#مداحی| عزادار که هستیم؟
از تک تک سینه زنها سوال کنید، که عزادار چه کسی هستید؟ برای چه کسی بر سر و سینه میزنید؟ برای چه کسی اشک میریزید؟ برای چه کسی خود را میزنید؟ میگوید: امام حسین علیه السلام
راست هم میگوید او نیتش امام حسین علیه السلام است. اما با آنچه سینه میزند برای امام حسین علیه السلام نیست. با مِی و مستی! با شمع و گل و پروانه! بلبل و کفتر! سینه میزند! وقتی مداحی سبکی را میخواند در ذهن او آهنگ فلان خواننده پِلی میشود! یاد آن اهنگ می افتد! قطعا اگر تمام کره زمین جمع شوندنمیتوانند شور و حرارت مودت به امام حسین علیه السلام را از دلها بیرون کنند. چون خداوند تضمین ابقای آن را داده است. اما میتوانند در آن خلل وارد کنند. مسیر آن را دگرگون کنند. دشمن با تصوف این راه را کمی کج کرد! وقتی شعرها شد می و مستی! هو کشیدن شد از اصول غیر قابل تغییر هیئات! وقتی امام حسین علیه السلام را به چشم یک معشوق دیدیم! وقتی امام حسین علیه السلام شد لیلی! ما هم باید مجنون شویم! وقتی شعر بجای بیان عظمت سید الشهدا علیه السلام و عظمت مصیبت ایشان، بیان کننده قد و بالای امام حسین علیه السلام شد! آن وقت باید شک کنیم! که مسیر ما همان مسیر است یا خلاف داریم میرویم؟ وقتی تمام هَم و غم ما شد که بگوییم جوانها جذب شدند دو ساعت ورزش میکنند در هیئت! قدیم بعد سینه زدن سینه ها کبود میشد! الان دستها را میگیرند بالا رقص مستی میکنند! هیئت را با کاباره اشتباه میگیرند و میگویند ما مستیم! باید شک کرد! یک بار از یکی از مادحین پرسیدم که این چیزها چیه میخوانید؟ گفت ما وقتی مست میشیم اختیار از کف میدیم! گفتم میشود جلسه بعد را بالای برج میلاد برگزار کنی و بروی لبهء پشت بامش به جای منبر بایستی آن وقت اختیار از کف بدهی؟ گفت: خب می افتم پایین! خودش اعتراف کرد فیلم بازی میکند. جلسات سید الشهدا علیه السلام باید جلسه روضه باشد! سینه زدن همراه با اشک و فغان باشد نه اینکه دو میدانی همراه با پرش از مانع باشد! بعد تو جلسه جوگیر شود و بگوید: دیوانگی ما به کسی ربط ندارد! آن وقت سریع میگوید مگر جناب عابس نفرمود: حب الحسین اجننی! نمیداند آن اجننی کجا؟ این اجننی کجا؟ می و مستی! رقص و مولودی جایش دیسکو است. نه جلسات سید الشهدا علیه السلام! جلسه سیدالشهدا علیه السلام مکان اشک و لطمه است. نه مکان دُپس دُپس! اسم ابی عبدالله علیه السلام را هم همه مدل میگویند جز حسین ! اسم امام حسین علیه السلام را وقتی می آوری باید خودت را بزنی و بگویی حسین! نه اینکه بپری بالا و پایین و بگویی دُپس دُپس! یک جوان وقتی وارد هیئت میشود باید بر عقاید و معارف معصومین چه در قالب منبر و مداحی افزوده شود! نه اینکه دو ساعت بپرد بالا و پایین بگوید من مستم! هستند هنوز هیئاتی که وجاهت خود را حفظ کردند! اما متاسفانه ۷۰ درصد هیئات شدند محل تخلیه انرژی!
این شکر نعمتی است که خداوند به واسطهء سید الشهدا علیه السلام به ما ارزانی داشته است؟ این سخنان نقد عملکرد مادحین و مستمعین است نه دستگاه سید الشهدا علیه السلام!
#تصوف
#مداحی
#نشر_واجب
@BotShenasi
#مداحی| سبک بازیم یا اهل روضه؟
قدیم الایام مردم دنبال جلسات روضهء سید الشهدا علیه السلام بودند. دنبال دو قطره اشک در مصائب سید الشهدا علیه السلام بودند. دنبال سبک و سبک بازی نبودند. امروز جلسات سبک شده است تا جلسات روضه! هر کس هم آهنگی می اید زودتر به سبک تبدیل میکند و میخواند. جوانان هم که دنبال سبک هستند. مادحینم که دنبال جذب مخاطب و در پی ایجاد سبک های متنوع و هیجانی تر هستند! وقتی میگوییم فاصله گرفتیم از اصل دستگاه برای همین است. امام حسین علیه السلام فرمود: من کشتهء اشک چشم هستم! نفرمود من کشته سبک هستم! شخصی که در عزای معصومین محزون میشود در حال عبادت است. حزن جلسات گرفته شده است، به جای آن هیجان وارد شده است. حزن جلسات پس چه میشود؟ جلسات سید الشهدا علیه السلام جلسات اشک و آه است. نه جلسات بپر بپر! مصیبتی که اعظم مصیبت ها میباشد جای خود را به چه داده؟ حرف هم بزنیم میگویند در دستگاه امام حسین علیه السلام دخالت نکنید! هنوز میان دستگاه امام حسین علیه السلام و علایق و رفتار خودمان تفاوت قائل نیستیم. نمیدانیم نقد عملکرد مادحین و مستمعین ارتباطی با دستگاه سید الشهدا علیه السلام ندارد. ما امام حسین علیه السلام و جلسات روضه را طبق سلیقه خودمان ساختیم نه آنها را مطابق فرمایش معصومین علیهم السلام. پس ایرادی اگر هست بر ما وارد است نه جلسات سید الشهدا علیه السلام.
