eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞شهید بهشتی 📌برادر من، خواهر من، بکوشیم. ⭕️اسلام، شهروند پفیوز نمی خواهد! . | 🆔@cultural_governance
🔹تبیین مسائل مردم یا حاکمیت؟ 🔸یکی از ضعف های بارز فعالیت های انجام شده در حوزه جهاد تبیین این است که مردم صرفا در جایگاه مخاطب تبیین قرار گرفته اند و گویی هیچ گونه نقش فعال و اثرگذاری در این میدان ندارند. 🔸 نهادها با انتخاب موضوعات متناسب با فعالیت های خود به برگزاری دوره های آموزشی، نشست و همایش با هدف تبیین گری می پردازند و در خوش بینانه ترین حالت صرفا میتوانند گره ذهنی جامعه اهل نظر را باز کنند و در سطح کلان مطلقا ربط و نسبتی با مردم، نیازها و دغدغه های ایشان برقرار نمی کنند و این رویکرد به منزله عدم فهم دقیق معنای جهاد است. 🔸اینکه در لایه شناسایی مسائل جهاد تبیین به مردم به عنوان مرجع شناسایی مساله نگریسته شود یا مخاطبان تبیین، سیاستگذاری و جهت گیری جهاد تبیبن متفاوت خواهد شد. سه شنبه ۳۱خرداد ماه ساعت۲۱ گفتگوی زنده در صفحه هاتف @farhang_markaz_baressi 🆔https://ble.ir/1400_3_9🔹
✍️ایران 1404 در عرصه فرهنگ. بنده به معنای واقعی کلمه، احساس نگرانی میکنم و حقیقتا دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی بخاطر آن، گاهی ممکن است نصف شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرع کند. . ۱۳۷۳/۴/۲۲ دغدغه فرهنگ،،،، دغدغه یعنی نگرانی، نگرانی زیاد،، بیش از حد تصور اگر کسی در موضوعی دغدغه داشته باشد قاعدتا این دغدغه او. را به عمل میکشاند... مقام معظم رهبری دامت برکاته بعنوان کسی که گران بارترین مسئولیت را در نظام جمهوری اسلامی دارند از دهه هفتاد بارها و. بارها و به کرات و. در شکل ها متفاوت و روش های گوناگون این موضوع را با مسئولین ذیربط در میان گذاشتند، یکیار از آنها بعنوان اصحاب بدر یاد. کردند و. گاهی ایشان را در خطوط مقدم جهاد فرهنگ خطاب کردند... هر چند ایشان در ابتدای بیان این دغدغه بنا ندارند از این دغدغه با مردم سخن بگویند اما بارها و بارها این موضوع را مور مداقه قرار دادند و راهکار ارائه نمودند...... اما آقایان مسئول و اساتید دانشگاهو. سایر ارگانها اگر نگوییم این موضوع را به بازی گرفتند باید بگوییم که خوش خوشان از کنار آن عبور کردند.. تا جایی که معظم له در تاریخ ۱۳۹۶/۳/۱۷ فرمان آتش به اختیار میدهند... : «من به همه‌ی آن هسته‌های فکری و عملیِ جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتّباً میگویم: هرکدام کار کنید؛ مستقل و به‌قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار.» توقع این است که حال که میدان دار جوانان شدند کمی به سمت قله پیش برویم اما هنوز بعضا آهنگ حرکت چنان کوک نشده است که معظم له باز هم در فرمایش اخیرشان از فرهنگ می گویند و نقص موجود در آن.... باید کاری کرد و فضای فرهنگی ولنگار را برای آنکه جوانان بیشتری را از دست ندهیم؛ مدیریت کرد..... | 🆔@cultural_governance
وضعیت فرهنگی حاصل رفتار‌های سلیقه‌ای مدیران است نه سیاست‌گذاری! 📍در گفتگو با محمد صادق کوشکی میخوانید؛ 🔸بعضی‌ها معتقدند فضای داخلی قانون‌مند یعنی یک فضای مجازی داخلی، در حالی که قانون مندی ربطی به داخل و خارج ندارد. وقتی چارچوب‌های منافع ملی، امنیت داخلی، حریم خصوصی افراد و... رعایت شود فرقی میان پیام رسان داخلی وخارجی نیست 🔹نگاه بودجه‌ای و نگاه مالی به مساله فرهنگ خود یک آفت است. در نگاه فرهنگی می‌گویند که شما شعور و دانش را تزریق کن و فرهنگ درست می‌شود، ولی متاسفانه مدیران ما فکر می‌کنند باتزریق پول می‌توان فرهنگ را اصلاح کرد 🔸حدود ۳هزارمیلیاردتومان برای تهیه محتوای مناسب در نظر گرفته‌شده، اما اگر ضابطه تولیدمحتوا نداشته باشیم همان نهاد‌هایی که برایشان نقش تعیین‌شده خود عامل مخرب میشوند. اساساً هیچ سیاست‌گذاری نمی‌بینم بلکه همه رفتار‌ سلیقه‌ای مدیران بی‌بهره از سوادفرهنگی است. 🧷farhangesadid.ir/0001Et | 🆔@cultural_governance
