناظر بودن به حادثه خارجی و واقعیت عینی یکی از مشخصه های حکم حاکم است در حالی که افتاء همواره بیانگر رأی مجتهد پیرامون احکام کلی شریعت با چشم پوشی از تطبیقات خارجی آن است. در واقع، حکم حکومتی ابزار مجتهد برای صیانت از مصالح و منافع جامعه اسلامی است که در آن بر خلاف فتوا خود به تطبیق قواعد شریعت بر موضوعی خاص میپردازد و دیگران را ملزم به پیروی از آن میکند. حکم حکومتی مرحوم میرزای شیرازی از بارزترین نمونه های دخالت علما در مسایل سیاسی اجتماعی برای پاسداری از کیان جامعه بوده که به اشتباه از آن به فتوا تعبیر میشود. 🔸در دهه های اخیر، هجوم همه جانبه دنیای مدرن به مرزهای فرهنگی دنیای اسلام، نهاد مرجعیت را به حالت انفعال کشانده است و فیلسوفان اخلاق به پیامبران عصر مدرن بدل گشته اند. پیچیده شدن روابط فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و نبود یک منطق صحیح برای استنطاق دین در این سطح از روابط (که باید از آن به فقه حکومتی تعبیر کرد) موجبات سردرگمی نهاد مرجعیت را به دنبال آورده است و آنان را واداشته تا به بیان موعظه و توصیه بسنده کنند. 🔸در همین راستا و در حالی که بحث الحاق ایران به یکی از داغ ترین مسائل کشور است و بسیاری از کارشناسان نسبت به آثار زیانبار این توافق بر نظام اقتصادی و سیاسی کشور هشدار میدهند، هیچ موضع سلبی و یا ایجابی از جانب مراجع معظم تقلید در این باره به گوش نمیرسد. طبعاً تخصصی بودن موضوع و عدم احاطه مراجع بزرگوار بر آن نمیتواند دلیل موجهی بر این سکوت باشد چرا که همان طور که گفته شد، اتخاذ موضع مناسب در حوادث عینی که بر جامعه شیعی میگذرد از نهاد مرجعیت مورد انتظار است. به خصوص از حضرت آیت الله که در انتخابات مجلس هشتم با حمایت مستقیم از نامزدی ریاست محترم مجلس از حوزه انتخابیه قم، نقطه ی اتکای مردم شریف قم در انتخاب ایشان بودند انتظار می رود که با هشدار صریح نسبت به این لایحه، اتخاذ موضع صحیح از جانب ایشان را مطالبه نموده و از وی بخواهند که همانطور که در قضیه برجام، نام ایشان را برای حمایت از برجام در صحن علنی مجلس بردند، در صورت در دستور کار قرار گرفتن مجدد این لایحه، مراتب نارضایتی ایشان را نسبت به این لایحه در صحن مجلس اعلام نمایند. ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴 دین در سال 2060 چه جایگاهی در جهان خواهد داشت؟! ▪️ نگاهی به نقش تأثیرگذار جمعیت در آینده 🔹 اخیراً مرکز تحقیقات آمریکایی Pew Research Center به مطالعه ای جالب درباره ی شاخص های دین در سطح جهان پرداخته است. یکی از این مطالعات مربوط به پیش بینی وضع دین در افق 2060 بر پایه رشد جمعیت در کشورهای گوناگون جهان است. نکته جالب توجه این تحقیق آن است که با وجود افزایش نسبی موج الحاد در پاره ای از کشورها، اما با توجه به رشد پایین و منفی جمعیت در آنها، دنیا به طور کلی به سمت اعتقاد به دین حرکت می کند. در واقع، بر اساس این پژوهش، رابطه ای مستقیم میان اهمیت داشتن دین در نزد مردم و رشد جمعیت وجود دارد و در کشورهایی نیز که دین در آنها جایگاه نازلی دارد، رشد جمعیت کم هست. ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
