eitaa logo
بُت شناسی
2.1هزار دنبال‌کننده
434 عکس
380 ویدیو
23 فایل
🖎نقد و آگاهی در زمینه فِرق انحرافی از ثقلین، نقد تصوف و غلات، نقد مخربین اعتقادی شیعه. بدون خط قرمز در چهارچوب ثقلین instageram.com/botshenasi↩ ❎برای حمایت از کانال خارج نشید.❎
مشاهده در ایتا
دانلود
🔍 مجالس عزاداری چگونه باید باشد؟ | ✍مجالس عزاداری اباعبدالله علیه السلام چگونه باید باشد؟ این چگونگی برگزاری مجالس را به ما فرمودند؟ یا ما هر گونه که دوست داریم باید برگزار کنیم؟ کیفیت نوع مجلسی که مورد رضایت اهل بیت علیهم السلام را فرمودند؟ ✍مجالس عزاداری معصومین سلام الله علیهم باید مورد رضایت معصومین علیهم السلام باشد، مطابق فرمایش حضرات مجالس برگزار شود. نوع برگزاری مجالس را به ما فرمودند، ما باید مطابق آنچه امر شده عمل کنیم، نه آن گونه که سلیقه ما هست. ✍ در زمینه برگزاری مجالس معصومین علیهم السلام ما به هیچ وجه نباید سلیقه و نظر شخصی خود را اعمال کنیم. باید مطابق آنچه به ما فرمودند خدمت گذاری کنیم. ✍ اینکه طبق سلیقه خود مجلس اباعبدالله علیه السلام را بنا کنیم بدون در نظر گرفتن روایات یعنی امیال شخصی خود را مقدم بر فرمایش معصومین میدانیم. اگر ما آنچه فرمودند را کنار بگذاریم و طبق سلیقه خویش عمل کنیم در پی جلب رضایت خودمان هستیم نه جلب رضایت خدا و اهل بیت علیهم السلام! ✍ مجالس اباعبدالله علیه السلام طبق فرمایش معصومین علیهم السلام باید اینگونه باشد: «عن ابي عبدالله عَلَيْهِ السَّلَام قال: قَالَ لِفُضَيْلٍ: تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟ قال: نَعَمْ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ تِلْكَ الْمَجَالِسَ أُحِبُّهَا فَأَحْيُوا أَمْرَنَا يَا فُضَيْلُ! فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا يَا فُضَيْلُ مَنْ ذَكَرَنَا أَوْ ذُكِرْنَا عِنْدَه فَخَرَجَ مِنْ عَيْنِهِ مِثْلُ جَنَاحِ الذُّبَابِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ و لَوْ كَانَتْ أَكْثَرَ مِنْ زَبَدِ الْبَحْر» امام صادق علیه السلام فرمود: آيا مجالس حديث داريد؟ فضيل گفت: بله، فداي شما شوم. امام عَلَيْهِ السَّلَام فرمود: اين مجالس را دوست دارم، پس دستورات ما را (با اين مجالس) زنده كنيد. اي فضيل، خدا رحمت كند كسي كه سخن ما را زنده كند، اي فضيل كسي كه مصائب ما را بگوديد يا برايش بگويند سپس از چشمش به اندازه بال پشه اشكي خارج شود، خداوند گناهان او را مي‌بخشد اگر چه از كف دريا بيشتر باشد. 📚بِحارالاَنْوار، ج ۴۴، ص ۲۸۲ ✍مجالس اباعبدالله علیه السلام باید محل حدیث، اشک و ناله باشد. مجلسی که امام صادق علیه السلام دوست دارند مجلس حدیث و گریه است. مجلس اشک و فغان است. وقتی مجلس برپایه حدیث و اشک شد مساوی با احیایِ امر معصومین میشود! امام صادق علیه السلام اینگونه مجالس را مورد تایید خودشان فرمودند، اما امروزه مجالس ما جای پَرِش! هیجان! ریتم! سبک! باند! جمعیت! ترکوندن! آهنگ! شده است! مجالس ما صدها هزار سال نوری از فرمایش امام صادق علیه السلام دور است. ✍ مجالس امروز به جای نقل حدیث؛ مجالس نقل کرامات زید و عمرو شده است. جای گریه و روضه، جای هیجان و تخلیه انرژی شده است! میزان قبولی مجلس به نوع ترکوندن مداح و رضایت آن مداح (که قبله عالم شدند) از مستمعین در پرش (به اسم هروله) است! و میزان رضایت مستمع بستگی به سبک دارد، نوع سبک سینه زنی هر چه شاد تر، میزان مقبولیت بیشتر! هر آنچه شعر مضحک تر و خارج عرف تر، طیب الله محکم تر! از مجالس مورد رضایت اهل بیت علیهم السلام تا مجالس ما از زمین تا عرش الهی فاصله است! @BotShenasi
