🔰گفته شد #دکارت #غدهصنوبری یا #غدهپینهآل مغز را به عنوان محل تعامل نفس با بدن مطرح کرد.
🔰اما غده پینه آل کجای مغز است؟
🔰غده پینه آل (Pineal Gland) یا غده کاجی (همچنین به آن غده رومغزی، چشم سوم، غده صنوبری یا اپیفیزیس نیز گفته میشود) اندامی از سیستم غدد درون ریز به شمار میآید که به شکل یک مخروط کاج کوچک است و در جمجمه مهرهداران یافت میشود.
🔰غده پینه آل، غده کوچکی به اندازه نخود است که در انسانهای بالغ دقیقاً پشت سر قرار دارد و به وسیله ساقهای به سقف بطن سوم مغز و در زیر مدولاریس استریا (Stria Medullaris) (هسته سپتال یا فضای بویایی میانی) واقع شده است.
🔰این غده بین اجسام تالاموس (بخشهایی از دستگاه لیمبیک مغز که محل پردازش اطلاعات است) قرار گرفته است.
🔰 همان طور که گفته شد این غده به سقف بطن سوم وصل شده و بخشی از اپیتالاموس را تشکیل میدهد.
#مغز #نوروساینس #فلسفه_ذهن
@Brain_Mind
#تدریس1 #مکاتب_فلسفه_ذهن
گفتگوی رادیویی با دو تن از اساتید فلسفه ذهن
#دکترهمتی و #دکترهمازاده
درباره #چیستی _فلسفهذهن
#دوگانهانگاریجوهری #فیزیکالیسم توضیح برخی #مکاتبفلسفهذهن
این برنامه در چهار بخش هست: که بخش اول و دوم آن مربوط به بحث حاضر است، وبخش سوم و چهار که درباره #هوشمصنوعی و #نورومدیتشین( نظریه استاد همتی درباره ذهن) است که به تناسب بحث بارگزاری میشود. #بخش1چیستیفلسفه #بخش2مکاتبفلسفی
تذکر:بخش1 تا دقیقه 15 تیتراژ برنامه است. 🔰🔰🔰🔰
#دوگانهانگاریدکارتی2
#دیدگاه_دکارت در ارتباط نفس با مغز
❇️گفته شد دکارت# غدهپینهآل را به عنوان محل ارتباط نفس با بدن مطرح میکند. به دلیل اینکه این غده بدون قسمت، بسیار سبک و کوچک بوده و به آسانی قابل حرکت هست.
❇️همچنین وی بدین باور است که غده صنوبری توسط روح حیوانی احاطه شده است. #روححیوانی مادهای #لطیف بوده و از طریق این غده در عروق پخش میشود.
❇️ این ارواح از غده صنوبری خارج شده و وارد خلل و فرجی که در سطح این شیارها قرار دارند، میشوند. و از آنجا وارد عصب ها و به سمت ماهیچه رفته و در نهایت سبب حرکت آن میشوند...
✳️#ابن سینا و #صدرالمتألهین نیز به بیان دیگری به این مطلب اشاره کردهاند. این دو فیلسوف نامدار جهان اسلام #روح بخاری را به عنوان #واسطهنفس و بدن مطرح می کنند...
❇️به هر حال، منظور از #روح حیوانی چیست؟ آیا می توان با مباحث نوروساینس و شلیک نورونها در مغز تطبیق داد؟
❇️هنوز پرداختن به این مسایل زود است. ما در مباحث آینده إن شاء الله به این امر خواهیم پرداخت.
برای آشنایی بیشتر با دیدگاه دکارت درباره محل ارتباط نفس با مغز به مقاله ذیل🔰🔰🔰 مراجعه کنید.
این مقاله به زبان فارسی نوشته شده و مباحث خوبی درباره #غدهصنوبری و #روححیوانی از نگاه دکارت را مطرح کرده.
کانون نوروساینس و فلسفه ذهن
@Brain_Mind
#تدریس
#چیستی_فلسفه_ذهن
#مکاتب_فلسفه_ذهن
#موضوع_فلسفه_ذهن
#مسایل_فلسفه_ذهن
ارائه شده توسط: #دکترمهدی_ذاکری🔰🔰🔰
🔰سلام علیکم،
✅خدمت اعضای محترم کانال و اساتید خودم عرض ادب و سلام دارم.
✳️برخی از دوستان در پیامهای خود خواستند که بنده خود و تحصیلاتم را معرفی کنم.
❇️بنده خادم شما، دانشپژوه مقطع دکتری حکمتمتعالیه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمت الله علیه، هستم.
✅ در حوزه رابطه نفس با بدن از نگاه ابن سینا و صدراالمتألهین و مقایسه آن با مباحث عصبشناسی نوین پژوهش میکنم.
✅بنده ادعای نداشته، و خود را متخصص این علوم نمیدانم. بلکه در مسیر یادگیری و کسب علم میباشم.
✳️ هدف از ایجاد این کانال نشر مباحث علمی بوده، تا مطالبی که خودم دارم و یا یادگرفتهام را در اختیار دیگر علاقمندان این حوزه بگذارم.
✳️با مطالعات ابتدایی که در حوزه علوم اعصاب داشتم مشاهده کردم که با پیشرفت این علم در سالیان اخیر، و با یافتههای جدید، بسیاری از این مباحث ممکن است چالشها و شبهات اساسی را برای حوزه علوم انسانی مخصوصا انسانشناسی و علم النفس فلسفه اسلامی ایجاد کند.(بلکه ایجاد کرده است).
