eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
890 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 *تمهیدات* عین‌القضات همدانی 🔻 با حضور دکتر مهدی فدایی مهربانی ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️ @canoon_org
🔘 "رانت" 🔺 این نشست را، در وب‌سایت کانون اندیشه جوان بخوانید.👇 http://yon.ir/LohZN ➖➖➖➖➖ 💠 @canoon_org
📖 #متن_خوانی *قانون* ابن‌سینا ➖ با نگاهی به فلسفه علم ابن‌سینا 🔻 با حضور دکتر حامد آرضایی ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️ @canoon_org
🔰 گفت‌و‌گوهای سیاسی پیامبر در *مسجد* بود... 🔹 وجود مسجد در روی زمین، به ظهور اسلام منحصر نمی‌شود، بلکه این مکان مقدس پیش از تولد اسلام هم بر روی زمین وجود داشته و خدای تعالی زمین را از خانه خود خالی نگذاشته است: «مسجد الاقصی» در بیت‌المقدس به دست حضرت سلیمان بنا نهاده شد و دیگر پیامبران الهی آن را تعمیر و تجدید بنا نمودند و براساس روایات حدود «مسجد الحرام» توسط دو پیامبر بزرگ الهی حضرت ابراهیم و اسماعیل تعیین شده است. 🔹 مسجد به عنوان مقر اصلی پیامبر اعظم برای آموزش به تازه مسلمانان بود. علاوه بر اینکه ایشان تازه مسلمانان را بصورت انفرادی در مسجد آموزش می‌داد، گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی را نیز با نمایندگانی که از سوی قبایل و ادیان اعزام می‌شدند، انجام می‌داد. کانون اصلی این گفت‌وگوها و مذاکره‌ها مسجد بود، هرچند برای سکونت و استراحت این نمایندگان مکانی در نظر گرفته شده بود و عده‌ای هم بنا به صلاح‌دید پیامبر اکرم، در منازل انصار اسکان داده می‌شدند، اما برای بعضی از نمایندگان مانند «ثقیف» به دلیل اقامت طولانی در درون مسجد، محل استراحت برپا کرده‌ بودند. 🔹 پیامبر اکرم در کنار یکی از ستون‌های مسجد، که به «اسطوانه الوفود» (ستون هیئت‌ها) معروف است، این نمایندگان را به حضور می‌پذیرفت و با آنان به مذاکره‌های دینی و اجتماعی می‌پرداخت؛ البته این گفت‌وگوها جنبه سیاسی هم داشت، ولی معارف اسلامی محور گفت‌وگوها بود. بدین‌روی این نمایندگان معمولاً به خاطر گرایش به اسلام، به مدینه می‌آمدند. اگرچه بعضی از این هیئت‌ها در حضور پیامبر اعظم و در کنار خانه خدا به فخرفروشی می‌پرداختند و گفت‌وگوهایی برخلاف ادب و نزاکت بر زبان جاری می‌کردند، اما ایشان با خلق‌وخوی عظیم خود، با حوصله و بردباری کامل، به سخنان آنان گوش فرامی‌داد. 📚 بُرشی از کتاب «مسجد» | نوشته عباس بشیری | در مجموعه کتاب‌های از نگاه نبوی | انتشارات کانون اندیشه جوان ~~~~~ 🔻 در پیام‌رسان‌ها همراه ما باشید👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
📖 تاریخ بیهقی 🔻 با حضور کوروش علیانی ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️ @canoon_org
📖 نظریه عدالت جان رالز 🔻 با حضور دکتر مصطفی زالی ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️ @canoon_org
🔰 بررسی شیوه نهادسازی و مدیریت تشکیلاتی امام موسی صدر 🔻با حضور محمدمهدی مجاهدی، شریف لک‌زایی 🗓 یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷ 🕑 ساعت ۱۴ 🔺 دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت، سالن الزهرا (س) ▪️ @canoon_org
