#معصوم_سازی| چرا از صراط ثقلین دور شدیم؟
بلایی که متاسفانه به سر جامعه شیعه آمده است و از صراط ثقلین دور شدیم. این بلا معصوم سازی نام دارد. ما مردم هستیم که سریع ذوب در شخصیتی میشویم. از آن شخص برای خودمان قدیس میسازیم. دورش حصاری از عصمت میکشیم، انواع فضائل و کرامات برای شخص میسازیم. تمام آنچه که ارادت به معصومین داریم را در آن شخص جمع میکنیم. بر خود تلقین میکنیم که اگر آن شخص به هر نحوی نقد شود یا خلاف نظرش بر ما برسد یعنی خلاف معصومین گفته شده! ما چهارده معصوم بیشتر نداریم. چهارده قدیس بیشتر نداریم. ما اشخاص را باید طبق کلام معصومین گزینش کنیم نه معصومین را طبق کلام اشخاص! ذوب شدن و حصار عصمت به دور اشخاص کشیدن مساوی با دوری از معصومین است. چه فضائلی را که ما برای اشخاص نمیسازیم. این افراد را جایگزین معصومین میکنیم. آن شخص را ملاک رسیدن به اهل بیت علیهم السلام میدانیم. درست بر خلاف آیات قرآن و روایات بین خودمان و اهل بیت علیهم السلام یک دیوار بنا میکنیم. خداوند و معصومین از ما نخواستند که مرید کسی باشیم. معصومین نفرمودند که برای رسیدن به ما پیر راه و مرشد داشته باش! در حالی که خداوند متعال میفرماید:
اطاعت کن خدا را، اطاعت کن رسول خدا را و اولی الامر که به اجماع مفسرین شیعه اولی الامر همان دوازده امام معصوم هستند. چه دلیلی دارد که مرید اشخاص میشویم و ذوب در اشخاص میشویم؟ کلامشان را وحی مُنزل، رفتارشان را منسوب به معصومین میکنیم؟ در مقام جواب میگویند که بَلَد راه است، راه را میخواهیم نشان دهد! مسئله اول این است که آن پیر راه و مرشد باید ثابت کند که در مسیر معصومین است! در حالی که خلاف آن ثابت شده و چه بدعت هایی که در دین همین آقاجان ها و پیر راه ها گذاشتند! تمام افرادی که مدعی هستند سخن آنها در مسیر معصومین است، باید طبق کلام معصومین و ایات قرآن حرفشان را ثابت کنند. باید راهی که عنوان میکنند بلد هستند طبق ایات و روایات باشد، نه اینکه معصومین را مطابق خودش و راهش معرفی کند! وقتی شما ذوب در اشخاص میشوید، حصار عصمت به دور آن میکشید، دیگر جرات نقد و سوال از آن شخص نداری! زیرا اگر به شما ثابت شود آن شخص اشتباه کرده، تمام آمال و آرزوهای شما بر باد میرود! اگر شخصی هم بیاید و آن شخص را نقد کند، بر نمیتابی! و مخالفت با او را مخالفت با معصومین میدانی! چون معصومین را طبق سلیقه او برای خود ساختی! هر کس مدعی است باید مطابق ثقلین سخن بگوید. هر کس ثقلین را مطابق اشخاص بسازد از دین خارج میشود! چون دینت طبق سلیقه آن شخص است! و چه زیبا امام صادق علیه السلام راه بر این مدعیان دورغین پیر راه و مرشد بستند! وقتی که فرمودند: هر سخنی و رفتاری که از خانه ما خارج نشد، باطل است! دنبال علم از چه کسی هستید؟ وقتی سرچشمه زلال را رها کردید و دنبال رفع تشنگی از لجن زار هستید؟
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ أَبِى مَرْيَمَ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع لِسَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ وَ الْحَكَمِ بْنِ عُتَيْبَةَ شَرِّقَا وَ غَرِّبَا فَلَا تَجِدَانِ عِلْماً صَحِيحاً إِلَّا شَيْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ
اصول كافى جلد ۲ صفحه ۲۵۱ روايت ۳
امام باقر عليه السلام بسلمة بن كهيل و حكم بن عتيبه (كه هر دو زيدى مذهب و ملعون امام بودند) فرمود: بمشرق رويد و بمغرب رويد، علم درستى جز آنچه از ما خانواده تراوش كند، پيدا نكنيد.