👆دین در 2060 ♦️محور عمودی بیانگر اهمیت دین و نمودار افقی نشان دهنده رشد جمعیت در افق مورد نظر است. @motaleatehawzavi
🔴مکتبی که نتواند فرهنگ‌ساز باشد نمی‌تواند تمدن‌سازی کند ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم 🔸 پشت تمدن‌های بزرگ تاریخی یک دین نهفته است؛ مکتبی که نتواند فرهنگ‌ساز باشد نمی‌تواند فرهنگ را به تمدن تبدیل کند و کالبد عینی و فیزیکی به آن بدهد. 🔹انقلاب اسلامی زمانی می‌تواند هویت‌سازی کند که تعریف جدیدی از هویت اسلامی ارائه دهد و فرهنگ را به تمدن تبدیل کند. هدف انقلاب اسلامی از استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی در تفکر امام(ره) ایجاد یک تمدن نوین است که بر پایه ارزش‌های انسانی و دینی شکل بگیرد و بتواند در برابر هویت سکولار تمدن غرب ایستادگی کند. 🔸الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت وظیفه دارد در چارچوب مبانی و اصول اسلام و انقلاب اسلامی؛ اهداف اسلام، انقلاب اسلامی، قانون اساسی و اهداف هزار و چهارصد ساله‌ی اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را تحقق بخشد و سبک زندگی را در جهت رسیدن به زندگی گوارا و حیات طیبه اصلاح کند و زمینه‌ی تحقق جامعه‌ای اسلامی و احکام اجتماعی قرآن را فراهم آورد. ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔷 تمدن‌سازی اسلامی در عصر غیبت، آری یا خیر؟ 🔻پیشرفت شیعه در عصر غیبت، مرهون امامتِ امام معصوم از پشت پردهٔ غیبت است. «غیبت امام» به‌معنیِ «تعطیل امامت» نیست. 🔻جامعه شیعه در عصر غیبت به دستگاه فقها (ولایت فقیه) واگذار شده است، و امام(عج)، این دستگاه را سرپرستی می‌کنند. 🔻توجیهی وجود ندارد که به سمت تمدن‌سازی اسلامی پیشروی نکنیم. ‌«حُجّیّت» باید ارتقا پیدا کند. ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: 🔸 مکتب انتظار، نه مکتب احتراز است فقط (البته اگر احتراز و تبری نبود اختلاط حاصل می شد)؛ نه مکتب اعتراض و درگیری است فقط؛ و نه مکتب سازندگی است فقط؛ بلکه هر سه هست. این سه رکنِ انتظار، در عصر غیبت بر محور فقها ادامه داشته است؛ هرچند جریان‌های دیگر هم بوده‌اند. من معتقدم این پیشروی، بر محور دستگاه فقاهت است نه بر محور دیگر. همچنین انتظارات اجتماعی جامعه شیعه، هم در مرحله تبری و هم در مرحله درگیری و هم در مرحله سازندگی، در حال رشد است. این همان تدبیرِ امام معصوم در عصر غیبت است. 🔸حادثه ظهور در عین اینکه در طول شش ماه دفعتاً اتفاق می‌افتد معتقد نیستیم که امری دفعی است، به معنی اینکه کار، تعطیل بوده است. عالم، بر مدار معصوم، تدریجاً به سمت ظهور حرکت کرده و حرکت می‌کند. امیرالمؤمنین(ع) از همان فردای سقیفه اقدامشان را برای تحقق حکومت شیعی شروع کردند، ولی این اقدام، معطوف به تاریخ است؛ دولت مستعجل نمی‌خواهند. نباید سیطره جریان سقیفه را به‌گونه‌ای معنا کنیم که امام، کأنه، دستشان در عالم تکلیف بسته است و نشسته‌اند تا ظهور واقع بشود! امام صادق(ع) کار کرده‌اند و واقعاً حرکت جامعه حق را پیش برده‌اند. یعنی یک حرکت که می‌خواهد پایدار بشود قیامی مثل عاشورا می‌خواهد که ارتقاء وجدانی ایجاد ‌کند؛ از طرفی، یک تثبیت فرهنگی می‌خواهد. 