eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
📖فلسفه فرهنگ ✍️علی‌اصغر مصلح 📌این کتاب دارای هفت فصل با عناوین «مباحث نظری فرهنگ»، «فیلسوفان فرهنگ»، «فلسفه فرهنگ در تمدن اسلامی»، «فرهنگ و دیگر حوزه ها»، «مسایل فرهنگی عالم معاصر»، «آینده فرهنگ» و «چشم انداز هایی برای تفکر درباره فرهنگ» است. 📭لینک خرید 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
📖ادراکات اعتباری علامه طباطبایی (ره) و فلسفه فرهنگ ✍️علی‌اصغر مصلح 🖇در این رساله پس از طرح مسئله و اشاره به اهمیت و لزوم پرداختن به آن، ابتدا به زمینه های تاریخی و فلسفی طرح فلسفه فرهنگ در تفکر اروپایی اشاره شده است. پس از آن، نظریه ادراکات اعتباری مبتنی بر آثار خود علامه طباطبایی توضیح داده می شود. دکتر مصلح نه فقط به مقاله ادراکات اعتباری در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم توجه کرده، بلکه تفسیر المیزان و رسالة الولایة مرحوم علامه را نیز از نظر دور نداشته است. 📭لینک خرید 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
📖چیستی و نحوه وجود فرهنگ ✍️سید یدالله یزدان پناه 🖇این اثر تلاشی فلسفی برای دست یابی به حقیقت فرهنگ و نحوه تقرر آن از منظر فلسفه اسلامی با رویکرد کشف واقع است.این اثر در حقیقت مربوط به حوزه فلسفه فرهنگ و نگاه های کلان و فلسفی به حقیقت فرهنگ است، بی آنکه فرهنگ خاصی مدنظر بوده باشد.این کتاب می خواهد به همان پدیده ای ناظر باشد که هم اکنون همگان از فرهنگ مراد می کنند، اما پایگاه سخنش، تراث معقول اسلامی است. 📭لینک خرید 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
📖فلسفه فرهنگ و هنر ✍️علامه محمدتقی جعفری 🖇شماره مجموعه آثار، شامل سه اثر از آثار استاد فقيد محمدتقى جعفرى است كه سه مجلد آن، يعنى «فرهنگ پيرو فرهنگ پيشرو»، «زيبايى و هنر از ديدگاه اسلام»، «موسيقى از ديدگاه فلسفى و روانى» در سالهاى پيشين به صورت كتابهاى مستقل در چندين نوبت چاپ و... 📭لینک خرید 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
🔴گفتمان «با مردم» باید جایگزین مدل حکمرانی «برای مردم» شود 🖊بررسی ادبیات گفتمانی گروه‌های جهادی در گفتگو با مصطفی یخچالی/ بخش اول؛ 🔹منطق کار جهادی با منطق مادی تفاوت‌هایی اساسی دارد. در واقع تعریف جهاد این است که تلاش مستمری در راه خدا و در مقابل یک دشمن و یک جبهه باطلی صورت گیرد و به تعبیری مبارزه است. در فضای خلاء ما جهاد نداریم و حتما یک دشمنی باید باشد که در حال مبارزه با آن است؛ لذا ماهیت حرکت جهادی مبتنی بر مبارزه بوده که وجه تمایز کار جهادی با غیر جهادی محسوب می‌شود. 🔹متأسفانه ما طی سال‌های اخیر نقش مردم را فقط به انتخابات تقلیل دادیم. به‌گونه‌ای که چند سال یک‌بار در انتخابات مختلف از آن‌ها دعوت می‌کنیم برای رأی دادن در صحنه حاضر شوند و بعد از انتخابات آن‌ها را کنار می‌گذاریم و به آن‌ها می‌گوییم ما می‌خواهیم برای شما آزادی و عدالت و رفاه ایجاد کنیم و همیشه می‌گوییم برای مردم، اما هیچ‌وقت نمی‌گوییم با مردم. می‌گوییم رفاه برای مردم، عدالت برای مردم و آزادی برای مردم، اما نمی‌گوییم که با مردم می‌خواهیم این فاکتور‌ها را ایجاد کنیم. 📎farhangesadid.com/00021q 🆔 @Cultural_governance
