برهان انقلاب
💢خاک بر سرکسی که در حوزه به دنبال مقام و منصب باشد./چرا برخی در فضای مجازی يک مدرّس و استاد انقلابی
🔴 پرسشهایی برای امروز حوزه!
🔸 دغدغه مندی این روزهای طلاب در هشدار نسبت به فرجام #تکثر_مرجعیت در آیندهای نه چندان دور با بیان منطقی و روشن و توصیه خیرخواهانه –و بلکه مطالبه جدی آنان- در راستای حفظ #اقتدار_مرجعیت بدون شک امری قابل تقدیر است که باید آن را به فال نیک گرفت، هرچند همواره باید از سوء ظن نسبت به آحاد جامعه حوزوی پرهیز داشت و فضای حوزه را با آن مکدر نکرد.
🔹 اگرچه واکنش جناب آقای فاضل لنکرانی به انتقادات مطرح شده جای تقدیر و تشکر دارد اما آنچه در روزهای اخیر از سوی عدهای از دوستان حوزوی اتفاق افتاد، نقدی علمی، مستند و دقیق (و حتی گاهی فقهی) در راستای حفظ سنتهای کهن حوزوی بوده است که نمیتوان به راحتی از آن چشم پوشی کرد. از ایشان که بحمدالله در مقام پاسخگویی برآمدهاند انتظار میرود که به این سؤال پاسخ دهند که با توجه به روند کنونی اعلام مرجعیت، ایشان –خصوصاً اگر از نظر فقهی قید اعلمیت را هم نامعتبر بدانیم- چه دورنمایی را برای آینده مرجعیت شیعه ترسیم میکنند؟ و آیا اساساً #تکثر_مرجعیت را موجب شکسته شدن اقتدار مرجعیت نمیدانید؟ و اگر میدانید آیا لازم نیست که هر چه زودتر هر کسی که به این وادی ورود کرده است از تصدی هرگونه شأنی از شؤون مرجعیت کنارهگیری کرده تا بدین طریق از یک سو دیگران را نیز به این کار وادار سازند و از سوی دیگر از ورود دیگر افراد به این عرصه جلوگیری کند؟ آیا چنین روندی موجب کمرنگ شدن سنتهای اصیل حوزوی، کماعتقاد شدن مردم به نهاد روحانیت و سوء استفاده برخی نالایقان از فضای به وجود آمده نمیشود؟ متأسفانه فضای امروزی حوزه به گونهای پیش رفته است که حتی یکی از کسانی که سالهای دور سابقه محکومیت و زندان در پروندهای قضایی هم دارد، بیت خود را تأسیس و رساله خود را منتشر کرده است!
🔸 این پرسشها سؤالات علمی و صنفی امروز حوزه ماست که در فضایی طلبگی پاسخ خود را میطلبد بدون آنکه مشتمل بر هرگونه تهمت نسبت به اساتید بزرگوار باشد بلکه نگاهی انتقادی به راهبرد اشتباهی است که امروز در حوزه احساس میشود. بررسی این پرسشها در آینده نوشداروی بعد از مرگ سهراب است و نمیتوان با گفتن اینکه عدهای با پا گذاشتن بر حدود اخلاقی، به کار دیگران کار دارند به استقبال فردای مبهم حوزههای علمیه رفت و از آیندهنگری چشم پوشید.
🔹 بنابراین با توجه به آن که حوزه علمیه این روزها از ناحیه تکثر در مرجعیت به طور جدی تهدید میشود، ما همچنان مصرانه از همه کسانی که به عرصه مرجعیت ورود کردهاند تقاضامندیم که یا پاسخی روشن نسبت به پرسشهای فوق ارائه دهند و از رویکرد کنونی حوزه دفاع کنند و یا با اعلام کنارهگیری از همه شؤون مرجعیت و واگذاری آن به مراجع موجود (و حتی کسب اجازه از آنان در اداره مؤسسات تحت اشراف خود)، حوزه را از خطری جدی در آینده نجات دهند.
