eitaa logo
کانون اندیشه جوان
311 دنبال‌کننده
925 عکس
539 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
21.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰آینده انقلاب اسلامی 🔶آیا از کودتای 1299 تا چهلمین انتخابات در سال 1400، پدیدار شدن پدیده مردم و فعال شدن اراده مردم حاصل شده است؟ 🔷موانع و بحران های پیش روی انقلاب برای فعال تر شدن این اراده چیست؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و دو برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌 @canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
💢سه شیوه عمده تحقیق در اختیار بشر قرار دارد که در جای خود پسندیده و ارزشمندند: 🔸شيوه تعقلى: تمام علوم فلسفی و عقلی بشر با روش تعقلی به دست آمده اند. دین اسلام بر این شیوه مهر تأیید زده و تنها راه ارزیابی اعتقادات دینی به شمار می آورد. البته موافقت دین با روش تعقلی فلسفه، به معنای پذیرش تمامی آرای فلاسفه نیست. 🔹شیوۀ تجربی: تنها راه تحقیق در علوم طبیعی، روش تجربی است. اسلام این شیوۀ تحقیق را نیز به رسمیت می شناسد و آن را معرفت بخش می داند. در آیات فراوانی از قرآن کریم بر تحقیقات و مطالعات تجربی و مشاهده ای تکیه و تأکید شده است. 🔸شیوه کشف و شهود: یکی دیگر از راه های معرفت بخش، شیوه کشف و شهود عرفانی است. اسلام، این شیوه را به رسمیت می شناسد اما دست یابی به نتیجه درست را به وجود برخی از شرایط و نبود پاره ای از موانع وابسته می داند. لذا تایید شیوه مکاشفه ای به معنای موافقت با تمامی مشاهدات و مکاشفات عرفا نیست. 📌به همین جهات یکی از معانی درست و سودمند هماهنگی عقل و دین، هماهنگی دین اسلام با شیوه تحقیق علمی است. 📖کتاب به کوشش و 📌 @canoon_org
50.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جزایر پارسی 🔷هر زمان که بیگانگان، اقدام به گستاخی و جسارت نسبت به تمامیت ارضی ایران کرده اند، با کنش کوبنده ی مردانی از سرزمین پارس مواجه گشته اند. 🔶امروز نیز در پاسخ به ادعاهای واهی مالکیت بر جزایر سه گانه ایرانی باید گفت که این جزایر، پارسی بوده، پارسی هستند و پارسی خواهند ماند و این یک عقلانیت سیاسی مبتنی بر منطق تاریخی است! 📌 @canoon_org
🔷حیات حضرت فاطمه (س) چه در مکه و چه در مدینه، از وقایع و رخدادهای مهم اجتماعی، سیاسی و نظامی سرشار است. حضرت فاطمه در همان حال که به مسائل خانه و خانواده و همچنین مسائل عبادی می پرداخت، در عرصه های مبارزاتی و سیاسی نیز تا آنجا که وظیفه ایجاب میکرد، حضور فعال داشت. احساس مسئولیت سیاسی از همان ابتدا در وجود فاطمه (س) پدیدار شد. حضرت زهرا در تمامی جبهه های رویارویی پیامبر(ص) با طاغوت های زمان خویش، همراه و پشتیبان، یار و غمخوار رسول الله بود. 🔶پس از ازدواج با حضرت علی (ع) نیز سنگر به سنگر او را همراهی کرد و در دفاع از جایگاه رفیع امامت و ولایت، از هیچ کوششی دریغ نورزید. حضور ایشان در صحنه سیاست با تمام اشتغالات خانوادگی و مشکلات دیگر، حائز اهمیت بسیار است. حضرت در فضای مسموم و پرفتنه، در چهره یک زن مسلمان مسئول در برابر رخدادهای جامعه خویش، وارد میدان سیاست شد و با اتخاذ مهمترین و مؤثرترین راه ها و شیوه های مبارزاتی، به ایفای رسالت الهی خویش پرداخت. 