امام رضا «علیه السلام»:
در نزد هرکسی که صحبتی از صوفیه شود و او انکار آنان را به دل و زبان ننماید، چنین کسی از ما اهل بیت نیست.
و هرکس انکارشان کند مانند کسی است که در رکاب رسول خدا «صلی الله علیه وآله» با دشمنان خداوند متعال جنگ نموده است.
سفینة البحار: ج۲.
که جناب آقای «آهی» این روایت را به شعر در آورده اند:
گوش کن ای شیعهء والا تبار
این روایت را، شوی تا هوشیار
از مقدّس مرجع عالی مقام
در حدیقه، شیعه را هست این پیام
باشد آن پیغام دستور العمل
کان بود بر شیعه، احلی من عسل
این چنین گفتا امام هشتمین
خوش حدیث نغز بهر حفظ دین
ذکر صوفیه، اگر گاه سخن
بر زبان راند کسی در انجمن
بشنود هرکس، چه زن باشد چه مرد
نیست از ما، گر که نفی آن نکرد
ور کند انکارشان در آن زمان
با دلیل و منطق و قلب و زبان
مثل آن مانَد که بنماید جهاد
در رکاب احمد آن خیر العباد
هست «آهی» این نتیجه زین پیام
پیروی از صوفیه باشد حرام
@botshenasi
#اعتقادات| امام رضا علیه السلام خط را مشخص نمودند!
اعتقادات تقلیدی نیست. اعتقادات تحقیقی است. در صورت پیش امد شبهه به اهل فن باید رجوع کرد و جواب شبهه را گرفت. اعتقادات را باید از میان کلام الله و آل الله استخراج کرد. باید اعتقادات را از انوار طیبه اهل بیت علیهم السلام دریافت کرد. امام رضا علیه السلام خط اعتقادی شیعه را مشخص نمودند. همان وقت که در حدیث سلسلة الذهب فرمودند: کلمة لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی
کلمه لا اله الا لله دژی سخت است که هر کس بر آن وارد شود ایمن از عذاب است. اما به شرطی؟.... یک اما و شرط جلوی این مسئله قرار دارد؟ مگر نفرمود کلمه لا اله الا الله دژ ایمن است؟ پس چرا شرط؟ اصلا آن شرط چیست؟ اصلا چرا دارای شرط است؟ اما حضرت فرمود: انا من شروطها! من شرط و ضمانت ورود به این دژ هستم! پس یک خط تمایز میان امت اسلامی کشیدند! هرکس وارد این دژ نخواهد شد. آن کسی وارد این دژ میشود که معتقد بر ولایت دوازده نور مقدس از ابناء رسول خدا باشد! اگر قرار بود همه وارد این دژ شود دیگر اسمش پناهگاه نبود! اما این نقطه پایان نیست. تنها شرط قبولی ولایت نیست بلکه امام رضا علیه السلام فرمود:
كمال دين ولايت ماست و برائت از دشمنان ما.
كمال الدين ولايتنا و البرائة من عدونا
بحارالانوار جلد 27، صفحه 58، حدیث 19.
کسی وارد این دژ میشود که ولایت معصومین را دارا باشد و بیزار از دشمنانشتان باشد. اگر دیدی روزی وارد این دژ نشدیم بدانیم یکی از دو مقوله لنگ میزند. وقتی ایمن از عذاب خدا میشوی که معتقد بر ولایت اهل بیت علیهم السلام باشی و دشمن، دشمنانشان.
#اعتقادات
#امام_رضا_علیه_السلام
#برائت
#نشر
@BotShenasi
امام رضا علیه الاف تحیه و الثناء میفرمایند:
عبدالعزیز میگوید در ایامی که حضرت رضا علیه السلام به مرو آمده بودند، خدمت ایشان رفتم و عرضه داشتم مردم پیرامون امامت اختلاف دارند امام رضا علیه السلام سخنان مبسوطی فرموده و فرمودند:
همانا امامت، زمام دین و مایه نظام مسلمین و صلاح دنیا و عزّت مؤمنین است. همانا امامت ریشه یا نمو اسلام و شاخه بلند آن است. کامل شدن نماز و زکات و روزه و حجّ و جهاد و بسیار شدن غنیمت و صدقات و اجرای حدود و احکام و نگهداری مرزها و اطراف به وسیله امام است. امام است که حلال خدا را حلال و حرام او را حرام می کند و حدود خدا را به پا می دارد و از دین خدا دفاع میکند و با حکمت و اندرز و حجّتِ رسا، مردم را به طریق پروردگارش دعوت مینماید.
