eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰انواع مدل اجماع افراد 🔹بیش از ۲۰ مدل اجماع برای افراد و مجموعه ها توسط مقام معظم رهبری بیان شده است. 🔹متاسفانه ویژگی ها و هویت شناسی دقیقی از این مدل های اجماع صورت نگرفته است 🔹اساسا دانش کار تشکیلاتی هنوز در کشورمان به شناخت انواع مدل های کارتیمی، توسط کسی پرداخت نشده است 🔰انواع مدل اجماع👇👇👇 💠هسته⬅️جوانه⬅️قرارگاه⬅️ 💠نهاد⬅️سازمان⬅️تیم⬅️ 💠ائتلاف⬅️کنگره⬅️دورهمی⬅️ 💠گعده⬅️تشکل⬅️حزب⬅️ 💠شبکه⬅️جبهه⬅️نهضت اجتماعی⬅️ 💠جریان اجتماعی⬅️شورا⬅️توده⬅️ 💠ستاد⬅️ کانون⬅️انجمن⬅️ 💠امت⬅️لایه میانی⬅️تمدن⬅️ ✍مجتبی فرهنگ 🔅کانال حکمرانی فرهنگی 🔅 🆔@Cultural_governance
⚠️‍ ساسی مانکن برای چهارمین سال پیاپی تک قطعه جنجالی‌اش را در انتهای سال منتشر کرد ما هیچ! ما فقط نگاه انگار باید عادت بکنیم به این تک آهنگ‌های سالانه پدیده عجیب و غریبی به نام «ساسی مانکن». تک آهنگ‌هایی که هر سال با یک تنظیم جذاب و روان، یک یا چند مفهوم مهم فرهنگی یا اجتماعی را هدف قرار می‌دهد و به واسطه ملودی‌های ساده و پرطرفدارش، پرتکرار می‌شوند.‌ به جز خوانندگان و تهیه‌کنندگان آثار مبتذل موسیقی که با افزایش استقبال از قطعاتی شبیه به آهنگ‌های ساسی، فضا را برای خودشان آماده می‌بینند احتمالا پخش چنین آهنگ‌هایی در بستر فضای مجازی، می‌تواند خبر خوشی برای موافقان طرح صیانت از فضای مجازی باشد. آنها به راحتی می‌توانند تمام بار منفی تولید چنین محصولی را روی دوش فضای مجازی بگذارند و ادعا کنند که اگر بگذارند چنین طرحی تصویب شود دیگر نه خبری از ساسی مانکن می‌شود و نه تتلو و امثالهم و این همان روش برخورد سطحی و بدون پشتوانه جامعه شناختی و عقلانی است که در سایر حوزه‌های فرهنگی ما هم به چشم می‌خورد. برخورد با معلول به جای علت، ساده‌ترین و البته کم اثرترین راه‌حل است. یک خواننده، با همه اهداف و‌ انگیزه‌های پشت یک اثر، نهایتا یک قطعه را اجرا می‌کند و می‌رود سراغ قطعه بعدی‌اش. موسیقی ما فارغ از پاپ و سنتی، سال‌هاست که هیچ نقشه راهی ندارد.‌ ادامه مطلب 👇 🌐http://fdn.ir/70151 🆔@Cultural_governance
⚠️۶ راز کمتر شنیده‌شده درباره ساسی مانکن/ از تاسیس سایت‌های شرط‌بندی تا اغفال آقای صدا و خال‌زدن 🔸ساسی مانکن خواننده جنجالی و پرحاشیه‌ این سال‌ها است که موسیقی به‌عنوان هنر تزئینی و ردگم‌کنی او برای برخی فعالیت‌های دیگرش مطرح است. اتفاقی که متاسفانه در سایه حواشی بسیاری که تک‌آهنگ‌های او به وجود می‌آورند، مورد غفلت قرار گرفته و او با این حاشیه امن توانسته به کارها و اقدامات مخرب و غیراخلاقی خود ادامه دهد. 🔹سایت‌های شرط‌بندی 🔻ساسی، طی یک‌سال اخیر، حداقل دو سایت شرط‌بندی راه‌اندازی کرده است. در این سایت‌ها ورودی‌هایی در نظر گرفته شد تا افراد با پرداخت هزینه ورودی، نتیجه تمام فوتبال‌های آن روز را حدس زده و برای هر بازی، اقدام به خرید بونوس کنند. مشخص است که علاوه‌بر ورودی، درصدی از جایزه هر برنده، به حساب ساسی و شریکش واریز می‌شود. بنابراین با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد چه سود سرشاری از بابت راه‌اندازی این سایت‌ها به سمت این چهره سرازیر می‌شود. در طول یک‌سال گذشته، چندین خواننده نه‌چندان مطرح به ترکیه رفت‌وآمدهایی داشتند و تا توانستند برای برخی سایت‌های شرط‌بندی تبلیغ کردند. اتفاقی که نمی‌توان آن را به مافیای ساسی و دایره ارتباطات خوبی که با برخی خوانندگان وطنی دارد، بی‌مناسبت دانست. 🔹راز همراهی «ابراهیم حامدی» با ساسی 🔻تصور اینکه ساسی با ابراهیم حامدی ملقب به «ابی» در یک کادر باشند، غیرقابل‌باور است. اما در طول یکی، دو سال گذشته، تصاویر بسیاری را از ابی و ساسی در موقعیت‌های مختلف می‌بینیم. «فرشید حامدی» پسر ابی است. فرشید به همراه ساسی، در سایت‌های شرط‌بندی شریک هستند. حمایت تلویحی ابی از ساسی، قطعا به معنای چراغ‌سبز او به فعالیت‌های او و پسرش در زمینه فعالیت در سایت‌های شرط‌بندی است. 