💵نهاد های انقلابی بودجه کشور را می خورند!!
📌هر ساله همزمان با بررسی بودجه در مجلس، سهم نهادهای فرهنگی و انقلابی از منابع دولت، مورد توجه رسانه های مخالف قرار می گیرد.
🔹این رسانه ها که برای خاموشی چراغ فرهنگ تاکنون از هیچ اقدامی فروگذار نکردند در تلاشند تا با سیاه نمایی این گونه القا کنند که چه نشسته اید، بیایید و ببینید که بیت المال را بردند و خوردند، اما نگاهی به بودجه کمتر از 3 درصدی نهادهای فرهنگی خود پاسخی جامع به دشمنان ایران و بهانه های آنها است و نشان می دهد اگر هم قرار است نگرانی وجود داشته باشد باید از بابت محرومیت و مهجوریت فرهنگ باشد
🔖در شرایطی که به گفته معاون وزیر امور خارجه انگلیس سالانه ۹۴.۴ میلیون پوند (چهار بیلیون و هفتصد و پنجاه میلیارد تومان) بودجه به سرویس جهانی بیبیسی اختصاص داده می شود، رقم بودجه صدا و سیما در سال 1402 با حدود 150 شبکه حدود هشت هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.
🎥همچنین مقایسه بودجه فرهنگی کشورمان با سایر کشورها حاوی نکات قابل توجهی است. آخرین آمارها که مربوط به سال 2019 است نشان میدهد رقم بودجه فرهنگی کشور در این سال با لحاظ شاخص برابری قدرت خرید معادل ۳.۹ میلیارد دلار بوده است. همین شاخص برای روسیه ۷.۳، ترکیه ۱۵.۴، ژاپن ۲۲.۷، کره جنوبی ۲۲.۸، آلمان ۴۸.۵، امریکا ۵۹ و چین ۸۴.۱ میلیارد دلار بوده است. در نتیجه طبق این شاخص، ایران در مقایسه با این کشورها، کمترین میزان هزینه کرد در موضوعات فرهنگی را دارد.
#بودجه_فرهنگی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🔰 عماریار برگزار میکند:
📣 قابل توجه پدرومادرها، مربیان و دغدغهمندان حوزه تربیت
🔸مجموعه «رواق آرامش» - سبکهای فرزندپروری، رشد روانی، رشد اجتماعی، تربیت جنسی و نقش بازی در تربیت فرزند
🔹مجموعه «هم بازی» - بررسی رازها و تأثیرات شگفتانگیز «بازی» بر هویت، تربیت، آموش و سلامت کودکان
🔸مجموعه «روانشناسی رشد» - واکاوی ابعاد درونی و روانی کودک و تأثیر آن در رشد وی
🔹مجموعه «باغبان» - پاسخهای کوتاه و روشن درمورد مسائل دینی، مسائل عفاف و استفاده صحیح از تلویزیون، موبایل و رایانه
🔸مجموعه «فردا رو ما میسازیم» - بررسی تاثیر قصه و قصهگویی در تربیت
🔹مجموعه «۴۸ بازی در هم بازی» - ایدههای جذاب برای بازی فرزندان
⬅️ برای تهیه کارگاهها وارد لینک زیر شوید
🌐 Ammaryar.ir/amoozesh/
#تربیت | #زیست_جنسی
🆔@Cultural_governance
✅ معرفی گروه «رگا»2؛
💢 اخراجیهای تکفیر شده را بیشتر بشناسید / رگا ثابت میکند خدا بندگان گناهکارتر را هم پذیرفته است
📌 الهام صفالو: کار ما یک کار انگیزشی است. سوالاتی که در دل و ذهن مخاطبان رسوب کرده، بیرون میکشیم. در دل افراد شور بازگشت ایجاد میکنیم؛ برخی فکر میکنند، با گناه هایی که کردهاند دیگر امکان بازگشت ندارند ولی رگا ثابت میکند که خدا بندگان گناهکارتر را هم پذیرفته است. پس امکان بازگشت همیشه وجود دارد
http://hvasl.ir/news/505921
#زنان
#اسیب_اجتماعی
🆔 @Cultural_governance
📌 ایلان ماسک و آینده فرهنگ
✍️ محمد صدرا مازنی
🔸ایلان ماسک ادعا میکند پروژهای را در دست بررسی دارد که در صورت موفقیت نیازی به یادگیری زبان یا مترجم و مانند آن برای فهم زبانهای غیر مادری نیست!
🔸 به گفته او با ادامه توسعه تراشه مغزی نورالینک تا ۱٠ سال دیگر یادگیری زبان منسوخ میشود.