کافی، ج 1، ص 200.
#امامت
#امام_رضا_علیه_السلام
#نشر
میلاد با سعادت شمس الشموس، انیس نفوس، ولی نعمت مردم ایران، اعلی حضرت همایونی، سلطان علی بن موسی الرضا علیه الاف التحیة و الثنا را خدمت ولی عصر ارواحنا فداه تبریک و تهنیت عرض مینماییم.
@BotShenasi
#مقدمه| سخنی با مخاطبین
قصد ما از انتشار این سلسله مباحث فقط تزریق " آگاهی" به جامعه مذهبی و هیئتی است تا بداند با عواطف و احساسات او چگونه بازی میشود.از روز اول تاسیس کانال اعلام کردیم هدف ما نقد آگاهانه با تعهد به مبانی مذهب است. هر کس به هر دلیلی بیاید و به ما تهمت بزند. ما را دشمن مادحین و هیئات بخواند به سید الشهدا علیه السلام قسم اگر از او بگذریم و تا روز قیامت اعمال خبط خود را به گردن او قرار ندهیم دست از سرش بر نمیداریم. قبل از هر چیزی افتخار ما سینه زنی و نوکری امام حسین علیه السلام است. اما دلیل نقد های ما این است که بدانید روضه های سیدالشهدا علیه السلام که باید مرکز تقویت قلوب و اعتقاد باشد به مجالسی دون شان اباعبدالله علیه السلام و مرکز ترویج افکار تصوف است. مادحین و سینه زنها هم ناخواسته عامل دست شیطان شده و از مسیر کمی خارج شدند. بدانید شیطان برای دور کردن شما از مجالس اباعبدالله علیه السلام به هر حربه ای دست میزند. مطالب را با دقت بخوانید و امام حسین علیه السلام را یک طرف و علایق شخصی را در طرف دیگر قرار دهید و خود قضاوت کنید. به جای دفاع از خطای مادحین و منبریان از اهل بیت علیهم السلام دفاع کنید. میزان شما و خط قرمز شما اهل بیت علیهم السلام باشند. بیاید به خاطر سید الشهدا علیه السلام دست به دست هم دهیم و مجالس را آنگونه که مطابق سلیقه اهل بیت علیهم السلام است و مرضی دل مادرشان می باشد برگزار کنیم. این سلسله مقالات حاصل دو سال تحقیق و آنالیز هیئات بوده است. متاسفانه #ناخواسته مادحین از آنچه باید باشند فاصله گرفتند. باید هیئات حسینی بشود نه امام حسین علیه السلام هیئتی.
خواهش میکنیم عاجزانه مطالب را با دقت و تامل بخوانید اگر نقدی یا سخنی داشتید تک تک ادمین ها دست بوس و در خدمت شما هستند. اما لطفا احساسی رفتار نکنید. و قبل از هر چیز امام حسین علیه السلام ملاک شما باشد.
خاک پای تک تک نوکران اباعبدالله علیه السلام سرمه چشم ما.
#مداحی| چرا مداحی ها تغییر کرد؟
قبل از انقلاب سبک مداحی ها بیشتر بر اساس مصائب معصومین سلام الله علیهم بود. بیشتر مجالس روضه خوانی بود. حتی در سینه زنی هم مصائب مطرح میشد. اما بعد از انقلاب و شروع جنگ جای روضه خوانی و بیان مصائب را اشعار حماسی گرفت. استارت تغییر ماهیت مداحی ها از جنگ شروع شد. جای بیان مصائب معصومین علیهم السلام را اشعار حماسی گرفت. نوحه ها از سبک سینه زنی واحد محزون به نوای کاروان ها تغییر شکل داد. بعد از جنگ دیگر اشعار حماسی هم حذف شد و کم کم نوع مداحی ها طرب انگیز شد! مداحی ها ریتمیک شد! جای مصائب معصومین سلام الله علیهم اشعاری وارد مداحی شد که مولودیک بود. مداحی های ریتمیک که هیجان داشت وارد کارزار شد. کسی که سبک جدید را اختراع نمود کسی نبود جز نریمان پناهی! به جای بیان مصائب دائم خواندند کربلا دلتنگیم. کربلا بیام هروله کنم. گنبدت قشنگ است. کفترای حرم نان میخواهند! مجالس روضه خوانی جای خود به مجالسی شبیه باشگاه بدنسازی داد. اما متاسفانه امروز هیچ بوی حزن و فغان در مجالس نیست و مجالس بیشتر از روی ترانه های مبتذل برداشته شده است. واقعا که مداحان امروزی تک تک در حال خیانت به اباعبدالله علیه السلام هستند. جفایی بر ساحت مداحی وارد کردند که حداقل ترکش آن تا ۳۰ سال دیگر بر پیکر مداحی است. شیطان اساس کارش دلسرد کردن و منحرف کردن دستگاه عظیم سیدالشهدا علیه السلام است. و ما شیعیان چه کارگران گوش به فرمانی برای او شدیم!