🔹تاسیس گروه اکس‌بند 🔻گروه مرموزی که اطلاعات چندانی از آنها در دسترس نیست و خواننده اصلی گروه که یک دختر جوان است نیز روی صورت خود، یک ماسک بزرگ قرار داده تا شناخته نشود. ساسی، با تاسیس این گروه، دو هدف شاخص را در سر می‌پروراند. نخست، کسب درآمدی است که می‌تواند بابت اجراهای زنده این گروه برای خود به دست آورد و دوم، هدایت افرادی است که به دلیل علاقه‌مندی به این گروه، به سایت‌های شرط‌بندی فرستاده می‌شوند. 🔹پول بدهید تا مشهورتان کنم 🔻یکی از اقدام‌های ساسی، دریافت پول از خواننده‌هایی است که چندین سال در مارکت موسیقی حضور دارند، اما نتوانسته‌اند کار جنجالی و خوبی منتشر کرده و به‌همین دلیل، کمتر کسی آنها را می‌شناسد. تعداد این افراد در خارج و علی‌الخصوص داخل کشور بسیار است و ساسی سرشاخه‌های خوبی برای شناسایی این آدم‌ها درست کرده است. اتفاقی که هم‌اکنون برای چند خواننده حاضر در اروپا رقم خورده و آنها با هدایت، مشورت و دخالت مستقیم او توانسته‌اند در قبال پرداخت هزینه‌هایی که تا هفت‌هزار دلار بوده است، آهنگ‌هایی را ساخته و تاحدودی عرض‌اندام کنند. 🔹خال زدن و منع تردد به انگلستان 🔻ساسی در سال‌هایی که هنوز اقامت آمریکای او درست نشده بود، برای آنکه بتواند اقامت موقت انگلستان را داشته باشد، به‌ناچار باید با یک فرد تبعه و ایرانی در لندن ازدواج کرد. پس از مدتی، آن دختر از وی حامله می‌شود و این اتفاق هم‌زمان می‌شود با درست شدن کارهای اقامت ساسی در آمریکا. ساسی از نامزدش می‌خواهد که بچه را سقط کند اما این درخواست مورد پذیرش قانون انگلستان نبود و به‌همین دلیل ساسی، فرار و نامزدش و فرزندش را را تنها گذاشت و به آمریکا رفت. به‌همین دلیل او همچنان نمی‌تواند به انگلستان رفت‌وآمد داشته باشد.  🔻طبق اطلاعاتی که به «فرهیختگان» رسیده، وی در تمام این سال‌ها و حتی سال اخیر کرونایی، دعوت ایرانی‌های مقیم آمریکا و حتی ترکیه برای خال‌زدن را در ازای مبالغی از هزار تا پنج‌هزار دلار می‌پذیرد و اینچنین ارزان، خود را در یک جمع خودمانی و خانوادگی عرضه می‌کند. 🔹یک‌سال زمان برای آهنگ جدید 🔻امشب آهنگ جدید ساسی منتشر می‌شود؛ آهنگی که او مدام تاکید کرده حاصل یک‌سال فعالیتش و تیم سازنده کلیپ است. 🔻به‌لحاظ علمی چیزی شبیه به‌محال است که یک فرد خبره درحوزه آهنگسازی و ترانه‌سرایی در سبک خود، 12 ماه وقت بگذارد برای ساخت آهنگی که تماما از روی برنامه‌های کامپیوتری گرفته‌شده و هیچ ساز زنده‌ای در آن وجود ندارد. ساخت چنین ملودی‌هایی در بدبینانه‌ترین حالت و برای فردی با قابلیت‌های ساسی چیزی بیشتر از دوهفته وقت نمی‌برد. بنابراین با اغماض فراوان، چیزی در حدود یک‌ماه صرف ساخت این آهنگ شده که با جلوه‌های رایانه‌ای کار برای کلیپ آن، نهایتا این وقت به 45 روز رسیده است. ✍مجتبی اردشیری 🆔@Cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ساسی مانکن چطوری هر چند ماه یک بار با محتوایی جدید دست به کودک آزاری می‌زنه؟ اگر کودکی در اطرافتون دارید و نگران روح و روانش هستید دیدن این ویدئو رو از دست ندید. 🆔 @Cultural_governance
📌چالش مانکن 🔸انتشار کلیپ مبتذل ساسی مانکن با حضور بازیگر پورنوگرافی، بحران انفعال دستگاه‌های فرهنگی و پشت صحنه کارتل‌های اقتصادی شرط‌بندی را به رخ کشید 🔹قطعه «تهران توکیو» با حضور یک ستاره مشهور فیلم‌های پورن و بازسازی سکانس معروف فیلم «ابد و یک روز» ساخته شده است. باتوجه به اسم قطعه، احتمالا بخش‌های دیگری از آن در توکیو ساخته شده و مانند اکثر قطعات ساخته‌شده توسط ساسی، ملغمه‌ای است از الفاظ رکیک و اسامی مخرب یا مواد مخدر و بعضی ارجاعات گل‌درشت سیاسی و بی‌فایده. مساله عجیب، تلخ و مهم اما واکنش‌های مثبت و دفاعیات غیرقابل توجیه بخش اعظمی از مردمی است که در داخل ایران زندگی می‌کنند. ادامه مطلب👇 🌐yun.ir/xw61vb 🆔 @Cultural_governance