🔍 نفوذ دشمن در جلسات عزاداری | ✍ ادبیات و یک سری از اعمال که امروزه در جلسات استفاده میشود به هیچ وجه ادبیات و اعمال شیعه نیست. این ادبیات و اعمال مورد استفاده برگرفته از روایات و ایات نیست. ادبیات شعریِ امروزه دقیقا ادبیات دشمنان تشیع است که در جلسات نفوذ پیدا کرده است. استعمال این ادبیات در اشعار بخاطر عدم آگاهی شعرا و مادحین است. این اعمال و ادبیات دشمن امروز گریبان شیعه را گرفته است. در ادبیات شیعه مِی و مستی نداریم! هو کشیدن نداریم! کف زنی نداریم! باده نداریم! ناز چشم و ابرو نداریم! خوشگلی چشم نداریم! کفر گویی نداریم! سوت زدن نداریم! علی پرستی و حسین پرستی نداریم! در ادبیات شیعی شراب نداریم! متاسفانه این ادبیات و اعمال برای دشمنان شیعه یعنی غُلات و صوفیه است که وارد تشیع شده است. سبک اشعاری شیعه تهی از کلمات مِی و شراب و مستی است. استفاده از خوشگلی و چشم و ابرویِ ناز! برای شاهد بازیِ صوفیه است. اینکه در اشعار خطاب به امیرالمومنین علیه السلام میگویند گردن ما را با ذولفقار بزن! دقیقا تفکر صوفیه و صلح کل است. چون هر کس با شمشیر امیرالمومنین علیه السلام زده شود جایگاهش دوزخ است! کسی که معتقد است با زدن گردن او توسط امیرالمومنین علیه السلام به سعادت میرسد بخاطر عدم اگاهی نمیداند که دارد صلح کل صوفیه را تبلیغ میکند! هو کشیدن که ذکر صوفیه است و در مقابل امیرالمومنین علیه السلام، حضرت را هو خطاب کردن و حضرت آن ها را با دود به سزای اعمال خود رساند! کف زنی و سوت زنی که از اعمال صوفیه و جاهلیت است و مذمت قرآن کریم را در این مورد داریم امروزِ در جلسات شاهد هستیم! جلسات اهل بیت علیهم السلام همان حرم معصومین علیهم السلام است و حرم الله است. خداوند مذمت کف زنی و سوت زنی در حرم خود را فرموده است اما ما در حرم الله به مانند جاهلیت کف میزنیم! اشعاری که در مقابل معصومین علیهم السلام خوانده شده است و اشعار دعبل ها و سید حمیری ها ما شاهد می و مستی و شراب و چشم و ابرویِ خوشگل نیستیم. بلکه شاهد بیان ذکر مصیبت معصومین علیهم السلام هستیم. در مناجات با معصومین علیهم السلام در ادعیه نمیبینیم که فرازی باشد بگوید ما مست شماییم! یک جرعه می بده! یا خطاب به آن ذوات مقدسه بگوییم چشم و ابرویِ شما زیباست! چه شده که ادبیات و اعمال دشمنان وارد جلسات مطهر معصومین شده است؟ چیزی غیر از این دو حالت به ذهن حقیر خطور نمیکند، قدرت زیاد دشمن؟ یا سهل انگاری شیعیان؟ باید در مقابل این اعمال و ادبیات ایستاد و مجالس مطهر را از آلودگی پاک کرد. @BotShenasi