کاش دوستان سری به باب أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ لَمْ يَخْرُجْ مِنْ عِنْدِهِمْ فَهُوَ بَاطِلٌ بزنند. و چه جالب که این پیر راه ها از کشف و کرامت و سیر وسلوک میگویند! از هر دری سخن میگویند! بیشتر هم در باب فضائل سخن سرایی میکنند! این که بفهمیم شخصی دروغگو است یا راستگو یک نشانه بیشتر ندارد.
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ أَبِى نَجْرَانَ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ آيَةَ الْكَذَّابِ بِأَنْ يُخْبِرَكَ خَبَرَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ فَإِذَا سَأَلْتَهُ عَنْ حَرَامِ اللَّهِ وَ حَلَالِهِ لَمْ يَكُنْ عِنْدَهُ شَيْءٌ
اصول كافى جلد ۴ صفحه: ۳۶ رواية: ۸
معاويه بن وهب گويد: شنيدم از امام صادق عليه السلام كه ميفرمود: نشانه دروغگو اينست كه از آسمان و زمين و مشرق و مغرب خير ميدهد، ولى آنگاه كه از حرام و حلال خدا از او بپرسى چيزى نزد او نيست كه پاسخ دهد.
#معصوم_سازی
#پیر_راه
@BotShenasi
#کرامت_سازی| کرامت سازی های غلو آمیز!
ما شیعیان در چند دهه اخیر برای اشخاص مختلف کرامت سازیِ غلو آمیز میکنیم! کرامت سازی هایی که نه تنها با روایات ما متضاد است، بلکه عقلاً هم مردود است! از زمانی که آقای بهجت از دنیا رفتند تا به امروز چیزی حدود هزاران کرامت و فضائل برای ایشان ساختند که اصلا روح ایشان هم خبر ندارد! میگویند: ایشان گفته پیرمردها هم ظهور را درک میکنند! آیا شده به توقیع شریف ولی عصر ارواحنا فداه نگاهی بندازید؟ که صراحت در مخالفت با کلام امام عصر ارواحنا فداه دارد؟
علىّ گويد از محمّد بن عثمان عمرىّ شنيدم كه مى گفت: توقيعى به خطّى كه مى شناختم اين چنين صادر شد: نامه اى نوشتم و پرسيدم كه فرج كى خواهد بود؟ پاسخ آمد: تعيين كنندگان وقت دروغ مى گويند.
و امّا ظهور فرج، آن با خداى تعالى است و تعيين كنندگان وقت دروغ مى گويند.
كمال الدين، ج ۲، ص۲۳۷
یا برای مرحوم اقای بهجت درست کردند که ایشان مکرر به محضر حضرت مشرف میشوند! اما توقیع امام عصر روحی فداه مخالف آن است. آن هم تشرفاتی که بهره برداری های شخصی میشود!
حضرت فرمودند: هر کس ادعا کند مرا مشاهده کرده است دروغ میگوید!
اینکه میگوییم ملاک باید آیات و روایات باشد این است که کلامی را ما نقل قول میکنیم که خلاف آیات و روایات ماست!
اینکه ما میگوییم فلان شخص موت اختیاری داشته بر اساس کدام مستند است؟ این کرامت سازی ها یک پیام دارد که ما متوسل به غیر شده ایم! دنبال دیگران هستیم! دنبال نور چراغ قوه هستیم تا خورشید! راه خود را از راه اهل بیت علیهم السلام با شخصیت پرستی و کرامت سازی هایی که فقط برای قرص کردن دل خودمان نسبت به آن شخص است، جدا کرده ایم! راه مشخص است، راه بلد هم مشخص! رسول خدا صلی الله علیه و آله مسیر سعادت و عدم گمراهی تا روز قیامت را مشخص است، کتاب الله و عترتی لن تضلوا ابدا.
