eitaa logo
کانون اندیشه جوان
311 دنبال‌کننده
925 عکس
539 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون اندیشه جوان
🔰نشست حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات 🔶کانون اندیشه جوان در پنجمین نشست از سری جدید نشست های کرسی آز
🔰 نقش فضای مجازی در اعتراضات اخیر 🔷 نشست پنجم معرکه با موضوع «حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات» با حضور محمدحسین سیاح طاهری و محمد کشوری، جامعه شناس و کارشناس حوزه فضای مجازی و مدیر اندیشکده طیف، در صفحه آپارات و روبیکا کانون اندیشه جوان برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
💢عوامل متعددی در پیدایش و ایجاد رویکردهای پوپولیستی در یک جامعه تاثیر دارند که مهمترین شان عبارتند از: ۱. آشفتگی ساختار اقتصادی: تضادهای فقیر و غنی، شهری و روستایی، کشاورزی و صنعتی، حاشیه نشین و متن نشین، استقلال اقتصادی دولت از جامعه، نابرابری و احساس تبعیض، فقر و فساد اقتصادی که همگی شاخصه های ساختار و نهاد معیوب اقتصادی است، در ایجاد رویکردهای پوپولیستی در جامعه تاثیر فراوانی دارد. ۲. بحران مشروعیت: رشد و قوت بوروکراسی و فربه شدن دولت، ضعف بدنه اجتماعی، فاصله دولت و ملت و... نوعی سوءظن به قدرت پدید می آورد که سرانجام به ایجاد بحران مشروعیت منجر می شود. با اختلاف میان انگیزش های اعلام شده از سوی دولت، نظام آموزشی و شغلی از یک سو و انگیزش های فراهم شده توسط نظام اجتماعی و فرهنگی، جامعه به سمت این بحران حرکت می کند و سرانجام، پوپولیسم را به ارمغان می آورد. ۳. ضعف جامعه مدنی: ضعف نهادهای مدنی، فعالیت جدی نداشتن احزاب، مطبوعات و انجمن های غیر دولتی، تحقیر فرد و به حاشیه رانده شدن او، رشد نکردن مفهوم شهروندی، نبود مشارکت سیاسی واقعی، ضعف همبستگی ارگانیکی و وجود نوعی جمع گرایی قبیله ای در عین خودخواهی فردگرایانه از دیگر مشکلات جوامع در حال گذار است که امکان دارد آنها را به مشکل پوپولیسم دچار کند. 📖ماهنامه زمانه، سال هفتم، شماره 71، ص 62 📌@canoon_org
22.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰چرا به دانش بنیان نیاز داریم؟ 🔶در وضعیتی که کشور تحریم است و با مشکلات اقتصادی دسته و پنجه نرم می کند، چرا ما به دانش بنیان نیاز داریم؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و پنج برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔹روز دانشجو 🔸روز تأکید بر اهمیت علم آموزی و لزوم حقیقت جویی، 🔹روز تأکید بر لزوم افزایش بصیرت سیاسی و معرفت دینی 🌺بر تمامی دانشجویان، دانشگاهیان و اهالی علم مبارک باد🌺 📌@canoon_org
🔷در سال ۱۳۳۲ یکی از رویدادهای مهمی که نماد حرکت دانشجویی شد، حادثه ۱۶ آذر در دانشگاه تهران بود؛ زیرا حرکت های بعدی دانشجویان، با این خیزش تاریخی، پیوندی ناگسستنی یافته بود؛ در واقع حادثه ۱۶ آذر بر این حرکتها به گونه ای بسیار آشکار تأثیر گذاشته و به آنها مفهومی جدید بخشیده بود. 🔶جنبش های دانشجویی کنونی در ایران، هویت خود را در چنین روزی جستجو می کنند. ۱۶ آذر روزی شد که جنبش دانشجویی ایران هویت خود را بدان گره زد و با آن شناخته شد. این جنبش، همواره حرکت های مهم و در خور توجهی داشته است اما می توان گفت ۱۶ آذر ۱۳۳۲ نقطه آغاز فعالیت سامان یافته برای جنبش دانشجویی است. 💢پیش از این تاریخ، ، کمتر تشکیلاتی و نهاد یافته بود و بیشتر حرکتهای آن خودجوش و برنامه ریزی نشده بود، اما بعدها ۱۶ آذر سرمنشاء سازمان یافتن اقدامات و خروج تدریجی از حرکتهای صنفی به سوی حرکتهای دیگر گردید به گونه ای که پس از آن، دانشجویان دانشگاه های گوناگون حرکتی هماهنگ و یکسان داشتند که در سطح جامعه نیز انعکاس بسیار گسترده ای داشت. 📖ماهنامه زمانه، شماره 7، صفحه 6 📌@canoon_org
◼️ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها : ◾️ همانا حقیقت و واقعیّت تمام سعادت ها و رستگاری ها در دوستی علیّ علیه السلام در زمان حیات و پس از رحلتش خواهدبود. 📖 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید:ج 2، ص449. 🏴شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
🔷نوآم چامسکی معتقد بود زبان، یک قضیه همه یا هیچ است که ما حین تکامل خود و با مقوله هایی که برای دستیابی به آن ضروری بوده است به آن مجهز شده ایم. این مقوله ها «ساختار عمیق» کلام ما را تعیین می کنند، آن هم بدون وابستگی به زبانی خاص. جمله ها در عملیات تکراری از یک «دستور زبان گشتاری» که ساختار عمیق را به زنجیره ظاهری تبدیل می کند، نمود می یابد. 🔶در نتیجه همه ما انسانها می توانیم تعداد بسیاری جمله را به طور نامحدود درک کنیم؛ یعنی هرگاه که ما توانایی مقدماتی زبان شناختی را کسب کرده باشیم. مهارت های زبانی اساسا خلاقانه اند و قلمروی نامحدود ادراک ما نیز از قلمروی نامحدود آنچه می توانیم در ذهن خود بپرورانیم حکایت می کند. 💢، اندیشه های منطق جدید را با قوه تشخیص مبتنی بر تخیل قوی که کاملا مدیون خلاقیت و تلاش های خود اوست، به تکامل رساند. او دارای توانایی علمی راستین برای ترجمان نظریه انتزاعی به مشاهده عینی و دریافت و حل معضلات روشنفکرانه، آن هم در جایی است که دیگران فقط داده های معمولی را تشخیص می دهند. 📖ماهنامه زمانه، شماره 10 و 11، صفحه 70 📌@canoon_org
🔰حلقات متن خوانی و مطالعاتی نیاز امروز جامعه اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران 🔷دوشنبه 14 آذر دومین مقصد کانون اندیشه جوان در قرارهای تشکلی خود بود. این نشست در دانشگاه تهران و به میزبانی جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی و در دفتر مرکزی این تشکل برگزار شد. 🔶در این گفتگوی صمیمی که با حضور اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و کارشناسان کانون اندیشه جوان برگزار گردید در خصوص نظام مسائل دانشجویان این دانشکده و اقدامات در جریان این مجموعه گفتگوهایی صورت گرفت. 🔻همچنین طرفین پیرامون مسائل روز دانشگاه به گفتگو و تبادل نظر پرداختند و تفاهماتی در جهت همکاری های مشترک علی الخصوص در حوزه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و حلقه های مطالعاتی انجام شد. 🔺گفتنی است کانون اندیشه جوان در دوره جدید ارتباطات تشکلی خود و در راستای هم افزایی بیشتر با تشکل ها و در میان تشکل های دانشجویی اقدام به برگزاری نشست هایی در دفاتر دانشجویی می نماید. 📌@canoon_org
🔷در کشور ایران که حکومتی اسلامی برپاست، آگاهی از فلسفۀ سیاسی اسلام و شناخت زوایای گوناگون آن نقش موثری در شکل بخشیدن به هویت و مشارکت فعال مردم در جامعه دارد. این آگاهی زمینۀ مساعدی را برای نقد و نظارت روش‌مند جامعه برقوای حکومتی فراهم می‌آورد. 📖از این رو کتاب نوشته ی تلاش کرده تا گام کوتاهی در این مسیر برداشته باشد. هدف اصلی این کتاب که محصول نشر کانون اندیشه جوان است، ارائه روش تحلیلی بومی برای بررسی فلسفه سیاسی اسلام است و تلاش شده است مناسبات مبانی فلسفه سیاسی اسلام با مسایل آن روشن شود. 🔶کتاب حاضر، متشکل از سه بخش زیر است: بخش اول:مقدمات، تعریف مفاهیم و بررسی زمینه های پیدایش. بخش دوم:مبانی فلسفه سیاسی اسلام. بخش سوم:مسایل فلسفه سیاسی اسلام (حکومت). 💢نگارنده، نخست، مفهوم فلسفۀ سیاسی را بیان و زمینه‌های پیدایش آن را بررسی کرده است. سپس به مبانی فلسفۀ سیاسی اسلام و مسائل مربوط به آن یعنی حکومت اسلامی اشاره و موضوعاتی چون ویژگی‌های ذاتی انسان از دیدگاه اسلام، ضرورت حکومت از دید اسلام، آزادی سیاسی و... را مطرح کرده است. 📌@canoon_org
🔶در زبان فارسی برای فساد معانی مختلفی مانند: «تباهی»، «ستم»، «مال کسی را گرفتن»، «گزند»، «زیان»، «ظلم و ستم»، «شرارت» و «بدکاری» بیان شده است.در فرهنگ و بستر، فساد به صورت پاداش نامشروع برای وارد کردن فرد به تخلف از وظیفه، تعریف شده است. در نتیجه، فساد عبارت است از خروج هر چیز از اعتدال، چه این خارج شدن اندک باشد و چه زیاد. 🔷به عقیده ماکیاولی، فساد جریانی است که طی آن موازین اخلاقی افراد، سست و فضیلت و تقوای آنها به نابودی کشیده می شود.از نظر گوردال میردال، فساد معنای وسیع تری دارد و به تمام شکل های گوناگون انحراف یا اعمال قدرت شخصی و استفاده نامشروع از مقام و موقعیت شغلی اطلاق میشود. 💢کولین نای نیز معتقد است فساد عبارت است از تخطی یک مقام دولتی از وظایف رسمی برای رسیدن به منافع و رفاه خود یا اقوام نزدیک یا ارتقای موقعیت. در تعریفی دیگر، فساد رفتاری می باشد که از اصول حکومتی حاکم بر عملکردهای یک فرد در جایگاه دولتی به دلیل انگیزه های رسمی شخصی نظیر رفاه قدرت یا مقام انحراف پیدا کرده است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
46.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نشریات ابزار سنجش! 🔶نشریات دانشجویی ابزاری قوی و توانمند در اختیار دانشجویان است برای تبیین و انجام فعالیت های اندیشه ای، فرهنگی و سیاسی اجتماعی اما این رسانه تنها ابزاری برای ابراز مواضع و عقاید نیست بلکه ابزاری برای سنجش سطح عمق تشکل ها نیز است. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و چهار برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷نظریه پردازان موافق جهانی سازی، بر آن اند که این پدیده، گریزناپذیر، طبیعی و غیرارادی است که مراحل تکوین خود را از سر می گذراند. طرفداران گلوبالیسم، خوشبینانه بر این باورند که این فرایند، در مسیر به رسمیت شناختن فرهنگهای متکثر و تأمین عدالت، رفاه، آزادی و امنیت جوامع، به ویژه کشورهای در حال توسعه و غیر غربی پیش می رود. 🔶از سوی دیگر، برخی بدبینانه از نابودی فرهنگهای غیرغربی و گسترش بی عدالتی، فقر، استثمار و نا امنی سخن می گویند؛ همانطور که امروزه جهانی شدن، زندگی خصوصی و فردی جوامع را با قدرت در می نوردد. جوامعی که در آن، تهدیدها فقط به آن خطرها و بلاها محدود نمی شود، بلکه مجموعه ای گسترده از تغییرات به هم پیوسته در زندگی اجتماعی را در برمی گیرد. 💢بیم ها و تهدیدهای امروزی، فراسوی زمان و مکان، سایه خود را بر همه کشورها و طبقات اجتماعی افکنده است و هر لحظه بر فقدان اطمینان و ناامنی روانی و اجتماعی بشر معاصر می افزاید. همانگونه که مخالفان، آن را طرحی از پیش طراحی شده، ارادی و تحت رهبری چند کشور غربی و کارگزاران آنها در سطح بین الملل می دانند. 📖ماهنامه زمانه، شماره 4 و 5 ، ص 35 📌@canoon_org