eitaa logo
کانون اندیشه جوان
322 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
593 ویدیو
5 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
41.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نسخه اقتصادنا 💢شهید سید محمد باقر صدر، نابغه عرصه اندیشه و علم. عالمی که جامعیت او در مباحث علمی قدرت و نگاهی بلند را به او بخشیده بود. شهید صدر در کتب خود امکان سخن گفتن از "ما" برای انسان مسلمان معاصر را فراهم آورد و نشان داد که به چه صورت و در یک منظومه درست از مفاهیم، می توان نظامی را به وجود آورد که در تعادل کامل قرار دارد... 📌@canoon_org
💢 رفتار مخاطبان را به چهار دسته تقسیم می شود: 🔶 گروه اول - افراد مراقب این افراد در همان ابتدای پوشش رسانه ای رویدادهای مهم و موج های تولیدی از موضوع مطلع میشوند. آنها به رسانه های مکتوب بیشتر متکی هستند و نیازی نیست تا مطلب در صفحه اول باشد تا جلب توجهشان کند. معمولاً آنها پس از استفاده از رسانه ها وارد بحث با دیگران نیز می شوند. 🔷 گروه دوم- افراد در کمون فاقد انگیزه برای اطلاعات سیاسی و اجتماعی هستند. عملیات برجسته سازی آنها را از کمون در می آورد و فعال می کند پس از آن مشابه افراد مراقب می شوند. آن ها بیشتر مصرف کنندگان رسانه های صوتی تصویری هسنتد. 🔶 گروه سوم-افراد بی مبالات بی سیاست بی علاقه هستند و از میان رسانه ها به تلویزیون بیشتر متکی هستند یادگیری غیر فعال دارند به مرور بخشی از اطلاعات را که اصلی تراست (مثل اسم رئیس جمهوری منتخب آمریکا را یاد می گیرند؛ اما به شناخت دقیق و مستدلی دست نمی یابند بلکه به تصورات مبهمی میرسند که همان مبنای عقاید آنان و رفتار سیاسی آنان میشود. 🔷 گروه چهام - افراد بی تفاوت که هیچ علاقه ای به حوزه سیاسی-اجتماعی ندارند و از رسانه ها نیز به این منظور استفاده نمیکنند اگرچه به تلویزیون متکی هستند اما نه برای مصرف برنامه های سیاسی دارای یادگیری غیر فعال و بی اطلاعی مزمن هستند. معمولاً از پایگاه اجتماعی مردمی پایینی برخور دارند. 📖 کتاب به کوشش و 📌@canoon_org
44.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰چالش های توسعه یافتگی در تشکل های بانوان 💢 بانوان دانشجو به عنوان نیمی از جامعه دانشجویی، با فعالیت در قالب تشکل ها و سازمان های مختلف می توانند علاوه بر آگاهی نسبت به حقوق فردی خود بر مشکلات، چالش های گوناگون فائق آیند اما تحقق این مهم نیازمند بستر سازی، حمایت و برنامه ریزی است... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به نوزدهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶 اين تصوّر كه تجسّم مجموعه‌ای از افكار و انديشه‌های علمی و عقلانی جديد است، مسلّماً تصوّری اشتباه است؛ زيرا سفرهای دريايی او (همچون ) اساساً با يك ذهنيّت و طرز فكر صليبی كه آغاز آن به قرن يازدهم باز می‌گردد، در پيوند بود. كلمب نيز، همچون داگاما و حكومت سلطنتی در فكر به راه اندازی يك جنگ صليبی عليه اسلام بود. 🔷 هرچند كه او در واقع، در پی يافتن بود، اين طلا برای تأمين هزينه‌های مالی، جهت فتح مجدّد سرزمين مقدس [ ] ضروری بود. كلمب در دفترچه خاطرات روزانۀ خود به تاريخ ۲۶ دسـامبـر ۱۴۹۲ چنين نـوشته است كه: «آرزو دارم به قـدری طلا بيابم كه پادشاهان [اسپانيا] بتوانند، ظرف سه سال جهت حمله به سرزمين مقدس [فلسطين] آماده شوند و آن را تسخير نمايند». 💢 گويا او خودش را «فردی برگزيده و صاحب تكليف با رسالتي آسماني» می‌ديد. اين تصادفی نيست كه دقيقاً همـان سـالی كه کريستف كلمب به سفـر دريايی رفت، شاهد تأسيس رسمی دادگاه تفتيش عقايد در اسپانيا و همچنين بازپس‌گيری غرناطه از دست هستيم. 📖 ، شماره ۱۲۰و ۱۲۱ 📌@canoon_org
