eitaa logo
کانون اندیشه جوان
324 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
593 ویدیو
5 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 فمینیسم اسلامی ؛ آری یا نه؟! 🔸دكتر حسين كچويان معتقد است فمينيست‌ها حرف‌هايی را مطرح کردند که برخلاف مارکسيسم، به ساختارهای تاريخی ــ اجتماعی خاصی محدود نبود. مسئله زن و مرد به دوره و زمان خاصی مربوط نيست. از آنجا كه اين موضوع وجهه تاريخی ندارد، فمينيسم به طور مطلق افول نکرده است و به نظر هم نمی‌رسد كه به طور مطلق افول کند؛ هرچند که ديگر کمتر در چهارچوب فمينيسم جلو می‌رود و بيشتر با عنوان‌هايی مثل مسئله عمومی زنان و در حالتی غيرايدئولوژيک و غير فلسفی دنبال می‌شود. 🔸فمينيسم در معناي دقيق خود فقط زاده وضعيت تمدن غرب است و در آنجا معنا می‌يابد و درک می‌شود. معمولاً ما از سير تجدد عقب می‌مانيم، قبل از رسيدن به آن، تجدد از دست ما می‌گريزد؛ مثلاً موج اول مدرنيته در غرب آمد و تمام شد؛ اما ما تازه با آن مواجه می‌شويم و هنوز به اواخر اين موج نرسيده‌ايم كه در غرب پست‌مدرنيته آغاز می‌شود و در نتيجه وضع آشفته و پريشانی براي جامعه ما ايجاد می‌کند. به همين دليل ما وقتی به فمينيسم رسيديم که در جهان نقدهای عجيبی نسبت به اين جريان وجود داشت و در نتيجه فمينيست‌های ما دچار مشکلات حادّی شدند؛ از جمله اينکه مجبور بودند فمينيست بودن خودشان را انکار کنند. 🔸دكتر كچويان در پاسخ به اين پرسش كه آيا می‌توان فمينيسم اسلامی داشت يا خير، بر اين اعتقاد است كه فمينيسم اسلامی مثل اسلام مسيحی يا اسلام يهودی است و معنا ندارد؛ زيرا اينها دو دنيای متفاوت‌اند؛ يا بايد اسلام را به آموزه‌های فمينيسم يا فمينيسم را به آموزه‌های اسلام تحويل و تأويل ببريم. اگر فمينيسم را به آموزه‌های اسلام تأويل ببريم، مفهوم آن، قائل شدن حقوقی برای زنان و مردان و به عدالت رفتار کردن با آنها می‌شود و ديگر اصلاً با بحث فمينيسم مطابقت ندارد. از آن طرف اگر اسلام را به فمينيسم تأويل ببريم ديگر اسلام نيست. خود فمينيست‌ها هم گفته‌اند ما مجبوريم در جهان اسلام اين حرف‌ها را پوشش بدهيم. 🔹برگرفته از گفتگوی دکتر کچویان با ، شماره ۹۰ ~~~~~~ 🔻 در پیام‌رسان‌ها همراه ما باشید👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
کانون اندیشه جوان
🔰 #نشست بررسی شیوه نهادسازی و مدیریت تشکیلاتی امام موسی صدر 🔻با حضور محمدمهدی مجاهدی، شریف لک‌زایی
🎥 بررسی شیوه نهادسازی و مدیریت تشکیلاتی امام موسی صدر ➖ کامل نشست اول را در لینک زیر ببینید. http://yon.ir/cHH5g 🔻 شریف لک‌زایی و مجتبی احمدی ✖️ @canoon_org
🔰 دولت امریکا از الگو شدن ایران می‌هراسید 🔻مسری بودن طبیعت قانون ملی‌سازی ایران، برای هیئت حاکمه‌ی ترومن به یک موضوع نگران‌کننده تبدیل شده بود، آنها می‌گفتند چنانچه ایران بتواند شرکت نفت پرقدرت بریتانیایی را در ایران ملی کند، چرا دیگر کشورهای تولیدکننده‌ی نفت همین کار را با شرکت‌های امریکایی نکنند؟ 🔸آرتور کراک در بیست و چهارم مه ۱۹۵۱/ دوم خرداد ۱۳۳۰، گفتگوی افشاگرانه‌ی خود با ترومن را چنین گزارش داد: «اگر ایرانیان بتوانند همچنان که می‌گویند طرحشان را پیش ببرند، ونزوئلا و دیگر کشورهایی که ما به موجودی (نفت) آنها وابسته‌ایم همین کار را دنبال خواهند کرد. همین خطر بزرگی است که در اختلاف ایران با بریتانیا وجود دارد.» 