@motaleatehawzavi
🔴 درباره سیاستورزی مرجعیت آینده
🔴 انفعال امروز، کنشگری دستگاه مرجعیت را در آینده تهدید میکند
🔹 سیاستمداران کاسباند و این بدین معناست که آنان از نمد مرجعیت و تکثر آن نیز ممکن است برای خود کلاهی بدوزند. آنان همانگونه که به فلان چهره هنری نه چندان خوشنام نیازدارند تا به کمک او گروهی از جامعه را با خود همراه کنند، در همان وقت محتاج چهره دینی خوشنامی نیز هستند که با حمایت از آنان و سیاستهایشان نیم دیگر از جامعه را نیز به خود متمایل کنند و اینگونه میشود که شاهدیم هم آن دختر بدحجاب سگ در بغل در جریان مبارزات انتخاباتی از یک نامزد انتخاباتی حمایت میکند و هم فلان استاد درس خارج حوزه علمیه (و البته طی یک عملیات پیچیده فریب و اعتمادسازی کاذب)! به یاد دارم که چند سال قبل شخصی موثق از رفت و آمدهای یکی از روحانیون نزدیک به حزب کارگزاران در بیت عالمی که حقیقتاً وارسته و متخلق و در مراتب بالای فقاهت هستند، باخبر شدم و آن گونه که گفته شد، هدف از این رفت و آمدها راضی کردن آن عالم برای تصدی مرجعیت بود که این اتفاق هم افتاد. طبعاً برای آنان مرجعیت شیعه مهم نیست بلکه بهرهبرداری از حمایتهایی است که با تأثیر اطرافیان بر آن مرجع، گاه و بیگاه ممکن است از او صادر شود و حمایت مرجعیت را از شخص یا جریان تشویق کننده رقم بزند.
🔸 اگر چه منکر این نیستیم که اساتیدی که در سالهای اخیر پا در عرصه مرجعیت گذاشتهاند و این روزها مورد انتقاد قرار گرفته اند، معتقد به نظام و انقلاب هستند، اما حقیقت آن است که میان قرائتی از انقلاب که برجام را میآفریند و کنوانسیونهای خطرناک بینالمللی را بر کشور تحمیل میکند و دنیای فردا را دنیای مذاکره و نه دنیای موشک میداند با قرائتی از انقلاب که در پی بنیان نهادن تمدن نوین اسلامی است تفاوت بسیار است. آنچه بیش از هرچیز موجب نگرانی جامعه حوزوی است، عدم واکنش درست و به موقع توسط این عزیزان در قبال اتفاقات سالهای اخیر است، مسألهای که احتمال تأثیرپذیری آنان از قرائتی نادرست از انقلاب را تقویت میکند. مگر نه این است که از شروط مهم و اساسی برای تصدی مرجعیت در دوران کنونی کنشگری مناسب در تحولات مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است؟ آیا عدم واکنش جدی از سوی این عزیزان درباره مسائلی همچون نابسامانی فضای مجازی، ولنگاری فرهنگی در ساحتهای مختلف اجتماعی، FATF، برجام، سیاست خارجی منفعلانه دستگاه دیپلماسی، نابسامانی اوضاع معیشتی و... نمیتواند تهدیدی برای نقشآفرینی فعال حوزههای علمیه در معادلات سیاسی واجتماعی کشور باشد؟ آیا حمایتهای اغراقآمیز دیروز برخی از این عزیزان (تأکید میکنم برخی، اگرچه مخالفت علنی هم از هیچ یک ندیدهام) از دولتی که ناکارآمدی آن امروز شهره خاص و عام شده است (مانند اینکه گفتند همانگونه که خدا مردم را سر صندوق رأی آورد، باید بگوییم این رأی را خدا قرار داد، خدا این لطف را کرد که دولتی با فکر و تدبیر بر سر کار بیاید) و سکوت امروز آنان در برابر اقدامات آن در نتیجه اعتماد نابجا به یک طرز تفکر خاص سیاسی، نمیتواند زنگ خطری جدی برای آینده حوزه باشد؟ و آیا این همان چیزی نیست که بسیاری از سیاستمداران آن را خوش میدارند؟!
🔹 بنابراین آنچه در لحظه حساس کنونی لازم و ضروری به نظر میرسد، تأمل در این نکته است که آن عزیزانی که امروز قدم در عرصه مرجعیت نهادهاند چه کنشگری فعال و مؤثری در تعامل با مردم و دولت از خود نشان دادهاند که بتوان به پشتوانه آن مسؤولیت خطیر مرجعیت در سالهای آینده را بر دوش آنان گذاشت؟!
@Motaleatehawzavi
🔴 یک سؤال!
