کانون اندیشه جوان
♨️ فراخوان مقالهی همایش #آنان_که_می_اندیشند 🔸بازخوانی و بررسی آراء و اندیشههای امام موسی صدر 🔹م
💢 در سلسله همایشهای #آنان_که_می_اندیشند برگزار میشود:
🔸 بازخوانی و بررسی آراء و اندیشههای امام موسی صدر در محورهای:
➖ بررسی شیوه نهادسازی و مدیریت تشکیلاتی امام موسی صدر
➖ صدر و زیست مومنانه در جهان امروز
➖ از ملیگرایی تا جهانوطنی
➖جنبش محرومان و مطالبه عدالت اجتماعی
➖ راهی جز گفتوگو نیست؛ بررسی دیدگاه سید موسی صدر
📆 مهلت ارسال مقالات: تا بیست دی ماه ۱۳۹۷
🔻پژوهشگران، اساتید و دانشجویان ارجمند میتوانند مقالات خود را از طریق پست الکترونیک دبیرخانه همایش به آدرس canoon@iict.ac.ir ارسال نمایند.
🔸گفتنیست مقالات باید شرایط مقاله علمی-ترویجی را داشته باشند.
📞 جهت کسب اطلاع بیشتر می توانید با شماره ۸۸۹۶۰۵۳۶ داخلی ۱۱۳ تماس حاصل نمایید.
~~~~~~
🔻کانون اندیشه جوان
♦️ @Canoon_org
🔰 فردید و انقلاب اسلامی
🔹 در نگاه فردید، رابطهی ما با موقعیت تاریخیمان _یعنی بازگشت به خویشتن_ در چارچوب نوعی فلسفهی تاریخ فهم میشود كه در آن فلسفهی تاریخ، حتی مسئله و موضوع ما تحت عنوان یك موضوع تاریخی خاص نگریسته نمیشود و بازگشت به خود در ایران را ،بخشی از طرح تاریخی بازگشت تاریخی بشر میداند.
🔹 از نظر من، این بُعد فكر فردید، بعد جالب و بسیار بدیع فكر اوست كه البته به هایدگر بر میگردد و انطباقاش بر شرایط ایران كار فردید است.
انقلاب اسلامی را میتوان به انحاء متفاوتی فهمید: حادثهای جزئی و خاص در یك محل یا یك منطقه، یك انتقال قدرت، یك تحول سیاسی، ... و نهایتاً انقلاب عمیقی كه در برههای خاص از تاریخ انجام گرفت كه نه با یك جمعیت و یا یك تاریخ محلی بلكه با كل بشریت و تاریخ بشری سروكار دارد.
🔹فردید در چارچوب فهم هایدگری توانست انقلاب اسلامی را در این معنای اخیر از انقلاب فهم كند و بعد تاریخی عظیمی موقعیت تاریخی ما و از جمله انقلاب اسلامی را فهمیده و آن را بهعنوان حلقهای از تطور تاریخی بشر معرفی نماید. لذا است كه با نگاه فردید، هیچ جایی برای بازگشت مدرنیته گذاشته نمیشود و گسست، گسستی كامل و قطعی است.
🔻 بریدهای از سخنان دکتر حسین کچوئیان در همایش #آنان_که_می_اندیشند ، بررسی و نقد آراء و اندیشههای #سید_احمد_فردید ۱۳۸۷
~~~~~
◽️ کانون اندیشه جوان👇
▪️تلگرام: t.me/Canoon_org
▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org
▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org
▫️آیگپ: Igap.net/Bashgah_net
▪️بله: lish.ir/KoP
✍ چرا شیعیان عمان ادعای کار سیاسی ندارند؟
🔻 شخصیتهای مختلفی از شیعیان عمان هستند که در ردههای متفاوت دولتی مشغول به کار و فعالیت هستند. با اینحال باید به این نکته بسیار مهم هم توجه کرد که در عمان، شیعیان ادعای کار سیاسی ندارند.
🔸به دليل در اقليت بودن و نيز فضای حاكم بر عمان، شيعيان هیچگونه فعالیت سیاسی ندارند و به همين دليل از مؤسسه يا تشکل سیاسی هم برخوردار نيستند.
🔸بيشتر فعالیتهای شيعيان اين سرزمين فرهنگی و مذهبی است. نكته مهم در اين زمينه آن است كه بيشتر آنها دارای تحصیلات عالیه هستند كه گروهی در مدارس خود عمان به اين مدارج تحصيلی رسيدهاند و گروهی ديگر در شهرهای مذهبی ديگر كشورها. در ايران هم در شهر قم میتوان عمانیهای دنبال تحصيل را ديد.