🔸عصر غیبت هم دوران تعطیل امامت نیست. حضرت در همین عالم هستند و مأموریتشان را انجام میدهند، و جامعه شیعه هم که به دستگاه فقها واگذار شده، در مقابلِ سقیفه به حال خودش رها نشده است. امام این دستگاه را از پشت صحنه هدایت می‌کنند. امام ظاهر نیست ولی در پشت صحنه هست و مراقبت می‌کند. امام کارش را در عصر غیبت تعطیل نمی‌کند، منتها امامتِ در غیبت می‌کند. من می‌گویم: «امامتِ در غیبت» را با «تعطیل امامت» یکی نگیریم. امامتِ در غیبت، عامل پیشرفت تاریخی شیعه است. شیعه در عصر غیبت، عقبگرد نکرده و مقتدرتر شده است. ایدئولوژی شیعه در عصر غیبت، یعنی کلامش و فقهش و رجالش و...، معین می‌شود و قبض‌وبسط‌های فرهنگی پیدا می‌کند. پس، تدبیر حاکمیت جبهه حق در دوره بعد از حکومت سقیفه، تعطیل نیست؛ بلکه بر محور ائمه(ع) رو به پیش است. در عصر غیبت هم همین‌طور است. امام، امامِ در عصر غیبت‌اند، نه اینکه امامت، تعطیل شده است. فرق «غیبت امام» با «تعطیل امامت» باید تبیین بشود. شیعه باید همین مسیرِ پیشروی را به سمت ظهور ادامه بدهد و در این مسیر، در یک موقفی، درگیری با نظام کفر جهانی پیدا می‌کند؛ یعنی موضوع درگیری از درگیری با دولت عثمانی یا دولت دیگر، به سطح درگیری با حکومت جهانی، و درگیری دو جبهه کفر و نفاق، ارتقا پیدا کند. امروز شیعه در این موقف قرار دارد و مبارزه می‌کند. این علامتِ پیشروی شیعه است. 🔸در عصر غیبت بايد بر «حجیت» تکیه کنیم و به سمت حکومت هم برویم. حکومت دینی بر مدار حجیت است نه بر مدار واقعیت و حق مطلق. منظور از تمدنسازی در عصر غیبت هم، «تمدن بر مدار حجيت» و «به میزان میسور» است نه «تمدن بر مدار حقیقت». امروز ربا هست، ولی حکومت دینی، حجت است؛ چون اگر حکومت دینی را رها کنیم نه فقط ربا برقرار می‌ماند، اصل توحید هم زیر سؤال می‌رود. البته امروز نباید به مقیاس حجیت در عصر صفویه اکتفا کنیم. حکومت دینی در عصر غیبت، هم حجیت دارد و هم می‌تواند حجیت را به اندازه عصر غیبت تکمیل کند، و به میزانی که حجيت را تکمیل کند، رفتارش را اصلاح کند. اما اینکه کسی تصور کند یک حکومتِ کاملاً نورانی و متناسب با عصر ظهور تشکیل می‌شود که در آن حکومت، هیچ ظلمتی نفوذ نکند، ممکن نیست. آن حکومتِ کاملاً نورانی، برای عصر ظهور است که ظلمت جمع می‌شود. باید «حکومت در مدار حجیت» را از «حکومت بر مدار حقیقت مطلق» تفکیک کنیم. باید «حکومت در دوران غلبه ظلمت» را با «حکومت در دورانی که ظلمت محو می‌شود»، تفکیک کنیم؛ و روبه‌پیش بودنِ جامعه شیعه را هم تصویر کنیم. ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴 (بخش اول) 🔻 اگرچه امروز، جامعه روحانیت، تحت شدیدترین حملات از سوی دشمنان قرار دارد، اما همواره روحانیون خدومی هستند که با رفتار خویش مایه دلگرمی مردم بوده و این توطئه ها را ناکام گذاشته اند. از جمله این افراد است که این روزها با همراهی و همدردی خالصانه خود با مردم دردمند این شهر، چهره ای خدوم و جهادی از روحانیت در ذهن ها باقی گذاشت. در ادامه واکنش یکی از کاربران فضای مجازی که از قبل، با ایشان آشنا بوده است را میخوانید: ✔️ علی عسکری فرد 1. دانشجوی دانشگاه صنعت نفت بودم. قرار شد رو به عنوان سخنران مراسمی، به دانشکده آبادان دعوت کنیم.. از اونجا که بنده خرمشهری بودم،پیشنهاد شد که بنده پیگیر دعوت ایشون بشم. شمارشون رو گیر آوردم و باهاشون تماس گرفتم. خودشون گوشی رو برداشتند. 