زیارت روز
1_ زیارت امام حسن علیه السلام
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حَبیبَ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صِفْوَةَ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَمینَ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا نُورَ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صِراطَ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بَیانَ حُکْمِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ناصِرَ دینِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا السَّیِدُ الزَّکِیُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْبَرُّ الْوَفِیُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْقائِمُ
الاَْمینُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْعالِمُ بِالتَّأْویلِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْهادِی الْمَهْدیُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الطّاهِرُ الزَّکِیُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا التَّقِیُّ النَّقِیُّ السَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْحَقُّ الْحَقیقُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الشَّهیدُ الصِّدّیقُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا مُحَمَّد الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ.
2_ زِیارت امام حسینِ علیه السلام
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمینَ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَقَمْتَ الصلاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکوةَ وَاَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَعَبَدْتَ اللهَ مُخْلِصاً وَجاهَدْتَ فِی اللهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتّی أتاکَ الْیَقینُ فَعَلَیْکَ السَّلامُ مِنّی ما بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَعَلی آلِ بَیْتِکَ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ، اَنَا یا مَوْلایَ مَوْلیً لَکَ وَلاِلِ بَیْتِکَ سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّکُمْ وَجَهْرِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ لَعَنَ اللهُ اَعْداءَکُمْ مِنَ الاَْوَّلینَ وَالاْخِرینَ وَاَنَا أبْرَأُ اِلَی اللهِ تَعالی مِنْهُمْ یا مَوْلایَ یا اَبا مُحَمَّد یا مَوْلایَ یا اَبا عَبْدِ اللهِ هذا یَوْمُ الاِْثْنَیْنِ وَهُوَ یَوْمُکُما وَبِاسْمِکُما وَاَنَا فیهِ ضَیْفُکُما فَاَضیفانی وَاَحْسِنا ضِیافَتی فَنِعْمَ مَنِ اسْتُضیفَ بِهِ اَنْتُما وَاَنَا فیهِ مِنْ جِوارِکُما فَاَجیرانی فَاِنَّکُما مَأْمُورانِ بِالضِّیافَةِ وَالاِْجارَةِ فَصَلَّی اللهُ عَلَیْکُما وَآلِکُمَا الطَّیِّبینَ.
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآلِّينَ
(خداوندا! ما را به) راه كسانى كه آنها را مشمول نعمت خود ساختى، (هدايت كن) نه غضب شدگان و نه گمراهان!
در قرآن، افرادى همانند: فرعون و قارون و ابولهب و امّتهايى همچون: قوم عاد، ثمود و بنىاسرائيل، به عنوان غضبشدگان معرّفى شدهاند. در آيات متعدّدى از قرآن ويژگىهاى گمراهان و غضب شدگان و مصاديق آنها بيان شده است از جمله:
* منافقان و مشركان و بدگمانان به خداوند. ١
* كافران به آيات الهى و قاتلان انبياى الهى. ٢
* اهل كتاب كه در برابر دعوت به حقّ سركشى كردهاند. ٣
* فراريان از جهاد. ٤
* پذيرندگان و جايگزين كنندگان كفر با ايمان. ٥
* پذيرندگان ولايت دشمنان خدا و دوستداران رابطهى با دشمنان خدا. ٦
بنىاسرائيل كه داستان زندگى و تمدّن آنها در قرآن بيان شده است، زمانى بر مردم روزگار خويش برترى داشتند؛ «فَضّلتُكم على العالَمين» ٧ ليكن بعد از اين فضيلت و برترى، به خاطر كردار و رفتار خودشان، دچار قهر و غضب خداوند شدند؛ «و باؤوا بغضب من اللّه» ٨ اين تغيير سرنوشت، به علّت تغيير در رفتار و كردار آنان بوده است «انّ اللّه مايغيّر بقوم حتى يغيّروا ما بانفسهم» ٩.