#کرامت_سازی
#پیر_راه
#غلو
@BotShenasi
رائفیپور میگه چرا سلبریتیها تو حوزه غیرتخصصی دخالت میکنند؟ یکی نیست بگه خودت لیسانس حسابداری داری چرا تو حوزه دین وارد شدی ؟
#رائفیپور
@BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعضی از کرامات صوفیان و عارفان، از همین جنس است. فقط آن صوفی یا عارف خوش شانس بوده و لو نرفته است.😁
@BotShenasi
#حدیث|پیامبر صلی الله علیه و آله:
قیام قائم در زمان حاکمان خبیث و قاریان چرب زبان و علمای منافق خواهد بود.
ارشاد القلوب :ج۱ ص۶۷
معجم احادیث:ج۱ص۳۹
#امام_زمان
@BotShenasi
#تصوف|در تمام دوره هايى كه مسلك تصوف رايج بود، بى شك، براى آن جاذبه هاى متنوعى نيز وجود داشت كه عده اى آن را مى پذيرفتند. كه از جمله مسأله «سَماع» بود، موسيقى همراه يك سلسله سخنان عرفانى و محرّك، افراد پرشور و حساس را به خانقاهها دعوت مى كرد كه در مقايسه با دعوت ساده مذاهب و پند و اندرز اخلاقى، داراى جاذبه و تحريك بيشترى بود، همچنين جادوى كلام، از طريق نظم و نثر و تبليغات مؤثر و اشاره به كرامات بزرگان صوفيه و بيان عشق و محبت الهى، موجب تحريك احساسات گرديده عدّه اى را به خانقاهها مى كشيد.
همچنين گريز از مسئوليت هاى اجتماعى و گرفتارى هاى زيستى مضاعف نيز يكى از عوامل بود تا كسانى را كه زمينه داشتند منزوى كرده و آنان را به گوشه آرام خانقاه بكشاند و اصولاً خانقاه پناهگاه مناسبى براى اين نوع افراد بود.
اين بود علل عمده اى كه براى اين جريان ذكر مى كنند.
ممكن است كه همه اين جهان در اين جريان بى تأثير نباشد، اما گمان مى رود عامل اساسى و اصلى از موضوع اول و دوم خارج نباشد، قرائنى هم كه گفته شد آن را به خوبى تأييد مى كند. ناگفته نماند قوى ترين عامل اين جنب و جوش صوفيان در ايران، جنبه سياسى دارد و جزء نقشه هاى استعمارى است، بدين
جهت ترويج صوفى گرى در جان سياست رژيم پهلوى قرار داشت و از سالها ديده مى شد كه شرق شناسان از شرق و غرب و وزارت فرهنگ از ايران دست به دست هم داده بر اوج آن مى افزودند. مثلاً «تذكرة الاولياء» شيخ عطار را از ثُلث ماتَرَك به اصطلاح مرحوم «گيپ» در اروپا چاپ كرده به ايران مى فرستادند! «اسرار التوحيد» ابوسعيد خاورشناسى روسى «والنتين ژوكوفسكى» در پطرزبورگ (لنين گراد) پس از تحقيق چاپ مى كنند به ايران مى فرستند! وزارت فرهنگ ايران (در عصر پهلوی) صوفى گرى را جزء واحدهاى درسى در دانشگاهها قرار مى دهد و سالانه بودجه هنگفتى در راه چاپ و نشر كتاب صوفيان خرج مى كرد. حتی بعد از انقلاب همایشها و بزرگداشتهای فراوانی برای بزرگان صوفیه برگزار میشود. کتب اهل تصوف چاپ و نشر داده میشود. حتی تصوف اینک در حوزه ها رخنه کرده و از اصول حوزه شده است.