💢نکته مهم که اساس و پایه تمامی تلاش های سیاسی حضرت فاطمه (س) را تشکیل می دهد و در مقایسه با دیگر محورها از برجستگی خاصی برخوردار است، تبیین جایگاه پیروی از پیشوایان حق و تبعات سرپیچی از آن است. حضرت زهرا (س) در خطبه های حماسی خود با اشاره به جایگاه ولایت و امامت در نظام سیاسی اسلام، در پی نمایاندن این حقیقت بر همگان است که تنها راه ثمر بخشی و سامان پذیری شریعت و یگانه محور وحدت، پذیرش ولایت اهل بیت و سرسپردگی عملی به آن است. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
51.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تمدن نوین اسلامی 🔷آیا تمدن ساختنی است یا شدنی؟ فرآیند تشکیل و تسریع تمدن چیست؟ در مقابل مشکلات موجود برای تحقق این هدف چه رویکردی باید داشت؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و دو برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌 @canoon_org
🔷استاد مطهری در سخنی جامع و روشنگرانه می گوید: اعلامیه حقوق بشر از نوع امور قراردادی نیست که قوای مقننه کشورها آن را تصویب کنند. اعلامیه حقوق بشر، حقوق ذاتی و غیر قابل سلب و غیر قابل اسقاط انسانها را مورد بحث قرار داده. حقوقی را مطرح کرده است که به ادعای این اعلامیه، لازمه حیثیت انسانی است و دست توانای آفرینش، آنها را برای انسانها قرار داده؛ 🔶یعنی مبدأ و قدرتی که به انسانها، عقل، اراده و شرافت انسانی داده است، این حقوق را هم طبق ادعای اعلامیه حقوق بشر به انسانها داده است. اعلامیه حقوق بشر فلسفه است نه قانون و باید به تصدیق فیلسوفان برسد. مجلسی ها نمی توانند با اخذ رأی و قیام و قعود، فلسفه و منطق برای مردم وضع کنند. 💢وقتی اعلامیه ای از طرف متفکرین صادر می شود، ملت ها باید آن را در اختیار فلاسفه و مجتهدین حقوق خویش قرار دهند. اگر از نظر فلاسفه و متفکرین آن ملت، مورد تأیید قرار گرفت، همه افراد ملت وظیفه دارند آن ها را به عنوان حقایقی فوق قانون رعایت کنند. قوه مقننه نیز موظف است قانونی برخلاف آنها تصویب نکند. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
🔶تأثیر گذاری عمیق انقلاب اسلامی ایران بر فضای سیاسی و فرهنگی جهان و تقابل جدی مبانی نظری این نظام با مبانی نظام سلطه از یک سو و ناکامی سران غرب از روش های سخت در مقابله با ایران، آنها را به برنامه ریزی جدی و پر هزینه برای جنگ نرم در ایران واداشته است. موسسات تحقیقی بسیاری درباره ایران و نقاط ضعف و قوت آن، پژوهش کرده و نتایج تحقیقات خود را برای سیاست گذاران غربی ارائه می دهند. 🔷در عرصه عملیات ادراکی، ترویج سکولاریسم، پلورالیسم، اومانیسم، مغایرت عقل و دین، شریعت گریزی، فمنیسم، عرفان های کاذب و نیز مخالفت با اسلام فقاهتی و نظام ولایت فقیه در دستور کار قرار گرفت. در همین راستا سعی شد اسلام و دین، مغایر علم، آزادی، حقوق بشر و تمدن مدرن نمایانده شود. 💢در حوزه تغییر رفتار نیز می توان در کنار شبکه های ماهواره ای جدید فارسی زبان، به فیلم ها و سریال های متعدد خارجی و داخلی اشاره کرد که اباحه گری، عادی بودن انواع ارتباطات، برتر بودن سبک زندگی غربی، عشق های مجازی و بیرون از فضای خانواده و نیز خانواده های بی سامان را ترویج می کنند. 📖کتاب به کوشش 📌 @canoon_org
