#تحلیل _جشن_۱۰_کیلومتری_غدیر
✳ مرکز بررسی مسائل فرهنگی معاونت راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی در نظر دارد در جهت تحلیل *جشن غدیر* تحلیل های اساتید، فعالان، صاحبنظران، نخبگان و موکب داران را جمع اوری و ارائه نماید.
✴ تحلیل جشن غدیر از منظر *جامعه شناسی، جامعه شناسی شهری، مردم شناسی، روانشناسی، مردمی سازی در برنامه ها، مدیریت تبلیغات، مدیریت ساز و کارهای اجرایی و غیره* مورد نظر است.
✅ برای مشارکت در این طرح خواهشمند است تحلیل های خود را تا پایان روز ۳٠ تیر نهایتاً در ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه به این شماره در واتساپ ارسال نمایید.
+98 919 246 8976
پیامرسان ما در بله؛
https://ble.ir/1400_3_9
پیامرسان ما در تلگرام؛
https://t.me/barrasifarhangi
پیامرسان ما در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/3402825865C09cd8d155c
❌ کیپاپ و بیلی آیلیش، محبوبترین سلبریتیهای دختران نوجوان ایرانی ❌
علی پورمؤمن، مستندسازی که در حال ساخت مستندی با موضوع هویت دختران نوجوان است، به خبرنگار جنس اول گفت:
🔰 برای پژوهش این مستند با ۳۰۰ دختر نوجوان از سراسر ایران مصاحبه داشتیم که نتایج جالبی از آن به دست آمد. یکی از این نتایج، سلبریتی مورد علاقه این دختران بود.
🔻گروههای کیپاپ و بیلی آیلیش با اختلاف از دیگر سلبریتیها از جمله سلبریتیهای ایرانی، در صدر محبوبیت قرار داشتند.
🔻البته نکته قابل توجه در این پژوهش این بود که ۳۸ درصد دختران گفته بودند به هیچ فرد مشهوری علاقه ندارند و ۱۲ درصد هم به افراد مشهور مذهبی علاقه داشتند.
🔻در این پژوهش، تتلو، شهاب حسینی و محمدرضا گلزار هر کدام کمتر از ۴ رای داشتند.
#سلبریتی
🆔@cultural_governance
🔴سلبریتی یک رسانه است و نیاز به وضع مقررات دارد
🎤مجید سلیمانی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران:
🔸#سلبریتی را به عنوان یک شخص نمیفهمم. سلبریتی، یک رسانه جدید است. ما برای رسانههای جمعی و مطبوعات و ... قوانینی تعیین کردهایم. در مورد سلبریتیها نیز باید به همین سمت برویم.
🔸در جهان، کنترل سلبریتیها بر عهده شرکتهای فراملی است. یعنی سلبریتیها وارد قرارداد با شرکتها میشوند و کلیه رفتارها و مواضعشان براساس یک رویکرد تجاری تعیین میشود. در ایران هم این کنترل صورت میگیرد اما نه از داخل کشور! یعنی سلبریتیها به علت تعهدات یا زندگی در غرب مجبورند قواعدی را رعایت کنند، اما اینها قواعد ما نیستند.
#سلبریتی | #ژئوپلیتیک_رسانه | #شهرت
🆔@cultural_governance
☑️مجموعه یادداشت های سایت مجله ترجمان
با موضوع سلبریتی
📌ابداع سلبریتی: تاریخی متفاوت از عرصۀ عمومی مدرن
🌐tarjomaan.com/barresi_ketab/8671
📌چطور چیزها مشهور، محبوب یا پرطرفدار میشود؟
🌐tarjomaan.com/barresi_ketab/8496/
📌۱۵۰ سال است میخواهیم بدانیم سلبریتیها چطور سلبریتی شدند
🌐tarjomaan.com/barresi_ketab/9476
📌سلبریتیها چه فرقی با آدمهای مشهور دارند؟
🌐tarjomaan.com/neveshtar/9537
📌دور نگهداشتن سلبریتیها از سیاست یکی از وظایف شهروندی ماست
🌐tarjomaan.com/neveshtar/9220
📌آیا سلبریتیشدن نویسندگان ادبی را از اعتبار میاندازد؟
🌐tarjomaan.com/neveshtar/10075
📌سلبریتیها به چه درد میخورند؟
🌐tarjomaan.com/neveshtar/7250
📌کیم کارداشیان: محبوبترین منفور جهان
🌐tarjomaan.com/neveshtar/10033
📌آیا در دنیای آدمهای مشهور شایستهسالاری حکمفرماست؟
🌐tarjomaan.com/neveshtar/9438
📌پرونده: آینشتاین چطور سلبریتی شد؟
🌐tarjomaan.com/report/9365
📌سلبریتیها چگونه در سیاست پیروز شدند؟
🌐tarjomaan.com/neveshtar/10187
🔸یازدهمین فصلنامۀ ترجمان با پروندهای دربارۀ «فرهنگ سلبریتی»
🌐tarjomaan.com/news/9436
#سلبریتی | #فرهنگ_شهرت | #الگوسازی
🆔@cultural_governance
📍#اختصاصی
✅پیشنهاد دانلود
🔻با توجه به نیاز وافر یک جامعهی پویا و کارآمد به الگو و نقش مهم و تأثیرگذار سلبریتیها در هویتبخشی به جامعه و جامعهسازی در هفتمین شماره از نشریه تخصصی «خردورزی» قصد داریم از دریچهای متفاوت به آسیبها و چالشهای «پدیده سلبریتیسم» بپردازیم و ارتباط آن را با مسائلی مانند شهرت، اسوه، پیشوا و پیشرو تبیین نماییم.
🔻در این شماره از نشریه، مفهوم سلبریتی را از خاستگاهی انتزاعی به یک جهانبینی عینی و در جایگاه مقایسه با شأنیت اسوهپذیری قرار دادهایم و به موضوعاتی مانند:
🔻 بازنمایی تاثیر و تاثرات شهرت مجازی در سبک زندگی اجتماعی، تأثیر رسانه بر بروز بزهکاری در جامعه با تأکید بر نقش سلبریتیها، سلبریتیزه شدن روشنفکران، میکروسلبریتیها و خودبرندسازی، نسبتشناسی الگو در رسانهی توحیدی و غیرتوحیدی، سلبریتیسم و بازتولید نیاز کاذب در نظام سرمایهداری، درنگی در چرایی فرهنگ شدنِ شهرت در دوران کنونی، بررسی نقاط اشتراک و افتراق سلبریتیها، رهبران فکری و روشنفکران و… میپردازیم.
لینک شماره هفتم خردورزی:
🌐fekrat.net/?p=4384
#سلبریتی | #فرهنگ_شهرت | #الگو_سازی
🆔 @cultural_governance
اولویتهای پژوهشی کشور-۱۴۰۱-۱۴۰۵.pdf
1.32M
#پژوهش
اولویت های پژوهشی کشور در افق ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵
🆔@cultural_governance
⚔ سین سلبریتی و شین شهید
#اختصاصی
💢 هر آنچه از خصائل رذیله در سلبریتیهای لیبرال وجود دارد و هر روز در رسانههای عمومی و شبکههای اجتماعی ظهور و بروز پیدا میکند، به صورت تمام و کمال مقابل خصائل پاکی است که از شهدا دیدهایم. این قاعده هیچ استثنایی ندارد؛ از سلبریتیهای جهانی گرفته تا نمونههای دست چندم وطنی!!!
⭕️ سلبریتیها همیشه طلبکار جامعه و مردم هستند، اما شهدا همیشه خود را بدهکار میدانستند.
⭕️ سلبریتیها همواره تمایل به خودنمایی دارند، اما رهروان راه شهدا در خفا جهاد میکنند.
⭕️ سلبریتیها مقطعی حضور دارند، اما رهروان شهدا استمرار عمل در کار خیر دارند.
⭕️ غربزدگی در اعمال و رفتار سلبریتیها موج میزند و خود باختگی تمام وجودشان را فرا گرفته اما شهدا همیشه باور داشتند که ما میتوانیم و ثابت کردند که میتوانیم.
⭕️ سلبریتیها اهل تظاهر و دورویی هستند اما شهدا آنچنان در خلوت هستند که در جلوت مینمایند و چه بسا با تقواتر.
📍سلبریتی زندگی لاکچری را برای خود انتخاب کرده است اما شهید در قناعت و سادگی میزیستد.
📍سلبریتی زندگی تعفنبرانگیز تفردگرایانه و تنها را انتخاب کرده است اما شهدا همواره خانوادهدوست بودند.
📌 از این دست تفاوتها بسیار است. اگر قرار باشد خصائل تاریک سلبریتیها را برشمریم و در مقابل، آنچه که در زندگی نورانی شهداست را بیان کنیم، باید هزاران خط بنویسیم تا شاید حق مطلب تمام و کمال ادا شود.
📌 اما برای وصف این دوگانگی به اجمال میتوان گفت جهان شهدا جهانی نیست که برآمده از لذات راست مدرن و یا حتی چپ مدرن باشد؛ حتی در جنگ و مبارزه که امری سخت به نظر میرسد، نیز این چنین است. در ایدئولوژی چپ، مبارزه، خود یک لذت بود و خیلی از اعضای سازمان مجاهدین به این علت، اسلام را کنار گذاشتند که مبارزه را محدود به شرایطی خاص میکرد، در واقع مبارزه را مقدم بر کلام الله دانستند و خدا را با مبارزه منطبق کردند نه مبارزه را با کلام وحی همراه! اسلام، مبارزه برای مبارزه را حجاب قلب و حرام میداند.
🔻 بگذریم، از اصل مطلب دور نشویم. علوم انسانی غرب نمیتواند انسان ترازی بپروراند که مانند شهدای ما زندگی کند، زیرا سبک زندگی لیبرالی در نهایت به ترویج شیوه زیست سلبریتیها میرسد که از لحاظ کیفیت زیست، به هیچوجه در طراز شهدا نیستند.