🔰 چرا جامعه‌شناسان پدیده اربعین را نمی‌بینند؟ 🔻ملاک و معیار جامعه‌شناسان ایرانی برای دیده شدن و ندیده شدن پدیده‌ها چیست و چه می‌شود که به برخی از پدیده‌ها توجه و به برخی دیگر بی‌توجهی می‌شود؟ به عقیده من هر چه پدیده‌های جامعه گسترده‌تر باشد، مغفول‌تر می‌شود و در عوض هر چه کوچک‌تر باشد، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. 🔸جامعه‌شناسان، پدیده‌های عظیمی چون اربعین و جمکران را نمی‌بینند، در عوض به موضوعات کوچک ادیان دیگر می‌پردازند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد هر چه پدیده‌های ایران آسیبی‌تر باشد، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، هر چه اپوزیسیون‌تر باشد، مطلوب‌تر می‌شود و هر چه چالش‌ها و تعارضات را بیشتر نشان دهد، به آن بیشتر توجه می‌شود. خلاصه اینکه وقتی مساله‌مندی با این ویژگی‌ها تعریف شود، پدیده‌هایی مثل اربعین دیده نمی‌شود. 🔸در بحث ابقاء و بسط دین‌داری این موضوع مطرح می‌شود که کارکرد تجمعات مناسکی اغلب در حد پیروان همان دین است درحالی‌که در مورد اربعین پیروان مختلفی به این منسک روی می‌آورند. علاوه بر این، محو شدن جغرافیا و مرزها را در این پدیده می‌بینیم. ما با عراقی‌ها پدرکشتگی داشتیم، آن‌ها هم همین‌طور ولی الآن به طرز عجیبی با آن‌ها احساس قرابت می‌کنیم. به عبارتی در طول این پدیده احساس خود و دیگری از بین می‌رود، اگرچه زمانش کوتاه است ولی آثارش عمیق است. 🔸در جامعه‌شناسی یک مفهوم به نام انبوه خلق (mass) داریم به این معنا که گستره زیادی از جمعیت بدون نظم و برنامه‌ریزی و بر اساس یک هیجان درونی در کنار هم جمع شده‌اند، اما کنگره عظیم اربعین با انبوه خلق که در جامعه‌شناسی مطرح می‌شود، قابل مقایسه نیست. در پدیده اربعین برخلاف پدیده انبوه خلق پایداری، تداوم و نظم و ترتیب وجود دارد. 🔸علاوه بر آن، حاضرین در این کنگره عظیم، آرامش رفتاری عجیبی دارند. وحدت حداکثری و جهت واحد هم از دیگر ویژگی‌های حاضرین در این پدیده است درحالی‌که در انبوه خلق آشفتگی وجود دارد. در اربعین افراد خودشان را پالایش می‌کنند. علاوه بر این، این حرکت برآمده از آگاهی و آگاهی‌بخش است. پدیده اربعین برخلاف اتفاقی که در انبوه خلق می‌افتد، غیر مخرب است و از همه این‌ها مهم‌تر اینکه کنگره عظیم اربعین یک سرمایه اجتماعی مهم و ارزشمند است. 🔹بخشی از سخنان «علیرضا شجاعی زند» در همایش ملی اربعین ~~~~~ 🔻 در پیام‌رسان‌ها همراه ما باشید👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
📚 جلسات کانون اندیشه جوان ✔️ قانون ابن‌سینا ✔️ جمهور افلاطون ✔️ تمهیدات عین‌القضات همدانی ✔️ نظریه عدالت جان رالز ✔️ تاریخ بیهقی ▪️ @canoon_org
📸 #گزارش_تصویری | نخستین نشست از همایش #آنان_که_می_اندیشند | #امام_موسی_صدر ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ 🔸🔸🔸 ✅ @canoon_org
📸 | نخستین نشست از همایش | ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ 🔸🔸🔸 ✅ @canoon_org
📸 | نخستین نشست از همایش | ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ 🔸🔸🔸 ✅ @canoon_org
