⚛بازسازی ساختار فرهنگی
مقام معظم رهبری:
🔹ارتقاء کمی و کیفی مصرف و تولید محصولات و کالاهای فرهنگی جز با سیاستگذاریهای درست و اقدام پیگیر و مستمر و به صحنه آوردن همهی ظرفیتهای ملی این عرصه، ممکن نخواهد شد.
🔹 بازمهندسی ساختار فعالیتها و مدیریتهای فرهنگی با چنین رویکردی لازمهی موفقیت در این آوردگاه تاریخی فرهنگی است.
🔹شورای عالی باید بتواند همه ظرفیتهای نرمافزاری و سختافزاری و منابع انسانی حوزه فرهنگ را متناسب با شرایط پیش گفته، بازآرایی و همافزا کند.
۱۳۹۳/۰۷/۲۶
#مکتب_امام
#حکمرانی_فرهنگی
🆔@Cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#محتوا
🔰 مردمی سازی حکمرانی مقدمه جامعه مهدوی
🔸 همه چیز در حکومت امام زمان (عج) مردمیه!
#تحول_در_حکمرانی
#مردمی_سازی_حکمرانی
#حکمرانی_فرهنگی
#حکمرانی_مردمی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
🔰هم اندیشی شورای عالی انقلاب فرهنگی
💠فرهیخته ارجمند،
از شما دعوت می شود جهت مشارکت در گام دوم «طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور» به سامانه هماندیشی شورای عالی انقلاب فرهنگی به آدرس hamandishi.sccr.ir مراجعه فرمایید.
#شورا_عالی_انقلاب_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔@cultural_governance
حکمرانی فرهنگی
💡نشست اندیشه ورزی با موضوع: 🔍بررسی پیشنویس طرح تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی (نشست دوم) 🔶با حضور:
🔸متن مکتوب نشست اندیشه ورزی
💠بررسی پیش نویس طرح تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔰ilna.news/fa/tiny/news-1182138
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
🔸نظام مسایل و مسئله شناسی
🖌#نظام_مسائل عبارت است از بیان مسائل و چالشهای موجود در یک مجموعه به صورت منظم و اولویت بندی شده، در واقع ما نظام مسائل را مطرح می کنیم تا پژوهشگران، دانشمندان ومحققانی که قصد پیشرفت، در یک عرصه را دارند به صورت شفاف و روشن مسائل را بشناسند و در حل آنها اهتمام ورزند.
جهت بررسی نظام مسایل کشور به تفکیک استان ها به سایت های زیر مراجعه کنید👇👇
📌 وزارت تعاون، کار و رفاه
https://iran-bssc.ir/atlas
📌مرکز پژوهش های مجلس
https://b2n.ir/z31687
📌پژوهشکده مطالعات راهبردی
https://b2n.ir/m98892
📌مرکز استراتژیک ریاست جمهوری
https://b2n.ir/q44157
📚لیست معرفی کتاب های مساله شناسی
📌مساله شناسی فرهنگی: روش های مسئله شناسی و تحولات اولویت های مسئله ای مردم
🔍https://b2n.ir/w36077
📌پیش درآمدی بر مسئله شناسی علوم اجتماعی در ایران
🔍https://yun.ir/inju81
📌کتاب گوی و میدان
🔍https://yun.ir/enf2n2
📌نظام واره مسائل و آسیب های دینی - فرهنگی
🔍https://yun.ir/e3zdi8
📌روش تحقیقی مسئله محور راهبردگرا
🔍https://yun.ir/oywud4
📌کتاب فناوری ترویج
🔍yun.ir/zxzsm1
#معرفی_مجموعه_فاخر
#مساله_شناسی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
حکمرانی فرهنگی
🔸نظام مسایل و مسئله شناسی 🖌#نظام_مسائل عبارت است از بیان مسائل و چالشهای موجود در یک مجموعه به صورت
🔰یکی از موانع سند شورای تحول عالی انقلاب این است که باید "شبکه مسایل فرهنگی کشور" را احصا نماید.
🔰ما اساسا در این حوزه فاقد دانش روشمند و بومی هستیم
🔰دوستان در این حوزه باید روش مساله شناسی فرهنگی را تولید نمایند.
