eitaa logo
مسجد ۱۴ معصوم روستای صرم
202 دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
5.2هزار ویدیو
99 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
مسابقه بزرگ امام رمضان3 « آیات المهدی ٣ »         ✍️ امروز نیز به یکی دیگر از «آیات المهدی» می‌پردازیم که همانطور که قبلاً عرض شد، این آیات را مفسرین، با بهره‌گیری از روایات تفسیری و تبیینی اهل‌بیت (ع)، ناظر به موضوع مهدویت و مسائل و معارف پیرامون آن می‌دانند؛ 💠 «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ🔹الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ🔹أُولئِک عَلَیهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِک هُمُ الْمُهْتَدُون»: «و قطعاً شما را به چيزى از [قبيلِ‏] ترس و گرسنگى، و كاهش در اموال و جان‌ها و محصولات مى‏آزماييم و مژده ده به شكيبايان و استقامت کنندگان!🔹کسانی که هرگاه مصیبتی به ایشان می‌رسد، می‌گویند: «ما از آنِ خداییم و به‌سوی او باز می‌گردیم!» این‌ها، همان‌ها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده و از هدایت‌یافتگانند!» (بقره/ ١۵۵ تا ١۵٧) در بیان اجمالی این آیات، ابتدا باید به دو نکته مهم دقت نمود: 1️⃣ در بین سنت‌ها و قوانين الهی، قانونی به نام «ابتلاء و آزمایش» وجود دارد و تمامی انسان‌ها، طبق این سنت الهی، می‌بایست در این آزمون بزرگ شرکت نموده و غربالگری شوند! 2️⃣ خداوند در مقاطع مختلف تاریخی، به گونه های مختلفی، بشر را آزموده و گاهی این آزمایش الهی، فردی و گاهی اجتماعی (لَنَبْلُوَنَّكُمْ) است که طبق روایات اسلامی، ابتلاعات و آزمایش‌های دوره آخرالزمان زمان بیشتر جنبه اجتماعی و عمومی دارد و از سخت‌ترین آزمون‌ها در طول تاریخ است! چراکه حجم سنگینی از بلایا و ابتلاعات در این دوره به وجود می‌آید، لذا مفسرین آیات فوق‌الذکر را، مصداق دوره آخرالزمان دانسته‌اند و در ذیل این آیات، روایاتی از اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) ذکر کرده‌اند که دلالت بر این موضوع دارد، چنانچه امام صادق(ع) در تبیین این آیات می‌فرمایند: «همانا در پیش روی قائم ما، برای مؤمنین، از سوی خداوند نشانه‌هایی خواهد بود...چنانچه خداوند فرموده: 👈«وَ لَنَبْلُوَنَّکمْ»: یعنی پیش از قیام حضرت قائم، شما مؤمنین را (به موارد زیر) خواهم آزمود! 👈«بِشَی‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ»: آنان را به ترس از سوی حاکمان (و طاغوت های فاسد زمان)؛ 👈 «وَ الْجُوعِ»: و ابتلای به گرسنگی، با بالا رفتن قیمت‌ها (گرانی و تورم)؛ 👈«وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ»: و (مشکلات مالی) و کساد شدن تجارت و کمی سود؛ 👈«وَ نَقْصٍ مِنَ...الْأَنْفُسِ»: و از دست دادن جان‌ها یعنی مرگی سریع و فراگیر (به‌گونه‌ای که طبق برخی روایات، مردم از دفنشان عاجز می‌مانند)؛ 👈«وَ نَقْصٍ مِنَ...الثَّمَراتِ»: و نقصی در میوه‌ها یعنی کاهش برداشت محصول و برکات زمین؛ 👈«وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ» در این هنگام صبر کنندگان را به تعجیل قیام حضرت قائم بشارت دهید!» (الغيبة للنعمانی، ج۱، ص۲۵۰) ✍️ از آنچه گذشت، نتیجه می‌گیریم که: 1️⃣ گویا دوران غیبت، دورانِ نیروسازی برای برنامهٔ جهانی اصلاح عالَم است، لذا انسان‌ها در کورهٔ حوادث و آزمون‌های سخت قرار می‌گیرند تا غربالگری شده و مشخص شود چه کسانی همچنان راست‌قامت و ثابت‌قدم بر حق، و راضی به رضای خدای حکیمند، تا قابلیت همراهی حضرت مهدی (عج) را پیدا کنند! 2️⃣ بر اساس این آیات، مشخص می‌شود که انسان‌های مؤمنی که در برابر آزمایش‌های سخت دوره آخرالزمان، مقاومت و پایداری نمایند، مورد بشارت الهی قرار گرفته: «وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ»، و الطاف و رحمت خداوند شامل حالشان شده و هدایت‌ می‌شوند: «عَلَیهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِک هُمُ الْمُهْتَدُون» و بالاخره شایستگی یاری و همراهی امام خود را به‌دست آورده و خداوند نیز ظهور و حکومت عدل مهدوی را به آنها عطاء می‌نماید!