2. بعد سلام و علیک موضوع رو بهشون گفتم و پذیرفتن که برای سخنرانی،بیان دانشکده پرسیدن که وسیله نقلیه داری؟ گفتم که از دانشگاه میتونم جور کنم. گفتند که اگه خودت وسیله داری که هیچ اگه نداری، نمیخواد از دانشگاه بیاری،خودم یه جوری خودمو میرسونم. اینقد حساس به بیت المال، همینقدر خاکی @motaleatehawzavi
🔴 #امام_جمعه_تراز_انقلاب_اسلامی (بخش دوم) 3. بارها و بارها خود عملا وارد گود شده و حتی در حد وسع خود به هم مردم خدمت عملی کرده و هم باعث افزایش روحیه کارگران یا گروه‌های جهادی شده... @motaleatehawzavi
🔴 #امام_جمعه_تراز_انقلاب_اسلامی (بخش سوم) 4. محال است،مسئولی در سطح شهر آبادان و #خرمشهر وجود داشته باشه که اینقد در دسترس باشد.. ایشان یا پی کار مردم است یا پای حرف مردم در طول هفته اگر برای پیگیری کار مردم جایی نرفته باشد،به راحتی در دفترشان قابل دسترس است. روزهای جمعه،آخرین نفر از مسجد جامع خارج میشود و پای حرف مردم
🔴 #امام_جمعه_تراز_انقلاب_اسلامی (بخش چهارم) 5. در عکس فوق مشاهده میشود که پابه‌پای جهادگران در حال کاشیکاریست... البته ایشان خود در جوشکاری و کاشی‌کاری و بنایی بسی حرفه‌ایست... @motaleatehawzavi
🔴 #امام_جمعه_تراز_انقلاب_اسلامی (بخش پنجم) 6. نمونه اقدامات ایشون در میدان عمل یکی و دوتا نیست و این قصه سر دراز دارد... @motaleatehawzavi
🔴 (بخش ششم ) 7. را همیشه بدون دم و دستگاه و محافظ میتوان در حال آمد و شد در خیابان‌های خرمشهر دید... ایشان معمولا از خانه تا دفتر را پای پیاده و تنها میپیماید و از کوچه و خیابانهای شهر میگذرد... برای خرید همچو مردم عادی تنها به بازار میرود و خریدهای خود را انجام میدهد... @motaleatehawzavi
#امام_جمعه_تراز_انقلاب_اسلامی (بخش هفت) 8. یکی از فضایل اخلاقی آقای موسوی فرد ، ساده زیستی و فروتنی و تواضع است... در مراسمات مذهبی #امام_جمعه_خرمشهر را همیشه یا در بین جمعیت یا در پایین مجلس میتوان یافت و همچو دیگران عشق بالانشینی ندارد... @motaleatehawzavi
🔴 #امام_جمعه_تراز_انقلاب_اسلامی (بخش آخر) 9. این عکسها مربوط به مراسم خاکسپاری پسر عموی شهیدم "شهید مدافع حرم محمدرضا عسکری فرد" میباشد... عکسهایی که خودم گرفتم #امام_جمعه_خرمشهر در این مراسم، خود شهید را دفن و تلقین کردند... و گل لحد را هم خود گذاشتند... @motaleatehawzavi
سخنان شنیده نشده مرحوم آیت الله مرتضی تهرانی درباره مقام معظم رهبری.pdf
283.3K
سخنان شنیده نشده مرحوم آیت الله مرتضی تهرانی درباره آیت الله خامنه ای @motaleatehawzavi
🔴 احترام به مرجعیت و سخنی با مدافعان آیت‌الله ۱-احترام به مرجعیت، همواره یکی از ارکان حوزه‌های علمیه بوده است و خودداری از پذیرش زعامت و مرجعیت در هنگام حیات علمای بزرگ یکی از مصادیق بارز این سنت حسنه محسوب می‌شده است. نقل می‌کنند که مرحوم آیت الله بروجردی، آن فقیه بزرگ و زبردست، تا زمان حیات آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی از انتشار رساله عملیه خودداری کرد. آخوند همدانی، از شاگردان برجسته حاج شیخ عبدالکریم حائری نیز همواره از پذیرش منصب مرجعیت سرباز می‌زد و مکرر می‌فرمود: «به هرکدام از این رساله‌های عملیه موجود که منتشر شده‌اند، عمل کنید، مبرء از تکلیف و مسقط ذمه است و نیازی به چاپ رساله دیگر نیست.». آیت‌الله سید احمد زنجانی و آیت الله سید محمد محقق داماد نیز در زمان مرجعیت آیت‌الله بروجردی و بعد از آن همین مشی و شیوه را در پیش گرفتند. ۲-این رفتار گذشتگان تنها از منظر احترام به بزرگان حائز اهمیت نبود، بلکه از منظر قدرت سیاسی و اجتماعی مرجعیت بسیار قابل توجه بود چرا که تمرکز مرجعیت، این نهاد را به قدرتی بی بدیل و غیر قابل چشم‌پوشی در مدیریت تحولات اجتماعی تبدیل می‌کرد. نفوذ فتاوای مراجع گذشته هم‌چون فتوای تحریم تنباکوی مرحوم میرزای شیرازی از همین امر، نشأت می‌گرفت. امری که در دهه‌های اخیر و با تشتّت و پاره پاره شدن مرجعیت به سختی شاهد آن هستیم. ۳-ماجرای نامه‌ اخیر آیت‌الله یزدی به حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی (دامت برکاته)، زمینه‌ای را ایجاد کرد تا صدق نیت مدافعان آیت‌الله مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد، چرا که شماری از افرادی که به تفقد و دلجویی از آیت‌الله شتافتند و نامه‌ رئیس جامعه مدرسین را برنتافتند و به درستی از آیت‌الله شبیری، به عنوان استوانه‌ای برای حوزه‌های علمیه نام بردند، احترام آن بزرگوار و چندین مرجع بزرگ دیگر(از جمله آیات عظام صافی، وحید خراسانی، سیستانی، خامنه‌ای، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و...) را آن‌گونه که باید پاس نداشته و فتاوا و نظرات فقهی خود را برای عموم مردم ارائه و حتی در مواردی رساله‌عملیه خود را نیز عرضه کرده‌اند. لذا از آقایان و (اگرچه شخص اخیر درباره این نامه تاکنون اظهار نظری نکرده است) تقاضا می‌شود به منظور حفظ حرمت مرجعیت و به جهت جلوگیری از پراکندگی و تضعیف قدرت مرجعیت، تا زمانی که مراجع بزرگوار تقلید در قید حیات هستند و یا در میان هم‌نسلان خود فقهای بزرگوار دیگری هم‌چون آیت‌الله شب‌زنده‌دار وجود دارند که در فضل و علم وتقوا سرآمدند و با وجود مثل آنان قطعاً حاجتی به وجود دیگران نیست- از انتشار آراء و فتاوای فقهی خود در فضای مجازی و حقیقی خودداری کنند تا احترام خود به مرجعیت را عملاً ثابت کنند. ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
دوگین میرباقری.pdf
7.67M
♦️بازنشر گفتگوی خواندنی آیت الله میرباقری و الکساندر دوگین، نظریه پرداز بزرگ روس درباره تحولات آخرالزمانی @motaleatehawzavi