🔶 یکی از زوایای و یکی از پیامدهای آن، گسیختگی تاریخی است که ما را از تاریخ‌مان جدا می‌کند. لذا وقتی ما با نگاه مدرنیته به خودمان نگاه می‌کنیم این تاریخ برای ما پوچ شده و معنا، ارزش و مفهوم واقعی خود را از دست می‌دهد و ما خیلی از قسمت‌های تاریخ‌مان را نمی‌توانیم ببینیم یا بفهمیم؛ چراکه ملاکی بیرون از تاریخ خودمان به آن تحمیل کرده‌ایم. 🔷 اما اگر توانستیم به تاریخ خودمان رجوع کنیم و پیوستگی آن را با امروز خودمان ببینیم، تاریخ مدرن را کنار زده‌ایم؛ یعنی گسستگی مدرنیته را از ذهنیت تاریخی خودمان کنار زده و این را به یک پیوستگی مبدل کرد‌ه‌ایم. 💢 در چنین پیوستگی، مدرنیته در حاشیه تاریخ ما قرار می‌گیرد نه ما در حاشیه تاریخ مدرن. در چنین وضعی مدرنیته بخشی از تاریخ ما می‌شود، ولی نه قسمت اصلی تاریخی ما. ما مسیر اصلی خودش را طی می‌کندو اگرچه مدتی مسیر انحرافی و خاکی را پیموده‌است،‌ ولی با این نگاه و عمل به آن به مسیر اصلی خودش باز می‌گردد. 📖 کتاب ، به کوشش 📌@canoon_org
🔶 عده ای معتقدند روش ، روشی علمی-تجربی است و علم نمی تواند حاوی ارزش باشد؛ بنابراین نمی توان از یا هر نوع روان شناسی آمیخته با ارزش های دینی یا غیر دینی سخن گفت. 🔷روش شناسی پژوهش در روان شناسی در سه دهه اخیر با تغییر و تحولات بازهم بیشتری رو به رو بوده و نوآوری در این موضوع همچنان ادامه دارد این تحولات به خصوص در گسترش و تعمیق انواع طرح های پژوهش کیفی چون مطالعه موردی طرح های روایتی تئوری زمینه ای روش تاریخی، قوم شناسی، پدیدارشناسی، تحقیق در عمل و تحلیل گفتمان بیشتر دیده می شود ما شاهد هستیم که محققان کنونی از انواع گوناگونی از روش های کمی و کیفی پژوهشی بهره می گیرند. 📖کتاب به کوشش در سه نشست با عناوین زیر به رشته تحریر در آمده است: 🔸نشست اول: زمینه های شکل گیری روانشناسی اسلامی 🔸نشست دوم:روش شناسی تجربی و روانشناسی اسلامی 🔸نشست سوم: روش تحقیق کیفی و روانشناسی اسلامی 📌@canoon_org
🔶 نیاز به منابع مالی فراوان موجب شد تا کشورهای اروپای غربی تحصیل فلزات گران بها را «» خود تلقی کنند. کشورهایی خودشان و مستعمرات‌شان فاقد معادن سرشار طلا بودند، برای دستیابی به آن توجه خود را به اجرای سیاست‌هایی معطوف کردند که موجب «تراز بازرگانی مثبت» شود و طبق آن، هرگاه در یک کشور مقدار کالای فروخته‌شده ظرف یک سال به سایر کشورها بیشتر از کالاهای خریداری‌شده از این کشورها باشد، مازاد این دو مقدار به صورت طلا یا ارز وارد کشور خواهد شد. 🔷 معتقد بودند که وضع عوارض گمرکی برای صادرات زیان‌آورست و جامعه (مردم) تنها با پرداخت عوارض کم‌تر، به صادرات خواهد پرداخت. از سوی دیگر، با گرفتن هزینه گزاف گمرکی از واردکنندگان کالاها، از میزان واردات باید کاست. ⭕️ بر پایه اندیشه مرکانتیلیستی، برای تحقق این سیاست‌ها، دولت پدرسالاری باید باشد تا در همه کوشش‌های اقتصادی کشور و برتری یافتن بر رقیبان دخالت کند. صنعت در این مکتب در سنجش با کشاورزی مهم‌تر است و زمینه تولید بیش‌تر را برای صادرات و به دست آوردن منافع خالص فراهم می‌کند. تجارت به‌ویژه تجارت خارجی، که موجب ورود فلزات پربها به کشور می‌شد، بیش از دیگر حرفه‌ها اهمیت یافت. 💢 سوداگران درباره افزایش جمعیت نیز که موجب فزونی نیروی مولّد و پیدایی ارتش بزرگ می‌شد، نظر مثبتی داشتند و از این‌رو، تشویق به افزایش جمعیت، یکی از مبانی مکتب به شمار می‌رود. ، و از جمله نظریه‌پردازان این مکتب به شمار می‌روند. 📖 کتاب ؛ به‌کوشش 📌@canoo