دانشمندان يهود، دستورات وقوانين آسمانى تورات را تحريف كردند، «يحرّفون الكلم» ١٠وتجّار وثروتمندان آنان نيز به ربا وحرامخوارى و رفاهطلبى روى آوردند، «اخذهم الرّبا» ١١وعموم مردم نيز در برابر دعوت به جهاد و مبارزه، از روى تنپرورى و ترس، از رفتن به جبهه نبرد و ورود به سرزمينِ مقدّس، سر باز زدند. «فاذهب انت و ربّك فقاتلا انّا هاهُنا قاعدون» ١٢ به خاطر اين انحرافات، خدا آنان را از اوج عزّت و فضيلت، به نهايت ذلّت و سرافكندگى مبتلا ساخت
پرتوی از نور، صفحه 34
هدایت شده از گلزار شهدا
#سردار_بی_مرز 🦋
خاطرات شهید(حاج قاسم سلیمانی)🌷
♦️به روایت
📸روایت یک عکاس از 15سال همراهی با #حاجقاسم
کنار فرزندان شهدا میگفت: حالا عکس بگیر 🌸
«حاج قاسم، همیشه از دوربین📷 فراری بود. دوست نداشت از او عکس و فیلم گرفتهشود. در مواجهه با ما که کار ثبت عکس را انجام میدادیم، همیشه با ناراحتی میگفت: «نگیر، نگیر😞!» گاهی حتی کار به برخوردهای شدید و تند میرسید. البته بعدش از ما دلجویی میکرد. یکبار بعد از این اتفاق، صورت مرا بوسید😘 و گفت: بوسیدمت که بدانی دوستت دارم، مثل پسرم. اما من هم معذوریتهایی دارم...
معذوریتهای حاج قاسم اما فقط برای مناطق عملیاتی و ماموریتهای حساس بود. وقتی موقعیتهای خاصی مثل دیدار با خانواده #شهدا پیش میآمد، رفتارش کاملاً تغییر میکرد‼️
در این مواقع، خودش از عکس گرفتن استقبال میکرد. دست دور گردن فرزند #شهید_مدافع_حرم میانداخت و میگفت: حالا بگیر☺️»
#شهید_حاج_قاسم_سلیمانی
هدایت شده از گلزار شهدا
🌷با غسل شهادت🌷
💠معارفه ایشان بیست سال
قبل در تهران انجام شد.
در آن جلسه آخرین سخنران،
سردار سلیمانی بودند که کلام
خود را، با بسم الله و قرائت
بند هایی از دعای ابوحزه ثمالی
و مکارم اخلاق شروع کردند،
در ادامه، در حال گریه و اشک
گفتند:
امروز داخل کوله پشتی ام را
نگاه کردم خالی خالی بود، لذا
غسل شهادت کردم و با توکل
و امید به خدا اینجا آمدم.
🔹راوی:سردار حسنی سعدی
#شهید_حاج_قاسم_سلیمانی
هدایت شده از گلزار شهدا
گفتم: آدمها چند دسته اند؟
گفت: دو دسته....
"یا می میرند
یا #شهید می شوند...."
#شهید_حاج_قاسم_سلیمانی
عن الصادق علیه السلام: إِنَّ أَعْلَمَ النَّاسِ بِاللَّهِ أَخْوَفُهُمْ لِلَّهِ وَ أَخْوَفَهُمْ لَهُ أَعْلَمُهُمْ بِهِ وَ أَعْلَمَهُمْ بِهِ أَزْهَدُهُمْ فِیهَ.[۱]
همانا خدا شناسترین مردم، خدا ترسترین آنهاست و خدا ترسترین آنها، خدا شناسترین آنهاست و خدا شناسترین مردم، بی رغبتترین آنهاست به دنیا.