🔘احساس خطر در قلمرو فرهنگ عمومی 🖊بررسی کارنامه فرهنگی چهار دهه پس از انقلاب در گفتگو با سینا کلهر؛ بخش اول 🔹در حوزه‌های قلمرو روابط اجتماعی، اخلاق عمومی و اجتماعی که بسیار مهم و بنیادی است و اساس روابط اجتماعی یک جامعه را شکل می‌دهد، دچار مشکل و چالش جدی شده‌ایم و در برخی مناسبات مثل معاملات اقتصادی بین افراد دچار عقب‌گردهای جدی شده‌ایم. خیلی کم پیش می‌آید که افراد این تصور را داشته باشند در کالایی که خریده‌اند و یا معامله‌ای که کرده‌اند، سود کرده‌اند. 🔹ضریب رسانه باعث شده که احساس خطر یک صورت هیولاواری به خود بگیرد. یعنی این احساسات ما از ناملایمت های فرهنگی خیلی بیشتر از واقعیت‌هایی است که در جامعه وجود دارد. 🔹چرا آدم‌ها احساس می‌کنند که وضعیت بدتر شده؛ برای اینکه احساس می‌کنند در تمام حوزه‌های روابط اجتماعی، مدام دچار حیله و نیرنگ و فریب‌اند. یعنی آن وجه صادق بودن و قابل‌اعتماد بودن افراد خیلی تنزل پیداکرده است. این باعث شده که ما در این قلمرو فرهنگ عمومی، بسیار و بسیار احساس خطر کنیم. 📎farhangesadid.com/00016O | 🆔@cultural_governance
🔵 اپلیکیشن «منادی بالقرآن»، جامع ترین نرم افزار قرآنی و معنوی جهان اسلام 🔸 حاوی تمامی محتوای مذهبی مورد نیاز 🔹 قرآن، نهج البلاغه، صحیفه، ادعیه و زیارات، روایات، تفاسیر، احکام، کتب مذهبی 🔸 قسمت چندرسانه ای شامل: صوت قرآن، ترتیل، ترجمه ی گویای فارسی، تلاوت مجلسی، ادعیه،نهج البلاغه، مداحی، نماهنگ، سخنرانی، تواشیح و ... 🔹 برگزاری مسابقات، کلاسهای مجازی، طرح های همگانی و ایجاد محفلهای قرآنی و معنوی 🔸 امکان برنامه ریزی برای مطالعه قرآن و مابقی محتوای موجود در منادی 🔸 تقویم حرفه ای با مناسبتهای جامع اسلامی، اذانگو، یادآور و ... 🔴 لینک دانلود از کافه بازار: https://cafebazaar.ir/app/quran.elm.karevan.belquran 🔴 لینک دانلود مستقیم: https://dl.karevanelm.ir/Download/Monadi/belquran.apk 🆔@cultural_governance
🎥 افزایش ۵۷ درصدی مصرف قلیان توسط دختران ‌‌‌‌ "مسجدی" دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات: آمار نشان می‌دهد ١٢ درصد مردم در کشور سیگار و قلیان می‌کشند، ٨٨ درصد مردم در مقابل اینها یا آسیب می‌بینند یا از جیب شان خرج سلامتی آنها می‌شود. ‌‌‌‌ مصرف قلیان در دختران ۵٧ درصد و در پسران ١٧ درصد افزایش پیدا کرده است. ‌‌‌نوجوانان می‌گویند برای گذراندن اوقات فراقت امکانات تفریحی و ورزشی رایگان نداریم. | 🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞شهید چمران ای حیات! با تو وداع می کنم، با همه ی مظاهر و جبروتت. ای پاهای من! می دانم که فداکارید! و به فرمان من مشتاقانه به سوی شهادت_صاعقه واربه حرکت در می آیید; اما من آرزویی بزرگ تر دارم. | 🆔@cultural_governance
مشاور مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری بخش حجیمی از دستگاه های فرهنگی باید تعطیل شود! فرهنگ تنها حیطه‌ای است که نمی‌توان مسئول خاصی را به بازخواست و پاسخگویی درمورد مسائل مختلف کشاند و لذا در حوزه فرهنگ دستگاه و مسئول مشخصی پاسخگو نیست. 🖇b2n.ir/a64583 🆔@cultural_governance
به نام خدا برای اهالی فرهنگ و کسانی که دغدغه مند هستند برای آینده و جوانانش : کاشان شهری که شهرت به گل و دارد و پشتوانه ای از تمدنی چند هزار ساله در دل تاریخ... سالانه هزاران گردشگر به این شهر سفر میکنند و از مراکزی همچون بازار تاریخی کاشان بازدید مینمایند. بازار تاریخی کاشان چندین ورودی اصلی دارد که یکی از آن ها در خیابان واقع شده است،ورودی ای به نام خیابانی پر رفت و آمد و محل گشت و گذار مسافران بازدید کننده از بازار کاشان.... در خیابان محتشم کاشان که تمام آن را در پنج دقیقه با موتور سیکلت میتوان طی کرد ، با یک نگاه گذرا و بدون دقت ۱۶ مغازه ی فروش دخانیات دیده میشود، که به صورتی علنی و آشکار، تابلو و نئون های آن ها معلوم است (البته مغازه های بیشتری وجود دارد ) شهری که در اذهان مسافرین با نام گل و گلاب و و‌ قرین است، در نگاه اول جلوه ای زشت و زننده برای عرضه کردن شده است.... مساله به اینجا ختم نمیشود؛ اگر مساله گردشگران را نادیده بگیریم، با یک تقسیم ساده می بینیم که فقط در این خیابان، در هر یک دقیقه چند مغازه دخانیات در دسترس مردم و جوانان است. این فقط اوضاع یک خیابان شهر است ، حال اگر مغازه هایی که غیر رسمی ولی به طور قانونی دخانیات می فروشند