📸 #گزارش_تصویری | نخستین نشست از همایش #آنان_که_می_اندیشند | #امام_موسی_صدر ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ 🔸🔸🔸 ✅ @canoon_org
📸 #گزارش_تصویری | نخستین نشست از همایش #آنان_که_می_اندیشند | #امام_موسی_صدر ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ 🔸🔸🔸 ✅ @canoon_orgچ
✍ عامل استحکام هویت ایرانی چیست؟ 🔻هویت ایرانی بر دو پایه و اساس مهم استوار است: ۱- میراث فرهنگی؛ ۲- میراث سیاسی. 🔸میراث فرهنگی از دو بخش تشکیل شده است: الف) آداب و رسوم ایرانی نظیر نوروز، سیزده‌بدر، چهارشنبه‌سوری، جشن مهرگان و در دورۀ جدیدتر آیین مبین اسلام؛ ب) میراث مکتوب. اگرچه بعضی از اقوام ایرانی، مانند آذری‌ها، کردها و عرب‌ها، زبان خاص خود را داشته و به آن زبان کتابت ‌کرده‌اند، همواره زبان فارسی زبان ملّی این اقوام نیز بوده است. بسیاری از شعرا و نویسندگان آنها به زبان فارسی آثار ماندگاری به جای گذاشته‌اند. میراث مکتوب فارسی ایرانی، میراث تمام اقوام این سرزمین است و فقط مخصوص فارس‌‌زبانان نبوده و نیست. 🔸میراث سیاسی ایرانی، قدمتی چندهزارساله دارد. همۀ اقوام ایرانی مانند کردها، بلوچ‌ها و... همگی ایرانی‌الاصل‌اند؛ برای مثال کردها، ایرانیانی بوده‌اند که از ترس ضحاک ماردوش به کوهستان گریختند و در آنجا اقامت گزیدند. همۀ سلاطین همواره به ایرانی بودن خود افتخار می‌کردند و خود را فرزندان ایران می‌دانستند. 🔸تاریخ سیاسی ایران مبتنی بر حاکمیت فرهنگ سیاسی عشیره‌ای و ایلیاتی و دست به دست شدن قدرت سیاسی در بین ایلات بوده است که در چنین وضعی، حکومت مرکزی را بزرگان یکی از ایلات مهم یا چند ایل که با هم هم‌پیمان بودند در دست داشتند. 🔸این دست به دست شدن قدرت سیاسی اگر چه در مقاطعی از تاریخ سبب تحکیم مبانی قدرت، فرهنگ، اقتصاد و اجتماع یک گروه قومی شده، در نهایت فضای فرهنگی ایران را شکل داده و به‌رغم نوسانات فراوان، فروپاشی آن را موجب نشده، بلکه به پربارتر شدن این فضای هویتی ــ فرهنگی یاری رسانده است. هر یک از گروه‌های قومی و هریک از سلاطین قومی پس از کسب قدرت سیاسی، در چهارچوب عصبیت قومی و سیاست غلبه، تحمیل ارزش‌ها و شیوۀ زندگی خویش، تلاش‌هایی برای تثبیت موقعیت خود نموده‌‌اند، اما به‌رغم موفقیت‌های مقطعی، در درازمدت در هویت کلان فرهنگی ایران هضم شده و فقط بعضی از ویژگی‌‌‌ها و اجزا را به این مجموعه افزوده‌اند. 🔹بخشی از مقاله «هویت و قومیت در عرصۀ فرهنگی ایران» | «حسین خزایی» | شماره ۷۰ ~~~~~~ 🔻 در پیام‌رسان‌ها همراه ما باشید👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
🔰 آیا درهای اقتصاد باید باز باشد؟ 🔹 در دیدگاه موسوم به اقتصاد تاب‌آوری که در دهه‌های اخیر گسترش یافته، اسیب‌پذیری اقتصادی کشورهای کوچک نسبت به شوک‌های برون‌زا، عمدتا به دو عامل مهم درجه بالای باز بودن اقتصادی و تمرکز صادراتی نسبت داده شده است. درجه بالای باز بودن اقتصاد به معنای بالا بودن سهم مجموع صادرات و واردات از کل تولید ناخالص داخلی است. 