#نشر
#تصوف
#مداحی
@BotShenasi
متنی از دوست عزیز ما در کانال حسینیه مجازی بکاء
📢 سبک و سیاق مداحی های امروزی.
✍ امروزه که همه چیز تغییر کرده است، سبک و سیاق مداحی هم دستخوش تغییر و تحریف شده. متاسفانه نوع خواندن و سبکهای مورد استفاده، نوعا از حالت حزن و اندوه و مصیبت خارج است. بیان مصیبت یا اصطلاحا روضه کمرنگ شده است. اما سبک و تنوع، قوی شده. آنچه اهل بیت از ما خواسته اند اینگونه نیست. بیان مصیبت و مضامین اعتقادی شیعه، چیزی ست که از ما خواسته شده و در هیآت امروزی کم شده یا اصلا یافت نمیشود. متأسفانه ملاک در برخی مجالس «سبک» است، نه منبر سالم و بیان مصیبت و اشک. سبکها آلوده به انحراف و غالبا زننده یا برگرفته از موسیقی های مختلف است. حرکاتی بنام هروله که اصلا شباهتی با هروله ندارد گسترش یافته. حال حزن و بکاء جای خود را به هیجان داده است. غالب اشعار با الگو برداری از شاعران صوفی مشرب سروده میشود. از مضامین اعتقادی و مصائب، در اشعار خبری نیست. مستمع حواسش نیست که دارد با «گل و بلبل و می و مستی و شراب و میکده» سینه میزند❗️
◾️کجاست آن حال حزن و اشکی که اهل بیت عصمت بر آن تأکید کرده اند؟ مگر نه این است که هرروزی یاد امام حسین علیه السلام نزد امام صادق علیه السلام میشد ایشان آن روز دیگر نمیخندید! مگر نه اینکه فرمودند «نفس المهموم لظلمنا تسبیح»! آیا آن حزن و ناراحتی با می و شراب و گل و بلبل ایجاد میشود یا با بیان مصائب؟ این سبکهای شرم آور و زننده چه حزنی ایجاد میکند؟ خط و مشی عزاداری برای ما تعیین شده و ما حق نداریم آن گونه که هوای نفسمان دستور میدهد و دلش میخواهد این مجالس را هدایت کنیم. چرا غالب افراد اهل هیأت از مصائب و معارف دورند و دنبال سبک و سیاق امروزی میروند؟ مگر نفرمودند اشک افضل اعمال عزاداری است؟ غُلوهای بیجا و غیر عالمانه و همچنین تقصیرهای درد آور، نشان از بیسوادی و عدم دقت و عدم تحقیق بسیاری از مداحان، حتی برخی از مداحان مشهور دارد و جالب آنکه جز خود، کسی را قبول ندارند.
✅ الحمدلله بسیاری جلسات از نواقص مذکور به دور است. اما متاسفانه کم نیستند جلساتی که شباهتی به جلسات اهل بیت ندارند. سلیقه شخصی در هدایت جلسات مذهبی جایی ندارد. جذبی که با انحراف عقیدتی و سبک موسیقی های مبتذل باشد، نباشد بهتر است.
📢 قابل توجه تمام مداحان:
👈 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه وآله: إِيَّاكُمْ وَ لُحُونَ أَهْلِ الْفِسْقِ وَ أَهْلِ الْكَبَائِر
✍ امام صادق علیه السلام از رسول خدا صلوات الله علیه وآله نقل می فرماید: بر حذر باشید از لحن ها وسبکهای اهل فسق و اهل گناهان کبیره.
📚 الکافی، الاسلامیه، ۲/۶۱۴
#مداحی
@ashkvareh
@botshenasi
#مداحی| گسترش تصوف در هیئات
"لطفاً این متن را با دقت مطالعه کنید."