این یعنی اتفاقاتی بزرگ در راه آینده! یعنی احتمالا ورشکست شدن بازارهای ترجمه، مترجمان آثار مکتوب، مترجمان مجالس، لیدرهای تورهای گردشگری، یعنی به جهانی شدن نزدیکتر شدن! اگر این پرژه موفق شود_که میشود_، تفاوت فرهنگی و زبان و بوم با تهدید جدی مواجه خواهند شد، فرهنگها واسطهها را حذف میکنند و این نه به معنی حفظ فرهنگها بلکه بهمنزلۀ ادغام فرهنگها است.
🔸چالش جدید خطر التقاط فرهنگی است. بازار علم مطمئنتر ، فهم متن نیز برای اندیشمندان سادهتر و صرفهجویی در حوزه نشر و مانند آن بیشتر خواهد شد. نخبگانی که اصالت فرهنگی خویش را حفظ میکنند سادهتر میتوانند بهفهم و تحلیل و تفسیر و ارزیابی دیدگاهها و نظریههای رقیب بپردازند، اما مسئلههایشان بیشتر و دشوارتر میشود.
🔸چرا که عامۀ مردم از نخبگان پیروی نمیکنند، نخبگان و صاحبنظران برای آنها ناآشنایند! و این عجیب نیست. اینک نیز جوانان ما سلبریتیها و شاخهای فضای مجازی را بهتر از بزرگان علم و ادب میشناسند، آنزمان شرایط بدترخواهد شد. بجای مطالعۀ کتاب با ابزارهای نوین فناوری مأنوسند. فرصتی برای خواندن کتاب ندارند، حتی احساس نیاز به خواندنش نمیکنند. همه چیز با یک جستجوی ساده فراهم است و همه آنچیزهایی که فراهم است در بازارهای روزانه و شبانهای یافت میشود که کالایش را دانشمند و نخبۀ بومی که برخاسته از فرهنگ و جغرافیای فرهنگی کشورمان باشد، فراهم نکرده است.
🔸 این چالش که فرهنگهای اصیل و خردهفرهنگها تبدیل به یک یا چندابرفرهنگ شوند تهدیدی جدی است.
#حکمرانی_مجازی
🆔@Cultural_governance
🔸#متاورس چگونه چیزی خواهد بود؟
🔰نوشته هال کاس
🔻 هیچ تعریف جهانشمول و توصیف مورد توافقی درمورد متاورس وجود ندارد، اما برخی از ویژگیهای آن مورد توافق همگانیاند:
- متاورس همیشه فعال است
-بهصورت زنده و همزمان قابلتجربه است
- میتواند میزبان هر اندازه مخاطب باشد
-از اقتصادی کارآمد برخوردار است
- تمامی پلتفرمها و همچنین حوزههای دیجیتال و فیزیکی (واقعیت افزوده) را پوشش میدهد
- این اجازه را میدهد که داراییهای دیجیتال به تمامی سیستمعاملها منتقل شوند
- کاربران و شرکتهای بزرگ، بهطور یکسان تجربیات و محتوای آن را ایجاد میکنند.
🔻 «روبلاکس»، یک پلتفرم بازی با ۱۲۰ میلیون کاربر، نمونۀ اعلای بلندپروازیهای متاورس است و بهخوبی ویژگیهای آن را منعکس میکند: چندرسانهای و همهجانبه، شناور، پایدار (حتی زمانی که کسی با آن تعامل نداشته باشد، به توسعۀ درونیاش ادامه میدهد)، گسترده و متنوع است، کاربر را قادر میسازد در سراسر تجربیات خود از یک هویت اصلی برخوردار باشد، با شبکههای اجتماعی ارتباطی پویا دارد، امکان دسترسی یکپارچه را از طریق هر دستگاهی امکانپذیر میسازد، صاحب اقتصادی بهرهور است، و سرانجام، بر اساس قوانین و نظم اداره میشود.
🔻 پس برای درک متاورس به یک قلمرو مجازی عظیم فکر کنید. در واقع، جایی که مردم میتوانند هر زمان که بخواهند به آنجا بروند و هر کاری که میخواهند انجام دهند. آنها میتوانند از راه دور با دوستانشان معاشرت کنند، آثار هنری پدید بیاورند، آثار هنری را بخرند و بازی کنند و به خرید بپردارند. آنها میتوانند از قلمروهای دیگر نیز بازدید کنند و هویتشان در طول سفر حفظ شود.
▫️اقتصاد متاورس چگونه عمل میکند؟
اقتصاد متاورس فقط شامل شرکتهایی نیست که کالاهای دیجیتالی به کاربران میفروشند، بلکه در درجۀ اول شامل فروش همتایان به همتایان است. بهعنوان مثال، روبلاکس را در نظر بگیرید، پلتفرم بازیای که بهویژه بین کودکان و نوجوانان محبوب است. در این پلتفرم، کاربران از توانایی ایجاد بازیهای موردعلاقۀ خود با استفاده از ابزارهای توسعهدهندۀ روبلاکس برخوردارند. سپس آنها میتوانند از ساختههایشان پول دربیاورند، البته درصدی از آن به روبلاکس میرسد.