🔸این نسبت در اقتصادهای پیشرفته بین ۳۰ تا ۶۰ درصد است؛ اما در کشورهای شرق آسیا و در آستانه بحران ۱۹۹۷، به بیش از ۱۰۰ درصد و گاه به ۲۰۰ درصد رسیده بود. در این وضع یک اخلال خارجی در صادرات یا واردات یا ورود و خروج سرمایه، امواج بزرگی در اقتصاد ایجاد خواهد کرد و به علت سهم بالای تجارت خارجی در اقتصاد، توقف در تجارت کالایی یا مالی، موجب سکته در کل اقتصاد خواهد شد. این اتفاقی بود که در بحران ۱۹۹۷ ابتدا در بازارهای مالی شرق آسیا که وابسته به سرمایه‌های خراجی بودند و سپس در دیگر بخشها رخ داد. 🔸باز بودن درهای اقتصاد یک کشور به روی سایر کشورها به رغم منافعش ریسک آسیب‌پذیری را نیز بالا می‌برد. چنین کشوری با وجود استفاده از ظرفیت بازارهای بین‌المللی در معرض سطح بالایی از شوک‌های کنترل نشدنی قرار دارد. 🔹بخشی از کتاب «خاکریز اقتصادی» | «محمدجواد توکلی» | انتشارات کانون اندیشه جوان ~~~~~~ 🔻 در پیام‌رسان‌ها همراه ما باشید👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
🔰 فمینیسم اسلامی ؛ آری یا نه؟! 🔸دكتر حسين كچويان معتقد است فمينيست‌ها حرف‌هايی را مطرح کردند که برخلاف مارکسيسم، به ساختارهای تاريخی ــ اجتماعی خاصی محدود نبود. مسئله زن و مرد به دوره و زمان خاصی مربوط نيست. از آنجا كه اين موضوع وجهه تاريخی ندارد، فمينيسم به طور مطلق افول نکرده است و به نظر هم نمی‌رسد كه به طور مطلق افول کند؛ هرچند که ديگر کمتر در چهارچوب فمينيسم جلو می‌رود و بيشتر با عنوان‌هايی مثل مسئله عمومی زنان و در حالتی غيرايدئولوژيک و غير فلسفی دنبال می‌شود. 🔸فمينيسم در معناي دقيق خود فقط زاده وضعيت تمدن غرب است و در آنجا معنا می‌يابد و درک می‌شود. معمولاً ما از سير تجدد عقب می‌مانيم، قبل از رسيدن به آن، تجدد از دست ما می‌گريزد؛ مثلاً موج اول مدرنيته در غرب آمد و تمام شد؛ اما ما تازه با آن مواجه می‌شويم و هنوز به اواخر اين موج نرسيده‌ايم كه در غرب پست‌مدرنيته آغاز می‌شود و در نتيجه وضع آشفته و پريشانی براي جامعه ما ايجاد می‌کند. به همين دليل ما وقتی به فمينيسم رسيديم که در جهان نقدهای عجيبی نسبت به اين جريان وجود داشت و در نتيجه فمينيست‌های ما دچار مشکلات حادّی شدند؛ از جمله اينکه مجبور بودند فمينيست بودن خودشان را انکار کنند. 🔸دكتر كچويان در پاسخ به اين پرسش كه آيا می‌توان فمينيسم اسلامی داشت يا خير، بر اين اعتقاد است كه فمينيسم اسلامی مثل اسلام مسيحی يا اسلام يهودی است و معنا ندارد؛ زيرا اينها دو دنيای متفاوت‌اند؛ يا بايد اسلام را به آموزه‌های فمينيسم يا فمينيسم را به آموزه‌های اسلام تحويل و تأويل ببريم. اگر فمينيسم را به آموزه‌های اسلام تأويل ببريم، مفهوم آن، قائل شدن حقوقی برای زنان و مردان و به عدالت رفتار کردن با آنها می‌شود و ديگر اصلاً با بحث فمينيسم مطابقت ندارد. از آن طرف اگر اسلام را به فمينيسم تأويل ببريم ديگر اسلام نيست. خود فمينيست‌ها هم گفته‌اند ما مجبوريم در جهان اسلام اين حرف‌ها را پوشش بدهيم. 🔹برگرفته از گفتگوی دکتر کچویان با ، شماره ۹۰ ~~~~~~ 🔻 در پیام‌رسان‌ها همراه ما باشید👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
کانون اندیشه جوان
🔰 #نشست بررسی شیوه نهادسازی و مدیریت تشکیلاتی امام موسی صدر 🔻با حضور محمدمهدی مجاهدی، شریف لک‌زایی
🎥 بررسی شیوه نهادسازی و مدیریت تشکیلاتی امام موسی صدر ➖ کامل نشست اول را در لینک زیر ببینید. http://yon.ir/cHH5g 🔻 شریف لک‌زایی و مجتبی احمدی ✖️ @canoon_org
