حکمرانی فرهنگی
🔰افتتاح دانشکده حکمرانی با هدف توسعه مطالعات میانرشتهای و چندرشتهای و همچنین تربیت مدیران متخصص 👇
🔰افتتاح دانشکده حکمرانی با هدف توسعه مطالعات میانرشتهای و چندرشتهای و همچنین تربیت مدیران متخصص
🔹دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در آئین افتتاح دانشکده حکمرانی، با اشاره به مشکلات و محدودیتهای کشور در زمینه انتخاب مدیرانی که هم توان و مهارت مدیریتی و هم توان علمی و مهارت فنی در حوزه تخصصی مربوطه را داشته باشد، گفت: فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی رشتههای مختلف اعم از کشاورزی، فنی، انرژی، آب و … میتوانند مقاطع ارشد و دکتری را در رشته حکمرانی مرتبط با تخصص کارشناسی خود ادامه دهند و در مقطع ارشد و دکتری در دانشکده حکمرانی، مهارتهای مدیریتی و تحلیل را فراگیرند.
🔹رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه رویکرد مدنظر دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران توسط کشورهای موفق نیز تجربه شده است، درباره خروجیهای دانشکده حکمرانی ابراز امیدواری کرد: در آینده شاهد پرورش افرادی باشیم که هم از منظر دانشگاه تهران جایگاه ویژهای دارند و هم دقیقاً متناسب با نیازهای جامعه و مسائل سازمانها تربیت شدهاند. انسانهایی را تربیت کنیم که سیاستگذاران خوب، مدیر و اداره کنندههای موفقی باشند.
🔸دکتر احمد نوحهگر، معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران یکی از وظایف دانشگاه تهران را تربیت کادر مدیریتی برای کشور دانست و راهاندازی دانشکده حکمرانی را در این قالب ارزیابی کرد و گفت: حوزه معاونت برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران هم در حد توان خود بر اساس توصیه و تأکیدات رئیس دانشگاه این آمادگی را دارد که در زمینه تجهیز، راهاندازی و کمک به تأمین نیروی انسانی و منابع مالی دانشکده حمکرانی تلاش بیشتری داشته باشد تا در زمینه تکمیل فضاهای آموزشی این دانشکده و دانشکدههای دیگر گام برداریم.
#حکمرانی_فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
⚠️ دو امار واقعا نگران کننده⚠️
1⃣ ۵۱ هزار کودک ایرانی پدر، مادر یا هر دو والدین رو در اثر کرونا از دست دادند.
🔹در اثر این مرگ و میرهای کرونایی، با چه بحرانهای روحی و عاطفی سنگینی مواجههایم امیدوارم طرحهای حمایتی و پشتیبانی، در دستور کار دولت و مجلس قرار داشته باشه
2⃣ یک میلیون دختر دههشصتی برای همیشه مجرد میمانند
🔹️شهلا کاظمیپور، جمعیت شناس و استاد دانشگاه تهران:گروهی از دختران دهه ۶۰ با پسران دهه ۵۰ ازدواج میکنند، اما به دلیل کمتر بودن تعداد پسران متولد دهه ۵۰، پیشبینی میکنیم تا یک میلیون دختر متولد دهه ۶۰ به تجردقطعی برسند.
#اسیب_های_اجتماعی
🆔 @Cultural_governance
🔰چه کسی میتواند متصدی فرهنگ باشد؟
🖊دولتها باید بستر فعالیت سالم فرهنگی را فراهم سازند؛
🔸سه ضلع کلیدی سیاستگذاری فرهنگی عبارت از ملت، دولت و نهادهای فرهنگی است. این سه ضلع باید متوازن، همخوان، همسو، همبار و همکار باشند. هرگونه سیاستگذاری فرهنگی و تمدنی بدون توجه به این سه ضلع، ناکارآمد خواهد بود
🔸دولت در عرصه فرهنگ باید نقش ناظر را ایفا کند. متصدی فرهنگ میتواند دانشگاهها، حوزههای علمیه و شورایعالی فرهنگی باشد به شرط آنکه صاحبنظران، متفکران و اصحاب فرهنگ و هنر و ادب کشور در این تصدیگری دخالت داده شوند
🔸فرهنگ و هنر درطول تاریخ در جوامعی توسعه و رشد و گسترش پیدا کرده است که توده مردم رفاه نسبی داشتهاند، شکم گرسنه و فقر، فرصتی برای امور فرهنگی باقی نخواهد گذاشت، ملت؛ زمانی در حوزه فرهنگ مشارکت میکنند که دغدغه روزانه معیشت و نان و مسکن و پوشاک نداشته باشند
📎 https://farhangesadid.com/0001bD
#حکمرانی_فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
🚨آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می شود!