📌علی دارابی، قائم‌مقام وزارت میراث فرهنگی، در صفحه مجازی خود از بودجه ۱۴۰۲ این وزارتخانه گلایه کرد. 🔹به گفته او، از کل بودجه ۱۴۰۱ وزارت میراث فرهنگی تنها ۳۵ درصد تخصیص یافته است؛ این یعنی حدود ۷۰ درصد از سهم این وزارتخانه از بودجه ۱۴۰۱ محقق نشده است. معاون میراث فرهنگی کشور همچنین نوشته است: «لایحه بودجه ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومانی دولت که نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش دارد، تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است. سهم دستگاه‌های فرهنگی، رسانه‌ای، ارتباطی چون ارشاد، تربیت‌بدنی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۳۱ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان برآورد شده است که سرجمع ۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.» 🔺 وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد توجه ویژه قرار گیرد، می‌تواند هزینه اداره کشور را به جای نفت بر عهده گیرد اما به شرط آنکه یک‌بار همه امکانات، ظرفیت‌ها، زیرساخت‌ها و اعتبارات و بودجه لازم را به آن اختصاص دهند، افزود: «در برنامه توسعه هفتم در سیاست‌های کلی نظام، بند ۱۷ آن از توسعه صنعت گردشگری و ترویج صنایع دستی، سخن به میان آمده است. دولت و مجلس چگونه می‌خواهند این سیاست‌های بالا دستی را عملی کنند؟ جایگاه آن در نظام برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبارات کجاست؟» 🔹به‌گفته دارابی، با بودجه‌ای که برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نظر گرفته‌ شده، حتی در صورت تخصیص ۱۰۰ درصد آن، که در سال ۱۴۰۱ فقط ۳۵ درصد تخصیص داده شده است، از عهده معاونت میراث چه کاری ساخته است؟ قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، از دولت و مجلس شورای اسلامی خواسته تا بودجه و اعتبارات ویژه‌ای را برای میراث فرهنگی در نظر بگیرند و در انتها افزوده است: «ما امانت دار و حافظ میراث فرهنگی ایران بزرگ هستیم. این اعتبارات بیانگر مهجوریت میراث فرهنگی است و این در شان، جایگاه و تاریخ و تمدن کهن ایران نیست.» | 🆔 @Cultural_governance
🔹تحولات دین داری در جامعه ایران🔹 ✍️ سینا کلهر _ آیا بنیان های ارزشی جمهوری اسلامی به دلیل تحولات دین داری در جامعه دچار خدشه شده است؟ در حال حاضر و برای این نوشتار، بررسی تحولات دین داری تنها از این جهت و برای پاسخ به این پرسش اهمیت دارد. _ "تضعیف" یا " تقویت" دین داری دو رویکردی است که در پاسخ به پرسش فوق و البته با مقاصد سیاسی از سوی موافقان و مخالفان نظام مورد استفاده قرار گرفته و برای اثبات خود به شواهدی از وضعیت دین داری در جامعه استناد می کنند. در این میان پرسش این است که وضعیت دین داری جامعه چگونه است که هر دو سوی طیف می توانند به آن استناد کنند و این وضعیت چه معنایی دارد؟ _ نیازی به هیچ عدد و رقم و آمار و اطلاعاتی نیست. چشمان هر ناظری تایید خواهد کرد که محرم امسال همچون سال های گذشته پر شور و با حضور انبوه عزادارن در کشور برگزار شد تا معلوم شود "عزاداری محرم" همچون "خدا باوری" و "محبت اهل بیت" ایرانیان نه تنها از گزند افت و خیزهای ارزش ها در جامعه در امان مانده است، بلکه در مقایسه با سال های قبل هم از نظر شرکت کنندگان و هم از نظر آیین ها و نذرها نیز متنوع تر و گسترده تر شده است. (تثبیت اعتقادات و باورها) _ ظهر عاشورا هنگامه وقت نماز نسبت افرادی که فریضه نماز را چه به جماعت و چه فرادا اقامه می کنند، به آنهایی که به عزاداری(حرکت در دسته یا تماشای آن)ادامه می دهند، نسبت اندکی است. در این جا هم نیاز به آمار و ارقام نیست هر چند نتایج اکثر پیمایش های ملی نیز موید این نکته است که در انجام برخی اعمال دینی همچون نماز و روزه داری و همچنین مناسکی چون نماز جماعت و جمعه تحولات زیادی صورت گرفته است و کاهش قابل توجهی در انجام این اعمال در جامعه به چشم می خورد. (تضعیف اعمال و رفتارها) _ اربعین، شب های قدر، اعتکاف و حتی راهیان نور هر ساله شاهد انبوه مردمی است با طیف های متفاوت که در مراسم مذهبی شرکت می کنند و از میان این خیل مشتاقان نمونه های از جوانان مخلصی تربیت شده اند که اسوه اخلاق و ایثار و پاک دامنی هستند و به عنوان یکی از شواهد رشد معنوی جامعه مورد استناد قرار می گیرند.