هر چه انسان علمش بیشتر باشد خوف و ترسش از خدا بیشتر میشود و متقابلاً هر کس از خدا بیمناکتر است علمش بیشتر است. یعنی علم و خوف ارتباط متقابل دارد. همچنین هر چه علم و معرفت انسان به خدا بیشتر باشد زهد و بی رغبتی انسان نسبت به دنیا بیشتر میشود. این روایت هم نشان میدهد علمی که قرآن آن را معیار ارزش انسان میداند چه علمی است. آن علم نور است، علمی که انسان را به خوف از خدا و عمل به اوامر الهی وادار میکند. البته خوف و خشیتی که در قرآن و روایات هست به این معنا نیست که العیاذ بالله خداوند یکی موجود ترسناک است. نقل شده است که : حضرت امیر علیه السلام کسی را دید که خیلی پریشان است فرمودند: چرا اینقدر پریشان هستی؟ جواب داد: از خدا میترسم. حضرت فرمودند: لازم نیست از خدا بترسی بلکه از عمل خودت بترس، از گناهانت در هراس باش، از مقام عدل الهی بیم داشته باش که بخواهد بر مبنای عمل انسان، او را کیفر مینماید[۲]، « وَ أَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَ نَهَی النَّفْسَ عَنِ الهَوَی فَإِنَّ الجَنَّةَ هِی الْمَأْوَی»[۳] و الا خود خداوند متعال که ترس ندارد چرا که جمال و کمال و زیایی مطلق است و چنین موجودی شایسته محبت است.
ا.......................
[۱] تفسیر القمی/ج۲/ص۱۴۶
[۲] ر.ک : میزان الحکمة، حدیث ۵۴۵۸.
[۳] النازعات/آیه ۴۰ و ۴۱ ؛ وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ(الرحمن/۴۶).
تقلید صحیح
بسیاری از مردم فکر می کنند تقلید از مجتهد به معنای خرید رساله و دانستن نام مرجع تقلید است و یا فکر می کنند نمی توان از مجتهدی که رساله توضیح المسائل ندارد تقلید کرد.
در حالی که تقلید در احکام، عمل کردن به دستور مجتهد است. خواه مجتهد رساله داشته باشد یا نداشته باشد و مقلد، رساله مجتهد را خریداری کرده باشد یا نه.
.توضیح المسائل مراجع , ج1 , ص15 , م2
تابعیت در تقلید
برخی از مردم فکر می کنند همسر و فرزندان در عمل به فتوای مرجع تقلید باید تابع سرپرست خانواده باشند.
در حالی که در تقلید تبعیت لازم نیست و هر کدام از اعضای خانواده باید از مجتهدی که برتر تشخیص داده است، تقلید کند.
استفتائات امام خمینی، ج1، ص13، س24
پرسمان مذهبی
آیا تشبیه بعضی انسانها به حیوان در قرآن جسارت و ناسزاگویی نیست؟
پاسخ : با نگاهی به منافع حیوانات و عملکرد بعضی انسانها، تشبیه اولئک کالا نعام بل هم اضل ( سوره اعراف،آیه 179. ) را حق و منطقی مییابیم؛
گرانترین لباس انسان، ابریشم، از حیوانات است.
مهمترین غذای انسان، شیر و عسل و گوشت و ماست، از حیوانات است.
حیوانات وسیله بارکشی و شخم زدن و منبع درآمد و اشتغال هستند.
تمام کارخانههای پشم ریسی، چرم سازی، لبنیاتی و مرغداری و دامداریها کارشان به حیوانات وابسته است.
حیوانات بعضی معلم بشرند. کلاغ، دفن مرده را به فرزند آدم و نسل او آموخت.
بعضی گزارشگر انبیا میشوند؛ تار عنکبوت پیامبر اسلام در غار حفظ کرد.
حیوانات قبل تربیت و آموزش هستند و لذا شکار سگی که آموزش دیده حلال است.
حتی حیوانات آزار دهنده مثل مار، تنها کسانی را میگزند که به آنها نزدیک شده باشند.
با توجه به مطالب فوق، آیا انسانهایی که از دور مردم آزاری میکنند و مناطق دور دست را بمباران و موشک باران میکنند، از ما بدتر نیستند؟
افرادی که شبانه روز برای مردم حیله و خدعه میکنند و به خاطر رسیدن به هوسهای بیانتهای خود نسل انسان را به تباهی میکشند، از حیوانات بدتر نیستند؟
آدمهایی که یک تنه صدها پرونده جرم و جنایت دارند، از درندهترین حیوانات پستتر نیستند؟
سوال: چگونه میتوانیم حقایق را آن گونه که هست، ببینیم؟
پاسخ : قرآن میفرماید: اتقوا الله و یعلمکم الله ( سوره بقره،آیه 282.) از خداوند پروا کنید تا خداوند، حقیقت را به شما بیاموزد.