✍️استاد اصغر طاهرزاده:
🔹«اگر میخواهیم فعالیت فرهنگی به معنی دینیِ آن، انجام دهیم و در اصلاح خود و دیگران تلاش كنیم، این كار باید چه سمت و سویی داشته باشد كه پس از مدتی با بیثمری كارمان روبهرو نشویم؟!
🔸به خصوص كه تجربه بینتیجهبودن بعضی از فعالیتهای فرهنگی گروههای مذهبی، در قبل و بعد از انقلاب به شدّت ما را به این فكر فرو میبرد که صِرفاً به ظاهرِ دینی کارهایمان دلخوش نباشیم. زیرا بسیاری از فعالیتهای فرهنگی كه حتی با انگیزههای دینی انجام میگرفت، پس از مدتی یا كاملاً بیثمر بود و یا نسبت به انرژی مصرفشده بهره بسیار کمی در پی داشت، به طوری كه برنامهریزان آن، امكان ادامه كار را از دست میدادند و گرفتار حالت یأس و پوچی میشدند.
🔹در صورتیكه اگر قبل از انجام هر گونه فعالیت فرهنگی، سمت و سوی كار مشخص باشد و معلوم شود تا كجا میخواهند بروند و چگونه میخواهند این مسیر را طی كنند، كار به جایی نمیكشد كه بعد از یك مدتی احساس كنند نه خودشان به كمال مطلوبی رسیدهاند و نه بقیه را توانستهاند به کمالی برسانند.
صد انداختی تیر و هر صد خطاست / اگر هوشمندی یك انداز و راست
🔸آخر آیهای که در ابتدای بحث عرض شد (آیه ده سوره مبارکه فاطر) میخواهد بفرماید؛ اگر کار - چه فردی و چه اجتماعی- به نحو شایسته به خدا متصل نشود و دارای پشتوانه عقیدتی صحیحی نباشد، هرچه هم تلاش و چارهجویی شود نتیجه آن پوچ و بایرشدن و بیثمری است.
🔹اگر خواهران و برادران به این دغدغه رسیده باشند كه ممکن است بعد از مدت مدیدی در کار فرهنگی خود با این مسئله روبهرو شویم که تقریباً هیچ كاری كه بتوان آن را كار فرهنگی واقعی نامید، نكردیم و این احتمال را بدهیم که در فعالیتهای خود، خطرِ درجازدن در روزمرگیها ما را تهدید میكند، إنشاءالله راه برونرفت از آن خطر را دنبال خواهند كرد.
🔸ما چه بخواهیم بر روی خودمان كار فرهنگی انجام دهیم، چه روی دیگران، باید به این فكر باشیم كه بعد از مدتی کار ما نتیجه بدهد. عالم مشهوری به مرحوم آیتالله بهاری همدانی که از عرفای بزرگ است، نامه مینویسد كه آقا! یك دستورالعمل به ما بدهید. آقای بهاری میفرماید: آخر شما خودتان اهل علم هستید! آن عالم میگوید: آقا تعارف را كنار بگذارید، شما كه میدانید ما از راهی كه باید در كنار كسب علم طی میكردیم، غفلت كردیم و شما هم از اول میدانستید كه راه ما برای نتایج حقیقی كافی نیست، برای همین شما در كنار کسب علم، راه سلوک قلبی را رها نكردید، ولی ما مسیر خودمان را رفتیم و حالا بعد از چهل، پنجاه سال فهمیدیم آنچه میخواستیم حاصل نشد.
🔹چنانچه ملاحظه میفرمایید حتی نباید به صرف اینكه یك فعالیت، فعالیت دینی است و با حدیث و آیه سر و كار دارد، به آن دلخوش بود، بلكه باید تلاش كرد علاوه بر موضوع مورد تحقیق، روش ما هم درست باشد و معلوم باشد که خود و جامعه را میخواهیم به كجا برسانیم.»