🔷کنفرانس ‌ها، دوره ‌ها، حکایت‌ ها و رفت و آمدهای دانشگاهی، رکن جدایی‌ ناپذیر حیات علمی در هر تمدن است. اگر مهارت‌ها و زیر و بم این کنش ‌گری را به زبان ساده و تجربی بدانیم، فقط لازم است داشته‌ها و یافته‌ هایمان را به زبان مشترک علمی طرح و در این مسیرها قرار دهیم. 🔶در این حوزه، کتاب نوشته‌ی‌ و توسط انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شده است. این کتاب، نگرانی‌ها و غفلت‌ های ما را از مشارکت در رویدادهای علمی و بسط ارتباطات علمی در فضای دانشگاهی امروز، رفع خواهد کرد. 💢این‌اثر شامل ۱۰ فصل با عناوین: ارتباطات علمی؛ چرا؟، بسترهای مجازی کنشگری علمی در آکادمیای جهانی، الگوهای برجسته روابط عمومی دانشگاهی جدید و فرصت مطالعاتی؛ پر اثر و زودبازده، سازوکار ادامه تحصیل در کشورهای دیگر، اخذ حمایت های تحصیلی، انتشار مقالات در مجلات علمی معتبر بین المللی، میزبانی آکادمیک، جامعه علمی بین الملل و کنفرانس ها و رویدادهای معتبر است. هر فصل هم دارای چند بخش است که در انتهای آن فصل، جمع بندی‌ آن هم آمده است. 📌 @canoon_org
🔶تحقق معناهای متعدد از یک متن، ممکن است توسط افراد مختلف که هر یک متناسب با رشته علمی و مقصود ویژه خود از زاویه ای خاص به متن نگریسته اند، پدیدار شود. اینگونه کثرت معنایی، هیچ گونه اشکال عقلی و منع زبان شناختی ندارد و در متون دینی و غیردینی، تحقق یافته است. 🔷کثرت طولی یعنی یک معنا مدلول مطابقی لفظ و متن باشد و معناهای دیگر، مدلول التزامی لفظ و متن. برای مثال، آیه ای که بر مطلوب بودن عبادت خداوند دلالت می کند، بر مطلوب بودن معرفت خدا و نیز مطلوب بودن تدبر و تفکر در آیات و آموختن آنچه مقدمات لازم شناخت و عبادت خدا می باشد نیز دلالت می کند. 💢کثرت طولی معنا، به عبارتی دیگر، معانی مختلف مراتب و درجات یک حقیقت می باشد؛ یعنی معنا ناظر به یک حقیقت است که دارای مراتب و درجات است. در این صورت، دلالت لفظ بر معناهای مختلف، دلالت مطابقی بوده که اذهان معمولی، سطح نخستین آن را درک می کنند و اذهان دقیق تر، درجات و سطوح بالاتر آن را می فهمند. کثرت معنایی طولی، امری است مقبول و در متون دینی و غیردینی، متداول و مرسوم است. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
🔷میشل فوکو می گوید: تجربه نشان داده است که علوم انسانی در سیر تکامل خود، به جای عروج انسان سبب ناپدید شدن او شده است. از مسائل مهمی که از اوایل قرن بیستم مدنظر قرار گرفته، توجه به مدرنیته به منزله دوره ای متمایز از دوره های قبلی در سیر تمدن بشری است. به عبارت دیگر، قرن بیستم، عصر خودآگاهی انسان به مدرنیته است. 🔶بشر در این دوره با نظر به تاریخ تمدن غربی، ویژگی های متمایزی را از رنسانس بدین سو در می یابد؛ ویژگی های متمایزی که تاریخ بشر را به مرحله ای نوین وارد کرده است. از جمله ویژگی های متمایز مدرنیته، مسئله انسان محوری (اومانیسم) است که می توان آن را ویژگی اصلی این دوره نیز به شمار آورد. 💢مقصود از انسان محوری، نگاهی خوش بینانه و سکولار به انسان است که از حق آدمی برای غلبه بر جهان دفاع می کند. اما در سالهای پس از جنگ جهانی دوم، موجی ضد اومانیستی شکل گرفت که نمونه آن انتشار مقاله ای درباره اومانیسم از سوی هایدگر در آلمان و نیز مناقشه میان چهار چهره مشهور ساختارگرا و پساساختارگرا یعنی لوی اشتراوس، لاکان، آلتوسر و فوکو بود. 📖ماهنامه زمانه، سال نهم، شماره 9، ص 54 📌 @canoon_org