🔰 فرهنگ جدید؛ محصول مشترک سنّت و مدرنیته!
🔹 واقعیت خشن عصر ما آن است كه دیگر در هیچ كشوری نمیتوان از فرهنگ اصیل و ملّی و سنّت پیشین، همچون واقعیتهایی دستنخورده و تاموتمام، سخن گفت؛ زیرا فرهنگ و سنّت در اختلاط با مدرنیته متحول میشوند، ولی این تحول فقط در فرهنگ ملّی و سنّت پدید نمیآید.
🔹 در واقع به همین شكل مدرنیته نیز واقعیت پیشین، یعنی تماماً غربی خود را از دست میدهد. این تحول اهمیت فراوان دارد و اغلب از دید پژوهشگران پنهان میماند. در واقع تركیبهای نو مجموعهای جدیدند كه از پیش وجود نداشتهاند؛ نه فرهنگ ملّی به معنای اصیل است نه مدرنیته به معنای غربی، بلكه تركیب هر دوی آنهاست.
🔹 در این تركیب، هم فرهنگ ملّی وجود دارد و هم مدرنیته، اما هر دوی آنها در فضایی جدید، به شکلی جدید پدیدار میشوند.
🔹 در طرح تركیبهای جدید، از نظریۀ هولیسم (Holism) كه نظریهای فلسفی است استفاده شده است. براساس این نظریه «تمام»، جمع سادۀ اجزای تشكیلدهندۀ آن نیست، بلكه چیزی بیش از آن است. به عبارت دیگر، هولیسم بر آن است كه هر یك از اجزای تشكیلدهندۀ یك كل، از هنگامی كه در آن كل قرار میگیرند، به واقعیت جدیدی بدل میشوند كه واقعیت آن كل است. اجزا در ترکیب وضعیت و كیفیت پیشین خود را از دست میدهند؛ زیرا در كل معادلۀ جدیدی از زیست را میپذیرند كه از مجموعۀ آن كل ملهم میشود. هرچند آن معادله قوانین خود را از اجزای تشكیلدهندهاش میگیرد، امر قرار گرفتن چند جزء در كنار هم در یك كل، سازمانی از روابط را پدید میآورد كه كاركرد پیشین هر یك از اجزا را متحول میكند. در نتیجه قانون كل برتر از قوانین هر یك از اجزاست.
🔹 بنابراین ملاحظه میشود كه مسئله آن نیست كه در مقابل ورود مدرنیته به ایران، فرهنگ ملّی یا حتی سنّت از بین میرود، بلكه مسئله آن است كه این فرهنگ و آن سنّت شکل جدیدی به خود میگیرند، به پدیدۀ مقاومتی بدل میشوند، و خودبهخود و بهناگزیر به تركیبی جدید با اجزای وارداتی مدرنیته وارد میگردند.
📰 بخشی از مقاله "مدرنیتهای که به ما رسید" | حمید آفاق | #نشریه_زمانه ۷۰
➖➖➖➖➖
◽️ کانون اندیشه جوان👇
▪️تلگرام: t.me/Canoon_org
▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org
▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org
▫️آیگپ: Igap.net/Bashgah_net
▪️بله: lish.ir/KoP
🔰 فردا میزبان شماییم...
♨️ #نشست جایگاه زن در اقتصاد ایران اسلامی
🔹دکتر سیدهفاطمه مقیمی
🔹دکتر لیلاسادات زعفرانچی
🕞 فردا ساعت۱۰ صبح
🔺سالن اجتماعات کانون اندیشه جوان
@Canoon_org
🖌 بانویی که وصی امام معصوم بود ...
🔻 حُدَیث (حُدَیثه، حربیه، سلسل، سوسن)، همسر امام هادی (ع) و مادر امام حسن عسکری (ع) از مادران ائمه اطهار (ع) بود که نقش اساسی و مهم در جریانهای سیاسی-اجتماعی پس از شهادت امام (ع) داشت.
🔸بنابر روایات و نقلهای تاریخی، امام حسن عسکری (ع) تنها حُدیث را وصی خود قرار داد، با آنکه هم فرزند داشت و هم برادرش جعفر در قید حیات بود و قاعدتا باید برادرش را وصی میکرد. شایان ذکر است که اموال امام افزون بر خانه آن حضرت، شامل موقوفات و صدقات شیعیان بود که باید صرف امور شیعیان میشد و آن حضرت، حُدیث را لایق این مسئولیت دیده بود.
🔸در کمالالدین از محمدبنالحسین بن شاذویه از محمد حمیری از پدرش از محمدبن جعفر از احمدبن ابراهیم روایت شد که گفت: در سال 262 هـ به خدمت حکیمه خاتون دختر امام محمد تقی(ع) و خواهر امام علی النقی(ع) رسیدم و از پشت پرده با وی سخن گفتم و از عقیده وی درباره امامت استفسار کردم. او هم یکایک ائمه (ع) را شمرد از جمله حجهبنالحسن (عج) را نام برد.
🔸من گفتم: خدا مرا فدای شما گرداند، آیا حجهبنالحسن را دیدهاید و از وی خبر دارید؟ گفت: پدرش نامهای درباره او به مادرش نوشته بود و من از مادرش پرسیدم بچه کجاست؟ گفت : پنهان است. حکیمه در پاسخ گفت که به حجهبنالحسن اقتدا میکند. وی از محل و شخصیت امام زمان (عج) پرسید. حکیمه گفت از دیدگان پنهان است.
🔸احمدبنابراهیم پرسید: پس شیعه به چه کسی پناه ببرد؟ حکیمه پاسخ داد: به جدّه، مادر ابومحمد(ع). او گفت آیا من به کسی اقتدا کنم که یک زن را وصی خود قرار داده است؟ حکیمه با درایت و درک وسیع خود پاسخ داد: به حسین (ع) اقتدا کن که زینب(س) را وصی خویش قرار داد.
♨️ #یک_جرعه_کتاب
📚 بخشی از کتاب [غیبت و حیرت | محمود مطهرینیا | انتشارات کانون اندیشه جوان]
~~~~~
به کانون اندیشه جوان بپیوندید! 👇
▪️تلگرام: t.me/Canoon_org
▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org
▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org
▫️آیگپ: Igap.net/Bashgah_net
▪️بله: lish.ir/KoP