🔹حجم محتوای مستهجن در موسیقی جهان و ایران افزایش پیدا کرده است. 🔹این در حالی است که محتوای مثبت در سالهای متمادی کم رنگ تر شده است. در ایران آهنگ های ساسان حیدری که غالبا سالانه منتشر می شوند، آغشته به محتوای مستهجن اند و هر سال بیش از سال قبل جلب توجه کرده اند. 🔹اقبال به آثار او البته پس از چند ماه فروکش می کند. 🔺نظرتان درباره وضعیت موسیقی در ایران چیست؟ 🆔@Cultural_governance
🔺کلیپ ساسی مانکن تا الان(اول شعبان)👇 ۹ میلیون بازدید | ۱.۲ میلیون لایک | ۵۶ هزار کامنت خورده است 🆔@Cultural_governance
📌هزینه گران سرگرمی برای خانواده‌های ایرانی 🔹 یک خانواده ۴ نفره اگر بخواهد یکبار در طول ماه از شبکه نمایش خانگی و هزینه اینترنت آن استفاه کند، باید ماهانه ۳۰۰ هزار تومان هزینه کند. 🆔 @cultural_governance
🔺موسیقی در صدا و سیما 🔹فعلا قاعده‌ای برای دعوت خواننده به آنتن تلویزیون وجود ندارد/۲۰ درصد آنتن صداوسیما با موسیقی پر می‌شود/مخالف حضور مهرداد جم روی آنتن بودیم/مساله مرحوم شجریان با سازمان هنری نیست، مساله حقوقی است 🔹محمدمهدی نراقیان، مدیر دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما 🔻به‌طور میانگین در همه شبکه‌ها چیزی حدود هزار قطعه موسیقی باکلام فارسی در ماه است که در هر شبکه پخش می‌شود. عددی که بخواهیم به دقیقه حساب کنیم نزدیک به ۲۰ درصد آنتن صداوسیما می‌شود. 🔻میزان انحراف از سامانه ما و آنچه از نظر ما غیرقابل پخش است زیر ۱۰ درصد بوده و تقریبا ۹۰ درصد آن چیزی که روی آنتن پخش می‌شود، از نظر قواعد سازمانی مجاز است. 🔻این مقدار با تصور عمومی تفاوت دارد به دو دلیل؛ اول سابقه ذهنی مخاطب که طی سال‌ها شکل گرفته و دوم اینکه بسیاری از مواردی که می‌گوییم غیرقابل‌پخش است یا تخلف از نظر ماست در جاهای پربیننده آنتن اتفاق می‌افتد. 🔻قطعاتی داشتیم که وضعیت مجوز آنها قابل‌پخش بوده و تبدیل به غیرقابل‌پخش شده‌اند. دلایل مختلفی هم دارند؛ برخی به‌خاطر نکاتی که روی خواننده، آهنگساز، شاعر و... پیش آمده یا نکات محتوایی بوده است. 🔻دعوت خواننده به‌عنوان میهمان در برنامه و اجرای قطعه از ما استعلام نمی‌شود. نظر کارشناسی ما تا الان گرفته نشده است. ما تا جایی که می‌توانستیم، ورود کردیم و از ابزارهای رسمی و غیررسمی هم استفاده کردیم و جلوی حضور بسیاری از افراد مورد اشاره شما را گرفتیم اما اصل اینکه خواننده روی آنتن می‌آید تا این لحظه قاعده‌ای وجود ندارد که بخواهد از مرکز موسیقی استعلام شود. 🔻درباره مهراد جم که الان مهاجرت کرده تا امروز در سامانه ما کلا چهار قطعه از او وجود دارد که از این تعداد سه مورد غیرقابل پخش است. یعنی شبکه‌ها از ما مجموعا چهار کار مهراد جم را درخواست کردند تا بررسی کنیم که از این تعداد یکی مجوز گرفته است و اخیرا تغییر وضعیت دادیم و آن یک مورد هم غیرقابل پخش شد. 🔻درباره حضور مهراد جم روی آنتن ما مطلع شدیم و مخالف بودیم. شبکه هم در شرایط خاصی اجازه حضور او را روی آنتن داد. یعنی ضریب دادن به این آدم روی آنتن نه سیاست ما بوده و نه توصیه ما و حتی با این مساله مخالفت هم کردیم. مهراد جم قطعا در حدی نبود که روی برنامه زنده تلویزیون بیاید، در برنامه «فرمول یک» و در آن زمان در شبکه یک حضور پیدا کند. 🔻تا الان که با شما صحبت می‌کنیم ابزار رسمی‌ای که از حضور خواننده روی آنتن جلوگیری کنیم، نداریم. 🔻از ابتدای سال با چند مدیر شبکه و مدیر پخش برخورد اداری و انضباطی جدی در حوزه موسیقی شده است. 