و لوازم استعمال دخانیات را در دسترس مردم قرار می دهند و مغازه ها و مکان هایی که به طور غیر علنی و غیر قانونی اقدام به فروش این محصولات میکنند، به تعداد کل مغازه های دخانیات فروشی شهر اضافه کنیم و تقسیم بر تعداد افراد شهر و یا فقط جوانان شهر کنیم ... به نظرتان چه عددی می شود ؟! آنجایی غم انگیزتر میشود که این عدد را با عددسرانه مکان های فرهنگی، و یا حتی فضای سبز مقایسه کنیم... این یعنی به راحتی امکانات و اسباب انحراف و بدبختی مردم را مهیا کرده ایم .... یعنی به راحتی مسئله ی سلامت جسمی و روحی چند نسل را به سخره گرفته ایم ، امکانات شهر را در راستای ترویج دخانیات به کار گرفته ایم، دخانیات من جمله را به راحتی عرضه میکنیم و از سوی دیگر در و سعی در منع جوان از دخانیات داریم آن هم به اصطلاح با کار فرهنگی.... شاید نقطه تلخ این سخن جایی باشد که این خبر به گوش میرسد: برخی از عناصر فرهنگی،مثل معلمین بازنشسته و... نیز برای کسب سود مالی اقدام به راه اندازی مغازه دخانیات فروشی کرده اند..... و سوال اصلی : چه باید کرد ؟! ما چه کاری میتوانیم بکنیم ؟ به نظرم باید یک اقدامی صورت بگیرد که در قدم اول جلوی ترویج بی رویه و قارچ گونه مغازه های گرفته شود .... باید با پیگیری و مطالبه از اداره و سازمان های مربوطه مانع رشد این نوع کاسبی فساد آور شد .... البته این کار نیز اراده جمعی اهالی فرهنگ و دغدغه مند را می طلبد و بدیهی است اقدامات فردی چندان راه به جایی نخواهد برد... یعنی شکل گیری یک شاید در اذهان این اشکال جولان دهد که: مگر نه این است که دخانیات فروشی به این صورت شغلی است قانونی که در جامعه اصناف و بازاریان مطرح است و این مغازه ها هم دارند. پس چگونه باید مانع شد؟!؟ جواب و‌ راه حل در گرو دو نقطه است: یک. استفاده از خود قانون و تکیه بر آن،در موراد منع و مبارزه با دخانیات دو. استفاده از ظرفیت های گروه ها و نهادهای مردمی مانند گروه های فعال محیط زیستی،یا گروه هایی که متشکل از افراد رها شده از چنگال و دخانیات هستند... از سوی دیگر. شاید برخی چنین اشکال کنند که مساله دخانیات،مساله یک خیابان و یک شهر خاص مانند کاشان نیست،بلکه مساله ای است جهانی و در ایران هم به دلیل سود فراوان این کار، بزرگترین نفع برنده در این میان است.... هر چند سخن درستی است، لیکن این سبب حذف صورت مساله نمیشود،بلکه اقدام در سطح وسیع تر و باری سنگین تر بر دوش اهالی فرهنگ برای مبارزه با ترویج دخانیات خواهد گذاشت... ✍️امیر خندان 🆔@cultural_governance
◀️خودمراقبتی، تکنیک سواد رسانه‌ای 🔰۳۸ درصد مردم در ۴۰ کشور جهان از خواندن اخبار خودداری می‌کنند ⭕️ براساس نظر کارشناسان، یکی از راه‌های تسکین دردها و عوارض ناشی از اخبار منفی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی به وفور یافت می‌شود، اجتناب از خواندن اخبار به صورت کلی است. ⭕️براساس یک پیمایش رویترز در ۴۰ کشور جهان، ۳۸ درصد از پرسش‌شوندگان در مواجهه با اخبار منفی، نخستین راهی که در پیش می‌گیرند؛ این است که اخبار نمی‌خوانند. نکته قابل توجه این است که این آمار در سال ۲۰۱۷، ۲۷ درصد بوده و ظرف پنج سال، ۱۱ درصد رشد داشته است. هر چه اخبار منفی بیشتر، اجتناب از خبرخوانی بیشتر! ⭕️نکته قابل توجه دیگر صدرنشینی برزیل، بریتانیا و آمریکا در این فهرست است. براساس این پیمایش، ۵۴ درصد برزیلی‌ها، ۴۶ درصد بریتانیایی‌ها و ۴۲ درصد آمریکایی‌ها اخبار نمی‌خوانند. به ویژه باید توجه کنیم این رقم در سال ۲۰۱۷، با اختلاف پایین‌تر بوده است. یعنی صرف نظر از درصد فراگیری شبکه‌های اجتماعی، خبرخوانی ضرورتاً فعالیت سیاسی نیست و به توسعه اقتصادی و سیاسی کمک نمی‌کند. | | 🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آمارهای جهانی از تاثیر فضای مجازی بر روان 🔸شبکه‌های اجتماعی و اینترنت طی همه این سالها فواید و ویژگی‌های مثبتی برای آدم‌های سراسر دنیا داشته اما استفاده افراطی ازش اثرات جبران ناپذیری روی سلامت روح و روان گذاشته که از اون کمتر اطلاع داریم. 🆔@cultural_governance