🔰پیشنهادم در این حوزه این است که دوستان با مراجعه و گفت وگو به مراکز و اشخاص زیر مدل خود را تولید نمایند:👇👇👇
👤دکتر خدایی نصر، دکتر فدوی
🏛موسسه متد،موسسه گام
#شورا_عالی_انقلاب_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
rud8_کتاب_مساله_عمومی.pdf
5.34M
🔺کتاب مسئله عمومی، چیستی و کشف آن
✅این کتاب در سه بخش شامل چیستی مسئله، مسئله یابی و اولویت بندی مسائل منتشر شد.
🔺در کتاب «مسئله عمومی، چیستی و کشف» به سوالاتی از قبیل مسئله عمومی چیست؟، تفاوت مسئله و مشکل چیست؟، فرآینده مسئله یابی چگونه است؟ و اولویت بندی مسائل چگونه است پاسخ داده شده است.
✅سازمان بسیج دانشجویی ناشر کتاب «مسئله عمومی، چیستی و کشف» است. این کتاب در 10 هزار نسخه منتشر شده است.
#مساله_شناسی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
📣 خانه اندیشهورزان ایران با همکاری انجمن علمی سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران برگزار میکند.
✳️ کارگاه آموزشی «سیاستنامهنویسی» به صورت حضوری
♨️ ۵ جلسه ۲ ساعته با تدریس کیومرث اشتریان (دانشیار سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران)
💴 ظرفیت محدود
- توجه داشته باشید که شرکتکنندگان پذیرفته شده میبایست امکان حضور در تمامی جلسات و در شهر تهران را داشته باشند.
📊 مزایای شرکت در کارگاه آموزشی «سیاستنامهنویسی»
۱. یادگیری عملی چگونگی یادداشت یک سیاستنامه
۲. امکان شرکت در مسابقه نهایی کارگاه به همراه اعطای جوایز نفیس نقدی و غیرنقدی
۳. اعطای گواهینامه رسمی شرکت در کارگاه
۴. معرفی دانشجویان برتر به اندیشکدههای متقاضی جذب نیرو
🗒زمان ثبتنام: ۲۸ دی الی ۶ بهمن ۱۴۰۰
🗓شروع کلاسها: ۱۴ بهمن ماه الی ۲۶ اسفند (پنجشنبهها)
• تخفیف 50 درصدی برای دانشجویان و فارغالتحصیلان تحصیلات تکمیلی رشتههای سیاستگذاری، اقتصاد، مدیریت، علوم سیاسی، حقوق و جامعهشناسی
• تخفیف 30 درصدی برای افرادی که عضو یا سابقه فعالیت اندیشکدهای دارند.
📌 اطلاعات بیشتر و لینک ثبت نام:
🔗 https://survey.porsline.ir/s/blLgVvd/
🆔 @Cultural_governance
فهرست اهم تحولات در طرح تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی.pdf
137.1K
جدول خلاصه طرح تحول شورا عالی انقلاب
فهرست اهم تحولات در طرح تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی
#شورا_عالی_انقلاب_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
✅لینک گفت و گوی مجتبی فرهنگ و اقای دکتر علیرضا نفیسی(رییس کمیته طرح تحول شورای عالی انقلاب)
🔸نقد سند شورای عالی انقلاب
🔸اسیب شناسی سند نویسی
🔸انواع سندهای سازمانی
📎 https://www.instagram.com/p/CY4V_P8qtdZ/
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
🔰عنوان:
تاریخ فرهنگی ایران مدرن: گفتارهایی در زمینه تحولات گفتمانی ایران امروز از منظر مطالعات فرهنگی
✍️نویسنده:
نعمت الله فاضلی
✍️ناشر:
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
#کتاب
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
• برنامه زنده #جهان_آرا
«نگاهی به چهاردهه سیاستگذاری زنان»
💢 باحضور:
- #دکتر_فاطمه_شجاعی
(کارشناس ارشد مطالعات زنان)
- #دکتر_عاطفه_خادمی
(پژوهشگر حوزه سیاستگذاری زنان)
• زمان: شنبه ۲ بهمنماه ساعت ٢٢:٠٠
- تکرار روز بعد ساعت ١٤:٣٠
از #شبکه_افق سیما
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
🔰در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، بودجه فرهنگی کشور میان ۶۳ دستگاه تقسیم شده است.
🔸در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تعداد این دستگاهها با کاهش ۱۷.۵ درصدی به ۵۲ عدد رسیده است.