تقوی به معنای دوری از انواع بدیها و زشتیهاست.
آری، افراد آلوده از درک بسیاری حقایق محرومند.
کسی که تعصب قومی، حزبی، نژادی و... دارد، حق را آنگونه که هست نمیفهمد، مثل کسیکه عینک سرخ گذاشته و همه چیز را سرخ میبیند و شلغم را لبو میپندارد و اگر عینک سبز بگذارد، کاه را علف میبیند.
اگر آینه را صیقل دهیم، عکس را درست نشان میدهد.
آئینه دل نیز باید صیقلی باشد تا معارف را درک کند.
دلهای کینه دار مثل ظرفهای آلوده است که اگر آب تمیز هم در آن ریخته شود، آلوده میشود.
گناه غباری است که نمیگذارد انسان واقع بین باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ توضیحات دقیق رهبر معظم انقلاب درباره خلط «نشاط» و «رقص»
هدایت شده از ماون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴پروژهی #قم_هراسی از کجا کلید خورد؟
افشاگری رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم:
🔹همزمان با قم در بیش از ۱۵ استان موارد مشابه به ابتلای ویروس کرونا بود
🔹اولین تشخیص کرونا در کشور با اصرار پزشکان قمی و خلاف پروتکل های وزارت بهداشت انجام شد!
🔹با قرنطینه قم هم دردی دوا نمیشد چون همزمان بیش از ۱۵ استان درگیر کرونا بودند
🆔 @boordar
حکمت مطهر
داستان یوسف داستان انَّهُ مَنْ یتَّقِ وَ یصْبِرْ است؛ یعنی قرآن میگوید: تو هم یوسف باش. تمام امکانات و شرایط برای کامجویی فراهم شده و حتی راه فرار بسته است ولی در عین حال، عفت خود را حفظ میکند و درهای بسته را به روی خود باز میکند. یوسف #جوانی عزب و بدون زن شده است؛ شرایط را فراهم کرده و خطر جانی برای او ایجاد کرده که یا کام میدهی و یا تو را به کشتن خواهم داد و خون تو را خواهم ریخت. اما یوسف چه میکند؟ دست به سوی خدا برمیدارد و میگوید: رَبِّ السِّجْنُ احَبُّ الَی مِمّا یدْعونَنی الَیهِ . پروردگارا! زندان برای من از آنچه این زنها مرا به سوی آن دعوت میکنند بهتر است؛ خدایا مرا به زندان بفرست ولی به چنگال این زنها گرفتار مکن؛ امکان و قدرت اعمال شهوت دارم، ولی نمیکنم. قرآن اینطور تعلیم میدهد.
📙انسان کامل ص ۱۱۶
یادی از شهدا
شهید دکتر احمد رحیمی
با اینکه از فرماندهان سپاه خراسان بود، اما کمتر کسی از مسئولیتش در جبهه خبر داشت. همیشه با لباس بسیجی ظاهر میشد. یک روز داخل سنگر فرماندهی، با دیگر فرماندهان از جمله شهید رحیمی بودیم. یکی از بچههای شوخ طبع، لبه چادر را کنار زد و خیلی آمرانه گفت: «این معاونم کجاست؟ بگویید رحیمی بیاید. » آقای رحیمی لبخندزنان اجازه گرفت و از چادر خارج
شد. اگر غریبه ای بود، فکر میکرد ایشان یا مسئولیت ندارد یا واقعاً معاون است. البته مسئولیت هم نداشت. میگفت: «سه ماه در جبهه بودم، با بسیجی زندگی کردم، در این مدت فهمیدم که من حتی بند کفش یک بسیجی هم نیستم! حالا چطور راضی شوم که مسئولیت قبول کنم؟ من آرپی جی زدن را به فرماندهی ترجیح میدهم». [۱]
----------
[۱]: خدیجه ابول اولا، افلاکیان، مشهد، کنگره سرداران شهید خراسان، ۱۳۸۱، چ ۱، ص ۱۵۷.