♦️هجرت های تمدن ساز (شهر ساز) از ابراهیم(ع) تا امام حسین(ع) ✍️امیر ایوب 🔻تمدن در طول تاریخ بشری، همیشه حاوی دو پدیده ی مهم و مشتکل از دو پدیده مهم بوده، شهر و سفر 1️⃣ مدنّیت و شهر نشینی جوهر تمدن سازی و لب هر تمدن شهرهای آن است. شهر که مادر تمدن است در نظر غربی وقتی شکل میگیرد که کنار رود ( انگیزه کشاورزی) یا کنار جاده(انگیزه تجاری) قرار داشته باشد. اما در تلقی اسلامی شهر های مهم وجوده داشته که تمدن سازی اسلامی را به جلو پرتاب کرده(جهش داده) و هر دو ابتداً به علت تقدس مکان(شَرَفُ المكانِ بالمكينِ) و وجود آرامگاه، عبادتگاه، بارگاه مطهر و مسجد بوده شکل گرفتند. 2️⃣سفر نیز پدیده ای که در اغلب تمدن ها وجود داشته هجرت موسی(ع) از مصر به سمت فلسطین، سفرِ انگلیسی ها به مستمعره های جدید، امریکا و استرالیا نمونه بارز آن اند. ✳️هجرت اول 💢به گفته علامه البدری(از محققین برجسته در عراق) سفر حضرت ابراهیم(ع) مستقیماً از بین النهرین و عراق امروزی به مکه بوده. محل حیات و حتی تولد حضرت ابراهیم(ع) به گفته ایشون غرب فرات و محدوده ی نجف، کربلا و حله ی امروزی بوده است.(پیوست 1) ⭕️در تورات های آرامی و اکدی آمده است که حضرت ابراهیم(ع) بعد از عدم هدایت مردم بین النهرین و شکست دعوتش، بین النهرین که آن روز از تمدن های عظیم بشری بود را "طلاق" داد، لفظی که ابداً در تورات عبریِ موجود و تحریف شده، وجود ندارد. 💢به همین دلیل حضرت ابراهیم مستقیماً از فرات غربی به مکه هجرت کرد که در مسیر، حضرت لوط که همراه او بود به اردن منتقل شد. به دلیل طلاق دادن سرزمین بین النهرین و بازنگشتن به آن، محیطی که حائل بین مسکن جدید حضرت ابراهیم(ع) و خانواده اش بود(مکه) با بین النهرین را حجاز(حاجز) به معنای مرز، حد و حجاب نامیدند. 💢سفر حضرت ابراهیم(ع) به مکه و ترمیمِ بیت الله الحرام تمدن ساز بود چون به گفته قرآن اصلا آن مکان، محلی قابل زندگی و حیات و سکونت نبود(رَّبَّنَا إِنِّي أَسْكَنتُ مِن ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ ) 🔻در واقع حضرت ابراهیم(ع) دعایی برای شهر سازی و تمدن سازی کرد که به قول علامه جوادی آملی(تفسیر تسنیم_سوره بقره) دعای حضرت ابراهیم دو دعا بود نه یک دعا(إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنً ) یعنی یک دعا این بود که این مکان را بلد و شهر قرار بده و دعا دوم این بود که اینجا را امن قرار بده. ⭕️مکه به تبع ترمیم کعبه توسط حضرت ابراهیم(ع) مرکز تمدن اسلامی و محل سکونت جدید فرزندان حضرت ابراهیم(ع) شد که قبل از آن در بین النهرین می زیستند. ✳️هجرت دوم 💢تا چند هزار سال بعد از شهر سازی حضرت ابراهیم(ع) مکه محل اصلی توحید و تدین و تمدن اسلامی بود تا اینکه نبی مکرم اسلام در مکه آغاز به حرکت کرد و مبعوث شد. 🔻هجرت از مکه به یثرب و شهرسازی نبی اسلام حول مسجد الحرام در مدینه النبی، شهر دیگری را مبتنی بر تلقی اسلامی بنا نهاد که نمونه ای متکامل از تمدن سازی اسلامی است. 💢با عبور سریع از تاریخ بعد از نبی، وقت که به عصر امام حسین(ع) میرسیم سفر این حضرت دقیقاً سیر معکوس سفر حضرت ابراهیم از بین النهرین به مکه است، به این دلیل که اولین پشت کنندگان به قیام امام حسین(ع) اهالی مدینه بودند که امام مجبور به هجرت به سمت مکه شد و اتفاقاً اولین عذاب الهی به دلیل پشت کردن به ولایت را مردم مدینه با حمله ی یزید چشیدند همان طور که در نامه امام حسین(ع) به بنی هاشم هنگام خروجش از مدینه این امر پیش بینی شد ( فَاِنَّهُ مَنْ لَحِقَ بی مِنْکُمْ اُسْتُشْهِدَ، وَ مَنْ تَخَلَّفَ لَمْ یَبْلُغْ مَبْلَغَ الْفَتْحِ وَ السَّلام) ⭕️هجرت امام حسین(ع) به کربلا و به نوعی "طلاق" دادن مدینه موجب شد منطقه غرب فرات و کربلا جزو اصلی ترین پایگاه های تشیع در جهان شود جدا از شهر هایی مثل نجف و بغداد(در شمال کربلا) فقط شهر حله(پایتخت تمدن بابل) که چهل کیلومتری شمال کربلا واقع است شاهد حضور 18 زعیم شیعه امثال علامه حلی بوده که هر کدام جریانات سیاسی، علمی، فقهی و فرهنگی را بنیان نهادند. ✅فلذا 🔰دو هجرت حضرت ابراهیم(ع) از غرب فرات به محدوده ی مکه و مدینه و بازگشت امام حسین(ع) از مدینه به کربلا، دو محدوده، منطقه و شهر را بنا کردند که جزو پیشرانان تمدن اسلامی و ملک طلق اهل حق شدند. 🆔@cultural_governance