📚 آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می شود، صفحه 27 و 28
#حکمرانی_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی 🔅
🆔 @Cultural_governance
🔺بیم و امیدِ دهه هشتادیها
🖊بررسی ابعاد بازنمایی رسانهای سبک زندگی متولدین دههی هشتاد خورشیدی؛
🔸اگرچه صورتبندی تولد بر اساس دهه موضوعی علمی نیست، اما دستکم موضوعی تجربی است و میتوان آن را قابل توجه و قابل مطالعه دانست. این موضوع برساخت رسانهای هم دارد و میتوان گفت که متولدین هر دهه معمولا از تصویری که از آنها در رسانهها بازنمایی میشود به عنوان یک موضوع هویتی تاثیر میپذیرند
🔸یکی از مسائل مهمی که در متولدان این دهه مشاهده میشود، چالشها و تنشهای شدید با والدین است؛ بنابراین زمانی که از تربیت خانوادگی در نسبت با دهه هشتاد و صحبت میشود این موضوع کاملاً متفاوت است.
🔸برخی سیاستهای حاکمیت نظیر سیاستهای خانواده، سیاستهای فرهنگی، سیاستهای رسانهای و سیاستهای جمعیتی نیز جامعه هدف مشخصی ندارند و عمدتاً مخاطبان گستردهای را در بر میگیرند؛ به همین خاطر نسبت این سیاستها با متولدین دهه هشتاد نامشخص و مبهم است. در نتیجه متولدین این دهه در مجموعهای از تناقض ها، تضادها، تشویشها و نگرانیها به سر میبرند.
📎https://farhangesadid.com/0001ZR
#دهه_هشتادی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی 🔅
🆔 @Cultural_governance
▫️تأمّلی در معنای بازسازی انقلاب در ساختار فرهنگی
🔰نشست «ملاحظات بنیادی در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی» در راستای همایش «#بازسازی_انقلابی_ساختار_فرهنگی_کشور» برگزار شد؛
◾️کلمۀ «بازسازی» بر امری فراتر از اصلاح موردی و ترمیم جزئی دالت دارد و نشان میدهد که توقع از این اقدام، تحوّلی در سطح بازساختن است و بازساختن نیز با ساختن اوّلیّه مقایسه میشود و حرکتی است که هرچند در امتداد آن قرار دارد، امّا یه نقطۀ عطف و شدنِ برجسته و نمایان به شمار میرود.
#حکمرانی_فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
#یادداشت
🔰ابزارهای حکمرانی تغییر فرهنگی
یکی از مهمترین ابزارهای تغییر فرهنگی، نهاد داستان، داستانپردازی و قصهگویی در گستردهترین معنای آن است. از این رو در این یادداشت میخواهیم نگاهی به این نهاد داشته باشیم...
◀️ برای مطالعه ادامه مطلب به این پیوند مراجعه کنید.
🗂هسته #هسته_فرهنگ_ومشارکت_سیاسی
✒️نویسنده #حجت_جباردخت
#حکمرانی_فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
🔰پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
نشست ملاحظات بنیادی در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور را برگزار میکند.
گروه فرهنگپژوهی در نظر دارد تا همایشی ملی با عنوان “بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور” را در اسفندماه جاری برگزار نماید. از این رو پنجمین نشست از سلسله نشستهای مربوط به همایش ملی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور با همکاری گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه با عنوان نشست علمی “ملاحظات بنیادی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی” به صورت مجازی برگزار میشود.
🔸 برای خواندن مشروح این خبر به آدرس زیر مراجعه مراجعه کنید :
yun.ir/bb32i1
#حکمرانی_فرهنگی
🆔Cultural_governance
🚨 هفت گام برای #جهاد_تبین
1⃣«گستره»
رسالت تبیین یک رسالت مقطعی نبوده، گستره مفهوم تبیین همه «حوزههای مداخلهای جریان شیاطین» در عالم مثل شبهات اعتقادی، سیاسی، اقتصادی و ... همه وسواس ابلیس را در بر میگیرد. بر این اساس الگوی مقابلهای نیز باید ترکیبی، چند وجهی و ناظر به ابعاد مختلف تهاجم دشمن باشد.
2⃣ «الزامات»
تغیییر ریل از دفاع به تهاجم؛ در این مخاصمه و فوریت جهاد زینبگونه در زمان فعلی نیازمند به:
-تدوین فوری سند راهبردی تهاجم ترکیبی و طراحی عملیات فوری دفاعی، ولی فعالانه در شرایط گذار
-تربیت عناصر توانمند باورمند و متعهد به عنوان عوامل اصلی تبیینگر که مهمترین خصیصه آنها هم افقی با نگاه ولی جامعه باشد
-تلاش جدی و گسترده برای بسط مفاهیم و ارزشهای اخلاقی و دینی و تقویت مبانی اعتقادی جهادگران تبین
-انجام اقدامات جبههای و همافزا و پرهیز از خنثیسازی اقدامات سایرین
3⃣ «تجمیع ظرفیتها»
توجه به «بسترهای تبیین» خصوصا برای فوریتهای فعلی و ایجاد «جریان تبیین» در لایهها و سطوح مختلف، نیازمند انجام اقداماتی وسیع و ملی و همچنین در بخشهای مردمی و مسئولان میباشد با این توضیح که برای ایجاد بستر به نظر میرسد شروع گسترده اقداماتی از طرف مسئولین ملی ضرورت بیشتری داشته و در مجموع نیازمند سه دسته فعالیت هستیم:
-ارتباط وسیع مسئولین، صاحبان اندیشه دولتی و حکومتی و مردمی با لایههای پایین جامعه و عموم مردم
-اجرای عملیاتهای وسیع جبههای برای عناصر اصلی جریان انقلابی خصوصاً شبکههای وسیع مردمی
-حرکت منظم، پرشتاب، هنرمندانه و مدبرانه جریانات رسانهای کشور با تمرکز بر رسانه ملی و فضای مجازی
4⃣ «موانع»
حتماً نیازمند آنیم با رصد دقیق و بررسی و مطالعه در بلند مدت و کوتاه مدت با استفاده از نخبگان و متخصصین موانع اصلی در «پذیرش حق» و «قبول و باور دستاوردها و نقاط قوت انقلاب و نظام» و همچنین «نقاط ضعف و چالشهای اصلی نظام سلطه» را شناسایی و برای رفع آن اقدام نماییم زیرا ممکن است حرف صحیحی در قالب صحیحی ارائه گردد ولی به علت نبود زمینه پذیرش تبعات منفی یا خنثی در جامعه داشته باشد.
5⃣ «محتوا»
از آنجا که هدف دشمن، ارائه تصویر غیرواقعی از توان، امکانات و اتفاقات پیرامون جبهه خودی بوده و به دنبال تسخیر ذهن و قلب مخاطب است، محتوای قابل ارائه در جهاد تبیین نیازمند توجه به همه ابعاد تبیین در ساحتهای مختلف چون «رویکرد پدافندی و واکنشی» «تبیین و دسته بندی حقایق» «دستاوردها» «عناصر و منابع قدرت» «توانمندیها، ظرفیتها و قابلیتها» میباشیم از این رو میتوان محتوای مورد نیاز را در بخشهای زیر دستهبندی کرد:
-ارائه یک روایت «صحیح و مستند» و «هوشمندانه و بهنگام» از اتفاقات و حوادث
-شناسایی گلوگاههایی که ممکن است از طرف دشمن در نقطه تمرکز دشمنی قرار گیرد
-شناسایی فوری سوالات، پرسشها و ابهامات مردم و تهیه پاسخهای هوشمندانه و صحیح
-بیان و ارائه مستدل و دقیق دستاوردها و نقاط قوت و امیدآفرین انقلاب
-شناسایی دستهبندی و بیان مستند شیوههای جنگ روانی دشمن
-رصد فوری و صحیح اقدامات دشمن و مقابلههای هوشمندانه و پیشگیرانه با آنها
6⃣ «سازمان رزم»
ساماندهی عملیاتی مردم پایه با استفاده از توان نهادهای رسمی و با ضرب شدن در قدرت رسانهای ضروری به نظر میرسد.
محور فعالیت در این سازمان رزم باید بر تقسیم کار، در نظر گرفتن همه ظرفیتها، توان اقدام در همه اقشار و بر اساس راهبرد ارتباط مستقیم با مردم طراحی شود. چیزی شبیه اقدامات تبیینی در دوران انتخابات. اگر چه انجام این عملیات نیازمند توجیه و توانمندسازی لایه میانی یعنی عناصر مرجع و سر شبکهها میباشد.
7⃣ «هدفگذاری برای تولید محتوا»
در کنار اقدامات فوق که با قید فوریت باید ساماندهی و عملیاتی گردد نیازمند فعالیت گسترده پژوهشگاهها، اندیشکدهها و فعالین مردمی و نخبگانی و اندیشهورزان حوزوی و دانشگاهی برای کشف بهترین شیوهها برای ارائه محتوا به مخاطب و حل «گرههای ذهنی» آنان میباشیم.