#تصوف
@BotShenasi
🌷توصیه «سید الشعراء» به مدّاحان اهل بیت (ع)
🌱سیّد حمیری
سیّد حمیری، شاعر کم نظیر شیعه است که عمر خود را در سرودن مدائح و مراثی اهل بیت (ع) و مطاعن دشمنان گذراند. نقل است که امام صادق (ع) او را به لقب «سیّد الشعراء» سرافراز نمود. (رجال الكشي؛ نشر دانشگاه مشهد؛ ص288)
🌱توصیه سیّد حمیری
روزی سیّد حمیری به جعفر بن عثمان طائی گفت: آیا تو درباره ی آل محمد (صلوات الله علیهم) سروده ای:
مَا بَالُ بَيْتِكُمُ تخرّب سَقْفُهُ // وَ ثِيَابُكُمْ مِنْ أَرْذَلِ الْأَثْوَابِ
(چه شده که سقف خانه هایتان خراب شده و لباس هایتان از پست ترین لباس ها است؟!)
جعفر گفت: چه اشکالی دارد؟
سیدّ گفت: وقتی بلد نیستی مدح کنی؛ ساکت باش! آیا آل محمد (صلی الله علیهم) را این گونه وصف می کنند؟! البته تو را معذور می دارم زیرا طبع و دانش و منتهای فهمت همین قدر است! ولی من شعری گفته ام که ننگ مدح تو را بشوید:
أُقْسِمُ بِاللَّهِ وَ آلَائِهِ // وَ الْمَرْءُ عَمَّا قَالَ مَسْئُولٌ ... (تا آخر اشعار بسیار زیبای حماسی که در مفاتیح هم نقل شده)
ای جعفر این گونه باید برای امیرالمؤمنین (ع) شعر گفت و شعر تو مناسب افراد بینوا و ضعیف است! پس جعفر سرِ سیدّ را بوسید و گفت: ای اباهاشم به خدا سوگند تو [در مدح و شاعری] به منزله ی «سر» هستی و ما به منزله ی «دم» .
📚 (امالی شیخ طوسی، مجلس هفتم، دار الثقافة، ص 198)
🌱🌱🌱
@botshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرائتی| مرگ بر آمریکا قرآنی است. هر کس مرگ بر آمریکا نگوید، مینی مسلمان است! تفسیر به رای آیات قرآن!
نقد آن بزودی در کانال بت شناسی👇
@BotShenasi
دوستانتان را دعوت کنید
#قرائتی| تفسیر به رای آیات قرآن!
اقای محسن قرائتی در کلیپ( https://t.me/botshenasi/5640) میگوید:
من رفتم مسجدی و در آن مسجد "مرگ بر آمریکا" نمیگفتن! گفتم چرا نگفتید؟ گفتند اینجا مسجد مقدسین هست نه سیاسیون! گفتم " مرگ بر آمریکا " قرانیه! سیاسی نیست! بعد گفتم شما "مینی مسلمان" هستید. چون علامت مومن چهار چیز است. أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ " یعنی مرگ بر آمریکا" رُحَماءُ بَيْنَهُم " درود بر رزمندگان" رکوع و سجودم که دارید!
#نقد| ابتدا با رجوع به کتب معتبر شیعه نگاه کنیم که آیه بیست و نهم سورهء فتح چه تفسیری دارد.
«وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» حسن گويد: شدت مؤمنين بجايى رسيده بود كه حتى از لباس مشركين دورى ميجستند كه بلباس آنان نچسبد، و نيز بدنهاى خود را از بدنهاى آنان دور ميگرفتند كه ببدن آنان تماس پيدا نكند، و مهربانى آنان در بين يكديگر بجايى رسيده بود كه هيچ مؤمنى برادر دينى خود را نميديد مگر آنكه با او روبوسى كرده دست ميداد.
«تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً» اين قسمت از بسيار نماز خواندن آنان و مداومت آنان بر نماز خبر ميدهد.
«يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً» يعنى: و بدين وسيله از درگاه خداوند زيادى نعمتهايش و رضايت او را ميخواهند.
«سِيماهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ» از ابن عباس و عطيه نقل شده است كه علامت آنان روز قيامت آنست كه محل سجده آنان بسيار سفيد خواهد بود.
شهر بن حوشب گويد: محل سجده آنان مانند ماه شب چهاردهم خواهد بود.
از عكرمه و سعيد بن جبير و ابى العاليه آمده است كه اثر سجده در پيشانى مؤمنين اثر خاكى است كه جاى مى ماند زيرا مؤمنين بر خاك سجده ميكنند نه روى لباس و فرش.