در واقع این یک اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد و کاربرمحور است و فقط درمورد خارج کردن پول از اکوسیستم نیست، بلکه درمورد استفاده از همان ارز مجازی و خرج کردن آن در سراسر اکوسیستم است.
▫️چه کسی متاورس را خواهد ساخت؟
اگر روبلاکس و ماینکرافت را بهعنوان شاخص در نظر بگیریم، کاربران تجربیات زیادی را در متاورس ایجاد میکنند که سازندگان و اپراتورهای تجاری تا حد زیادی به آنها متکیاند. پیشبینیها خبر از این میدهند که یادگیری ماشینی (machine learning) نقش مهمی در توسعۀ متاورس ایفا خواهد کرد.
نرمافزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، موانع ابداع و خلاقیت را کاهش میدهند و مشارکت افراد عادی در متاورس را آسانتر میکنند. در حقیقت، بهمرور زمان، «ایجاد یک تجربه در متاورس مانند ایجاد یک ویدئو در یوتیوب خواهد بود.»
▫️ چه کسی مالک آن خواهد شد؟
با گذشت زمان، پلتفرمهای فناوری ممکن است سهلتر و راحتتر شوند و به کاربران اجازه دهند از طریق آنها به پلتفرمهای دیگر وارد شوند، مانند گردشگرانی که از کشورهای دارای گذرنامۀ جهانی عبور میکنند.
با این حال، بعید است که یک شرکت بهتنهایی تسلط پیدا کند یا بهطور کامل کنترل یک «هاب اصلی» که بخشهای مختلف متاورس را به هم متصل میکنند، به دست گیرد. درست مانند جنگلِ انیمیشن «کابوس قبل از کریسمس» «تیم برتون»، با درهای جادویی که به هرکسی اجازه میدهد بیوقفه به داخل و خارج از جهانهای مجزا حرکت کند.
#حکمرانی_مجازی
🆔@Cultural_governance
💢 سبک زندگی توریستی و #ون_لایفی؛
💠 خیلی از مردم در اثر تصویر سازی رسانه ها علاقه ی زیادی برای تجربه یک زندگی جدید دارند( که عمدتا عدم رضایت از شرایط موجود را به دنبال دارد که محل بحث بنده نیست)
🌀 یکی از این نوع زندگی ها, سبک زندگی ون لایفی است. افرادی که زندگی شان خلاصه در گردشگری و مسافرت ها شده است. استایل ون لایف همان خانه به دوشی خودمان است که در شبکه اجتماعی اینستاگرام و صفحات شخصی شان گزارش لحظه به لحظه از زندگی شان را شاهدیم.
🔵 ون لایف را می توان از جدیدترین سبک های زندگی دانست که با یک خانه در جاده ها سفر می کنند. همراه با ون های مجهزی که آماده هستند تا افراد در آن زندگی کنند و دور دنیا بگردند. و مهم تر این که زمان و مکان دیگر برایشان مهم نیست و در هر جایی که جاده دارد میتوانند زندگی کنند.
✅ مقصودم از بیان سبک زندگی ون لایفی پرداختن به #سبک_زندگی جاری مردم است؛ در سبک زیست مردم در عصر ما پدیده ای چون زیست توریستی پدید آمده است؛ اصل گردشگری را به جهت توصیه آیاتی چون سیروا فی الارض... و نیز تأکید عقلا...خدشه نمی کنیم ولی آنچه موجب نقد می شود این است که اکثریت مردم کار می کنند تا در برهه ای از سال توریست باشند و در آن مقطعی که توریست اند شکنجه می شوند به جهت این که دوران توریستی گذراست و باید برگردند بر روال سابق و کار و دوباره چرخه کار...
پس چه خوب است از تمام زندگی لذت برد نه این که لذت را خلاصه در زمان زیست توریستی خود کنیم و این همان پدیده ای است که بشر امروزی آن را با عنوان لذت و معنای زندگی طرح می کند💯
✍️ ابراهیم شریفی
پژوهشگر اخلاق و رسانه
#حکمرانی_مجازی
🆔 @Cultural_governance
🔴 مطالبۀ «امام خامنهای» از خبرگان و متفکّران حوزه برای 《استنباط مفاهیم جدیدِ قرآنی و دینی، متناسب با وضعیتهای جدید و چالشهای جدید》
💥 مفاهیم معرفتی اسلام باید جنبهی عملیّاتی و ترجمهی عملیّاتی پیدا کند.
💥 هر چه نظام اسلامی گسترش پیدا کند و جلو برود، با مسائل جدید داخلی و بینالمللی مواجه خواهد شد، با چالشهای جدید مواجه خواهد شد، با وضعیّتهای جدید مواجه خواهد شد و این او را نیازمند میکند به اینکه عقبهی فکریِ تغذیهکنندهی نظام هم گسترش پیدا کند. آن عقبهی فکریای که نظام را دارد جلو میبرد و تغذیه میکند و از انحرافش جلوگیری میکند، باید تقویت بشود، باید مفاهیم جدید مطرح بشود.