🔻برای سریال نوروزی یکی از شبکه‌های اصلی، گروهی تعیین و در مصاحبه‌های عوامل سریال از ماه‌ها قبل معرفی شده بودند ولی این قطعه روی آنتن نرفت، با فشارهای سازمان و بیرون از سازمان این روی آنتن نرفت. دوستان گفتند شعر را اصلاح می‌کنیم اما نظر ما این بود که آن گروه خاص اگر شعر حافظ هم بخواند، اجازه ندارد تیتراژ سریال‌های عید را بخواند. 🔻در همین سازمان سریال «خانه به دوش» را داشتیم که شعر آن را استاد علی معلم گفته، مجید اخشابی خوانده و موسیقی آن نعل به نعل از موسیقی یک فیلم معروف برداشت شده است. 🔻درباره حضور خواننده‌ها و عوامل موسیقی روی آنتن از ما استعلام نمی‌شود. 🔻اینکه ساسی مانکن یا تتلو برای نوجوان و جوان ما الگو و سلیقه می‌شود، از کانال‌های غیر از صداوسیما است. 🔻بخش عمده موسیقی رپی که در ایران تولید می‌شود رپی نیست که به‌لحاظ محتوایی بتوان روی آنتن آورد یا اگر محتوای درستی داشته باشد، به‌خاطر سبک زندگی خواننده اجازه نمی‌گیرد. 🔻هیچ‌وقت هیچ شیوه‌نامه و آیین‌نامه‌ای درباره بررسی موسیقی نداشتیم. تا این لحظه هم نداریم.  🔻بعد از سرود ملی به لحاظ پرتکرار بودن عدد پخش نهایتا ۲۰۰ بار است. مثلا قطعه «حالا که می‌روی» محمد معتمدی با ۱۷۰ بار پخش بود. 🔻 اگر بخواهم خواننده‌های پرتکرار را در این زمینه بیان کنم ۵ نفر اول سالار عقیلی، محمد معتمدی، حجت اشرف‌زاده، احسان خواجه‌امیری و علیرضا افتخاری بوده‌اند. 🔻مساله مرحوم شجریان با سازمان هنری نیست، مساله حقوقی است. ایشان از سازمان شکایت کرده است و این شکایت درحال رسیدگی است. 💠متن کامل مطلب👇 lish.ir/1IQy 🆔@Cultural_governance
🔰‍ لزوم گذار به سرگرمی‌سازی ✍امیر ابیلی 🔻رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی، عادت کرده‌اند به هر نوع «ابتذال»ی در حوزه «سرگرمی»، در حوزه «تحلیل» و «نقد» پاسخ دهند. منتظرند تا اثری تولید شود و بنشینند به تحلیل و فکر کنند توانسته‌اند در مقابل اثراتش بایستند. به همین خاطر هم مثلا تلویزیون عاشق برنامه‌های گفتگومحور است. برنامه‌های اخته‌ای که سالهاست درباره کلیات حرف می‌زنند و حتی اجازه ورود به مصادیق عینی ندارند؛ یعنی حتی در تحلیل واقعی هم عقیم‌اند. 🔻سرگرمی را باید در حوزه سرگرمی پاسخ داد. نقد و تحلیل موسیقی و فیلم و کتاب مبتذل هیچگاه خلا محصول مطلوب را پر نخواهد کرد. نیاز مخاطب به مصرف سرگرمی با تحلیل پر نخواهد شد. اما ما ظاهرا نگران نوجوانهاییم، پس برای آنها یک برنامه تحلیلی می‌سازیم تا «درباره»‌شان صحبت کنیم، آنهم با خط قرمزهایی که اکثریت دهه هشتادی‌ها در آن جا نمی‌شوند و متوجه نیستیم که نسل اینستاگرام و تیک‌تاک و ... اساسا مخاطب میزگرد تحلیلی نیستند و دنبال سرگرمی‌ند. 🔻برای ما «محتوا» اصل است و نه «جذابیت». البته طبعا رسیدن به جذابیت بدون استفاده از لذت‌های نفسانی امر سخت‌تری است. برای هنر مبتذل، خود سرگرمی ذاتا محتواست و برای ما جذابیت و سرگرمی پلی است برای انتقال محتوای مطلوب. این را هم می‌دانم که ورود به منطقه‌‌ی سخیف و هرزه‌ای که کسانی مانند ساسی و تتلو در آن هستند اساسا زمین بازی ما نیست. اما سوال اصلی همچنان پابرجاست؛ ما برای مخاطب نیازمند فیلم، موسیقی و ادبیات سرگرم‌کننده چه محصولی داریم که جایگزین محصولات مصرفی آنها در مارکت هنر شود؟ تقریبا هیچ. 🔻طبعا واکنش‌ها به کلیپ ساسی هم مشخص بود. پس از تحلیل‌های دغدغه‌مندانه اولیه، روزهای بعد داب‌اسمش و رقص مردم-نوجوانها- با آهنگ او شبکه‌های اجتماعی را پر می‌کند. اگر مدارس باز بود کشور چندین هفته هم درگیر پیدا کردن دست نفوذی‌های استکبار در ترویج این اهنگ در مدارس بود و در این بین هم عده‌ای باز پیگیری فیلتر کردن اینستاگرام. 🔻و بعد باز سیکل تکراری. تلویزیون سراغ ساخت «جلال3» و «بچه مهندس5» و .. خواهد رفت و حتی از VODهای داخلی هم خواهد ترسید. همچنان نمونه‌ای از موسیقی مصرفی مطلوب جبهه انقلاب وجود نخواهد داشت و .... تا آهنگ بعدی کسی شبیه ساسی که باز همگی نگران ابتذال شوند. 🔻بحث ساده است. مردم نیازمند سرگرمی‌ند. اگر شما بتوانید آن را با محصولات غیرمبتذل پر کنید برده‌اید، اگر نه کس دیگری آن را با ابتذال پر خواهد کرد و وضع همین است که هست. برای رقابت باید وارد مارکت شوید و مخاطب خود را بیابید. 🆔@Cultural_governance
دنیای کثیف کثیف کثیف مجازی ✍️علی مهدیان 🔻زهره فکور صبور خودکشی کرد. امین فردین او را افشا کرده بود. افشاگری به قول خودش به نیت مبارزه با فساد. فسادی که او معتقد است زیر پوست جامعه هنری رخنه کرده و او میخواهد با افشاگری اش آن را رسوا و لابد ریشه کن کند. 🔻وقتی به امین فردین اشکال گرفتند که نانجیب بی همه چیز!، چرا آبروی آدمها را میبری، استدلال آشنایی را ارائه کرد. او گفت: «آنها که فساد میکنند خطا کارند نه من که فسادشان را گزارش میکنم». 🔻زهره فکور صبور واقعا همان که امین فردین گزارش کرده، بوده یا نه؟ امین فردین دروغگو است یا نه؟ نمیدانیم. مهم این است که مدتی قبل فکور صبور گفت دلم میخواست بازیگر نباشم. عادی باشم. چرا؟ 🔻چون وقتی وارد دنیای مجازی شدی وقتی وارد دنیای تصویر شدی، وارد دنیایی عجیب و غریب میشوی. دنیایی که آدمها خودشان را به گونه ای معرفی میکنند. صورتی دارند و قدرتی. قدرت ناشی از تجمیع نگاه ها و توجه ها. و حالا جنگ قدرت است برای تصاحب این قدرت. شکستن قدرت و جمع قدرت در کنار تصویرسازی ظاهری چه میکند؟ حالا برای خیلی ها جذاب است که اندرونی و پشت صحنه ها را بدانند. همان روحیه علاقه به حاشیه ها و غیر متنها. همان که باعث میشد نود فردوسی پور جذاب باشد. همان که باعث میشد پژمان جمشیدی در اینستا بنویسد «اینجا مردمم را نمیشناسم همه غریبه اند. کوچ میکنم به فضای حقیقی که میشناختمشان.» 🔻راست میگوید. انگار مردم در هر بستری یک اخلاقی بروز میدهند. کنار درب اتاق و منزل آنقدر تعارف خسته کننده میکنند که طنزآلود میشود اما سوار ماشین در خیابان از هم راه میدزدند و به هم راه نمیدهند و این ارزش است. حالا در فضای مجازی سرک کشیدن و بحثهای خاله زنکی و بشگون گرفتن یکدیگر و توهین و نیش و کنایه رودررو برایشان ارزش است. جذاب است. 🔻و حالا دخترکان بازیگر که تحمل ضربه خوردن و شکست را در این جنگل وحشی و جنگ قدرت را ندارند. یک به یک نفله میشوند و تو چه جوابی داری برای این سوال که به کدام گناه دقیقا؟ زهره فکور صبور آخرین نیست همانطور که آزاد نامداری هم نبود.این کثافت جاری در این دنیای وارداتی، دامن همه مان را خواهد گرفت. 🔻اخلاق کثیف رو کردن اندرونی ها به نام مبارزه با فساد سبک رفتار امین فردین فقط نیست. مخصوص هنر هم نیست. رفقا! فسادستیزی خاله زنکی، مشتری دارد که یک عده این شغل را انتخاب میکنند. و آدم کشی میکنند و به ان افتخار میکنند و وجدانشان هم آسوده است. 🔻مهم نیست امین فردین درباره فکور صبور راست گفت یا دروغ. مهم آن اخلاق کثیفی است که باعث میشود زهرا امیرابراهیمی به دامن طاغوت فرار کند تا آرامش پیدا کند. آن اخلاقی که آزاده نامداری را پیدا میکند یک گوشه ای، عکسهایش را پخش میکند تا دیوانه اش کند، عکسهای رامبد و همسرش را در کانادا پخش میکند که ضایعش کند. مهم آن اخلاق کثیفی است که این رذالتها را میبیند و لذت میبرد و لایک میکند و ویویش را بالا میبرد. 🔻این اخلاق اسمش را مبارزه با نفاق میگذارد، اسمش را مبارزه با فساد میگذارد، اسمش را مبارزه با ظلم و بی عدالتی میگذارد. اسمش را هر چه میگذارد بگذارد ولی لجن است. سراپایش را هم با شعارهای انقلابی و انسانی و دینی بپوشانید لجن است. بوی گند لجنش همه مان را خفه خواهد کرد. این فراگیری ظلم است که به آن مدد میدهیم و یک روزی یک جایی دامن تک تک امین فردین های ضد فساد و ضد نفاق را خواهد گرفت. 🆔@Cultural_governance