🔍 اگر جلوگیری از نفوذ تصوف نشود| ✍با توجه به جریان مداح پرستی که در تشیع جا افتاده و مداحان دارای مقام عصمت شده اند. به زودی جریان تصوف در مجالس مستولی شده و تمامیِ شعائر تصوف جا میگیرد. ابتدا هو کشیدن و خال لب یار، کف زنی، می و شراب و مستی! در مقابل مسجد و حسینیه که میخانه راه انداختند. در مقابل خدا پرستی؛ باده پرستی! چند صباح دیگر شاهد هستیم در جلسات (که هم اکنون در برخی جلسات دارد پایه ریزی میشود.) رقص سماع میکنند. بعد هم بچه شیعهء گریه کن امام حسین علیه السلام منکر شهادت امام حسین علیه السلام و اشک بر آن حضرت میشود، مثل مولوی میگوید باید روز جشن باشد. ده سال یا خیلی زیاد طول بکشد بیست سال دیگر در ایام محرم و صفر همین گریه کنان اباعبدالله علیه السلام مثل دولابی از جا میپرد و دست مال یزدی برمیدارد و میرقصد! این هشدار جدی است. تنها راه اینکه تشیع دگرگون بشود و منهدم بشود دست بردن در اعتقادات آن است. اگر صوفیه فرهنگ شود و ریشه در جان ودل کند دیگر توان مقابله با آن نیست زیرا مخالفت با صوفیه میشود مخالفت با امام حسین علیه السلام، مثل الان که اشعار خلاف شرع و عرف و سبک های دون شان معصومین علیهم السلام جز شعائر شده! جالب است که مداح هم جز شعائر شده و نقد بر مداح مساوی با کفر و دشمنی با شعائر شده است. همانگونه که خلخال به دست کردن امروز نمادی بر هیئتی بودن هست در حالی که این خلخال برای یکی از فِرَق صوفیه به نام ملامتیه هست! وقتی مسئله ای در هیئات فرهنگ بشود و ریشه کند جز شعائر میشود و از سوی هیئتی ها مخالفت با آن بدعت، دشمنی با معصومین میشود! آن وقت رقص سماع و سیخ در لب فرو بردن! رقص در عاشورا، انکار شهادت امام حسین علیه السلام میشود جز شعائر!! اگر با همین سرعت تصوف رخنه کند این اتفاقات تا ده الی بیست سال دگیر قطعی است. بدانید تنها علت برافراشته بودن پرچم تشیع همین جلسات روضه امام حسین علیه السلام است. اینکه روضه به کلی جمع بشود و شیعیان روضه نروند محال است. لذا در آن انحراف ایجاد میکنند‌. شیعیان، گریه کنان، سینه زنها، به داد جلسات عزاداری برسید. این جلسات را از شعائر صوفیه تهی کنید. جلسات را به حالت اصیل آن تغییر دهید. در روز قیامت شرمسار نباشیم! @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔍 روایت پیدا نشد! 🎙خمسه: فردا قیامت دو تا صف هست! یکیش ته داره و یکیش ته نداره! اونی که ته داره کسانی هستند که با دست و پا به زیارت امام حسین علیه السلام رفتند و اونی که ته نداره کسانی هستند که، نتونستند برن زیارت و از همون پشت بام گفتند : سلام آقا این چنین روایتی در کتب شیعه نیست و ساختهء ذهن مداح است اما روایت زیارت از راه دور که امام صادق علیه السلام به سدیر فرمود : ✍اِصْعَدْ فَوْقَ سَطْحِکَ، ثُمَّ تَلْتَفِتُ یُمْنَهً وَ یُسْرَهً، ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَکَ إِلَی السَّمَاءِ، ثُمَّ انْحُ نَحْوَ الْقَبْرِ وَ تَقُولُ : «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ» تُکْتَبُ لَکَ زَوْرَهٌ، وَ الزَّوْرَهُ حَجَّهٌ وَ عُمْرَهٌ به بلندی برو! به سمت راست و چپ خود توجه کن، سرت را سوی آسمان کن و سپس به سوی قبر حسین بن علی علیهم السلام توجّه کن و این گونه سلام بده اگر چنین کنی، برای تو یک زیارت نوشته می شود و هر زیارت معادل یک حجّ و یک عمره می باشد. الکافی مرحوم کلینی، ج۴، ص۵۸۹ @BotShenasi روایت صف ته دار و ته ندار نداریم!