از ضحاك نقل شده است يعنى: زردى چهره و لاغرى و رنجورى مؤمنين اثر سجدهاى آنان است.
مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ۲۳، ص: ۱۷۷
و ادامه تفسیر که دو روایات تقدیم میشود.
حریز از امام صادق علیهالسلام روایت کند که این قسمت از آیه «ذلِک مَثَلُهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ» درباره یهود و نصارى نازل شده زیرا خداوند صفات محمد و اصحاب و یاران و نیز هجرت او را در تورات و انجیل و زبور بیان داشته بود. و نیز از رسول خدا صلى الله علیه و آله درباره این قسمت از آیه «وَعَدَاللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِیماً» سؤال کردند که درباره چه کسى نازل شده است.
فرمود: در روز قیامت لوائى از نور سفید برپا میگردد و منادى ندا کند که على سید و آقاى مؤمنین از جاى برخیزد و این لواء را در دست بگیرد. امیرالمؤمنین على از جا برمیخیزد و لواء را در دست گرفته در حالتى که در تحت لواء مزبور جمیع سابقین اولین از مهاجرین و انصار خواهند بود و به وسیله لوائى که در دست على است به سوى جنت و بهشت راهنمائى خواهند گردید، چنان که حدیث مزبور مرفوعاً از ابن عباس نیز روایت و نقل شده است.
ایه ۲۹ سورهء فتح در شان اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و در راس آنان امیرالمومنین علیه السلام است. از کجا مرگ بر آمریکا و درود بر رزمندگان را از این آیه استنباط نمودید؟ تفسیر به رای قرآن؟ سوء استفاده سیاسی از قرآن؟ هیچ دشمنی مثل شما بر اسلام ضربه نزد. تفسیر به رای آیات و فتوای بدون علم در کلام معصومین علیهم السلام مردود و فرمودند:
عِدّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيّ ٍ الْوَشّاءِ عَنْ أَبَانٍ الْأَحْمَرِ عَنْ زِيَادِ بْنِ أَبِي رَجَاءٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ مَا عَلِمْتُمْ فَقُولُوا وَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَقُولُوا اللّهُ أَعْلَمُ إِنّ الرّجُلَ لَيَنْتَزِعُ الْ آيَةَ مِنَ الْقُرْآنِ يَخِرّ فِيهَا أَبْعَدَ مَا بَيْنَ السّمَاءِ وَ الْأَرْضِ
اصول كافى جلد ۱ ص: ۵۲ رواية: ۴
امام باقر عليه السلام فرمود: آنچه مى دانيد بگوئيد و آنچه نمى دانيد بگوئيد خدا داناتر است. همانا مرد آيه اى از قرآن بيرون مى كشد (تا بدلخواه خويش تفسير كند و دليل
مدعاى باطل خويش سازد) از اين رو بفاصله اى دورتر از ميان آسمان و زمين سرنگون گردد. (يا از معنى حقيقى آيه باين مسافت دور شود).
اصول كافى جلد ۱ صفحه: ۷۳ رواية: ۱۱
ابو بصير گويد به امام صادق عليه السلام عرض كردم مطالبى براى ما پيش مى آيد كه حكمش را از قرآن نمى فهميم و حديثى هم نداريم كه در آن نظر كنيم (مى توانيم به رأى و قياس عمل كنيم؟ ) فرمود: نه، زيرا اگر درست رفتى پاداش ندارى و اگر خطا كنى بر خدا دروغ بسته اى.
طبق احادیث اقای قرائتی هم دروغگوست، هم بدون علم فتوا دادند. کسی هم که چنین شخصی را تکریمکند به تهدم اسلام کمک کرده است.
نتیجه گیری با شما.....