🔘 آزمون بزرگ سکانداران «فرهنگ» 🖊مروری اجمالی بر «انقلاب در ساختار فرهنگی کشور»؛ 🔸با گذشت حدود ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی که به اعتقاد رهبران نهضت اسلامی و بسیاری از صاحبنظران و ناظران، اساسا یک انقلاب فرهنگی و تربیتی بوده، جای طرح این سوال است که این میزان نهادسازی و ایجاد ساختار‌های فرهنگی مشابه و متفاوت، چقدر در تحول و تعالی فرهنگی جامعه ایرانی اثر مثبت داشته و آیا این نهاد‌های متنوع و متعد، کارآمدی مورد انتظار را هم داشته‌اند؟! 🔸«بیان اخیر مقام معظم رهبری فرصت بسیار خوبی در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌دهد که یک فکر اساسی انجام دهد. اینکه چه کاری انجام شود و چگونه باید تحول اتفاق افتد حتما نیاز به رایزنی و مشاوره دارد و نیاز به یک جمع مُمهز دارد که این کار را دنبال کند. آیا این جمع شکل گرفته است؟ 🔸برخی صاحبنظران با انتقاد به سابقه عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوعات مهم و بنیادین در سال‌های گذشته تا امروز، معتقدند این شورا از پس تحول و انقلاب در ساختار فرهنگی کشور برنمی‌آید و لازم است جمع دیگری این کار را دنبال کنند 📎https://farhangesadid.com/0001Vz 🆔 @Cultural_governance
🔰بسیاری از نهادهای فرهنگی مؤثر، کارآمد و پرتلاش بوده‌اند! 🖊ساختارشناسی نهادهای عریض و طویل فرهنگی کشور در گفتگو با معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ 🔸پیوستگی نهاد‌های فرهنگی و توان اثرگذاری آن‌ها در ذهنیت مخاطب، مهمترین عامل برای این است که در هر موضوعی بتوانیم فرهنگ‌سازی کنیم یا به یک نتیجه فرهنگی برسیم؛ ما در این زمینه ضعف داریم، یعنی در پیوستگی نهاد‌های فرهنگی و در مهندسی پیام ضعف و ایراد داریم 🔸ما در حوزه فرهنگی دچار بی‌تقوایی هستیم! این به چه معناست؟ یعنی لزوماً آدم‌های بدی در دستگاه‌های فرهنگی هستند؟ نخیر. اتفاقا این افراد تقوای فردی دارند، متدین هستند، عمل به شریعت دارند، اما دستگاه فرهنگی ما دچار تقوا نیست؛ یعنی قدرت درونی بازدارنده از آلوده شدن را ندارد 🔸دستاوردهای فرهنگی جمهوری اسلامی و قبل از آن در حوزه معارف دینی و فرهنگ ملی ایرانی، دستاوردهای ارزشمندی است که باید هم مراقبت کنیم، هم ناشکری نکنیم و هم داشته‌هایمان را کم ندانیم. نهادهای فرهنگی هم که شکل‌گرفته‌اند، بسیاری از آن‌ها نهادهای مؤثر، کارآمد و پرتلاشی بوده‌اند. 📎https://farhangesadid.com/0001VE 🆔 @Cultural_governance
🔻 نقد پیش‌نویس طرح تحوّل شورای‌عالی انقلاب فرهنگی: ♻️تحوّلی در راه خواهد بود؟! ✍مهدی جمشیدی ✔️دوگانۀ «پایش فرهنگی/ کنش فرهنگی» 🔶همچون گذشته، در این طرح نیز «رصد/ روایت/ شناسایی» بیش از هر مسألۀ دیگری، صدرنشین است، حال‌آن‌که این امر، «مقدّمه» است و باید از آن به‌عنوان ابزاری در راستای هدف‌ها استفاده شود. فلسفۀ وجودیِ شورا، «کنشگریِ عالی در فضای فکری و فرهنگی» است و این با پایش‌بسندگی و توقف در آمار و ارقام، حاصل نمی‌شود. 🔶مسألۀ اصلی، «فاعلیّتِ بیرونی و محسوس» شوراست، امّا در این طرح، نشانی از «تحوّل» در این باره به چشم نمی‌خورد. هرچه که هست، همان «خطّ و رویّۀ پیشین» است و حداکثر این است که چند بند جزئی و فرعی به آن افزوده شده است، امّا روشن است که نمی‌توان بر این «بازاندیشی‌های ناچیز و اقلّی»، تحوّل نام نهاد و به این واسطه، در انتظار یک «اتّفاق متفاوت» نشست. ✔️دوگانۀ «قرارگاه فرهنگی/ ادارۀ فرهنگی» 🔶در این طرح، همچنان شورای ‌عالی‌ انقلاب فرهنگی در هندسه و هیئت یک «نهاد دیوان‌سالارانه»، تعریف شده که از «طراوتِ فرهنگِ جهادی» و «نشاطِ روحیۀ انقلابی»، بی‌بهره است؛ به‌طوری‌که همۀ امور در «قالب‌های رایجِ اداری» دیده شده‌اند و «نظم دیوان‌سالارانه» بر مناسبات و جهت‌گیری‌ها، حاکم است. 🔶اگر شورا نتواند برای خویش، «فضای تنفّسی تازه» تعریف نماید و از «ساختارهای متصلّب و اداری‌شدۀ کنونی»، عبور کند، در تلۀ موانع ساختارها، اسیر خواهد بود و گرهی را نخواهد گشود. وقتی بوروکراسی برای تجدّد، در حکم «قفس آهنین» است، پُر رواضح است که برای انقلاب اسلامی نیز چنین خواهد بود و ما به طریق اولی، باید خود را از قید و بند آن رها کنیم. شورا به اندازه‌ای که از قواعد دیوان‌سالاری فاصله می‌گیرد و به نهاد انقلابی و جهادی نزدیک می‌شود، کامیاب خواهد بود، امّا به دلیل عادی‌انگاریِ فرهنگِ رقیب و غلبۀ آن، در این باره اندیشه نشده و به عنوان پیش‌فرض قهری و جبری، بر روح طرح، حاکم شده است. ✔️دوگانۀ «بایدهای فرهنگی/ فن‌آوری‌های فرهنگی» 🔶پس از این که وضع آرمانی، مشخص گردید، باید «سازوکارها» و «روش‌ها»یی برای گذار انتخاب شوند که قدرت «انتقال» و «جابجایی» داشته باشند. به‌عبارت‌دیگر، ما به یک «نقشۀ راه» نیاز داریم که در آن، «مسیرها» و «معبرها»ی عبور از وضع کنونی به وضع آینده، تعیین شده باشد، نه این‌که تنها به سلسله‌ای از بایدها و نبایدها - که آیت‌الله خامنه‌ای آنها را در طول دهه‌ها گذشته طلبیده است - اشاره شود و «منطق» و «مجرا»ی گذار، نادیده انگاشته شود. 🔶 خود آیت‌الله خامنه‌ای از این روش‌ها و شیوه‌ها به‌عنوان «فن‌آوری‌های فرهنگی» یاد می‌کند و معتقد است که پارۀ مهمّی از خلّاقیّت‌های فرهنگی، معطوف به آن است. 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
| وضعیت سنجی و ارزیابی ساختار فرهنگی کشور ؛ 🔴ساختارگرایی فرهنگی 1️⃣اداره فرهنگ، باید مردمی باشد 📎https://farhangesadid.com/0001VV 2️⃣بازسازی ساختار فرهنگی به معنای تمرکزگرایی نیست 📎https://farhangesadid.com/0001U7 3️⃣بسیاری از نهادهای فرهنگی مؤثر، کارآمد و پرتلاش بوده‌اند! 📎https://farhangesadid.com/0001VE 4️⃣فرآیند‌های ارزیابی در حوزه فرهنگ از طنز‌های تلخ جمهوری اسلامی است 📎https://farhangesadid.com/0001UV 5️⃣حتی تعطیلی کل نهاد‌های فرهنگی کشور، وضعیت را از این بدتر نمی‌کند! 📎https://farhangesadid.com/0001UI 🔸 با گفتارها و نوشتارهای از محمد پور کیانی، سید مجید امامی، مهدی رفیعی بهابادی، یاسر احمدوند ، عبدالکریم خیامی 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
📌تحول در ساختار فرهنگی کشور؛ جنبه‌های سخت و نرم [بخش اول: جنبه‌های سخت (بُعد نهادی)] 🖋علیرضا قربانی 🔹مقام معظم رهبری در نخستین دیدار خود با دولت سیزدهم، بر لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور تاکید کردند. در دو یادداشت پیش‌رو از الزامات این رویکرد گفتگو خواهیم کرد؛ ابتدا به جنبه‌های سخت (وجوه عینی‌تر و بُعد نهادی) و سپس به جنبه‌های نرم (وجوه ذهنی‌تر و بُعد فرهنگ و عقلانیت حکمرانی) این تحول خواهیم پرداخت. یادداشت حاضر به بخش اول (جنبه‌های سخت) اختصاص دارد. 🔹جنبه‌های سخت (بُعد نهادی): سه کلان‌مساله در این حیطه وجود دارد که سبب شده ظرفیت‌های حکمرانی معطل بماند و ابزارهای سیاستی، کارایی و اثربخشی مورد انتظار را نداشته باشد: 1⃣ استفاده بیش از حد از سازوکار شورایی: این سازوکار با اهدافی همچون بالابردن ضریب اطمینان تصمیم‌گیری، دخیل کردن همه ذی‌نفعان و ذی‌ربطان و ایجاد ضمانت اجرایی برای تصمیمات، تاکنون در طراحی ساختارها مورد اقبال بوده است، اما تجربه نشان داده که کارآمدی و اثربخشی این سازوکار پایین است. کثرت اعضاء، مشغله‌های متعدد اعضاء، ناپایداری اعضاء، عدم تخصص اکثر اعضاء در مورد موضوعات شورا، عدم اعتناء به ماهیت میان‌رشته‌ای مسائل و ناممکن بودن تقلیل آن به تخصص‌های محض، بازه طولانی تشکیل جلسات، غلبه رویکرد سیاسی بحث‌ها بر رویکرد سیاستی آن، مسئولیت‌ناپذیری اعضاء به علت تاثیر اندک هر رای در نتیجه نهایی، عدم شفافیت رای، وجود شوراهای متعدد با ترکیب جمعیتی نسبتا یکسان و انتقال تنش‌های یکی به دیگری، از علل عمده‌ای است