🔴بیانیه ۵۵۱ استاد عالی حوزه در حمایت از آیت الله العظمی شبیری زنجانی و آیت الله یزدی + اسامی 🔻 جمعی از ساتید عالی و خارج حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای حمایت خود را از حضرت آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله محمد یزدی اعلام کردند و تکریم مرجعیت و احترام به ارکان و بزرگان حوزه را ضروری دانستند. به گزارش خبرگزاری«حوزه»، متن بیانیه‌ به شرح ذیل است: 🔹 تکریم، پاسداشت و رعایت حریم به عنوان دژ مستحکم اسلام و پاسداران مکتب اهل بیت «علیهم السلام» مورد اتفاق همه دینمداران و حوزه‌های علمیه و روحانیت است. در این میان، حضرت آیت‌الله العظمی زنجانی «دام ظله الوارف» به عنوان یکی از مراجع عظام تقلید با جایگاه برجسته علمی، اخلاقی و مردمی مورد قبول و احترام و اعتماد همگان است. 🔹 حضرت آیت الله «دامت برکاته» از فقیهان برجسته و مدرسان با سابقه و از اعلام و علمیه قم است که از پیشگامان نهضت و شاگردان بصیر و با اخلاص آیت الله العظمی بروجردی، حضرت امام راحل و علامه طباطبایی «قدس الله اسرارهم» است که پاسداشت حرمت ایشان لازم و پاسداشت فقاهت و انقلاب اسلامی است. 🔹 آیت الله یزدی «دامت برکاته» همواره برای مراجع معظم تقلید احترام ویژه‌ای قائل بوده و هستند و در نامه خود، در عین و شفافیت، با سلام و احترام و عرض ارادت به جایگاه مرجعیت، درصدد تخطئه و جلوگیری از موجه‌سازی و مشروعیت یابی سران فتنه از طریق عادی سازی ارتباط آنان با مراجع معتبر بوده است. 🔹 همانگونه که لازم و ضروری است، احترام به ارکان و بزرگان حوزه هم بایسته است و نمی‌توان نسبت به به فقیه مجاهد آیت الله یزدی «دامت برکاته» بی‌تفاوت بود؛ به ویژه آنکه، این هجمه‌ها توسط عده‌ای سازماندهی می‌شود که بینش و گرایش التقاطی آنان نسبت به اسلام و مکتب اهل بیت «علیهم السلام» و مواضع‌شان بر علیه فقه سنتی و اصالت‌های حوزوی و مرجعیت روشن است. 🔹 به همه دلسوزان دین و کشور، به ویژه فعالان سیاسی و رسانه‌ای یادآور می‌شویم، در این شرایط حساس، همه ما باید با و هم‌افزایی، و با بصیرت و هوشیاری در مقابله با جنگ اقتصادی و روانی و رسانه‌ای جبهه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا، هوشمندانه به وظایف خود عمل نماییم و همت اصلی خود را در جهت تقویت اقتدار و امید و انسجام و خدمت به مردم و تلاش برای حل مشکلات و شکست تحریم آمریکایی مصروف نمائیم. 🔹 در پایان از حوزویان انتظار می‌رود با حکمت و دور‌اندیشی در جهت تقویت مرجعیت و ارکان حوزه گام بردارند و با سعه صدر و حفظ و اخلاق مداری و تفاهم حوزوی نقشه بدخواهان مرجعیت و حوزه و روحانیت را با پایان دادن مناقشات و مشاجرات بی‌ثمر و حاشیه‌ای نقش بر آب کنند. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته ➖ ذیل این نامه اسامی شخصیت هایی چون آیات و حجج آقایان محسن ، محمد علی گیلانی، سید احمد ، سید هاشم ، محمدباقر و... به چشم می خورد. 📚 برای مطالعه متن کامل بیانیه و تمام امضاکنندگان به این لینک مراجعه کنید 👇👇 http://hawzahnews.com/detail/News/467600 🆔@motaleatehawzavi