[ظرافت های اخلاقی شهدا - صفحه ۱۸]
جرعه ای از نهج البلاغه
حکمت دوم
ازری بِنَفسِهِ مَنِ استَشعَرَ الطَّمَعَ وَ رَضِیَ بِالذُّلِّ مَن کَشَفَ عَن ضُرِّهِ وَ هانَت عَلَیهِ نَفسُهُ مَن اَمَّرَ عَلَیها لِسانَهُ:
کسی که حرص را شعار خود قرار دهد خود را خوار کرده است و کسی که راز گرفتاری خود را فاش سازد تن به ذلت داده است و آنکه زبان خویش را بر خود فرمانروا سازد مقام و منزلتش از بین خواهد رفت.
خوشا آنان كه با ته همنشينند
هميشه با دل خرم نشينند
همين بي رسم عشق و عشقبازي
كه گستاخانه آيند و ته بينند
[اشعار باباطاهر]
خوشا آنانكه تن از جان ندانند
تن و جاني بجز جانان ندانند
بدردش خو گرند سالان و ماهان
بدرد خويشتن درمان ندانند
[اشعار باباطاهر]
🍃بسمـ اللهـ الرحمنـ الرحیمـ 🍃
#برگی_از_خاطرات_دلیران 🇮🇷
#رمان_حسین_پسر_غلامحسین 📖
زندگینامه و خاطراتِ "شهید محمد حسین یوسف الهی":
🔸دوران دبیرستان(به روایت مادر)
صفحات ۳۹_۳۷
#پارت_سیزدهم 🦋
《دبیرستان شریعتی》
شب، من و محمدحسین داخل شبستان #مسجد_جامع نشسته بودیم و راجع به پیام #امام درباره تعطیلی مدارس صحبت میکردیم.
محمدحسین به این فکر بود که کاری کند تا هرطورشده فردا مدرسه تعطیل شود.
بالاخره نقشه ای طرح کرد!
قرار شد همان شب وارد عمل شویم.برای اجرای این نقشه نیاز به اسپری در رنگ های مختلف بود؛
آن را تهیه کردیم و حوالی ساعت ده به طرف مدرسه شاهپور راه افتادیم.🕙
نقشه ما، تغییر نام مدرسه از شاهپور به "شریعتی" بود و دیگر اینکه دانش آموزان باید از #اطلاعیه امام آگاه میشدند.
وقتی به مدرسه رسیدیم،کسی در محوطه نبود!
کوچه خلوت و بن بست بود.محمدحسین که خطش از من بهتر بود، اسپری را برداشت، بزرگ روی سردرِ مدرسه نوشت:
《دبیرستان پسرانه دکتر شریعتی》
و بعد پایین آمد.
دوتایی محوطه را گشت زدیم، نه خبری از نیروهای گشتی که شهر را قرق کرده بودند، بود و نه از عابر پیاده. نقشه اول اجرا شد و به خیر گذشت.✌️
کنار تابلوی مدرسه ، تخته سنگ سفید و تمیزی بود که خیلی به درد شعار نوشتن میخورد.
روی آن نوشت:
"به فرمان امام خمینی اعتصاب عمومی است"
تا فردا وقتی دانش آموزان می خواهند وارد مدرسه شوند، آن را ببینند و مدرسه تعطیل شود.
همان لحظه به ذهنمان رسید که شاید مسئولین مدرسه آن را ببینند و پاک کنند، تصمیم گرفتیم بالای سر آب خوری مدرسه شعاری بنویسیم که هم از دید مسئولین مخفی باشد و هم بیشتر بچه ها آن را ببینند.
محمدحسین بلافاصله از دیوار بالا رفت و خودش را به آب خوری رساند.
آنجا نوشت:
" مرگ بر این سلسله پهلوی"
من هم این طرف کشیک می دادم.
وقتی کارمان تمام شد، از نیمه شب گذشته بود.
باورکنید ما خودمان هم روی برگشت به خانه را نداشتیم، اما کارمان کمی طول کشید.