🔸 در حالی کشور در سالهای اخیر بحرانهای مختلفی را در زمینه نابسامانی اوضاع معیشتی، ولنگاری فرهنگی در ساحتهای مختلف اجتماعی، نابسامانی فضای مجازی، FATF، برجام، سیاست خارجی منفعلانه دستگاه دیپلماسی، اظهارات معارض با تعالیم دینی توسط شخص رئیس جمهور و... پشت سر گذاشته است که اساتید محترمی که در این سالها قدم در وادی مرجعیت نهادهاند در برابر آن برخوردی کاملاً انفعالی از خود نشان دادهاند. آیا با این تجربه چند ساله، حوزه و روحانیت میتواند در آینده نقش فعال خود را در کنشگری اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایفا کند؟!
@motaleatehawzavi
🔴 اگر داعش بود و آیتالله سیستانی نبود
🔵 نگاهی به تهدیدات بیضابطگی تداول #مرجعیت در #حوزه_نجف
🔸 فتوای جهاد آیتالله #سیستانی مهمترین نمونه از تبلور قدرتنمایی مرجعیت شیعه در عراق و مؤثرترین کارکرد سیاسی و اجتماعی این نهاد در تحولات سالیان اخیر است. و این موفقیت جز در سایه اتحاد مردم زیر پرچم مرجعیت یکپارچه محقق شدنی نبوده و نیست، و این در حالی است که حوزه نجف ظرفیت فراوانی برای تجربه #تکثر_مرجعیت را –شاید به شکلی خطرناکتر از حوزه قم- در آینده دارد. در حال حاضر شاید بيش از پانزده مرجع دینی در کشور عراق مسؤولیت رتق و فتق امور دینی مردم را بر عهده دارند و اگر مرجعیت شیعه در تجربه داعش توانست صفوف مردم را به خوبی یکپارچه کند، دلیل آن فقط و فقط شخصیت برجسته و جایگاه بلند آیتالله سیستانی در حوزه نجف بوده است که همچون خورشیدی دیگر بزرگان حوزه نجف را در خود محو کرده است. به بیان دیگر آیتالله سیستانی ذخیرهای الهی برای صیانت از مقدسات و ملت عراق در برابر خطر داعش بود، و اگر ایشان نبود دستیابی به چنین موفقیتی به غایت دشوار بود.
🔹 اما همانگونه که گفته شد، وضعیت عدم انضباط در تداول دستگاه مرجعیت در عراق به مراتب بغرنجتر از ایران است تا آنجا که در کنار شماری از اساتید برجسته و ذیصلاح –فارغ از آفت تکثر- در عراق، اشخاصی مانند سید محمود الصرخی و احمد الحسن الیمانی نیز به راحتی عهدهدار چنین منصبی شدهاند. صرخی حتی در سلسه مباحثی تحت عنوان «السیستانی ما قبل المهد إلی ما بعد اللحد» به طرز شگفتانگیزی بدترین تهمتها را متوجه آیتالله سیستانی میکند. وی همچنین مواضع تندی را نیز علیه ایران اتخاذ میکند. از سوی دیگر یمانی نیز با ادعاهای مرتبط با مهدویت خود عملاً اقشاری از مردم عراق را با خود همراه کرده و خود به بحرانی دیگر در عراق بدل شده است. با این وضع باید آینده تیره و تاریکی را برای مرجعیت نجف بعد از آیتالله سیستانی به نظاره نشست و عدم وجود مرجعیت متمرکز در عراق مورد انتظار است. این مسأله میتواند آثار خطرناکی بر صحنه سیاسی و اجتماعی عراق بر جای خواهد گذاشت و تأثیر خود را در لحظات بحرانی نشان خواهد داد.
🔸 بیضابطگی در تداول مرجعیت حتی به حوزه نجف و قم نیز محدود نمیشود. در حال حاضر برخی از اساتید حوزوی ساکن در انگلستان و کانادا نیز به تصدی منصب مرجعیت مشغولاند. برخی مراجع محلی در لبنان نیز دیده میشوند. به هر حال تکثر غیر منضبط و نامعقول دستگاه مرجعیت در آینده نه چندان دور از اقتدار مرجعیت شیعه خواهد کاست و آن را فاقد هرگونه کارکرد مؤثر سیاسی و اجتماعی خواهد کرد. بنابراین ضروری است با آیندهنگری و تأمل در جوانب این موضوع، تدبیری معقول برای صیانت از کیان مرجعیت در آینده نه چندان دور اندیشید.
⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
#اخلاق_قبیلگی یعنی برای تطهیر جریان سیاسی خود، از اتهام بی عفتی به مقتول هم ابایی نداشته باشی.
صدرا محقق:خبرنگار روزنامه شرق
@motaleatehawzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آموزش دفاع شخصی توسط آیتالله توکل نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان.
🔸 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
✔️حجت الاسلام و المسلمین نکونام، نماینده ولیفقیه در استان چهارمحالوبختیاری و امام جمعه شهرکرد در نامهای به مدیر کل صدا و سیمای استان، نسبت به استفاده از عنوان «آیت الله» برای وی واکنش نشان داد.
📜متن نامه امام جمعه شهرکرد بدین شرح است
🔹جناب آقای افشارنیا، مدیر کل محترم صدا و سیمای استان چهارمحال و بختیاری دام عزّهوتوفیقه
با سلام
مدتی است که از کلام نورانی آیت الله برای این حقیر استفاده میشود.
1️⃣ اولاً: آیت حق جلّوعلا بودن از شؤون بلندی است که این رو سیاه غرق ظلمات را نشاید.
2️⃣ ثانیاً: تاکنون دو سه نوبت در جلسات، خود و دیگران را از اینگونه امور بر حذر داشته و گفتهام بنده را جز «محمد علی نکونام» نخوانند.
3️⃣ ثالثاً: این حقیر علیرغم شرکت سالهای متمادی در دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افتخارم آن است که مسئلهگو باشم و احکام الهی را برای جامعه و عباد الرّحمن تبیین نموده و مروج الاحکام باشم.
4️⃣ رابعاً: از حضرت حق جلّ وعلا مدام مسألت داشتهام که بیادّعا و بیتوقع انجام وظیفه نموده و زینت لباس مقدس طلبگی باشم و اکنون اگر در سلک خادمی دستگاه مهدوی بعنوان یک طلبه پذیرایم باشند فخر دنیا و آخرت را خواهم داشت.
🔹علیهذا ضمن تشکر از حسن ظن آن رسانه و دیگر بزرگوارانی که از حوزههای علمیه و مراکز و شخصیتها اظهار لطف دارند عاجزانه تقاضامندم این حقیر را در انجام وظایف یاریگر بوده و در ظلمات و زرق و برق القاب گرفتارم ننمایند.
🔹از همه اعزّه مؤمنین و مومنات خواهشمندم این عبد عاصی، از قافله مانده، پای در گِل فرو رفته، روسیاه محروم و ظلمتزده مغموم را در این ماه مبارک از دعای خیرتان بهرهمند نمائید....
به نقل ازکانال العالم بزمانه(@almogaddemat)
@motaleatehawzavi
🔴نقش یهود در شهادت امیرالمؤمنین و تحولات آخر الزمانی
🔸همواره صحبت از نقش مخفیانه یهود در تاریخ اسلام و تحولات آخرالزمانی مرتبط با آنان یکی از مباحث پرچالش تاریخ بوده است و در برخی از آیات قرآن و روایات ائمه معصومین نیز اشاراتی نسبت به سرنوشت یهود و فتنهانگیزیهای آنان به میان آمده است. از جمله این روایات، حدیثی است که مرحوم کلینی (ره) در کافی و ابنقولویه در کاملالزیارات و دیگران نقل کردهاند و در آن از نقش یهود در شهادت امیرالمؤمنین و حسنین علیهمالسلام پرده برداشته است و به برچیده شدن بساط آنان در آخرالزمان وعده داده است.
🔹شیخ کلینی در این حدیث از صالح بن سهل نقل میکند:
از امام صادق (علیه السلام) درباره این قول خداوند: وَ قَضَیْنا إِلی بَنِی إِسْرائِیلَ فِی الْکِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ پرسیدم. فرمود: «منظور کشته شدن علی (علیهالسلام) و نیزهخوردن امام حسن (علیهالسلام) است. در مورد وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیراً فرمود: «منظور کشته شدن امام حسین (علیهالسلام) است». و در مورد: فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما فرمود: وقتی یاری خون حسین (علیهالسلام) فرا رسد». و در مورد: بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ؛ فرمود: «منظور گروهی هستند که خدا قبل از قیام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، آنان را برمیانگیزد و هیچ ظالم و جنایتکاری نسبت به آل محمّد نیست مگر آنکه او را میکشند، و این [خروج قائم] وعدهای است قطعی. (کافی، ج8، ص206)
🔸متأسفانه ما تا کنون نتوانستهایم راهبردی مشخص، دقیق و مبتنی بر نصوص دینی در رابطه با نحوه تعامل با دشمنان دین الهی ارائه دهیم و الگوی مواجهه با هر صنف از آنان را تبیین کنیم و در نتیجه اصل مبارزه با یهود در حد یک راهبرد صرفاً سیاسی باقی مانده است. به بیان دیگر ما نتوانستهایم رویکرد مقام معظم رهبری در قضایای بینالمللی را به شیوهای علمی و مستند مستدل سازیم. در نتیجه این کاستی مشاهده میشود که جریان تشیع لندنی با سوء استفاده از این نقص، و بی تفاوت نسبت به ابعاد پنهان تاریخی که تلاقی یهود و سقیفه را نشان میدهد، به طور علنی به حمایت از اسرائیل میپردازد. آنان باید به این سؤال پاسخ دهند که چگونه با وجود چنین روایاتی، هم شعار محبت اهلبیت را فریاد میزنند و هم با یهود طرح دوستی میریزند؟
🔻به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
🔴شهید مهدویت
🔹وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
طبق آخرین بررسی های به عمل آمده و تحلیل وضعیت ضاربی که اقدام به شهادت حجت الاسلام والمسلمین خرسند امام جمعه شهید کازرون نموده است به نظر می رسد مهمترین مسئله و عامل انحراف اعتقادی ضارب از سویی و مقاومت و پایمردی مرحوم حجت الاسلام خرسند در برابر زیاده خواهی ها و تهدیدهای عقیدتی قاتل بوده است که نهایتاً پس از اصرار قاتل بر اجرای سخنرانی گسترده، همراه با ادعاهای انحراف آمیز در خصوص جریان های بدعت گذار مدعی مهدویت و ممانعت شهید خرسند، جریان مدعی مهدویت که احتمالاً در ارتباط با رویکرد انحرافی احمد بصری معروف به احمد الحسن بوده است، تصمیم به حذف فیزیکی شهید خرسند گرفته و پس از اجرای مراسم احیا، ضارب از وی تقاضای عکس یادگاری خویش انداز (سلفی) میکند و شهید خرسند که چهره ای مردمی و متواضع داشت درخواست فرد را می پذیرد و در مقابل قاتل نیز از فرصت استفاده کرده و در یک اقدام برنامه ریزی شده و حرفه ای اقدام به ترور شهید خرسند نموده و متواری میشود.
با توجه به حساب شده بودن انتخاب محل ضربات، جسم مجروح شهید خرسند تاب نیاورده و به مقام رفیع شهادت نایل می آید.
با توجه به نقش آفرینی شهید خرسند در مقابله با فتنه های قومیتی در منطقه و نیز حمایت مشهود ایشان از محرومان و طبقه مستضعف و نهایتاً دفاع مردانه او از مرزهای عقیدتی و ایستادگی در برابر انحرافات، جریان نفاق و تزویر چاره ای جز حذف این شهید والا مقام نمی یابد و در ادامه تهاجم به شخص ایشان، تهاجم به شخصیت وی و روحانیت را نیز هدف قرار داده و می کوشد تا این ترور هدفمند را نشانه نارضایتی مردم بنمایاند.
تلاش مذبوحانه ای که با توجه به چهره شاخص ایشان و مقبولیت عمومی شهید، نزد مردم، محکوم به شکست است و به زودی آثار این شکست در مراسم باشکوه تشییع پیکر پاک آن شهید نمایان تر خواهد شد.
هدایت شده از شرح حال
✍شناخت دشمن از نگاه آخرالزمانی...
✅ یک راه شناخت دشمن امروز، بررسی آیات و روایات مربوط به آخرالزمان است. چرا که هرچه زمان میگذرد صحنه نبرد آخرالزمانی جدیتر میگردد و ما باید مختصات رفتاری خود را با این فضا هماهنگ نماییم.
✅ آیات 4 تا 8 ابتدای سوره «الاسراء»، از جمله آياتی هستند که به صراحت به پیشگوییهای نبرد آخرالزمان میپردازد.
👈... لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً
🔹«ما در تورات به بنى اسرائيل حكم قطعى كرديم كه شما در زمين دو بار فساد خواهيد كرد و برترى طلبى و طغيان بزرگى خواهيد نمود » [۴/الاسراء]
👈فإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا ...