✅نکات:
56 میلیارد به مجلس جهت فعالیت فرهنگی و کتابخوانه ای داده شده است
#بودجه_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰شورای عالی انقلاب فرهنگی و حکمرانی مردمی
✍️علیرضا شاکری
🔹پی دستور رهبر انقلاب جهت بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی و علمی و با اتمام فرصت دو ماهه ایشان به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت بررسی این موضوع ، چند روز اخیر شاهد تصویب سندی موسوم به سند تحول در صحن شورا به ریاست جناب رییسی بودیم.
بعد از تصویب ، انتقادات و پیشنهاداتی توسط افراد مختلف و متفکران و فعالین عرصه فرهنگ ، مطرح شد که موارد گوناگونی را شامل میشود .
🔸ضمن تشکر از زحمات بزرگوران شورا ، قصد دارم به یکی از مهمترین سوالها و انتقاداتی بپردازم که اگر کسی فقط یک دور به صورت سطحی متن را بخواند کاملا متوجه آن میشود . و آن نقد همین سوال تکراری است که بالاخره نقش مردم چیست و جایگاه مردم در تحول به چه شکل است ؟
🔹متن سند را که بررسی میکنیم قسمتهایی از متن که به این موضوع پرداخته شده ، در نگاه اول بیشتر جنبه ی کارکردن روی مردم دارد تا کارسپاری به مردم . ارتباط با مردم را یک طرفه برقرار میکند و به جای اینکه بنیان تعریف تمامی فعالیتها مردم باشند ، مردم را به عنوان جزئی در کنار اجزای دیگر بیان کرده است .
تقریبا در عرصه تصمیم گیری و تصمیم سازی حضوری از نخبگان و عموم مردم نیست . بلکه تصمیمات با رفت و برگشتهایی که به ارکان پایینتر شورا صورت میگیرد ، در صحن شورا تصویب میشود و حتی در مواردی مجلس شورای اسلامی را هم که ظاهرا نمایندگی مردم را به عهده دارد ، دور میزند و به عنوان نهادی تقنینی ورود میکند و تصمیمات گرفته میشود و جهت اجرا به بخش های پایینتر سپرده میشود .
🔸یکی از مواردی که از اول انقلاب ، شورای عالی فرهنگی ، با آن دست و پنجه نرم میکرد ، عدم وجود تضمین اجرایی برای مصوباتش بوده و است . اینکه دستگاه های مختلف دولتی و خصوصی ، تعهدی برای اجرای این مصوبات ندارند و در بسیاری از موارد ، طرح های خوب به مرحله اجرا نمیرسد . به همین علت ، شورا قصد نشستن در مقام و قدرتی بالاتر از اکثر دستگاه های اجرایی را دارد و راه حل این مسئله را را در زیاد کردن الزامات و قوانین تحکمی میداند.
در ادبیات علوم انسانی برای اجرا کردن هر امر ، دو رکن تنظیمی و فرهنگی تعریف میشود.
🔹در این سند ، جهت حل مشکل تضمین اجرای مصوبات ، به شدت رکن تنظیمی پررنگ تر از رکن فرهنگی است .
ظاهرا اعزه توجه ندارند که اساسا فرهنگ الزام پذیر نیست . اتفاقا رهبری هم در پیامشان به شورا به این امر اشاره داشتند که (( فرهنگسازی در هریک از اجزاء تمدّنی جامعه، بینیازکننده از ابزارهای الزامآور و تحکّمی است )) .
مسلما امری را که میخواهد الزام را بردارد ، با الزام نمیتوان پیاده کرد و راه حل ، پیاده کردن فرهنگ به وسیله ی رکن فرهنگی است.
🔸اما مشکل کجاست؟ مشکل ما صرفا با خود سند نیست . بلکه مشکل اصلی در رویکردهاست. رویکردی که یا مردم را اساسا مشارکت نمیدهد یا در بهترین حالت ، مردم را مجری تصمیمات خود میبینند . برخی از مسئولین زحمتکش ما هنوز متوجه این امر نشده اند که دوران بخشنامه های بالا به پایینی گذشته است . متوجه این نیستیم که اگر در تصمیمات اقناع حداکثری صورت نگیرد و کار از بالا به پایین شکل بگیرد و مردم و نخبگان ، نقش واقعی و موثر حس نکنند ، علقه ای هم به نتیجه تصمیمات و فرآیندها ندارند و طبیعتا در مرحله اجرا هم کمکی نمیکنند . باید این مسئله را درک کنیم که قدرت واقعی شورا باید با اتصال به مجامع علمی نخبگانی و مردمی شکل بگیرد.