🔸دلایل بسیاری وجود دارد که مانع از فعالیتهای سیاسی شیعیان در عمان میشود؛ از يكسو فضای سیاسی این کشور به گونهای است که اجازه هیچ گونه فعالیت سیاسی را نه تنها به شیعیان، بلکه به هیچ گروهی نمیدهد؛ از سویديگر خود شیعیان هم مطالبات سیاسی ندارند که از طریق فعالیتهای سیاسی در پی احقاق حق خود باشند.
🔸از همينرو بیشتر فعالیتهای شیعیان عمان فعالیتهای فرهنگی است كه اجازه آن را هم دولت به آنها داده است. با توجه به همين آزادی مذهبی است كه شيعيان عمان در مساجد و حسینیههای متعددی كه در عمان دارند مانند همه شیعیان امور دینی و مذهبی خود را انجام میدهند.
🔹بخشی از گفتگوی «حسن خاکرند» با نشریه #زمانه ، شماره ۱۰۵
~~~~~~
کانون اندیشه جوان👇
♦️ @canoon_org
2.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 عامل اصلی کودتای ۲۸ مرداد چیست؟
🔻 گفتگو و پاسخ حسین دهباشی در نشست عملیات آژاکس درباره کودتای ۲۸ مرداد
#بازنشر
~~~~~
▫️ همراه ما باشید...
✖️ @canoon_org
کانون اندیشه جوان
♨️ فراخوان مقالهی همایش #آنان_که_می_اندیشند 🔸بازخوانی و بررسی آراء و اندیشههای امام موسی صدر 🔹م
💢 در همایشهای #آنان_که_می_اندیشند برگزار میشود:
🔸محورهای همایش بازخوانی و بررسی آراء و اندیشههای امام موسی صدر:
⬛️ محورهای اصلی:
➖ بررسی شیوه نهادسازی و مدیریت تشکیلاتی امام موسی صدر
➖ صدر و زیست مومنانه در جهان امروز
➖ از ملیگرایی تا جهانوطنی
➖جنبش محرومان و مطالبه عدالت اجتماعی
➖ راهی جز گفتوگو نیست؛ بررسی دیدگاه سید موسی صدر
⬛️ محورهای فرعی:
➖ اندیشههای اقتصادی امام موسی صدر
➖ زن در اندیشه امام صدر
➖ سیره تعلیم و تربیتی امام صدر
➖ امام موسی صدر و تقریب مذاهب و ادیان
➖ جهان چهارم: امکانات و اقتضائات حضور در آن
➖ امام موسی صدر و اسلام و مواجهه با تجدد
➖ امام صدر و انقلاب اسلامی
➖ مقاومت در اندیشه امام موسی صدر
➖ آزادی از نگاه امام موسی صدر
📆 مهلت ارسال مقالات: تا بیست دی ماه ۱۳۹۷
🔻پژوهشگران، اساتید و دانشجویان ارجمند میتوانند مقالات خود را از طریق پست الکترونیک دبیرخانه همایش به آدرس canoon@iict.ac.ir ارسال نمایند.
🔸گفتنیست مقالات باید شرایط مقاله علمی-ترویجی را داشته باشند.
📞 جهت کسب اطلاع بیشتر می توانید با شماره ۸۸۹۶۰۵۳۶ داخلی ۱۱۳ تماس حاصل نمایید.
~~~~~~
🔻کانون اندیشه جوان
♦️ @Canoon_org
🔰 دویستوهشتادوهفت روز رابطه با امریکا
🔹 سیاستها و اظهارنظرهای اعضای برجسته نهضت آزادی در قالب دولت موقت در رابطه با ضرورت استمرار روابط با امریكا در حالی صورت میگرفت كه امام خمینی(ره) بهعنوان رهبر نهضت اسلامی مردم ایران بر محدودكردن و سپس قطع روابط با امریكا تاكید داشتند.
🔹امام همواره معتقد بودند كه «امریكا از انگلیس بدتر، انگلیس از امریكا بدتر، شوروی از هر دو بدتر، همه از هم بدتر و پلیدترند» اما از آنجا كه در آن ایام سروكار كشور بیش از همه با امریكاییها بود، ایشان نیز بیشتر گرفتاریهای ما را از ناحیه دولت امریكا میدانستند و بههمیندلیل رابطه ایران و امریكا را رابطه مظلوم با ظالم میخواندند.
🔹امام خمینی برخلاف اعتقاد دولت موقت به برقراری روابط حسنه با امریكاییها، خواهان اتخاذ مواضعی اصولی و نیز مقاومت در برابر نفوذ امریكا بودند. این اعتقاد امام به قدری راسخ بود كه حتی خود امریكاییها معترف شدند كه: «نظریات امام خمینی(ره) تقریبا تحت تسلط رد هرگونه دخالت خارجی و بهویژه امریكایی قرار گرفته است»
🔹 عملكرد امام خمینی(ره) بهگونهای بود كه سازش با امریكا را برای تمام گروهها و شخصیتهایی كه به غرب گرایش داشتند عملا غیرممكن ساخته بود. به اعتراف امریكاییها «مذاكره به روش معمول با امام خمینی (ره) مفهومی ندارد. در او جایی برای سازش و مصالحه وجود ندارد.»
▫️ بخشی از مقاله "دویستوهشتادوهفت روز رابطه با امریکا" / علی راکی / #نشریه_زمانه شماره۲۶
~~~~~
◽️ کانون اندیشه جوان👇
▪️تلگرام: t.me/Canoon_org
▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org
▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org
▫️آیگپ: Igap.net/Bashgah_net
▪️بله: lish.ir/KoP
🔰 بزرگِ معمارانِ مشائی فلسفه اسلامی
🔸بعد از فارابی فلاسفه ديگری مكتب مشائی را رشد و تقويت كردند اما فلسفه مشاء با «ابن سينا» به اوج كمال خود رسيد. ابن سينا سرآمد فلاسفه مشاء است. كتابهای «شفاء»، «اشارات»، «نجات»، «مبدأ و معاد»، «عيون الحكمه» و «دانشنامه علايی» تنها بعضی از كتب مهم فلسفی اوست كه اعتبار و اتقان خود را تاكنون حفظ كرده و همچنان از منابع مهم علم فلسفه به شمار میرود.
ابن سينا مكتبی را كندی و فارابی شروع كرده بودند، توسعه داد و به سرحد كمال رساند. او الاهيات ارسطويی را با افكار نوافلاطونی درآميخت و به اين ترتيب مراتب هستی به عنوان افاضات يک سلسله عقول از مبدأ يكتا جلوهگر شد. ابن سينا به تبع فارابی بحث وجود را بسط داد، ابواب نوينی در آن گشود و آن را اساس فلسفه اسلامی نمود. تمايز بين وجود و ماهيت و جهات سهگانه وجوب، امكان و امتناع كه در كتب ابن سينا ديده میشود در حالی اساس فلسفه اسلامی شد كه در فلسفه ارسطو از آنها خبری نبود.
🔹 ابن سينا در محيط فكری وحی اسلامی میزيست و مسلمان بود، پس مسأله وحدت مبدأ، خلقت عالم، نبوت، معاد و علم خداوندی به جزئيات نزد او به صورت خاصی جلوهگر میشد. او سعی داشت در اين امور اصول فلسفه يونانی را با معارف اسلامی تلفيق كند. ابن سينا هنگامی كه از طريق استدلال به حل برخی مسائل از قبيل معاد جسمانی نائل نشد به عجز خود اقرار كرد و تصريح نمود كه تنها راه رسيدن به اين گونه حقايق پيروی از تعاليم آسمانی است.
🔹 فلسفه مشائی تركيبی است از فلسفه ارسطو و افكار شارحان اسكندرانی او و فلسفه نوافلاطونيان، مخصوصاً فلوطين؛ اين تركيب در دامان تفكر اسلامی و به دست ابن سينا به مرحله پختگی رسيد. شيخ همواره سعی میكرد تا دين و فلسفه را تلفيق دهد و اين سعی او خصوصاً در تفسيرهايی كه بر سورههای قرآن نوشته مشهود است. وی در فلسفه خود به تعاليم اسلامی كه عالم را قائم به حقيقتی فراتر از خود میداند، معاد را امری حتمی میشمارد و توحيد را اساس همه حقايق میانگارد، توجه كامل داشته است.
📚 برشی از كتاب «حكمت جاودانه» / نوشته حسن معلمی / انتشارات كانون انديشه جوان
~~~~~
🔻 @canoon_org
💠 شادی آزادی از دست دیکتاتور و غم اشغال سرزمین
🔸 در هفدهم سپتامبر نیروهای شوروی و انگلستان تهران را اشغال و كلیه تاسیسات نظامی و راهآهن را متصرف شدند و بلافاصله مقدمات حمل اسلحه و مهمات از خلیج فارس به دریای خزر را به وسیله راهآهن سراسری ایران فراهم نمودند.
