eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 همایش علمی "محله اسلامی" 🔸 محورهای همایش: بیان تجربیات و معرفی الگوهای موفق تبیین نقش محله اسلامی با تمرکز بر مساجد در تحقق جامعه سازی بررسی و تبیین شاخص های محله تراز اسلامی بررسی مدل های تعامل، هم افزایی و شبکه سازی در محله اسلامی بررسی نقش محله اسلامی در شناسایی و کاهش آسیب های اجتماعی تبیین نقش آفرینی مسجد در ایجاد محله اسلامی مدیریت محله محور بر اساس ظرفیت های محله نقش مطالبه گری مردم در رفع نیازها و مشکلات جامعه 📆مهلت ارسال آثار تا چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ 🌀علاقمندان جهت ارتباط با دبیرخانه وارسال آثار خود می توانند به کانال زیر در پیام رسان ایتاوبه ایمیل زیر مراجعه نمایید.ویاباشماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایند mahaleeslamitb@chmail.ir 09925345292 02173255361 🆔 @Cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ گزارش رسانه آمریکایی‌ از اجازه قانون اساسی ژاپن به هرزه‌نگاری جنسی کودکان... 🔞این گزارش حاوی محتوای حساس و آزاردهنده است شما با کلیک بر روی هشتگ می توانید از پژوهش های مجموعه استفاده نمایید 🆔 @Cultural_governance
کاهش ۱۰۰ هزارتایی تعداد ازدواج در کشور طی ۶ سال گذشته/ آمار طلاق امسال اعلام نشد! 🔹تعداد ازدواج (۹ ماهه اول): سال ۱۳۹۵: ۵۰۲۷۰۵مورد سال ۱۳۹۵: ۴۶۵۲۶۸ مورد سال ۱۳۹۷: ۴۸۷۷۶۹مورد سال ۱۳۹۸: ۴۰۲۵۶۳ مورد سال ۱۳۹۹: ۴۱۸۴۰۵ مورد سال ۱۴۰۰: ۴۴۱۷۶۰ مورد سال ۱۴۰۱: ۴۰۲۲۰۲ مورد 🔹تعداد طلاق (۹ ماهه اول): سال ۱۳۹۵: ۱۲۷۱۵۲ مورد سال ۱۳۹۶: ۱۳۰۷۷۸ مورد سال ۱۳۹۷: ۱۳۰۱۹۶ مورد سال ۱۳۹۸: ۱۲۶۳۵۷ مورد سال ۱۳۹۹: ۱۲۸۹۴۹ مورد سال ۱۴۰۰: ۱۴۶۵۷۸ مورد سال ۱۴۰۱: اعلام نشده | 🆔 @Cultural_governance
💬 | تهاجم فرهنگ انقلابی به سازش‌کاری فرهنگی 👈🏻 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در مهندسی فرهنگی کشور چه نقشی دارد؟ 🔺 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمندبا موضوع بررسی و تبیین نحوه بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی 🔹 مهندسی فرهنگی جامعه یعنی همه فعالیت‌های مختلف در کشور با رویکرد فرهنگی مورد محاسبه و مطالعه قرار می‌گیرد؛ بنابراین ضمانت اجرای هدایت فرهنگی و اصلاح ساختار، «مهندسی فرهنگی» کشور است. مهندسی فرهنگی یعنی همه فعل‌وانفعالات و همه نقشه‌ها و ایجاد و حذف ساختارها براساس تأثیری که در عرصه فرهنگ و سبک زندگی ایرانی - اسلامی دارد، قابل رصد و شناسایی باشد. 🔹 بعد از مهندسی فرهنگی، لازم است که بازمهندسی ساختاری دستگاه‌های فرهنگی اتفاق بیفتد. دستگاه‌های فرهنگی ما هنوز از یک انتظام کافی و حرکت هم‌افزا برخوردار نیستند و برای هریک از آن‌ها مسئولیت‌هایی تعریف شده است که اگر شرح وظایفشان را ببینیم، به نظر می‌رسد که هریک به‌تنهایی بار کل فرهنگ جامعه را به دوش می‌کشد. 🔍 ادامه: https://khl.ink/f/51611 🆔 @Cultural_governance
🗂پرونده ویژه 🔰فراخوان ارسال اثر 📌بررسی شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔸شورای عالی انقلاب فرهنگی بالاترین نهاد کشور در عرصه سیاست گذاری فرهنگی کشور است، که متأسفانه آن طور که باید و شاید، در عرصه فرهنگ، نقش آفرین نبوده است. 🔸سازمان ها و نهادهای فرهنگی دیگر که باید سیاست های شورا را اجرا می کردند، عمدتاً توجه و اهتمام چندانی به تحقق سیاست های مصوب این شورا ندارند و لذا به طور مستقل به کارها و سیاست های خود می پردازند. 🔸مقام معظم رهبری در اولین دیدار دولت با اشاره به بازسازی ساختارهای انقلابی فرهنگ و همچنین دستور تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار تغییر و تحول اساسی در وضعیت موجودِ فعلی بودند 🔸حال با روی کار آمدن دولت جدید، سازو کار تحول در این شورای مهم کشوری باید چگونه باشد؟دبیر این شورا چه کاندید انقلابی خواهد بود؟ 🔸شما همراهان گرامی میتوانید آثار خود را با موضوع شورای عالی انقلاب فرهنگی را در قالب یادداشت کوتاه،مقاله و ... به ادمین کانال ارسال نمایید. 🆔@cultural_governance
📌شورا تحلیل درستی از وضعیت فرهنگی جامعه ندارد و هرکس کار خود را انجام می‌دهد 🔖مهدی گلشنی، عضو اسبق شورای‌عالی انقلاب فرهنگی 🔸«بارها در سال‌های اخیر تکرار کردم که شورا باید رصدی از وضعیت فرهنگی کشور داشته باشد. افکار به کلی مغشوش است، دیندارها به یک نحو و غیردیندارها به نحو دیگری مغشوش هستند، ‌به این دلیل که در شورا کاری نشده است.» 🔸«اگر بررسی می‌کردند چه تفکری در محیط مدارس و دانشگاه‌ها حاکم است و بر اساس آن قانونگذاری می‌کردند خیلی قضیه متفاوت بود. اما متاسفانه فرض بر این است که انحرافاتی وجود دارد و با یک مصوبه هم حل می‌شود، در حالی که این چنین نیست.» 🔸«فرض کنید زیباترین قانون را هم بنویسید و دست دبیران یا اساتید دانشگاه بدهید که اعتقادی به این قوانین ندارند. معلوم است که آنها کاری به قوانین ندارند و کار خود را انجام می‌دهند.» 🔸«شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رصد نکرده است و از وضع بد فرهنگی در جامعه، در دانشگاه‌ها و در مدارس خبر ندارد. اگر اعضا می‌دانستند که چه خبر است آرام و قرار نداشتند. اصل ماجرا این است.» 🔸«بارها پیشنهاد کرده‌ام که سالانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی یکی دو جلسه با نخبگان دانشگاهی داشته باشد تا آنها بتوانند مسائل مبتلابه خود را به اعضا انتقال دهند و با این کار دغدغه‌ها بیشتر می‌شود.» 🔸«شما مصوبه‌ای درباره حیات طیبه بگذرانید، در حالی که اصلا مقدمات قضیه در جامعه نیست. بعد هم تعیین کنید که می‌خواهیم در سال 1404 افق ایران اینچنین باشد و ایران به این جایگاه برسد. نخیر، باید بررسی کنند با این شرایط آن افق فراهم می‌شود یا خیر؟» 🔸عضو حقیقی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با نگاه سیاسی حاکم بر شورا نیز گفت: «خیلی از کمیته‌ها و شوراها از هم‌حزبی‌ها، رفقا و دوستان اعضا تشکیل می‌شود و تا این هست نباید انتظار زیادی از این شورا داشته باشیم.» 🔸«در درجه اول به حاشیه رفتن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به خاطر منطبق نبودن تحلیل اعضا با واقعیت‌های موجود است.» 🔸«البته در سال‌های اخیر و در دولت اخیر آن اهمیتی که باید به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بدهند، داده نمی‌شود. جلسات شورا بی‌وجه تعطیل می‌شود اما من مقصر را خود شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌دانم. برای اینکه آنها نباید اصلا آرام بگیرند و وقتی دولت این‌طور برخورد می‌کند باید یک فکر اساسی کنند.» 🔸آیا حضور سران قوا و اعضای حقوقی کمکی به اجرای مصوبات کرده است یا خیر، گفت: «ظاهرا توجیه حضور اعضای حقوقی همین است اما واقعیت امر چیز دیگری است.» 🔸«تعداد زیادی از اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اعضای حقوقی آن و خیلی‌ از این اعضا نیز منصوب دولت هستند و دولت فعلی آن اهمیتی که باید را به فرهنگ نمی‌دهد. این است که سایر اعضا هم بی‌انگیزه شده‌اند.» 🔸گلشنی با اشاره به اینکه هیچ‌هماهنگی‌ای میان اعضای شورا وجود ندارد، تاکید کرد: «متاسفانه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هیچ‌طرحی برای حل مشکلات موجود ارائه نشده و هر یک از اعضا برای خود کار می‌کنند، بدون آنکه هیچ‌هماهنگی‌ای وجود داشته باشد.» 🔸«واقعیت این است که اختیارات سران قوا و اعضای حقوقی شورا بر مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌چربد و با وجود آنکه رهبری بارها تاکید کرده‌اند که مصوبات این شورا لازم‌الاجراست، دولت برخی مصوبات شورا را ابلاغ نمی‌کند.» 🔸عضو حقیقی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ضرورت تغییر رویکرد شورا گفت: «شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید اطلاعات دسته اول از دانشگاه‌ها و وضعیت فکری جامعه فراهم کند. چند سال پیش گزارشی از وضعیت فرهنگی 12 دانشگاه، چه شهرستانی و چه تهرانی، را در جلسه شورا ارائه کردم و انحرافاتی را که در این دانشگاه‌ها وجود دارد، مطرح کردم، ولی هیچ‌توجهی به آنها نشد.» 🔸«به هر حال به نظر می‌رسد که عامل تشریفاتی شدن جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که اولا هماهنگی لازم میان اعضا وجود ندارد و ثانیا تحلیل‌هایی که از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بیرون می‌آید با واقعیت‌های فرهنگی جامعه و دانشگاه مطابق نیست.» 🆔@cultural_governance
🎙حجت الاسلام علی محمدی|رییس اندیشکده معنا 🔺حوزه علمیه از طرح های تحولی ساختارهای فرهنگی کشور غایب است 🔺شورای عالی انقلاب فرهنگی بعلاوه قدرت سیاسی و منهای منطق تحول به استبداد فرهنگی می انجامد 🔹از سال ۹۶ که ، قرارگاه فرهنگی کشور را مختل اعلام کرد و برای کنشگران فرهنگی و علمی کشور، اعلام وضعیتِ نمودند، از آن زمان زمزمه‌هایی بر لزوم تحول در به گوش می رسید.با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رهبر انقلاب در نخستین دیدار با این دولت در تاریخ ۶/۶/۱۴۰۰ بر لزوم «بازسازی انقلابی و معقول ساختارهای فرهنگی کشور» تأکید کردند. 🔸مسئله اصلی در خصوص شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که رهبر انقلاب می‌فرمایند: « قرارگاه علم و فرهنگ کشور است». 🔹وقتی صحبت از قرارگاه می شود، معلوم است که یک عقبه و وجود دارد و یک خط مقدم و صف اقدام. بر این اساس قرارگاه مهمترین وظیفه اش مدیریت چگونگی اتصال عقبه و خط مقدم است. 🔸طرح مصوب، وقتی به مسئله های حیاتی نیاندیشیده و در عین حال، بالاترین دسترسی و قدرت سیاسی را طلب می کند، بنده می توانم بگویم ظرفیت بالایی دارد برای شکل‌دهی یک ؛ انعطاف فرهنگی که یکی از ضرورتهای مدیریت فرهنگی است، در صورتی امکان پذیر است که درک عمیق و درستی از منطق تحول فرهنگ کشور وجود داشته باشد. وقتی این درک عمیق و تفصیلی وجود ندارد ما یا با استبداد فرهنگی مواجه خواهیم بود یا انفعال فرهنگی به اسم انعطاف فرهنگی. مشروح مصاحبه: v-o-h.ir/?p=38912 🆔 @Cultural_governance
🔹گفت‌وگوی با سینا کلهر درباره عملکرد شورای‌عالی انقلاب فرهنگی 🔺سندنویسی، حضور در عرصه فرهنگ نیست 🔸شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جز تصویب سند‌هایی که هیچ‌وقت اجرا نشدند، در عمل حضوری در جریان فرهنگی کشور نداشته است. همین که سندی تصویب شده و اجرا نشده یعنی جریان شورا در کل خارج از جریان تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه بوده است. ادامه مطلب👇 https://b2n.ir/a94528 🆔 @Cultural_governance
حکمرانی فرهنگی
🔹گفت‌وگوی با سینا کلهر درباره عملکرد شورای‌عالی انقلاب فرهنگی 🔺سندنویسی، حضور در عرصه فرهنگ نیست 🔸
📌اهم نکات مطرح شده در گفت و گو 🔸اگر اسناد رسمی را که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای توجیه جایگاه خود مبنا قرار می‌دهد، درنظر بگیریم و به همان اسناد استناد کنیم، طبیعتا بالاترین نهاد متولی و پاسخگوی حوزه فرهنگ، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است. 🔸به‌دلیل رویه و مشی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و به‌خاطر ساختار شورایی و به‌خصوص به‌خاطر اینکه اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عمدتا به‌صورت پاره‌وقت در شورا حضور دارند -و شاید دغدغه و مشغله اصلی و اساسی آنها مساله سیاستگذاری فرهنگ و علم و تکنولوژی نیست 🔸به‌طورکلی ساختار شورا از یک ایده ساده منطقی شروع شد، یعنی فلسفه تشکیل شورا فلسفه روشنی بود اما ساختاری که شکل گرفت و ادامه حیات داد نتوانست تطابقی با فلسفه اولیه داشته باشد. 🔸 کاری که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید انجام دهد و نقطه‌ای که شورا باید به آن برسد، نقطه نهایی از یک وضعیت نهاد تولیدکننده نظریه فرهنگی جمهوری اسلامی است. 🆔@cultural_governance
✅بایسته های تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی ✍️محسن لبخند ۱-هر تحولی نیازمند نقاط کانونی و گرانیگاه هایی است که برای ایجاد تحول باید بر آنها متمرکز شد و از توزیع توان فکری و عملی بر سایر نقاط پرهیز کرد. وقتی برای تحول ده ها سرفصل و موضوع و نقطه را هدف قرار دهید، عملا اتفاقی نخواهد افتاد. ۲-شورای عالی انقلاب فرهنگی مشکلات و خلأهای زیادی دارد، اما به زعم بنده که حدود ۱۰ سال با این مجموعه کار کرده ام، ۳ نقطه کلیدی برای تحول در این شورا باید در کانون اندیشه ورزی اتاق فکر طراح تحول قرار گیرد و هر گزاره تحولی پیرامون این ۳ نقطه معنا پیدا کند: الف) نسبت یابی صحیح با بخشهای حاکمیتی ب) نسبت یابی صحیح با بدنه نخبگانی و کنش گران میدانی ج) تفطن و هوشیاری عمیق به نقش فضای مجازی و محیط زیست پلتفرم شده به جای نگرش سنتی به جهان اجتماعی ۳- در مورد نسبت یابی شورای عالی با بخشهای حاکمیتی، چالش اصلی شورا دو چیز است. ✅اول آنکه سطح ورودش به قلمرو علم و فرهنگ تا کنون بسیار ناهمگن بوده. گاه شأن سیاستگذار کلان داشته-که البته سیاستهای کلانش هم در بسیاری اوقات سیاست‌های نپخته ای بوده- و گاه تا سطح جزیی ترین و عملیاتی ترین حوزه‌های برنامه‌ریزی ورود کرده و این مسأله هم در درون شورای عالی چالشزا بوده چراکه اعضایش تلقی صحیحی از نقش خود در نظام حکمرانی فرهنگی کشور پیدا نمی کنند و هم در بیرون شورا چالش زا بوده، چون تداخل عملکرد دستگاه‌های سیاستگذار و برنامه ریز را به همراه داشته است. ✅دوم آنکه مصوبات شورای عالی، چه در سطح سیاست و چه در سطح اهداف برنامه ای، در ساختار حاکمیتی ما ضمانت اجرا ندارد و لذا قاطبه مصوباتش توسط دستگاه‌های فرهنگی مورد بی توجهی قرار می گیرد. ⭕️در مورد اول، شأن درست و اولیه شورای عالی، سیاستگذاری-البته سیاستهای پخته و عالمانه- است و به حیث شأن قرارگاهی اش که در حکم اخیر رهبر انقلاب بر آن تاکید شده-و البته پیش ازین هم به این مسأله اشاره شده بود- در حوزه برنامه‌ریزی، مهمترین شأن شورای عالی تدوین اهداف برنامه ای است، نه ورود به برنامه‌ریزی عملیاتی و جزیی، چه آنکه اساسا بضاعت و دانش کارشناسی برای ورود به برنامه‌ریزی میدانی، عملیاتی و جزیی را ندارد و در مواردی هم که چنین کرده، معمولا موفق نبوده، ضمن اینکه ورود به عرصه برنامه‌ریزی عملیاتی و جزیی، تداخل عملکرد با ده ها دستگاه علمی و فرهنگی را ایجاد می‌کند که فلسفه وجودی آنها برنامه‌ریزی عملیاتی و اجرای برنامه‌ها برای تحقق سیاست‌های کلان و خرد حوزه فرهنگ و علم اند. ⭕️در مورد دوم برای ایجاد ضمانت اجرای مصوبات شورای عالی، دو ایده محوری وجود دارد. 🖌اولین ایده این است که ابزارهای ضمانت آور در ساختار حاکمیت که اکنون در اختیار سایر بخش‌های حاکمیتی است-که مهم‌ترینش بودجه ریزی و جرم انگاری است- از بخشهای حاکمیتی دیگر به شورای عالی منتقل شود. اکنون این ایده در درون شورای عالی دنبال می‌شود و عمده طرحهای تحولی پیشنهادی چنین سویه ای دارد. این رویکرد به زعم بنده عملی نیست و شکست خواهد خورد، چون نه بسترهای قانونی، چنین امکانی را تمهید می‌کند و نه فرهنگ سیاسی بخشهای مختلف حاکمیت چنین امری را بر می تابد. حتی انقلابی ترین دولتها و مجلسها نمی پذیرند عنان اختیارات قانونی خود را به دیگری بسپارند و ابزارهای قدرتی مانند بودجه یا جرم انگاری را از خود سلب کنند. اگر هم چنین چیزی را بپذیرند، در مقام عمل انواع تنش‌ها و تعارضات دامنگیر این امر خواهد شد. دولتها و مجالسی که خود را برآمده از رای مردم و پاسخگو در مقابل افکار عمومی می دانند خود را در میدان عمل نیازمند ابزارهای قانونی ای میدانند که بتواند توازن بین اختیارات و پاسخگویی به افکار عمومی را فراهم کند و طبیعی است که سلب چنین ابزارهایی را برنخواهند تافت. 🖌اما دومین راهکار این است که شورای عالی بتواند در تراز یک نهاد بالادستی راهبر، با تکیه بر حضور فعال و هماهنگ کننده در میان دستگاههای فرهنگی و با تکیه بر قدرت گفتمان سازی در سطح حاکمیت، ابوت و هدایت دستگاه های مختلف را بر عهده گیرد. این امر مستلزم حضور افرادی کاملا مستقر در شورا، فعال، خلاق، دارای توانمندی های اقناعی-ارتباطی، دارای وزن و مرجعیت فکری، مشرف به مسائل و موضوعات و پر تحرک و پیگیر است و البته دبیرخانه شورای عالی نیز درین راستا باید قدرت کارسازی داشته باشد. فی الجمله نه برآیند اعضای شورای عالی چنین ویژگی‌هایی دارند و نه دبیرخانه آن چنین توش و توانی دارد، لذا این فقره هم عملا در شرایط موجود شدنی نیست. 💠با این وجود، به نظر می‌رسد در شرایط فعلی و با حضور آقای رییسی که به شخصه در صدد احیای جایگاه شورای عالی هستند، همراهی رییس جمهور و اعضای دولتی بتواند ایده دوم را فی الجمله و نه به صورت تام و تمام تحقق بخشد. 🆔 @cultural_governance