🔰 دولت امریکا از الگو شدن ایران می‌هراسید 🔻مسری بودن طبیعت قانون ملی‌سازی ایران، برای هیئت حاکمه‌ی ترومن به یک موضوع نگران‌کننده تبدیل شده بود، آنها می‌گفتند چنانچه ایران بتواند شرکت نفت پرقدرت بریتانیایی را در ایران ملی کند، چرا دیگر کشورهای تولیدکننده‌ی نفت همین کار را با شرکت‌های امریکایی نکنند؟ 🔸آرتور کراک در بیست و چهارم مه ۱۹۵۱/ دوم خرداد ۱۳۳۰، گفتگوی افشاگرانه‌ی خود با ترومن را چنین گزارش داد: «اگر ایرانیان بتوانند همچنان که می‌گویند طرحشان را پیش ببرند، ونزوئلا و دیگر کشورهایی که ما به موجودی (نفت) آنها وابسته‌ایم همین کار را دنبال خواهند کرد. همین خطر بزرگی است که در اختلاف ایران با بریتانیا وجود دارد.» 🔸در اکتبر ۱۹۵۲، یعنی درست سه ماه پیش از آنکه هیئت حاکمه‌ی آیزنهاور قدرت را از ترومن تحویل بگیرد، آچسن وزیر خارجه‌ی ترومن گفت:« ایران در آستانه‌ی انفجار قرار دارد و مصدق روابط خود را با ایالات متحده بر هم خواهد زد و دیگر هیچ چیز نخواهد توانست ایران را از حزب توده و ناپدید شدن آن در پشت دیوار آهنین نجات دهد.» 🔸همچنین هیئت حاکمه‌ی آیزنهاور، تحت فشار روزافزون استراتژی جهانی امریکا در برابر کمونیسم و تبلیغات بریتانیا – که از سوی محافظه‌کاران ایرانی نیز به آن دامن زده می‌شد – مبنی بر اینکه مصدق تحت تأثیر توده‌ایها قرار دارد، متقاعد شد که تنها راه حل مطمئن، جایگزین کردن حکومتی به جای دستگاه مصدق است که شاه ضد کمونیست یا طرفدار غرب در رأس آن باشد. 🔸سیاستگذاران خارجی امریکا، تا حدودی به تجربه و کارشناسی بریتانیا در ایران وابسته بودند. این ارتباطات موجب شد که امریکا نیز به تدریج، به موضع بریتانیا نزدیک شود. ایدن، وزیر خارجه‌ی بریتانیا، گفته بود که وی می‌دانست که «سفیر ایالات متحده درک کرده که ایالات متحده نباید در مواردی که منافع بریتانیا در حد وسیعی در خطر قرار دارد نظرات خود را تحمیل کند.» 🔸طرح مداخله به منظور یافتن جایگزین برای دولت مصدق، ابتدا در سازمان جاسوسی بریتانیا و اداره‌ی اطلاعات نظامی خارجی تنظیم شد و پس از روی کار آمدن هیئت حاکمه‌ی آیزنهاور، مورد حمایت ایالات متحده نیز قرار گرفت. 🔹بخشی از مقاله «ملی شدن نفت و چشمهای عقابی» | « بهرام نوازنی» | شماره ۳۰ ~~~~~~ 🔻کانون اندیشه جوان ♦️ @Canoon_org
📚 من که از آن بچه کمتر نیستم... 🔻از بیمارستان با عجله برگشته بود به خانه و یک‌راست رفته بود سراغ صندوق جهیزیه‌اش که طلاها را بردارد. آنها را برای عروسی سجاد، یا کفن و دفن خودش کنار گذاشته بود؛ ولی حالا باید برای زنده ماندن یک پیرمرد غریبه می‌فروخت‌شان. طلاها را گذاشت در کیسه‌ای که با لباس قدیمی‌اش دوخته بود. صدای اذان امامزاده عبدالله تا آپارتمان آنها می‌رسید. نماز ظهر را در امامزاده خواند و زودتر زد بیرون تا برسد به طلافروشی. بیرون که آمد کیفش را محکم بغل کرد؛ اما در چشم‌به‌هم‌زدنی سر و کله مرد موتوری پیدا شد و کیفش را از بغلش بیرون کشید. 🔸همان‌طور که پایش را می‌مالید به این فکر کرد که سند از کجا بیاورد تا سجادش را آزاد کند؟ اگر پیرمرد بمیرد باید چه کار کند؟ مأمور پلیس آمد. همانجا هرچه باید را از او و شاهدان صحنه پرسیدند و نوشت در برگه‌ای و گفت بعدا تماس می‌گیرند تا به کلانتری بیاید. 🔸لنگ‌لنگان به خانه برگشت و لباس‌هایش را عوض کرد. ذهنش مثل دستش خالی بود. نمی‌دانست دست‌هایش را به سمت چه کسی دراز کند. سجاده را روی میز گوشه هال دید و یاد پسربچه‌ای افتاد که وقت رد شدن از خیابان فقط به مادرش اعتماد داشت. با خودش گفت: «من که از آن بچه کمتر نیستم. مگر خدا خودش شاهد حال و روزم نیست؟ چرا به او اعتماد نکنم». 🔸سجاده را پهن کرد وسط هال. رفت به سمت دستشویی تا وضو بگیرد. از طبقه بالا سر و صدا می‌آمد. صدای فرشته خانم بود که دوباره داشت با دخترش جر و بحث می‌کرد. می‌پرسید چرا به او نگفته که امروز در مدرسه جلسه اولیا مربیان بوده. «عموی سجاد مدیر بازنشسته آموزش و پرورش است». برقی افتاد به چشمش. شاید بتواند بعد از سال‌ها قطع رابطه، دست به دامان او بشود و رو بزند تا به دادشان برسد. وضویش را نصفه رها کرد و با عجله رفت سمت تلفن. سجاده هنوز وسط هال پهن بود... 📖 بخشی از کتاب «پنج قرار عاشقی در یک روز» | «مهدی شریفی» | انتشارات کانون اندیشه جوان ~~~~~~ 🔻 در پیام‌رسان‌ها همراه ما باشید👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
.📌 امام موسی موسس مقاومت بر ضد اسرائیل 🔻امام موسی صدر ▫️ #آنان_که_می_اندیشند ▫️ 🔻کانون اندیشه جوان 🔺 @canoon_org
🔰 #نشست از ملی‌گرایی تا جهان‌وطنی 🔻با حضور مهدی فدایی مهربانی و سهیل اسعد 🗓 یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷ 🕑 ساعت ۱۴ 🔺 خیابان وصال، کوچه فرهنگی، پلاک ۱۹ #کانون_اندیشه_جوان #آنان_که_می_اندیشند ▪️ @canoon_org
🔰 مقابله با کژکارکردهای رسانه‌های بزرگ 🔻باری دونكان، عضو انجمن سواد رسانه‌ای كانادا، دلایل ضروری بودن آموزش سواد رسانه‌ای را این‌چنین بیان کرده است: ۱. رسانه‌ها بر حيات فرهنگی و سياسی ما سلطه دارند؛ ۲. تقريباً همۀ اطلاعات، جز مواردي كه آنها را به طور مستقيم تجربه می‌كنند، رسانه‌ای شده‌اند ۳. رسانه‌ها می‌توانند الگو‌های ارزشی و رفتاری پرقدرتی خلق كنند؛ ۴. سواد رسانه‌ای می‌تواند مصرف رسانه‌ای ما را لذت‌بخش‌تر كند و رابطه‌ای انفعالی را به رابطه‌ای فعال تبديل نمايد؛ ۵. رسانه‌ها بدون آنكه ضمير خودآگاه ما را فعال کنند، بر ما اثر می‌گذارند. 🔸سواد رسانه‌ای قدرت درک کارکرد رسانه‌ها و معنی‌سازی در آنهاست و سه جنبۀ اصلی آن عبارت‌اند از: ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه‌ای یا به عبارت بهتر تعیین میزان و چگونگی مصرف غذای رسانه‌ای از منابع رسانه‌ای گوناگون؛ آموزش مهارت‌های مطالعه یا تماشای انتقادی؛ تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه‌ها. 🔸درواقع سواد رسانه‌ای امروزی‌تر، به دنبال مقابله با کژکارکردهای رسانه‌های بزرگ غالب است که هدف آنها تأمین غلبۀ فرهنگی، تعمیم فلسفۀ سیاسی و حفظ قدرت‌هایی است که خود این رسانه‌ها محصول آنها هستند. بنابراین با توجه به وضع موجود کشورمان، که با انواع جنگ‌های رسانه‌ای روبه‌روست، آموزش سواد رسانه‌ای سهمی اساسی در مبارزۀ پایه‌ای با هجوم رسانه‌ای نظام سلطه دارد؛ زیرا همان‌گونه‌که پیش از این گفته شد، در دنیای امروز کنترل رسانه‌ها تقریباً امری ناممکن و محال است و بهترین راه برای آشکار کردن اهداف و خواسته‌های پشت پردۀ رسانه‌های سرمایه‌داری، آموزش سواد رسانه‌ای در مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین آموزش عمومی مردم به وسیلۀ رسانه‌های جمعی است. 