🔸 اتباع آلمان نیز به دست قوای دشمن افتادند و نیمی از آنان به بازداشتگاههای سیبری و بقیه به استرالیا تبعید شدند.
در جریان حمله متفقین و اشغال كشور، همپیمانان ایران در پیمان سعدآباد، كوچكترین اقدامی به نفع ایران ننمودند و بیفایده بودن این پیمان منطقهای عملا به اثبات رسید. از سوی دیگر متفقین با اینكه عملیاتشان برخلاف كلیه موازین و اصول بین المللی بود، ولی عملا خیالشان از فعالیت آلمانیها در خاورمیانه كه چاههای نفت و راههای ارتباطی این منطقه را به خطر انداخته بودند، آسوده شد.
🔹 ایرانیان نیز كه در مدت بیست سال حكومت دیكتاتوری رضاخان از آزادی محروم و از حوادث بین المللی بیخبر بودند، یكبار دیگر شاهد اشغال مصیبت بار كشورشان از سوی بیگانگان گردیدند.
🗞 برشی از مقاله "پل پیروزی متفقین" / سیدعلی بهبهانی / #نشریه_زمانه، شماره ۲۴
➖➖➖➖➖
◽️ کانون اندیشه جوان👇
▪️تلگرام: t.me/Canoon_org
▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org
▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org
▫️آیگپ: Igap.net/Bashgah_net
▪️بله: lish.ir/KoP
📝 روشنفکر و روشنفکری از نگاه دكتر شريعتی
🔹 روشنفكر در يك كلمه، كسی است كه نسبت به «وضع انسانی» خودش در زمان و مكان تاريخی و اجتماعیای كه در آن است خودآگاهی دارد و اين «خودآگاهی» جبراً و ضرورتاً به او احساس يك مسئوليت بخشيده است.
🔹 روشنفكر خودآگاه مسئول است كه اگر تحصيلكرده هم باشد مؤثرتر است و اگر نباشد شايد كماثرتر.
➖➖➖➖➖
◽️ کانون اندیشه جوان👇
▪️تلگرام: t.me/Canoon_org
▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org
▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org
▫️آیگپ: Igap.net/Bashgah_net
▪️بله: lish.ir/KoP
🔰 اوضاع آشفته ایران و شروع جنگ جهانی
🔹 آغازگر اصلی جنگ جهانی دوم آدولف هیتلر، یك جوان نظامی اتریشی الاصل بود كه با اولتیماتومی كه به كشورهای همجوار داد، جنگ را آغاز كرد. اما در ایران، در حالیكه تمام شرایط و اوضاع نشان میداد كه رضاشاه رژیم خود را كاملا مستقر كرده و از هیچ سو خطری تهدیدش نمیكند، در آن سوی دنیا حادثهای رخ داد كه تاثیرات آن به زودی به ایران نیز رسید.
🔹جنگ جهانی دوم در حالی با حمله ارتش هیتلر به لهستان آغاز شد كه رژیم ایران برای مبارزه با عوارض آن از همیشه ضعیفتر بود. رجالی كه در سالهای سخت جنگ جهانی اول مملكت را حفظ كرده بودند، دیگر زنده نبودند. مستوفی الممالك و مشیرالدوله درگذشته بودند، تیمورتاش و نصرتالدوله و داور كه همچون فروغی، قوامالسلطنه، مخبرالسلطنه، موتمن الملك كه ممكن بود بتوانند كاری انجام دهند در گوشهای به كارهای كشاورزی و یا فعالیتهای ادبی میپرداختند. تقیزاده و حكیمالملك نیز در اروپا به سر میبردند و ماسونها نیز از دور رضاخان به دست خودش پراكنده شده بودند.
🔹 قزاق سوادكوهی میخواست با اعلام بیطرفی، كشور و رژیم را از گزند حوادث جنگ جهانی مصون نگاه دارد. جنگ دوم جهانی زمانی آغاز شد كه رژیم ایران بیش از هر زمان دیگری در تاریخ ایران به اروپا مرتبط و وابسته بود.
صنایع نوپای ایران در آن زمان بیشتر با مدیریت و حضور فعال خارجیها و بهویژه آلمانها ساخته میشد. برای تعمیر، اداره و تهیه لوازم اولیه این كارخانجات نیاز به اروپایی آرام بود چرا كه تجارت خارجی هر دم فزونی میگرفت.
🗞 برشی از مقاله "پل پیروزی متفقین" / سیدعلی بهبهانی / #نشریه_زمانه، شماره ۲۴
~~~~~
🔻 در پیامرسانها همراه ما باشید...
🔺 @canoon_org