🔰 باز‌سازی‌ِانقلابی جامعه در گام‌ دوم انقلاب 🖋علی ‌قاسمی دغدغه این ‌نوشتار، تبیین و تفسیر «باز‌سازی ِ‌انقلابیِ ساختار فرهنگی» کشور است. رهبر حکیم انقلاب معتقد است، ساختار فرهنگی‌کشور، یک «باز‌سازیِ انقلابی» لازم ‌دارد. این ‌موضوع «نخستین‌بار» در دیدار رئیس‌جمهور و هیئت ‌دولت ‌سیزدهم مطرح ‌شد. تاکید مجدد رهبری، درجمع شورای‌عالی انقلاب ‌فرهنگی، نشان ‌از اهمیت و ضرورت این ‌راهبرد دارد. در اندیشه ‌رهبر انقلاب، مراد از «باز‌سازیِ ‌انقلابی» ساختارِ فرهنگیِ کشور، نه ساختار دولت، بلکه «جامعه» مورد هدف ‌است. یعنی «ذهنیت ‌جامعه» و «فرهنگ ‌جامعه.» نکته‌ درخورتوجه، وجه‌اشتراک «باز‌سازیِ‌انقلابی‌جامعه»، با مقوله ‌«جامعه‌پردازی» در «نظریه ‌پنج‌مرحله‌ای» رهبری است. دراین‌نظریه، مرحله‌اول«شکل‌گیری ‌انقلاب‌اسلامی» است. دوم«استقرار نظام‌اسلامی». ‌سوم«تشکیل دولت‌اسلامی». مرحله‌چهارم «تشکیل جامعه‌اسلامی» و گام‌نهایی تحقق«تمدن‌نوین‌اسلامی» است. براساس نظر رهبری، شکل‌گیری‌انقلاب و نظام‌‌سازی انجام‌شده‌ و اکنون درادامه راه هستیم و تا وقتی دولت‌اسلامی به‌طور کامل محقق نشده‌؛ نوبت‌ به تشکیل جامعه‌اسلامی نمی‌رسد. یعنی رهبری «جامعه‌پردازی» را منوط به تشکیل «دولت اسلامی» می‌داند. از‌این‌منظر طرح «باز‌سازیِ‌انقلابی»که برباز‌سازیِ‌‌جامعه دلالت‌دارد؛ حاوی دو گزاره‌راهبردی‌است: اول. انتظار رهبری از دولت‌فعلی، تشکیل دولت‌اسلامی است. یعنی دولت‌آقای‌رئیسی در طلیعه قرن‌جدید، به‌عنوان اولین دولت بعداز بیانیه گام‌دوم، عهده‌دار رسالتِ‌ «تشکیل‌دولت‌اسلامی» است؛ تا در‌پی‌آن«باز‌سازیِ‌انقلابی‌جامعه» تحقق‌یابد. دوم. «باز‌سازیِ‌انقلابی» به‌مثابه «فرمانِ» آغاز «جامعه‌پردازی» است که رهبری در جمع شورای عالی انقلاب فرهنگی، به‌عنوان «فرماندهان ‌قرارگاه فرهنگی جامعه»، آن‌را مطرح نمودند. به‌عبارتی؛ همان‌طورکه «راهبرد‌ دفاعی» کشور باتدبیر رهبری، از «بازدارندگیِ‌تدافعی» به «بازدارندگیِ‌تهاجمی» تغییر رویکرد یافته‌‌است؛ ‌اکنون وقت‌آن‌است، تا با تکیه‌بر «روحِ تهاجمیِ‌انقلابی» از حالت «انفعالیِ تدافعی» به حالت «فعّالانهِ تهاجمی» در حوزه فرهنگ‌جامعه تغییر ریل داد و از فاز «گفتمان‌‌سازی» سبک‌زندگی به فاز عملیاتی «جامعه‌‌سازی» گام‌ برداریم. چراکه دشمن در جنگ‌ترکیبی، علاوه‌بر «تهدیدات»-که محصول ذات اوست- بر «ذهنیت‌جامعه»، «بنیان‌های‌فرهنگیِ‌غلط» و همچنین «کم‌کاری‌های‌معرفتی»،«بی‌عملی‌های‌فرهنگی» و «ترک‌پست‌های‌مدیریتی»، به‌عنوان «‌آسیب درحوزه فرهنگ‌جامعه» حساب واکرده‌است. موضوعی‌که در ناآرامی‌های‌اخیر، به‌وضوح به‌چشم‌آمد. مثلاً بی‌توجهی به«‌تربیت‌دینی» در نهاد آموزش، کم‌توجهی به«اقناع‌ِافکارعمومی» در نهادرسانه، «رهاشدگی» نسل‌جوان در فضای‌مجازی و اساساً «نابسامانی در حکمرانی‌مجازی»؛ عواملی‌بود که درکنار تهدید‌ دشمن‌خارجی، به‌عنوان آسیب‌داخلی، بردامنه آشوب‌ افزود. «اقلیتِ‌‎برانداز» دربستر همین مشکلات، درصدد برآمد «لودگی‌سیاسی» و «ابتذال‌اجتماعی» خودرا، به«جنبشی در متن جامعه» تسری‌دهد؛ لذا گزاره‌های ذهنی، عینی و هویتی ‌جامعه؛ همچون حیا، حجاب، عِرقِ‌ملّی و اسلام‌خواهی‌ ملت‌ایران، مورد هجمه قرارگرفت؛ امّا مردم و بدنۀ اجتماعی، اقلیت‌ِبرانداز را همراهی نکردند. دشمن به‌خوبی دریافت که سهمِ «پشتوانۀ‌مردمی» در«هندسه‌قدرت‌ج.ا.ا» مسئله‌ای جدی‌است. اینکه مردم، علی‌رغم سنگین‌ترین‌حملات «‌جنگ‌رسانه‌ای» و «آشوب‌خیابانی» فرصت میدان‌داری دشمن را گرفتند و درکنار مشکلات‌اقتصادی و گلایه‌از سوءمدیریت‌ها، «پای‌ِکار نظام» ماندند. این «واقعیتِ‌اجتماعی» غیرقابل‌انکار؛ ‌همان«سرمایۀ‌اجتماعی» برای «باز‌سازیِ‌انقلابی» جامعه است که رهبری برآن دست ‌گذاشته‌است. رهبرانقلاب معتقداست:«نرم‌افزاری که در جامعه دارد کار می‌کند و دست‌افراد، زبان‌افراد، مغزافراد،‌ امکانات‌افراد‌، ثروت‌افراد براساس این نرم‌افزار دارد به‌کار می‌افتد، باید درست‌بشود، باید ساختار انقلابی‌اش تجدید بشود.» از‌این‌منظر«باز‌سازیِ‌انقلابی» یک‌فرمان‌ِجهادی در مسیر«جامعه‌پردازی‌» است و درصدد آنست تا به‌کمک «روحِ‌تهاجمی‌انقلاب» و «پایه‌های‌فکری‌انقلاب»، باز‌سازی‌ساختار فرهنگی‌جامعه را تحقق‌بخشد. دراین ‌مسیرگام اول؛ «تهاجم به بنیان‌های‌ِغلط‌پیشین» است؛ که بر ذهن‌مردم و فرهنگ‌جامعه حاکم است. به‌تعبیر رهبری: «مانمی‌توانیم» بر ذهنیّت‌جامعه حاکم بود و «روحِ‌تهاجمی‌انقلاب»، آن‌را دَرهم‌فِکَند. گزارهِ‌غلط‌ دیگر «فرزندکمتر؛ زندگی‌بهتر» است. وقتی ذهنیت‌جامعه بر فرزندکمتر؛ زندگی‌بهتر استوارباشد؛ قطعاً «تصویرِذهنی» ‌فرزندآوری «فقر و رنج» خواهدبود. فرهنگ‌عمومی ناشی‌ازاین بنیانِ‌غلط، «بی‌میلی» در تولیدمثل و «بی‌توجهی» به‌خطر «کاهش‌جمعیت» است. نمونه‌دیگر «مصرف‌گرایی» است. ادامه👇👇👇 🔰 متن کامل یادداشت در روزنامه کیهان