🔸در اکتبر ۱۹۵۲، یعنی درست سه ماه پیش از آنکه هیئت حاکمه‌ی آیزنهاور قدرت را از ترومن تحویل بگیرد، آچسن وزیر خارجه‌ی ترومن گفت:« ایران در آستانه‌ی انفجار قرار دارد و مصدق روابط خود را با ایالات متحده بر هم خواهد زد و دیگر هیچ چیز نخواهد توانست ایران را از حزب توده و ناپدید شدن آن در پشت دیوار آهنین نجات دهد.» 🔸همچنین هیئت حاکمه‌ی آیزنهاور، تحت فشار روزافزون استراتژی جهانی امریکا در برابر کمونیسم و تبلیغات بریتانیا – که از سوی محافظه‌کاران ایرانی نیز به آن دامن زده می‌شد – مبنی بر اینکه مصدق تحت تأثیر توده‌ایها قرار دارد، متقاعد شد که تنها راه حل مطمئن، جایگزین کردن حکومتی به جای دستگاه مصدق است که شاه ضد کمونیست یا طرفدار غرب در رأس آن باشد. 🔸سیاستگذاران خارجی امریکا، تا حدودی به تجربه و کارشناسی بریتانیا در ایران وابسته بودند. این ارتباطات موجب شد که امریکا نیز به تدریج، به موضع بریتانیا نزدیک شود. ایدن، وزیر خارجه‌ی بریتانیا، گفته بود که وی می‌دانست که «سفیر ایالات متحده درک کرده که ایالات متحده نباید در مواردی که منافع بریتانیا در حد وسیعی در خطر قرار دارد نظرات خود را تحمیل کند.» 🔸طرح مداخله به منظور یافتن جایگزین برای دولت مصدق، ابتدا در سازمان جاسوسی بریتانیا و اداره‌ی اطلاعات نظامی خارجی تنظیم شد و پس از روی کار آمدن هیئت حاکمه‌ی آیزنهاور، مورد حمایت ایالات متحده نیز قرار گرفت. 🔹بخشی از مقاله «ملی شدن نفت و چشمهای عقابی» | « بهرام نوازنی» | شماره ۳۰ ~~~~~~ 🔻کانون اندیشه جوان ♦️ @Canoon_org
📚 من که از آن بچه کمتر نیستم... 🔻از بیمارستان با عجله برگشته بود به خانه و یک‌راست رفته بود سراغ صندوق جهیزیه‌اش که طلاها را بردارد. آنها را برای عروسی سجاد، یا کفن و دفن خودش کنار گذاشته بود؛ ولی حالا باید برای زنده ماندن یک پیرمرد غریبه می‌فروخت‌شان. طلاها را گذاشت در کیسه‌ای که با لباس قدیمی‌اش دوخته بود. صدای اذان امامزاده عبدالله تا آپارتمان آنها می‌رسید. نماز ظهر را در امامزاده خواند و زودتر زد بیرون تا برسد به طلافروشی. بیرون که آمد کیفش را محکم بغل کرد؛ اما در چشم‌به‌هم‌زدنی سر و کله مرد موتوری پیدا شد و کیفش را از بغلش بیرون کشید. 🔸همان‌طور که پایش را می‌مالید به این فکر کرد که سند از کجا بیاورد تا سجادش را آزاد کند؟ اگر پیرمرد بمیرد باید چه کار کند؟ مأمور پلیس آمد. همانجا هرچه باید را از او و شاهدان صحنه پرسیدند و نوشت در برگه‌ای و گفت بعدا تماس می‌گیرند تا به کلانتری بیاید. 🔸لنگ‌لنگان به خانه برگشت و لباس‌هایش را عوض کرد. ذهنش مثل دستش خالی بود. نمی‌دانست دست‌هایش را به سمت چه کسی دراز کند. سجاده را روی میز گوشه هال دید و یاد پسربچه‌ای افتاد که وقت رد شدن از خیابان فقط به مادرش اعتماد داشت. با خودش گفت: «من که از آن بچه کمتر نیستم. مگر خدا خودش شاهد حال و روزم نیست؟ چرا به او اعتماد نکنم». 