این مفاهیم جدید از بیرون نمیآید، از داخل خود مفاهیم اسلامی است، از متن قرآن و سنّت است که مطرح میشود.
البتّه این کار -پیدا کردن مفاهیم جدید و بحث کردن دربارهی اینها- کار همه کس نیست؛ فضلا و متفکّرینی بایستی دنبال این کار بروند که با مبانی اسلامی کاملاً آشنا باشند، قرآن را با دقّت مطالعه کرده باشند و تلاوت کرده باشند، تدبّر کرده باشند و از جمود و تحجّر فکری دور باشند.
۱۳۹۹/۱۲/۴
#نقد_سازمان_فرهنگی | #حوزه_علمیه
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
⛔️⛔️ آینده سیاه مسیحیت با گسترش همجنسگرایی
🔻 یکی از معضلات فزاینده جهان مسیحیت، مسئله فرهنگ همجنسگرایی در کشورهای غربی است. امروز طرفداران همجنسگرایی سعی میکنند تمامی امتیازات و منافع بیشازحد لازم خود را از طریق مساعدتهای سیاستمداران غربی تأمین کنند.
▪️ بسیاری از رهبران و کشیشان کلیسایی از ترویج بیحدوحصر باورها و رفتارهای همجنسگرایی در جوامع مسیحی بهشدت ابراز تأسف کرده و آینده سیاه و نافرجامی را برای کلیسا پیشبینی میکنند و کشیشان آمادگی لازم را ندارند.
🔻 مسئولان آموزشی و تربیتی مدارس جوامع پیشرفته غربی راه علاج مقابله با همجنسگرایی را ازدستداده و به خانوادههای مسیحی هشدار دادهاند که به فکر آینده فرزندانشان باشند. سیستم آموزشی در نظر گرفتهشده توسط مقامات دولتی، کاملاً همسو بافرهنگ همجنسگرایی تدوینشده است.
⚠️ اخیراً یکی از خبرگزاریهای مسیحی در یک تیتر درشت اعلام کرد، کلیسا برای رهایی فرزندانمان از همجنسگرایی دست به دعا برداشته تا بتواند با کمک عیسی مسیح راه علاج این معضل غیراخلاقی شوم را پیدا کند. در همین مطلب یکی از روسای مؤسسات مسیحی در آمریکا، اعلام کرد که فرزندان ما در آینده مبهم و پر چالشی مواجه خواهند شد که جز گمراهی مسیری برای انتخاب آنان باقی نخواهد ماند.
▪️ امروز مسئله همجنسگرایی بیش از آنکه پیشبینیشده بود در جوامع غربی بهشدت افزایشیافته و بسیاری از سیاستمداران غربی، ضمن قبح زدایی از این معضل غیراخلاقی، سعی میکنند سایر جوامع مسیحی در اقصی نقاط جهان را گرفتار این پدیده شوم غیراخلاقی بکنند.
#اخلاق_جنسی
🆔@Cultural_governance
📚 منتشر شد | کتاب جبههسازی
🔺 از منظر تعدادی از فعالان جبهه فرهنگی مردمی انقلاب اسلامی
➕ [تحلیل محتوای نظرات]
⬇️ دانلود نسخه الکترونیکی:
🔗 https://b2n.ir/jebhesazi
#حکمرانی_شبکه
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
📚معرفی کتاب فلسفه فرهنگ
📖کتاب فلسفه فرهنگ از هردر تا نیچه
✍️محمدمهدی اردبیلی
📌کتاب فلسفه فرهنگ از هردر تا نیچه اثری از محمدمهدی اردبیلی است. این کتاب نگاهی به فرهنگ و فلسفه آن به خصوص در دوران مدرن میاندازد و آن را که تحت تاثیر اندیشههای هردر و نیچه است، بررسی میکند.
📭لینک خرید
#فلسفه_فرهنگ
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
📖فلسفه فرهنگ
✍️علیاصغر مصلح
📌این کتاب دارای هفت فصل با عناوین «مباحث نظری فرهنگ»، «فیلسوفان فرهنگ»، «فلسفه فرهنگ در تمدن اسلامی»، «فرهنگ و دیگر حوزه ها»، «مسایل فرهنگی عالم معاصر»، «آینده فرهنگ» و «چشم انداز هایی برای تفکر درباره فرهنگ» است.
📭لینک خرید
#فلسفه_فرهنگ
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
📖ادراکات اعتباری علامه طباطبایی (ره) و فلسفه فرهنگ
✍️علیاصغر مصلح
🖇در این رساله پس از طرح مسئله و اشاره به اهمیت و لزوم پرداختن به آن، ابتدا به زمینه های تاریخی و فلسفی طرح فلسفه فرهنگ در تفکر اروپایی اشاره شده است. پس از آن، نظریه ادراکات اعتباری مبتنی بر آثار خود علامه طباطبایی توضیح داده می شود. دکتر مصلح نه فقط به مقاله ادراکات اعتباری در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم توجه کرده، بلکه تفسیر المیزان و رسالة الولایة مرحوم علامه را نیز از نظر دور نداشته است.
📭لینک خرید
#فلسفه_فرهنگ
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
📖چیستی و نحوه وجود فرهنگ
✍️سید یدالله یزدان پناه
🖇این اثر تلاشی فلسفی برای دست یابی به حقیقت فرهنگ و نحوه تقرر آن از منظر فلسفه اسلامی با رویکرد کشف واقع است.این اثر در حقیقت مربوط به حوزه فلسفه فرهنگ و نگاه های کلان و فلسفی به حقیقت فرهنگ است، بی آنکه فرهنگ خاصی مدنظر بوده باشد.این کتاب می خواهد به همان پدیده ای ناظر باشد که هم اکنون همگان از فرهنگ مراد می کنند، اما پایگاه سخنش، تراث معقول اسلامی است.
📭لینک خرید
#فلسفه_فرهنگ
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
📖فلسفه فرهنگ و هنر
✍️علامه محمدتقی جعفری
🖇شماره مجموعه آثار، شامل سه اثر از آثار استاد فقيد محمدتقى جعفرى است كه سه مجلد آن، يعنى «فرهنگ پيرو فرهنگ پيشرو»، «زيبايى و هنر از ديدگاه اسلام»، «موسيقى از ديدگاه فلسفى و روانى» در سالهاى پيشين به صورت كتابهاى مستقل در چندين نوبت چاپ و...
📭لینک خرید
#فلسفه_فرهنگ
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
🔴گفتمان «با مردم» باید جایگزین مدل حکمرانی «برای مردم» شود
🖊بررسی ادبیات گفتمانی گروههای جهادی در گفتگو با مصطفی یخچالی/ بخش اول؛
🔹منطق کار جهادی با منطق مادی تفاوتهایی اساسی دارد. در واقع تعریف جهاد این است که تلاش مستمری در راه خدا و در مقابل یک دشمن و یک جبهه باطلی صورت گیرد و به تعبیری مبارزه است. در فضای خلاء ما جهاد نداریم و حتما یک دشمنی باید باشد که در حال مبارزه با آن است؛ لذا ماهیت حرکت جهادی مبتنی بر مبارزه بوده که وجه تمایز کار جهادی با غیر جهادی محسوب میشود.
🔹متأسفانه ما طی سالهای اخیر نقش مردم را فقط به انتخابات تقلیل دادیم. بهگونهای که چند سال یکبار در انتخابات مختلف از آنها دعوت میکنیم برای رأی دادن در صحنه حاضر شوند و بعد از انتخابات آنها را کنار میگذاریم و به آنها میگوییم ما میخواهیم برای شما آزادی و عدالت و رفاه ایجاد کنیم و همیشه میگوییم برای مردم، اما هیچوقت نمیگوییم با مردم. میگوییم رفاه برای مردم، عدالت برای مردم و آزادی برای مردم، اما نمیگوییم که با مردم میخواهیم این فاکتورها را ایجاد کنیم.
📎farhangesadid.com/00021q
#حکمرانی_مردمی
🆔 @Cultural_governance
📌علی دارابی، قائممقام وزارت میراث فرهنگی، در صفحه مجازی خود از بودجه ۱۴۰۲ این وزارتخانه گلایه کرد.
🔹به گفته او، از کل بودجه ۱۴۰۱ وزارت میراث فرهنگی تنها ۳۵ درصد تخصیص یافته است؛ این یعنی حدود ۷۰ درصد از سهم این وزارتخانه از بودجه ۱۴۰۱ محقق نشده است. معاون میراث فرهنگی کشور همچنین نوشته است: «لایحه بودجه ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومانی دولت که نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش دارد، تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است. سهم دستگاههای فرهنگی، رسانهای، ارتباطی چون ارشاد، تربیتبدنی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۳۱ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان برآورد شده است که سرجمع ۱۳ درصد رشد را نشان میدهد.»
🔺 وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد توجه ویژه قرار گیرد، میتواند هزینه اداره کشور را به جای نفت بر عهده گیرد اما به شرط آنکه یکبار همه امکانات، ظرفیتها، زیرساختها و اعتبارات و بودجه لازم را به آن اختصاص دهند، افزود: «در برنامه توسعه هفتم در سیاستهای کلی نظام، بند ۱۷ آن از توسعه صنعت گردشگری و ترویج صنایع دستی، سخن به میان آمده است. دولت و مجلس چگونه میخواهند این سیاستهای بالا دستی را عملی کنند؟ جایگاه آن در نظام برنامهریزی و تخصیص اعتبارات کجاست؟»
🔹بهگفته دارابی، با بودجهای که برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نظر گرفته شده، حتی در صورت تخصیص ۱۰۰ درصد آن، که در سال ۱۴۰۱ فقط ۳۵ درصد تخصیص داده شده است، از عهده معاونت میراث چه کاری ساخته است؟ قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، از دولت و مجلس شورای اسلامی خواسته تا بودجه و اعتبارات ویژهای را برای میراث فرهنگی در نظر بگیرند و در انتها افزوده است: «ما امانت دار و حافظ میراث فرهنگی ایران بزرگ هستیم. این اعتبارات بیانگر مهجوریت میراث فرهنگی است و این در شان، جایگاه و تاریخ و تمدن کهن ایران نیست.»