📋 فرهنگ اصطلاحات کلیدی در مطالعات جنسیت 🖊 شیوا علی‌نقیان 🔖این فهرست شامل موارد زیر است: • جنسیت • زنانگی/ مردانگی • ستم/ سرکوب • مردمحوری • عمومی/ خصوصی • جنسیت‌زدگی • جنسیت‌دگی زبانی • موج دوم فمینسیم • موج سوم فمینسیم • پست فمینسیم • گفتمان • سیاستهای هویت بخش • نگارش زنانه • جنبش بیداری مردان • نظریه کوییر ✅ موج دوم فمینیسم Second Wave Feminism 📍فمینیست‌های موج دوم تفاوت و تمایز میان مردان و زنان را تمایزات جنسی می دانند که برساخته و مولود فرهنگ مردسالار است. “برای فمینیست های موج دوم فرودستی زنان مسئله اصلی است و نظریه آنان در جهت برملا کردن و از میان برداشتن این فرودستی است. این گروه می گویند مردان در همه قلمرو زندگی زنان تسلطی نظام مند را اعمال می کنند و تمام روابط میان زنان و مردان روابطی سلسله مراتبی بر اساس قدرت است و به همین دلیل می تواند موضوع مناسبی برای تحلیل سیاسی باشد. بر این اساس هدف فمینیست های موج دوم آشکار کردن شیوه های اعمال اقتدار مردانه در تمام حوزه های زندگی است. آنها معتقدند که فرهنگ زنان، دانش و درک ذهنی آنان همگی از سوی مردان انکار شده است (آبوت و والاس،۲۹۴:۱۳۸۰). ✅ موج سوم فمینیسم Third Wave Feminism 📍فمینیسم موج سوم تقریبا همزمان با پست فمینیسم شکل گرفت اما ریشه و منشایی متفاوت داشت. فمنیسم موج سوم عمدتا بر پایه نقدهای زنان رنگین پوست و نیز جهان سومی فمینیسم از فمینیستهای سفید پوست غربی شکل گرفته است. موج سوم این ادعا را می پذیرد که هیچ مفهوم مشترک و جهانشمولی از سرکوب برای همه زنان و در همه موقعیتهای زمانی و مکانی وجود ندارد. استدلال این فمینیست ها این است که جهانشمول گرایی آنچه را که نامشابه انگاشته شود به حاشیه می راند؛ به طوری که از رهگذر به کار انداختن فرایند بهنجار سازی ، عدم شباهت را نابهنجار اعلام می کند و در قبال ناهمنوایی قضاوت منفی به عمل می آورد (بیسلی،۱۲۳: ۱۳۸۵). از دید این فمینیست ها همانگونه که در اندیشه سنتی غرب مرد نماد انسان است، زنانگی به حاشیه رانده و سرکوب می شود. این فمینیست ها هیچ گونه جستجویی برای کسب هویت گروهی را مجاز نمی دانند، چراکه هر گونه پذیرفتن معیاری جهانشمول برای قدرتمندی یا بی قدرتی زنان، به حاشیه راندن و طرد روایت عده ای از زنان در جهان است که وجود دارند و یا در آینده می توانند باشند. ✅ پست فمینیسم Post Feminism 📍پست فمینیست به مجموعه نظریاتی گفته می شود که در امتداد فمینیسم موج سوم قرار گرفته و سعی در از حاشیه به محور کشاندن زنان دارد. این نگرش، این کار را از طریق عاملیت بیشتری که برای زنان قایل می شود انجام می دهد. آنها منابع متعددی را برای زنان در نظر می گیرند که آنان از آن طریق با انقیاد مبارزه می کنند. این رویکرد اولین بار در اروپا و آمریکا (دهه هشتاد میلادی) از طریق رسانه های جمعی شکل گرفت و تلاش داشت که نحوه بازنمایی زنان در رسانه ها را مورد تحلیل قرار داده، توانایی آنها را برای زیبا بودن، دستور دادن، و انتخاب فعالانه ی شریک زندگی را بخشی از مبارزه آنها با انقیاد بداند. تکیه بیش از حدی که آنها بر رسانه های جمعی و بازنمایی زنان در آنها و عوامل قدرت بخشی آنان دارند اگرچه باعث شد که طرفداران زیادی در میان زنان جوان طبقه متوسط پیدا کنند اما مانع از آن شد که این مکتب بتواند مانیفست مشخصی برای خود تعیین کند یا حتی بتواند تعریف دقیقی از اصطلاح پست فمینیسم ارائه کرده و یا انسجام مکتبی میان آنها به وجود آید. ✅ جنبش بیداری مردان Men’s Right Movement 📍جنبش مردان در پی جنبش آزادی زنان ظهور کرد. مردان نیز مانند فمینیست های رادیکال در گروه های نامتجانس و متفاوتی گردهم آمدند. از طریق این جنبش ها مردان نیز به تدریج به این مسئله فایق آمدند که آنها هم ذاتا و طبیعتا جنسیت خود را اخذ نکرده اند و نحوه ی آموزش و پرورش آنها به نحوی است که که “مردانگی” خود را یاد می گیرند. 📍تعداد زیادی از فعالین این جنبش معتقد بودند که جنسیت آنها را تحت قیود محدود کننده ای قرار داده است و مردان نیازمند رهایی از مردانگی تحمیل شده به آنها هستند همانطور که زنان تلاش می کنند تا از قیود پدرسالاری خود را برهانند (پیس، ۲۰۰۰). 📍بدین ترتیب استفاده از مفهوم جنسیت که زنانگی و مردانگی را مجموعه صفاتی می دانست که به لحاظ فرهنگی به زنان و مردان نسبت داده شده بود، مسیر آگاهی بخشی را نیز برای مردان گشود تا آنها نیز جایگاه خود و ایدئولوژی های حاکم بر آن را غیر قطعی و چالش پذیر بیابند. | 🆔@cultural_governance