که سبب فشل شدن این سازوکار شده است. سازوکار شورایی از عالی‌ترین سطوح حکمرانی تا پایین‌ترین آن، به کار گرفته می‌شود؛ از شورای عالی فضای مجازی با ۲۷ عضو تا شورای درجه‌بندی سنی فیلم  وزارت ارشاد با ۳۵ عضو! هرچند به علت اهمیت داشتن اجماع در سطح تصمیمات ملی می‌توان این سازوکار را پذیرفت، اما امتداد دادن آن به همه سطوح پایین‌تر، خطایی راهبردی است. سازوکار شورایی (خصوصا در مدل چندنهادی آن) بیش از آنکه سازوکاری برای "حل مساله واقعی" باشد، سازوکاری برای "آشتی دادن و حل نزاع ذی‌نفعان حاکمیتی" است؛ هرجا نزاعی درون حاکمیت رخ می‌دهد، شورایی برای آشتی تشکیل می‌شود، که هرچند مساله روی زمین را حل نمی‌کند، اما لااقل به دعوا خاتمه می‌دهد. به عنوان نمونه، شاهد بودیم که کشمکش فیمابین وزارت ارشاد و ساترا بر سر مرجعیت صدور مجوز سریال‌های شبکه نمایش خانگی، در نهایت به تشکیل شورای چندنهادی دیگری منتهی شد. 2⃣ تعارض و تشتت نهادی: وجود نهادهای موازی با ماموریت‌های یکسان، در مواردی (مانند وجود چند نهاد تنظیم‌گر) به تعارض نهادی و در موارد دیگر (مانند وجود چند نهاد تسهیل‌گر) به تشتت نهادی و هدررفت منابع می‌انجامد‌. مشکل دوم با ابزارهای نرم سیاستی همچون همگرایی، توافق در تفکیک ماموریت، یا تنوع در رویکرد حل مساله قابل رفع است، اما مشکل اول جز با بازطراحی نهادی حل نمی‌شود‌. به عنوان نمونه بارز این مساله می‌توان به شباهت ماموریت‌های کمیسیون عالی تنظیم مقررات (یکی از سه کمیسیون عالی مصوب ذیل شورای عالی فضای مجازی) و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات (ذیل وزارت ICT) اشاره کرد. البته تاکنون به علت کنترل آشکار و نهان دولت بر شورای عالی فضای مجازی و نهادهای وابسته به آن، ظرفیت‌های نهادی شورا فعال نشده و لذا این تعارض، چندان بروز و ظهور پیدا نکرده است. یکی از علل تشدید تعارض نهادی، مقاومت دولت در برابر محدود شدن قدرت خود است. تجربه دولت‌های اخیر نشان داده که دولت سعی می‌کند با ابزارهای آشکار و نهان خود، شوراهای عالی را در جهت اهداف خود به کار بگیرد و اگر نتواند چنین کند، شورا را زمین‌گیر و فشل می‌کند. در بسیاری از کشورها تلاش شده تا تسلط دولت بر نهادهای تنظیم‌گر فرهنگ و ارتباطات، کاهش یابد که به عنوان نمونه می‌توان به ساختار حقوقی آفکام بریتانیا و FCC ایالات متحده اشاره کرد. اما متاسفانه قوه مجریه در ایران تاکنون به شدت در مقابل این رویکرد، مقاومت کرده است و این مساله به تعارض نهادی بین نهادهای دولتی و نهادهای چندقوه‌ای خارج از دولت، دامن زده است. 🆔@Cultural_governance
3⃣ تجمیع کارکردهای متفاوت نظام حکمرانی در نهاد واحد: کارکردهای متفاوت نظام حکمرانی، اقتضائات نهادی متفاوتی را می‌طلبند و تجمیع آنها در نهاد واحد می‌تواند آسیب‌زا باشد. به عنوان نمونه، اقتضاء کارکرد "تنظیم‌گری" نظام حکمرانی، پدری کردن حاکمیت برای بخش خصوصی و رفاقت با آنان است، اما در کارکرد "ارائه خدمت"، حاکمیت در عرض بخش خصوصی قرار می‌گیرد و به نوعی برادر و رقیب آن محسوب می‌شود. تجمیع این دو در نهاد واحد، می‌تواند به سردرگمی، اتخاذ سیاست‌های متناقص و متهم شدن حاکمیت منجر شود. 🔹به عنوان نمونه دیگر، کارکرد "تنظیم‌گری" حاکمیت، تا حد زیادی مقتضی نگاه توام با مساوات حاکمیت به همه بخش خصوصی است، اما اقتضاء کارکرد "تسهیل‌گری و حمایتی" نظام حکمرانی، نوعی تبعیض هوشمند غیرتوام با مساوات (البته به شکلی عادلانه) و حمایت از قسمتی از بخش خصوصی است که با اهداف حاکمیت همسویی بیشتری دارد‌. تجمیع این دو کارکرد می‌تواند آسیب‌های متعددی که ذکر شد، را به همراه داشته باشد. در طرح صیانت، این آسیب به شدت پررنگ است و کارکردهای سیاست‌گذاری، اَبَرتنظیم‌گری، تنظیم‌گری و تسهیل‌گری در یک نهاد، تجمیع شده است. 🆔@Cultural_governance