یکی از راههای انحراف هیئات از مسیر آل الله به سمت دیگر، گسترش مبانی تصوف در هیئات بود. ابتدا اشعار صوفی مابانه وارد هیئات شد! کلماتی چون مستم، می میخواهم! میخانه! پیرمغان! طریقت! قبله های متعدد ساختن! کم کم ساختار هیئات تغییر کرد و کلمه جدید وارد هیئات شد به نام " آقاجون"! گزینه بعدی که وارد هیئات شد مرید بازی بود! مادحین عده ای را دور خود جمع کرده و هر کجا که جلسه ای برپا میشد مریدان هم به دور مداح بودند! اما این پایان کار نبود و شعائر صوفیه وارد هیئات شد. هوووکشیدن! رقص سماع! که الان از اوجب واجبات هر هیئتی میباشد! دلیل گسترش این امور دوری هیئات از روحانیت صحیح العقیده و خالی شدن منابر از معارف اهل بیت علیهم السلام و جایگزینی منابر سیاسی است! الان پامنبری ها بیست نفر هستند و وقت هیجان دو هزار نفر! مداح محترم هم یک مشت جفنگیات به اسم شعر شروع به خواندن میکند. سلایق مادحین اسمش شد شعائر! اسم آن را هم مستی حلال میگذارند و مخالفین خود را متهم به مخالفت با دستگاه سید الشهدا علیه السلام! دستگاه سید الشهدا علیه السلام جای مستی و غلو، رقص سماع و هو کشیدن، جای می بازی و میخانه رفتن نیست. دستگاه سید الشهدا علیه السلام مکان حزن و بکاء، تضرع به درگاه الهی و اهل بیت علیهم السلام است. این مادحین چه بدعت ها که در جلسات سید الشهدا علیه السلام نگذاشتند! قدیم با اسم اباعبدالله علیه السلام اشک میریختند و بر سر و صورت میزدند! امروز به لطف بدعت مادحین با اسم امام حسین علیه السلام کف میزنند! کف زدن خودش یکی از شعائر صوفیه است! با اسم اباعبدالله علیه السلام کسی کف نمیزند! اسم اباعبدالله علیه السلام یعنی اشک و حزن! بعد یک مداحی که از اولاد روحانیت هم میباشد پاشده رفته است در کربلا و مراسم کف زنی در کربلا انجام داده است! کربلا جای کف زدن است؟ یا جای لطم به صورت زدن؟ کافی هست اسم طرف را بیاوری تا مریدان جان بر کف انواع فحش ناموسی و تهمت مخالفت با دستگاه سید الشهدا علیه السلام را شامل حالت کنند! منویات ما در دستگاه سید الشهدا علیه السلام جایی ندارد. جلسات سید الشهدا علیه السلام باید مطابق با فرمایشات معصومین برگزار شود. برای هر کاری از ثقلین دلیل ارائه نشود باطل است. شرکت در هشتاد درصد جلسات مادحین شرعاً جایز نیست. ما با کسی تعارف نداریم. کلیپ میگذاریم و اسم شخص را هم می آوریم!
#نشر_واجب
#تصوف
#مداحی
@BotShenasi
#مداحی| کف زنی یکی از شعائر جاهلیت و صوفیه!
" لطفا با دقت مطالعه کنید و سپس نشر دهید"
یکی از شعائر صوفیه که در مجالس اهل بیت علیهم السلام ورود پیدا کرده است
و اوج عجیبی داشته است. با همکاری مادحین که از سواد کافی برخوردار نیستند، یک بخش هایی هم به آن افزوده اند.
در اعیاد که مجالس برگزار میشود شروع به کف زنی میکنند. حال سوال پیش می آید که کف زنی از دستورات معصومین سلام الله علیهم است؟
#پاسخ:
در قرآن کریم یکی از اعمالی که در دوران جاهلیت بوده و مذمت شده است کف زدن یا دست زدن است.
و نمازشان در خانه (خدا) جز سوت کشیدن و کف زدن نبود. پس به سزای آن که کفر میورزیدید، این عذاب را بچشید.
یکی از اعمال در عصر جاهلیت این بود که دور کعبه طواف میکردند و کف و سوت میزدند.
به تفاسیر رجوع میکنیم و کلام اهل بیت علیهم السلام را در کنار کلام الله ارائه میکنیم.
عیاشی از ابراهیم بن عمر یمانی، از کسی که نامش را ذکر کرده، از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که در باره این فرموده خدای عز و جل:...... «وَمَا کَانَ صَلاَتُهُمْ عِندَ الْبَیْتِ إِلاَّ مُکَاء وَتَصْدِیَةً» فرمود: منظور، سوت زدن و دست زدن است.
تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۵۹، ح ۴۶.
برهان جلد ۴، صفحه ۴۶۴
معانی الاخبار ص ۲۹۷ ح ۱
عیون اخبار الرضا ج۲ص ۹۷ ح ۱
ترجمه عیون اخبار الرضا علیه السلام باب ۳۳
ما كانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكاءً وَ تَصْدِيَةً يعنى: (و نيست نمازشان نزد آن خانه مگر صفير و دست زدن- انفال ۳۵)، پس «مكاء» سوت كشيدن و «تصديه» دست زدن است.
پس هم سوت زدن، هم دست زدن را خداوند مذمت کرده است.
حال سوال پیش می آید که چه تفاوتی است میان کعبه و کربلا؟ وقتی روایات ما به صراحت مجالس معصومین را حرم اهل بیت علیهم السلام میخواند، ایا دست زدن در این مکانها و مجالس جایز است یا نیست؟
امام هادی علیه السلام در مذمت اعمال صوفیه لعنت الله علیهم میفرماید:
ذکر صوفیه رقص و دست زدن است.