🔸سجاده را پهن کرد وسط هال. رفت به سمت دستشویی تا وضو بگیرد. از طبقه بالا سر و صدا می‌آمد. صدای فرشته خانم بود که دوباره داشت با دخترش جر و بحث می‌کرد. می‌پرسید چرا به او نگفته که امروز در مدرسه جلسه اولیا مربیان بوده. «عموی سجاد مدیر بازنشسته آموزش و پرورش است». برقی افتاد به چشمش. شاید بتواند بعد از سال‌ها قطع رابطه، دست به دامان او بشود و رو بزند تا به دادشان برسد. وضویش را نصفه رها کرد و با عجله رفت سمت تلفن. سجاده هنوز وسط هال پهن بود... 📖 بخشی از کتاب «پنج قرار عاشقی در یک روز» | «مهدی شریفی» | انتشارات کانون اندیشه جوان ~~~~~~ 🔻 در پیام‌رسان‌ها همراه ما باشید👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
.📌 امام موسی موسس مقاومت بر ضد اسرائیل 🔻امام موسی صدر ▫️ #آنان_که_می_اندیشند ▫️ 🔻کانون اندیشه جوان 🔺 @canoon_org
🔰 #نشست از ملی‌گرایی تا جهان‌وطنی 🔻با حضور مهدی فدایی مهربانی و سهیل اسعد 🗓 یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷ 🕑 ساعت ۱۴ 🔺 خیابان وصال، کوچه فرهنگی، پلاک ۱۹ #کانون_اندیشه_جوان #آنان_که_می_اندیشند ▪️ @canoon_org
🔰 مقابله با کژکارکردهای رسانه‌های بزرگ 🔻باری دونكان، عضو انجمن سواد رسانه‌ای كانادا، دلایل ضروری بودن آموزش سواد رسانه‌ای را این‌چنین بیان کرده است: ۱. رسانه‌ها بر حيات فرهنگی و سياسی ما سلطه دارند؛ ۲. تقريباً همۀ اطلاعات، جز مواردي كه آنها را به طور مستقيم تجربه می‌كنند، رسانه‌ای شده‌اند ۳. رسانه‌ها می‌توانند الگو‌های ارزشی و رفتاری پرقدرتی خلق كنند؛ ۴. سواد رسانه‌ای می‌تواند مصرف رسانه‌ای ما را لذت‌بخش‌تر كند و رابطه‌ای انفعالی را به رابطه‌ای فعال تبديل نمايد؛ ۵. رسانه‌ها بدون آنكه ضمير خودآگاه ما را فعال کنند، بر ما اثر می‌گذارند. 🔸سواد رسانه‌ای قدرت درک کارکرد رسانه‌ها و معنی‌سازی در آنهاست و سه جنبۀ اصلی آن عبارت‌اند از: ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه‌ای یا به عبارت بهتر تعیین میزان و چگونگی مصرف غذای رسانه‌ای از منابع رسانه‌ای گوناگون؛ آموزش مهارت‌های مطالعه یا تماشای انتقادی؛ تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه‌ها. 🔸درواقع سواد رسانه‌ای امروزی‌تر، به دنبال مقابله با کژکارکردهای رسانه‌های بزرگ غالب است که هدف آنها تأمین غلبۀ فرهنگی، تعمیم فلسفۀ سیاسی و حفظ قدرت‌هایی است که خود این رسانه‌ها محصول آنها هستند. بنابراین با توجه به وضع موجود کشورمان، که با انواع جنگ‌های رسانه‌ای روبه‌روست، آموزش سواد رسانه‌ای سهمی اساسی در مبارزۀ پایه‌ای با هجوم رسانه‌ای نظام سلطه دارد؛ زیرا همان‌گونه‌که پیش از این گفته شد، در دنیای امروز کنترل رسانه‌ها تقریباً امری ناممکن و محال است و بهترین راه برای آشکار کردن اهداف و خواسته‌های پشت پردۀ رسانه‌های سرمایه‌داری، آموزش سواد رسانه‌ای در مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین آموزش عمومی مردم به وسیلۀ رسانه‌های جمعی است. 🔸جالب اين است كه در بسياری از کشورهای غربی، كه خود از صاحبان اصلی اين‌گونه رسانه‌های مهاجم به‌شمار می‌آیند، آموزش سواد رسانه‌ای برای فرار از آثار منفی اين رسانه‌ها به گونه‌ای جدی آغاز شده است؛ كشورهای ژاپن و كانادا نمونۀ بارز آموزش سواد رسانه‌ای هستند، كه در اين زمینه گام‌هایی اساسی برداشته‌اند. در اين كشورها سواد رسانه‌ای آن‌قدر اهميت داشت كه آن را در حکم يك مادۀ درسی در ميان مواد درسی دوره‌های تحصيلی راهنمايی تا مقطع ديپلم به رسميت شناختند و حتی تدریس آن را براي بزرگسال‌ها و مقاطع تحصيلي بالاتر نيز مدنظر قرار دادند. 🔹بخشی از مقاله «آگاهی، آموزش، تفریح» | «حسن بسطامی» | ، شماره ۹۹۳ 🔻 در پیام‌رسان‌ها همراه ما باشید👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
