eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 مطالعه بیشتر | آشنایی با موضوع «شورای عالی انقلاب فرهنگی» در بیانات رهبر انقلاب 🔸«فلسفه‌ وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی، فهم و تبیین و تثبیت و انفاذ ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی و بازآرایی مداوم و پایش پیشرفت‌های فرهنگی کشور متناسب با ظرفیت‌ها و شایستگی‌های عظیم ایران اسلامی و انقلابی است.» ۱۳۹۳/۰۷/۲۶ ⬅️ ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ رهبر انقلاب طی حکمی با انتصاب اعضاء شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، شاکله و آرایش عمومی فرهنگ بر اساس «نظم و محتوای » را یگانه وسیله‌ی مصون‌سازی در برابر هجوم فرهنگی و رسانه‌ای بیگانگان دانستند. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به همین مناسبت، مجموعه فیش‌های بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی «» را منتشر می‌کند. موضوعاتی چون: جایگاه ساختاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، مطالبات مهم رهبر انقلاب از این شورا، الزامات ایفای نقش موثر این شورا در روند برنامه‌ریزی کلان فرهنگی کشور و... مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در بخش «جملات برگزیده» هم جملات کلیدی و مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی این موضوع آورده شده است. دسترسی: ↙️↙️ فیش‌های موضوعی «شورای عالی انقلاب فرهنگی»: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1583&npt=12#103892 فیش‌های جملات برگزیده‌ی «شورای عالی انقلاب فرهنگی»: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1583&npt=2#44781 🆔 @cultural_governance
✅ آغاز فعالیت سایت مرکز رصد فرهنگی کشور 🔹سایت مرکز رصد فرهنگی کشور وابسته به پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد به نشانی https://ircud.ir در دسترس پژوهشگران قرار گرفت. 🔹رصد در حوزه‌های گوناگون شامل: «فضاهای فرهنگی»، «تولید فرهنگی»، «مصرف فرهنگی»، «بازنمایی فرهنگی»، «ارزش‌ها و نگرش‌ها» و «سیاست‌ها و سازمان‌های فرهنگی» از بخش های این سایت است. 🆔 @cultural_governance
🖌مهدی گلشنی، عضو اسبق شورای‌عالی انقلاب فرهنگی سال1398 کدهای حکمرانی فرهنگی 🔸شورا عالی انقلاب فرهنگی تحلیل درستی از وضعیت فرهنگی جامعه ندارد و هرکس کار خود را انجام می‌دهد 🔸متاسفانه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هیچ‌طرحی برای حل مشکلات موجود ارائه نشده و هر یک از اعضا برای خود کار می‌کنند، بدون آنکه هیچ‌هماهنگی‌ای وجود داشته باشد. 🔸فرض کنید زیباترین قانون را هم بنویسید و دست دبیران یا اساتید دانشگاه بدهید که اعتقادی به این قوانین ندارند. معلوم است که آنها کاری به قوانین ندارند و کار خود را انجام می‌دهند 🔰شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رصد نکرده است و از وضع بد فرهنگی در جامعه، در دانشگاه‌ها و در مدارس خبر ندارد. اگر اعضا می‌دانستند که چه خبر است آرام و قرار نداشتند. اصل ماجرا این است 🔰بارها پیشنهاد کرده‌ام که سالانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی یکی دو جلسه با نخبگان دانشگاهی داشته باشد تا آنها بتوانند مسائل مبتلابه خود را به اعضا انتقال دهند و با این کار دغدغه‌ها بیشتر می‌شود. 🔰شما مصوبه‌ای درباره حیات طیبه بگذرانید، در حالی که اصلا مقدمات قضیه در جامعه نیست. بعد هم تعیین کنید که می‌خواهیم در سال 1404 افق ایران اینچنین باشد و ایران به این جایگاه برسد. نخیر، باید بررسی کنند با این شرایط آن افق فراهم می‌شود یا خیر؟ 🔹در درجه اول به حاشیه رفتن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به خاطر منطبق نبودن تحلیل اعضا با واقعیت‌های موجود است. 🔹البته در سال‌های اخیر و در دولت اخیر آن اهمیتی که باید به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بدهند، داده نمی‌شود. جلسات شورا بی‌وجه تعطیل می‌شود اما من مقصر را خود شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌دانم. برای اینکه آنها نباید اصلا آرام بگیرند و وقتی دولت این‌طور برخورد می‌کند باید یک فکر اساسی کنند. 🔹دکتر گلشنی در پاسخ به این سوال که آیا حضور سران قوا و اعضای حقوقی کمکی به اجرای مصوبات کرده است یا خیر، گفت: «ظاهرا توجیه حضور اعضای حقوقی همین است اما واقعیت امر چیز دیگری است.» 🔅واقعیت این است که اختیارات سران قوا و اعضای حقوقی شورا بر مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌چربد و با وجود آنکه رهبری بارها تاکید کرده‌اند که مصوبات این شورا لازم‌الاجراست، دولت برخی مصوبات شورا را ابلاغ نمی‌کند. 🔅شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید اطلاعات دسته اول از دانشگاه‌ها و وضعیت فکری جامعه فراهم کند. چند سال پیش گزارشی از وضعیت فرهنگی 12 دانشگاه، چه شهرستانی و چه تهرانی، را در جلسه شورا ارائه کردم و انحرافاتی را که در این دانشگاه‌ها وجود دارد، مطرح کردم، ولی هیچ‌توجهی به آنها نشد. 🔅به هر حال به نظر می‌رسد که عامل تشریفاتی شدن جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که اولا هماهنگی لازم میان اعضا وجود ندارد و ثانیا تحلیل‌هایی که از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بیرون می‌آید با واقعیت‌های فرهنگی جامعه و دانشگاه مطابق نیست. 🆔 @cultural_governance