📌خطر حکمرانی لمس ➖امروز بیشتر از هر زمان دیگری متوجه چیزی شدیم که دیدنی نیست. لمس کردنی نیست. سر سفره ها به این راحتی نمیتوان مشاهده اش کرد و از آن خورد یا نوشید. خیلی ها فکر کردیم اصلا نیست. در حالیکه عنان زندگی و تصمیمات ما در دست آن بود. چه چیز؟ صبر کنید تا بگویم. ➖گاهی وقتها صحیفه امام را مرور کنیم بد نیست. امام میگوید اول انقلاب اگر از یک دانشجو یا کارگر و کارمند میپرسیدی شغلت چیست؟ به تو اعتراض میکرد که چه کار به این ها داری من مشغول امر مهمتری هستم. امام میگوید این منطق مهم بود. مردم به تعینات و مشغولیتها و نقشها و تخصصهایشان اولا فکر نمیکردند بلکه به آن متن اراده عمومی که اراده طاغوت را میشکست و حاکمیت الله را شکل میداد فکر میکردند. میگفت مرد و زن و پیر و جوان و حتی بچه کوچک این را فریاد میزنند. امام دقیقا به چه چیز اشاره میکرد؟ نظام محاسبه و نرم افزار تصمیم گیری ملت تحول پیدا کرده بود. او داشت به این نرم افزار مشترک اجتماعی اشاره میکرد. ➖به این فکر کرده اید چرا روی لباسها نوشته انگلیسی هرچه که باشد، جذاب بود؟ به این فکر کرده اید چرا در مدرسه ها شعار ساخته بودیم با این مضمون که آمریکا آپلو میسازه و ایران آفتابه هم نمیسازه. میدانید این مشهورات و این نرم افزار چطور زندگی مردم را در دست میگیرد؟ به این فکر کرده اید چرا برخی میگویند واقعیت های دنیا را بپذیرید یعنی ذیل قانون و اراده قدرتها خودتان را تعریف کنید و این حرف را علمی میدانند؟ این همان نرم افزاری است که بر ذهنها حاکم است و با آن میتواند یک کشور اراده عمومی را ایجاد کند یا جهت دهد. این نرم افزار ذهنی با انقلاب منقلب شد. قدرت دیگری بروز کرد. قدرتی که بر پادشاه و نماینده قوی ترین ابرقدرت دنیا یعنی محمدرضا چیره شد و در جنگی که نماینده دو ابرقدرت یعنی صدام آن را پیش میبرد پیروز شد. این همان بود که در دهه هشتاد و نود جهش علمی و انقلاب علمی ایران و در نوردیدن مرزهای علم را شکل داد. نه جنگ را کار دارم نه آن تغییر نظام پادشاهی را نه این تولیدات علمی را. مرادم آن نرم افزار ذهنی است که مردم با آن میاندیشیدند و تصمیم میگرفتند. ➖همه ضررهای دولتهای دهه نود را در ساحت اقتصادی همه لمس کردند اما خطر اختلال بلکه انحلال دستگاه مدیریت و هدایت فرهنگی کشور را که رهبری در آن ایام دردمندانه فریاد زد و بر اساسش فرمان آتش به اختیار را صادر نمود کمتر کسی شنید. نرم افزار ذهن مردم در محیطهای مجازی حقیقی تر از حقیقی، به دست دشمن افتاده بود. صدا و سیما و دستگاه های تربیتی و فرهنگی کشور سلبریتی ها را که نماد زندگی غربی و میل به شهرت و تبختر و ارتجاع به فرهنگ قبل از انقلاب بودند درشت کردند. رسما مدیران نه تمرد بلکه یک جنگ علنی در ساحت نرم افزار ذهن مردم را با رهبری آغاز کرده بودند. رهبری همان ابتدا فریاد زد از مکتب امام برگردید سیلی میخورید. نشنیدیم. ندیدیم. عبور کردیم. ➖حالا با این مقدمات سخنان رهبری (که نمیدانم چرا مشروحش را هنوز پخش نکرده اند) با شورای عالی انقلاب فرهنگی بخوانید. کشور به لحاظ حکمرانی در ساحت نرم افزار ذهن مردم دچار اختلال شده. رهبری همان ابتدا به دولت فعلی فرمود باید به بازسازی انقلابی این نرم افزار بپردازید. مطالبه کردیم که خوب چه شد؟ چه کردید؟ کشور را با شعار زن زندگی آزادی چند ماه سر کار گذاشتند. شعارهای انقلاب اما با قرائت دشمن. هنوز حکمرانی مجازی ول و رها است. ➖فرهنگ مهاجم انقلاب اسلامی اکسیر است باید به آن بازگشت. نرم افزاری که باید مبتنی بر بنیان ها و نظام اندیشه انقلاب جریان میافت و نسل های جوان را که شیفته هویت و شور و حماسه و معنویتند زنده مینمود. نرم افزاری که بارها رهبری به حوزویان (مثل دیدارها با خبرگان) به دانشگاهیان به مسوولین فرهنگی تذکر رسیدگی به آن را داده بود. برگردید ببینید چه اندازه درباره زنده کردن یاد شهدا و مبارزه مردم و انقلاب اسلامی به مدیران و پاس داران و همه و همه نهیب زده بود. حالا شاید مواجهه ایشان با شورای عالی انقلاب فرهنگی و توجه به ضعف جدی این نهاد در رهبری و هدایت فرهنگی کشور نشان دهد که چگونه همگی این ساحت را رها کرده ایم و کشور در این ساحت در معرض تهدید است. هرج و مرج و «آشفتگی» فرهنگی و از همه بدتر سپردن«حکمرانی در این ساحت به دست بیگانه» تهدیدهای کمی نیست که رهبری به آن ها اشاره میکند. این همان «ضرر فراوان جامعه» است. 🆔@cultural_governance
🔰رصد دائم تغییراتِ معمولاً پنهان فرهنگی و علاج به موقع آنها از ملزومات بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور است رهبر انقلاب: 🔸رصد دائم تغییراتِ معمولاً پنهان فرهنگی و علاج به موقع آنها از ملزومات بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور است. اگر در فهم مستمر این تغییرات و ممانعت از اثرگذاری منفی آنها دچار ضعف و عقب‌ماندگی شویم حتماً جامعه دچار خسارت خواهد شد که آشفتگی فرهنگی یا افتادن زمام امور فرهنگی کشور به دست دیگران مهمترینِ این خسارات است. 🔹مهندسی صحیح فرهنگی کاری بنیانی برای اصلاح ساختار فرهنگی است. هوشیاری دائم، شناخت دقیق ضعفهای فرهنگی در عرصه‌هایی نظیر اجتماع، سیاست، خانواده، سبک زندگی و دیگر عرصه ها و تلاش برای دستیابی به راه‌حل‌های عالمانه برای رفع نقاط ضعف و ترویج گزاره های صحیح فرهنگی، از الزامات اساسی مهندسی فرهنگی کشور است. 🔸مهندسی فرهنگی موجب روشن شدن تکالیف دستگاههای مختلف از جمله آموزش و پرورش، صداوسیما، آموزش عالی،‌ مراکز مرتبط با جوانان و همچنین تشکل‌های مردمی است و اگر اینگونه دستگاهها دچار غفلت از وظایف مهم خود شوند، جامعه ضرر فراوانی خواهد کرد. ۱۴۰۱/۹/۱۵ 🔍 مشروح خبرِ دیدار رهبر انقلاب با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی 👇 https://khl.ink/f/51469 🆔@cultural_governance
▪️یکی از کارهای مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی، نگرش به فرهنگ عمومی و و امروز کشور ما و یافتن علاج این بیماری‌ها با دید متخصصانه و البته دردمندانه و انقلابی و توصیه‌ی آنها به دستگاه‌های گوناگون است. ۱۳۶۸/۰۹/۲۱ 🆔@cultural_governance
🔘ساختار فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی باید منحل شود 🖊ارزیابی ساختار فرهنگی موجود و شناخت وضعیت کنونی آن در گفتگو با کیومرث اشتریان؛ 🔸لازم نیست آیین نامه بنویسند شما گفتمان‌های معنوی را نمی‌توانید با آیین‌نامه و قانون ایجاد کنید. گفتمان از جنس منظومه‌های فکری است این منظومه فکری اساسی‌ترین کارکردش متقاعدسازی نخبگان در سطوح مختلف عامه مردم است 🔸برخورد جمهوری اسلامی با مقوله عرف و به حاشیه راندن عرف در تعیین هنجار‌های فرهنگی، سیاسی، رفتاری، در تعیین هنجار‌های زندگی اقتصادی، کنار زدن عرف، باعث شد تا تعداد گسترده‌ای از آدم‌ها از این گردونه خارج شوند. ✔️با همدیگر حرف بزنیم تا از کنار این حرف‌ها نظریه‌های جدی و راه‌حل‌هایی که مورد اجماع همه است مطرح شود. این حرف‌ها خیلی مهم‌تر از آیین‌نامه‌های معمول است، ولی شما باید مراقبت کنید تا همان حرف‌ها آرام‌آرام به درک عمومی تبدیل شود و این خود یک نوع معماری اجتماعی است که باید انجام شود و البته که همه این‌ها مستلزم انحلال شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه تشخیص مصلحت نظام است. 📎https://farhangesadid.com/0001UJ 🆔@cultural_governance