(رشد بعد مناسک آیینی) _ در همان حال درک روزمره و تجربه زیسته بسیاری به همراه داده ها و آمار تحقیقات نشان می دهد که وضعیت رعایت اخلاق عمومی، احترام به حقوق یکدیگر، رعایت حجاب، راست گویی، وفای به عهد، عدم خیانت و... شیب نزولی دارند و تقریبا کمتر کسی در جامعه پیدا می شود که در میان مردم زندگی کند و نسبت به گذشته به خصوص اوایل انقلاب احساس تضعیف اخلاق را نداشته باشد.(تضعیف بعد اخلاقی) _ در کنار این موارد از یک سو وجود موارد هر چند اندک اما مهم از تعرض به روحانیون، هتاکی علنی نسبت به عقاید بنیادی جامعه و از سوی دیگر وجود برخی موارد ایجاد تحول در افراد به سمت باورهای مذهبی و ... را نیز باید برای درک تحولات دین دارانه جامعه در نظر قرار داد تا بتوان معنای این تحولات و دلالت های آن برای آینده جامعه به خصوص جمهوری اسلامی را مورد کنکاش قرار داد. _در یک جمع بندی می توان گفت وضعیت جامعه ایران از حیث دین داری به شکل زیر است: _ اعتقادات و باورهای قوی و قدرتمند: چه از حیث خدا باوری و ارزش های دینی و چه حتی باورهای عامیانه. سطح بسیار بالای اعتقادی در جامعه وجود دارد که تغییر عمده ای را نسبت به گذشته نشان نمی دهد. _ ضعف قابل توجه اعمال عبادی و اخلاقی: زیاد شدن درصد افراد تارک الصلاه، روزه خوار، بی اعتنا به حدود محرم و نامحرم، ربا خوار، دروغ گو، کلاهبردار، بی اعتنا به خمس و زکات و... _ گسترش آیین ها و مناسک جمعی دینی: افزایش معنا دار عزادارن حسینی، زائران اربعین، اعتکاف، شب های قدر و.... _ از این وضعیت چه نتیجه ای می توان استنتاج کرد؟ و معنای آن چیست؟ قدر مسلم آن است که مفاهیمی چون " تضعیف" دین داری یا " تقویت" معنویت و دین داری نمی تواند توضیح دهنده این وضعیت باشد و استفاده از آنها همان طور که گفته شد بیش از آن که دغدغه علم داشته باشد سودای سیاست دارد. چرا که وضعیت دین داری در ایران به نوعی دچار "تحول نامتوازن" است. از یک سو شاهد تثبیت نظام باورها و رشد مناسک جمعی آیینی بوده و از سوی دیگر با افول اعمال عبادی و اخلاق عمومی همراه است. تثبیت عنصر بسیار مهم اعتقادات و رشد مناسک آیینی در کنار افول اعمال عبادی و رفتارهای اخلاقی می تواند شواهدی به نفع هر دو مفهوم تقویت و تضعیف ارایه کند اما کمکی به درک معنای این وضعیت و به خصوص دلالت ها و پیامدهای آن نمی کند و به پرسش نخستین پاسخ نمی دهد که آیا می توان مدعی شد که در بنیان های ارزشی جمهوری اسلامی به دلیل تحولات دین دارانه جامعه خللی ایجاد شده است؟ 🆔 @Cultural_governance
👤سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس 📌سهم فرهنگ از بودجه‌های عمومی کشور ۲,۵ درصد است، درحالی‌که در بسیاری از کشورها این رقم بیش از این‌هاست. 🔸بودجه‌ای که دولت برای بخش فرهنگ در نظر گرفته هیچ تطابقی با تورم ندارد و دوم اینکه سهم فرهنگ از بودجه‌های عمومی کشور ۲,۵ درصد است؛ درحالی‌که در بسیاری از کشورها این رقم بیش از این است. 🔺به عنوان مثال در کشورهای توسعه‌یافته ۱۰ تا ۱۱ درصد و در خود آمریکا این رقم ۱۱ درصد، در روسیه بیش از ۶ درصد و در نهایت در کشورهای آسیای شرقی بیش از ۸ درصد است. 🆔 @Cultural_governance