🖌سینا کلهر، استاد دانشگاه و معاون وزیر ورزش و جوانانکدهای حکمرانی فرهنگی 🔸سندنویسی، حضور در عرصه فرهنگ نیست 🔸 اصل انقلاب فرهنگی که به ماهیت این شورا بازمی‌گردد، تا شأن و اعتبار قانونی تصمیمات آن، رابطه این شورا با دولت‌ها و سایر نهادهای فرهنگی، ضعف تصمیم‌گیری در شورا یا ضعف در نفوذ تصمیمات آن و فقدان ضمانت اجرا، یا حتی میزان جدیت اعضا برای حضور در جلسات، نقد رویکرد و عملکرد شوراهای اقماری آن مانند شورای تحول در علوم انسانی، نقد سندنویسی و اسناد تدوینی آن (اعم از نقشه جامع علمی کشور، سند تحوّل بنیادین آموزش‌وپرورش، سند مهندسی فرهنگی و...) که مطرح‌کنندگان آنها گاه از اعضای همین شورا بوده‌اند و... ازجمله این بحث‌ها و نقدهاست. 🔸بالاترین نهاد متولی و پاسخگوی حوزه فرهنگ، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است. درنتیجه همه وضعیت فرهنگی جامعه چه خوب و چه بد به عملکرد شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برمی‌گردد. 🔹به‌دلیل رویه و مشی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و به‌خاطر ساختار شورایی و به‌خصوص به‌خاطر اینکه اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عمدتا به‌صورت پاره‌وقت در شورا حضور دارند -و شاید دغدغه و مشغله اصلی و اساسی آنها مساله سیاستگذاری فرهنگ و علم و تکنولوژی نیست-، می‌توان گفت که اساسا شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جز تصویب سند‌هایی که هیچ‌وقت اجرا نشدند و نقش موثری نداشتند 🔹اگر امروز از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مطالبه‌ای در حوزه فرهنگ صورت گیرد، خواهند گفت ما سند‌هایی را تصویب کرده‌ایم. -فارغ از اینکه این اسناد قابل‌اجرا بودند یا نبودند و اگر اجرا می‌شدند، وضع بهتری داشتند یا نه- اما همین که سندی تصویب شده و اجرا نشده یعنی جریان شورا در کل خارج از جریان تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه بوده است 🔹شورا هیچ‌گاه نیامده و به این فکر نکرده که شاید اشکال در رویه سندنویسی است و شاید رویه سندنویسی رویه مناسبی برای حضور در عرصه فرهنگ نیست که به حاشیه رفته و از تحولات فرهنگی جامعه کنار مانده است. 🆔 @cultural_governance
🖌سینا کلهر، استاد دانشگاه و معاون وزیر ورزش و جوانان کدهای حکمرانی فرهنگی 🔸اگر ما سابقه شورا و تاریخ شورا و رویه‌هایی که در شورا وجود داشت و چشم‌انداز‌ها و رویکرد‌های شورا را نقد و بررسی و ارزیابی نکنیم، مسیر گذشته تداوم می‌یابد که نتیجه ندارد! 🔸نباید هیچ طرح تحولی از شورا پذیرفته شده باشد مگر اینکه گذشته شورا و پیشینه آن به شکل آشکاری مورد ارزیابی قرار گرفته باشد و نقاط‌ضعف و نقاط‌قوت آن مشخص شده باشد و معلوم شود که دستاورد‌های آن چه بوده و بعد براساس این می‌توانیم مسیر آینده شورا را مشخص کنیم. 🔸نمی‌شود براساس یک دیدگاه استعلایی انتزاعی بگوییم مصوبات شورا به این دلیل اجرایی نشده است که دیگران –به‌دلیل نبود ضمانت اجرا- اعتنایی به مصوبات شورا نداشتند. ♻️مسیر تحول فرهنگی ما را به‌راحتی به این چشم‌انداز می‌رساند که قوه چهارمی به شکل رسمی یا غیررسمی در کشور شکل می‌گیرد که قوه فرهنگ خواهد بود. ♻️فرهنگ در اقتصاد و سیاست و جامعه تنیده شده است و در واقعیت اجتماعی همان تعبیر «فرهنگ مانند هوا است»، وجود دارد. فرهنگ در تمام این قلمرو‌ها حضور دارد و نمی‌توان آن را جدا کرد و سازوکار مستقلی برای آن درنظر گرفت. ♻️در برخی حوزه‌های فرهنگ، مثل حوزه تولید معنا می‌توان مستقل و متمرکز شد، همان‌طور که تا همین امروز هم مستقل بودند. مثلا در بخش تولید معانی چه در حوزه کتاب و چه موسیقی و سینما و تلویزیون و بقیه مواردی که به این حوزه نزدیک هستند، ما تمرکزی نهادی داریم و چه‌بسا یکی از اشکالات اساسی نظام تولید معانی ما که در حیات اجتماعی‌مان تداوم پیدا نمی‌کند، همین باشد که این قلمرو انتزاعی شده است و عمدتا چون از پول نفت تغذیه می‌کند رابطه خود را با جامعه از دست داده است.هست ولی نیست! هست از این جهت که در شکل کتاب و فیلم سینمایی و در شکل سریال و موسیقی تولید می‌شود اما می‌بینیم که قدرت رقابت در بازار جامعه را ندارد. 🔰کتاب‌های دیگری که به‌عنوان آثار فرهنگی زرد شناخته می‌شوند و فیلم‌های سینمایی خارجی و غیررسمی و موسیقی‌های دیگری که خارج از این چارچوب و خارج از این نهاد رسمی تولید شده‌اند، مصرف بیشتری دارند. آثار و محصولات تولیدشده فرهنگی که اتفاقا نه از نهاد‌های رسمی مجوز دارند و نه حمایت مالی شده و نه در اینجا تولید شده‌اند، در جامعه بیشتر مصرف شده و می‌شوند و همان‌ها هم با واقعیت جامعه و با وضع اقتصادی و سیاسی جامعه نسبتی دارند. 🆔 @cultural_governance
🖌سینا کلهر، استاد دانشگاه و معاون وزیر ورزش و جوانان کدهای حکمرانی فرهنگی 📌شورای عالی انقلاب فرهنگی بروکراتیک‌تر می‌شود و بیشتر بر رویه‌های حقوقی و اداری اصرار می‌کند و تلاش خواهد کرد با تمرکزگرایی و افزایش قدرتی که دارد، زیرساخت حقوقی لازم برای اجرایی ساختن یا اعمال از بالا به پایین مصوبات خود را فراهم کند، لذا نتیجه مشخص است 📌شورای انقلاب فرهنگی یک عنصر از دولت است و اگر تمام قدرت آن را نیز در اختیار داشت به‌دلیل تحولات تکنولوژی‌های ارتباطی و تاثیری که این تکنولوژی‌های ارتباطی بر فضای عمومی جامعه و بر استقلال جامعه مدنی در مقابل دولت گذاشته و قدرت جامعه را دربرابر نقش‌آفرینی‌ها و کنش‌های رسمی دولت افزایش داده است، این به شکل آشکاری قدرت دولت را در حوزه فرهنگ تحت‌تاثیر خود قرار داده است. من نمی‌گویم کاملا به صفر رسانده و بی‌اثر کرده ولی شکل آن را بسیار متفاوت و در ثانی قدرت تاثیرگذاری دولت را کم کرده است 📌ارتباطات و تکنولوژی‌های ارتباطی که بین کشورها و فرهنگ‌های مختلف ایجاد شده، مرزهای فرهنگی و جغرافیایی به‌شدت کمرنگ شده و عملا نوعی درهم‌آمیختگی جهانی به شکل شدیدتری با نقش‌آفرینی گروه‌های مردمی صورت گرفته و به‌لطف شبکه‌های مجازی کاملا امکان تعامل گروه‌های مختلف مردم با هم به‌وجود آمده است. 🔸مصداق ساده‌اش کامنت‌گذاری و واکنش نشان دادن به پست‌های فوتبالیست‌های مختلف است که مردم عادی این کار را انجام می‌دهند یا کارهایی را که چهره‌های هنری و ورزشی گاهی در مورد یک اتفاق نشان می‌دهند و تعاملی را بین گروه‌های مردمی کشورها شکل می‌دهند. این هم تاثیراتی جدی بر نقش‌آفرینی ما در حوزه فرهنگ داشته است. 🔸بروکراتیک شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی و استفاده از روش‌های اداری باعث می‌شود همچنان کمتر به نقش این تحولات توجه کنیم و این عناصر و اتفاقات مهم در حوزه فرهنگ را نبینیم که این در تصمیم‌گیری‌های ما نتایج زیان باری در حوزه فرهنگ به‌همراه خواهد داشت. این عناصر باید دیده شود و موردتوجه قرار بگیرد ولی انتخاب رویه بروکراتیک و تشدید و تعمیق رویه گذشته همین نتایج را به‌بار می‌آورد. 🔰عناوین مصوبات مطرح‌شده در جلسات شورا نشان می‌دهد که شورا بیشترین توان خود را در تصویب آیین‌نامه‌ها، اصلاح آیین‌نامه‌های قبلی، تایید انتخاب روسای دانشگاه‌ها، انتخاب اعضای شوراهای مختلف وابسته به شورا و ... صرف می‌کند و درمجموع می‌توان گفت که بیشترین وقت شورا، صرف تایید و رد روسای دانشگاه‌های کشور می‌شود 🔰نقشه جامع علمی کشور نوشته ‌شده و مورد تایید قرار گرفته و حداقل نقدی جدی در مورد آن انجام نگرفته است. چه‌بسا گفته شود این نقشه به بروزرسانی نیاز دارد و برخی از بخش‌ها کلی و غیرراهگشاست و همه این موارد را می‌توان بررسی کرد 🔰قاعده‌ها و ضابطه‌گذاری‌هایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نهاد علم انجام داده تاثیرگذار بوده و ما باید شکل رابطه‌ها و ضابطه‌ها را بررسی و ارزیابی و نقد کنیم 🆔 @cultural_governance
🖌سینا کلهر، استاد دانشگاه و معاون وزیر ورزش و جوانان کدهای حکمرانی فرهنگی 🔸فلسفه تشکیل شورا فلسفه روشنی بود اما ساختاری که شکل گرفت و ادامه حیات داد نتوانست تطابقی با فلسفه اولیه داشته باشد 🔸فلسفه اولیه تشکیل شورا بسیار ساده بود، نهادی متمرکز بنشیند و تحولات حوزه فرهنگ را بشناسد و تبیین و چرایی این تحولات را داشته باشد و سیاست‌هایی را برای مواجهه با این تحولات به سایر دستگاه‌هایی که در حوزه فرهنگ کار می‌کنند، ابلاغ کند. 🔸آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی از چشم‌اندازهای مختلف فرهنگی تبیین مشخص و دستور نظری یا نظریه تبیینی مشخصی دارد؟ 🔸شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر به فلسفه وجودی تشکیل خود برگردد- که نهاد متمرکزی برای این است که تحولات و تغییرات فرهنگ را بشناسد و بتواند متناسب با آن تغییر و تحول، جهت‌گیری‌های دستگاه‌های فرهنگی کشور را تعیین کند، مثل مغز و قلب دستگاه فرهنگی عمل می‌کند- هم می‌شناسد و می‌داند خطرات کجا هستند و تجزیه‌وتحلیل می‌کند و متناسب با آن تصمیم می‌گیرد و هم نقطه‌ای که امروز دمای بدن دستگاه فرهنگی و میزان حجم و خونی را که باید در بخش‌های مختلف باشد، تعیین می‌کند. 🔸درنتیجه این امر مستلزم است که ما حجم بسیار کمی از فعالیت‌هایمان را صرف سند نوشتن و دستورالعمل نوشتن و تولید اسناد کنیم و بخش بسیاری از فعالیت‌های ما صرف تولید اندیشه و دیدگاه و نظریه کنیم، یعنی کاری که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید انجام دهد و نقطه‌ای که شورا باید به آن برسد، نقطه نهایی از یک وضعیت نهاد تولیدکننده نظریه فرهنگی جمهوری اسلامی است. وقتی نظریه تولید می‌کنید، یعنی توضیحی درباره وضعیت موجود خود و عوامل موثر دارید و درکنار آن اگر نهادها و شوراهایی شکل می‌گیرد آنها هم شوراهای ایده‌پردازی است و درواقع شوراهای تولید فکرهای خلاقانه و بدیع و نو هستند که به شناختن جهت کلی موضوع کمک می‌کنند. 🆔 @cultural_governance
چند گفت و گو در باب حکمرانی فرهنگی 🔸تکثر نهادهای فرهنگی به جای فرصت به تهدید تبدیل شد | احد آزادیخواه 📎yun.ir/mj13t6 🔸تعدد دستگاه‌های دولتی، بخش غیررسمی فرهنگ را تضعیف کرده است |گزارش 📎https://b2n.ir/t40039 🔸مهندسی حکمرانی فرهنگی باید تبیین مفهومی شود |گزارش 📎https://b2n.ir/g98378 🔸سیاستگذاری و حکمرانی فرهنگی در ایران پس از انقلاب | حسین قلجی،توحید محرمی 📎https://b2n.ir/h78884 🔸کثرت متولیان و پشتیبانان مساجد |گزارش 📎https://b2n.ir/e75243 🔸سندنویسی، حضور در عرصه فرهنگ نیست | سینا کلهر 📎yun.ir/yopek4 🔸شورا تحلیل درستی از وضعیت فرهنگی جامعه ندارد | مهدی گلشنی 📎yun.ir/b9rca8 🆔 @cultural_governance
رصد سازمان های فرهنگی.pdf
12.58M
🏛بررسی سازمان های فرهنگی 📂درک ضرورت های نوپدید، دولت ها انواع سیاست ها و تدابیر و راهبردها را درحوزۀ فرهنگ، هنر، رسانه و سایر حوزه های مشابه تدوین میکنند و به اجرادرمی آورند. 📓این سند به بررسی سازمان های مختلف می پردازد 🏛🏢🕌 🆔 @cultural_governance
💢چرت در پیچ تاریخی!💢 ✍️حجت الاسلام علی محمدی 🖍مدیر اندیشکده معنا 🔹با اینکه در اکثر کتابهای مدیریت سازمانی و نهادی می‌نویسند که «نهادها موجوداتی موقت و زمان‌مند» هستند، ولی تجربه چهل ساله جمهوری اسلامی _ البته تجربه سایر نقاط جهان را نمی‌دانم ـ نشان داده که تولد یک نهاد و برَ و بار گرفتن ساختاری آن، بسیار راحت‌تر از ادغام و انحلال و تغییر مأموریت آن؛ و در یک کلام، مُردن آن است. 🔹حال که تجربه ناموفق شورای عالی انقلاب فرهنگی در فهم، تبیین، تثبیت و انفاذ ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی به عنوان و همچنین ناکارآمدی دستگاه‌ها و ساختار فرهنگی کشور، بالاترین مرجع فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور را وادار به صدور دو دستور مهم کرده است: اول: «تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی» و دوم: «بازسازی معقول و انقلابی ساختارهای فرهنگی کشور»، متأسفانه صاحب‌نظران و اندیشمندان حوزه علمیه را خالی از هر جُوش‌وخُروشی و جُنب‌وجُوشی در این زمینه می‌بینم. 🔹از ارائه طرح «تحول شورای شورای عالی انقلاب فرهنگی»، دو هفته و از ارائه عمومی طرح « کلان معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور»، حدود 10 روز می‌گذارد و از بازتاب این دو طرح مهم در محافل حوزه علمیه، خبری نیست که نیست! 🔹متن طرح کلان معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور را نزدیک به 4 بار به دقت خوانده‌ام و تلاش کرده‌ام که نقاط مثبت و منفی آن را به درستی فهم کنم. درباره آن به زودی خواهم نوشت، ولی آنچه که به نظرم بیش از هر چیزی اصحاب علم و فرهنگ به خصوص حوزویان عزیز را تهدید می کند، «چُرت در پیچ تاریخی» است! 🆔 @cultural_governance
📝گزیده‌ای از یادداشت 📚 بالیوود مذهبی در ژانر روایت‌های صورتی . 🔹پرده اول: با شروع روایت سیره شهدا، از ابتدای دفاع مقدس، مادران و همسران شهدا به عنوان اولین راویان معرفی می‌شوند. بنابر اثرگذاری این هنر انقلابی، با پایان جنگ، روایت‌های مادرانه و همسرانه قوت گرفته و تولیدات فرهنگی در قالب‌های مختلف، بخش مهمی از گفتمان‌سازی‌های حول جهاد و شهادت را به دوش می‌کشد. نظرات انتقادی در این برهه علاوه بر نفی برخوردهای ماورایی با شهدا، اغراق را به مثابه تحریف می‌دانست و اعتقاد داشت پنهان ماندن آرمان‌های شهدا پشت آفتاب شهیدان خطاست. 🔸پرده دوم: نسل جدید انقلابیون پا به عرصه فعالیت‌های فرهنگی گذاشته‌اند و از روایت‌های سیره شهدا برای خود فانتزی‌های مذهبی ساخته و در گوشه آمال خود به دنبال الگوهایی همچون همسر شهید مدق و یا همسرانی در تراز ابراهیم همت میگردند. اما با عقلانیت شکل‌گیری این شخصیت‌ها را اقتضای محیطی می‌بینند و انقلاب و جنگ را کارخانه انسان‌سازی می‌دانند؛ در نهایت خود را نیز عهده‌دار حفظ این آرمان‌ها می‌بینند. 🔸مسئله اصلی ساخت این فانتزی‌ها و نوع روایتگری‌ها روایت همسرانه‌ای بود که فقط لبه باریکی از زندگی شخصی‌ و برشی تراش خورده و صیقلی افراد را نشان میداد. و بالاخره نسلی با این تمناها، خود صاحب جریان اصلی فرهنگ در کشور شده و پا به عرصه نهادند. 🔹پرده سوم: با شروع صحنه مجاهده دفاع از حرم، خادمین شهدا دیگر بازیگران اصلی میدان جبهه حق بودند و همسرانی که با همان خاطرات انس گرفته بودند حالا خود به صحنه‌گردان‌های اصلی تبدیل شده‌اند. 🔺دوباره تولیدات فرهنگی و نویسنده‌هایی که به قصه‌های ناب رسیده‌اند؛ اما آن چیزی که با آن مواجه می‌شویم دیگر رنگ و بوی نیمه پنهان ماه‌ها را ندارد و کمی دلبرانه‌تر مینویسد و تا حریم خلوت شهدا پیش میرود. و این آغاز بحرانی بود که صورت و چشمان شهدا به جای سیرت و ایمانشان الگوی نوجوانان و جوانان قرار گرفت. به کار بردن الفاظی در وصف شهدا که فقط از محارمشان بر می‌آمد حالا ورد زبان نامحرمان شده بود. 🔺روایت‌های خلق شده روایت همسر از شهید بود نه همسر شهید.. کتاب‌هایی که پرفروش میشوند و در این میان آنچه فدا می‌شود خود شهید است. دیگر پاسدار ارزش‌ها نیست بلکه نگهبان خوانده شدن و دیده شدن است. آیا قرار بود ما شهدا را اینگونه شناخته و تا این حد به لایه‌های حریم خصوصی شهید وارد شویم؟ این تولیدات چه هدف و الگوسازی خاصی را در نظر دارد؟ 💠روایت اهداف شهیدان، باید آسان کننده‌ی خودسازی باشد و مانع دست یازیدن به راه شهدا نشود. روایت ناب و تراز که با پرداخت صحیح به نیت، شور و عشق انقلابی حاصل میشود، نیاز به منطق پرداختی دارد که با شروطی همراه است: ۱. هدف از تولید محصول برای متولی امر، صرفاً خوانده شدن و دیده شدن نباشد، نویسنده برای دل به خواه خود ننویسد، دچار طاغوت شهید پرستی نشود و با روایت‌های حاشیه‌ای روی شخصیت حقیقی شهید، حجاب ایجاد نکند. ۲. محصول به کار انقلاب بیاید؛ بدین معنا که قابل تعریف در مسیر تمدن‌سازی انقلاب اسلامی باشد و اسلام اجتماعی را در مرحله سوم انقلاب معنا کند یا به عبارتی ظهور دولت اسلامی، به عنوان معیار نویسندگان قرار بگیرد. بنابراین برنامه‌ریزی و هزینه برای تربیت نسلی اینچنینی از نویسندگان، ضروری و غیرقابل اجتناب است. ‼️ روایت‌های صورتی هشدار ذائقه‌سازی‌هایی زرد و نسلی لاعلاج را می‌دهد که نیاز به جراحی‌های عمیق تربیتی دارد. و این آغاز ماجراست... 🆔 @cultural_governance
استوری همسر شهید بلباسی ⚠️همیشه خدا دانشجوها تو راهیان نور، تو دوره های معرفتی دانشجویی،سر کلاس درس،.... میگند که زندگی ما کجا و شهدا کجا؟ اصلا ما خودمون را هم بکشیم به اونا نمی رسیم! اصلا اگه بخواهیم هم نمیتونیم اونطوری باشیم! ⚠️مقصر این طرز تفکر و زاویه دید؛عزیزانی اعم از نویسنده و گوینده و روایت گرایی هستند که واقعیت زندگی شهدا را گلچین و تیکه پاره می کنند. ⚠️در صورتی که اولین آسیب پنهان کردن قسمتی از واقعیت زندگی شهدا؛غیر دست یافتنی کردن اونا برای جوان امروزی است. ⚠️آسیب بعدی که بین دانشجوها کم نیست؛اینه که برخی از اختلافات دختر و پسرهای مذهبی و خیلی شهدایی؛بعد از ازدواج همین هست که دختر خانم ها به همسراشون گیر میدند و یا دل زده میشند که ؛ چرا مثل فلان شهید نیستی؟ چرا نماز شبت ترک شد؟ چرا بعد از نماز صبح جامعه کبیره مثل فلان شهید نخواندی؟ یعنی یه متری دست شون دادیم که بر اساس کل واقعیت زندگی عادی شهدا نیست؛و لذت های زندگی را به کام شون تلخ کردیم. 🔰شهدا افراد مقدسی هستند که قبل از شهادت یک زندگی کاملا عادی مثل زندگی میلیون ها نفر داشتند؛و نقطه عطف زندگی شون یا مبانی معرفتی قوی شون بوده؛یا یه تصمیم درست دقیقه نود تو زندگی شون بوده؛یا هر عامل مثبت دیگری. اصلا اینطوری نبوده که اینا از عالم دیگه ای اومده باشند؛نه. اتفاقا زندگی کاملا عادی مثل من و شما داشتند. 🔰مثل شهدای کربلا که تاریخ کل واقعیت درباره اونا را بیان کرده. میتونی شهید حر بن ریاحی باشی؛که راه را بر امام ات بستی ولی بعدش شهید تو رکاب امامت بشی و امام زمان بهت سلام بده. میتونی زهیر یا وهب باشی و تغییر مذهب بدی و شهید بشی. 🆔 @cultural_governance
🔴 گدایی مناسبت‌ها ولنتاین، جشن کریسمس، جشن هالووین و سایر جشن های کشورهای غربی و مسیحیت و غیره، که تناسبی با فرهنگ و رسوم ایران و اسلام ندارد، روز به روز در بین جوانان ایرانی مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. در حالی که رسومی مانند شب یلدا، عید نوروز، ایام ولادت اهل بیت و سالروز ازدواج امام علی و حضرت زهرا و سالروز آغاز امامت امام زمان و سایر مراسمات ملی و دینی که مناسب فرهنگ و رسوم ایران اسلامی هست، کم نیست. پس علّت حرکت پرشتاب جوانان به سوی فرهنگ های غربی چیست؟ آیا این حرکت ضرری هم دارد؟ شناخت و آگاهی پیدا کردن از آداب و رسوم سایر ملل و ادیان امری پسندیده است و حتی اگر نکات مثبت آن را اخذ و در زندگی روزانه عملی کنیم شایسته نیکان است. ولی اینکه عده ای غوطه ور در این فرهنگ شوند و دنیایشان غرق در آمال غربیون و غرب پرست ها شود و خودتحقیری و کم پنداری عقبه فکری و فرهنگی ایران اسلامی را در بین هم کیشان خویش و القای ناامیدی از ایرانی بودن و مسلمان بودن، امری است که متاسفانه شاهد آن هستیم و هیچ مجوز عقلی و شرعی پشتوانه آن نخواهد بود. اما عوامل این کوچ فرهنگی: ۱. نداشتن رسانه بومی قوی بله اگر در کشور زیر ساخت های رسانه ای قوی وجود داشت، هرگز این مراسمات غربی ها در صدر رسانه ها قرار نمی گرفت و اینقدر توجه ها را به سمت خودش جلب نمیکرد. ۲. نداشتن ایده جذاب دین اسلام و فرهنگ غنی ایرانی پر است از جشن ها و مراسمات جذابی که سال ها در گوشه کتب تاریخی در حال خاک خوردن هست و کسی ایده جذابی برای انتقال آنان به نسل جدید را ندارد. ۳. سلبریتی های الگو تا وقتی جوانان ما الگوهای زندگی خویش را سلبریتی هایی قرار بدهند که در مسابقه فخرفروشی و غربی بودن غوطه ور شده اند، امر به سامان نخواهد رسید. ۴. نبود نظارت بر بازار اگر سیستم حکومتی بر مضر بودن برخی از فرهنگ و رسوم غربی ها واقف گشت، باید قاطعانه از خرید و فروش کالاهای ضد فرهنگ ایرانی اسلامی جلوگیری کند. اما چیزی که مشاهد میشود مسابقه بازاریون در خرید و فروش این کالاهای ضدفرهنگی است و در جواب دغدغه مندان میگویند ما نفروشیم کسی دیگر میفروشد. الآن پول در فروش این جور کالاها است. و این شد عاقبت ما و کوچ جگر گوشه های وطنیمان به ناکجاآباد غربی ها که خود دغدغه مندان فرهنگی جامعه غرب از دست این فرهنگ و رسوم به ستوه آمده اند و این سمت عده ای تازه میخواهند همچو غرب جاهل شوند. 🆔 @cultural_governance
📌نقد شتاب دهنده ها 🖍مقدمه استارت‌آپ نیز مانند بسیاری از پدیده‌های دیگر، دارای دو روی مثبت و منفی است. در کنار ویژگی‌های مثبتی که برای استارت‌آپ‌ها می‌توان برشمرد، با کمی مداقه و بررسی دقیق‌تر و عمیق‌تر، می‌توان اسیب ها و تهدید هایی را نیز در این حوزه مشاهده کرد که در برخی سطوح می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد و در سطوحی دیگر، هنوز فراگیر نشده‌اند؛ اگرچه می‌توان ردّپای آن‌ها را دید. به طور کلّی این تهدیدها و آسیب ها را می‌توانیم در حوزه‌های «امنیتی» «فرهنگی» «ریل گذاری جهت گیری تخصصی غلط» «عدم توجه به زیرساخت های پیش نیاز» «نداشتن مغز افزاری و برنامه دقیق» تقسیم‌بندی کرد. 🖊آن‌طور که جسته و گریخته بیان می‌شود در سال‌های اخیر با اوج گرفتن رشد استارت‌آپ‌ها در کشور، برخی از افراد و نهادها تحت عناوینی چون سرمایه‌گذاری و آموزش در حوزه استارت‌آپ‌ها وارد کشور شده‌اند که بعضاً دارای سوابق امنیّتی منفی هستند. علاوه بر این، در سال‌های گذشته شماری از این افراد و نهادها توانسته‌اند حسن شهرتی نیز بین فعّالان این حوزه کسب کنند. سرمایه‌گذاران و مربیّان خارجی نیز افزون بر آن‌ها به بازار استارت‌آپی ایران وارد شده‌اند. بر این اساس، می‌توان ادّعا کرد که در این فضای کسب‌وکاری، زمینه‌ای ایجاد شده که ممکن است محملی برای برخی تهدیدهای امنیّتی علیه کشور باشد. 🖌سوءاستفاده اطّلاعاتی، قلب این تهدیدها است (کلان داده‌های تولید شده که در اختیار دشمنان شاید قرار بگیرد و یا دسترسی داشته باشند). زیرا این افراد در پوشش فعّالان استارت‌آپی، اوّلاً اطّلاعاتی فراوان درباره شرایط کسب‌وکار و بازار ایران به دست می‌آورند؛ و ثانیاً بسیاری از استارت‌آپ‌ها مجموعه داده‌های عظیمی از رفتارها و اعمال شهروندان به دست آورده‌اند که دسترسی خارجی‌ها به این اطّلاعات می‌تواند باعث بروز مشکلات فراوانی برای کشور شود. 🔺 برای مثال، استارت‌آپی که ارائه‌کننده خدمات مجازی کرایه خودرو است، در پایگاه داده خود مشخّصات مشتریان، سوابق استفاده از سرویس، محل سکونت و مکان‌هایی که افراد به آن‌جا رفته‌اند را در اختیار دارد که مجموعه‌ای ارزشمند برای هر دستگاه اطّلاعاتی به حساب می‌آید. بنابراین، فقدان نظارت لازم و عدم تدوین سازوکارهای مناسب در این عرصه می‌تواند این تهدید را به آسیب تبدیل کند. برای مواجهه با این تهدید بایستی سازوکارها و قواعد مورد بازنگری قرار گیرند و حتّی‌المقدور، مقابله با آن از سنخ پیش‌گیری باشد. 🖍در شرایط کنونی، برخی از نهادهای حاکمیّتی چشم خود را بر چنین تهدیدی بسته‌اند و آن را انکار می‌کنند. این برخورد نیز عرصه را برای عملی‌شدن چنین تهدیداتی مهیّا کرده است. در حالی که با هوشیاری این نهادها و نقش‌آفرینی مؤثّر آن‌ها در شفاف‌کردن هر‌چه بیش‌تر این حوزه، می‌توان بخش قابل توجّهی از تهدید را پیش از نیاز به برخوردهای سلبی نهادهای امنیّتی، خنثی کرد. 🆔 @cultural_governance
📌نقد شتاب دهنده ها 🖍به جرأت می‌توان ادّعا کرد که مهم‌ترین تهدیدی که گسترش فضای استارت‌آپی می‌تواند به همراه داشته باشد، تهدید از ناحیه فرهنگ و پروژه تغییر نرم است. این مسأله آن‌قدر جدّی است که حتّی برخی مقامات ارشد آمریکایی در پیام خود به جوانان ایرانی توصیه می‌کنند که به سمت راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها بروند! نکته‌ای که در این‌جا وجود دارد آن است که در موج ترویج استارت‌آپ‌ها و معرّفی این عرصه به جوانان (عمدتاً فرهیختگان) که در چند سال اخیر بسیار شدّت گرفته، بیش‌تر از آن‌که شاهد نگاهی کارآفرینانه و مبتنی بر اقتضائات بومی باشیم، شاهد ترویج الگوهای غربی این حوزه هستیم و ریشه اصلی این الگوها، سیستم بازار آمریکا و اکوسیستم دره سیلیکون بوده است. ⭕️کوشش برای ایجاد حس انزوا از آرمان‌های انقلاب و در نتیجه تغییر فرهنگی صورت‌بندی مسأله به این صورت است که نمایشی از وضعیّت اقتصاد دنیا نشان داده می‌شود که در آن، شاهد اقتصادی به اصطلاح جهانی هستیم،کشورها در این سیستم اقتصادی، هم‌افزایی مسالمت‌آمیز دارند و همه از مزایای این هم‌زیستی بهره‌مند می‌شوند.در همین راستا، هنگامی که ما با قوی‌ترین عضو این سیستم (آمریکا) درگیر شویم، از این سیستم کنار گذاشته‌شده و منزوی می‌شویم.این انزوا به عقب‌ماندگی کشور می‌انجامد!!!!. 🔺پس، برای پیشرفت باید از درگیری بی‌مورد خودداری نمود و وارد این سیستم شد؛ همانطور که برخی کشورهای دیگر، مانند کره‌جنوبی، هند، مالزی و چین که تا چند دهه قبل کشورهایی توسعه‌نیافته محسوب می‌شدند، به دلیل عدم درگیری با ابرقدرت‌ها توانستند در سیستم اقتصاد جهانی حضور پیدا کرده و با اجرای سیاست‌های متناسب با آن، پیشرفت کنند. این حس انزوا وقتی ایجاد می‌شود که سرمایه‌داران بزرگ غربی در انواع اکوسیستم‌های کشورهای در حال توسعه سرمایه‌گذاری کرده و حمایت‌های زیادی را انجام می‌دهند؛عموماً شرایط در مورد ایران متفاوت است و این‌گونه نیست. همین امر باعث می‌شود افرادی پرشور که میل شدیدی به رشد و پیشرفت دارند، به آرمان‌هایی که آنان را از پیشرفت و بهره‌مندی از چنین امکاناتی دور می‌سازند، بدبین شوند.جوّ موجود در فضای استارت‌آپی کشور تحریک‌کننده این نوع نگرش است و بر اسطوره‌سازی مستمر از شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهایی مبتنی است که ترویج‌گر این نگاه اقتصادی‌اند؛ نگاهی که در آن برای پیشرفت ناگزیریم به این سیستم بپیوندیم و راه مستقلی وجود ندارد! ⭕️ترویج سبک زندگی از دیگر اقدامات استارت آپ‌ها است، نوع لباس‌ها و کتاب‌هایی که در دیجی کالا به فروش می‌رسد و...در واقع، الگوهای ترویجی در فضای استارت‌آپی کشور، الگوهای منبعث از نگاه سرمایه‌داری هستند و طبیعتاً ارزش‌های حاکم بر آن‌ها نیز متأثّر از همین نگاه است.ولی از آن‌جا که قلمرو استارت‌آپ‌ها از سطح نظریه فراتر رفته و در عمل نیز امتداد می‌یابد، و از سویی ارتباط استارت‌آپ‌‌ها با جامعه و وسعت تأثیر و تأثّرات آن‌ها بیش‌تر است، دامنه و شدّت اثرات آن نیز بیش‌تر خواهد بود. این اثرپذیری نگرشی، تأثیرات بلندمدّت و خزنده‌ای بر چارچوب‌های فرهنگی و ارزشی جامعه ما می‌گذارد. 🖍مساله دیگر در تهدید های فرهنگی شتاب دهنده ها این می باشد که این ساختار ها دارای ادبیات خاص و مفاهیم مختص به خود مباشند مانند:منتور و کوچ(مشاور)، انجل(فرشته ایده) و ... که یک گفتمان ادبیاتی را در فضای دانشگاهی دارد ایجاد می کند در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از زبان فارسی به عنوان یکی از ارکان هویت ملی مردم ایران نام بردند و فرمودند: ((اکنون زبان فارسی بهترین حامل و رسانه برای معارف، افکار، نوآوری و تمدن عمیق اسلامی محسوب می‌شود و بر این اساس وظیفه ما در قبال زبان فارسی بسیار سنگین است.)) دیدار اعضای دومین مجمع بین‌‌المللی زبان فارسی با رهبر انقلاب 🖍بر اساس آنچه بیان شد، شرایط موجود در فضای استارت‌آپی کشور در حال حرکت به سمت و سویی است که به ابزاری مهم در جهت تغییر نرم در جامعه ایران بدل گشته و دشمنان نیز بر این نوع تغییر، حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. از آن‌جا که این فرآیند تغییر، روندی بسیار خزنده دارد و تأثیراتش بیش‌تر تدریجی و مخفی است تا دفعی و آشکار، شناسایی دقیق و برخورد مناسب و به موقع با آن بسیار ضروری است که هوشیاری کامل نهادهای مسئول را می‌طلبد. 🆔 @cultural_governance
✍️ مجید نقدی، دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) 🔹با نگاهی آسیب شناسانه، تمایل غالب سازمان ها و نهادهای سیاست گذار فرهنگی کشور، در بکارگیری ابزارهای خط مشی گذاری، بر اساس «اجبار قانونی» و دستورکار می باشد. در این تفکر(رویکرد نهادی) بیشترین اصالت در اجرا، دستورکار از بالا به پایین، مداخله حداکثری و نحوه تعامل با مساله تابع فرآیند دستورکاراست.در واقع این فرآیند دستورکار است که خط مشی فرهنگی را تحت تاثیر قرار داده و بشدت مبتنی بر نوعی بروکراسی فرسایشی، ساختارگرایی، هزینه های بالا و دستوری می باشد. 🔸اما نقطه مقابل این نگاه، که می تواند نقش تبیینی و اقناعی در حوزه فرهنگ داشته باشد، رویکرد تقویت ابزارهای داوطلبانه خط مشی گذاری فرهنگی است که اغلب به شکل داوطلبانه و همدلانه به مرحله اجرا رسیده و دولت یا سازمان ها می توانند توسط این ابزار ، بسیاری از مشکلات عمومی را حل و فصل کنند. 🔹به عنوان مثال اولین مجموعه از ابزارهای داوطلبانه که دولت و نهاد های فرهنگی می‌تواند در اجرای خط‌مشی‌ها به آن تکیه کنند نهاد خانواده است. دولت می‌تواند اقداماتی در جهت گسترش نقش خانواده انجام دهد، به گونه‌ای که اهداف خط‌مشی‌های دولت به شکل بهتر و با هزینه کمتر در همه ابعاد اقتصادی و اجتماعی تحقق یابد. اصلی‌ترین مزیت ارتقای خانواده و جامعه به عنوان یکی از ابزارهای خط‌مشی عمومی آن است که هیچ هزینه‌ای برای دولت ندارد؛ مگر آنکه دولت تصمیم بگیرد یارانه یا امتیازاتی در قبال این تلاش‌ها پرداخت کند. 🔺دولت و سازمان های فرهنگی با تکیه بر ابزارهای داوطلبانه خط مشی گذاری مانند خانواده می توانند برای مشکلات عمومی جامعه از قبیل اعتیاد، طلاق، افسردگی و دیگر ناهنجاری های اجتماعی گامی هر چند ابتدایی در حل مسئله بردارند. 🆔 @cultural_governance
🔹مخاطب شناسی 📌ویکی لیکس یه گزارش کوتاه (حدودا 2 صفحه ای) از سفارت آمریکا در ایران (مربوط به سال 1358) رو افشا کرده در مورد خصوصیات روانی و فرهنگی ایرانیان هنگام مذاکره با طرفهای خارجی . 🔹 با توجه به اینکه گوینده از نگاهی بیرونی داره فرهنگ ایرانی رو نقد میکنه، شاید خوندن این سند برای علاقمندان و بخصوص کسانی وارد مذاکره اعم از تجاری یا غیرتجاری با خارجیها میشوند متواند مفید باشد. ⬇️⬇️⬇️⬇️ https://wikileaks.org/plusd/cables/79TEHRAN8980_a.html 🆔 @cultural_governance
| واکاوی جایگاه فرهنگ و الزامات تحول در ساختارهای فرهنگی کشور؛ 🔴آزمون مسئولیت! 1️⃣بازسازی ساختاری فراگیر است اما بنیان‌برکن نیست 📎https://farhangesadid.com/0001TU 2️⃣ساختار فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی باید منحل شود 📎https://farhangesadid.com/0001UJ 3️⃣شورای عالی انقلاب فرهنگی با ادامه روال گذشته از عهده تحول برنمی‌آید 📎https://farhangesadid.com/0001Ul 4️⃣«بازسازی ساختار فرهنگی» به سرنوشت «مهندسی فرهنگی» دچار نشود 📎https://farhangesadid.com/0001Uy 5️⃣اهرم‌های الزام‌آور فرهنگی در دست نهادهای دیگر است نه شورای عالی انقلاب فرهنگی! 📎https://farhangesadid.com/0001U6 🔸با گفتارها و نوشتارهایی از عماد افروغ، حجت‌الاسلام علی ذوعلم، کیومرث اشتریان و حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند 🆔 @cultural_governance
کدهای مهم حکمرانی فرهنگی 📌دکتر کیومرث اشتریان، دکتری سیاست گذاری عمومی و استاد دانشگاه تهران 🔸اساساً مسئله نهادسازی و بازسازی ساختاری، موضوعی است که در دهه‌های پس از انقلاب به آن کمتر پرداخته شد. آنچه در طی سال‌های پس از انقلاب شاهد آن بودیم عمدتاً تشکیل نهادها و سازمان‌هایی پیرامون اشخاص و یا در بهترین شرایط سیاست‌گذاری درون ساختاری بوده است. 🔸شما اگر نیروی امنیتی باشید و یا تئوریسین، پاسدار، ارتشی، و یا حتی کارمند باشید، وقتی در ساختار دولت قرار می‌گیرید، دولت یک بستر اداری جا افتاده تاریخی است که سابقه آن‌هم همین ۴۰ سال بعد از انقلاب نیست؛ سابقه‌ای از دوران مدرنیته دارد. این سازه و ساختار شما را به سوی خودش می‌کشاند و می‌بلعد و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم همین بلا سرش آمده است. 🔸نظام جمهوری اسلامی ایران به مثابه یک پدیده فرهنگی، باید تکلیف خود را با برخی اموری که در فرهنگ وجود دارد، روشن کند نه به این معنا که آیین نامه و دستورالعمل دقیقی ارائه دهد، بلکه دستگاه‌های فرهنگی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و... عناصری را که در فرهنگ عمومی مردم تاثیر گذار است، شناسایی کنند و تکلیف خودشان را روشن کنند که ما راجع به این امور، این ایده‌ها را داریم. 