حدیقه الشیعه ص ۶۰۳
رساله الاثنی عشریه فی الرد علی الصوفیه (شیخ حر عاملی) ص ۴۳
سفینه البحار ج ۵ ص ۱۹۹
منهاج ایت الله خویی ج ۱۶ ص ۱۴
پس عمل کف زدن و سوت زدن از اعمال جاهلیت و صوفیه است. این عمل را چه به جلسات سید الشهدا علیه السلام؟
ایا این اعمال قبیح و مذموم درگاه خداوند و اهل بیت علیهم السلام جایی در مجالس نورانی اهل بیت علیهم السلام دارد؟ مادحین کار را تکمیل کردند و کِل کشیدن راهم به آن اضافه کردند. اصلا جلسات مولودی خوانی بیشتر شبیه کنسرت هست تا جلسات اهل بیت علیهم السلام، هم دست میزنند، هم سوت میزنند، هم کل میکشند. مگر دستگاه سید الشهدا علیه السلام بازیچه است که هر کس هر کاری دوست دارد بکند؟
ان شاء الله تعالی در مطالب بعدی به نظریات مراجع میپردازیم.
#مداحی
#تصوف
#جاهلیت
#نشر_واجب
@BotShenasi
#مداحی| پاسخ مراجع بر استفتاء کف زدن در مجالس اهل بیت علیهم السلام
#بهجت:بسمه تعالی: کف زدنی که به حدّ لهو نرسد، اشکال ندارد و در مسجد با احترام آن، منافات دارد.
#خامنه ای: بسمه تعالی. در مساجد بهتر است به ذکر تکبیر و صلوات بپردازند.
#سیستانی: بسمه تعالی. سزاوار نیست مومنین کف زدن را جایگزین صلوات و ذکر خدا کنند.
#شبیری: باسمه تعالی. کف زدن ذاتاً اشکال ندارد، مگر موجب هتک مکان یا زمان یا بی احترامی به مومنین گردد و مناسب است در این اماکن از دست زدن خودداری کنند.
#صافیگلپایگانی:
بسم الله الرحمن الرحیم. به نظر اینجانب کف زدن مطلقاً لهو است و جائز نیست و در مراسم ولادت ائمه اطهار علیهم صلوات الملک القهار در مسجد و حسینیه که اماکن مقدسیند ظاهراً حرمتش شدیدتر است. واله العالم
#لنکرانی:بسمه تعالی و له الحمد.
اگر هتک و بی احترامی تلقی گردد حرام است در غیر این صورت هم شایسته است از این امور اجتناب گردد.
#گلپایگانی:خالی از اشکال نیست. ممکن است جزء لهویات محسوب شود.
(مجمع المسائل، 1411، هـ ق ، ج1، ص 155، س 107)
#مکارم_شیرازی: کف زدن مانعی ندارد اما در مساجد و حسینیه ها ترک شود.
#نوری_همدانی: مناسب شأن و منزلت مساجد و مجامع دینی این است که مراقب همان شعارهای مذهبی و سنتی خودمان باشیم و با فرستادن صلوات و گفتن تکبیر مجالس و مجامع خود را معطّر و منوّر نماییم.
(هزار و یک مساله فقهی ج1، ص 317، س 1070)
#وحیدخراسانی:
کف زدن در مجالس طرب و شادی حتی در مجالس موالید ائمه (علیهم السلام) احتیاط واجب جایز نیست.
#تبریزی:
سوال: کف زدن غیرلهوی در مجالس مداحی ائمه اطهار (علیهم السلام) که در غیر از مساجد و حسینیه های برگزار می شود چه حکمی دارد؟
بسمه تعالی. کف زدن از مصادیق لهو است و لهو در مجالس معصومین علیهم السلام- هر چند مجلس در غیرمسجد و حسینیه برگزار شود- وهن به معصومین علیهم السلام حساب می شود و جایز نیست. والله العالم
#تبریزی:
کف زدن و رقص با مجالس معصومین (ع) مناسبت ندارد، و لازم است در این مجالس ترک شود. مجالس معصومین (ع) باید طوری باشد که مردم را به یاد خداوند متعال بیندازد و فضایل و سفارشهای معصومین (ع) را برای مردم بیان کنند. نه این که العیاذ بالله در آن کار حرام انجام شود. یا کاری که موجب غافل شدن مردم از خداوند شود که در این صورت ثوابی بر آن مترتب نمی شود.
#صافی_گلپایگانی:
واضح است کسی که چنین امری را اظهار می دارد، لاابالی است و یا جاهل. و اینگونه اشخاص بدعت گذار محسوب می شوند. صحت و یا فساد عمل و یا ثواب داشتن و نداشتن آن را باید مجتهد جامع الشرایط بفرماید.
پن: ما از تمام عزیزان که صاحب رساله هستند و نظر داده اند آورده ایم.
برای اختصار کلمات ایت الله و حضرت را حذف نمودیم.
مطالب از سایت عزیزان برداشت شده است.
#تصوف
#جاهلیت
#مداحی
#نشر_واجب
@BotShenasi
#مداحی| نفوذ سبک اشعاری تصوف در هیئات، اعتقادات را از ثقلین بگیرید.
اعتقادات شیعه برگرفته از کتاب خداوند و کلام اهل بیت علیهم السلام است. اما متاسفانه امروز اعتقادات از روی شعر گرفته شده است. تا جایی که حتی روحانیون هم بعد از نقل سخنی، سریع یک بیت شعر به آن اضافه میکنند. اما شعر سرودن در شیعه آداب خاص خودش را دارد. زیرا شعر همیشه بزرگنمایی، غلو را به همراه دارد. شاعر با ذوق خود و چاشنیِ بزرگنمایی شعری را تنظیم میکند. اما سبک اشعاریِ شیعه به هیچ وجه بزرگنمایی و غلو ندارد. زیرا شعرایی که برای اهل بیت علیهم السلام شعر میسرودند. توجه به آیات و روایات داشتند. نمیخواهیم از سید حمیری ها و دعبل ها سخن بگوییم. از محتشم ها میگوییم. اشعار جناب محتشم را اگر کسی با دقت مطالعه کند، نه در آن غلو میبیند، نه بزرگنمایی، بلکه مطابق آیات و روایات و مقاتل شعر سروده است. سبک اشعاری صوفیه دائم از یک عشق مجازی، مستی، نشر اباحه گری، جنون، وجد، سخن میگوید. کافیست نگاهی به سبک اشعار صوفیان کنید. دائم از خال لب یار، چشم و ابروی کمان، مستی و میخانه! وجد و بی اختیاری سخن میگوید. کافیست اشعار مولوی و حافظ و از این دسته شعرا را نگاه کنید. اما متاسفانه دشمن با زیرکی به هیئات شیعه نفوذ کرد. الان متاسفانه سبک اشعاری کاملا صوفی مابانه شده است، در ایام غدیر، از خم غدیر می مینوشند، ساقی آن هم امیرالمومنین علیه السلام است.(العیاذ بالله) پیر طریقت امیرالمومنین علیه السلام میشود! در محرم ها هم که نیاز به بیان ندارد. متاسفانه وقتی اشعار، شعرایِ صوفی را میخوانیم حداقل یک محتوایی دارد. آخرش میشود از شعر یک نتیجه ای برداشت کرد. اما اشعاری که در هیئات خوانده میشود نه تنها صوفی مابانه است، بلکه محتوا هم ندارد! جریان تصوف با نفوذ در هیئات، قصد داشت که حزن مجالس را از بین ببرد و به جای آن وجد را وارد کند، که متاسفانه در پی سهل انگاری از سوی منبریان این اتفاق افتاد. چرا نباید الگوی شعرا محتشم ها و دعبل ها و سید حمیری ها باشند؟ چرا باید حافظ و مولوی الگویِ آن ها بشوند؟ این اتفاق بخاطر عدم آگاهی در شناخت دشمن است. مقصر هم روحانیت است. الان در هیئات اشعار نه تنها خالی از محتوا هستند، بلکه تقصیر در حق اهل بیت علیهم السلام هم صورت میگیرد. امام حسن علیه السلام را العیاذبالله بی ریا میخوانند! امام حسین علیه السلام را با مرام! امام رضا علیه السلام هم مشتی! قمر بنی هاشم علیه السلام و امیرالمومنین علیه السلام هم یک ساقی برای شرب خمر دوستان! العیاذ بالله! سطح شناخت شما از حضرات معصومین علیهم السلام در همین حد است؟ پس خیلی بیچاره هستید در شناخت مقام معصومین علیهم السلام! متاسفانه بخشی از این کاستی ها به مستمعین برمیگردد! زیرا سطح توقع آنها و سلیقه آنها آن قدر ناچیز شده است که هر شعری را قبول میکنند! اگر در جلسه ای بودید، مداحی شعری خواند که سطح معصومین علیهم السلام را تنزل داد، بعد جلسه چهار نفر سراغ او بروند و بگویند، این چه شعری بود خواندی؟ دیگر جرات نمی کند که هر شعری را بخواند. گرچه نود درصد این کاستی ها و این عدم آگاهی به گردن روحانیت شیعه است. که مبانی مذهب و مبانی دشمن را به جامعه تزریق نکرده است. تمام سخن ما این است، اشعاری که در جلسات سید الشهدا علیه السلام خوانده میشود باید بیانگر یک اصل اعتقادی؛ تاریخی، معارفی باشد. وگرنه تا صبح قیامت با می و مستی به هیچ کجا نمیرسید. جلسه سید الشهدا علیه السلام طبق روایات باید جلسات حزن باشد. نام مبارک اباعبدالله علیه السلام قرین با حزن است. اما جلسات جای حزن، به جلسات وجد بیشتر شباهت دارد. وقتی از اهل تصوف سوال میشود، رقص سماع برای چیست؟ میگویند وقتی ما به وجد می آییم اختیار از کف میدهیم. متاسفانه بخاطر عدم آگاهی مادحین و بچه هیئتی ها هم میگویند ما وقتی مست میشویم اختیار از کف میدهیم. هیچ مداحی صوفی نیست، هیچ مداحی عامل تصوف هم نیست، اما بخاطر عدم آگاهی اعمال آنها را انجام میدهد، سخنان آنها را به زبان جاری میکند، سبک اشعاری آنها را میخواند! عزیزان مداح، سروران سینه زن، دشمن در بین ما نفوذ کرده، به جای دفع آن، دیگران را متهم به مخالفت با سید الشهدا علیه السلام نکنید! تمام نقدهای ما بر عملکرد خودمان است، نه دستگاه سید الشهدا علیه السلام. نوع جلسات روضه در روایات ما هست. آنچه غیر آن وارد شود، عملکرد ماست. تفاوت قائل شوید بین عملکرد خودمان و دستگاه امام حسین علیه السلام. چرا اشتباهات خودمان را به گردن امام حسین علیه السلام می اندازیم؟ هیئات باید مطابق سلیقه معصومین باشد، نه معصومین مطابق سلیقه ما! دست به دست هم دهیم جلسات سید الشهدا علیه السلام را از شعائر،کلام، رفتار، و هر آنچه از برای مکتب معصومین نیست پاک کنیم.