🔴اهرم‌های الزام‌آور فرهنگی در دست نهادهای دیگر است نه شورای عالی انقلاب فرهنگی! 🖊مفهوم شناسی «تحول انقلابی» ساختار فرهنگی درگفتگو با حجت الاسلام علیرضا پیروزمند؛ بخش دوم 🔸زمانی که درباره بازسازی ساختاری فرهنگی صحبت می‌کنیم باید بتوانیم این گره‌ها را حل کنیم که هم دخالت دولت باعث پا پس کشیدن مردم نشود و هم حضور مردم، به معنای اینکه دولت از صحنه خارج شود، قلمداد نشود 🔸یکی از عواملی که باعث شده، شورا عالی انقلاب فرهنگی نفوذ کافی نداشته باشد، غیر از عوامل داخلی خودش این است که در ساختار فرهنگی کشور، دستگاه‌ها به صورت قانونی موظف به پاسخگویی به این شورای نیستند، بلکه موظف به پاسخگویی به دفتر مقام معظم رهبری یا رئیس‌جمهور هستند 🔸شورای عالی انقلاب فرهنگی اهرم الزام‌آوری و یا عزمی که در اشخاص حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشته باشد، ندارد. در حالی که اراده رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بر بازخواست از دستگاه‌های فرهنگی باشد. 📎https://farhangesadid.com/0001U6 🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع حجاب همچنان ساکت است؟ 🔸 خضریان، نماینده مجلس: در جریان اتفاقات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نه تنها حرفی نداشته و یک بیانیه هم نداده و خاموش و بی عمل است بلکه حتی هیچ چشم‌اندازی هم ارائه نکرده است و این نشان از نیازمندی این شورا به تغییرات است. 🆔@cultural_governance
⭕️ تصویری از عباس فرزند سعیدرضا عاملی دبیر جدید شورایعالی انقلاب فرهنگی در انگلستان ‏🔸فرزندان آقای عاملی رنانی که برای دبیری انتخاب شده اند، تابعیت انگلیسی دارند. همچنین شرکت هایی هم به نام خود ایشان و فرزندانشان در انگلیس ثبت شده است. 👤مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: 🔸انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گذشته به این صورت بود که اعضای شورا فرد یا افرادی را به عنوان گزینه و کاندیدا مطرح کرده و در پی آن اعضای شورا رای مثبت یا منفی خود را نسبت به گزینه اعلام می کردند. این بار اما برای انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رئیس جمهور گزینه مد نظر خود را پیشنهاد کردند. 🔸رئیس جمهور شب گذشته در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت کرده و به نقل از مقام معظم رهبری اعلام کرد که اگر اعضای شورای نظر مثبت خود را اعلام کنند، رهبری نیز حکم عضویت وی را صادر خواهند کرد. 🆔@cultural_governance
⭕️ادعای ضرغامی در خصوص دخالت در انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دولت روحانی 🆔@cultural_governance
⭕️ روایت مدیرکل سیاسی خبرگزاری تسنیم از جلسه شبانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و سنگ تمام گذاشتن لاریجانی برای رأی آوردن گزینه روحانی 🆔@cultural_governance
🔺آلن_گودمن (سمت راست در تصویر)سرتیم امنیتی جاسوسانی از جمله میلر، سسمن، ساکس و ‎ در ایران است /مشرق 🆔@cultural_governance
✍اختصاصی 📌معرفی کاندیدهای احتمالی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی 👤عبدالحسین خسروپناه ادامه👇👇👇 🆔@cultural_governance
✍اختصاصی 📌معرفی کاندیدهای احتمالی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی 👤عبدالحسین خسروپناه 🔺ایشان استاد فلسفه اسلامی و رئیس سابق مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران می باشند. 🔺خسروپناه در حال حاضر استاد فلسفهٔ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، و امام جمعهٔ موقت عبدالحسین خسروپناه استاد فلسفه اسلامی و رئیس سابق مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران است. 🔺 ایشلن از روحانیونی است که پروژهٔ اسلامی‌سازی علوم انسانی را پیگیری می‌کند و مدیریت گروه فلسفهٔ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ریاست هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی و ریاست کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون بررسی و تأمین نیازهای دینی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشته است. 📌انتقادات به استاد 🔸سابقه ایشان بیشتر دارای سمت علمی و استادی می باشد تا دارای سابقه مدیریت ستادی فرهنگی 🔸قالب سازی و تحمیل ساختار اندیشه شخصی خود بر بیانات رهبری (با توجه به بررسی دو کتاب ایشان در باب منظومه فکری امامین انقلاب) 🔸انتقاداتی بر جایگاه علمی ایشان از طرف بعضی فیلسوفان 🔸دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بایستی به شدت اهل تعامل باشند اما به گفته بعضی از افراد ایشان از این روحیه برخوردار نمی باشند. 🔸عدم کادرسازی جدی از قبل با کمیت و کیفیت مطلوب انقلابی، جهت ورود به شورای عالی انقلاب فرهنگی 🆔@cultural_governance