🔍 نشانه های تصوف | یکی از علل گرایش عوام به تصوف این است که در اهل تصوف دف، کف؛ رقص، وجد (از حالت عادی خارج شدن) از ارکان اصلی است. صوفیه رقص را برتر از نماز میدانند. ✍يكى از مريدان در حالات «ابوسعيد ابوالخير» نوشته است: روزى بعد از دعوت (به ميهمانى) سَماع مى كردند (خوانندگى و نوازندگى داشتند) و شيخ ما را حالتى پديد آمده بود و همه در آن حالت بودند... مؤذن بانگ نماز پيشين (ظهر) گفت و شيخ همچنان در حال بود و جمع در وجد، رقص مى كردند و نعره مى زدند و در ميان آن حالت امام محمد قاينى (ميزبان اصلى شيخ) گفت: نماز، نماز، شيخ ما گفت: ما در نمازيم! و همچنان در رقص بودند، امام محمد ايشان را بگذاشت و در نماز شد. 📗عطار، جلد ۲، صفحه ۱۳۸. وقتی فقها و علما بر صوفیه اشکال کردند که رقص و وجد چیست؟ گفتند این اعمال ما غیر ارادی است. به اين معنى كه گفته اند «سَماع» حالتى در دل ايجاد مى كند كه «وَجْد» ناميده مى شود و اين وجد حركات بدنى به وجود مى آورد كه اگر حركات، غيرموزون باشد «اضطراب» و اگر موزون باشد «كف زدن و رقص است». دلیل تمام این اباطیلشان بی اختیار شدن میدانستند! ✍ امروز اگر بر شخصیت هیئتی ایراد وارد کنید که چرا اینگونه اعمال را انجام میدهید؟ میگویند ما وقتی مست میشویم اختیار از کف میدهیم و دیوانه میشویم! در حالی که در شرع مقدس اسلام ما عمل غیر ارادی نداریم! در اسلام ما چیزی به عنوان دیوانگی و مستی و وجد نداریم! مذهب شیعه که امامان نور هدایت کننده امت هستند تمام رفتار و اعمال را منطبق بر عقلانیت؛ سلامت فکری قرار داده اند. چگونه میشود فعل دشمنان در مذهب ما شیوع پیدا میکند؟ قطعا جوانان ما آگاه نیستند و نمیدانند که این اعمال و رفتار مختص دشمنان است و به محض دانستند ترک اعمال غیر ارادی میکنند. هر کس هم که مدعی است اقا ما واقعا از خود بی اختیار میشویم یک راه حل ساده دارد آن ها را به لب برج میلاد ببرید و انجا بخواهید مست شوند و بی اختیار! آن وقت مشخص میشود که تمام این سخنان یک تلقین بیش نیست. لازم است که جوانان ما بدانند که این اعمال در شریعت اسلام جایی ندارد. عمل غیر ارادی در اسلام محلی از اعراب ندارد. شرع مقدس ما تمامی اعمالش بر حساب منطق، برهان و عقلانیت است. اگر کسی معتقد است که در اسلام عمل غیر ارادی داریم، یک نمونه از روایات بیاورد! شعیان عزیز، کافی هست که دوستان خودمان را از خطر تصوف و نفوذ ان اگاه کنیم و مجالس اهل بیت علیهم السلام را طبق موازین و فرمایشات معصومین علیهم السلام برگزار کنیم. بسیار کار راحتی است. خود را ملزم به فرمایشات معصومین علیهم السلام کنیم. آن وقت همه چیز صحیح میشود و بدون اشکال. @BotShenasi