🔹خلاصه کلام اینکه به نظر می آید که شورای عالی و نهادهای دولتی و حاکمیتی ذیل آن یک وظیفه بیشتر ندارند و آن تسهیلگری و نظارت و هدایت کلی بر مجموعه های خودجوش است. باید رصد قوی از حلقه های میانی و فعالان فرهنگی میدانی حاضر در نهادهای علمی و فرهنگی از جمله حوزه و دانشگاه و مساجد و ... داشته باشند و آنها را کنار هم جمع کنند و مسئولیت سپاری انجام شود و سپس ساختارها و سندها از دل همین کارها و از پایین به بالا طراحی بگردد.
به نظر می آید که بهتر است روندی طراحی شود تا گروه ها و مشارب مختلف بتوانند طرح هایشان را ارائه کنند و تعدادی از آنها با اقناع حداکثری مصوب و عملیاتی بشوند و در این مرحله تضمین قانونی هم گذاشته شود . با طی شدن این مراحل ، هم فعالیتها بهتر انجام میشود و هم گسست بین ملت و حاکمیت کمتر خواهد شد. البته تجربه ساختارهای به این شکل را در جهاد سازندگی و امثالهم در اوایل انقلاب داشتیم اما متاسفانه بروکراسی موجود در کشور همه این ساختارها را بلعید . ما در برهه ی کنونی شدیدا نیاز به باز تعریف فناوری مشارکتی از جانب مردم هستیم . اگر اینگونه شد ، شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حقیقی ، نقش قرارگاه فرهنگی را ایفا خواهد کرد انشاءلله .
والسلام
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
حکمرانی فرهنگی
📌بعد از مشاهده فایل، یادداشت را مطالعه نمایید
✅تحجر در قالب های فرهنگی
🔹چندین دهه است که ستادهای بزرگ و وسیع، دورههای آموزشی را در فضای دانشگاهی و حوزوی از حالت جزیرهای خارج کردهاند و در حد کشوری و گاهاً بینالمللی، دایرة مخاطبین خود را گسترش دادهاند.
🔹در اوایل انقلاب دورههای آموزشی را در قالبهایی همچون حسینیه ارشاد و پخش جزوات که متناسب با ذائقه نسل آن دوره بود، برگزار میگردید و مدل ((همایش محور)) را برای توانمندی سازی جریان انسانی خود در نظر میگرفتند البته باید همچنین به شرایط آن دوران نیز اشاره کنیم که ((التهابات جنگی و فکری)) کیفیت آموزش را طبیعتاً بالا میبرد یعنی صدامها و سروشها خود تعالیبخش محتوا آموزشی بودند چراکه زمانی دشمن را ملموس میبینیم، مبانی اندیشهای خود را جهت تقابل بهمثل قویتر خواهیم کرد.
🔹التهابات و بحرانهای دوران اوایل انقلاب خاموش شد، شعلههای جنگ علیرغم سوزاننده بودنش در عین انسانساز بودن، خاموش گشت . در ادامه مطبوعات نفوذی که پایگاه دشمن بودند همراه با جریان انسانی خود به خارج فرار کردند. با این گام دشمنان را توانستیم تا حد زیادی به بیرون از مرز برانیم.
🔹نسلهای دهه هفتاد و هشتاد با ذائقهای متفاوتتر که متأثر از فضای تکنولوژی و عصر مجازیاند پا به عرصه جهاد در میدان دانشگاه گذاشتند. ارگانها و متولیان امر که مسئول برگزاری دورههای آموزشی و مسئول توانمندسازی این نسل میباشند با رویهای نهچندان جدید، مدل آموزش را با کمی تغییر به مدل ((کارگاه محوری)) تغییر دادند. بیآنکه ویژگیهای نسل جدید و ذائقه ایشان را شناسایی کنیم این رویه را ادامه دادیم و چون ((شاخص جامع جهت ارزیابی)) دورههای آموزشی وجود ندارد، هنوز همان رویه غلط را در دورههای آموزشی طی میکنیم.