💢 سرمایه گذاری امریکا برای آموزش خویشتنداری ... 💢 به راستی مایه شرمندگی خواهد بود برای عزیزان ارزشمدار در مسئولیت های فرهنگی که بدانند در کشور امریکا برای طرح های آموزش خویشتنداری جنسی، ده ها میلیون دلار اعتبار اختصاص می یابد و حال اینکه در ایران اسلامی اعتباری در این خصوص وجود ندارد! 😢 🔍 به عنوان مثال در سال 2002 در امريكا بودجه اختصاص يافته به آموزش خويشتنداری جنسی، 119 ميليون دلار 😯 براي اقشار و سنين مختلف؛ و 102 ميليون دلار برای نوجوانان بوده است 😐 كه اگر هر دلار را معادل 3000 تومان ايران به حساب آورديم در سال2002 برای طرح های خويشتنداری جنسی جمعاً 663 ميليارد تومان هزينه شده است! 😯 و نيز در سال 2000 حدود 7500 مدرسه راهنمایی دولتی امريكا به آموزش خويشتنداری جنسی پرداخته است. 😳 🔻(دختران به عفاف روی می آورند، ص69-70، نويسنده: وندی شليت، ترجمه: سمانه مدنی) ⁉️حال سؤال ما از این عزیزان این است که مثلاً در سال 1393 در ايران اسلامی، طرح های عفاف گرایی و خويشتنداری جنسی در چند مدرسه و چقدر هزينه شده است؟! و حال اینکه ما به تجربه دریافته ایم این آموزش ها بسیار تأثیرگذار است. چراکه عامل اصلی انحرافات اخلاقی، یا ناآگاهی است و یا فراموشی و غفلت، که این هر دو، با آموزش، برطرف می شود. 🔻(دختران به عفاف روی می آورند، ص70، نويسنده: وندی شليت، ترجمه: سمانه مدنی) از آنچه گفته شد می توان نتيجه گرفت كه در جامعه کنونی ما، بهترين شيوه، پذيرشِ موقتِ عفاف گرایی مطلق است برای جوانانی که امکان ازدواج ندارند آن هم در قالب رعايت احكام و دستورات دين مبين اسلام؛ و سپس ازدواج ساده و آسان 🆔@cultural_governance
♻️الزامات سیاستگذاری جنسی 📣 فراخوان ارسال اثر و یادداشت 🔺🔻توضیحات 🔸بایستی برای رفتارهای جنسی افراد، قاعده ی اجتماعی و اسلامی روشن تعریف نمود تا افراد از سرگردانی خارج شوند. این هنجارها، باید بر اساس پذیرش عرف و شرع تنظیم شده و در رفتار گروه های مرجع جوانان جلوه گر شود. 🔸دین مبین اسلام با در نظر گرفتن جوانب گوناگون زندگی بشری، بهترین مدل را ارائه داده است که باید به صورت گسترده معرفی شود. ▪️بی شک آثار شما با ذکر نام مولف در اختیار شبکه همراهان مجموعه حکمرانی فرهنگی اعم از پژوهشگران، سیاستگذاران و مدیران فرهنگی قرار خواهد گرفت و تاثیرات به سزایی به حول الهی خواهد داشت. ▫️ شما عزیزان می توانید آثار خود را به ادمین کانال ارسال نماید. 🆔@cultural_governance
🔸پازل های مغفول امر جنسی در ایران ✍️مجتبی فرهنگ 🔸مساله سیاست گذاری و حکمرانی فرهنگی در کشور امری است که برش های عمیق و مضاف های موضوعی آن بایستی به درستی تبیین و موشکافی شود. یکی از حوزه ها سیاستگذاری فرهنگی، مدیریت مسایل جنسی در جامعه می باشد. در بررسی های صورت گرفته در این موضوع سه خلا اصلی را می توان برشمرد: 1️⃣کمبود مراکز اندیشکده ای 🔸در کشورمان فقط دو اندیشکده موجود می باشد که به صورت مطلق فقط روی موضوع مسایل جنسی در حال انجام فعالیت های پژوهشی می باشند و در مراکز دیگر در حد چند کارشناس و میز تخصصی... در این زمینه نیازمندیم که مراکزپژوهشی در این امر، از آنها حمایت های بیشتری صورت گرفته و به احداث مراکز تنظیم گری هم فکر نمود.بی شک این اولین گام در سیاست گذاری عالمانه خواهد بود و تا زمانی که شکل نگیرد تمامی سیاست ها غیرعاقلانه و ناصحیح می باشند. 2️⃣نبود مرجع کنشگر و بودجه فرهنگی در امر مسایل جنسی 🔸خیلی از انحرافات جنسی نیازمند «اصلاح گریِ مخاطب محورانه» می باشد که متاسفانه مرجع این مسایل به صورت رسمی مشخص نمی باشد. این کنشگری شامل سه لایه زمانی پیشگیری، درمان و صیانت می باشد. از طرف دیگر کنش و اصلاح نیازمند تامین ردیف های بودجه می باشد که به صورت اختصاصی بتواند در این مساله مسمر به ثمر باشد. امر جنسی در کشور دارای ردیف بودجه های مستقل نمی باشد و ضربات تخصیص نخوردن آن هزینه های اجتماعی گزافی را خواهد گذاشت.(در سال 2002 در امريكا بودجه اختصاص يافته به آموزش خويشتنداری جنسی، 119 ميليون دلار براي اقشار و سنين مختلف؛ و 102 ميليون دلار برای نوجوانان بوده است) 3️⃣عدم تولید محتوا 🔸آموزش های مسایل جنسی نیازمند تولیدات رسانه ای برای مخاطبین مختلف دارد و بایستی با حساسیت های فراوان در فرم و محتوا این امر صورت گیرد.جای خالی این گونه محصولات رسانه ای و غیر رسانه ای به شدت احساس می شود! 4️⃣تنظیم گری و قانون گذاری 🔸خیلی از معضلات اجتماعی در کشور فاقد رویه های قانونی و مصوبات تسهیل گر می باشد که مسایل جنسی کشور شامل این موضوع نیز می شود.برای مثال گونه های ترنس در کشور از جنبه های قانونی به شدت نیازمند حمایت می باشند تا به یک هویت مشخص برسند اما عدم قوانین لازم در این امر به شدت اثرات منفی را داشته است. 🆔@cultural_governance
📛 اولین شخصیت اصلی دوجنس‌گرا در انیمیشن دیزنی! 🎞 | شرکت دیزنی اعلام کرده که یکی از شخصیت‌های اصلی مجموعه انیمیشن 'خانه جغد' (The Owl House) که از شبکه دیزنی پخش می‌شود، دو‌جنس‌گرا است! ⭕️ این شخصیت دختر ۱۴ ساله‌ای است به نام لوز، که برای جادوگر شدن به جهان دیگری سفر می‌کند. ‌ 🔻 لوز که از قسمت‌های ابتدایی این مجموعه به شخصیت‌های مذکر علاقه‌مند شده بود، در دو اپیزود اخیر به دختری به نام 'امیتی' (Amity) علاقه‌مند می‌شود ( ). امیتی از لوز دعوت می‌کند که در جشن پایان سال تحصیلی باهم برقصند. 🎞 در این مجموعه علاوه بر موضوعاتی نظیر دوجنس‌گرایی، چند فرهنگی بودن هم مطرح شده است. شخصیت لوز، ملیت دومینیکن (کشوری در کارائیب) آمریکایی دارد!! 👤 دانا تریس، نویسنده 'خانه جغد' در توئیتی گفته است که در ابتدا مسؤولان دیزنی موافق خلق شخصیت دوجنس‌گرا نبودند، اما پافشاری‌های او مدیران این مجموعه را راضی کرد که چنین شخصیتی خلق شود. ‌ 💢 پیش از این هم شرکت دیزنی شخصیت‌هایی با تمایلات جنسی متفاوت ساخته بود اما هیچ کدام شخصیت اصلی نبودند. این اولین بار است که یک شخصیت اصلی در یک سریال تلویزیونی دوجنس‌گراست! | 🆔@cultural_governance
خاکریز اول حجاب خاکریز دوم هم‌باشی خاکریز سوم هم‌جنس گرایی خاکریز چهارم روابط با محارم خاکریز پنجم در اختیار گذاشتن ناموس خود به دیگری برای افزایش میل جنسی خاکریز ششم ویرانی برای هر خاکریز یک مسیح‌علی‌نژاد دارند! ✍️ پوریا فاضل 🆔@cultural_governance
🔰هفت قلم آرایش برای کوچه‌های شهر 🔴 آیا دختر جوانی که با پوشیدن لباس‌های بدن‌نما، هفت قلم آرایشِ مناسب مجلس عروسی! و برهنه‌گردی حداکثری در اماکن عمومی حاضر می شود، بی تقصیر است؟ 🔵 قصد نگارنده، نقد دختران قربانی در این ماجرا نیست که البته چه بسا از بانوان پاک‌دامن جامعه بوده‌اند. غرض، پرداختن به دختر و پسر‌های نوعی اجتماع است. به جوانی بیندیشید که زبانه‌های شهوت در وجودش شعله می‌کشد، به هزار و یک دلیل اقتصادی و فرهنگی و ... امکان ازدواج ندارد و روز و شب عروسک‌های خیابان‌گرد روی آتش میل طبیعی‌اش، بنزین خودنمایی می‌پاشند. چقدر می‌توان از چنین جوانی امکان عفت‌ورزی و خود‌نگه‌داری داشت؟ 🔵 باور کنید اسب تیزپای شهوت جنسی، چیزی نیست که به آسانی بتوان بر آن لگام عفت زد. آری عفت، وظیفه‌ی دینی اوست، اما آیا انجام تکلیف دینی، بستر مناسب نیاز ندارد؟ چرا در این مواقع تنها حلقه‌ی آخر ماجرا را می‌بینیم و از سایر مولفه‌ها که اتفاقا بسیار هم موثرند غفلت می‌ورزیم؟ 🔵خودنمایی، چون سرطانی به جان برخی بانوان جامعه افتاده و چه بسا به زودی درخت عفت را از باغچه‌ی خانواده‌ی ایرانی برکَند، سختی‌های مسیر ازدواج هم خود قصه‌ی پرغصه‌ی دیگری است که در مجال خویش باید بدان پرداخت. همین مقدار که امروز خانواده‌های ایرانی آن میزان که به رنگ کیک تولد فرزندشان توجه می‌کنند، به میل طبیعی جنسی او اعتناء نمی‌کنند و ... بگذریم. در خانه اگر کس است، یک حرف بس است! ✍️علی بهاری 🆔@cultural_governance
🔻غرب، صاحب این خانه است: 🔸ول‌بودنِ فضای مجازی ✍️مهدی جمشیدی [1].بنده در سال‌های گذشته در برخی از دبیرستان‌ها، "اخلاق جنسی" تدریس می‌کردم و از نزدیک وبه‌صورت همدلانه و شفاف، با "انحراف‌های جنسیِ نوجوانانِ دبیرستانی" آشنا شدم. واقعیّت، "بسیار تلخ و گزنده" بود؛ به‌طوری‌که در همین لحظه نیز یادآوری شنیده‌ها و دیده‌هایم، قلبم را می‌فشارد. مطالعۀ کیفی و پدیدارشناسانۀ من نشان داد که "همۀ" انحراف‌های جنسیِ نوجوانان، از جمله خودارضایی و ارتباطات نامشروع با جنس مخالف، از "فضای مجازی" برمی‌خیزد. تصاویر و کلیپ‌ها و فیلم‌های جنسی و ...، تمام ذهنِ نوجوان ما را تسخیر کرده است، به خصوص در شبکه‌های اجتماعی. یک نوجوان می‌تواند در اتاق خواب خود، صحنه‌هایی را ‌بیند که شاید یک فرد متأهل، حتّی هرگز تجربۀ انجام آنها را نیز نداشته باشد. چه کنیم با این "شبکه‌های اجتماعیِ رهاشده"؟!! چه کنیم با این "دسترسی‌های بی‌مهار"؟! چه کنیم با این "فضای وِل"؟! شما "مسئولیّت شرعی و اخلاقیِ وضعِ کنونی" را می‌پذیرید؟! در "محکمۀ الهی"، پاسخی برای مخالف خود دارید؟! به اندازۀ همین "چند سطر"، در غوطه‌وریِ نسل جوان در فساد و گناه سهیم خواهید بود. [2]. آیا باید از این‌که فضای مجازی، که کارکردهای مثبت نیز دارد، مطلوبیّتِ "اصلِ فضای مجازی" را نتیجه گرفت یا "رهاسازیِ کلّیّتِ فضای مجازی" را؟! [3]. بخش عمده‌ای از مفاد مفسده‌انگیز و ناسالم، در "شبکه‌های اجتماعیِ بیگانه" هستند که امکان فیلتر آنها وجود ندارد و به صرف عضویّت در این شبکه‌ها، در دسترس قرار می‌گیرند. [4]. مفسدۀ "استفاده از فیلترشکن"، بیشتر از "دسترسیِ آسان به محتواهای ناسالم" است؟! آیا اگر مشروبات الکلی به صورت قاچاق وارد شدند، باید مصرف آن را آزاد گذاشت؟! [5]. اگر در عمل، "امکان محدوسازیِ فضای مجازی" وجود دارد و این کار از نظر فن‌آوری، مقدور نیست، پس چرا نگران "انسداد" هستید؟! [6]. هر اندازه هم که بودجه صرف تربیت دینیِ جامعه بشود، باز نمی‌توان نتیجه گرفت که باید "زمینه‌های فسق و فجور" را در جامعه حذف نکرد. در جامعۀ دینی، فساد نباید "رسمی" و "آشکار" باشد. [7]. سخن من "واقعیّت‌گرایانه" است نه "واقعیّت‌گریزانه". واقعیّت این است که فضای مجازیِ مبتنی بر حکمرانیِ غرب، به "بسترِ تغییرِ فرهنگی و سیاسی" تبدیل شده است و ما "از بیرون"، مدیریّت می‌شویم. این واقعیّت غیرقابل‌انکار، برای شما که ایرانی هستید، مطلوب است؟! [8]. مسئولیّتِ شرعی و اخلاقیِ مفاسدِ مترتّب بر "ول‌بودنِ فضای مجازی"، بر عهدۀ هر کسی است که به نوعی در حال "روایت‌سازیِ وارونه از انتقال مدیریّت آن از غرب به ایران" هستند؛ چه "جریان اصلاح‌طلبان"، چه "اصول‌گرایانِ عمل‌گرای وابسته به قالیباف". این دو جریان، دغدغۀ "قدرت" دارند، نه "اخلاق" و "معنویّت"، و به همین دلیل، از ایفای نقشِ طبیبِ دلسوزی که "داروی تلخ" را تجویز می‌کند، می‌گریزند، وگرنه به تعبیر استاد مطهری، "وجودِ تقاضای اجتماعی"، عرضه را مشروع و موجّه نمی‌سازد. من از "حریم اخلاق" سخن می‌گویم، نه از "منافع جریان‌های سیاسی". [9]. آن نماینده‌ای که دغدغۀ "قدرت" دارد و نه "حقیقت"، در ذهنش محاسبه می‌کند که در این "روایت‌گری‌های دروغین" نسبت به مهار و مدیریّت فضای مجازی، اگر با طرح همراهی کند، چه‌بسا در دورۀ بعدی انتخابات، بدنۀ اجتماعیِ خود را از دست بدهد و رأی نیاورد. ازاین‌رو، در برابر جوسازی‌های رسانه‌ای، "عقب‌نشینی" می‌کند و حاضر نیست برای انقلاب، هزینه بدهد. او بر سر سفرۀ انقلاب نشسته است تا شکم‌پروری کند، نه این‌که از "خویش" برای "مصالح انقلاب"، درگذرد. او "انقلاب" را برای "خود" می‌خواهد، نه "خود" را برای "انقلاب". منِ او و منافعش و خواسته‌هایش، بر همه چیز ترجیح دارد. [10]. این ماجرا نشان داد که "روایت"، تا چه اندازه می‌تواند بر "واقعیّت" غلبه کند و به "ذهنیّت عمومی"، جهت ببخشد. مهمّ نیست که در "عمل" بناست چه اتّفاقی رخ بدهد، بلکه "روایتِ" از آن، تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز است؛ پس باید "روایت‌پردازی" کرد و زمام و عنانِ "فکر مردم" را به دست گرفت و آنها را فریفت. این کاری است که تاکنون انجام گرفته است. و با همین "بازیِ روایتی"، می‌توان مردم را بر ضدّ تصمیم‌ها و طرح‌های انقلابی شوراند و نیروهای انقلابی را به تسلیم واداشت. به‌این‌ترتیب، هر قدم راهگشا و مفیدی که برداشته شود، با موجی از "هوچی‌گری‌های روانی" و "غوغاسالاری‌های رسانه‌ای" مواجه می‌شود و در نهایت، عقیم و ناتمام می‌ماند. 🆔@Cultural_governance