⭕️ «تاریخ پهلوی را چگونه بخوانیم؟!»
🔅پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با ظهور دو جریان سلطنتطلب و روشنفکری در کنار جریان آکادمیک در حوزه تاریخنگاری معاصر و درنظر گرفتن راهبرد نشر کتاب، شاهد آن بودیم که این دو جریان با قراردادن انگاره اصلی خود بر تحریف تاریخ انقلاب و تطهیر رژیم پهلوی، در پی مبرا ساختن پهلوی اول و دوم از تمامی فسادها برآمدند. به نظر میرسد برجسته شدن این جریان را باید با کتاب معمای هویدای دکتر عباس میلانی گره زد. از آثار برجسته دیگر این جریانات میتوان به کتاب خاطرات آقای پرویز ثابتی (در دامگه حادثه) و کتابهای تاریخ شفاهی درباره ایران و انقلاب دانشگاه هاروارد اشاره داشت.
تأثیرات این جریانها در میان تاریخ پژوهان داخل کشور نیز قابل رهگیری است. کتابهایی که با خواندن آن بدین سو سوق داده میشویم که اولاً؛ عرق ملی رضا شاه بسیار زیاد است و دوم اینکه؛ رضا شاه شخصیتی بیگانهستیز آنهم با دوز بالاست و سوم آنکه؛ تاریخنگاری ۱۶ سال دوره پهلوی اول زیر سایه دو واژه کودتا و دیکتاتوری قرار گرفته است! در صورتیکه اگر نگاه از روی انصاف به رضاشاه داشته باشیم، واقع قضیه آنطور که نگاشتهاند هم نیست.
اما در چند سال اخیر شاهد پی گرفتن رویکرد دیگری از این جریانات هستیم که با ورود به حوزه فضای مجازی و رسانهای؛ ساخت کلیپ در شبکههای گوناگون موبایلی و مستندسازی تاریخی-سیاسی درشبکههای ماهوارهای معارض مانند «بیبیسی»، «من و تو» و ... ، با هدف ایجاد شبهه در روایت تاریخ انقلاب و تطهیر و توجیه اقدامات شاهان پهلوی و معرفی آنان به عنوان خادمان ملت، خود را در معرض توجه نسل سوم و ندیده انقلاب ایران قرار دادهاند.
«انقلاب ۵۷»، «مردان دیروز»، «از تهران تا قاهره»، «۳۷روز»، «رضاشاه»، «رد پای خاطره» و «شب بود» و ... در این زمینه قابل ذکرند.
🔅بر همین اساس، انتشارات کانون اندیشه جوان بر آن شده است که در قالب نگارش کتابی علمی و بهدور از شعارزدگی، به مخاطبان جوان نشان دهد که چگونه شبکههای ماهوارهای، پیام را در محتوای رسانهای به اشکال مختلف بازنمایی و تصویرگری میکنند. شیوههای گوناگون برجسته سازی و چارچوببندی محتوای رسانهای آنان به چه گونه است؛ از چه شیوههایی برای اقناع و متقاعدسازی، ابهامسازی در محتوا استفاده میکنند تا مخاطبان خود را اغفال و او را از واقعیت دور کنند.
برای نگارش این کتاب به یک چهره علمی و آکادمیک کشور چون دکتر «حسن بشیر» رجوع شده است.
🔅دکتر #حسن_بشیر، دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) و دارای دکترای جامعه شناسی ارتباطات بینالملل از دانشگاه لیستر انگلستان است. وی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ میلادی مدیر آکادمی آکسفورد برای تحصیلات عالیه در شهر آکسفورد انگلستان و در بازگشت به ایران، از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۸۸ رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) بود.
از ایشان تاکنون بیش از ۲۵ کتاب تألیف و ترجمه و تعداد بیشماری مقالات علمی-پژوهشی منتشر شده است.
📚 کتاب پهلوی سوم!
▪️(آنچه ماهوارهها از پهلوی ترسیم کردهاند)
📝 تالیف حسن بشیر و کاظم مؤذن
📖 انتشارات کانون اندیشه جوان
➖➖➖➖➖
🔻 کانون اندیشه جوان
@canoon_org
🔰برخی آدمها گویی فقط از شنیدن دروغ بیزارند و با گفتنش مشکلی ندارند!