🔹 در آمریکا وقتیکه هنوز گرمای داوری اسکار خاموش نشده است، فیلمنامه (دوازده سال بردگی) را کتاب درسی میکنند و در کره جنوبی بازی کامپیوتری سیمز را جز برنامه روزانه مدارس قرار میدهند، ما در تنوع قالبهای آموزشی مختلف دچار یک حالت ایستایی شدهایم و به طور معمول از قالبهای سوخته که هیچ جذابیتی برای نسل جدید ندارند هنوز که هنوز است، استفاده میکنیم. در حالی که در کشورهای غربی از قالبهای مختلفی همچون کمیک استریپ، گیمفیکیشن و ... استفاده میکنند
🔹در صنعت آموزش کشورهای توسعهیافته، چرخه تولید محتوا یک چرخه تولید کامل میباشد ولی در دورههای آموزشی داخل کشور این چرخه ناقص و کهنه بوده و میباشد. در این کشورها اگر شخصیت سفیدبرفی را طراحی میکنند از کمیک استریپ و انیمیشن و استیکر و دفتر خاطرات تا مجله و کیف و غیره نسخه ایرانی و خارجی آن را عرضه میکند. دنیای فناوری دیجیتال که نسل دهه هشتادی با آن بزرگ شدهاند با دنیا و فضای آموزشی ما که بهصورت مستقیم و شنودی بوده، کاملاً فرق میکند. در اینجا اساساً ماهیت آموزش دیگر بهصورت فرایند خطی نمیباشد بلکه جریانی گسترده و غیرمستقیم و به تعبیری پروسهای [نه پروژهای] خواهد بود .
📌بالغ بر 120 قالب اجرای ایده وجود دارد که در 5 دسته بندی قالب های زیر تقسیم می شوند
🔰قالب های محتوایی
🔰قالب های جذب
🔰قالب های مجازی
🔰قالب های فرهنگی
🔰قالب های آموزشی
⚠️افسوس که سازمان های فرهنگی در استفاده از قالب های نوین دچار سنت گرایی و عدم فهم کارکردی آن می باشند.
📌در این فایل تمامی 120 قالب اورده نشده است
✍️مجتبی فرهنگ
#نواوری_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
May 11
✅ حجتالاسلام سعیدرضا عاملی:
💢 سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تأیید به رهبری تقدیم شد
📌 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:
۱۶ ویرایش از سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی کارگروه تحول تهیه شد که نسخه ۱۶ آن مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و با تغییر مختصری نسخه نهایی هفته گذشته محضر مقام معظم رهبری فرستاده شد و منتظر اعلام نظر ایشان هستیم تا مجموعه کلی سند یا بخشی از سند تأیید شده مبنای کار شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید باشد.
ادامه👇
http://hvasl.ir/news/488747
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
.‼️به دلیل استقبال علاقه مندان، فراخوان مقالات همایش ملی "حکمرانی اسلامی" تمدید شد
🔰 محورهای همایش:
1️⃣ ماهیت و مولفههای حکمرانی اسلامی
2️⃣ حکمرانی و نظامهای معرفتی اسلام
3️⃣ حکمرانی و تجربه نظام جمهوری اسلامی
4️⃣ حکمرانی مجازی
📅 مهلت ارسال چکیده مقالات:
20بهمن ماه ۱۴۰۰
📅 مهلت ارسال اصل مقالات:
15 اسفند ماه ۱۴۰۰
🗓 برگزاری همایش:
اردیبهشت ماه ۱۴۰۱
📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی ۱۲۷ (دبیرخانه همایش)
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/hokmrani-eslami
#همایش
#فراخوان_مقاله
#معرفی_مجموعه_فاخر
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸متن سند تحول بین تمامیتخواهی و جمهوریخواهی گیر کرده است.
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹۹۰ درصد آثار تولیدشده در حوزه اندیشه رهبری، تحریفشده است.
#مکتب_امام
#مدیریت_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
🔰معرفی مجوعه فاخر
🔹هاتف؛ مرکز بررسی مسائل فرهنگی
⭕️ادرس مجموعه👇
📌www.instagram.com/hatefmag
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
18006.pdf
2.62M
🔰 مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل كشور پرداخته است. این فایل نهادهای دینی-تبلیغی و بخش فرهنگ و هنر را مورد ارزیابی قرار داده است.
ضمناً در این گزارش ملاحظاتی پیرامون بازسازی ساختار بودجه فرهنگی كشور نیز طرح شده است.
#بودجه_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance