eitaa logo
نوروساینس و فلسفه ذهن
1.9هزار دنبال‌کننده
345 عکس
125 ویدیو
29 فایل
این کانال در راستای دانش افزایی شما در حوزه انسان شناسی نوین ایجاد شده است.... باشد که خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام در این مسیر دستمان را بگیرند.... ارتباط با مدیر کانال: @aialimadad_1400
مشاهده در ایتا
دانلود
نفس_ بدن در ارتباط نفس با مغز: ✅ادله اینکه دکارت غده صنوبری یا پینه‌آل را به عنوان جایگاهی برای ارتباط نفس با بدن مطرح می کند: ❇️1.غده صنوبری یکپارچه است در حالی که بقیه اقسام مغز چند قسمت هستند. ❇️2.این غده بسیار سبک و به آسانی قابل حرکت است. ❇️3.غده صنوبری توسط رگهای از پرشده است. دکارت از این ارواح حیوانی به عنوان «باد بسیار خوب» یا «شعله با روح» یاد می‌کند. این ارواح بطن های مغز را پر کرده است. 🔰ان شاء الله در مباحث بعدی در مورد بیشتر گفتگو خواهیم کرد..... مطالب ادامه دارد... کانال نوروساینس و فلسفه ذهن @Brain_Mind
-دکارت، فیلسوف و ریاضی دان فرانسوی(1596-1650م) ❇️ در بین فلاسفه ذهن، نام دکارت به عنوان یکی از سردمدارن دیدگاه در قرون اخیر مطرح است. ❇️اما دیدگاه دوگانه‌‌انگاری جوهری چیست؟ ❇️به طور خلاصه: انسان مرکب از دو وجود مستقل نفس یا ذهن غیر فیزیکی، و بدن فیزیکی است. ❇️ آگاهی و تجربه به نفس مربوط است نه بدن. در طول حیات، بدن و نفس به نحوی به یکدیگر پیوند خورده اند. به گونه ای که هریک می تواند بر دیگری تأثیر بگذارد. ❇️اما با مرگ این پیوند قطع شده و بدن دچار فروپاشی می‌شود. ولی نفس شخصا و مستقل از بدن به وجودش در عالمی ورای این عالم ادامه می دهد. ✅(کیت‌مسلین،درآمدی به فلسفه ذهن،‌ترجمه مهدی ذاکری، ص 65-66) ❇️هرچند فیلسوفانی همچون افلاطون قبل از وی به گونه‌‌ای این دیدگاه را مطرح کرده‌اند. اما در فلسفه ذهن امروز بیشتر نام دکارت به عنوان طرفدار این نظریه بر زبان‌ها جاری است... کانال نوروساینس و فلسفه ذهن @Brain_Mind
🔰گفته شد یا مغز را به عنوان محل تعامل نفس با بدن مطرح کرد. 🔰اما غده پینه آل کجای مغز است؟ 🔰غده پینه آل (Pineal Gland) یا غده کاجی (همچنین به آن غده رومغزی، چشم سوم، غده صنوبری یا اپی‌فیزیس نیز گفته می‌شود) اندامی از سیستم غدد درون ریز به شمار می‌آید که به شکل یک مخروط کاج کوچک است و در جمجمه مهره‌داران یافت می‌شود. 🔰غده پینه آل، غده کوچکی به اندازه نخود است که در انسان‌های بالغ دقیقاً پشت سر قرار دارد و به وسیله ساقه‌ای‌ به سقف بطن سوم مغز و در زیر مدولاریس استریا (Stria Medullaris) (هسته سپتال یا فضای بویایی میانی) واقع شده است. 🔰این غده بین اجسام تالاموس (بخش‌هایی از دستگاه لیمبیک مغز که محل پردازش اطلاعات است) قرار گرفته است. 🔰 همان طور که گفته شد این غده به سقف بطن سوم وصل شده و بخشی از اپی‌تالاموس را تشکیل می‌دهد. @Brain_Mind
گفتگوی رادیویی با دو تن از اساتید فلسفه ذهن و درباره _فلسفه‌ذهن توضیح برخی این برنامه در چهار بخش هست: که بخش اول و دوم آن مربوط به بحث حاضر است، وبخش سوم و چهار که درباره و ( نظریه استاد همتی درباره ذهن) است که به تناسب بحث بارگزاری می‌شود. تذکر:بخش1 تا دقیقه 15 تیتراژ برنامه است. 🔰🔰🔰🔰