🔹« چون وقت مجازات شما بر نخستين فساد و تبهكاريتان رسيد، بندگانى كه منسوب به ما هستند به سويتان مىفرستيم، بندگانى با صلابت و سرسخت كه بر سرتان فرود آيند كه در ميان خانهها به جست وجوى [شما] بپردازند و اين وعدهاى قطعى و انجام شدنى است.» [۵]
👈ثمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ ...
🔹«پس [از چندى] دوباره شما [یهودیان] را بر آنان[مسلمانان] چيره مىكنيم و شما را با اموال و پسران يارى مىدهيم و [تعداد] نفرات شما را بيشتر مىگردانيم.» [۶]
🔹«اگر خوبى كرديد، خوبى به خود نمودهايد و اگر بدى كرديد به خود بدى كردهايد.»[۷]
👈فإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ ...
🔹«چون زمان دومین فساد ایجاد کردن فرا رسد [مؤمنین بيايند] تا شما را اندوهگين كنند و در معبد [تان] چنان كه بار اول داخل شدند، درآيند و بر هر چه دست يافتند يكسره [آن را] نابود كنند.» [۸]
✅اولين فساد و كيفر آن، در صدر اسلام، به دست مسلمانان (عِباداً لَنا ) انجام گرفت، چرا كه خداوند در صدر اسلام مسلمانان را بر یهودیان مسلط ساخت و مسلمانان وارد مسجد الاقصى شدند.
با بررسى تاريخ يهود، برترى وعده داده شده یهودیان «وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً» و آنهم، همزمان با فسادانگيزى بار دوم آنان، در هيچ دورهاى از تاريخ يهود، جز دوره کنونی ديده نمیشود.
✅ در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما» يعنى هنگام پيروزى خونخواهان حسين عليه السّلام «بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ» فرمود: مردمى هستند كه خدا آنها را پيش از آمدن حضرت قائم عليه السّلام بفرستد پس خونى (و مسئول خونى) از آل محمد بجاى نگذارند جز آنكه او را بكشند.
✅امام صادق(ع) عوض دو مرتبه مجازات اشاره شده در آیه که یک مرتبه آن مربوط به صدر اسلام بوده است صرفا به یک مرتبه مجازات و انتقام آخرالزمانی اشاره مینمایند و صرفا به ذکر اینکه آن افراد دشمنان اهل بیت محسوب میشوند بسنده میکنند.
✅ با بررسی روایات معلوم میشود نبرد آخرالزمانی یاران حضرت حجت بر دو محور شیعیان خصوصا شیعیانی از قم و دجال با محوریت یهودیان به عنوان یاران او صورت میگیرد.
👈در مورد یاران نبرد آخرالزمانی حضرت حجت
روايت است كه وقتى امام صادق (ع) آيه « بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ» را قرائت فرمودند، عرض كرديم: «فدايت گرديم آنها چه كسانى هستند؟ امام سه بار فرمودند: به خدا سوگند اهل قم هستند...»
👈در مورد یاران دجال
🔹در حديثى از امام صادق (ع) نقل شده است كه پيامبر (ص) فرمود: «هر كس بر بغض و دشمنى با ما بميرد، يهودى محشور میشود!» سؤال شد: چرا يهودى؟ در حالى كه آنها مسلمان زاده بودهاند؟! فرمود: «چون اگر دجّال خروج كند از سپاهيان او خواهند شد»
این روایت نشان میدهد اولا جريان دجّال يك جريان يهودى است، چون پیامبر(ص) بين يهودى شدن و همراهى دجّال ملازمه برقرار نمودهاند و ثانیا اینکه محور دشمنى، دجال، بغض و دشمنی با پیامبر و اهل بیت ایشان است.
🔹در حدیثی دیگر به نقل از پیامبر(ص) گفته میشود که اکثر پیروان دجال از یهودیان و زنان و اعراب هستند.
🔹همچنین بنا به روایتی از پیامبر اکرم (ص) در منابع اهل سنت: «قيامت برپا نمىشود تا اين كه مسلمانان با يهود بجنگند و [در اين جنگ] مسلمانان، يهود را مىكُشند تا جايى كه يهودى پشتِ سنگ و درخت، پنهان میشود و آن سنگ و درخت میگويد: اى مسلمان، اى بنده خدا! اين يهودى در پشت من پنهان است. بيا و او را بكُش.»
◀️متن تفصیلی همراه با ارجاعات و متن عربی روایات و...👇
http://sharhhal.blog.ir/1397/08/18