🔍 قمر بنی هاشم علیه السلام در آیینه اشعار و روایات و زیارت | ✍به زیارتنامه و روایات که نگاهی کنید متوجه میشوید که قمر بنی هاشم علیه السلام با چه کلماتی مورد مدح قرار گرفته است. السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ، الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ سَلَّمَ، بمَا صَبَرْتَ وَ احْتَسَبْتَ وَ أَعَنْتَ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ که به زیارت حضرت در مفاتیح الجنان مراجعه نمایید متوجه میشوید. ✍ در روایات قمر بنی هاشم علیه السلام اینگونه خطاب میشود: امام صادق علیه السلام درباره حضرت ابالفضل علیه السلام می فرماید: "کان عمنا العباس نافذ البصیره , صلب الایمان جاهد مع ابی عبدالله و ابلی بلا حسنا و مضی شهیدا . 📗ابن عنبه ,1380 , چ دوم : 1356 عموی مـا عـباس دیده ای تـیزبین و ایمانی استوار داشت و همراه حسین جهاد کرد و از امتحان سرافراز بیرون شد و سرانجام به شهادت رسید." ✍ امام سـجاد علیه السلام دربـاره حـضرت ابالفضل علیه السلام مـی فرماید: رحم الله عـمی العـباس فلقد اثرو ابلی و فدی اخاه بنفسه حتی قطعت یداه فابدله الله عزوجل منهما جناحین یطیر بهما مـع المـلائکه فـی الجنه کما حبل لجعفر بن ابی طـالب و ان العـباس عـند الله تـبارک ئ تـعالی مـنزله یغبطه بها جمیع الشهدا یوم القیامه.  📗صدوق , 1416 ق , ج اول: 35 خدا عمویم عباس را رحمت کند، که ایثار کرد و خود را به سختی افکند و در راه برادرش جان بازی کرد , تا آن که دست هـایش از پیکر جدا گردید، آن گاه خداوند به جای آنها دو بال به وی عنایت فرمود که در بهشت همراه فرشتگان پرواز کند. همان سان که برای جعفر طیار قرار داد . عباس نزد خداوند مقامی دارد کـه هـمه شهدا در قیامت بدان غبطه می خورند.  ✍امام عصر روحی فداه در زیارت ناحیه خطاب به عـموی بزرگوارشان میفرماید السلام عـلی ابـوالفضل العباس بن امیر المومنین المواسی اخاه بنفسه الاخه لغده من امنه الفادی له الوافی، الساعی الیه بمائه، المقطوعه یداه". 📗مجلسی ج 45 ص66 سلام بر ابوالفضل العباس فرزند امیر المومنین که جانش را در راه مواسات به بـرادرش تقدیم نمود و دنیایش را برای تحصیل آخرتش ثبت کرد و سعی در رساندن مشک آب به او داشت که دو دستش از بدن جدا شد. ✍ امام حسین علیه السلام خطاب به آن حضرت فرمودند: " یا اخی کنت العلامه من عسکری و مجمع عددنا فاذا انت غـدوت یـول جـمنا الی الشتات و عمارتنا تنبعث الی الخراب. برادر جان، تو نشانه و برپایی سپاه من و محور پیـوستگی نـفرات ما هستی اگر تو بروی جمعیت ما پراکنده و ویران می شود. 📗بحار الانـوار ج 45 ص41 اما درابیات شُعرا، قمر بنی هاشم علیه السلام با این فضائل و مناقب اینگونه خطاب میشود: یل کربلا ابالفضل، قربون اون قد و بالات فدای چشایِ نازت، قمربنی هاشم علیه السلام با آن فضائل با چشمهای خوشگل، قد و بالایِ رعنا! شناخته میشود! ✍جالب آن جا است که نبرد قمربنی هاشم علیه السلام و مارد بن صدیف، مارد به آن جناب گفت: كسانى كه امروز با تو جنگيدند، به تو نرمش نشان دادند؛ ولى من مردى سنگدل و بى رحم مى باشم، اما چون ديدم زيبا و نمكين دارى و جوان هستى، دلم نسبت به تو نرم شد، بنابراين از اين راه كه آمده اى برگرد. ✍اما حضرت در جواب میفرمایند: اما آن چه در مورد چهره و جوانى من گفتى، اين امور به من زيان نمى رساند، مرا حقير مشمار كه حسب و نسبم، مرا كامل نموده، و در شجاعت و دلاورى از شير برترى دارم. 