@BotShenasi
🍁تحریف احادیث به دست غالیان
در ترجمه ی کتاب القطره با عنوان «قطره ای از دریای فضائل اهل بیت علیهم السلام» چنین آمده است:
«در همان كتاب [یعنی کتاب روضه ابن شاذان] از ابن عبّاس نقل مىكند: حسد نورزيدم به على عليه السلام نسبت به سوابق و فضايلش به مانند آنچه از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم درباره او شنيدم كه فرمود: اى گروه قريش؛ چگونه خواهيد بود هنگامى كه كافر شويد و مرا در ميان لشكرگاهى ببينيد كه بر صورتهاى شما مىزنم. جبرئيل نازل شد و به آن حضرت اشاره نمود و عرض كرد: اى محمّد ؛ بگو اگر خدا و على بن ابى طالب عليه السلام بخواهند. رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: «إن شاء اللَّه و عليّ بن ابى طالب عليه السلام» اگر خدا و على بن ابى طالب عليه السلام بخواهند.»
❌متأسفانه این ترجمه کاملا نادرست است و عده ای نادان این ترجمه ی نادرست را مبنای گفتار و اعتقاد خود قرار داده اند.
✅ اصل خبر و ترجمه ی صحیح آن
الروضة في فضائل أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليهما السلام (لابن شاذان القمي) ؛ ص135/ بِالْإِسْنَادِ- يَرْفَعُهُ- إِلَى ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: مَا حَسَدْتُ عَلِيّاً شَيْئاً مِمَّا سَبَقَ مِنْ سَوَابِقِهِ أَفْضَلَ مِنْ شَيْءٍ سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ هُوَ يَقُولُ: يَا مَعْشَرَ قُرَيْشٍ، كَيْفَ أَنْتَ إِذْ كَفَرْتُمْ، فَرَأَيْتُمُونِي فِي كَتِيبَةٍ أَضْرِبُ بِهَا وُجُوهَكُمْ؟ فَأَتَاهُ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلَامُ، فَغَمَزَهُ، وَ قَالَ: يَا مُحَمَّدُ، قُلْ: إِنْ شَاءَ اللَّهُ أَوْ عَلِيُ بْنُ أَبِي طَالِبٍ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: إِنْ شَاءَ اللَّهُ أَوْ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ.
🔹چنان که واضح است علی بن ابی طالب عطف به ضمیر متکلم است که مرجع آن رسول خدا صلی الله علیه و آله است نه عطف به خداوند!
یعنی رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «ای قریش چگونه خواهید بود؛ وقتی که من با سپاهی چهره های شما را بزنم و جبرئیل به ایشان فرمود: بگو اگر خدا بخواهد [من چنین می کنم] یا علی بن ابی طالب این کار را خواهد کرد.»
❌تحریف گران اوّلا حرف عطف «او» را به «واو» تبدیل کرده اند و ثانیا علی بن ابی طالب را به خداوند عطف کرده اند.
🔸مرحوم مجلسی پس از نقل روایت مشابه از تفسیر قمی در بحار الأنوار (طبع بيروت ؛ ج37 ؛ ص117) همین مطلب را تذکر داده است: «قوله ص أو علي بن أبي طالب عطف على الياء في قوله لتجدوني و سكونه و التفاته كان لاستماع الوحي حيث أوحي إليه أنه يفعل ذلك علي ع.»
⚜برای این که مطلب روشن تر شود؛ نقل های دیگر این روایت را که صریح تر است و در دلالتش هیچ شکی نیست ذکر می کنیم تا بطلان ادعای غلات برای همه روشن شود:
1. الأمالي للشیخ المفید ؛ ص112: ... فَنَزَلَ جَبْرَئِيلُ ع فِي الْحَالِ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَبَّكَ يُقْرِئُكَ السَّلَامَ وَ يَقُولُ لَكَ قُلْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ أَوْ عَلِيُ بْنُ أَبِي طَالِبٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنْ شَاءَ اللَّهُ أَوْ عَلِيُ بْنُ أَبِي طَالِبٍ يَتَوَلَّى ذَلِكَ مِنْكُمْ.
2. الأمالي للشیخ الطوسي ؛ ص502: ... فَأَتَاهُ جَبْرَئِيلُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) وَ قَالَ: أَنْتَ أَوْ عَلِيٌّ.
3. الامالی للشیخ الطوسی، ص 503: ... لَقَّنَهُ جَبْرَئِيلُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) شَيْئاً. فَقَالَ النَّبِيُّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): هَذَا جَبْرَئِيلُ يَقُولُ: أَوْ عَلِيٌّ.
4. الأمالي للطوسي ؛ ص460: ... فَأَتَاهُ جَبْرَئِيلُ فَقَالَ: أَنْتَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ أَوْ عَلِيٌ ...
5. در تفسیر قمی ذیل آیه یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک: ... ثُمَّ قَالَ- إِنْ شَاءَ اللَّهُ أَوْ عَلِيُ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ...
6. الأمالي للطوسي ؛ ص503: ... وَ أَشَارَ إِلَيْهِ جَبْرَئِيلُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، فَالْتَفَتَ إِلَيْهِ، وَ قَالَ: قُلْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ، أَوْ عَلِيٌ. قَالَ: إِنْ شَاءَ اللَّهُ، أَوْ عَلِيٌ.
7. تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص543: ... فَهَبَطَ عَلَيْهِ جَبْرَئِيلُ فَقَالَ قُلْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ أَوْ عَلِيٌ فَقَالَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ أَوْ عَلِيٌ.
پيامبر صلي الله عليه و آله : إنَّ اللّه َ يَقولُ كُلَّ لَيلَةٍ مِن هذَا الشَّهرِ : وَ عِزَّتي و جَلالي لَقَد أمَرتُ مَلائِكَتي بِفَتحِ أبوابِ سَماواتٍ لِلدّاعِينَ مِن عِبادي و إمائي ؛ حديث
پيامبر صلي الله عليه و آله :خداوند در هر شبِ ماه رمضان مى گويد : «به عزّت و جلالم سوگند ، به فرشتگان فرمان داده ام درهاى آسمان ها را بر روى بندگان دعا كننده من بگشايند» .
#نقد_غلات| سجده بر اهل بیت علیهم السلام
این غالیِ دور از مکتب اهل بیت علیهم السلام میگوید: سجده کردن بر اهل بیت،امر اهل بیت است. فرمود: اگر گرفتار شدی دو رکعت نماز میخوانی (شرح نماز حضرت زهرا سلام الله علیها) این سجده بر حضرت زهرا است! مخاطب در سجده کیست؟ ان کس که مخاطب است مسجود است! ذکر اهل بیت عبادت است! چقدر آیات داریم ملائکه بر آدم سجده کردن! پدر و مادر یوسف بر او سجده کردن این تاویل رویایِ او بود! سجده بر یوسف کنعان جایز باشد! بر یوسف فاطمه جایز نباشد؟ چقدر گفتند: در سجده بگویید یا مولا یاصاحب الزمان؟ وقتی حضرت ظهور میکند همه بر او سجده میکنند! وقتی یعقوب بر یوسف سجده میکند یعنی امیرالمومنین بر امام زمان سجده میکند! اهل بیت اسماء الله هستند! ام الاسما کیست؟ حضرت زهرا! وقتی او حجت بر حجج الهی است. پس سجده بر او واجب است!
#نقد| این که شخصی خودش را محدث بداند اما طبق نفس خود سخن بگوید و تفسیر به رای کند جای بسی شگفتی است! اما اشاره به سجده ملائک بر آدم ابوالبشر علیه السلام میکند. اما اهل بیت علیهم السلام در این زمینه فرمودند:
از حضرت رضا از آباء كرامش از حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله كه ميفرمود:
خداوند پس از خلقت ما خلق فرمود آدم را و ما را بوديعه و امانت در صلب او قرار داد، و امر فرمود بملائكه كه سجده كنند بر آدم، و سجده ايشان براى #عبادت_خدا و براى آدم اكرام و براى تعظيم و احترام ما بود چون در صلب او بوديم، پس چگونه ما افضل از ملائكه نباشيم و حال آنكه تمامى آنها سجده نمودند بر (پدر همه ما) آدم.