✴️ #انسان_طراز اسلام هیچ قرابتی با انسان طراز مدرن ندارد و مدرنیته از پرورش کسی در طراز و کیفیت مسلمانانی همچون شهدای انقلاب از ابتدا تاکنون، عاجز است.
🔻 اگر مذهبیهایی هستیم که سلبریتیگونه زندگی میکنیم، باید در اعتقادات خودمان تجدیدنظر کنیم، چرا که یک سرزمین دو پادشاه ندارد. سرزمین قلب وجود انسان نمیتواند هم خدا را دوست بدارد و هم شیطان را!
🔻 انسانهای مذهبیای که مثل سلبریتیها، زندگی تجمل گرایانه دارند و با ماشینهای شاسی بلند در محلههای فقیرنشین و یا در برابر چشم گرسنگان شهر مانور تجمل میدهند، باید صفت مذهبی بودن را از خود کنار بزنند.
✴️ انسانهای مذهبی که در روزهای کرونایی و سیل و زلزله وقتی میخواهند به انسان فقیری کمک مالی و یا غذایی بکنند، تمام شهر را خبردار میکنند و کرامت فرد را زیر پا میگذارند، صفت مذهبی بودن را باید از خود بردارند.
⭕️ دروغ گفتن، ریا کردن، تحقیر کردن انسان مسلمان، تهمت زدن، غیبت کردن، مال حرام خوردن، ارتباط نامشروع با نامحرم و ... همگی از صفات سلبریتیهاست و با آنها نمیتوان مذهبی بود و شهید شد.
⭕️ باید دانست که نه تنها این صفات مذموم هستند، بلکه علاقه به کسانی که داری این صفات هستند، پسندیده نیست. نمیشود حب دو نوع انسان متضاد را در دل داشت. اگر به سلبریتی علاقه داریم، لاجرم شهید در دل ما نیست و اگر پیرو شهدا هستیم حتماً از سلبرینیها تنفر داریم.
#سلبریتی | #فرهنگ_شهرت | #انسان_الگو
🆔@cultural_governance
✴️ آقا عنایت سلبریتی نیست!
عنایت آزغ دستفروش میدان تجریش تهران است که در ماجرای انفجار کلینیک سینا در ابتدای تیر ماه امسال یازده زن و یک کودک را از میانه آتش نجات داد. کاری که قبلا در روستای همجوار محل زندگیاش نیز انجام داده بود. او اکنون بعد از اقدام قهرمانانهاش کلی مشهور شده است. مجری از او میپرسد: «آیا خوشحالی که رسانهای شدهای؟» آقا عنایت پاسخی میدهد که مجری رو به دوربین کرده و بعد از مکث معناداری گفت «بعضی اوقات فقط باید سکوت کرد» ...
⏱ پیشنهاد میکنم این چند دقیقه را #ببینید...
🎥 https://www.aparat.com/v/GR8bu
❇️ سلبریتی از دیده شدن خوشحال میشود، اما یک قهرمان واقعی، نه.
👤 مجری با آب و تاب در دوازده دقیقه، جزییاتی از ماجرا را با سرعت از او میپرسد چون وقت دارد تمام میشود! اما ریتم صحبت آقا عنایت تند نیست؛ دهاتی است و لحن رسانهای ندارد. مجری چند بار به کمک او میآید. چندین بار به او میگوید تو قهرمان هستی، قهرمان! اما آقا عنایت عرق کرده و با کف دست عرقهای پیشانیاش را پاک میکند. او هنوز یاد نگرفته ژست قهرمانها چیست! چند برنامه و مصاحبه دیگر لازم دارد تا یواش یواش یاد بگیرد او هم سلبریتی باشد. تا وقتی از او میپرسند:
❓هیچ وقت فکر میکردی این گونه رسانهای شوی؟
❓آیا الان خوشحالی که رسانهای شدهای؟
و سریع پاسخ دهد: من عاشق مردمم هستم! 🤗
❕البته او پاسخی متفاوت میدهد ...
✅ میگوید: «خوشحال هستم که آنها را نجات دادم، و ناراحت که چرا دیگران را نتوانستم.» مجری رو به دوربین کرده و بعد از مکثی معنادار میگوید: «بعضی اوقات فقط باید سکوت کرد.»
✅ آقا عنایت در آن لحظه فقط به مسؤولیتی که در قبال انسانهای حادثه دیده داشته فکر میکرده نه چیز دیگر. هنوز هم البته همین حس مسؤولیت را دارد و همانطور که در همین مصاحبه گفت، تا حالا به این فکر نکرده که الان رسانهای شده و بیشتر دیده میشود.
ذهن انسان رسانهای شده
⁉️ اما چرا این دیده شدن برای خیلیها مهم است؟
چون حکایت از ساختاری حاکم بر ناخودآگاه «انسان رسانهای شده» میکند. ساختاری که به این ذهن رسانهای شده، تحمیل میکند که باید از دیده شدن ‹خوشحال› شوی.
⚠️ چرا باید از بیشتر دیده شدن خوشحال شویم؟ چرا باید این سوال از آقا عنایت دستفروش پرسیده شود؟ چرا برای اهالی رسانه این گونه جا افتاده که از دیده شدن خوشحال باشند؟!
✓ مسؤولیتپذیرترین افراد جامعه باید بیشتر دیده شوند و اهالی رسانه اینان باشند. امروزه مسؤولیتپذیرترین افراد جامعه معمولا از رسانه فراری هستند. مدیر رسانهای تراز جمهوری اسلامی کسی است که بیفتد دنبال مسؤولیتپذیرترین آدمهای جامعه و آنها را پشت تریبون رسانهاش بنشاند. شَرفُ المَکانِ بِالمَکیٖن؛ با این کار به رسانهاش آبرو میدهد. چون هر کاری نخواهد کرد برای دیده شدن. چنان انسانی، اصلا دنبال دیده شدن نیست؛ او فقط به دنبال هر چه بهتر انجام دادن مسؤولیتش است. یکی از مولفههای رسانه دینی در نظر گرفتن همین مؤلفه ‹حس مسؤولیت› در اهالی رسانه به جای ‹حس دیده شدن› است.
اگر این انقلاب رسانهای صورت گیرد، بساط سلبریتیبازیها جمع میشود.
✍حسام الدین حائریزاده
#انسان_سازی | #سلبریتی | #فرهنگ_شهرت
🆔@cultural_governance
⭕️ زندگی بر مدار واقعیت نه تصویر!
🔺خیلی وقتا افسردگی چهره واقعی خودش رو نشون نمیده.
💢تمام چهرههای شادِ حاضر در این عکس، سلبریتیها و افراد مشهوری هستند که خودکشی کردن یا به دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر (اُوِر دوز) جونشون رو از دست دادهاند
🔸 خیلی از آنها در پروپاگاندای پرزرق و برق رسانهها، شخصیت تراز و موفق جامعهی غربی بودهاند اما در زندگی شخصی و خانوادگی، رنجکشیده از بیمحبتی و انسانهایی در غایت، تنها و متفرّد بودند، از لحاظ کیفیت ساخت انسان، بیهویت و از معنویت و خدا تهی بودند...
🔻 بیچاره مردمی که اینها را الگوهای زندگی خود قرار داده بودند‼️
#تقابل_سین_شین
(سین=سلبریتی، شین=شهید)
🆔@cultural_governance
🎙 #مصاحبه
🔻عوامل سازنده سلبریتیسم
🔹فضای مجازی یک فضای گسسته و سیال دارد و سلبریتیسازیاش در حقیقت میتوانم بگویم خیلی پر رنگتر و جدیتر است.
🔹 به نحوی در ذات فضای مجازی هست از این جهت که از خط قرمزها خیلی میتواند دورتر باشد.
🔹همهی اینها منجر به این میشود که آن فرد سلبریتی و آن فردی که به دنبال شهرت هست، احساس کند که در دنیای واقعی نیست.
🔹 حتی ممکن است یک سری رفتارهایی که در دنیای واقعی انجام نمیدهد را در شبکههای اجتماعی انجام بدهد.
🎤گفت و گو با:دکتر رفیعالدین اسماعیلی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1954
#فرهنگ_شهرت | #سلبریتی | #انسان_سازی
🆔@cultural_governance
CelebrityCulture_1.pdf
624.8K
📎 اولین شماره از فصلنامه مجازی #فرهنگ_شهرت منتشر شد:
🔻سلبریتیِ صداوسیما یا سلبریتیِ واقعی
✍🏻 علی مؤمنی
🔻رابطه فرااجتماعی
✍🏻 دکتر احسان شاهقاسمی
🔻سلبریتیزه شدن تلویزیون ایران و اقتصاد توجه
✍🏻 محمد حسین ترکمان
🔻سلبریتیِ کتابباز
✍🏻 داوود طالقانی
🔻ابزار ها از دل مفاهیم بیرون میآیند؛ سلبریتیها از دل ابزار
✍🏻 جواد کتابی
🔻چاقویی در دست حاکمیت
✍🏻 علی رئیسی
🆔 @cultural_governance
اولین پلتفرم تخصصی علوم اسلامی و مبانی انقلاب اسلامی
👣 جریان سازی
🗣️ انتقال تجربیات علمی و فرهنگی
💭 گفتمان سازی
👥 نقد درون گفتمان
💥 بررسی و تحلیل مسائل روز
💥 بررسی شبهات روز اعتقادی
💥 تحلیل مبانی انقلاب اسلامی
اما چطور :
- پژوهش های و مقالات تخصصی خود را منتشر کنید و از ویژگی های پلتفرم قدر ، بهرمند شوید :
- انتشار در وب جهانی
- ترجمه رایگان
- نقد و بررسی توسط کاربران
اسپانسر در نشر در فضای مجازی
- کسب امتیاز و هدایا
و ..
- با بحث و گفتگو قدر ، مطالب و دانسته های خود را با چالش بکشید ، (همه مطالب و مقالات شما ، توسط کاربران به نقد و بررسی گذاشته می شوند)
- به راحتی موضوعات، مسائل و شبهات روز را ، طرح بحث کنید و با سایر کاربران گفتگو کنید.
https://ghadr.org
#ابزار_حکمرانی
🆔@cultural_governance
📌حکمرانی هلندی علیه سوء استفاده
🔹بلال وهیب، مجری تلویزیونی، خواننده و بازیگر مراکشی-هلندی ۲۲ ساله، که در لایو اینستاگرام از یک طرفدار ۱۲ ساله خواستهبود در ازای پول اعضای خصوصی بدن خود را نشان دهد، از تمامی مشاغل خود اخراج، تمامی قراردادهای کاری وی ملغی و توسط پلیس بازداشت شد.
#اینستاگرام نیز صفحه این سلبریتی را بست.
🆔 @cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀🔺 #تأمل
دنیای سلبریتیا با دنیای شهدا خیلی فرق میکنه! | #ببینید
🔸ازدحام شدید برای گلزار
تقابل_سین شین
(سین:سلبریتی، شین:شهید)
🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺+ دنیای بدون محمدرضا گلزار رو تصور کن!
جواب نوجوانان😳
وقتی جای سلبریتی با شهید، به عنوان الگو و انسان تراز در جامعهی اسلامی عوض میشه! | #ببینید
دو مدل و الگو در سبک زندگی داریم:
۱. اسطوره و افسانهها با انسانهایی ناقص مثل سلبریتیها و سوپراستارها و ابرقهرمانان غیرواقعی
۲. حقیقت و انسانهای کامل و رستگار شده مثل شهدا و انبیاء و ائمه و اولیاء الهی
#تقابل_سین_شین
(سین=سلبریتی ، شین=شهید)
🆔@cultural_governance
.
♻️ در کدام آیات به مفهوم سلبریتی ها اشاره شده است
بدون شک یکی از اقشاری که امروزه در حوادث و مناسبات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر افکار عمومی جامعه تاثیر به سزایی دارند "سلبریتی ها" یعنی چهره های مشهور و رسانه ای هستند.
شاید یکی از دلایلی که در تعالیم دینی ما "شهرت طلبی" به شدت نکوهیده شده و در روایات معصومین تاکید شده است آن چنان که از یک شیر درنده می گریزید از "شهرت" فرار کنید این است که اساسا شهرت به دنبال خود انسان را مبتلا به نوعی "مستی" و "توهم خودبرتری" می کند.
افراد سرمست از شهرت و خودبرتربین (چه در عرصه هنر یا ورزش و یا سیاست) معمولا خود را در همه زمینه ها صاحب نظر دانسته و از خودشیفتگی به خودشگفتی رسیده همواره خود را تافته ای جدا بافته از افراد عادی جامعه می پندارند.
خداوند متعال در قرآن کریم در سوره مبارکه "شعراء" که در واقع تعبیری از سلبریتی ها به مفهوم امروزی آن است از سرمستان از شهرت و همچنین جامعه ای که تحت تاثیر آنان است به شدت انتقاد و آنان را موجب گمراهی معرفی می کند.
از آنجا که شعر در جزیره العرب هنری فاخر و بسیار مورد توجه به شمار می رفت موجب جایگاهی ویژه برای صاحبان این هنر و تاثیر به سزای آنان در افکار عمومی و مناسبات سیاسی اجتماعی عصر خویش محسوب می شد.
به گواهی تاریخ جزیره العرب، شاعران جاهلی که دارای نفوذ فراوان در جامعه بودند در تعامل با جریانات قدرت و ثروت و در مقابل مطامع دنیوی یکی از اصلی ترین منشاءهای رسوخ بسیاری از خرافات و انحرافات در افکار عمومی عصر خویش به شمار می رفتند.
خداوند در آیه 224 سوره شعراء ضمن انتقاد از این طایفه می فرماید: "وَالشُّعَرَاء يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ: تنها کم خردها از شعراء تاثیر می پذیرند و تبعیت می کنند." و سپس به دو ویژه گی آنان اشاره می فرماید: "أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ: آیا ندیدی که آنان به هر وادی و حوزه ای ورود و بدون دانش نظر می دهند؟! "وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لا يَفْعَلُون: و آنان کسانی هستند که می گویند آن چرا که خود عمل نمی کنند."
به وضوح باید گفت نگون بخت جامعه ای که افکار عمومی آن بجای نخبگانش از سلبریتی هایش تاثیر بپذیرد و این مفهوم چقدر این روزها برای ما قابل درک است وقتی ناکارآمدی دولتی که سلبریتی ها برای روی کار آمدنش حنجره پاره می کردند را به چشم می بینیم و جز سوختن و ساختن چاره ای نداریم.
صد البته پر واضح است که شهرت به صورت مطلق نکوهیده نیست و چه بسا افراد مشهوری که از شهرت خود در راه خدا و خدمت به خلق استفاده کرده و می کنند آنچه مذموم است شهرت طلبی و سرمستی و خودشگفتی از شهرت است و اسف بارتر از آن تاثیر و تبعیت جامعه از این قبیله خودبرتربین.
✍حسین علاءالدین
🆔@cultural_governance
بررسی_اجمالی_سیاستگذاریهای_فرهنگی_در_مواجهه_با_فرهنگ_سلبریتی_در.pdf
642.7K
📎فایل PDF
🔰بررسی اجمالی سیاستگذاریهای فرهنگی در مواجهه با فرهنگ سلبریتی در ایران
🖊 وحید کشافینیا، دانشجوی دکتری جامعهشناسی
🔸 سلبریتی شکل مدرنشده شهرت است که در غرب و در نتیجه برخی تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ظهور یافته است.
🔸 برای شناخت دقیق سلبریتیها و امور پیرامون آنها، تمرکز صِرف بر سلبریتیها کافی نیست؛ چرا که آنها تنها بخشی از یک منظومه فرهنگی به نام «فرهنگ سلبریتی» هستند. این فرهنگ دربرگیرنده سلبریتیها، مخاطبان، رسانههای واسط و ارزشها و هنجارهای متناظر است.
🔸 در دهههای اخیر، اگرچه کارکردهای فرهنگ سلبریتی به موازات تغییرات تکنولوژیکی و اجتماعی، دستخوش تغییراتی شده اما هرگز از میزان اهمیت آن کاسته نشده است و «اگرچه ممکن است برای بسیاری از افراد، مفهوم سلبریتی، چندان ارزشمند به نظر نرسد، اما این واقعیت که سلبریتیها نقش مهمی در فرهنگ معاصر ایفاء میکنند، آنها را به سوژههای ارزشمندی برای مطالعه تبدیل کرده است.»
#سلبریتی
🆔@cultural_governance
☑️این هفته شاهد برگزاری دو رویداد می باشیم که تا اواسط هفته دایر میباشند
🔸*رویداد از جهاد سازندگی تا جهاد پیشرفت* که توسط ستاد پیشرفت برگزار می شود که دستاوردهای علمی و عملیاتی تیم خودشان را ارائه می دهند
🔸* رویداد هم افزایی مدیریت ایران* که توسط مجموعه خاتم برگزار می شود و حدود ۱۰۰۰ گروه مردمی فعالیت های خودشان را به نمایش میگذارند
هدف: معرفی، حمایت، شبکه سازی گروه های مردمی
☑️این دو رویداد توسط معاونت ریاست جمهوری در حال برگزاری است و مکان هر دو در مصلی میباشد. توصیه جدی دارم رفقا حضور پیدا کنند
🆔@cultural_governance
مرکز بررسی مسائل فرهنگی معاونت راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی در نظر دارد نشستی را با عنوان *بررسی ابعاد و پیامدهای فرهنگی اجتماعی جشن غدیر* در روز یکشنبه مورخ ۲ مرداد ۱۴۰۱ برگزار نماید.
محورهای نشست عبارتند از:
۱. ساماندهی شادیهای ملی و مذهبی
۲. تحلیل و بررسی تاثیر برگزاری این مراسم در ارتقا وفاق و سرمایه اجتماعی
۳. بررسی چگونگی بهرهمندی از ظرفیت های مردمی در رویدادهای ملی
۴. بررسی راهپیمایی غدیر از منظر پایبندی به الزامات طراحی عملیاتهای فرهنگی
۵. اثرسنجی این رویداد در تصویرسازی آینده و امیدبخشی
۶. تحلیل عوامل موثر در استقبال مردم از جشن غدیر (نیازمندی به بروز و ظهور اجتماعی، بهرهمندی از اطعام عید، نیازمندی به شادی جمعی، عوارض پساکرونایی و ...)
۷. بررسی سازوکارهای تبلیغی و رسانه ای به ویژه برای کودک و نوجوان و اثرات مثبت و منفی آن
۸. مقایسه راهپیمایی غدیر با مناسبات مشابه از جمله اربعین حسینی
۹. برگزاری مناسبات و برنامه های متمرکز در پایتخت از منظر عدالت فرهنگی
#مرکز_بررسی_مسائل_فرهنگی
#معاونت_راهبردی_سازمان_تبلیغات_اسلامی
@farhang_markaz_baressi
🆔️https://ble.ir/1400
🔴نشست «بررسی ابعاد اجتماعات دینی ـ فرهنگی در دوران پساکرونا؛ بررسی موردی: جشن غدیر در تهران»
با حضور:
🔸عماد افروغ (جامعهشناس و استاد دانشگاه)
🔸علی انتظاری(عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی)
🔸محمدتقی کرمی (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی)
🔸جبار رحمانی (عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
🔸محسن صبوریان (عضو هیات علمی دانشگاه تهران)
♦️دوشنبه سوم مرداد- ساعت 10
🔹پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
♦️پخش زنده:
skyroom.online/ch/ricac/research
🆔@cultural_governance
◀️تمرین تسهیلگری فرهنگی به جای تصدیگری اجتماعی
🔰مشاهدات شخصی از رویداد ده کیلومتری غدیر
⭕️سه ساعتی از اتمام جشن ده کیلومتری غدیر گذشته و چند عکس و ویدئو از شلوغی ایستگاههای مترو و خیابانهای اطراف محل برگزاری جشن که تقریباً رونوشتی از رویداد بزرگ مردمی اربعین و نیمه شعبان در عراق است، گذشته. پیش از برگزاری جشن، نقدهای کم و بیش تکراری در مورد ماهیت و اهداف این جشن در شبکههای اجتماعی منتشر شد. اینکه به ویژه به خاطر تبلیغات حجیم و پرسروصدای جشن از صدا و سیما و نقش بسته بر بیلبوردهای شهرداری، با یک مراسم حکومتی روبرو هستیم؛ اینکه حکومت باز میخواهد مثل سلام فرمانده مانور جمعیت راه بیندازد تا اثبات کند هواداران نظام زیادند؛ اینکه کسی با توجه به شرایط اقتصادی در جشن شرکت نمیکند و از این دست نقد و نظرها که ذهنیتی منفی ایجاد میکرد.
⭕️خطای سوگیری یا پیشداوری، خطای مرسوم و اثرگذاری است که هر گونه پژوهش و بررسی را تهدید میکند. در این نوع خطا، ذهن و رویکرد پژوهشگر در اصطلاح بایاس شده و روی نقاطی که مبتنی بر تجربه پیشین یا نمونه آماری محدود است، تمرکز کرده و همه رخدادها و اتفاقات را مبتنی بر این نوع خطا تحلیل میکند. مثلاً فرض کنید همه سیاست خارجی ایران را ذیل عنوان نگاه به شرق جمهوری اسلامی مبتنی بر نوعی رابطه غیرمتوازن با حکومت پوتین تفسیر شود. این خطا با مسألهمحوری یک پژوهشگر مرزهای آشکاری دارد. پژوهشگری که مسأله دارد، از تحلیل تک علّی پرهیز دارد و کوشش دارد به جهت حفظ اعتبار خود، تنها در حوزههایی وارد شود که واقعاً متأثر از آن مسأله خود است. به صورت مشخص باید گفت هر تحلیل و بررسی پیش از رخداد جشن ده کیلومتری غدیر گرفتار این خطا شد.
⭕️بهرغم بینظمی، بیبرنامگی، شلوغی و نبود یک نظم ترافیکی، جشن ده کیلومتری غدیر در نظر من، یک تمرین تسهیلگری فرهنگی به جای تصدیگری اجتماعی بود. جشن به معنای واقعی مردمی بود و گروههای جهادی، هیئات مذهبی، مؤسسات فرهنگی، انجمنهای دانشجویی و حتی گروههای خیریه متعددی با استفاده از فضا و امکانات محدودی که در اختیار داشتند، تلاش داشتند سرودی برگزار کنند، شیرینی یا شربتی پخش کنند، مسابقهای برپا کنند تا اوقات مخاطبین را به نحو شایستهای پر کنند.
⭕️برخلاف آنچه در تحلیلهای توئیتری دیده بودم، تنوع حجاب و پوشش مشهود بود. حتی در برنامههایی که از نظر برخی، رنگ و بوی سیاسی یا غلظت ایدئولوژیک داشت، همه شرکت داشتند. در آنچه من دیدم، کسی نمیگفت مثلاً این برنامه یا موکب، متعلق به بسیج است یا اینجا «سلام فرمانده» پخش میشود، من شرکت نکنم. ضمن آنکه حضور گروههای موسیقی زنده نیز پررنگ بود و بعضاً موسیقیهای پخش میشد که طربانگیز بود و شاید در نظر برخی، غنا داشت.
⭕️این نقد که حکومت نباید در مناسبتهایی مانند دهه محرم یا شادیهایی مثل عید غدیر وارد شود، از اساس باطل است. حکومت طبق قانون اساسی و بسیاری از اسناد بالادستی موظف به تعظیم شعائر است و مکلف است از فرهنگ پاسداری کند و ضمن احترام به تنوع اجتماعی برای همگان فرصتهای برابر فرهنگی و رویدادی فراهم آورد تا آنان نیز رویداد مختص خود را داشته باشند. در نتیجه این بیان که «خیابان» را نباید محدود و منحصر به اندیشه یا باور خاصی کرد، صحیح و منطقی است؛ اما کجا نشانه و تجلی داشته که ما گمان کنیم خیابان فقط مختص گروه یا سازمان یا باور خاصی است. اینکه جامعه مدنی به دلایل مختلف در یک دهه اخیر، آسیبپذیر و نحیف شده، اینکه بخشهایی از حکومت علاقه و تمایل فزایندهای به تصدی و تملک همه اجتماع دارند، اینکه هنوز برای آزادی تجمع، ملاک و مبنای مشخصی وجود ندارد؛ همه و همه درست است؛ اما از سویی دیگر، این که القاء کنیم تنها و تنها گروههای محدودی از اجتماع، آن هم آنانی که متصل به سیاستند؛ فقط آزادی دارند، غیر از خطای شناختی، یک بیانصافی اخلاقی است، اگر کینهورزی سیاسی نباشد.
⭕️توانمندسازی اجتماع، حمایت و نه تصدیگری، و کوشش برای به رسمیت شناختن اولاً تفاوتها و تنوعها، کار دشواری است. برای آنکه نگاه امنیتی را از اجتماع برداریم و صفر و صدی به موضوعات نگاه نکنیم، نیازمند سیاستیم. امر سیاسی غیر از شعارهایی مانند «نیاز به گفتگوییم» و «تساهل و مدارا پیششرط تمدن است» به نظام و انتظام نیاز دارد. و اتفاقاً این نظام و انتظام، دیگر سند و برنامه نمیخواهد، اجرا میخواهد. اجراست که نقاط ضعف را عیان میکند و نقاط قوت را آشکار میسازد. شاید به رویداد سیاسی هم نیاز داشته باشیم.
⭕️ راستی یادم نرود بگویم مغازههای اغذیه و خوراک و سوپرمارکتهای خیابان ولیعصر امروز روز پرفروشی داشتند. این هم برای آنانی که همه چیز را با سنجه معیشت بررسی میکنند.
🆔@cultural_governance
◀️ قهرمان واقعی با فالوورهای واقعی
✍️ رضا کرم زاده
🔸بیش از چهل سال است بر روی آنتن صداوسیما است ولی هنوز تکراری نشده است.
🔸درسهایی از قرآن او هنوز آن دکور چهل سال پیش را دارد، امکانات کمکآموزشیاش همان تخته سیاه سابق است، موسیقی هم ندارد. در آن از کارهای جلف و دلقکبازی هم خبری نیست.
🔸قهرمان واقعی است! از جنس و قماش قهرمانان پوشالی نیست و با اینستاگرام به شهرت نرسیده است.
🔸هنرش این است که با سخنان حکمتآمیز مردم را میخنداند. از هر قشری هم مخاطب دارد .
🔸برنامه تلویزیونیاش موضوع چندین رساله دکتری خارجی بوده و آن را یک پدیده یافتهاند.
🔸قرائتی، خود راز موفقیتش را از زبان خواجه حافظ شیرازی اینچنین بیان میکند:
✅ هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم
#قرآن_کریم
#استاد_قرائتی
#سلبریتی
🆔@cultural_governance
#یادداشت
✍ عبدالصالح شمس اللهی
سلبریتیسم یا پادشاهیِ "چشم پرکنها"
📌سلبریتیسم آمیختهای از «ملأ» و «اتراف» است که رسانه و ثروت را در اختیار دارد. در واقع سلبریتیسم محصول رسانه است و سلبریتی خود یک رسانه و اغلب ابزاری برای سیاستمداران.
🔴قرآن کریم در جریانشناسی گروههای مؤثر در اجتماع به هر دو جریان پرداخته است! سلبریتیستها را «ملأ» نام نهاده است و قارونیستها را «مترف» و این دو در کنار هم، همواره مخالف و سد راه جبهه حق بودهاند.
⛔️متکلمان و فقیهان درباری «سلبریتی» عصر خلفا شدند و برخی بحثهای کلامی و فقهی را به نفع خودکامگان دامن زدند. اما گاه کار از این هم سخیفتر میشود و مثل دوره پهلوی امثال «پری بلنده» و «شعبان بی مخ» میشوند سلبریتیهای فعال در عرصههای سیاسی و اجتماعی.
⛔️سلبریتیسم آمیختهای از جهل، احساس زدگی و خودنمایی است. گاه از شدت جهل سخن مولا علی(ع) را به «کورش موهوم» نسبت میدهد و گاه بزاق دهان مردم را برای جنایتکاران جمع میکند تا زرادخانه بیولوژیک آنان را کامل کند.
#سلبریتی
#سلبریتیسم
#رسانه
#سیاست
#قدرت_رسانه
#ملأ
#قارون
#مترف
🆔 @cultural_governance
📋 #یاداشت
◾️سلبریتیها و نفوذ تدریجی انحرافات جنسی
✍️ دکتر زاهره سادات میرجعفری، پژوهشگر زن وخانواده
🔻انحراف جنسی نوعی ارضای جنسی است که بر خلاف نظام طبیعی و ضوابط ارزشی صورت میگیرد که برای خود فرد یا افراد دیگر، به ویژه همسر زیان آور است، به همین دلیل است که هر نوع تلذذ و ارضای جنسی خارج از مسیر طبیعی آن، تجاوز از مسیر صحیح شمرده میشود.
🔻عوامل بسیاری در سطح فردی، خانوادگی، و اجتماعی وجود دارند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در گرایش فرد به انحرافات جنسی و روابط نامشروع دخالت میکنند، علل فردی معطوف به شخصیت، نگرش و وضعیت روحی و روانی فرد است؛
🔻 علل خانوادگی بیشتر از وضعیت و مشکلات روابط همسران منشأ میگیرد؛ علل اجتماعی نیز اکثراً متوجه مشکلات ساختاری و نیز مسائل فرهنگی اجتماعی است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انحرافات_جنسی
#سلبریتیسم
#جامعه
#فرهنگ
#سبک_زندگی
#مد_گرایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4392
📌آدرس کانال؛
🆔 @cultural_governance