#تصوف
#مداحی
#نشر_واجب
@BotShenasi
#مداحی| الگویِ شعرا کیست؟
اگر در بین شیعه مفاخر شعری نداشتیم. حق داشتند از دیگران الگو برداری کنند.
وقتی ما مفاخری داریم مثل سید حمیری، مقبل، دعبل، محتشم و.... با آن سطح عظیم که در اشعار خود دارند. که تک تک بیت های آنها از مقاتل و روایات است. چرا به غیر متوسل میشوید؟ چرا از دشمنان الگو میگیرید؟ چرا مقاتل باز نمیکنید و به زبان شعر بیان کنید؟
مگر محتشم ها و.. از آسمان هفتم آمده بودند؟ مگر آنها انسان نبودند؟
اشعار آنها کجا؟ حزن آنها کجا؟ این اشعار کنونی کجا؟ وقتی سلیقه و ذوق نباشد و فقط به دنبال این باشیم که اسمی داشته باشیم همین میشود!
این کشتــــه فتاده به هامــــون حســـــین توست
وین صید دست وپاه زده در خون حسیـن توست
این ماهــی فتــاده به دریـــای خــــون که هست
زخـم از ستـاره بر تنش افـزون حســــین توست
ولله این اشعار کجا؟ این می و مستی و مسخره بازی های شما کجا؟
هوا ز جـــور خـــــالف ، چون قیرگــــون گردید
عــزیــــز فاطمـــــه از اســـــب سرنگون گـردید
بلنـــــــد مرتبـــــه شاهــــی زصــــدر زین افــتاد
اگــر غلـــــط نکـنــــم، عـــــرش بر زمـــین افتاد
این سطح محتوایِ شعری کجا؟ اشعار الان کجا؟ روضه خوانی هم بلد نیستند! پناه بر خدا در اشعاری خود میگویند امان از چشم هیز حرمله! یا مداحی میخواند از زبان حضرت رقیه سلام الله علیها
بابا بگو از جانب من به عمو عباس
از روسری و معجرم، اصلا خبر داری؟
پناه میبریم به خدا از این همه جسارت و بی حیایی نسبت به ساحت قدس اهل بیت علیهم السلام! بفهمید در مورد چه کسی شعر میخوانید! بفهمید برای چه کسی شعر میگویید! میدانی در مورد چه کسی سخن میگویید!؟ فقط دنبال این است که سبکی بخواند که اسم در کند! صد رحمت به مطربها که در مورد عشق دنیایی خودشان با وسواس میخوانند! اگر میگوییم اشعار باید محتوا داشته باشد یعنی برادر جان سلیمان زمانی ها! یعنی ای اهل حرم میر و علمدار ها! یعنی از حرم تا قتلگه ها! چرا بی سلیقه هستید؟ چرا هر خزعبلاتی را نسبت به ساحت اهل بیت علیهم السلام قبول میکنید؟
اگر این اشعاری که در مورد ناموس اهل بیت علیهم السلام میخوانند در مورد ناموس خودمان بخوانند چه میکنید؟ شما را قسم به همان امام حسین علیه السلام یک ذره روی امام حسین علیه السلام اندازهء آن مداحی که برای او سینه چاک میدهید غیرت داشته باشید. چرا بهانه دست دشمنان میدهید که جلسات سید الشهدا علیه السلام را تمسخر کنند؟ مُد شده که مادحین کنونی آهنگ هم میخوانند! الان مطربهایی مثل حامد زمانی با آلات موسیقی برای اهل بیت علیهم السلام میخوانند. قدیم الایام در مورد فراق زیارت اباعبدالله علیه السلام میخواندند.
سلام ما سلام ما به کربلای اطهرت
الان میخوانند در بین الحرمین بیام پشتک بزنم! نه محتوا دارد، نه سبک درستی دارد، نه شعر در شان ذوات مقدسه معصومین است. انگار برای معشوق خود میخواند یک مشت چرند را میخواند بعد میگوید دیوانگی ما به کسی ربط ندارد. قدیم مداح کنار منبر نشسته یا ایستاده میخواند. نه روی منبر بالا و پایین بپرد، دائم هوار بزند، بریم، یالا، بِکن خودت رو! شاید طرف ۲۰ سال فقط دو خط میخواند. الان بچه ۲۰ ساله بلندگو میگیرد دستش هر چرندی را میخواند. کم مانده دو نفر بیاورد که پشت سرش قِر بدهند. یک لحظه فکر کن در محضر سید الشهدا علیه السلام هستی، ایا این اشعار را میخوانی؟ یا دو خط روضه؟ وجدان خود را قاضی کنیم. این جلسات در شان سید الشهدا علیه السلام است؟ دائم هم میگویند ما جوانان را جذب میکنیم. هدف به هیچ وجه وسیله را توجیه نمیکند! اگر مایل هستید که جوانان زودتر جذب شوند، هیئات را مختلط کنید. نسل بعد میخواهد چگونه عزاداری کند؟ هر نقصی و بدعتی در جلسات به جای بگذارید روز قیامت محضر صدیقه طاهره سلام الله علیها باید جوابگو باشید.
#مداحی
#تصوف
#نشر
@BotShenasi
#مداحی| سیاسی شدن هیئت ها!!
یکی از آفتهای امروز هیئات ما سیاسی شدن هیئات است. به جای اینکه در هیئات مدح و منقبت معصومین سلام الله علیها گفته شود، مدح و منقبت اشخاص گفته میشود. از زمان به وجود آمدن داعش نقل مجالس هیئات این بود که ما با فرماندهی #قاسم_سلیمانی می آییم و داعشی ها را میکشیم! چگونگی برگزاریِ مجالس عزاداری در روایات ما آمده است، در روایت امده است که:
قال الصّادق عليه السّلام لِلفُضَيل:
تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟ فَقالَ: نَعَمْ، قالَ: اِنَّ تِلْكَ الْمَجالِسَ اُحِبُّها فاءَحْيُوا اَمْرَنا، فَرَحِمَ اللّهُ مَنْ اَحْيى اَمْرَنا.
امام صادق عليه السّلام از (فُضيل) پرسيد: آيا (دور هم) مى نشينيد و حديث و سخن مى گوييد؟ گفت: آرى
فرمود: اينگونه مجالس را دوست دارم، پس امرِ (امامت) ما را زنده بداريد. خداى رحمت كند كسى را كه امر و راه ما را احيا كند.
وسائل الشيعه، ج ۱۰، ص ۳۹۲
در مجالس اباعبدالله علیه السلام باید امر امامت زنده شود. دلها به سوی امام عصر روحی فداه برده شود. اما متاسفانه بجای مدح و منقبت معصومین، مدح و منقبت اشخاص گفته میشود! معصومین سلام الله علیهم فرمودند در روایات متعدد با اشک چشم خود ما را یاری میکنید. مجالس شما باید اشک و آه داشته باشد.
قالَ الصّادقُ عليه السّلام:
لِكُلّ شَيْئٍ ثَوابٌ اِلا الدَمْعَةٌ فينا.
امام صادق عليه السّلام فرمود:
هر چيزى پاداش و مزدى دارد، مگر اشكى كه براى ما ريخته شود (كه چيزى با آن برابرى نمى كند و مزد بى اندازه دارد).
جامع احاديث الشيعه، ج ۱۲، ص ۵۴۸
گریه و ناله برای غیر اهل بیت علیهم السلام مکروه است این حدیث از امام صادق علیه السلام است.
قالَ الصّادقُ عليه السّلام:
كُلُّ الْجَزَعِ وَ الْبُكاءِ مَكْرُوهٌ سِوَى الْجَزَعُ وَ الْبُكاءُ عَلَى الحُسَينِ عليه السّلام
امام صادق عليه السّلام فرمود:
هر ناليدن و گريه اى مكروه است، مگر ناله و گريه بر حسين عليه السّلام.
بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۳۱۳
مجالس را برای رضای بقیه الله الاعظم به پا دارید. مجالس باید ذکر معصومین سلام الله علیهم باشد نه برای غیر!
#مداحی
#تصوف
#نشر
@BotShenasi
🌱 امام جواد علیه السلام و تفرقه افکنی!
حال که عده ای میگویند اقا لعن نکنید، باعث اختلاف نشوید، برادران اهل سنت جان ما هستند! امام معصوم هم راضی به این امر نیست! یکی از تفرقه افکنان که به مقدسات برادران اهل سنت توهین که جای خود دارد، جسارت کرده است امام جواد علیه السلام است. اگر اسوه و الگوی ما معصومین است باید مثل امام جواد علیه السلام رفتار کنیم. حدیث شریف است که امام جواد علیه السلام سه الی چهار ساله بودند.
وَ أَخْبَرَنِي أَبُو الْحُسَيْنِ مُحَمَّدُ بْنُ هَارُونَ بْنِ مُوسَى، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبِي (رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ)، قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِيدِ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي زَكَرِيَّا بْنُ آدَمَ، قَالَ: إِنِّي لَعِنْدَ الرِّضَا (عَلَيْهِ السَّلَامُ) إِذْ جِيءَ بِأَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، وَ سِنُّهُ أَقَلُّ مِنْ أَرْبَعِ سِنِينَ، فَضَرَبَ بِيَدِهِ إِلَى الْأَرْضِ، وَ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ فَأَطَالَ الْفِكْرَ، فَقَالَ لَهُ الرِّضَا (عَلَيْهِ السَّلَامُ): بِنَفْسِي أَنْتَ، لِمَ طَالَ فِكْرُكَ؟ فَقَالَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): فِيمَا صُنِعَ بِأُمِّي فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السَّلَامُ)، أَمَا وَ اللَّهِ لَأُخْرِجَنَّهُمَا ثُمَّ لَأُحْرِقَنَّهُمَا، ثُمَّ لَأُذَرِّيَنَّهُمَا، ثُمَّ لَأَنْسِفَنَّهُمَا فِي الْيَمِّ نَسْفاً. فَاسْتَدْنَاهُ، وَ قَبَّلَ مَا بَيْنَ عَيْنَيْهِ، ثُمَّ قَالَ: بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي، أَنْتَ لَهَا. يَعْنِي الْإِمَامَةَ.
زکریا بن آدم گفت : در خدمت حضرت رضا علیه السلام بودم که حضرت جواد علیه السلام را در حالیکه سن شریف ایشان کمتر از چهار سال بود نزدحضرتشان آوردند دست خود را بر زمین زد و سر خود را به طرف آسمان بلند کرد و مدتی در فکر فرو رفت حضرت رضا علیهالسلام فرمودند:
فدایت شوم در چه باره اینقدر فکر می کنی ؟
عرض کرد : در آن رفتار زشت و ظالمانه ای که با مادرم فاطمه سلام الله علیها نمودند بخدا قسم آن دو ظالم را از قبر بیرون می آورم بدن آنها را به آتش می سوزانم و خاکسترش را بر باد میدهم و آن ها را در دریا سرازیر می کنم.
حضرت رضا علیه السلام او را در بر گرفتند و بین دو چشمان مبارک او را بوسیدند و فرمودند : پدر و مادرم به فدایت تو شایسته و سزاوار منصب امامتی .
دلائل الإمامة صفحه ۴۰۰
دوستان مدعی وحدت اگر آنجا بودند چه میکردند؟ یعنی میخواستند بگویند امام جواد علیه السلام معاذ الله از انگلیس پول میگیرد، تفرقه بین مسلمین ایجاد کند؟ در دل یک بچه شیعه همیشه باید بغض و آتش انتقام از ابابکر و عمر شعله ور باشد. غیر از این باشد از صراط مستقیم خارج شده است. اساس مذهب ما برائت از این دو ملعون است. گوشت و خون و ذره ذره بدن و روح ما از این دو نجس بیزار است. نمیتوانیم تکریمشان کنیم. حال به هر جا میخواهند ما را نسبت دهند ما پیروی از جواد الائمه علیه السلام میکنیم
#نشر_دهید
@botshenasi
#جواب_انتقاد_شما_عزیزان
انتقادات شما عزیزان چند مورد بوده است.
#دخالت_در_جلسه_امام_حسین_علیه_السلام
جلسهء امام حسین علیه السلام چگونه باشد نه تعیین آن در اختیار ما است نه دیگران! بلکه چگونگی آن توسط اهل بیت علیهم السلام معین شده است. با رجوع بر روایات میتوان به نوع برگزاری، کیفیت آن پی برد. روایات ما بر اشک، لطم، حزن، ناله، اصرار دارد و مجلس اباعبدالله علیه السلام را محل ذکر اهل بیت علیهم السلام و احیاء امر معصومین علیهم السلام میدانند. اگر کسی آمد و غیر آنچه فرمایش معصومین است عمل کرد باید نقد شود و نقد عملکرد آن شخص است و ارتباطی با سید الشهدا علیه السلام ندارد. نقدهای ما بر عملکرد مادحین است. نه جلسات امام حسین علیه السلام!
#نزدیک_محرم_است
در طول سال هر نقدی بر مادحین بشود سریع موضع گیری میشود. فرقی ندارد. پس باید این سخنان گفته شود تا اثر بگذارد.
#دشمن_شاد_میشود_بهانه_میشود
چه این کلیپ ها را ما بگذاریم چه نگذاریم این کلیپ ها در فضای مجازی و اینترنت پخش است. آن که بهانه دست دشمنان داده است مادحین هستند. اگر طبق مبانی معصومین مداحی کنند نه امثال ما نقد میکنند نه دشمن سوء استفاده میکند. پس آنکه بهانه ایجاد کرده است، مادحین هستند نه ما.
#دین_گریزی_هیئت_گریزی_کم_رونقی_مجالس
مادحین نه اصول دین هستند نه فروع دین. دین را مادحین حفظ نکردند که ما نگران باشیم. دین صاحب دارد و امام عصر ارواحنا فداه صاحب آن هستند.
مجلس اباعبدالله علیه السلام تا قیامت پر رونق و شور و حرارت دارد این وعده خدا است. پس مادحین را بت نکنید. باید جوانان مجالس در شان معصومین هست را برگزار کنند.
#هیئت_نرویم
ترک مجالس اباعبدالله علیه السلام عقوبت دارد. شما عزیزان باید در جلسات حاضر شوید، به مادحین و مستمعین تذکر بدهید. ان شاء الله که عمل کنند و مجالس مورد تایید معصومین برگزار شود.
#چرا_به_مادحینی_مثل_مطیعی_نریمانی_نقد_نمیکنید
ما مادحین اهل بیت علیهم السلام را نقد کردیم نه مادحین اشخاص را. آنها را در جمع ذاکران اهل بیت علیهم السلام ندانستیم که نقد کنیم.
#محمود_کریمی
نقدی مفصل بر ایشان داریم!
#مداحی_خوب_معرفی_کنید
چشم حتما
#نقدها_و_ادبیات_تند
ما نه دشمنی خدایی نکرده با این عزیزان داریم نه مسئله ای شخصی. بلکه گاهی از عصبانیت شدید این ادبیات را مجبور به استفاده شدیم و از همینجا بابت ادبیات گاهی تند خودمان پوزش میطلبیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هروله ای که مصداق روایات شیعه است، اینگونه است، لطفا سلیقه شخصی خود را پایِ شعائر نزنیم! میزان معصومین هستند!
#نشر_واجب
@botshenasi