#مدیریت_فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
📝 #تحلیل_و_تبیین | میتوانیم قطب نوشتافزار منطقه باشیم
👈🏻 گفتگوی KHAMENEI.IR با رئیس مجمع نوشتافزار ایرانی-اسلامی
🔻 گردش مالی نوشتافزار بازار داخلی در کشور سالیانه حدوداً شش هزار میلیارد تومان است. الآن تقریباً این میزان دو برابر شده و به چهل درصد برای کل بازار رسیده است.
🔹 نوشتافزار علاوه بر آن کارکرد اصلیاش کارکرد رسانهای و فرهنگی هم پیدا کرده است؛ یعنی الآن این محصول جزو زنجیره بازارپردازی فرهنگی یا زنجیره بازارسازی فرهنگی است.
🔹 اصل کار باید توسط بخش خصوصی، جریانهای مردمی و با پشتیبانی حلقههای میانی مردمی باید شکل بگیرد؛ یعنی شرکتهای دانشبنیان، مؤسسات فرهنگی، نیروهای انقلابی، نیروهای دغدغهمند، فعالان عرصه تولید و فعالان اهل هنر و رسانه.
🔹 بازار محصولات شخصیتمحور در ایران بیش از پنجاه هزار میلیارد تومان است؛ یعنی بیش از ۹۹/۵ درصد این محصولات محتوا و شخصیتهای غیربومی هستند.
🔹 ما در حوزههایی که تولید داریم، به حدی از تعداد تولیدکنندهها و به یک رشد نسبی عمدتاً با کیفیتهای خیلی خوب در تولید رسیدهایم. در بعضی از محصولات مابازایِ تولید نداریم، یا تولید خیلی اولیه است و یا هنوز شکل نگرفته است، ولی این مسیر دارد با شتاب بسیار زیادی جلو میرود.
🔍 ادامه را بخوانید👇
https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=49601
#مدیریت_فرهنگی
🆔@Cultural_governa
🔰سواد رسانهای مجموعه چشم اندازهایی است که فرد برای استفاده از محتوا و پیام های رسانه ای به کار می گیرد.
📌سواد رسانه ای یکی از انواع سواد هاست که بیشتر با سوادهای دیداری و تحلیلی و اینترنتی در ارتباط است.
🖊با ایجاد و گسترش رسانههای سمعی و بصری، این مفهوم به وجود آمد و با گسترش شبکههای اجتماعی، دارای مفاهیم و ابعاد گستردهتر و پیچیدهتری شد.
در اینجا به معرفی چند تن از مجموعه های صاحب سبک در حوزه آموزش سواد رسانه ای می پردازیم
🔎https://b2n.ir/f19067
🔺تلویزیون سواد رسانه
🔎https://b2n.ir/k72108
🔺سوادرسانه مجازی
🔎https://b2n.ir/t03962
🔺نهضت سواد رسانه
🔎https://b2n.ir/p82287
🔺چی خوبه
🔎https://b2n.ir/d64925
🔺نیماتودی
🔎https://b2n.ir/m94495
🔺باشگاه سواد رسانه ایرانیان
🔎https://b2n.ir/k45174
🔺شناد
🔎https://b2n.ir/r66996
🔺ارما مدیا(رسانه مصاف)
🔎https://b2n.ir/x76347
🔺سوادرسانه
🔎https://b2n.ir/a20713
🔺کتابخانه پلیس مجازی
🔎https://b2n.ir/w05695
🔺موسسه رسانه
🔎https://b2n.ir/p19969
🔺گرالیت
🔎www.aparat.com/nasraa_ir
🔺نسرا
🔎https://anarestan.com
🔺انارستان
🔎https://bmtc.ir
🔺مدرسه باران
🔎https://kodoumo.ir
🔺کدوما
🔎https://ayenehschool.ir
🔺مدرسه اینه
🔎https://savaderesane.ir
🔺سواد رسانه
🔎http://majazist.ir/
🔺مجازیست
🔎https://b2n.ir/d37292
🔺اکابر مدیا
🔎https://majazina.ir/
🔺مجازینا
🔎yun.ir/ih1vna
🔺تشکیلات رسانه تربیتی ماذنه
🔎mliteracy.ir
🔺انجمن سوادرسانه ایران
#معرفی_مجموعه_فاخر
#زیست_مجازی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی 🔅
🆔@Cultural_governance