#بودجه_فرهنگی | #میراث_فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
🔹تحولات دین داری در جامعه ایران🔹
✍️ سینا کلهر
_ آیا بنیان های ارزشی جمهوری اسلامی به دلیل تحولات دین داری در جامعه دچار خدشه شده است؟ در حال حاضر و برای این نوشتار، بررسی تحولات دین داری تنها از این جهت و برای پاسخ به این پرسش اهمیت دارد.
_ "تضعیف" یا " تقویت" دین داری دو رویکردی است که در پاسخ به پرسش فوق و البته با مقاصد سیاسی از سوی موافقان و مخالفان نظام مورد استفاده قرار گرفته و برای اثبات خود به شواهدی از وضعیت دین داری در جامعه استناد می کنند. در این میان پرسش این است که وضعیت دین داری جامعه چگونه است که هر دو سوی طیف می توانند به آن استناد کنند و این وضعیت چه معنایی دارد؟
_ نیازی به هیچ عدد و رقم و آمار و اطلاعاتی نیست. چشمان هر ناظری تایید خواهد کرد که محرم امسال همچون سال های گذشته پر شور و با حضور انبوه عزادارن در کشور برگزار شد تا معلوم شود "عزاداری محرم" همچون "خدا باوری" و "محبت اهل بیت" ایرانیان نه تنها از گزند افت و خیزهای ارزش ها در جامعه در امان مانده است، بلکه در مقایسه با سال های قبل هم از نظر شرکت کنندگان و هم از نظر آیین ها و نذرها نیز متنوع تر و گسترده تر شده است. (تثبیت اعتقادات و باورها)
_ ظهر عاشورا هنگامه وقت نماز نسبت افرادی که فریضه نماز را چه به جماعت و چه فرادا اقامه می کنند، به آنهایی که به عزاداری(حرکت در دسته یا تماشای آن)ادامه می دهند، نسبت اندکی است. در این جا هم نیاز به آمار و ارقام نیست هر چند نتایج اکثر پیمایش های ملی نیز موید این نکته است که در انجام برخی اعمال دینی همچون نماز و روزه داری و همچنین مناسکی چون نماز جماعت و جمعه تحولات زیادی صورت گرفته است و کاهش قابل توجهی در انجام این اعمال در جامعه به چشم می خورد. (تضعیف اعمال و رفتارها)
_ اربعین، شب های قدر، اعتکاف و حتی راهیان نور هر ساله شاهد انبوه مردمی است با طیف های متفاوت که در مراسم مذهبی شرکت می کنند و از میان این خیل مشتاقان نمونه های از جوانان مخلصی تربیت شده اند که اسوه اخلاق و ایثار و پاک دامنی هستند و به عنوان یکی از شواهد رشد معنوی جامعه مورد استناد قرار می گیرند.(رشد بعد مناسک آیینی)
_ در همان حال درک روزمره و تجربه زیسته بسیاری به همراه داده ها و آمار تحقیقات نشان می دهد که وضعیت رعایت اخلاق عمومی، احترام به حقوق یکدیگر، رعایت حجاب، راست گویی، وفای به عهد، عدم خیانت و... شیب نزولی دارند و تقریبا کمتر کسی در جامعه پیدا می شود که در میان مردم زندگی کند و نسبت به گذشته به خصوص اوایل انقلاب احساس تضعیف اخلاق را نداشته باشد.(تضعیف بعد اخلاقی)
_ در کنار این موارد از یک سو وجود موارد هر چند اندک اما مهم از تعرض به روحانیون، هتاکی علنی نسبت به عقاید بنیادی جامعه و از سوی دیگر وجود برخی موارد ایجاد تحول در افراد به سمت باورهای مذهبی و ... را نیز باید برای درک تحولات دین دارانه جامعه در نظر قرار داد تا بتوان معنای این تحولات و دلالت های آن برای آینده جامعه به خصوص جمهوری اسلامی را مورد کنکاش قرار داد.
_در یک جمع بندی می توان گفت وضعیت جامعه ایران از حیث دین داری به شکل زیر است:
_ اعتقادات و باورهای قوی و قدرتمند: چه از حیث خدا باوری و ارزش های دینی و چه حتی باورهای عامیانه. سطح بسیار بالای اعتقادی در جامعه وجود دارد که تغییر عمده ای را نسبت به گذشته نشان نمی دهد.