✍برخی پدر و مادرهای امروز👇 👈آموزش : 🚩 از ۵ سالگی 🚩 زبان از ۶ سالگی 🚩نقاشی ۵ سالگی 🚩 ۱۳ سالگی 🚩 پهباد ۷ سالگی 🚩 ۶ سالگی آموزش همه چیز قبل از موعد 👈حالا همین پدر و مادر ها:👇 🚩 : هنوز بچه است زوده 🚩 : هوا گرمه اذیت میشه 🚩 : حالا چند سال دیرتر چیزی نمیشه 🚩 و عفت: هنوز بچه است چیزی نیست که! 🚩کلا پای که وسط میاد یعنی همون چیزی که انسان رو تبدیل به یک آدم قوی و قدرتمند و با اراده می کنه هنوز بچه است 📖 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به برخی از کودکان نگاه کردند و فرمودند: وای بر اولاد از دست پدرانشان! سؤال شد یا رسول الله: آیا از پدران مشرکِ آنان؟ 👈 فرمودند:خیر، از دست آنها، چون واجبات دین را به فرزندانشان نمی آموزند و اگر اولاد آنها بخواهند، بیاموزند، آنان را می کنند. و تنها به این قانع هستند که فرزندانشان از مال چیزی را به دست آورند. من از آنها بیزارم و آنها هم از من بیزارند. 📚[1)بحارالانوار، ج ۲۳، ص ۱۱۴. 📚[2] مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۶، روایت ۱. 📚[3] طبرسى، فضل بن حسن، مکارم الاخلاق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دعای روز ششم ماه مبارک رمضان 💠 🔹اللَّهُمَّ لاَ تَخْذُلْنِي فِيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ وَ لاَتَضْرِبْنِي بِسِيَاطِ نَقِمَتِكَ 🔸 اى خدا مرا در اين روز بواسطه ارتكاب عصيانت خوار مساز و به ضرب تازيانه قهرت كيفر مكن 🔹و زَحْزِحْنِي فِيهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِكَ بِمَنِّكَ وَ أَيَادِيكَ يَا مُنْتَهَى رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ 🔸و از موجبات خشم و غضبت دور گردان به حق احسان و نعمتهاى تو به خلق اى منتهاى آرزوى مشتاقان.
احکام رمضانیه (6).mp3
3.52M
رمضانیه6 🔻حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحیدپور 🎙 حکم اهداء خون، آندوسکوپی و استفاده از شیاف در ماه مبارک رمضان چیست؟
💠 حدیث روز 💠 ⭕️ بدبخت واقعی در ماه مبارک رمضان 🔻پيامبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌وآله: إنَّ الشَّقِيَّ حَقَّ الشَّقِيِ مَن خَرَجَ مِنهُ هذَا الشَّهرُ و لَم يُغفَر ذُنوبُهُ ❇️ بدبخت واقعى كسى است كه اين ماه (رمضان)را پشت سر گذارد و گناهانش آمرزيده نشود. 📚 ميزان الحكمه، ح 7458 ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت روزه گرفتن 6 روزه و صبر «صبر» از خصایلی است که در اخلاق اسلام بر آن بسیار تأکید شده است; انسان مسلمان در زندگی فردی و اجتماعی خویش در راه هدفهایی مبارزه می‌کند و با مشکلاتی نیز روبرو است، بدون خصلت صبر، پیروزی بر مشکلات و رسیدن به هدفها آسان نیست. صبر و تحمل بر نیروی مقاومت و پایداری آدمی می‌افزاید و اراده را توانا می‌سازد، هیچ جامعه ایی اگر تحمل ناگواریها را نداشته باشد بر مشکلات خویش و بر دشمنان خود نمی تواند پیروز گردد، با صبر و مقاومت است که می‌توان به پیکار ستمگران رفت، و دست استعمارگران را کوتاه نمود; و روزه - بویژه در روزهای گرم و طولانی تابستان که فشار تشنگی طاقت فرسا می‌شود - به طور چشمگیری به انسان صبر و مقاومت می‌بخشد، و تحمل رنج و سختی را بر آدمی آسان می‌سازد. در حدیث از حضرت امام باقر (علیه السلام) است که در آخرین جمعه از ماه شعبان پیامبر گرامی (صلی الله علیه وآله وسلم) در ضمن خطبه مبارکه اش ماه رمضان را ماه صبر نامیده اند: «شَهْرُالصَّبْرَ وَاِنَّ الصَّبْرَ ثَوابُهُ الْجَنَّةُ» (ماه رمضان، ماه صبر است و همانا که پاداش صبر بهشت است). [۱] ---------- [۱]: (۱) - کافی ج ۴، ص ۶۶.