✅نمایش یک مسابقه جذاب
📍در این گزارش میخوانید:
🔸فصل دوم عصر جدید از ۶ اسفندماه سال گذشته و در هیاهوی خبر ورود ویروس کرونا به ایران از شبکه سه سیما پخش شد. فصل دوم با تغییراتی در فرم و اجرا همراه بود که افزایش سطح استیج و همینطور تعداد تماشاگران از این دست بود که این دومی به دلیل رعایت پروتکلها عملا بیاستفاده ماند.
🔸در عصر جدید ما با یک مثلث مواجهیم که بسته به شرایط، اضلاع این مثلث پررنگتر یا کمرنگتر میشوند. ضلع اول مجری و داوران این برنامه هستند که البته برخلاف «تلنت شوهای» دیگر با محوریت مجری بهجای داوران طرفیم. در ضلع دوم این مثلث شرکتکنندگان در برنامه هستند و ضلع سوم را تماشاگران داخل و بیرون از برنامه تشکیل میدهند. ترکیب این سه ضلع مخاطب، شرکتکننده و داور هر چه قدر در چینش کنار یکدیگر به همخوانی و بلوغ برسند، صحنه نمایش عصرجدید جذابتر خواهد شد
🔸به تکرار افتادن، پاشنه آشیل برنامههایی همچون عصر جدید است و شاید به کمک تبلیغات رسانهای همچنان مخاطبی را برای خودش دستوپا کند، اما قطعا بیننده جدی خود را از دست میدهد.
🌐farhangesadid.ir/0001Au
#عصر_جدید | #عصرجدید | #صدا_و_سیما
🔅حکمرانی فرهنگی🔅
🆔@cultural_governance
💠نظر سنجی هسته افکارعمومی و تغییرات اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق در دی 1400
#صدا_و_سیما
🔅حکمرانی فرهنگی🔅
🆔@cultural_governance
مهم ترین سوال پیرامون موضوع حکمرانی مردمی این است که مردمی که انقلاب کردند و قرار بود در اداره امور جامعه نقش افرین شوند الان کجا هستند؟ ما به لحاظ ساختاری در کدام مرحله از ساخت جامعه اسلامی هستیم و مقام مردم کجاست؟
آیا در مرحله ساخت حقوقی هستیم و در این مرحله میتوان طرحی را به مردم واگذار کرد؟
چگونه می توان مردم را برای مشارکت توانمند ساخت و در کدام لایه حکمرانی مردم دخیل هستند؟
یکشنبه ۱۴٠۱/٠۳/۲۲ساعت۱۶
گفتگوی زنده در صفحه هاتف
https://instagram.com/hatefmag?utm_medium=copy_link
#حکمرانی_فرهنگی
#حجت_الاسلام_علی_محمدی
#آقای_دکتر_حامد_ملک_زاده
#مرکز_بررسی_مسائل_فرهنگی
#معاونت_راهبردی_سازمان_تبلیغات_اسلامی
@farhang_markaz_baressi
🆔️https://ble.ir/1400
عصری که جدید نبود
✍سیدمهدی موسویتبار
🔻در زمان پخش سری اول انتقادهای زیادی به عصر جدید وارد شد؛ از ترکیب هیات داوران تا نحوه ناعادلانه رقابت و ارائه الگوی غیرکاربردی برای جامعه. در سری دوم، ترکیب داوران تغییری نکرد تا همچنان این سوال بیجواب بماند که حضور سیدبشیر حسینی در کنار امین حیایی همگون است یا ناهمگون؟
🔻یکی از مسائل مهم در همه مسابقات، بحث قضاوت و در پی آن عدالت است. نقدهایی هم درباره تعریف و حضور عدالت در قضاوت داوران این برنامه مطرح شد. به عنوان مثال، برخی از کارشناسان، رقابت یک خواننده 12 ساله با یک ورزشکار 35 ساله را اساسا ناعادلانه میدانستند. برخی دیگر هم معتقد بودند که وجه سرگرمی این رقابت بر عدالتش میچربد و نباید زیاد مته بر خشخاش گذاشت. اما حتما خود دستاندرکاران برنامه عصر جدید هم احتمال شکلگیری یک تصویر مخدوش یا ناقص از عدالت در ذهن مخاطبان به دلیل همین رقابت غیرهمسان را رد نمیکنند. در سری دوم به دلیل مشارکت تماشاگران در استودیو و مردم در رایگیری و قضاوت تا حدود زیادی عدالت و البته جذابیت در برنامه بیشتر شد.
🔻قرار نیست عصرجدید به جای وزارت آموزشوپرورش یا دانشگاهها یا حتی وزارت ورزش عمل کند اما میتواند ذهن خانوادهها را در نحوه تربیت و هدفگذاری فرزندانشان هدایت کند. میتواند بسیاری از چارچوبهای ذهنی کهنه را اصلاح کند. عصرجدید تا به حال توانسته در حد تلنگر زدن عمل کند. اینکه افراد از شهرستانهای مختلف میتوانند استعداد احتمالی خود را به همه کشور نشان دهند حتما اتفاق مبارکی است اما بعدش چه میشود؟ منتظر سری سوم عصرجدید خواهیم ماند.
ادامه مطلب👇
🌐https://bit.ly/3aKk4Qb
#عصر_جدید | #عصرجدید | #صدا_و_سیما
🔅حکمرانی فرهنگی🔅
🆔@Cultural_governance
۳ چراغ سفید برای «عصر جدید»
🔻مسابقه عصر جدید را میتوان چهارراهی دانست که درآن از یکسو میزبان نمایش زندگی عادی مردم عادی است که شاید در رسانهها و قابهای دیگر امکان دیده شدن ندارند و از سوی دیگر بدون شعارزدگی جنبه ایجابی تواناییهای جامعه را نشان میدهد و دیگر خبری از نالهها و نشدنها در آن نیست. راه یا مسیر سوم این تقاطع وجه سرگرمی آن است. اینکه مخاطب میتواند حداقل یک ساعت از وقت خود را به تلویزیونی بسپارد که ممکن است در ساعات دیگر تماشاگر آن نباشد. راه یا نگاه چهارم این ویژگی جذابیت برنامه است. یعنی تماشای تواناییهایی که مخاطب را به وجد میآورد یا او یا اطرافیانش را ترغیب میکند به رفتن به مسیر موفقیت و امکانپذیر نشان دادن راه موفقیت برای همه مردم از همه جای کشور.
🔻 در عصر جدید ما با یک مثلث مواجهیم که بسته به شرایط، اضلاع این مثلث پررنگتر یا کمرنگتر میشوند. ضلع اول مجری و داوران این برنامه هستند که البته برخلاف «تلنت شوهای» دیگر با محوریت مجری بهجای داوران طرفیم. در ضلع دوم این مثلث شرکتکنندگان در برنامه هستند و ضلع سوم را تماشاگران داخل و بیرون از برنامه تشکیل میدهند. ترکیب این سه ضلع مخاطب، شرکتکننده و داور هر چه قدر در چینش کنار یکدیگر به همخوانی و بلوغ برسند، صحنه نمایش عصرجدید جذابتر خواهد شد.
🔻عصر جدید در فصل دوم بیشتر از قبل نشان داد که بهتر است نقش استعدادیاب را بازی نکند و بیشتر بستر و مکانی شود برای بروز و ظهور برخی از آدمهایی که کاری بلد هستند. البته این بدان معنا نیست که هر فردی هر کاری بلد است را بتواند روی صحنه انجام دهد اما ایجاد فضایی که به جامعه و خانوادهها نشان دهد هرکسی که دکتر یا مهندس شد صرفا موفق و بااستعداد نیست ازجمله وظایف و نتایج برنامه عصر جدید است. البته کارکرد اصلی عصر جدید چه بخواهد چه نخواهد سرگرمی است.
🔻عصر جدید در فصل دوم با ترکیب درست از عناصر روایی توانست به یک نمایش تلویزیونی از قهرمانی مردم عادی جامعه بدل شود. نمایشی که هم کارگردان دارد، هم بازیگر، هم لوکیشن و دکور و هم دیالوگهایی که مخاطب میتواند آنها را حدس بزند. حتی مخاطب فعالی دارد که میتواند در فرازونشیب روند نمایش هم موثر باشد و اتفاقا این حسن بزرگ عصر جدید است.
🔻در سالهای اخیر عمده نقدها و گاهی عصبانیت مردم از برخی برنامههای رسانه ملی متوجه آثاری است که هیچ سهمی برای خواستها، علایق و دغدغههای مردم قائل نیستند. برنامه عصرجدید توانسته با کمک دو اهرم مهم پای مردم و مخاطبان تلویزیون را به صحنه نمایش خود باز کند. یکجا ازطریق حضور پیامکی مخاطبان تلویزیون که نقش مهمی در قهرمانی شرکتکنندگان عصرجدید دارند و در جای دیگر هم بازیگران اصلی صحنه نمایش عصر جدید که از بین افراد عادی جامعه با قصههای متفاوت انتخاب شدند.
🔻به تکرار افتادن، پاشنه آشیل برنامههایی همچون عصر جدید است و شاید به کمک تبلیغات رسانهای همچنان مخاطبی را برای خودش دستوپا کند، اما قطعا بیننده جدی خود را از دست میدهد. این امکان وجود دارد که سازندگان عصر جدید با تغییر داورانش شیوه جدید و رنگ و روی تازهای از دواری و کنشها را پیش روی مخاطبانش قرار دهد. واضح است که ترکیب جدید داوران میتواند سمت و سوی عصر جدید را تغییر دهد و رفتار داوری را از فرم تکراری فعلی خارج کند.
ادامه👇
🌐farhikhtegandaily.com/news/52735/%D8%A8%D8%A7-3-%DA%86%D9%80%D8%B1%D8%A7%D8%BA-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF/
✍سید مهدی موسوی
#عصر_جدید | #عصرجدید | #صدا_و_سیما
🆔@Cultural_governance
⭕️ زنگ خطر برای مرجعیت سیاسی تلویزیون
زعیمزاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:
▫️ما دورهای را گذراندیم که صداوسیما در بحث سرگرمی مرجعیت نداشت و با هجو و طنز برخورد میکرد؛ دوره ممنوعیت ویدئو و مرجعیت سرگرمی ویدئو کلوپها بود. اما در همان زمان، خبر صداوسیما مرجعیت اصلی را داشت، اخبار تلویزیون شبیه یک وحی منزل بود که تا دهه ۷۰ همه مردم آن را قبول داشتند.
▫️امروز تلویزیون در حوزهٔ سرگرمی با وجود خندوانه و دورهمی و عصرجدید به یک مرجعیت نسبی رسیده است اما در حوزه انتقال پیام سیاسی، در آستانهٔ از دست دادن مرجعیت است.
▫️توییتر به طور رسمی فیلتر است، اما همهٔ مسئولان جمهوری اسلامی در آنجا فعال هستند. آوانگاردترین خبر تلویزیون که یک زمانی ۲۰:۳۰ بود الان با یک روز تأخیر بر امواجی که بر توییتر سوار شده است، تحلیل میدهد. این خندهارترین موضوع این روزهایمان است که یک رسانهٔ ملی در سطح رسمی اینطور با شبکههای اجتماعی مواجه میکند.
▫️محافظهکاری اجازهٔ ورود چالشها را به حوزه خبر ِتلویزیون نداده است. انباشتی از جاماندن از مسائل وجود دارد و زمانی که کمی موضوعات جدیتر میشود، تحمل یک برنامهی مثل زاویه شبکه چهار هم نیست. گارد تلویزیون بسته است یعنی حالا در همین موضوعاتی هم که ورود میکند آدمهایی که در تلویزیون حضور پیدا میکنند حدفاصل مؤتلفهست تا جبهه پایداری؛ همینقدر حداقلی.
▫️شما در موضوع ترور شهید فخری زاده فقط کافیست شبکه خبر را با ایران اینترنشال مقایسه کنید بعد متوجه میشوید وقتی میگوییم صداوسیما جامانده است یعنی چه!
▫️تلویزیون باید تلاش کند تا به مرور مرجعیت خودش را بدست بیاورد و در متن مسائل اصلی مردم باشد. با آهنگ سالارعقیلی مردم همراه نمیشوند. میشود صریح و رک حرف زد، میشود محافظهکاری نکرد، و به مرور مرجعیت تلویزیون را برگرداند. گارد تلویزیون باید باز شود.
#عصرجدید | #عصر_جدید | #صدا_و_سیما
🆔@Cultural_governance
🌱مادرانه عصر جدید به انتخاب مردم
🔴اگر باید و نبایدهای فرهنگی به زبان فطرت انسانی و عقول مشترک آدمها ترجمه شود، به راحتی میتواند به استقبال همگانی درآید.
🔵آن چیزی که مردم را جذب کرد، داستانهای جذاب و مفاهیم انسانیای بود که او به آنها میپرداخت. نقاشی با شن، توان رقابت لااقل با شعبدهبازی حرفهای و حرکات نمایشی جذاب و مبتکرانه را نداشت.
🔵سید بشیر حسینی، ارشا اقدسی و امین حیایی در هنگام گفتوگو با گروه دختران نینجا، به محدودیتهای صدا وسیما در خصوص نمایش ورزش دختران اشاره کردند و به نظر میرسید برای رای آوردن دختران نینجا و برداشته شدن محدودیتها نسبت به نمایش ورزش بانوان در تلویزیون، اظهار امیدواری میکنند. شاید انتظار آنان این بود که دختران نینجا رأی بیاورند تا مرزهای ورود بانوان به نمایش عمومی شکسته شود؛ اما اینها موجب نشد که مردم به آنان رأی دهند چرا که دغدغه مردم، آن چیزی نیست که آنان القا میکردند.
🔵مشکل ما در عرصه فرهنگی گاهی این است که نمیتوانیم برای نمونه، ارتباط حجاب را با حفظ انسجام خانوادگی و عزت انسانها نشان دهیم. نمیتوانیم با بیانی زیبا و همه فهم و بدون بیحرمتی و سنگینگویی، سبک زندگی صحیح را منتقل کنیم و این ضعف موجب میشود مخاطب نتواند با مسئله ارتباط برقرار کند.
✍ حجت الله حاجیکاظم
#عصر_جدید | #عصرجدید | #صدا_و_سیما
🆔@Cultural_governance
15.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ سه مشکل عمده برنامه عصر جدید
🔺من معتقدم برنامه عصر جدید برنامهای فاقد تعهد اجتماعی است.
👤ابوالفضل اقبالی
#عصرجدید | #عصر_جدید | #صدا_و_سیما
🆔@Cultural_governance
9.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 عصر جدید برنامهای فاقد تعهد به ارزشهای اجتماعی در جامعه ایرانی
آیا سوق دادن جوانان به این برنامه مناسب است ؟
#عصرجدید | #عصر_جدید |#صدا_و_سیما
🆔@Cultural_governance
🔰 مراقبت از ظرفیت کودکان برای حال خوب جامعه!
- #سلام_فرمانده بازتولید گروه آباده در دهه۶۰!
- سیدعلی سابقاً #دهه_پنجاهیا را فراخوانده بود!
✍ محسن قنبریان
🔹 دهه ۶۰ در اوج دفاع مقدس، در کنار تصنیف های حماسی ای از مثل آقای گلریز و قالب گیری مضامین دفاع مقدس در سبکی از نوحه خوانی توسط حاج صادق آهنگران، گروه سرود آباده پاسخ به یک نیاز در رفع تبعات روحی-روانی جنگ شد.
🔹 آیت الله خامنه ای از کنار آن پدیده عادی نگذشت! بار اول که آنرا در برنامه کودک دید، گفت: "دلم می خواهد اینها را ببینم"!
وقتی برای اعزام سپاهیان محمد(ص) در سفر شیراز بودند، آن گروه را از نزدیک دیدند اما به اجرایشان در مراسم اکتفا نکرده و گفتند: "اینگونه فایده ندارد اینها را به دفتر اقامت من بیاورید"! به آن هم بسنده نشد و آنها به دفتر ریاست جمهوری در تهران هم دعوت شدند( ویدئو) و زمینه اجرای اولین سرود با اُرگ در جماران در حضور امام خمینی در عید مبعث را ایشان برای آن گروه فراهم کرد.
🔹 توجه ویژه ایشان به این پدیده (که: ظرفیت کودکان برای حال خوب جامعه می نامم) وقتی معنادار می شود که ایشان در مضمون سرود جدید آنها تصرف کردند و گفتند: "شعر و آهنگش خوب است اما حزنش زیاد است خانواده شهدا خودشان به اندازه کافی غم و غصه دارند شما باید کاری کنید که برای اینها تسلی خاطر باشد. جنبه های حماسی این سرود کم است"!
yun.ir/iajdl8
🔹 این سطح از ورود به پدیده خود جوشِ فرهنگی از یک شهرستان، کاشف از یک #راهبرد_فرهنگی در حکمرانی فرهنگی برای تلطیف فضای آن روز جامعه؛ تسلی بخشی و امید آفرینی در اوج تبعات طبیعی جنگ بود.
🔹 اگر اثر بخشی این ظرفیت را تئوریزه کنیم؛ می توان گفت: چون نسل نو بطور طبیعی، نتایج نسل قدیم است؛ وقتی آنها را آئینه آرمانها، امیدها، آرزوها و اهدافی ببینیم که دنبال کرده ایم، اثر تسلی بخشی، تحمل پذیری، امید آفرینی برایمان دارد.
🔹 چنانچه برعکس، اگر نسل جدید را تمثالی از شورش و سرکشی علیه هنجارهای پذیرفته پدران و مادران جامعه دیدند، ناامیدی و گله مندی شکل می گیرد.
- والدین آمریکایی بر همین اساس نگران هنجارهای موسیقی و حواشی خواننده نوجوان جاستین بیبر شدند و بیش از ۲۷۰ هزار امضاء برای اخراج او جمع کردند
- داوران عصر جدید هم به نمایندگی از حضار همین نکته را درباره گروه سرود رسا به زبان آوردند؛ بی خیال فرم و مسائل فنی، شیفته انرژی مثبت آن شدند.
اگر همین مضمون را حرفه ای تر و هنری تر یک استاد موسیقی اجرا می کرد چنین انرژی مثبتی نمی داشت!
🔹 شاید یکی از علل اقبال عمومی به سرود سلام فرمانده همین نکته روانی-اجتماعی باشد. واقعا ما خود را در آئینه فرزندانمان جستجو می کنیم. اگر اهداف، آرمانها و آرزوهای مشترک خود -که حتی با هزینه ها یا طولانی شدن بازه زمانی تحققش، خسته مان هم کرده- را به زبان هنر و ادبیات نو از فرزندان بشنویم، تسلی دهنده و انرژی بخش می شود!
🔹 این نظریه ریشه قرآنی هم دارد! قرآن به دهان پدران و مادران مومن می گذارد که فرزندان و نتایج خود را هبه الهی دانسته و از خداوند قرة عین شدن آنها را بخواهند.(۷۴فرقان)
- انتخاب کلمه "قرة العین" حاوی بار مفهومی خاصی است که حال نسل قدیم را خوب می کند.
- به حسب لغت این کلمه یا جایی استعمال میشود که حرارت چشم در اثر درد، خنک شود! یا موجب "قرار" و آرامش چشم نگران و پریشان شود!(ر.ک:تفسیرالمیزان ذیل آیه)
⬅️ وقتی در نسل نو، بازتولید اهداف و آرزوها و هنجارهای نسل قدیم دیده شود، برای نسل قدیم تسلی بخشی و آرامش و نشاط می آفریند.
🔹 چند مراقبت این ظرفیت:
1⃣ مضمون اصلی، باور و آرمان و هنجار درصد بالاتری از جامعه باشد؛ تا مردم بیشتری خود را در آیینه آن ببینند! مضامین انتظار، عاشورا، وطن دوستی، آرمانهای انقلاب۵۷ (آزادی، عدالت، جمهوریت، پیشرفت، استقلال) و... چنین اند.
2⃣ گریزهای احتمالی از مسائل جاری و سیاسی به مضمون اصلی، بیّن و معقول و دارای مقبولیت نسبی باشد، نه شاذ و نادر و بحث انگیز؛ یا تطبیق های محافظه کارانه و ایستا!
3⃣ ورود حکمرانی به سرایت دادن و شیوع آن، فرهنگی باشد نه سیاسی و حاکمیتی و از بالا به پایین! تسهیل در عرضه برای تقاضای طبیعی جامعه را موجب شود نه بشکل پروپاگاندا یا تسری دادن های هژمونیک.
4⃣ در سرایت و تسرّی به اکناف جامعه، آلوده کانونهای ثروت و جناح های قدرت نشود! برندینگی برای اغراض دیگر نشود؛ تا کالایی سیاسی و جناحی را قالب کند و مصرف تبلیغاتی و پوششی شود!
5⃣ استفاده ابزاری کودکان برای دنیای بزرگسالان نباشد به گونه ای که به هنجارها و سطح دید و تلقی کودکان آسیب بزند! در همین سالها دیده ایم ترانه هایی با مضامین و حتی ملودی های دنیای بزرگسالان که در برخی برنامه های کودک از زبان بچه ها بازتولید میشود.(مثل برخی مضامین عاشقانه)
۱۴۰۱/۲/۲۶
#عصر_جدید #سلام_فرمانده #صدا_و_سیما
🆔@Cultural_governance