#لحظه_ای_تفکر
➖➖➖➖➖
💠 @canoon_org
🔰 #نشست نقد و بررسی معامله قرن
🔻با حضور حسین شیخالاسلام و سیدهادی سیدافقهی
🗓 سهشنبه ۲۳ مرداد ۹۷
🕧 ساعت ۱۰ صبح
🔺خیابان وصال شیرازی، کوچه دکتر فرهنگی (بهنام)، پلاک ۱۹، کانون اندیشه جوان، سالن اجتماعات
✖️ @Canoon_org
📍 در زندگی راههایی پیش روست؛
راهی از اندیشه میگذرد، این والاترین راه است.
راهی دیگر از تقلید میگذرد، این آسانترین راه است.
و راهی از تجربه که این تلخترین راه است.
#لحظه_ای_تفکر
➖➖➖➖➖
✖️ @canoon_org
کانون اندیشه جوان
♨️ فراخوان مقالهی همایش #آنان_که_می_اندیشند 🔸بازخوانی و بررسی آراء و اندیشههای امام موسی صدر 🔹م
💢 در سلسله همایشهای #آنان_که_می_اندیشند برگزار میشود:
🔸 بازخوانی و بررسی آراء و اندیشههای امام موسی صدر در محورهای:
➖ بررسی شیوه نهادسازی و مدیریت تشکیلاتی امام موسی صدر
➖ صدر و زیست مومنانه در جهان امروز
➖ از ملیگرایی تا جهانوطنی
➖جنبش محرومان و مطالبه عدالت اجتماعی
➖ راهی جز گفتوگو نیست؛ بررسی دیدگاه سید موسی صدر
📆 مهلت ارسال مقالات: تا بیست دی ماه ۱۳۹۷
🔻پژوهشگران، اساتید و دانشجویان ارجمند میتوانند مقالات خود را از طریق پست الکترونیک دبیرخانه همایش به آدرس canoon@iict.ac.ir ارسال نمایند.
🔸گفتنیست مقالات باید شرایط مقاله علمی-ترویجی را داشته باشند.
📞 جهت کسب اطلاع بیشتر می توانید با شماره ۸۸۹۶۰۵۳۶ داخلی ۱۱۳ تماس حاصل نمایید.
~~~~~~
🔻کانون اندیشه جوان
♦️ @Canoon_org
🔰 فردید و انقلاب اسلامی
🔹 در نگاه فردید، رابطهی ما با موقعیت تاریخیمان _یعنی بازگشت به خویشتن_ در چارچوب نوعی فلسفهی تاریخ فهم میشود كه در آن فلسفهی تاریخ، حتی مسئله و موضوع ما تحت عنوان یك موضوع تاریخی خاص نگریسته نمیشود و بازگشت به خود در ایران را ،بخشی از طرح تاریخی بازگشت تاریخی بشر میداند.
🔹 از نظر من، این بُعد فكر فردید، بعد جالب و بسیار بدیع فكر اوست كه البته به هایدگر بر میگردد و انطباقاش بر شرایط ایران كار فردید است.
انقلاب اسلامی را میتوان به انحاء متفاوتی فهمید: حادثهای جزئی و خاص در یك محل یا یك منطقه، یك انتقال قدرت، یك تحول سیاسی، ... و نهایتاً انقلاب عمیقی كه در برههای خاص از تاریخ انجام گرفت كه نه با یك جمعیت و یا یك تاریخ محلی بلكه با كل بشریت و تاریخ بشری سروكار دارد.
🔹فردید در چارچوب فهم هایدگری توانست انقلاب اسلامی را در این معنای اخیر از انقلاب فهم كند و بعد تاریخی عظیمی موقعیت تاریخی ما و از جمله انقلاب اسلامی را فهمیده و آن را بهعنوان حلقهای از تطور تاریخی بشر معرفی نماید. لذا است كه با نگاه فردید، هیچ جایی برای بازگشت مدرنیته گذاشته نمیشود و گسست، گسستی كامل و قطعی است.
🔻 بریدهای از سخنان دکتر حسین کچوئیان در همایش #آنان_که_می_اندیشند ، بررسی و نقد آراء و اندیشههای #سید_احمد_فردید ۱۳۸۷
~~~~~
◽️ کانون اندیشه جوان👇
▪️تلگرام: t.me/Canoon_org
▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org
▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org
▫️آیگپ: Igap.net/Bashgah_net
▪️بله: lish.ir/KoP