🔸جالب اين است كه در بسياری از کشورهای غربی، كه خود از صاحبان اصلی اين‌گونه رسانه‌های مهاجم به‌شمار می‌آیند، آموزش سواد رسانه‌ای برای فرار از آثار منفی اين رسانه‌ها به گونه‌ای جدی آغاز شده است؛ كشورهای ژاپن و كانادا نمونۀ بارز آموزش سواد رسانه‌ای هستند، كه در اين زمینه گام‌هایی اساسی برداشته‌اند. در اين كشورها سواد رسانه‌ای آن‌قدر اهميت داشت كه آن را در حکم يك مادۀ درسی در ميان مواد درسی دوره‌های تحصيلی راهنمايی تا مقطع ديپلم به رسميت شناختند و حتی تدریس آن را براي بزرگسال‌ها و مقاطع تحصيلي بالاتر نيز مدنظر قرار دادند. 🔹بخشی از مقاله «آگاهی، آموزش، تفریح» | «حسن بسطامی» | ، شماره ۹۹۳ 🔻 در پیام‌رسان‌ها همراه ما باشید👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
🎥 #نشست از ملی‌گرایی تا جهان‌وطنی ➖ #ویدئو کامل نشست دوم #همایش #امام_موسی_صدر را در لینک زیر ببینید. yon.ir/evRs3 #آنان_که_می_اندیشند 🔻 مهدی فدایی مهربانی و سهیل اسعد ✖️ @canoon_org
✍ چندان به موضوع هویت ملی توجه نداریم ! 🔻واقعيت اين است كه در نظام جمهوری اسلامی چندان به بحث هويت ملّی توجه نمی‌شود و متأسفانه به طور غیرعمدی هويت فراملّی مهم‌تر تلقی می‌گردد. هرچند مقولۀ ملّيت در عرصۀ نظری مهم قلمداد می‌گردد، در سياست‌گذاری‌ چندان به آن توجه نمی‌شود. درحال‌حاضر کشور ما با تنگناهای مسئلۀ جهانی شدن مواجه است، اما ازآنجا‌که ايران کشوری بسيار قديمي و كهن است و هويت فرهنگی بسيار غنی دارد، این مسائل چندان آن را تهدید نمی‌کند. باوجوداین نباید از مسئلۀ آموزش و انتقال هويت‌ به نسل جدید غافل شد؛ چون امروزه هويت ملّي سنگ بناي هر كشوری است. 🔸من اعتقاد دارم كه هم‌اکنون دو نهاد ملّی كه با اقدامات خود هویت‌های محلی را تقویت، و هویت ملّی را تضعیف نموده، نظام آموزش عالی و نظام وظیفه عمومی است. درحال‌حاضر شیوۀ پذیرش دانشجو در نظام آموزش عالی ما بومی شده که این مسئله خطر بزرگي براي وحدت ملّی ماست؛ زیرا هر دانشجو در شهر خودش بزرگ می‌شود و در آنجا آموزش ميیبيند و بدین‌صورت نه تنها سطح كيفيت علمی پايين می‌آید، بلكه ادغام ملّی هم انجام نمی‌پذیرد، حال‌آنكه دولت، با صرف مقداری بودجه و حل مسئلۀ خوابگاه، می‌تواند این مشکل را برطرف کند. 🔸بخشی از رسالت مطبوعات و رادیو و تلویزیون محلی، که به «شبکه‌های استانی» معروف هستند، رساندن اخبار و رویدادهای محلی و نیز پاسداری از آداب و رسوم و فرهنگ منطقه است. در این حال وظیفۀ آنها این است که در چهارچوب گسترش همبستگی ملّی و هویت ملّی ایران عمل کنند، اما ظاهراً کنترل چندانی بر کار این شبکه‌ها اعمال نمی‌شود و ممکن است گاه آنها میان فرهنگ و هویت محلی با هویت ملّی توازن ایجاد نکنند. 🔹بخشی از گفتگوی دکتر «حمید احمدی» با ، شماره ۷۰ ~~~~~~ 🔻 در پیام‌رسان‌ها همراه ما باشید👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj