eitaa logo
کانون اندیشه جوان
309 دنبال‌کننده
925 عکس
540 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون اندیشه جوان
🔶مشارکت به معنای اقدام جمعی در انجام کاری است. مشارکت سیاسی عبارت است از: مساعی سازمان یافته شهروندان برای انتخاب رهبران خویش، شرکت مؤثر در فعالیت ها و امور اجتماعی و سیاسی و تأثیر گذاشتن بر صورتبندی و هدایت سیاست دولت. 🔷مشارکت سیاسی را به اقسام و سطوح مختلفی تقسیم کرده اند، از جمله مشارکت سیاسی ساختاری و غیر ساختاری مشارکت سیاسی ایجابی و سلبی، و ... «مک کلاوسکی» در دائرةالمعارف علوم اجتماعی یازده سطح از مشارکت سیاسی را برشمرده که عبارتند از: ۱.رأی دادن ۲.کسب اطلاعات سیاسی؛ ۳.بحث درباره موضوعات ومسائل سیاسی؛ ۴.شرکت در محافل و مجالس سیاسی؛ ۵.کمک مالی به فعالیتهای سیاسی ۶.گفتگو و مذاکره با نمایندگان؛ ۷.عضویت در احزاب سیاسی؛ ۸.شرکت در ثبت نام افراد و جهت تبلیغ احزاب سیاسی؛ ۹.نگاشتن مقالات و ارائه سخنرانی های سیاسی؛ ۱۰.شرکت در رقابت ها و مبارزات سیاسی؛ ۱۱.رقابت جهت انتخاب شدن برای پست های سیاسی حزبی؛ 💢آنچه مسلم است این که مردم سالاری دینی ظرفیت و استعداد وسیعی برای مشارکت مردمی دارد، لیکن باید توجه داشت که مبانی مشارکت در نظام دینی با بنیادهای آن در اندیشه غربی تفاوت های جدی دارد. 📖جلد دوم کتاب به قلم 📌@canoon_org
26.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مسئله محوری و دانشگاه تمدن ساز 🔶اهمیت مسئله محوری برای یک دانشگاه تمدن ساز از دیدگاه فعال جنش دانشجویی چیست؟ و چه موضوع چه تقاطع هایی با دانشگاه داشته و باید داشته باشد. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و هفتمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست خوانش آیت الله طالقانی از رساله تنبیه الامه 🔷نظر سیاسی آیت الله طالقانی در ادامه میرزای نائینی در کتاب تنبیه الامه است و او با شرح این کتاب، نظرات مخصوص به خود را نیز بیان می‌کند. شاید بتوان دلیل توجه طالقانی به مشروطیت نائینی را این دانست که او می‌خواست مشروطه را در زمانه خویش با پیشینه‌ای که برای آن ایجاد شده بود به هدف عالی، یعنی حکومت الهی، نزدیک کند. استنباط آیت الله طالقانی از مقولاتی مانند مسئله شورا برداشت عامی است که در تمام امور مردم جاری است. 🔶نائینی در کتاب تنبیه‌الامه و تنزیه‌المله شور و مشورت را در حد تشکیل مجلس و انتخاب نمایندگان از طرف ملت می‌داند، اما طالقانی مشورت را در تمام سطوح زندگی مردم لازم و ضروری می‌داند و تشکیل شوراهای مردمی را یکی از اصول عملی خود قرار می‌دهد. نزدیکی اندیشه نائینی به تفکر آیت‌الله طالقانی در امر حکومت، جلوه ویژه‌ای از اثر وی را در ذهن طالقانی منعکس می‌کرد و این باعث می‌شد او تنبیه‌الامه را حتی برای زمان حال خودش هم قابل استفاده بداند و آن را اندیشه سیاسی اسلام عموماً و شیعه خصوصاً قلمداد کرده برای علما به عنوان متنی استدلالی و اجتهادی و برای عموم مردم رساله‌ای تقلیدی در خصوص وظایف اجتماعی معرفی نماید. 💢در همین راستا قصد داریم تا در روز پنج شنبه ۳۰ شهریور ماه ساعت ۱۶ عصر با حضور دکتر علی شیرخانی نشستی در اسکای روم کانون اندیشه جوان تحت عنوان « نشست خوانش آیت الله طالقانی از رساله تنبیه الامه » برگزار نماییم. 🌐این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
🔶سیره در لغت عرب از ماده «سیر» به معنای حرکت و راه رفتن است و در اصطلاح به معنای نوع و سبک رفتار است. شیعیان دارای سرمایه ای هستند که اهل تسنن از این سرمایه بی بهره اند. اهل تسنن دوره ای را که در آن معصوم حضور داشته و می توان از سیره آن به طور جزم بهره برد فقط بیست و سه سال می دانند آنها تنها معصوم را شخص پیامبر می دانند؛ اما شیعیان اضافه بر این بیست و سه سال به ۲۵۰ سال دیگر دوران عصمت معتقدند. 🔷دوره عصمت از زمان بعثت پیامبر اکرم و تا زمان وفات حضرت امام عسکری یعنی سال ۲۶۰ هجری و ابتدای غیبت صغرا است که عموم به امام دسترسی ندارند این ۲۶۰ سال به علاوه سیزده سال از بعثت تا هجرت برای شیعه دوره عصمت است. در این ۲۷۳ سال شرایط و اوضاع به صورت های مختلف عوض شده و در تمام این دوره ها معصوم وجود داشته است؛ بنابراین شیعیان در شرایط مختلف می توانند روش صحیح را استنباط بکنند. مثلاً امام صادق در دوره بنی عباس هم بوده اند در صورتی که دوره ای شبیه بنی عباس برای پیامبر رخ نداده است. از این جهت سرمایه های شیعه غنی تر و جامع تر است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔶زن در اروپا تا قبل از قرن بیستم، از نظر قانون و در مقام عمل، فاقد حقوق انسانی بود. از زبان کلیسا گفته اند: «زن باید از اینکه زن است شرمسار باشد. زن موجودی است با گیسوان بلند و عقل کوتاه». در قرون وسطا، زن را انسان کامل و تمام عیار نشناخته و در نتیجه، او شایسته زندگی مستقل و آزاد نبود. 🔷با آنکه در اروپا از قرن هفدهم به بعد، بحث «حقوق بشر» آغاز شد و اعلامیه های گوناگونی از جمله اعلامیه ۱۶۸۸ انگلستان، ۱۷۷۶ آمریکا و ۱۷۸۹ فرانسه صادر شد، اما چون زن را فاقد هویت انسانی و یا حداقل جنس پست تر می دانستند، مقصود از بشر، مردان بود. تنها برای اولین بار در قرن بیستم، مسئلۀ حقوق زن در برابر مرد مطرح شد و دول اروپایی و آمریکایی تسلیم این امر شدند. 💢با این حال، اساساً در فلسفه و تفکر غربی، با انکار استقلال روح و قابلیت بقای آن، انسان دارای هیچ وجه تمایزی با حیوان نیست بلکه نوعی حیوان است با قوه تعقل بیشتر. همچنان که با اعتقاد به حاکمیت اصل تنازع بقا در روابط انسانی، مفاهیم اخلاقی مانند عدالت، نیکی، تعاون و معنویت، خودساخته و بی معناست. 📖کتاب به قلم سید ابراهیم حسینی 📌@canoon_org
21.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰"ما " در راه ظهور 🔶زیارت اربعین در کلام امام حسن عسکری یکی از نشانه های مومن است؛ و حال این زیارت یکی از نشانه ها و سبک زندگی جامعه مسلمین شده است و در این مسیر جلوه هایی از عصر ظهور تجلی یافته است. 🎥 گفتگوی اول برنامه همقدم را کامل مشاهده کنید: 🌐 https://www.aparat.com/v/XGxJW?playlist=7363484 ◼️امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: «عَلامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ: صَلاةُ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ فِی الْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ؛مؤمن (شیعه)، پنج علامت و نشانه دارد: اقامۀ نماز پنجاه و یک رکعت، زیارت اربعین حسینی، انگشتر در دست راست کردن، سجده بر خاک و بلند گفتنِ بسم الله الرحمن الرحیم». 📜«حدیقه الشّیعه، ج ۲، ص ۱۹۴» 🏴 شهادت امام حسن عسکری را به پیشگاه قطب عالم امکان حضرت بقیه الله اعظم عجل الله تعالی و تمامی مسلمین جهان تسلیت عرض می‌کنیم🏴 📌@canoon_org
🔶فراغت بخشی از ساختار نظام اجتماعی است که مطابق با موقعیت های اقتصادی - اجتماعی جوامع مختلف شکل میگیرد فراغت و فعالیت کار رسمی و اصلی) مکمل و مرتبط با هماند و همواره در زندگی بشر کیفیت زندگی او را تعیین می کرده اند. اما سرگرمی هر چیزی است که موجب اشتغال و بذل توجه شود و سبب وقت گذرانی و تفریح باشد و شامل انواع ،بازی ،ورزش ،سینما، تئاتر و ... شود. 🔷 پس سرگرمی را میتوان اگر نخواهیم خیلی فلسفی بنگریم و آن را موجودیت و صورتی غربی از تفریح انسان بدانیم که تکنیک زده است یکی از مهمترین مشغولیت های انسان در دوره یا مرحله فراغت دانست که وی با انتخاب و لذت بردن از آن تمدد اعصاب و لذت گرایی و لحظه های خلاقانه تر را تجربه می کند. 💢سرگرمی ها نسبت تام با زمانه و جامعه دارند و بر همین اساس دست خوش تطور و تحول می شوند ما شاهد کنش متقابل کار و سرگرمی در جوامع هستیم. در واقع با تحول در معنای کار مثلاً از جامعه کشاورزی به جامعه صنعتی یا سرمایه داری ... - فراغت هم عوض شده است. 📖کتاب به قلم سید مجید امامی در چهار فصل نگاشته شده است. عناوین این فصل ها: فصل اول: فصل دوم: فصل سوم: فصل چهارم: 📌@canoon_org
6.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◼️امام حسن عسكرى عليه السلام فرمود: ◾️قلب و دل احمق در دهان اوست و دهان انسان حكيم در (اختيار) قلب اوست. ▪️بحارالانوار 78: 374 ح 21 🏴 شهادت یازدهمین سپهر فروزان آسمان امامت و ولایت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بر همه منتظران حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه تسلیت باد. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 🔶برترين كارهاى امّت من ، انتظار فرج از خداوند عزّ و جلّ است. 📜بحار الأنوار:52/122/2. 🌸آغاز ولایت و امامت آخرین سحاب رحمت، حضرت مهـدی مـوعـود (عج) بر منتظران ظهــورش تبریک و تهنیت باد.🌸 📌@canoon_org
🔶به اعتقاد بسیاری از انحصارگرایان رستگاری صرفاً در گرو لطف و عنایت الاهی است. کوشش شخصی ما برای رستگار شدن و نجات یافتن، به شکست محکوم است؛ بنابراین لازمه رستگاری، آن است که پی ببریم نیروی رستگاری بخش الاهی در کجا متجلی شده است و هنگامی که فهمیدیم خداوند، غایات منحصر به فرد خویش را به واقع در کجا در کدام دین متجلی کرده، حماقت آمیز است که برای رستگاری به جای دیگر روی آوریم. 🔷برای مثال کارل بارت (١٨٨٦ - ١٩٦٨) در مقالهٔ پروتستان، «شریعت» و «تجلی» را در مقابل یکدیگر قرار میدهد به نظر او «شریعت»، کوشش متمردانه و تکبر آمیز انسان است و با «تجلی» و انکشاف خداوند تضاد دارد. 💢شریعت، سعی محال و گناه آلود ما است. برای آنکه خداوند را از نگاه خویش بشناسیم و بر فراق خویش از او فایق آییم محال بودن این کوشش به دلیل آن است که آشتی» ! فقط از سوی خداوند امکان دارد و گناه آلود بودن این سعی از آن رو است که مصنوع خود را به جای خداوند می نشانیم و این کاری خود پرستانه است. رستگاری به طور انحصاری در گرو تجلی راستین خداوند قرار دارد. خداوند به این طریق خود را به ما می نمایاند و عرضه میکند. فقط یک تجلّی وجود دارد تجلّی میثاقی، تجلی اراده اصیل و بنیادین خداوند.... 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
38.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دانشگاه کارآمد 🔷 مسیر رشد علمی در کشور چگونه بوده است و چرا با وجود رشد مذکور، این مسئله با شاخص های پیشرفت و رشد اقتصادی به درستی گره نخورده است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و ششمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org