🔴 سخنی از ژرفای دل ✔️ دل نوشته حسین شریعتمداری خطاب به حضرت آیت الله شبیری زنجانی در سوره مبارکه «نمل» به ماجرای هُدهُد و خبری که برای حضرت سلیمان(ع) آورده بود، ‌اشاره شده است. در کلام خدا آمده است که وقتی سلیمان(ع) در میان پرندگانی که با او بودند، هدهد را ندید، برآشفت و گفت: « مَا لِیَ لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ کَانَ مِنَ الْغَائِبِینَ»؟ اما انتظارش به درازا نکشید که هدهد از راه رسید و گفت: « أَحَطْتُ بِما لَمْ تُحِطْ بِهِ وَ جِئْتُکَ مِنْ سَبَإٍ بِنَبَإٍ یَقِین». هدهد فقط یک پرنده بود و بدیهی است که جایگاه و منزلتش با سلیمان نبی علیه‌السلام حتی قابل مقایسه هم نبود. اما، برای سلیمان از «سبا» خبری آورده بود که سلیمان را با آن همه شوکت به آن دسترسی نبود. با این مقدمه که امید است مانع برخی از توهمات احتمالی باشد، سخنی با حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی در میان است و آن، اینکه؛ ملاقات حضرتعالی با تعدادی از آقایان اهل سیاست و نامه سرگشاده حضرت آیت‌الله یزدی به شما، موضوع این وجیزه نیست. آنچه یادآوری آن را به محضر حضرتعالی ضروری دانسته‌ام نیز بیرون از دایره مباحث فقهی است چرا که این مقوله در بضاعت نگارنده نیست. نکته مورد نظر، ‌اشاره به هویت برخی از کسانی است که به بهانه دفاع از حضرتعالی، عقده‌های فرو خورده خود از اسلام و انقلاب و امام راحل(ره) را بیرون ریخته‌اند و شایسته نیست که این قماش سنگ دفاع از شما را به سینه بزنند و نستجیربالله، این توهم را در اذهان عمومی پدید آورند که با حضرتعالی همسویی دارند! حضرت آیت‌الله! دور از انتظار نیست که به دلیل کثرت ‌اشتغالات علمی و حوزوی از هویت این جماعت اطلاع دقیقی نداشته باشید، از این روی ‌اشاره‌ای هرچند گذرا به چند نمونه از مواضع اعلام شده جریانی که برخی از این جماعت -تاکید می‌شود که فقط برخی و نه همه آنها- به آن وابسته هستند ضروری به نظر می‌رسد؛ «تقلید از مراجع کار میمون است»! «روحانیت، قشری‌گرا و انحصارطلب است»! «روحانیت به جای عاقل‌پروری، عوام‌پروری و مقلدپروری می‌کند»! «اصلی‌ترین مانع دموکراسی در کشور ما، آن است که در ایران هنوز خدا نمرده است»! «امامان معصوم هم قابل نقد هستند»! «نه فقط به پیامبر و امامان، بلکه می‌توان به خود خدا هم اعتراض کرد و او را [نستجیربالله] فتنه‌گر نامید»! «قرآن قابل نقد عقلی و تجربی است»! «اطاعت از پیامبر در مسائل اجتماعی لازم نیست»! «فرهنگ شهادت خشونت‌آفرین است»! «جوانانی که به مسجد می‌روند از نظر ساختار فکری و روانی ضعیف هستند»! «هیئت‌های مذهبی منشأ خشونت‌اند و بسیجی‌ها اعضای تشکیل‌ دهنده این هسته‌ها می‌باشند»! «مظاهر دینی، چون حجاب و حیای زنان، نماد عقب‌افتادگی است»! و... حضرت آیت‌الله شبیری! اسناد غیر‌قابل انکار فراوانی حکایت از آن دارد که همین طیف در فتنه ۸۸ آشکارا از سوی مثلث آمریکا، اسرائیل و انگلیس به کار گرفته شده بودند تا به زعم خود بساط اسلام ناب محمدی(ص) و انقلاب و استقلال ایران اسلامی را برچینند! تا آنجا که نتانیاهو، نخست‌وزیر جلاد رژیم کودک‌کش صهیونیستی با صراحت آنها را «بزرگترین سرمایه اسرائیل» نامید و حضرات حتی جرأت یک تکذیب خشک و خالی را هم نداشتند! حضرت آیت‌الله یزدی همان گونه که از قول شما نقل شده است از علمای آزمون داده و دلسوز نظام و ملت هستند و با شناختی که از هویت این جماعت دارند نگران سوء‌استفاده آنان از ساحت علمی و معنوی حضرتعالی شده‌اند و... بدیهی است که جماعتی با این هویت علی‌رغم آنچه ادعا می‌کنند، هرگز نمی‌توانند نگران جایگاه مرجعیت بوده و به دفاع از جنابعالی برخاسته باشند! از این روی، ضمن پوزش از تصدیع اوقات شریف، امید است به هر طریقی که مصلحت می‌دانید تلاش جماعت یاد شده برای انتساب به حضرتعالی را خنثی فرمایید چرا که حضرتعالی یکی از مراجع عالیقدر و متعلق به جهان اسلام هستید... والامر الیکم. 🆔 @motaleatehawzavi