48.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 مجلس انقلابی و چالش های قانون گذاری 💢 از مهم ترین ویژگی های مجلس انقلابی توجه به مشکلات مردم، رفع و قانون گذاری آن ها است‌. اما آنچه همواره مورد پرسش واقع است ساختار های تصویب یک قانون است‌، اینکه فرآیند قانون گذاری با چه‌ چالش های مواجه است و مجلس انقلابی باید چگونه از این موانع عبور کند. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به هفدهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶واژه تمدن از دیرباز وجود داشته است؛ لکن به معنای اصطلاحی و امروزی اش از قرن هجدهم میلادی و بر پایه ی دیدگاه تدوین و منسجم شد و در همین راستا محققان علوم اجتماعی تعریف هایی مختلف برای تمدن ارائه کردند. 🔷 برخی چون معتقد است تمدن ویژگی اجتماعی انسان ها بوده و دوره پسابادیه نشینی را تمدن گویند این گونه که تمدن به دنباله بادیه نشینی رخ می نماید؛ همچنین علامه جعفری با تأکید بر تفاوت و تمدن بر این باور است که تمدن را تشکل و انسجام هماهنگ انسان ها در زندگی معقول با داشتن روابطی عادلانه در راستای پیشبرد اهداف مادی و معنوی خود می داند؛ بنابراین مخرج مشترک تعاریفی را که از تمدن ارائه شده است می توان سازمان مندی، انتظام اجتماعی و پیشرفت در بعد مادی و معنوی انسان را تمدن گویند. 💢 بر همین اساس تمدن اسلامی تمدنی است که بنیاد آن بر بوده و در تلاش است با داشته ها و اندوخته های مادی و معنوی انسان را به سمت کمال مادی و معنوی سوق دهد. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 همواره وام گیری های فکری از سوی وام دهنده بدون بهره نیست. این وضعیت در دو حالت ممکن است پیش آید؛ حالت اول آن جایی است که وام گیرنده فکری در ازای استفاده از انتقادات وارد بر تجدد، مبانی فکری خود را در رهن و گرو وام دهنده (تجدد) می گذارد. وقتی چیزی به عنوان وثيقه واگذار شود، مادامی که آن چیز در رهن دیگری است، از منشأ اثر بودن می افتد. 🔷 ممکن است وام گیرندگان فکری در ازای سود بردن از انتقادات پست مدرنیستی تجدد، مبانی خود را برای مدتی تعطیل کرده، در رهن وام دهندگان بگذارند. طبیعی است که در این شرایط، همواره مصرف کننده این انتقادات خواهند بود، نه تولید کننده آن؛ زیرا مبانی اسلامی را به منظور استفاده از انتقادات پست مدرنیستی تجدد در رهن گذاشته اند. ⭕️ در این شرایط برای تولید معرفت، چاره ای جز استفاده از مبانی تجدد غربی یا مبانی دیگر تمدنها نیست. لذا معرفتی که از این رهگذر تولید می شود، اسلامی نبوده که همان اندیشه مدرن و بسط آن خواهد بود. اما حالت دوم صورتی است که وام گیرنده فکری، مبانی تمدنی خود را در ازای استفاده از انتقادات پست مدرنیستی تجدد، تعطیل نکرده و در رهن تجدد نگذاشته است. 💢 ليکن این مبانی یا در نزد وام گیرنده خاموش است و هیچ التفاتی نسبت به آن نمی شود و یا اساسا توانایی هم آوردی با تجدد را ندارد. لذا به سادگی حاشیه نشین می شود و توليد معرفت غير مدرن، ناممکن است. بنابراین وام گیرندگان فکری باید به این نکته اساسی التفات کنند که نه مبانی خود را تعطیل کنند و نه آنها را به حال تعطیل واگذارند. باید مبانی خویشتن را فعال کرد تا شرایط تولید معرفت ممکن گردد. 📖 کتاب به قلم 📌@canoon_org