✅از این رو بر خود دیدم این مطالب را در اختیار دغدغهمندان این حوزه قرار دهم، تا ابتدا با آشنایی از این دیدگاهها و تجهیز خود، چالشهای پیش رو را رفع بکنیم.
✅افزون برآن، با نگاهی نوین و با رویکردی جدید در مقام اثبات و ترویج آموزههای اصیل انسانشناسی اسلامی باشیم. امید است خداوند منّان و اهل بیتعلیهم السلام در این مسیر ما را یاری کنند.
🔰در پایان از دوستانی که در حوزه علم النفس فلسفی با رویکرد نوروساینس، علوم شناختی و فلسفه ذهن مطالعاتی داشتهاند، تقاضا دارم اگر قصد کار جهادی در این حوزه را دارند، به ما یاری برسانند. ابتدا بنده قصد چنین کاری را نداشتم زیرا مشغول تدوین رساله دکتری هستم. گفتم بعد از آن به این امر اقدام کنم. ولی به این فکر افتادم تأخیر این کار جایز نیست. اما نوشتن یادادشتها و بارگزاری مطالب وقت زیادی از من میگیرد. لذا یک خواهشی که دارم دوستانی که دغدغه دارند بنده را در این امر یاری کنند، تا کار به سرانجام برسد.
✳️✳️ تا به حال، برخی از دوستانی که در حوزه علوم شناختی و فلسفه ذهن کار میکنند، اعلام آمادگی کردهاند. قصد داریم انشاء الله یک تیم قوی و کارگروهی برای این امر تشکیل دهیم. به امید خدا
با تشکر🌷🌷، حمید محسنی
#تحلیل_چیستی_فلسفه_ذهن
نفس، روان یا ذهن؟
در فلسفه ذهن سوال رایج نخستین این است که، ذهن چیست؟
What is Mind?
حال این پرسش مطرح میشود که چرا پرسیده نمیشود: نفس(یا روح) چیست؟
What is Soul?
برخی این گونه توجیه میکنند که ذهن یک واژه خنثی بوده و این قابلیت را دارد که دیدگاههای متفاوت و حتی مخالف را در این علم جمع کرد. به بیان دیگر، در فلسفه ذهن رایج در غرب، ذیل این علم هم از مباحث دوگانهانگارانه بحث میشود هم دیدگاه فیزیکالیستی تقلیل گرا و غیر تقلیلگرا. پس اگر فردی مثل دکارت که دوگانه انگار هست و از ذهن صحبت میکنند منظور وی از ذهن همان وجود مستقل فرا مادی است. و از سوی دیگر اگر فیریکالیست تقلیل گرایی، همچون دیدگاه اینهمانی وقتی از ذهن صحبت میکنند منظورشان از ذهن همان مغز است.
بنظرم باید پرسش را کمی جلوتر برد و ریشهای تر مطرح کرد:
what is Humam?
یعنی پرسید انسان چیست؟ به دلیل اینکه بسیاری از نظرات که در فلسفه ذهن مطرح هستند،در واقع به ذهن قایل نیستد.
به طور مثال از یک فیزیکالیست تقلیلگرا میتوان پرسید انسان چیست؟ وی در پاسخ میگوید انسان همان عملکرد مغز و سیستمهای عصبی میباشد. و اگر به او گفته شود پس ذهن چیست؟ وی میگوید ذهن همان مغز یا عملکرد آن می باشد. پس به نظر بنده آنها در واقع به ذهن قایل نیستند، بلکه به مغز قایل هستند. از این رو، پرسش از چیستی ذهن، پرسشی بیهوده به نظر میرسد.
به هر حال، اکنون که در مباحث فلسفه ذهن، هم مباحث دوگانهانگار مطرح است و هم مباحث فیزیکالیزم، از این رو اگر میخواهیم ببینم منظور از واژه ذهن و روان چیست؟ آیا معنای فرا مادی آن مطرح است یا معنای مادی آن، باید به ساختار و شاکله تفکر آن اندیشمند نگریست. اگر این فیلسوف همانند دکارت براین باور است که هستی تنها در وجود مادی منحصر نیست بلکه وجود فرا مادی مثل خداوند و نفس نیز، وجود دارند. از این رو در ادبیات دکارت مراد از ذهن، معنای فرا مادی آن است. و در مقابل اگر فیزیکالیستی تقلیلگرا از ذهن سخن میگوید منظور وی از آن، وجود مادی میباشد که همان مغز است.
@Brain_Mind
با سلام.
احتمالا در مباحث آینده تفاوتهای دوگانگی دکارتی با آراء ابن سینا را مطرح خواهید کرد.
ابن سینا درباره نحوه ارتباط نفس مجرد و بدن مادی از وساطت روح بخاری یاد کرده است. ملاصدرا نیز در مقام نقد و بررسی ارای مشا، علاوه بر روح بخاری، اصطلاح جسم مثالی را نیز بکار برده است.
اما همانطور که مستحضر هستید، در فلسفه صدرا نفس و بدن از مراتب یک حقیقت واحد هستند و ملاصدرا دو گانه ای بنام نفس و بدن را مطرح نمیکند که نیازمند ایجاد محاذات و برقراری ارتباط باشند. روح بخاری و بدن مثالی نیز از مراتب همان حقیقت واحده هستند نه وجودات مستقلی که بخواهند بین نفس و بدن ارتباط ایجاد کنند.