#ادامه_دارد
#مداحی
#تصوف
#نشر
@BotShenasi
#اصلاحیه| یک سری از دوستان به ما نقد کردند که اقای نریمان اگر شور میخوانند، این شورها روضه ای هست.
کاملا این سخن درست است و حتی خود ایشان هم به سبکی که مادحین میخوانند و از می و شراب و مستی و گل و بلبل دَم میزنند گله کردند. سخن ما فقط این بود که ایشان مخترع این نوع سبک بود.
http://plus.ir/tag/13116/%D9%86%D8%B1%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D9%86%D8%A7%D9%87%DB%8C/
این هم لینک مصاحبه ایشان
#مداحی| چرا اشعار و مداحی ها نزول کرد!
یکی از مصیبت های امروزیِ جامعه مداحی ما تنزل اشعار است. اشعاری که در هیئات خوانده میشود باید بیان کننده یک مسئله اعتقادی، مقتلی باشد. در گذشته اشعار محتوا داشت، برگرفته از ایات و روایات و مقاتل بود. مثال کامل تر این است بیش از صدها سال است شعر معروف ای اهل حرم میر و علمدار نیامد طنین افکن مجالس سید الشهدا علیه است. یا اشعار محشتم که سرآمد تمام اشعار است. نوحه پر سوز و گداز زینت دوش نبی! این اشعار والا و پر مخاطب و زیبا و پر مغز کجا؟ اشعاری که دون شان معصومین است کجا؟ طرف برای حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام با آن فضائل و مناقب و آن مصیبت جانگداز فقط میخواند، چشمات قشنگه! ابروهات دلمُ برده! ایا ما بخاطر جمال و زیبایی عاشق اهل بیت علیهم السلام هستیم یا فضائل و علم و حکمت معصومین؟ ایا از زیارت نامه حضرت ابالفضل علیه السلام برداشت چشم و ابرویِ قشنگ میشود؟ یا مطیع خداوند بودند و مطیع امام معصوم بودند؟ رجز قمربنی هاشم علیه السلام کجا؟ این اشعار دون شان حضرت کجا؟ این تنزل بخاطر این بود که مادحین سعی در هیجان انگیز کردن و جذب مخاطب است. نه جذب رضایت امام عصر ارواحنا فداه. قدیم اشعار در شان قمر بنی هاشم علیه السلام چه بود؟
شمع شهدا عباس علیه السلام کجا؟ قربون چشات برم کجا؟ مداح هم اگر اسم و رسمی داشته باشد که هر جفنگی را بخواند مریدان جان بر کف به به و چه چه میکنند! چون مجالس مداح محور شده! طرف میگوید مداح کیست؟ وقتی هیئات ما از روحانیت معتقد به مبانی مذهب فاصله بگیرد و سخنران بشود مداح این مصیبت هم بر سر جوانان نازل میشود! چرا باید بیان مصائب و فضائل معصومین جای خود را به چرندیات بدهد؟ گاهی وقتها کلیپ های مداحی مانند باشگاه بدن سازی است طرف شش متر میپره هوا دست خود را باز میکند. دست اگر بالا میرود باید یا به سر بخورد یا به سینه اینکه دستهای خود را تکان میدهند یعنی چی؟ منبرها سیاسی شد! مداحی برای غیر شد! ریتمیک شد با خزعبلات! مجالس معصومین محل نزول ملائک است! ولله اگر امام حسین علیه السلام حاضر شود طرف جلو امام حسین علیه السلام حاضر است که بخواند چه چشم و ابرویی داری با این سبکهای مستهجن که از موسیقی های مستهجن گرفته شده است!
#ادامه_دارد
#مداحی
#تصوف
#شعر
#نشر
@BotShenasi
#مداحی| عزادار که هستیم؟
از تک تک سینه زنها سوال کنید، که عزادار چه کسی هستید؟ برای چه کسی بر سر و سینه میزنید؟ برای چه کسی اشک میریزید؟ برای چه کسی خود را میزنید؟ میگوید: امام حسین علیه السلام
راست هم میگوید او نیتش امام حسین علیه السلام است. اما با آنچه سینه میزند برای امام حسین علیه السلام نیست. با مِی و مستی! با شمع و گل و پروانه! بلبل و کفتر! سینه میزند! وقتی مداحی سبکی را میخواند در ذهن او آهنگ فلان خواننده پِلی میشود! یاد آن اهنگ می افتد! قطعا اگر تمام کره زمین جمع شوندنمیتوانند شور و حرارت مودت به امام حسین علیه السلام را از دلها بیرون کنند. چون خداوند تضمین ابقای آن را داده است. اما میتوانند در آن خلل وارد کنند. مسیر آن را دگرگون کنند. دشمن با تصوف این راه را کمی کج کرد! وقتی شعرها شد می و مستی! هو کشیدن شد از اصول غیر قابل تغییر هیئات! وقتی امام حسین علیه السلام را به چشم یک معشوق دیدیم! وقتی امام حسین علیه السلام شد لیلی! ما هم باید مجنون شویم! وقتی شعر بجای بیان عظمت سید الشهدا علیه السلام و عظمت مصیبت ایشان، بیان کننده قد و بالای امام حسین علیه السلام شد! آن وقت باید شک کنیم! که مسیر ما همان مسیر است یا خلاف داریم میرویم؟ وقتی تمام هَم و غم ما شد که بگوییم جوانها جذب شدند دو ساعت ورزش میکنند در هیئت! قدیم بعد سینه زدن سینه ها کبود میشد! الان دستها را میگیرند بالا رقص مستی میکنند! هیئت را با کاباره اشتباه میگیرند و میگویند ما مستیم! باید شک کرد! یک بار از یکی از مادحین پرسیدم که این چیزها چیه میخوانید؟ گفت ما وقتی مست میشیم اختیار از کف میدیم! گفتم میشود جلسه بعد را بالای برج میلاد برگزار کنی و بروی لبهء پشت بامش به جای منبر بایستی آن وقت اختیار از کف بدهی؟ گفت: خب می افتم پایین! خودش اعتراف کرد فیلم بازی میکند. جلسات سید الشهدا علیه السلام باید جلسه روضه باشد! سینه زدن همراه با اشک و فغان باشد نه اینکه دو میدانی همراه با پرش از مانع باشد! بعد تو جلسه جوگیر شود و بگوید: دیوانگی ما به کسی ربط ندارد! آن وقت سریع میگوید مگر جناب عابس نفرمود: حب الحسین اجننی! نمیداند آن اجننی کجا؟ این اجننی کجا؟ می و مستی! رقص و مولودی جایش دیسکو است. نه جلسات سید الشهدا علیه السلام! جلسه سیدالشهدا علیه السلام مکان اشک و لطمه است. نه مکان دُپس دُپس! اسم ابی عبدالله علیه السلام را هم همه مدل میگویند جز حسین ! اسم امام حسین علیه السلام را وقتی می آوری باید خودت را بزنی و بگویی حسین! نه اینکه بپری بالا و پایین و بگویی دُپس دُپس! یک جوان وقتی وارد هیئت میشود باید بر عقاید و معارف معصومین چه در قالب منبر و مداحی افزوده شود! نه اینکه دو ساعت بپرد بالا و پایین بگوید من مستم! هستند هنوز هیئاتی که وجاهت خود را حفظ کردند! اما متاسفانه ۷۰ درصد هیئات شدند محل تخلیه انرژی!
این شکر نعمتی است که خداوند به واسطهء سید الشهدا علیه السلام به ما ارزانی داشته است؟ این سخنان نقد عملکرد مادحین و مستمعین است نه دستگاه سید الشهدا علیه السلام!
#تصوف
#مداحی
#نشر_واجب
@BotShenasi
#مداحی| سبک بازیم یا اهل روضه؟
قدیم الایام مردم دنبال جلسات روضهء سید الشهدا علیه السلام بودند. دنبال دو قطره اشک در مصائب سید الشهدا علیه السلام بودند. دنبال سبک و سبک بازی نبودند. امروز جلسات سبک شده است تا جلسات روضه! هر کس هم آهنگی می اید زودتر به سبک تبدیل میکند و میخواند. جوانان هم که دنبال سبک هستند. مادحینم که دنبال جذب مخاطب و در پی ایجاد سبک های متنوع و هیجانی تر هستند! وقتی میگوییم فاصله گرفتیم از اصل دستگاه برای همین است. امام حسین علیه السلام فرمود: من کشتهء اشک چشم هستم! نفرمود من کشته سبک هستم! شخصی که در عزای معصومین محزون میشود در حال عبادت است. حزن جلسات گرفته شده است، به جای آن هیجان وارد شده است. حزن جلسات پس چه میشود؟ جلسات سید الشهدا علیه السلام جلسات اشک و آه است. نه جلسات بپر بپر! مصیبتی که اعظم مصیبت ها میباشد جای خود را به چه داده؟ حرف هم بزنیم میگویند در دستگاه امام حسین علیه السلام دخالت نکنید! هنوز میان دستگاه امام حسین علیه السلام و علایق و رفتار خودمان تفاوت قائل نیستیم. نمیدانیم نقد عملکرد مادحین و مستمعین ارتباطی با دستگاه سید الشهدا علیه السلام ندارد. ما امام حسین علیه السلام و جلسات روضه را طبق سلیقه خودمان ساختیم نه آنها را مطابق فرمایش معصومین علیهم السلام. پس ایرادی اگر هست بر ما وارد است نه جلسات سید الشهدا علیه السلام.
#نشر
#تصوف
#مداحی
@BotShenasi
متنی از دوست عزیز ما در کانال حسینیه مجازی بکاء
📢 سبک و سیاق مداحی های امروزی.
✍ امروزه که همه چیز تغییر کرده است، سبک و سیاق مداحی هم دستخوش تغییر و تحریف شده. متاسفانه نوع خواندن و سبکهای مورد استفاده، نوعا از حالت حزن و اندوه و مصیبت خارج است. بیان مصیبت یا اصطلاحا روضه کمرنگ شده است. اما سبک و تنوع، قوی شده. آنچه اهل بیت از ما خواسته اند اینگونه نیست. بیان مصیبت و مضامین اعتقادی شیعه، چیزی ست که از ما خواسته شده و در هیآت امروزی کم شده یا اصلا یافت نمیشود. متأسفانه ملاک در برخی مجالس «سبک» است، نه منبر سالم و بیان مصیبت و اشک. سبکها آلوده به انحراف و غالبا زننده یا برگرفته از موسیقی های مختلف است. حرکاتی بنام هروله که اصلا شباهتی با هروله ندارد گسترش یافته. حال حزن و بکاء جای خود را به هیجان داده است. غالب اشعار با الگو برداری از شاعران صوفی مشرب سروده میشود. از مضامین اعتقادی و مصائب، در اشعار خبری نیست. مستمع حواسش نیست که دارد با «گل و بلبل و می و مستی و شراب و میکده» سینه میزند❗️
◾️کجاست آن حال حزن و اشکی که اهل بیت عصمت بر آن تأکید کرده اند؟ مگر نه این است که هرروزی یاد امام حسین علیه السلام نزد امام صادق علیه السلام میشد ایشان آن روز دیگر نمیخندید! مگر نه اینکه فرمودند «نفس المهموم لظلمنا تسبیح»! آیا آن حزن و ناراحتی با می و شراب و گل و بلبل ایجاد میشود یا با بیان مصائب؟ این سبکهای شرم آور و زننده چه حزنی ایجاد میکند؟ خط و مشی عزاداری برای ما تعیین شده و ما حق نداریم آن گونه که هوای نفسمان دستور میدهد و دلش میخواهد این مجالس را هدایت کنیم. چرا غالب افراد اهل هیأت از مصائب و معارف دورند و دنبال سبک و سیاق امروزی میروند؟ مگر نفرمودند اشک افضل اعمال عزاداری است؟ غُلوهای بیجا و غیر عالمانه و همچنین تقصیرهای درد آور، نشان از بیسوادی و عدم دقت و عدم تحقیق بسیاری از مداحان، حتی برخی از مداحان مشهور دارد و جالب آنکه جز خود، کسی را قبول ندارند.