📗ابالفضل العباس ج ۱ ص ۳۶۶ با سخنی آن حضرت را مدح میکنیم که دشمن آن حضرت را مدح کرده است. در حالی که حضرت این جمله را به عنوان شماتت و تحقیر تلقی کردند! چه فرسنگها فاصله است میان قمر بنی هاشم علیه السلام در شعر و روایات! @BotShenasi
🔍 یکی از آداب نفوذیِ صوفیه | ✍ملامتيه طايفه اى بوده اند از صوفيه كه در قرن سوّم هجرى و بعد از آن در خراسان شهرت داشته اند به سبب اختلاف مشربى كه آنها با غالب صوفيه عصر خويش داشته اند به عنوان ملامتى در مقابل صوفى به كار مى رفته است؛ ملامتيه در طريقت خويش معتقد بوده اند كه عبوديت را بايد به خداوند اختصاص داد؛ از اين رو در اين مقام بايد كه سالك نه عمل خود را پيش چشم آورد، نه عمل و نظر مخلوق را ملاحظه كند و بدگمانى در حق نفس را اولين قدم حسن ظن به حق كه اصل معرفت است بداند؛ از اين جهت ملامتيه در اخلاق و معاملات عمداً سعى مى كرده اند كه بر خلاف زاهدان و پشمينه پوشان عصر خويش از حيث لباس و رفتار و احوال ظاهرى با ساير مردم تفاوت نداشته باشند تا به ورطه ريا و خودنمائى نيفتند و پشت به قبله نماز نخوانند! ✍مخصوصاً سعى داشتند كه هرگز« در اظهار خير و اخفاء شر نكوشند». حتى ملامتيه براى آنكه به ريا و خود فروشى دچار نشوند از اظهار قبايح و معايب نفس در نزد عامه إبا نداشته اند! و نفس را همواره متهم و ملوم مى خواسته اند. خويشتن را به عمد، معروض ملامت خلق مى كرده اند تا به خويشتن مغرور فريفته نشوند! ✍از قدماى طريقه ملامتيه ابوحفص نيشابورى و حمدون قصّار (۲۷۱ ه) و ابوعثمان حيرى (۲۹۸ ه) را ذكر كرده اند «حمدون قصار» در واقع شيخ ملامتيه بوده، و طريقه ملامتيه به وسيله او منتشر شده است. 📗ارزش ميراث صوفيه، صفحه ۸۸ ✍اساس ملامتيه كه در آغاز عبارت از محاربه با نفس و اقدام بر كتمان حسنات نفس بود، بعدها تدريجاً دچار توسع و افراط شد و منتهى گرديد به تعهد در مخالفت با افكار و عقايد و آداب و رسوم عامّه، و در واقع به نوعى وقاحت و اباحه منجر شد! 📗ارزش ميراث صوفيه، صفحه ۸۹ ✍یکی از نشانه های فرقهء ملامتیه به دست کردن حلقه های فلزی (مانند خلخال که در پا می اندازند) و انداختنِ زنجیر های بزرگ بر گردن بود. متاسفانه امروز شاهد هستیم که در هیئات ما جوانان نا آگاه این شعیرهء دشمن را دوباره احیاء کرده و وارد دستگاه امام حسین علیه السلام کرده اند. بطوری که امروز اکثر هیئتی ها و مداحان به دست خویش از این حلقه ها نموده و گردنبند بزرگ بر گردن آویخته! ایا نمیشود به صورت ساده مودت خویش را به اهل بیت علیهم السلام نشان داد؟ حتما باید اعمال عجیب غریب با هیبت های عجیب از خود ساخت؟ امیدواریم جوانان عاشق امام حسین علیه السلام این آداب نفوذیِ دشمن را ترک نموده. @BotShenasi