در ارتباط نفس با مغز ❇️گفته شد دکارت# غده‌پینه‌آل را به عنوان محل ارتباط نفس با بدن مطرح می‌کند. به دلیل اینکه این غده بدون قسمت، بسیار سبک و کوچک بوده و به آسانی قابل حرکت هست. ❇️همچنین وی بدین باور است که غده صنوبری توسط روح حیوانی احاطه شده است. ماده‌ای بوده و از طریق این غده در عروق پخش می‌شود. ❇️ این ارواح از غده صنوبری خارج شده و وارد خلل و فرجی که در سطح این شیارها قرار دارند، می‌شوند. و از آنجا وارد عصب ها و به سمت ماهیچه رفته و در نهایت سبب حرکت آن می‌شوند... ✳️ سینا و نیز به بیان دیگری به این مطلب اشاره کرده‌اند. این دو فیلسوف نامدار جهان اسلام بخاری را به عنوان و بدن مطرح می کنند... ❇️به‌ هر حال، منظور از حیوانی چیست؟ آیا می توان با مباحث نوروساینس و شلیک نورون‌ها در مغز تطبیق داد؟ ❇️هنوز پرداختن به این مسایل زود است. ما در مباحث آینده إن شاء الله به این امر خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با دیدگاه دکارت درباره محل ارتباط نفس با مغز به مقاله ذیل🔰🔰🔰 مراجعه کنید. این مقاله به زبان فارسی نوشته شده و مباحث خوبی درباره و از نگاه دکارت را مطرح کرده. کانون نوروساینس و فلسفه ذهن @Brain_Mind
: درباره دیدگاه دکارت در چگونگی ارتباط نفس با مغز🔰🔰🔰
🔰سلام علیکم، ✅خدمت اعضای محترم کانال و اساتید خودم عرض ادب و سلام دارم. ✳️برخی از دوستان در پیام‌های خود خواستند که بنده خود و تحصیلاتم را معرفی کنم. ❇️بنده خادم شما، دانش‌پژوه مقطع دکتری حکمت‌متعالیه در موسسه‌ آموزشی و پژوهشی ‌امام خمینی رحمت الله‌ علیه، هستم. ✅ در حوزه رابطه نفس با بدن از نگاه ابن سینا و صدراالمتألهین و مقایسه آن با مباحث عصب‌شناسی نوین پژوهش می‌کنم. ✅بنده ادعای نداشته، و خود را متخصص این علوم نمی‌دانم. بلکه در مسیر یادگیری و کسب علم می‌باشم. ✳️ هدف از ایجاد این کانال نشر مباحث علمی بوده، تا مطالبی که خودم دارم و یا یادگرفته‌ام را در اختیار دیگر علاقمندان این حوزه بگذارم. ✳️با مطالعات ابتدایی که در حوزه‌ علوم اعصاب داشتم مشاهده کردم که با پیشرفت این علم در سالیان اخیر، و با یافته‌های جدید، بسیاری از این مباحث ممکن است چالشها و شبهات اساسی را برای حوزه علوم انسانی مخصوصا انسان‌شناسی و علم النفس فلسفه اسلامی ایجاد کند.(بلکه ایجاد کرده است). ✅از این رو بر خود دیدم این مطالب را در اختیار دغدغه‌مندان این حوزه قرار دهم، تا ابتدا با آشنایی از این دیدگاه‌ها و تجهیز خود، چالشهای پیش رو را رفع بکنیم. ✅افزون برآن، با نگاهی نوین و با رویکردی جدید در مقام اثبات و ترویج آموزه‌های اصیل انسان‌شناسی اسلامی باشیم. امید است خداوند منّان و اهل بیت‌علیهم السلام در این مسیر ما را یاری کنند. 🔰در پایان از دوستانی که در حوزه علم‌ النفس فلسفی با رویکرد نوروساینس، علوم شناختی و فلسفه ذهن مطالعاتی داشته‌اند، تقاضا دارم اگر قصد کار جهادی در این حوزه را دارند، به ما یاری برسانند. ابتدا بنده قصد چنین کاری را نداشتم زیرا مشغول تدوین رساله دکتری هستم. گفتم بعد از آن به این امر اقدام کنم. ولی به این فکر افتادم تأخیر این کار جایز نیست. اما نوشتن یادادشت‌ها و بارگزاری مطالب وقت زیادی از من می‌گیرد. لذا یک خواهشی که دارم دوستانی که دغدغه دارند بنده را در این امر یاری کنند، تا کار به سرانجام برسد. ✳️✳️ تا به حال، برخی از دوستانی که در حوزه علوم شناختی و فلسفه ذهن کار می‌کنند، اعلام آمادگی کرده‌اند. قصد داریم ان‌شاء الله یک تیم قوی و کارگروهی برای این امر تشکیل دهیم. به امید خدا با تشکر🌷🌷، حمید محسنی