🔸لازم نیست آیین نامه بنویسند شما گفتمان‌های معنوی را نمی‌توانید با آیین‌نامه و قانون ایجاد کنید. گفتمان از جنس منظومه‌های فکری است این منظومه فکری اساسی‌ترین کارکردش متقاعدسازی نخبگان در سطوح مختلف عامه مردم است. این نظریه‌پردازی‌ها باید وارد عرصه عمومی بشود تا عرصه عمومی شکل بگیرد 🔸برخورد جمهوری اسلامی با مقوله عرف و به حاشیه راندن عرف در تعیین هنجار‌های فرهنگی، سیاسی، رفتاری، در تعیین هنجار‌های زندگی اقتصادی، کنار زدن عرف، باعث شد تا تعداد گسترده‌ای از آدم‌ها از این گردونه خارج شوند. جمهوری اسلامی با جامعه خودش دچار یک گسست گفتمانی از حیث عرفی شده است 🔸چه می‌شود کرد که این تصدی گری دولت در همه زمینه‌ها دوباره به مردم بازگردد؟شخصا معتقد به نظریه سازگاری اجتماعی ام. یعنی با همدیگر حرف بزنیم تا از کنار این حرف‌ها نظریه‌های جدی و راه حل‌هایی که مورد اجماع همه است مطرح شود. این حرف‌ها خیلی مهم‌تر از آیین نامه‌های معمول است، ولی شما باید مراقبت کنید تا همان حرف‌ها آرام آرام به درک عمومی تبدیل شود و این خود یک نوع معماری اجتماعی است که باید انجام شود و البته که همه این‌ها مستلزم انحلال شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه تشخیص مصلحت نظام است. بار‌ها و بار‌ها این‌ها را گفته ام. این نهاد‌ها کارکرد خطرناکی پیدا کرده اند. کارکردی که باعث شده تا جمهوری اسلامی به خود تخریبی برسد. 🆔 @cultural_governance
⭕️ دیدار وزیر فرهنگ با خوانندگان پاپ 🔻اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد با برخی از خوانندگان و تهیه‌کنندگان پاپ دیدار کرد. 🔸این برای نخستین‌بار است که اهالی موسیقی، بی‌واسطه با وزیر فرهنگ جلسه‌ای برگزار می‌کنند. 🔹سالار عقیلی، محمد علیزاده، بابک جهانبخش، اشوان، محسن ابراهیم‌زاده، مهدی دارابی، رضا بهرام، علی رهبری، آرین بهاری، گرشا رضایی، مهدی احمدوند و هادی زینتی خوانندگان حاضر در این جلسه بودند. ▪️محمد حسین توتونچیان، محمد حاتم‌پور، مهدی کرد، مجید عبدی، مجتبی امینی و حامد کولیوند هم تهیه‌کنندگان حاضر در این جلسه بودند. البته هنوز از اینکه در این جلسه چه مباحثی مطرح شده خبری نیست. سایت وزارت ارشاد هم در این باره هیچ مطلبی منتشر نکرده است. 🆔 @cultural_governance
📣📣📣مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می کند: ⏪(نوجوان ایرانی روی موج کره ای)⏩ 🔴اولین نشست تحلیلی، با موضوع ( علل گرایش نوجوان به تولیدات رسانه ای کره ای ) برای مبلغین سراسر کشور، و فعالان عرصه تربیت به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. ✅زمان برگزاری : 25/دی/1400 ⏰15 الی 17 ✅مکان برگزاری : قم-چهارراه شهدا-دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم-سالن رضوان. 🌐لینک شرکت در فضای مجازی: آپارات:https://www.aparat.com/ayandesazan.qom/live اسکای روم:https://www.skyroom.online/ch/uias/ayandehsazan-qom برای کسب اطلاعات بیشتر در کانال ایتا عضو شوید: https://eitaa.com/neshasthaa 🆔 @cultural_governance
یکی از فرهنگ های فراگیر در کشور آمریکا "خودیاوری و خود درمانی ازطریق مطالعه کتاب است" 🆔 @cultural_governance
🔻حجت الاسلام و المسلمین قوامی، مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی کدهای مهم حکمرانی فرهنگی 🔹فرهنگ سه لایه دارد: ۱) و است که لایه زیرین است؛ ۲) و است و ۳) و آداب و رسوم؛ فرهنگ به معنای عنصر پیشتاز است و در رجوع به لغت «فر» به معنای پیشتاز و «هنگ» نیز به معنای سپاه است که روشن می‌کند فرهنگ، و عنصر یک جامعه و تمدن است و این سه لایه هم مهم هستند. 🔹در بُعد عقاید باید کار کرد و «انقلاب فرهنگی» که قله این انقلاب است هنوز انجام نگرفته است؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی که رهبری آنها را نصب می‌کند، گاهی از آنها است و گاهی قهر و گاهی آشتی است. آنها فعلا تولید سند می‌کنند؛ سند علمی و سند تهاجم فرهنگی و اسنادی مثل مدیریت اسلامی و علوم انسانی را تولید می‌کنند؛ اسلامی کردن رشته‌های دانشگاهی و رفتار جامعه، کارهای مهمی بر دوششان است. 🔹نمی‌شود به عملکرد این شورا در طول 40 سال گذشته نمره 20 داد و نمی‌‍شود آنها را یک گروه ممتاز انقلابی دانست البته دائم تغییر می‌کنند و وقت‌های خود را در این شورا می‌گذارند؛ باید به سمت بروند 🔹 به وزرا و نهادها ابلاغ کرده که هر مصوبه و ابلاغیه‌ای احتیاج به دارد، الان پیوست فرهنگی تصمیمات کجاست؟ 🔹مثلا می‌خواهند قیمت را یک شبه تغییر دهند و صبح جمعه خبردار شوند، باید از دولت سابق پرسید پیوست فرهنگی این تصمیم کجا بود؟ چرا جامعه را گرفتار آشوب و بحران کردید و آن وقت شوراهای تأمین استانها و امنیت ملی باید بعد از این تصمیم فکر کنند که چگونه با ماجرا برخورد کنند؟ قبل از این ماجرا باید پیوستش مشخص باشد. 🔹شورای عالی انقلاب فرهنگی از فرهنگ عمومی جامعه کرده است البته کمیسیون‌هایی دارند اما معلوم نیست در کف جامعه چه خبر است؛ 🔹در دهه‌های گذشته در سطح جامعه مثل ایثار، تواضع، اخلاق در زندگی ها، گذشت و مصرف کمتر، حاکم و رایج بود اما جای سؤال است که در حال حاضر ارزش‌ها در چه جایگاهی قرار دارند؟ 🔹شورا باید فکری کند و من با این شورای عالی بدون تعارف مخالفم؛ چرا کسی که وزیر است و نمی‌تواند وزارتخانه‌اش را اداره کند باید در این شورا باشد؟ 🔹برخی از کسانی که در این شورا هستند علی‌رغم تجربه خوب، اهل مطالعه و تفکر و اهل کار نیستند و همین است که شورا قدرت و قابلیت شرایط و پذیرش هویت‌های فرهنگی جامعه را ندارد. 🆔 @cultural_governance