10.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙رضوی در تفسیر آیه: "فبایّ آلاء ربّکما تُکَذِّبان"میگوید : آلاء: بالاترین نعمت الهی یعنی ولایت. ربّ: امیرالمومنین علیه السلام تُکَذِّبان: ظاهر و باطن دارد. میگویند چرا رب را به علی [ علیه السلام] تفسیر کردی! در تفسیر فرات کوفی آمده.... @BotShenasi
🔍 نقد تفسیر به رای رضوی | ✍آقای رضوی که بر روی منبر امام حسین علیه السلام به ترویج تفسیر به رای میپردازد، او میگوید: خداوند به ظاهر به جن و انس میفرماید: بالاترین نعمت که ولایت اهل بیت علیهم السلام است را تکذیب میکنید؟ اما در باطن به آن دو نفر (اولی و دومی) میگوید بالاترین نعمت ربتان یعنی امیرالمومنین علیه السلام را تکذیب میکنید؟ ✍ درادامه میگوید: اقا شما رب را میگویید علی؟ بله چون در تفسیر فرات کوفی امام صادق علیه السلام فرمود: اولی و دومی که بر ربشان امیرالمومنین کافر شدند! ❌ متاسفانه تفسیر به رای در کلام رضوی مشهود است. برای انکه اثبات کند امیرالمومنین علیه السلام رب است متوسل به دروغ میشود و ان دروغ را به امام صادق علیه السلام رییس مذهب تشیع نسبت میدهد! سبحان الله! ✍ اما تفسیر آیهء «فَبِأَیِّ آلاٰءِ رَبِّکُمٰا تُکَذِّبٰانِ» چند روایت ذکر شده است که محمّد بن منکدر از جابر بن عبد اللّٰه روایت کرده است گفت: هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه و آله سورۀ الرحمن را بر مردم می‌خواند ساکت بودند و چیزی نمی گفتند، حضرت فرمودند: هنگامی که من بر جنّیان آیۀ (فَبِأَیِّ آلاٰءِ رَبِّکُمٰا تُکَذِّبٰانِ)؟ را می خواندم آنان از شما بهتر جواب می‌دادند، می‌گفتند: لا و لا بشیء من آلائک ربّنا نکذّب 📚مجمع البیان ج ۲۳ ص ۲۳ 📗تفسیر علی بن ابراهیم قمی ج ۲ ص ۲۹۹ ✍پس چه کسی مانند این چهار نفر را علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را دیده است و ایشان را دوست ندارد مگر مؤمن و دشمن ندارد مگر کافر، پس مؤمن باشید و بحب ولایت اهل بیت رسالت علیهم السلام 📗مجمع البیان ج۲۴ ص ۷۹ در حدیثی طولانی امده ....(فَبِأَیِّ آلاٰءِ رَبِّکُمٰا) ای گروه جن و انس تکذیب میکنید بولایت امیر المؤمنین و حب فاطمه زهراء پس لؤلؤ حسن و مرجان حسین است برای آنکه لؤلؤ مروارید بزرگ و مرجان مروارید کوچک است و عجیب نیست که آنها دریا باشند برای فراوانی فضائل و بسیاری خیرشان. 📗 مجمع البیان ج ۲۴ ص ۸۰ و از حضرت ابی عبد اللّٰه صادق علیه السلام «هذه جهنّم التی کنتما بها تکذبان اصلیاها فلا تموتان فیها و لا تحییان» روایت شده است یعنی اینست دوزخی که شما دو نفر (اوّلی و دوّمی) تکذیب میکردید وارد آن شوید و در آن نه می‌میرید و نه زنده خواهید بود. 📗مجمع البیان ج ۲۴ ص ۸۹ ✍در تفسیر قمی از امام صادق علیه السلام در باره آیه «فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ» [پس کدام یک از نعمت‌های پروردگارتان را منکرید]، آمده که: خداوند باری تعالی فرمود: پس به کدامینِ دو نعمت کفر می‌ورزید به محمّد صلی الله علیه و آله یا به علی علیه السلام، و در روایات فراوانی آمده که ایشان آلاء الله هستند که برخی از این روایات ذیل کلمه «النعمة» آمده است. 