🖇مقام معظم رهبری 📌 برخی از روشنفکران در برابر حجاب آشفته شدند یکی از روشنفکرانِ فعّال معروف که هنوز هم در قید حیات است و قبل از پیروزی انقلاب، اندک مقالات خوبی هم با امضای مستعار در روزنامه‌ها به دست چاپ میسپرد، اوایل انقلاب با ما آشنا شد. من این فرد را از دور میشناختم، ولی از نزدیک با وی آشنایی نداشتم. من و مرحوم بهشتی و آقای هاشمی و مرحوم باهنر، با چند نفر دیگر در «کانون توحید» نشسته بودیم که گفتند این شخص آمده است. دیگرانی که آن‌جا حضور داشتند وی را نمیشناختند؛ اما من که دورادور او را میشناختم، گفتم: «بگویید بیاید.» آمد و خیلی با ما گرم گرفت و با جمع ما مأنوس شد. مردی روشنفکر و هوشمند و از لحاظ ذهنی، انسانی فرهیخته بود. آدمِ کوچکِ بدی نبود. جلسه‌ی دومی که ایشان از ما وقت گرفت و با عجله نزدمان آمد، مصادف با روزهایی بود که امام دستور داده بودند زنهای بی‌حجاب نباید در ادارات حضور داشته باشند. یادتان هست دیگر! امام در همان اوایل انقلاب -ماه اوّل بود یا دوم، نمیدانم- چنان دستوری صادر کرده بودند. باری؛ این شخص، یقه‌کَنان آمد و گفت: «آقا! این چه دستوری است امام داده‌اند!؟ این چه کاری است که میکنید!؟ این چه حرفی است که میزنید!؟» خلاصه، با ما بنای محاجّه کردن را گذاشت و بعد هم رفت که رفت! شما ببینید همین یک کلمه حرف امام که به موضوع حجاب و پوشش زن ارتباط پیدا میکرد -یعنی حکمی است در اسلام که نمیشود آن را ندیده گرفت- چه تعداد افراد را از ما رویگردان کرد! (بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، 22/4/1373) | 🆔 @Cultural_governance
🔶 آسیب شناسی سازمان های مردم نهاد (سمن ها) 🔹سازمان­ های مردم ‌نهاد که به ‌اختصار از آن به سمن یاد می­ شود، در راستای رشد جامعه مدنی و پدیده دولت – ملتِ مدرن، در جوامع توسعه ‌یافته غربی شکل گرفت. ضرورت ایجاد و تقویت سمن‌ ها را می‌ توان در تحقق اهدافی چون کوچک ­سازی دولت، توانمند سازی مردم و افزایش سرمایه اجتماعی، بهینه سازی فرآیند برنامه ­ریزی و عملیاتی ‌تر سازی برنامه ‌ها و مقابله با آسیب ‌ها دانست. نهاد های اجتماعی به ویژه نهاد هایی که به صورت خود جوش از بطن جامعه رویش پیدا می‌کنند آثار ماندگاری را در ساخت جامعه بر جا می‌ گذارند. با توجه به آسیب ­ها، تهدیدات و انحرافاتی که پیرامون سازمان ­های مردم نهاد، وجود دارد، اصلاح، تقویت و حمایت از این تشکل ­ها باید در دستور کار همگان و از جمله نهاد های حکومتی و به ویژه دولت قرار گیرد. 📚این مطالعه در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی و توسط هادی خان محمدی انجام شده است. 📃 ادامه مطلب: 🔗 iranthinktanks.com/Research258 🆔 @Cultural_governance
🔅الزامات کار با گروه های مردمی 🔹امروز آفتی را در جامعه شاهدیم که برخی خود را در عرصه های کار سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و … مطلق می پندارند و مردم و گروه های مردمی (جمعیتی و غیره) را با سنگ محک خودشان می رانند یا نزدیک می کنند. 🔹خود مطلق پنداری یکی از آفت های مهم در جریان حکمرانی بر گروه های مردمی (جمعیتی) است و به نوعی منجر به و در نهایت موجب پاشیده شدن سازماندهی های صورت پذیرفته می گردد. 🔹اگر این آفت را مراقبت نکنیم به جای اینکه کمک کار گروه های مردمی (فعال حوزه جمعیت) باشیم با سرعت به آنها تبدیل می شویم و اگر گروهی، کاری بزرگتر بدون هماهنگی با ما انجام داد شروع می کنیم به تخریب و صفحه گذاشتن در خفا و علن بر علیه آن گروه. 🔻مطالعه ادامه مطلب در صدای حوزه: 🌐https://v-o-h.ir/caveat/40367 🆔@cultural_governene
🔴⚡️برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔺، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تکریم عالمان از شروط تمدن سازی است، این فرهنگ غلطی است که ما برای عناوین اعتباری افراد ارزش قائل شویم https://hawzahnews.com/xc5m9 🔺، عضو مجلس خبرگان رهبری تبیین کرد: ویژگی های مهم حکمرانی اسلامی در سیره نبوی https://hawzahnews.com/xc5m6 🔻 گزارش تصویری https://hawzahnews.com/xc5k4 🆔@cultural_governene
هدایت شده از رویداد جهان بانو
🧕🏻 رویداد جهان بانو 📡 برای مقابله با تهاجم بی سابقه شناختی و رسانه‌ای به ایران عزیز در افکار عمومی دنیا 🎞 با محوریت تولید آثار چند رسانه‌ای برای مخاطبان غیر ایرانی در دو بخش: 1⃣ بانوان موفق ایرانی 2⃣ واقعیت زندگی زن در کشورهای غربی در قالب های: 🎥 فیلم کوتاه (100 ثانیه ای) و یا فتوکلیپ 🌠 پوستر، کاریکاتور، اینفوگراف و عکس نوشته 🎁 جایزه ویژه رویداد: ✈️ اعزام ۳ گروه برتر به سفرهای علمی، فرهنگی‌ و رسانه‌ای در کشورهای خارجی ✅ اطلاعات بیشتر و ثبت نام در سایت 🌐 sabacarp.com/jahanbano ✅ کانال رویداد جهان بانو 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2132672815C373acbbd94
💠 و برگزار می‌کنند: 💥سلسله نشست‌های حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی💥 🔻 نشست پنجم 🔻 🔹 با ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین استاد محمد رضا فلاح شیروانی (عضو هیأت امنای سازمان تبلیغات و مدیر موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی «فتوت») 🔸 دبیر علمی: حجت‌الاسلام دکتر حسن شفیعی (استاد حوزه و دانشگاه) ⏱ زمان: یکشنبه، (سالن جلسات بخش اداری مسجد مقدس جمکران) با توجه به محدودیت ظرفیت جلسه، لطفا برای حضور به ادمین پیام دهید:👇 @sadegh6318 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🆔 @fekrefarda 🆔 @D_gofteman
حکمرانی فرهنگی
🔴⚡️مناظره و 🔺هم اکنون شبکه چهارم سیما ۸ بهمن ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه 🔺شیوه، برنامه ای گفت‌وگو محور است که به موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مفاهیم بنیادین آن ها و مسائل روز جامعه می‌پردازد. تماشای این برنامه را از دست ندهید... 🆔@cultural_governance
❇️ میز بانوان مرکز نوآوری‌های اجتماعی مبتدا برگزار می‌کند: پنجمین دورهمی چندشنبه‌های نوآوری با موضوع «سبک زندگی ایرانی‌اسلامی» 🔶 من مانا گزارش تجربه‌ی فعالان، ایده‌پردازان و نوآوران عرصهٔ «سبک زندگی ایرانی‌اسلامی» خانم‌ها: ۱.طهورا حاجیوند با ایده‌ٔ «فروشگاه ربیع» ۲.زهرا شجاعی با ایده‌ٔ «تردینک» ۳.سولماز زینلی با ایده‌ٔ «تولید پوشاک اسلامی هدی» ۴.فرزانه آخودداد با ایده‌ٔ «آموزش و تربیت بازی‌محور» ۵.عارفه خوش‌روزگار با ایده‌ٔ «خانه‌ٔ تمدن‌ساز» 🔶 عصرانه نوآورانه گرم‌نوش گفت‌وگو، شیرینی لبخند و قابی برای فردا 🔶 شرایط نگهداری کودکان عزیز شما فراهم است. زمان: یک‌شنبه، ۹ بهمن‌، ساعت ۱۵ تا ۱۷ مکان: ۲۰متری گلستان ، نبش کوچه ۴، مرکز نوآوری‌های اجتماعی مبتدا، خانه مصلحان مسلمان
✅ انتشار مجموعه مقالات همایش ملی سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی 🔹 همایش ملی سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و با همکاری برخی از مراکز علمی ـ تحقیقاتی کشور، از ۲۹ آذر تا ۱۴ دی ۱۴۰۰ در تهران برگزار شد. مجموعه مقالات این همایش در ۷ جلد توسط انتشارات آفتاب توسعه منتشر و در اختیار علاقمندان به این حوزه قرار گرفته است. 🌐 عناوین مقالات: 🆔http://ihkn.ir/?p=31521 🆔@cultural_governance
✅ مفهوم شناسی «تحول انقلابی» ساختار فرهنگی در گفت‌وگو با حجت الاسلام علیرضا پیروزمند 💢 منتهی در گام دوم که درباره بازسازی فرهنگی انقلاب اسلامی صحبت می‌کنیم، یکی از نقاطی که باید روی آن دست بگذاریم، این موضوع است که نحوه ارتقای مشارکت مردم در فعالیت‌های فرهنگی چگونه است؛ حتی در عرصه تربیت این سهل رخ داده است که مردم تصورشان آن شد که تربیت کودکان آنها برعهده مهدکودک، مدرسه و رسانه است؛لذا سهم خانواده‌ها در مسئولیت‌ تربیت کاهش یافت و به همان میزان آسیب‌پذیر شدیم. 💢 یکی از عواملی که باعث شده، شورا عالی انقلاب فرهنگی نفوذ کافی نداشته باشد، غیر از عوامل داخلی خودش این است که در ساختار فرهنگی کشور، دستگاه‌ها به صورت قانونی موظف به پاسخگویی به این شورای نیستند، بلکه موظف به پاسخگویی به دفتر مقام معظم رهبری یا رئیس‌جمهور هستند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31377 🆔 @cultural_governance
تربیت رهبران مدرسه کندی هاروارد مجموعه یادداشت های «تربیت رهبران» به تبیین الگوی پرورش و تربیت رهبران و حکمرانان جهانی می‌پردازد. مسئله‌ای که طی یک سده اخیر مورد توجه آمریکا و کشورهای غربی قرار گرفته است؛ چرا که اداره جهان و گسترش ارزش های لیبرال دموکراسی مبتنی بر فرآیندهایی است که رهبران کشورها زمینه ساز آن خواهند بود. بر این اساس با اهمیت یافتن ساماندهی افکار عمومی، مؤسسات گوناگونی با خلق رویکردهای نوین در پی تربیت عناصری بوده‌اند که آنان را در پیشبرد این اهداف یاری نمایند. در این یادداشت که یکی از موردکاوی های این حوزه می باشد، تلاش شده است تا مهم ترین مجموعه‌ها و الگوهای موجود در زمینه تربیت رهبران و پرورش مدیران مورد بررسی قرار گیرند. از آنجا که یکی از مهم ترین لوازم حرکت تمدنی انقلاب اسلامی نیز تربیت نیروی انسانی طراز می باشد، بررسی مدل ها و الگوهایی از این دست، تجارب ارزنده ای را پیش روی ما قرار می دهد تا بتوانیم ضمن بازتعریف اقدامات گذشته به طراحی الگویی مناسب برای تربیت حکمرانان جوان دست یابیم. در یادداشت پیش رو به معرفی «مدرسه کندی هاروارد» پرداخته شده و مسائلی نظیر اهداف، ساختار، مأموریت‌ها، برنامه‌ها و خروجی‌های این مجموعه به صورت اجمالی مورد مطالعه قرار گرفته است. این مؤسسه که بالغ بر ده مرکز تخصصی را در ذیل خود تعریف کرده است، نمود یک سازمان و تشکیلات تخصصی می‌باشد که توانسته در طول سالیان متمادی رهبران بزرگی را در سراسر جهان تربیت نماید. این امر باعث شده است تا از مدرسه کندی به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای پرورش رهبران جهانی یاد کرد. 🆔 @cultural_governance
شما می‌توانید متن کامل یادداشت "تربیت رهبران؛ مدرسه کندی هاروارد" را در سایت عصر‌پیشرفت به نشانی زیر مطالعه نمایید https://asr-e-pishraft.ir/?p=7191 🆔@cultural_governance
💢 در حوزه‌های علوم انسانی، پیچیده‌تر از موضوع فرهنگ وجود ندارد 🔰 آیت الله علی اکبر رشاد مطرح کرد؛ 📝 در حوزه‌های علوم انسانی، پیچیده‌تر از موضوع فرهنگ وجود ندارد. اساس انقلاب و نظام ما در گرو حل موضوع فرهنگ است. 📝 برخی این هنر را نداریم که مطالب را به صورت اساسی و با زبان زمان و روان و همه فهم نگارش کنیم، هنری که استاد شهید مطهری و آیت‌الله مصباح یزدی از آن برخوردار بودند. 📝 اصولا فرهنگ از یک طیف تشکیل می‌شود و لزوما انباشته است و اگر یک قومی در گوشه‌ای از کشور برخی عادت و رسوم، برخی تصورات،‌ علائق و سلایق و گرایش‌ها و کنش‌های متفاوت دارند، صحیح نیست که بگوییم یک فرهنگ است، بلکه آن شبهه فرهنگ و جزئی از فرهنگ است. ولی در کلان یک انباشت باید رخ دهد. 📝 دست‌کم ۳۶ عنصر داریم که یکی از آن‌ها فرهنگ است. برخی فرهنگ‌پیوندند، برخی بن‌فرهنگ‌اند، برخی پایه‌فرهنگ‌اند، برخی فرهنگ‌سازند ولی خوب جزو فرهنگ نیستند. برخی فرهنگ‌گر هستند که افراد مرجع هستند و جزو فرهنگ نیستند. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30677 🆔 @cultural_governance
❇️منطق حکمرانیِ آیت‌الله خامنه‌ای: همه‌چیز در اختیار «همه» است همچنان که پیش‌بینی می‌شد، مهدی نصیری در روند تشدیدشونده‌ای قرار گرفته و شتاب پس رفتن‌هایش دوچندان شده است. او در یادداشت جدیدی که نگاشته، ادّعا کرده است که قدرت در شخص آیت‌الله خامنه‌ای، منحصر شده و تمام‌ بخش‌های حاکمیّت و جامعه، بی‌اختیار و نظاره‌گر مانده‌اند و تنها اوست که برای همه تصمیم می‌گیرد. در این باره، حاشیه‌های انتقادیِ مهمی وجود دارند. 🔰۱.مهم‌ترین کاری که قانون اساسی بر عهدۀ رهبری نهاده، «تعیین سیاست‌های کلّیِ نظام» است و این سیاست‌ها نیز به‌طور طبیعی، دایره و دامنه‌ای را برای حرکت دیگران تعریف می‌کنند، امّا: اوّلاً، این امر، در خود «قانون اساسی» آمده است و کنشی «فراقانونی» نیست که بتوان بر شخص آیت‌الله خامنه‌ای خُرده گرفت. اگر ایشان این‌گونه عمل نکند باید به ایشان انتقاد کرد که چرا به قانون عمل نمی‌کند، نه این‌که التزام ایشان به قانون را به معنی انحصارگرایی و خودمرکزبینی در قدرت تفسیر کنیم. ثانیاً، روشن است که همۀ نظام‌های سیاسی، «چهارچوب‌های بنیادی» و «ارزش‌های غایی» دارند و این‌گونه نیست که اجازه دهند «تلاطم‌های ساختارشکن» و «نوسان‌های زیگزاگی» به آنها راه یابند. فقدان مدار برای حرکت یعنی حرکت‌های چرخه‌ای و غیرتکاملی و بی‌سرانجام. ثالثاً، چهارچوب‌هایی که آیت‌الله خامنه‌ای در سایۀ سیاست‌های کلّیِ نظام طرّاحی کرده است، آن اندازه «کلّی» و «وسیع» هستند که «تنوّع» و «تکثّر» در درون‌شان معنا داشته باشد و این‌طور نیست که نیروهای سیاسی نتوانند «رویکردهای خاصِ» خویش را دنبال کنند. در عمل نیز مشاهده کردیم که واقعیّت‌های نظام جمهوری اسلامی، سرشار از «تعدّدها» و «گوناگونی‌ها» است و سلایق و جهت‌گیری‌های مختلف در آن راه دارند. به این معنی، هیچ‌گاه یکنواختی و یکدستی در نظام راه نداشته است. رابعاً، سیاست‌های کلّیِ نظام، «سلیقه‌ای» و «شخصی» نیستند، بلکه از مجرای «مشورت‌های کارشناسانه» می‌گذرند و هر یک «اثبات‌پذیر» هستند؛ یعنی این‌گونه نیست که سلایقِ شخصیِ آیت‌الله خامنه‌ای در قالب سیاست‌های کلّی حاکم شوند، بی‌آن‌که اعتبار معرفتی و وزانت علمی داشته باشند. در عمل نیز مشاهده می‌کنیم که نیروها و اجتماع‌های علمیِ متعدّدی با این سیاست‌ها موافقند و اگر هم انتقادی دارند، نسبت به اجرایی‌نشدن برخی از آنها است، نه نامعقولیّت‌شان. پس این سیاست‌ها، بین‌الاذهانی و موجّه هستند. 🔰۲.اگر هم غرض، «احکام حکومتی» است که باید گفت تعداد این احکام در مدّت سی سال رهبری ایشان به ده حکم نمی‌رسد و این نشان می‌دهد که بنا و قاعدۀ ایشان، تدبیر امور بر اساس همین رویّه‌های قانونیِ جاری و عادی است. 🔰۳. «مردم‌سالاری دینی» نیز به‌عنوان یک سازوکار واقعی و عینی، همواره در جریان بوده است و دولت‌ها و مجلس‌ها از متن آن برخاسته‌اند؛ چنان‌که نوسان‌ها و گوناگونی‌های آنها نشان می‌دهد که دستی در پشت صحنه نبوده و این خودِ جامعه بوده که این بخش‌های عمده از حاکمیّت را تعیین می‌کرده است. در این زمینه، آیت‌الله خامنه‌ای کمترین دخالتی نداشته و هیچ‌گاه نخواسته است که روند «طبیعی» و «جامعه‌بنیادِ» انتخابات را دست‌کاری کند. این امر به‌خصوص دربارۀ دولت، بسیار مهم است؛ چراکه دولت، حجم انبوه‌ِ ظرفیّت‌های حاکمیّت را در اختیار دارد. 🔰۴.از این گذشته، آیت‌الله خامنه‌ای حتّی فارغ از عرصۀ رسمی و حکومتی، «عرصۀ غیررسمی و اجتماعی» را به «خویش‌بنیادی» و «تحلیل‌مندیِ مستقل» فراخوانده است و نخواسته اجتماع‌هایی بیافریند که وابسته و طوطی‌صفت هستند و همواره معطّل و در تعلیقند تا موضع ایشان آشکار بشود. این‌همه اصرار و حسّاسیّت ایشان نسبت به فهمِ عمیق به این دلیل است که باید عرصۀ عمومی، «رشد فکری» و «قوّت تحلیلی» را تجربه کند و بتواند «تصمیم محقّقانه» بگیرد، نه این‌که مقّلد و دنباله‌رو باشد. 🔰۵. این تحلیل، نمونه‌های فراوانی دارد، از جمله: ایشان با دلایلی به هاشمی‌رفسنجانی اثبات کرد که رابطه با آمریکا مضر است و او نیز پاسخی نداشت؛ یا این‌که حجاب در عرصۀ عمومی، حکم شرعی است، نه سلیقۀ شخصی ایشان؛ یا این‌که ایشان با وجود آن‌که به برجام، خوش‌بین نبود، امّا اجازه داد که هشت‌ سال در امتداد آن حرکت شود؛ یا دربارۀ افزایش قیمت بنزین، ایشان تصمیم نهایی را به سران قوا واگذار کرد؛ یا در همین اغتشاشات، کسانی در خیابان یا دانشگاه، با رکیک‌ترین الفاظ به ایشان دشنام دادند امّا هم‌اکنون رها هستند؛ و حتّی در یک مورد بسیار جزئی همانند درج‌کردن گزارش‌های لانۀ جاسوسی در کتاب‌های درسی، ایشان چندی پیش گفت که با وجود تأکیدش همچنان عمل نشده است. آنچه که در منطق حمکرانی ایشان مشاهده می‌کنیم، «قدرت توزیع‌شده» و «ساختار غیرشخصی» است. ✍مهدی جمشیدی 🆔 @cultural_governance
عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: 💢بودجه فرهنگی کشور کمتر از ۲ درصد بودجه سالیانه است 🔹سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مؤثرترین راه‌حل شرایط موجود این است که در نظام بودجه‌ریزی و هزینه‎کرد کشور تجدیدنظر جدی صورت بگیرد، گفت: برای نجات کشور، باید از سنت‌های قدیمی موجود در نظام نیروی انسانی عبور کنیم تا بر اساس توانمندی‌های افراد، تولید ثروت شود و اینجاست که اتخاذ تصمیم‎های شجاعانه ضرورت پیدا می‎کند. http://www.msrt.ir/fa/news/75699 🆔@cultural_governance
💢نامه سرگشاده فعال جبهه انقلاب، برادر ثابتی خطاب به آقای ضرغامی ♦باسمه تعالی جناب آقای مهندس ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی 🔹🔸چند روز پس از آنکه رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: «دستگاهها و عناصر فرهنگی-تبلیغی باید کاملاً مراقب باشند که حرف خدا در هیچ شرایطی زمین نماند و در این زمینه نباید از جنجال و هوچی گری و اتهامات ترسید» در حاشیه یکی از سفرهایتان اتفاقی رخ داد که منجر به انتقادات درستی از شما شد ولی در پاسخ به انتقادات گفتید: «دیگر نمی‌شود، آنقدر سختگیری کرد و من به آن آقایی که اشکال می‌گیرد و رفتارها و برخوردهای تند می‌کند می‌گویم که اگر تحریک می‌شود، نگاه نکند.» ♦چندی قبل هم درباره مساله امر به معروف و نهی از منکر که یک فریضه دینی است سخنانی گفته بودید که جنجال به پا کرد و پیام آن برای قشر خاکستری جامعه مشخص بود. ♦اگر نیت شما از طرح این مباحث جنجالی این است تا مثلا با حفظ مرز گذاری با گفتمان حاکمیت و دولت سیزدهم، بعدا در انتخابات شرکت کنید و رای قشر به اصطلاح خاکستری را جمع کنید، دلسوزانه عرض می کنم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد، چرا که این قشر از جامعه به جای شما و امثال شما به کسانی اعتماد می کنند که در "همه عرصه ها" گفتمان آنها را نمایندگی کنند و تا وقتی گزینه های اصلی باشند، به گزینه های فیک رای نخواهند داد. لذا این مدل حرفهای شما فقط بستر را برای کسانی فراهم می کند که وقتی در قدرت باشند همین یک وزارتخانه را هم به شما نمیدهند. ♦اگر هم واقعا نیت انتخاباتی ندارید و هدف تان از طرح این مباحث خیر است، توجه داشته باشید که خیر دنیا و آخرت نه در جمع کردن لایک و آفرین گفتن های بخشی از جامعه به قیمت زمین ماندن دستورات دینی بلکه تلاش برای اقامه احکام شرع است. ♦این چند خط را بر حسب احساس دغدغه نوشتم؛ چون شما را فردی متشرع و با نیت خیر شناخته ام. و البته دایره امر به معروف و نهی از منکر نیز فقط حجاب و پوشش نیست؛ امر و نهی مسئولان بخش مهمی از این فریضه دینی است. ✍یک نفر از هشتاد و پنج میلیون نفر؛ امیرحسین ثابتی 🆔 @cultural_governance