_ ضعف قابل توجه اعمال عبادی و اخلاقی: زیاد شدن درصد افراد تارک الصلاه، روزه خوار، بی اعتنا به حدود محرم و نامحرم، ربا خوار، دروغ گو، کلاهبردار، بی اعتنا به خمس و زکات و...
_ گسترش آیین ها و مناسک جمعی دینی:
افزایش معنا دار عزادارن حسینی، زائران اربعین، اعتکاف، شب های قدر و....
_ از این وضعیت چه نتیجه ای می توان استنتاج کرد؟ و معنای آن چیست؟
قدر مسلم آن است که مفاهیمی چون " تضعیف" دین داری یا " تقویت" معنویت و دین داری نمی تواند توضیح دهنده این وضعیت باشد و استفاده از آنها همان طور که گفته شد بیش از آن که دغدغه علم داشته باشد سودای سیاست دارد. چرا که وضعیت دین داری در ایران به نوعی دچار "تحول نامتوازن" است. از یک سو شاهد تثبیت نظام باورها و رشد مناسک جمعی آیینی بوده و از سوی دیگر با افول اعمال عبادی و اخلاق عمومی همراه است. تثبیت عنصر بسیار مهم اعتقادات و رشد مناسک آیینی در کنار افول اعمال عبادی و رفتارهای اخلاقی می تواند شواهدی به نفع هر دو مفهوم تقویت و تضعیف ارایه کند اما کمکی به درک معنای این وضعیت و به خصوص دلالت ها و پیامدهای آن نمی کند و به پرسش نخستین پاسخ نمی دهد که آیا می توان مدعی شد که در بنیان های ارزشی جمهوری اسلامی به دلیل تحولات دین دارانه جامعه خللی ایجاد شده است؟
#دینداری
🆔 @Cultural_governance
👤سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس
📌سهم فرهنگ از بودجههای عمومی کشور ۲,۵ درصد است، درحالیکه در بسیاری از کشورها این رقم بیش از اینهاست.
🔸بودجهای که دولت برای بخش فرهنگ در نظر گرفته هیچ تطابقی با تورم ندارد و دوم اینکه سهم فرهنگ از بودجههای عمومی کشور ۲,۵ درصد است؛ درحالیکه در بسیاری از کشورها این رقم بیش از این است.
🔺به عنوان مثال در کشورهای توسعهیافته ۱۰ تا ۱۱ درصد و در خود آمریکا این رقم ۱۱ درصد، در روسیه بیش از ۶ درصد و در نهایت در کشورهای آسیای شرقی بیش از ۸ درصد است.
#بودجه_فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
🖇مقام معظم رهبری
📌 برخی از روشنفکران در برابر حجاب آشفته شدند
یکی از روشنفکرانِ فعّال معروف که هنوز هم در قید حیات است و قبل از پیروزی انقلاب، اندک مقالات خوبی هم با امضای مستعار در روزنامهها به دست چاپ میسپرد، اوایل انقلاب با ما آشنا شد. من این فرد را از دور میشناختم، ولی از نزدیک با وی آشنایی نداشتم. من و مرحوم بهشتی و آقای هاشمی و مرحوم باهنر، با چند نفر دیگر در «کانون توحید» نشسته بودیم که گفتند این شخص آمده است. دیگرانی که آنجا حضور داشتند وی را نمیشناختند؛ اما من که دورادور او را میشناختم، گفتم: «بگویید بیاید.» آمد و خیلی با ما گرم گرفت و با جمع ما مأنوس شد. مردی روشنفکر و هوشمند و از لحاظ ذهنی، انسانی فرهیخته بود. آدمِ کوچکِ بدی نبود.
جلسهی دومی که ایشان از ما وقت گرفت و با عجله نزدمان آمد، مصادف با روزهایی بود که امام دستور داده بودند زنهای بیحجاب نباید در ادارات حضور داشته باشند. یادتان هست دیگر! امام در همان اوایل انقلاب -ماه اوّل بود یا دوم، نمیدانم- چنان دستوری صادر کرده بودند. باری؛ این شخص، یقهکَنان آمد و گفت: «آقا! این چه دستوری است امام دادهاند!؟ این چه کاری است که میکنید!؟ این چه حرفی است که میزنید!؟» خلاصه، با ما بنای محاجّه کردن را گذاشت و بعد هم رفت که رفت! شما ببینید همین یک کلمه حرف امام که به موضوع حجاب و پوشش زن ارتباط پیدا میکرد -یعنی حکمی است در اسلام که نمیشود آن را ندیده گرفت- چه تعداد افراد را از ما رویگردان کرد!
(بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، 22/4/1373)
#حجاب | #زنان
🆔 @Cultural_governance
🔶 آسیب شناسی سازمان های مردم نهاد (سمن ها)
🔹سازمان های مردم نهاد که به اختصار از آن به سمن یاد می شود، در راستای رشد جامعه مدنی و پدیده دولت – ملتِ مدرن، در جوامع توسعه یافته غربی شکل گرفت. ضرورت ایجاد و تقویت سمن ها را می توان در تحقق اهدافی چون کوچک سازی دولت، توانمند سازی مردم و افزایش سرمایه اجتماعی، بهینه سازی فرآیند برنامه ریزی و عملیاتی تر سازی برنامه ها و مقابله با آسیب ها دانست.
نهاد های اجتماعی به ویژه نهاد هایی که به صورت خود جوش از بطن جامعه رویش پیدا میکنند آثار ماندگاری را در ساخت جامعه بر جا می گذارند. با توجه به آسیب ها، تهدیدات و انحرافاتی که پیرامون سازمان های مردم نهاد، وجود دارد، اصلاح، تقویت و حمایت از این تشکل ها باید در دستور کار همگان و از جمله نهاد های حکومتی و به ویژه دولت قرار گیرد.
📚این مطالعه در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی و توسط هادی خان محمدی انجام شده است.
📃 ادامه مطلب:
🔗 iranthinktanks.com/Research258
#حکمرانی_مردمی
🆔 @Cultural_governance
🔅الزامات کار با گروه های مردمی
🔹امروز آفتی را در جامعه شاهدیم که برخی خود را در عرصه های کار سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و … مطلق می پندارند و مردم و گروه های مردمی (جمعیتی و غیره) را با سنگ محک خودشان می رانند یا نزدیک می کنند.
🔹خود مطلق پنداری یکی از آفت های مهم در جریان حکمرانی بر گروه های مردمی (جمعیتی) است و به نوعی منجر به #عجب_تشکیلاتی و در نهایت موجب پاشیده شدن سازماندهی های صورت پذیرفته می گردد.
🔹اگر این آفت را مراقبت نکنیم به جای اینکه کمک کار گروه های مردمی (فعال حوزه جمعیت) باشیم با سرعت به #رقیب آنها تبدیل می شویم و اگر گروهی، کاری بزرگتر بدون هماهنگی با ما انجام داد شروع می کنیم به تخریب و صفحه گذاشتن در خفا و علن بر علیه آن گروه.
🔻مطالعه ادامه مطلب در صدای حوزه:
🌐https://v-o-h.ir/caveat/40367
#حکمرانی_مردمی
🆔@cultural_governene
🔴⚡️برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔺#خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تکریم عالمان از شروط تمدن سازی است، این فرهنگ غلطی است که ما برای عناوین اعتباری افراد ارزش قائل شویم
https://hawzahnews.com/xc5m9
🔺#کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری تبیین کرد: ویژگی های مهم حکمرانی اسلامی در سیره نبوی
https://hawzahnews.com/xc5m6
🔻 گزارش تصویری
https://hawzahnews.com/xc5k4
#حکمرانی_فرهنگی
🆔@cultural_governene
هدایت شده از رویداد جهان بانو
🧕🏻 رویداد جهان بانو
📡 برای مقابله با تهاجم بی سابقه شناختی و رسانهای به ایران عزیز در افکار عمومی دنیا
🎞 با محوریت تولید آثار چند رسانهای برای مخاطبان غیر ایرانی در دو بخش:
1⃣ بانوان موفق ایرانی
2⃣ واقعیت زندگی زن در کشورهای غربی
در قالب های:
🎥 فیلم کوتاه (100 ثانیه ای) و یا فتوکلیپ
🌠 پوستر، کاریکاتور، اینفوگراف و عکس نوشته
🎁 جایزه ویژه رویداد:
✈️ اعزام ۳ گروه برتر به سفرهای علمی، فرهنگی و رسانهای در کشورهای خارجی
✅ اطلاعات بیشتر و ثبت نام در سایت
🌐 sabacarp.com/jahanbano
✅ کانال رویداد جهان بانو
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2132672815C373acbbd94
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
💠 #اندیشکده_فکر_فردا و #دفتر_مطالعات_گفتمان_انقلاب_اسلامی برگزار میکنند:
💥سلسله نشستهای حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی💥
🔻 نشست پنجم 🔻
🔹 با ارائه: حجتالاسلام والمسلمین استاد محمد رضا فلاح شیروانی (عضو هیأت امنای سازمان تبلیغات و مدیر موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی «فتوت»)
🔸 دبیر علمی: حجتالاسلام دکتر حسن شفیعی (استاد حوزه و دانشگاه)
⏱ زمان: یکشنبه، (سالن جلسات بخش اداری مسجد مقدس جمکران)
با توجه به محدودیت ظرفیت جلسه، لطفا برای حضور به ادمین پیام دهید:👇
@sadegh6318
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @fekrefarda
🆔 @D_gofteman