علل الشرائع صفحه ۳۰
اما سجده بر حضرت یوسف علیه السلام هم سجده مانند آنچه در اسلام است نبوده بلکه رکوع بوده. اما بر فرض که سجده کردند «وَ خَرُّوا لَهُ سُجَّداً»
ابن عباس نقل شده كه گفته است: سجده آنها سجده شكر براي خدا بود چنانچه مردمان صالح خدا در وقت تجديد نعمت، سجده شكر ميكنند و ضمير در «له» بخدا بر ميگردد يعني با مشاهده آن نعمت براي خدا سجده شكر كردند منتهي در وقت سجده رو به يوسف كردند، چنانچه گفته ميشود «صلي للقبلة» يعني رو بقبله نماز خواند. و همين معني از امام صادق عليه السلام نيز روايت شده.مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ۱۲، ص: ۳۰۰
علي بن ابراهيم گفته: محمد بن عيسي براي من حديث كرد كه يحيي بن اكثم از موسي بن محمد بن علي بن موسي مسائلي پرسيد، و موسي بن محمد آن مسائل را بحضرت هادي عليه السلام عرضه كرد و جواب خواست، و از آن جمله اين مسئله بود كه پرسيد: آيا يعقوب و فرزندانش براي يوسف سجده كردند با اينكه پيغمبر بودند؟ حضرت هادي عليه السلام در پاسخ فرمود: اما سجده يعقوب و فرزندانش، براي يوسف #نبود بلكه سجده آنها از روي #اطاعت خدا انجام شد و ضمناً احترامي هم براي يوسف كردند چنانچه (در داستان خلقت آدم عليه السلام) سجده فرشتگان براي آدم اطاعت پروردگار و احترام آدم عليه السلام بود، و از اينرو يعقوب و فرزندان او و يوسف همگي براي شكرانه اين نعمتي كه خدا بدانها عطا كرده بود و همگي را در كنار هم جمع كرده و گرد آورده بود سجده كردند، و شاهد اين معني آن بود كه يوسف در دعاي خود گفت: «رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ … » تا بآخر آيه.
«وَ قالَ يا أَبَتِ هذا تَأْوِيلُ رُءْيايَ مِنْ قَبْلُ» و يوسف گفت: پدر جان اين تعبير خواب و تصديق آن رؤيايي بود كه پيش از اين من ديده بودم.(در تفسير عياشى از امام ابى جعفر عليه السلام) روايت شده كه «يعقوب و فرزندانش نه روز راه پيمودند تا به مصر رسيدند و چون به مصر درآمدند و داخل بر يوسف شدند، يوسف با پدرش معانقه كرد و او را بوسيد و گريه كرد و خاله اش را بر بالاى تخت سلطنتى نشانيد و آن گاه به اطاق شخصى خود رفت و عطر و سرمه استعمال كرد و لباس رسمى پوشيد و نزد ايشان برگشت.
پس وقتى او را با چنين جلال و شوكتى ديدند همگى به احترام او و #شكر خدا به سجده افتادند، اين جا بود كه يوسف گفت: - پدرجان اين بود تأويل آن خوابى كه قبلاً ديده بودم!
کاش کسی که ادعای محدث بودن میکند سری به کتاب وسائل الشیعه میزد و باب
بَابُ عَدَمِ جَوَازِ السُّجُودِ لِغَيْرِ اللَّهِ وَ أَحْكَامِ سُجُودِ التِّلَاوَةِ وَ سَجْدَةِ الشُّكْرِ میزد!
کسی که بدون علم فتوا دهد و تفسیر به رای ایات کند جایگاهش جهنم است! و کسی که معتقد به سجده بر غیرخداوند متعال باشد قطعا مشرک است. اما نماز حضرت زهرا سلام الله علیها هم استعاثه است و اصل توسل است و ذکر یامولاتی یا فاطمه اغیثینی توسل به حضرت زهرا سلام الله علیها به درگاه خداوند متعال است. در هیچ روایتی نیست که بر امام عصر روحی فداه سجده میکنند. اما اینکه یعقوب علیه السلام بر پسرش به قول این آقا سجده کرد، چون یوسف بر پدر ولایت داشت. اما امام عصر روحی فداه بر امیرالمومنین علیه السلام ولایت ندارد! امیرالمومنین علیه السلام افضل بر امام عصر روحی فداه است. @BotShenasi