🎥 #نشست از ملی‌گرایی تا جهان‌وطنی ➖ #ویدئو کامل نشست دوم #همایش #امام_موسی_صدر را در لینک زیر ببینید. yon.ir/evRs3 #آنان_که_می_اندیشند 🔻 مهدی فدایی مهربانی و سهیل اسعد ✖️ @canoon_org
✍ چندان به موضوع هویت ملی توجه نداریم ! 🔻واقعيت اين است كه در نظام جمهوری اسلامی چندان به بحث هويت ملّی توجه نمی‌شود و متأسفانه به طور غیرعمدی هويت فراملّی مهم‌تر تلقی می‌گردد. هرچند مقولۀ ملّيت در عرصۀ نظری مهم قلمداد می‌گردد، در سياست‌گذاری‌ چندان به آن توجه نمی‌شود. درحال‌حاضر کشور ما با تنگناهای مسئلۀ جهانی شدن مواجه است، اما ازآنجا‌که ايران کشوری بسيار قديمي و كهن است و هويت فرهنگی بسيار غنی دارد، این مسائل چندان آن را تهدید نمی‌کند. باوجوداین نباید از مسئلۀ آموزش و انتقال هويت‌ به نسل جدید غافل شد؛ چون امروزه هويت ملّي سنگ بناي هر كشوری است. 🔸من اعتقاد دارم كه هم‌اکنون دو نهاد ملّی كه با اقدامات خود هویت‌های محلی را تقویت، و هویت ملّی را تضعیف نموده، نظام آموزش عالی و نظام وظیفه عمومی است. درحال‌حاضر شیوۀ پذیرش دانشجو در نظام آموزش عالی ما بومی شده که این مسئله خطر بزرگي براي وحدت ملّی ماست؛ زیرا هر دانشجو در شهر خودش بزرگ می‌شود و در آنجا آموزش ميیبيند و بدین‌صورت نه تنها سطح كيفيت علمی پايين می‌آید، بلكه ادغام ملّی هم انجام نمی‌پذیرد، حال‌آنكه دولت، با صرف مقداری بودجه و حل مسئلۀ خوابگاه، می‌تواند این مشکل را برطرف کند. 🔸بخشی از رسالت مطبوعات و رادیو و تلویزیون محلی، که به «شبکه‌های استانی» معروف هستند، رساندن اخبار و رویدادهای محلی و نیز پاسداری از آداب و رسوم و فرهنگ منطقه است. در این حال وظیفۀ آنها این است که در چهارچوب گسترش همبستگی ملّی و هویت ملّی ایران عمل کنند، اما ظاهراً کنترل چندانی بر کار این شبکه‌ها اعمال نمی‌شود و ممکن است گاه آنها میان فرهنگ و هویت محلی با هویت ملّی توازن ایجاد نکنند. 🔹بخشی از گفتگوی دکتر «حمید احمدی» با ، شماره ۷۰ ~~~~~~ 🔻 در پیام‌رسان‌ها همراه ما باشید👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سبک زندگی و فرهنگ با هم تمایز دارند؟ محمدرضا یقینی پاسخ می‌دهد. 🔻 گزیده‌ای از #نشست_کتابخوان #ویدئو ♦️ @Canoon_org
📌 امام موسی صدر درب و دنیای دیگری به روی شیعیان گشود. 🔻گفتاری از دکتر سید جعفر شهیدی ▫️ #آنان_که_می_اندیشند ▫️ 🔻کانون اندیشه جوان 🔺 @canoon_org
▪️ در تابستان ۱۳۷۱ وقتی خبرنگار روزنامه ابرار از کیومرث صابری فومنی (گل آقا) پرسید: "چشم امیدتان در طنزنویسی امروز به کیست؟"، او پاسخ داد: "...قلمی که عبید و دهخدا در دست داشتن الان بی صاحب نیست. طنز دارد جان می گیرد. یکی از مشهورترین طنزنویسان امروز ما _ملانصرالدین_ (ابوالفضل زرویی نصرآباد) فقط ۲۳ سال دارد! چراغ‌ها دارند روشن می‌شوند. شهر چراغانی خواهد شد..."