📗برهان ج ۱ ص ۲۵۱ 📗تفسیر قمی، ج۱، ص ۳۲۲. ✍امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه «فَبِأَیِّ آلاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ» فرمود: در ظاهر خطاب به جنّ و انس می‌باشد، ولی در باطن، منظور فلانی و فلانی است. 📚برهان ج۸ ص۶۴۸ 📚تفسیر قمی، ج ۲، ص ۳۲۱. ✍علی بن ابراهیم، از احمد بن علی، از محمد بن یحیی، از محمد بن حسین، از محمد بن اسلم، از علی بن ابی حمزه، از ابو بصیر نقل کرده است که می‌گوید: از امام صادق علیه السلام در باره آیه: «فَبِأَیِّ آلاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ» پرسیدم. حضرت گفت: خداوند فرموده است: به کدامیک از دو نعمت کفر می‌ورزید. به محمد یا به علی. 📚 برهان ج ۸ ص ۶۵۰ 📚 تفسیر قمی، ج ۲، ص ۳۲۲. ادامه دارد ... @BotShenasi
🔍 نقد تفسیر به رای رضوی | ✍ محمد بن یعقوب از حسین بن محمد، از معلی بن محمد، در حدیثی مرفوع از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که در باره آیه: «فَبِأَیِّ آلاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ» فرمود: آیا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را تکذیب می‌کنید یا وصی و جانشینش را؟ سوره رحمن در باره من نازل شده است. 📚 برهان ج ۸ ص ۶۵۱ 📗کافی، ج ۱، ص ۱۶۹، ح ۲. ✍طبق فرمایش معصومین علیهم السلام خداوند خطاب به جن و انس میفرماید: ای جن و انس بهترین نعمت من یعنی رسول الله صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام را تکذیب میکنید؟ و این ایه در شان معصومین علیهم السلام است. از طرفی خداوند با این ایه و تکرار ان میفرماید: بهترین نعمت من ولایت اهل بیت علیهم السلام است. ✍ درروایتی هم خطاب به اولی و دومی میفرماید: چگونه بهترین نعمت من یعنی ولایت امیرالمومنین علیه السلام را تکذیب کردید! در هیچ روایتی نیامده رب خطاب به امیرالمومنین علیه السلام باشد. باب میل مستمعین سخن میگویید؟ و احساسات آن ها را تحریک میکنید؟ ✍اما در مورد ایه کان الانسان کفورا ایشان ربه را خودش به آن اضافه کرده است و در قران ایه اینگونه است. وَکَانَ الْإِنسَانُ کَفُورًا که در تفسیر فرات کوفی چیزی نیامده و ایشان روایتی از پیش خود ساخته. اما در تفسیر فرات کوفی امده: إِنّ الإِنسانَ لِرَبّهِ لَکَنُودٌ قال لکفوروَ إِنّهُ عَلی ذلِکَ لَشَهِیدٌ قال یعنیهما جمیعا قدشهدا جمع وادی[الوادی]الیابس وتمنیا الحیاةوَ إِنّهُ لِحُبّ الخَیرِ لَشَدِیدٌیعنی أمیر المؤمنین ع أَ فَلا یَعلَمُ إِذا بُعثِرَ ما فِی القُبُورِ وَ حُصّلَ ما فِی الصّدُورِ إِنّ رَبّهُم بِهِم یَومَئِذٍ لَخَبِیرٌ ✍که باز هم ادعای اقای رضوی را اثبات نمیکند و ایشان باید از مطلبی که به امام معصوم نسبت داده است توبه کند‌. @BotShenasi