🔴سخنی با حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی @motaleatehawzavi
🔴سخنی با حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی 🔸چندی است که زمزمه هایی از سوی دولت تدبیر و امید برای حضور زنان در ورزشگاه ها شنیده می شود. اتفاقی که ابتدا در رقابت های جام جهانی فوتبال و برای ورزش های دیگری همچون والیبال به تحقق پیوست و دیروز هم در بازی فینال جام باشگاه های آسیا تکرار شد. 🔸همانطور که مستحضرید طرح ورود زنان به ورزشگاه ها در دولت قبل نیز مطرح بود و بیت آیت الله فاضل لنکرانی به درستی در برابر آن ایستادند. این در حالی است که امروز حتی با تحقق این وعده دولت قبل توسط دولت تدبیر، کمترین واکنشی را از این بیت در قبال رفتارهای دولت تدبیر مشاهده نمی کنیم. این عملکرد در حالی است که حضرتعالی چندی قبل تر در مصاحبه ای تصویری با سایت مباحثات بار دیگر موضع - حقیقتا- نادرست دولت قبل را یادآوری کردید و خاطرات فراموش شده آن روزها را زنده نمودید. 🔸اگرچه با توجه به فضای نامناسب فرهنگی که در سایه دولت تدبیر - که حضرتعالی روی کار آمدن آن را لطف خدا و رأی مردم به آن را کار خدا دانسته بودید- و پروپاگاندای دستگاه های تبلیغاتی موضع گیری حوزه های علمیه باید با رعایت اقتضائات رسانه ای بوده و اظهار نظرهای فاقد قدرت اقناع اجتماعی به مصلحت نمی باشد، اما در هر حال، از شخص شما که در این موضوع خاص همواره در عرصه بوده اید، انتظار می رود که همانند دولت قبل از این اقدام مشابه دولت فعلی نیز انتقاد علنی و صریح خود را ابراز نمایید، به ویژه اینکه این دولت که از ابتدا مورد حمایت شما بوده است، اولی به تذکر شما می باشد و شاید نصیحت خیرخواهانه شما را بهتر از هر کس دیگری بپذیرد. @motaleatehawzavi
🔴اظهارات قابل تقدیر آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج ✔️ با مسئله حضور زنان در ورزشگاه سر مردم را با این مطالب بند نکنید/ به واقعیت ها فکر کنید. در زمان جاهلیت عرب نیز به قراردادها احترام گذاشته می شد؛ اما امروز برخی از کشورها هر موقع دلشان خواست، از قراردادها خارج می شوند. دولت و ملت ما باید بدانند که در چنین دنیایی حضور داشته و باید بدانیم با چه کسانی قصد مذاکره داریم؛ یک مشت مطالب نامربوط، غلط و بی معنی همچون رفتن سپاه پاسداران، نداشتن موشک، خروج از سوریه و ... را پیش می کشند تا به اهداف خود برسند. باید بدانیم در چنین دنیایی باید قوی بود و در مقابل زورگو، زورمند شد تا بتوان با آنان مقابله کرد؛  ان شاءالله دولت هم بیشتر به فکر مردم بوده و با مسئله حضور زنان در ورزشگاه سر مردم را با این مطالب بند نکنند و به واقعیت ها فکر کنند. 🆔 @motaleatehawzavi