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احکام روزه 6 حکم ضرر داشتن روزه1 الف_ کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربه‌ی شخصی حاصل شده باشد یا از گفته‌ی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر. ب_ ملاک تأثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن، تشخیص خود روزه‌دار نسبت به خودش است، بنابراین اگر پزشک بگوید روزه ضرر دارد، اما او با تجربه دریافته است که ضرر ندارد باید روزه بگیرد، همچنین اگر پزشک بگوید روزه ضرر ندارد ولی او بداند روزه برایش ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مسابقه بزرگ امام رمضان 4 « آیات المهدی ۴» امروز نیز به یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم می‌پردازیم: «يُؤتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ»: «(خداوند) حكمت و بينش را به هر كس بخواهد (وشايسته ببيند) مى دهد و به هركس حكمت داده شود، همانا خيرى فراوان به او داده شده است و جز خردمندان (از اين نكته را) متذكّر نمى گردند». [بقره/٢۶٩] ✅ برای بررسی این آیه، ابتدا باید «حکمت» را معنا کنیم؛ «حكمت» در زبان عرب، نشان از استواری و اتقان دارد و به علوم محكم و متقن اطلاق می‌شود، آن چنانكه هيچ رخنه و يا سستى در آن علوم نباشد و در این آیه، مفسرین، «حکمت» را به معنى معرفت و شناختِ اسرار و آگاهى از حقايق و رسيدن به حقّ دانسته‌اند، كه خداوند به بعضى از افراد به خاطر پاكى و تقوى و تلاش و ایجاد ظرفیت، آن را عطاء مى كند، تا آنان، وسوسه هاى شيطانى را از الهامات الهى باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخيص دهند و به خير كثير دست یابند! ✍️ اهل بیت عصمت و طهارت در روايات متعدد، معنی حکمت در این آیه را بیان نموده‌اند، ازجمله: 1️⃣ امام صادق(ع) فرمودند: (مراد از حکمت)، اطاعت خداوند و شناخت امام (زمان) است!»: «هی طاعةالله و معرفةالإمام». (المحاسن، ج١، ص١۴٨) 2️⃣ همچنین حضرت در روایت دیگری فرمودند: «(مراد از حکمت) شناخت امام (زمان) و دوری از گناهان بزرگ است»: «معرفة الإمام و اجتناب الكبائر...». (تفسير العياشی، ج١، ص١۵١) 3️⃣ و در برخی روایات نیز «حكمت» را، به معنای، معرفت و تفقّه در دين دانسته‌اند. [تفسير نورالثقلين، ج ١، ص ٢٨٧] ✅ نکته بعدی، درباره تعبیر «مَنْ یشاءُ» است که به معنی «خدا به هر كس بخواهد، حکمت می‌دهد!» آمده؛ که باید بدانیم مشیت الهی هم حکیمانه است، و در اینجا خواست خداوند، بدین معناست که خدا حکمت را به کسی که قابلیت، ظرفیت و شایستگی لازم را در خود ایجاد کند، عطاء می‌نماید! همانطور که هیچ انسان عاقلی، «شیر» پرمنفعت و گوارا را در ظرف کثیف و شکسته نمی‌ریزد! پس فیض الهی برای همه انسان‌ها، جاری و ساری است، اما افراد باتوجه به میزان تلاش و ایجاد ظرفیت، از فیوضات الهی بهره‌مند می‌شوند! لذا معرفت امام زمان، که حکمت و عطيه بزرگ الهی است فقط شامل کسانی می‌شود که ظرفیت لازم برای دریافت آن را فراهم نمایند! ✅ نکته دیگر در این آیه «أُوْلُواْ الأَلْبَابِ» است‌؛ «ألباب» جمع «لُبّ» به معناى مغز است، لذا صاحبان عقل و خرد ناب را «اولوا الالباب» می‌گویند که با تفکر و سعی و تلاش به دنبال حکمت رفته و آن را دریافته و به سعادت واقعى دست می‌یابند! ✅ نکته مهم دیگر در این آیه، تعبیر «خَيْراً كَثِيراً» است که از «حکمت» به‌عنوان خیر کثیر و به تعبیر دیگر، «کوثر»، سخن به میان آورده و این بدین معناست که همه‌ى دنيا متاع قليل است، (قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ) [نساء، ٧٧]، ولى «حكمت»، خير كثير است! لذا اگر همه امكانات مادّى، فداى دست يابى به حكمت و معرفت به امام زمان (عج) گردد، ارزش دارد! چراکه حكمت، مادر و شاه کلید همه‌ى خيرات است! ✍️ از آنچه گذشت، نتیجه می‌گیریم که مهم‌ترین مصداق‌ حکمت، مسئلهٔ شناخت امام زمان (عج) است و اگر کسی به این نعمت بزرگ دست‌ یابد، به خیر کثیر و کوثر، دست‌یافته و برکت و سعادت دو جهان را از آن خود کرده است و اگر کسی از این نعمت بزرگ محروم شد، حیات و مرگ او مانند حیات و مرگ مردم در زمان جاهلیت است که هیچ بهره‌ای از حقیقت و حکمت نداشتند.