✅ الحمدلله بسیاری جلسات از نواقص مذکور به دور است. اما متاسفانه کم نیستند جلساتی که شباهتی به جلسات اهل بیت ندارند. سلیقه شخصی در هدایت جلسات مذهبی جایی ندارد. جذبی که با انحراف عقیدتی و سبک موسیقی های مبتذل باشد، نباشد بهتر است.
📢 قابل توجه تمام مداحان:
👈 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه وآله: إِيَّاكُمْ وَ لُحُونَ أَهْلِ الْفِسْقِ وَ أَهْلِ الْكَبَائِر
✍ امام صادق علیه السلام از رسول خدا صلوات الله علیه وآله نقل می فرماید: بر حذر باشید از لحن ها وسبکهای اهل فسق و اهل گناهان کبیره.
📚 الکافی، الاسلامیه، ۲/۶۱۴
#مداحی
@ashkvareh
@botshenasi
#مداحی| گسترش تصوف در هیئات
"لطفاً این متن را با دقت مطالعه کنید."
یکی از راههای انحراف هیئات از مسیر آل الله به سمت دیگر، گسترش مبانی تصوف در هیئات بود. ابتدا اشعار صوفی مابانه وارد هیئات شد! کلماتی چون مستم، می میخواهم! میخانه! پیرمغان! طریقت! قبله های متعدد ساختن! کم کم ساختار هیئات تغییر کرد و کلمه جدید وارد هیئات شد به نام " آقاجون"! گزینه بعدی که وارد هیئات شد مرید بازی بود! مادحین عده ای را دور خود جمع کرده و هر کجا که جلسه ای برپا میشد مریدان هم به دور مداح بودند! اما این پایان کار نبود و شعائر صوفیه وارد هیئات شد. هوووکشیدن! رقص سماع! که الان از اوجب واجبات هر هیئتی میباشد! دلیل گسترش این امور دوری هیئات از روحانیت صحیح العقیده و خالی شدن منابر از معارف اهل بیت علیهم السلام و جایگزینی منابر سیاسی است! الان پامنبری ها بیست نفر هستند و وقت هیجان دو هزار نفر! مداح محترم هم یک مشت جفنگیات به اسم شعر شروع به خواندن میکند. سلایق مادحین اسمش شد شعائر! اسم آن را هم مستی حلال میگذارند و مخالفین خود را متهم به مخالفت با دستگاه سید الشهدا علیه السلام! دستگاه سید الشهدا علیه السلام جای مستی و غلو، رقص سماع و هو کشیدن، جای می بازی و میخانه رفتن نیست. دستگاه سید الشهدا علیه السلام مکان حزن و بکاء، تضرع به درگاه الهی و اهل بیت علیهم السلام است. این مادحین چه بدعت ها که در جلسات سید الشهدا علیه السلام نگذاشتند! قدیم با اسم اباعبدالله علیه السلام اشک میریختند و بر سر و صورت میزدند! امروز به لطف بدعت مادحین با اسم امام حسین علیه السلام کف میزنند! کف زدن خودش یکی از شعائر صوفیه است! با اسم اباعبدالله علیه السلام کسی کف نمیزند! اسم اباعبدالله علیه السلام یعنی اشک و حزن! بعد یک مداحی که از اولاد روحانیت هم میباشد پاشده رفته است در کربلا و مراسم کف زنی در کربلا انجام داده است! کربلا جای کف زدن است؟ یا جای لطم به صورت زدن؟ کافی هست اسم طرف را بیاوری تا مریدان جان بر کف انواع فحش ناموسی و تهمت مخالفت با دستگاه سید الشهدا علیه السلام را شامل حالت کنند! منویات ما در دستگاه سید الشهدا علیه السلام جایی ندارد. جلسات سید الشهدا علیه السلام باید مطابق با فرمایشات معصومین برگزار شود. برای هر کاری از ثقلین دلیل ارائه نشود باطل است. شرکت در هشتاد درصد جلسات مادحین شرعاً جایز نیست. ما با کسی تعارف نداریم. کلیپ میگذاریم و اسم شخص را هم می آوریم!
#نشر_واجب
#تصوف
#مداحی
@BotShenasi
#مداحی| کف زنی یکی از شعائر جاهلیت و صوفیه!
" لطفا با دقت مطالعه کنید و سپس نشر دهید"
یکی از شعائر صوفیه که در مجالس اهل بیت علیهم السلام ورود پیدا کرده است
و اوج عجیبی داشته است. با همکاری مادحین که از سواد کافی برخوردار نیستند، یک بخش هایی هم به آن افزوده اند.
در اعیاد که مجالس برگزار میشود شروع به کف زنی میکنند. حال سوال پیش می آید که کف زنی از دستورات معصومین سلام الله علیهم است؟
#پاسخ:
در قرآن کریم یکی از اعمالی که در دوران جاهلیت بوده و مذمت شده است کف زدن یا دست زدن است.
و نمازشان در خانه (خدا) جز سوت کشیدن و کف زدن نبود. پس به سزای آن که کفر میورزیدید، این عذاب را بچشید.
یکی از اعمال در عصر جاهلیت این بود که دور کعبه طواف میکردند و کف و سوت میزدند.
به تفاسیر رجوع میکنیم و کلام اهل بیت علیهم السلام را در کنار کلام الله ارائه میکنیم.
عیاشی از ابراهیم بن عمر یمانی، از کسی که نامش را ذکر کرده، از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که در باره این فرموده خدای عز و جل:...... «وَمَا کَانَ صَلاَتُهُمْ عِندَ الْبَیْتِ إِلاَّ مُکَاء وَتَصْدِیَةً» فرمود: منظور، سوت زدن و دست زدن است.
تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۵۹، ح ۴۶.
برهان جلد ۴، صفحه ۴۶۴
معانی الاخبار ص ۲۹۷ ح ۱
عیون اخبار الرضا ج۲ص ۹۷ ح ۱
ترجمه عیون اخبار الرضا علیه السلام باب ۳۳
ما كانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكاءً وَ تَصْدِيَةً يعنى: (و نيست نمازشان نزد آن خانه مگر صفير و دست زدن- انفال ۳۵)، پس «مكاء» سوت كشيدن و «تصديه» دست زدن است.
پس هم سوت زدن، هم دست زدن را خداوند مذمت کرده است.
حال سوال پیش می آید که چه تفاوتی است میان کعبه و کربلا؟ وقتی روایات ما به صراحت مجالس معصومین را حرم اهل بیت علیهم السلام میخواند، ایا دست زدن در این مکانها و مجالس جایز است یا نیست؟
امام هادی علیه السلام در مذمت اعمال صوفیه لعنت الله علیهم میفرماید:
ذکر صوفیه رقص و دست زدن است.
حدیقه الشیعه ص ۶۰۳
رساله الاثنی عشریه فی الرد علی الصوفیه (شیخ حر عاملی) ص ۴۳
سفینه البحار ج ۵ ص ۱۹۹
منهاج ایت الله خویی ج ۱۶ ص ۱۴
پس عمل کف زدن و سوت زدن از اعمال جاهلیت و صوفیه است. این عمل را چه به جلسات سید الشهدا علیه السلام؟
ایا این اعمال قبیح و مذموم درگاه خداوند و اهل بیت علیهم السلام جایی در مجالس نورانی اهل بیت علیهم السلام دارد؟ مادحین کار را تکمیل کردند و کِل کشیدن راهم به آن اضافه کردند. اصلا جلسات مولودی خوانی بیشتر شبیه کنسرت هست تا جلسات اهل بیت علیهم السلام، هم دست میزنند، هم سوت میزنند، هم کل میکشند. مگر دستگاه سید الشهدا علیه السلام بازیچه است که هر کس هر کاری دوست دارد بکند؟
ان شاء الله تعالی در مطالب بعدی به نظریات مراجع میپردازیم.
#مداحی
#تصوف
#جاهلیت
#نشر_واجب
@BotShenasi