eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰افتتاح دانشکده حکمرانی با هدف توسعه مطالعات میان‌رشته‌ای و چندرشته‌ای و همچنین تربیت مدیران متخصص 👇👇
🔰افتتاح دانشکده حکمرانی با هدف توسعه مطالعات میان‌رشته‌ای و چندرشته‌ای و همچنین تربیت مدیران متخصص 🔹دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در آئین افتتاح دانشکده حکمرانی، با اشاره به مشکلات و محدودیت‌های کشور در زمینه انتخاب مدیرانی که هم توان و مهارت مدیریتی و هم توان علمی و مهارت فنی در حوزه تخصصی مربوطه را داشته باشد، گفت: فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی رشته‌های مختلف اعم از کشاورزی، فنی، انرژی، آب و … می‌توانند مقاطع ارشد و دکتری را در رشته حکمرانی مرتبط با تخصص کارشناسی خود ادامه دهند و در مقطع ارشد و دکتری در دانشکده حکمرانی، مهارت‌های مدیریتی و تحلیل را فراگیرند. 🔹رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه رویکرد مدنظر دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران توسط کشورهای موفق نیز تجربه شده است، درباره خروجی‌های دانشکده حکمرانی ابراز امیدواری کرد: در آینده شاهد پرورش افرادی باشیم که هم از منظر دانشگاه تهران جایگاه ویژه‌ای دارند و هم دقیقاً متناسب با نیازهای جامعه و مسائل سازمان‌ها تربیت شده‌اند. انسان‌هایی را تربیت کنیم که سیاست‌گذاران خوب، مدیر و اداره کننده‌های موفقی باشند. 🔸دکتر احمد نوحه‌گر، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران یکی از وظایف دانشگاه تهران را تربیت کادر مدیریتی برای کشور دانست و راه‌اندازی دانشکده حکمرانی را در این قالب ارزیابی کرد و گفت: حوزه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران هم در حد توان خود بر اساس توصیه و تأکیدات رئیس دانشگاه این آمادگی را دارد که در زمینه تجهیز، راه‌اندازی و کمک به تأمین نیروی انسانی و منابع مالی دانشکده حمکرانی تلاش بیشتری داشته باشد تا در زمینه تکمیل فضاهای آموزشی این دانشکده و دانشکده‌های دیگر گام برداریم. 🆔 @Cultural_governance
⚠️ دو امار واقعا نگران کننده⚠️ 1⃣ ۵۱ هزار کودک ایرانی پدر، مادر یا هر دو والدین رو در اثر کرونا از دست دادند. 🔹در اثر این مرگ و میرهای کرونایی، با چه بحران‌های روحی و عاطفی سنگینی مواجهه‌ایم امیدوارم طرح‌های حمایتی و پشتیبانی، در دستور کار دولت و مجلس قرار داشته باشه 2⃣ یک میلیون دختر دهه‌شصتی برای همیشه مجرد می‌مانند 🔹️شهلا کاظمی‌پور، جمعیت شناس و استاد دانشگاه تهران:گروهی از دختران دهه ۶۰ با پسران دهه ۵۰ ازدواج می‌کنند، اما به دلیل کمتر بودن تعداد پسران متولد دهه ۵۰، پیش‌بینی می‌کنیم تا یک میلیون دختر متولد دهه ۶۰ به تجردقطعی برسند. 🆔 @Cultural_governance
🔰چه کسی می‌تواند متصدی فرهنگ باشد؟ 🖊دولت‌ها باید بستر فعالیت سالم فرهنگی را فراهم سازند؛ 🔸سه ضلع کلیدی سیاستگذاری فرهنگی عبارت از ملت، دولت و نهادهای فرهنگی است. این سه ضلع باید متوازن، همخوان، همسو، همبار و همکار باشند. هرگونه سیاستگذاری فرهنگی و تمدنی بدون توجه به این سه ضلع، ناکارآمد خواهد بود 🔸دولت در عرصه فرهنگ باید نقش ناظر را ایفا کند. متصدی فرهنگ می‌تواند دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و شورای‌عالی فرهنگی باشد به شرط آنکه صاحبنظران، متفکران و اصحاب فرهنگ و هنر و ادب کشور در این تصدی‌گری دخالت داده شوند 🔸فرهنگ و هنر درطول تاریخ در جوامعی توسعه و رشد و گسترش پیدا کرده است که توده مردم رفاه نسبی داشته‌اند، شکم گرسنه و فقر، فرصتی برای امور فرهنگی باقی نخواهد گذاشت، ملت؛ زمانی در حوزه فرهنگ مشارکت می‌کنند که دغدغه روزانه معیشت و نان و مسکن و پوشاک نداشته باشند 📎 https://farhangesadid.com/0001bD 🆔 @Cultural_governance
🚨آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می شود! ✍️استاد اصغر طاهرزاده: 🔹«اگر می‌خواهیم فعالیت فرهنگی به معنی دینیِ آن، انجام دهیم و در اصلاح خود و دیگران تلاش كنیم، این كار باید چه سمت و سویی داشته باشد كه پس از مدتی با بی‌ثمری كارمان روبه‌رو نشویم؟! 🔸به خصوص كه تجربه بی‌نتیجه‌بودن بعضی از فعالیت‌های فرهنگی گروه‌های مذهبی، در قبل و بعد از انقلاب به شدّت ما را به این فكر فرو می‌برد که صِرفاً به ظاهرِ دینی کارهایمان دلخوش نباشیم. زیرا بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی كه حتی با انگیزه‌های دینی انجام می‌گرفت، پس از مدتی یا كاملاً بی‌ثمر بود و یا نسبت به انرژی مصرف‌شده بهره بسیار کمی در پی داشت، به طوری كه برنامه‌ریزان آن، امكان ادامه كار را از دست می‌دادند و گرفتار حالت یأس و پوچی می‌شدند. 🔹در صورتی‌كه اگر قبل از انجام هر گونه فعالیت فرهنگی، سمت و سوی كار مشخص باشد و معلوم شود تا كجا می‌خواهند بروند و چگونه می‌خواهند این مسیر را طی كنند، كار به جایی نمی‌كشد كه بعد از یك مدتی احساس كنند نه خودشان به كمال مطلوبی رسیده‌اند و نه بقیه را توانسته‌اند به کمالی برسانند. صد انداختی تیر و هر صد خطاست / اگر هوشمندی یك انداز و راست 🔸آخر آیه‌ای که در ابتدای بحث عرض شد (آیه ده سوره مبارکه فاطر) می‌خواهد بفرماید؛ اگر کار - چه فردی و چه اجتماعی- به نحو شایسته به خدا متصل نشود و دارای پشتوانه عقیدتی صحیحی نباشد، هرچه هم تلاش و چاره‌جویی شود نتیجه آن پوچ و بایرشدن و بی‌ثمری است. 🔹اگر خواهران و برادران به این دغدغه رسیده باشند كه ممکن است بعد از مدت مدیدی در کار فرهنگی خود با این مسئله روبه‌رو شویم که تقریباً هیچ‌ كاری كه بتوان آن را كار فرهنگی واقعی نامید، نكردیم و این احتمال را بدهیم که در فعالیت‌های خود، خطرِ درجازدن در روزمرگی‌ها ما را تهدید می‌كند، إن‌شاءالله راه برون‌رفت از آن خطر را دنبال خواهند كرد. 🔸ما چه بخواهیم بر روی خودمان كار فرهنگی انجام دهیم، چه روی دیگران، باید به این فكر باشیم كه بعد از مدتی کار ما نتیجه بدهد. عالم مشهوری به مرحوم آیت‌الله‌ بهاری ‌همدانی که از عرفای بزرگ است، نامه می‌نویسد كه آقا! یك دستورالعمل به ما بدهید. آقای بهاری می‌فرماید: آخر شما خودتان اهل علم هستید! آن عالم می‌گوید: آقا تعارف را كنار بگذارید، شما كه می‌دانید ما از راهی كه باید در كنار كسب علم طی می‌كردیم، غفلت كردیم و شما هم از اول می‌دانستید كه راه ما برای نتایج حقیقی كافی نیست، برای همین شما در كنار کسب علم، راه سلوک قلبی را رها نكردید، ولی ما مسیر خودمان را رفتیم و حالا بعد از چهل، پنجاه سال فهمیدیم آن‌چه می‌خواستیم حاصل نشد. 🔹چنانچه ملاحظه می‌فرمایید حتی نباید به صرف این‌كه یك فعالیت، فعالیت دینی است و با حدیث و آیه سر و كار دارد، به آن دل‌خوش بود، بلكه باید تلاش كرد علاوه بر موضوع مورد تحقیق، روش ما هم درست باشد و معلوم باشد که خود و جامعه را می‌خواهیم به كجا برسانیم.» 📚 آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می شود، صفحه 27 و 28 🔅کانال حکمرانی فرهنگی 🔅 🆔 @Cultural_governance
🔺بیم و امیدِ دهه هشتادی‌ها 🖊بررسی ابعاد بازنمایی رسانه‌ای سبک زندگی متولدین دهه‌ی هشتاد خورشیدی؛ 🔸اگرچه صورت‌بندی تولد بر اساس دهه موضوعی علمی نیست، اما دست‌کم موضوعی تجربی است و می‌توان آن را قابل توجه و قابل مطالعه دانست. این موضوع برساخت رسانه‌ای هم دارد و می‌توان گفت که متولدین هر دهه معمولا از تصویری که از آن‌ها در رسانه‌ها بازنمایی می‌شود به عنوان یک موضوع هویتی تاثیر می‌پذیرند 🔸یکی از مسائل مهمی که در متولدان این دهه مشاهده می‌شود، چالش‌ها و تنش‌های شدید با والدین است؛ بنابراین زمانی که از تربیت خانوادگی در نسبت با دهه هشتاد و صحبت می‌شود این موضوع کاملاً متفاوت است. 🔸برخی سیاست‌های حاکمیت نظیر سیاست‌های خانواده، سیاست‌های فرهنگی، سیاست‌های رسانه‌ای و سیاست‌های جمعیتی نیز جامعه هدف مشخصی ندارند و عمدتاً مخاطبان گسترده‌ای را در بر می‌گیرند؛ به همین خاطر نسبت این سیاست‌ها با متولدین دهه هشتاد نامشخص و مبهم است. در نتیجه متولدین این دهه در مجموعه‌ای از تناقض ها، تضادها، تشویش‌ها و نگرانی‌ها به سر می‌برند. 📎https://farhangesadid.com/0001ZR 🔅کانال حکمرانی فرهنگی 🔅 🆔 @Cultural_governance
▫️تأمّلی در معنای بازسازی انقلاب در ساختار فرهنگی 🔰نشست «ملاحظات بنیادی در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی» در راستای همایش «» برگزار شد؛ ◾️کلمۀ «بازسازی» بر امری فراتر از اصلاح موردی و ترمیم جزئی دالت دارد و نشان می‌دهد که توقع از این اقدام، تحوّلی در سطح بازساختن است و بازساختن نیز با ساختن اوّلیّه مقایسه می‌شود و حرکتی است که هرچند در امتداد آن قرار دارد، امّا یه نقطۀ عطف و شدنِ برجسته و نمایان به شمار می‌رود. 🆔 @Cultural_governance
🔰ابزارهای حکمرانی تغییر فرهنگی یکی از مهم‎ترین ابزارهای تغییر فرهنگی، نهاد داستان، داستان‌پردازی و قصه‌گویی در گسترده‌ترین معنای آن است. از این رو در این یادداشت می‌خواهیم نگاهی به این نهاد داشته باشیم... ◀️ برای مطالعه ادامه مطلب به این پیوند مراجعه کنید. 🗂هسته ✒️نویسنده 🆔 @Cultural_governance
🔰پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: نشست ملاحظات بنیادی در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور را برگزار می‌کند. گروه فرهنگ‌پژوهی در نظر دارد تا همایشی ملی با عنوان “بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور” را در اسفند‌ماه جاری برگزار نماید. از این رو پنجمین نشست از سلسله نشست‌های مربوط به همایش ملی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور با همکاری گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه با عنوان نشست علمی “ملاحظات بنیادی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی” به صورت مجازی برگزار می‌شود. 🔸 برای خواندن مشروح این خبر به آدرس زیر مراجعه مراجعه کنید : yun.ir/bb32i1 🆔Cultural_governance
🚨 هفت گام برای 1⃣«گستره» رسالت تبیین یک رسالت مقطعی نبوده، گستره مفهوم تبیین همه «حوزه‌های مداخله‌ای جریان شیاطین» در عالم مثل شبهات اعتقادی، سیاسی، اقتصادی و ... همه وسواس ابلیس را در بر می‌گیرد. بر این اساس الگوی مقابله‌ای نیز باید ترکیبی، چند وجهی و ناظر به ابعاد مختلف تهاجم دشمن باشد. 2⃣ «الزامات» تغیییر ریل از دفاع به تهاجم؛ در این مخاصمه و فوریت جهاد زینب‌گونه در زمان فعلی نیازمند به: -تدوین فوری سند راهبردی تهاجم ترکیبی و طراحی عملیات فوری دفاعی، ولی فعالانه در شرایط گذار -تربیت عناصر توانمند باورمند و متعهد به عنوان عوامل اصلی تبیین‌گر که مهمترین خصیصه آنها هم افقی با نگاه ولی جامعه باشد -تلاش جدی و گسترده برای بسط مفاهیم و ارزش‌های اخلاقی و دینی و تقویت مبانی اعتقادی جهادگران تبین -انجام اقدامات جبهه‌ای و هم‌افزا و پرهیز از خنثی‌سازی اقدامات سایرین 3⃣ «تجمیع ظرفیت‌ها» توجه به «بسترهای تبیین» خصوصا برای فوریت‌های فعلی و ایجاد «جریان تبیین» در لایه‌ها و سطوح مختلف، نیازمند انجام اقداماتی وسیع و ملی و همچنین در بخش‌های مردمی و مسئولان می‌باشد با این توضیح که برای ایجاد بستر به نظر می‌رسد شروع گسترده اقداماتی از طرف مسئولین ملی ضرورت بیشتری داشته و در مجموع نیازمند سه دسته فعالیت هستیم: -ارتباط وسیع مسئولین، صاحبان اندیشه دولتی و حکومتی و مردمی با لایه‌های پایین جامعه و عموم مردم -اجرای عملیات‌های وسیع جبهه‌ای برای عناصر اصلی جریان انقلابی خصوصاً شبکه‌های وسیع مردمی -حرکت منظم، پرشتاب، هنرمندانه و مدبرانه جریانات رسانه‌ای کشور با تمرکز بر رسانه ملی و فضای مجازی 4⃣ «موانع» حتماً نیازمند آنیم با رصد دقیق و بررسی و مطالعه در بلند مدت و کوتاه مدت با استفاده از نخبگان و متخصصین موانع اصلی در «پذیرش حق» و «قبول و باور دستاوردها و نقاط قوت انقلاب و نظام» و همچنین «نقاط ضعف و چالش‌های اصلی نظام سلطه» را شناسایی و برای رفع آن اقدام نماییم زیرا ممکن است حرف صحیحی در قالب صحیحی ارائه گردد ولی به علت نبود زمینه پذیرش تبعات منفی یا خنثی در جامعه داشته باشد. 5⃣ «محتوا» از آنجا که هدف دشمن، ارائه تصویر غیرواقعی از توان، امکانات و اتفاقات پیرامون جبهه خودی بوده و به دنبال تسخیر ذهن و قلب مخاطب است، محتوای قابل ارائه در جهاد تبیین نیازمند توجه به همه ابعاد تبیین در ساحت‌های مختلف چون «رویکرد پدافندی و واکنشی» «تبیین و دسته بندی حقایق» «دستاوردها» «عناصر و منابع قدرت» «توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها» می‌باشیم از این رو می‌توان محتوای مورد نیاز را در بخش‌های زیر دسته‌بندی کرد: -ارائه یک روایت «صحیح و مستند» و «هوشمندانه و بهنگام» از اتفاقات و حوادث -شناسایی گلوگاه‌هایی که ممکن است از طرف دشمن در نقطه تمرکز دشمنی قرار گیرد -شناسایی فوری سوالات، پرسش‌ها و ابهامات مردم و تهیه پاسخ‌های هوشمندانه و صحیح -بیان و ارائه مستدل و دقیق دستاوردها و نقاط قوت و امیدآفرین انقلاب -شناسایی دسته‌بندی و بیان مستند شیوه‌های جنگ روانی دشمن -رصد فوری و صحیح اقدامات دشمن و مقابله‌های هوشمندانه و پیشگیرانه با آنها 6⃣ «سازمان رزم» ساماندهی عملیاتی مردم پایه با استفاده از توان نهادهای رسمی و با ضرب شدن در قدرت رسانه‌ای ضروری به نظر می‌رسد. محور فعالیت در این سازمان رزم باید بر تقسیم کار، در نظر گرفتن همه ظرفیت‌ها، توان اقدام در همه اقشار و بر اساس راهبرد ارتباط مستقیم با مردم طراحی شود. چیزی شبیه اقدامات تبیینی در دوران انتخابات. اگر چه انجام این عملیات نیازمند توجیه و توانمندسازی لایه میانی یعنی عناصر مرجع و سر شبکه‌ها می‌باشد. 7⃣ «هدف‌گذاری برای تولید محتوا» در کنار اقدامات فوق که با قید فوریت باید ساماندهی و عملیاتی گردد نیازمند فعالیت گسترده پژوهشگاه‌ها، اندیشکده‌ها و فعالین مردمی و نخبگانی و اندیشه‌ورزان حوزوی و دانشگاهی برای کشف بهترین شیوه‌ها برای ارائه محتوا به مخاطب و حل «گره‌های ذهنی» آنان می‌باشیم. 🆔 @Cultural_governance
📝 | می‌توانیم قطب نوشت‌افزار منطقه باشیم 👈🏻 گفتگوی KHAMENEI.IR با رئیس مجمع نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی 🔻 گردش مالی نوشت‌افزار بازار داخلی در کشور سالیانه حدوداً شش هزار میلیارد تومان است. الآن تقریباً این میزان دو برابر شده و به چهل درصد برای کل بازار رسیده است. 🔹 نوشت‌افزار علاوه بر آن کارکرد اصلی‌اش کارکرد رسانه‌ای و فرهنگی هم پیدا کرده است؛ یعنی الآن این محصول جزو زنجیره بازارپردازی فرهنگی یا زنجیره‌ بازارسازی فرهنگی است. 🔹 اصل کار باید توسط بخش خصوصی، جریان‌های مردمی و با پشتیبانی حلقه‌های میانی مردمی باید شکل بگیرد؛ یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان، مؤسسات فرهنگی، نیروهای انقلابی، نیروهای دغدغه‌مند، فعالان عرصه‌ تولید و فعالان اهل هنر و رسانه. 🔹 بازار محصولات شخصیت‌محور در ایران بیش از پنجاه هزار میلیارد تومان است؛ یعنی بیش از ۹۹/۵ درصد این محصولات محتوا و شخصیت‌های غیربومی هستند. 🔹 ما در حوزه‌هایی که تولید داریم، به ‌حدی از تعداد تولیدکننده‌ها و به یک رشد نسبی عمدتاً با کیفیت‌های خیلی خوب در تولید رسیده‌ایم. در بعضی از محصولات مابازایِ تولید نداریم، یا تولید خیلی اولیه است و یا هنوز شکل نگرفته است، ولی این مسیر دارد با شتاب بسیار زیادی جلو می‌رود. 🔍 ادامه را بخوانید👇 https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=49601 🆔@Cultural_governa
🔰سواد رسانه‌ای مجموعه چشم اندازهایی است که فرد برای استفاده از محتوا و پیام های رسانه ای به کار می گیرد. 📌سواد رسانه ای یکی از انواع سواد هاست که بیشتر با سوادهای دیداری و تحلیلی و اینترنتی در ارتباط است. 🖊با ایجاد و گسترش رسانه‌های سمعی و بصری، این مفهوم به وجود آمد و با گسترش شبکه‌های اجتماعی، دارای مفاهیم و ابعاد گسترده‌تر و پیچیده‌تری شد. در اینجا به معرفی چند تن از مجموعه های صاحب سبک در حوزه آموزش سواد رسانه ای می پردازیم 🔎https://b2n.ir/f19067 🔺تلویزیون سواد رسانه 🔎https://b2n.ir/k72108 🔺سوادرسانه مجازی 🔎https://b2n.ir/t03962 🔺نهضت سواد رسانه 🔎https://b2n.ir/p82287 🔺چی خوبه 🔎https://b2n.ir/d64925 🔺نیماتودی 🔎https://b2n.ir/m94495 🔺باشگاه سواد رسانه ایرانیان 🔎https://b2n.ir/k45174 🔺شناد 🔎https://b2n.ir/r66996 🔺ارما مدیا(رسانه مصاف) 🔎https://b2n.ir/x76347 🔺سوادرسانه 🔎https://b2n.ir/a20713 🔺کتابخانه پلیس مجازی 🔎https://b2n.ir/w05695 🔺موسسه رسانه 🔎https://b2n.ir/p19969 🔺گرالیت 🔎www.aparat.com/nasraa_ir 🔺نسرا 🔎https://anarestan.com 🔺انارستان 🔎https://bmtc.ir 🔺مدرسه باران 🔎https://kodoumo.ir 🔺کدوما 🔎https://ayenehschool.ir 🔺مدرسه اینه 🔎https://savaderesane.ir 🔺سواد رسانه 🔎http://majazist.ir/ 🔺مجازیست 🔎https://b2n.ir/d37292 🔺اکابر مدیا 🔎https://majazina.ir/ 🔺مجازینا 🔎yun.ir/ih1vna 🔺تشکیلات رسانه تربیتی ماذنه 🔎mliteracy.ir 🔺انجمن سوادرسانه ایران 🔅کانال حکمرانی فرهنگی 🔅 🆔@Cultural_governance
از اون روزی که دیگه اینجوری دورهم جمع نشدیم، برکت از زندگیامون رفت... 🆔@Cultural_governance
🔰 به گزارش خبرگزاری دانا: دعوت به ارائه نظر در موضوع بازسازی ساختار فرهنگی در سامانه هم‌اندیشی هزا و نهصد گزاره استخراج شده از نظرات بیش از ٩٠٠ نفر از مشارکت‌کنندگان در تهیه «طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور» در سامانه هم‌اندیشی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بارگزاری شده است. از این‌رو از فرهیختگان، دانشجویان، طلاب، اساتید حوزه و دانشگاه و فعالان فرهنگی دعوت می‌شود تا با مراجعه به آدرس https://hamandishi.sccr.ir به بررسی، ارزیابی و نقد نظرهای قبلی و ارائه دیدگاه‌های خود بپردازند. 🔸 برای خواندن مشروح این خبر به آدرس زیر مراجعه مراجعه کنید : yun.ir/nn3uvb 🆔 @Cultural_governance
🔰اصلاح گری اجتماعی «فرهنگ بنیاد» 🖊بازخوانی طرح اصلاح فرهنگ مالک بن نبی؛ 🔸مالک بن نبی، یکی از رهبران جنبش اسلامی در الجزایر است که در سال ۱۹۰۵ از پدر و مادری فقیر در قسطنطنیه به دنیا آمد. 🔸بن نبی بر خلاف جریان روشنفکری هم عصر خود که ریشه مشکلات را در سنت های دینی فهم کرده و از همین رو با نگاهی از خارج، همواره از درک ظرافت های فرهنگ دینی ناکام می ماندند، مشکلات جامعه اسلامی را در فراموشی هویت اسلامی تلقی می کرد. 🔸دو مولفه درخشان تفکر مالک بن نبی توجه به ابعاد اجتماعی اسلام و همچنین توجه به نقش زمان و تأثیرات بستر فرهنگی و مکانی بر منطق فهم دین است. 🔸مالک بن نبی یکی از اندیشمندانی است که پروژه احیای اسلام و بازگشت به خویشتن را روشمندتر و با دقت بیشتری مطرح می‌کند. اندیشه‌های مالک بن نبی مانند دارویی برای عمل بیمار گونه عرب در قرن بیستم بود که موجی از شور ایجاد کرد. یکی از زوایای اندیشه بن نبی آن بود که درگیری میان غرب و اسلام را صرفا نه در عرصه اقتصاد و سیاست بلکه در عرصه اندیشه نیز دنبال می‌کرد. 📎https://farhangesadid.com/0001ca 🆔 @Cultural_governance
🔰گردنِ دانشگاه زیر تیغِ تحقیر مانده 🖊نگاهی به مسئولیت اجتماعی پژوهش در گفتار نعمت‌الله فاضلی؛ 🔸گفتمان مسئولیت اجتماعی بر این نکته تاکید می‌کند که پژوهش، راهبردی برای خدمت کردن به حرکت جمعی انسان‌ها و در راستای نیل به جامعه ایست که در آن آزادی، دموکراسی، برابری، مساوات، عدالت، آسایش، آرامش و رفاه به عنوان آرمان‌های جمعی پذیرفته می‌شود 🔸امروزه مسئولیت اجتماعی علم چگونه خودش را نشان می‌دهد؟ سودمندی علم چگونه اتفاق می‌افتد؟ چگونه عدالت اجتماعی و همبستگی اجتماعی رخ می‌دهد؟ در علوم انسانی و اجتماعی، آن چیزی که باعث می‌شود تا علم به عدالت، همبستگی و رفاه اجتماعی کمک کند، چیزی است که دورکیم آن را دانش نظری و البته امری مقدس می‌نامد 🔸گفتمان مسئولیت اجتماعی در میان پژوهشگران ما سرکوب شده است. چرا که محقق در صورت همراهی با این دیدگاه، از پاداش و بودجه لازم برای انجام پژوهش محروم می‌شود. این نوع پژوهش‌ها هیچ نوآوری و هیچ نوری را برجامعه نمی‌تاباند. این‌ها فقط بحث‌های بازاری، ابزاری و ایدئولوژیکی است. 📎https://farhangesadid.com/0001d2 🆔 @Cultural_governance
🔺چرا چهره‌ها و شخصیت‌های محبوب و اثرگزار صداوسیما از این سازمان رفته یا رانده شده‌اند؟ 🔶در روزگاری نه چندان دور تلویزیون برای هر ایرانی جزء جدایی ناپذیر زندگی روزانه بود. هر مخاطب در هر سن و سال و با هر سلیقه‌ای ساعاتی از روز را صرف تماشای برنامه‌های مورد علاقه خود می‌کرد و اساساً وابستگی خاصی به آن داشت و با همه وجود از آن لذت می‌برد. 🔶چطور می‌شود که در یک شبکه مجری برنامه را به خاطر اظهار نظر میهمان برنامه پیرامون موضوع «رقص» علی‌رغم سه بار عذرخواهی، از کار برکنار کنند و چند روز بعد در شبکه‌ای دیگر در برنامه خندوانه رقص گروهی هندی برگزار کنند؟! چطور می‌شود که چهره‌ای همچون عادل فردوسی پور در شبکه ۳ ممنوع الکار باشد و همزمان در شبکه ورزش مشابه همان برنامه را بسازد؟! 🔶این چرا‌های متعدد طبعاً هم پاسخ‌های متعدد دارد و هم توجیهات و بهانه‌های متعدد! جواب‌ها و توجیهاتی که در برخی موارد سنگینی قصور را از گردن مسئولان سیما برمی‌دارد و لاجرم به دوش دیگران می‌اندازد. 📎https://farhangesadid.com/0001d5 🆔 @Cultural_governance
السازمان و ما ادریک ما السازمان!؟ 🔹سیاست‌گذاری در یک تقسیم ابتدایی با «اهداف» و تعیین «فرآیند» شناخته می‌شود. قدرت سیاست‌گذاری بیش از آنکه در بیان آرمان‌ها، چشم اندازها و اهداف خلاصه شود، وابسته به ظرفیت‌ها و سازوکارهایی است که تحقق آن اهداف را ممکن می‌سازد. مسئله اصلی این است که فرآیند‌ها چنان قدرتی پیدا می‌کنند که اهداف، برنامه‌ها و بلکه انسان متناسب با خود را ایجاد خواهند کرد. درک این مسئله نقطه پیوند سیاست‌گذاری و سبک زندگی است. اینکه چگونه سیاست‌گذاری به جای اینکه با آرمان‌ها و اهداف پیش رود با سازوکارهای خود، زندگی جامعه انسانی را شکل می‌دهد. سیاست‌گذار با ایجاد سازوکارها نحوه‌ای از زندگی را تسهیل کرده و عملاً اهداف متناسب با خود را ایجاد می‌کند. 🔹مهمترین دستاورد بشر مدرن در طراحی این سازوکارها، خلق «سازمان» بوده است. سازمان که در ابتدا به عنوان ابزاری برای اهداف پیشین شناخته می‌شد به تدریج چنان قدرتی یافت که سبک زندگی انسان متجدد را ایجاد کرد. سازمان دیگر نه به عنوان یک اختراع در کنار سایر تاسیسات مدرن که به عنوان اساس توسعه مدرن جایگاه محوری پیدا کرد، طوری که گری همل بزرگترین پیشرفت بشر در سده بیستم را نه شکافت انرژی هسته ای و نه تسخیر فضا بلکه ابداع organization می‌داند و معتقد است سایر پیشرفت‌های جهان غرب نیز با کمک این ابزار ممکن شده است. 🔹فهم «سازمان» مانند سایر مفاهیم، ساختارها و پدیده‌های اجتماعی مدرن، نیازمند درک تاریخی است. چرا که این امور در نوعی از شرایط تاریخی «امکان» ظهور پیدا کرده‌اند و تاریخِ خود را پیش برده‌اند. در مقابل این فهم تاویلی، درک منطقی است که به شناخت صورت و ماده پدیده‌ها اکتفا کرده و پدید‌ها را از جایگاه تاریخی- تمدنی آن‌ها جدا می‌کند. درک سازمان بدون درک تاریخ سازمان منجر به تعریف منطقی آن می‌شود که عبارت است از: تقسیم کار برای تحقق اهداف جمعی! چنین تعاریف کلی و فراگیری، کلمات را از معنا خالی کرده و منجر به نوعی اشتراک لفظی می‌گردد. کما اینکه با این نوع از تعاریف، تاریخ سازمان‌ها، تاریخ حیات جمعی انسان‌ها بوده و انواع کار جمعی مانند خانواده، دیوان و بوروکراسی مدرن را شامل می‌شود. 🔹درک تاریخی سازمان نشان از پیوند این سازه تمدنی با نوعی از زندگی انسانی دارد. بر اساس این رویکرد، سازمان به عنوان راهکار رفع یک نیاز انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد. سازمان ایجاد می‌شود تا نیازی را رفع کند که پاسخی توسط نهادهای موجود دریافت نکرده است، به تعبیر دیگر می‌توان گفت پاسخ کافی و مناسبی برای آن نیاز داده نشده است. مثلاً نیاز تربیتی کودکان در خانواده و مکتب‌خانه پاسخ داده شده است، جهان مدرن وقتی پاسخ‌ها را کافی نمی‌داند سازمان آموزشی برای تربیت بهتر کودکان «تأسیس» می‌کند. سوال ابتدایی این است که *آیا نیازهای جامعه ما توسط نهادهای سنتی پاسخی مناسب دریافت نکرده است؟ آیا بر فرض کارآمدی پایین نهادهای سنتی، موجودی به نام «سازمان» جایگزینی مناسب بوده است؟ و مسئله مهم‌تر اینکه آیا اساساً سازمان پاسخگوی نیازهای جامعه است و یا اینکه سازمان نیازهای جدیدی را به رسمیت شناخته و پاسخ می‌دهد؟ به عبارتی نیاز، سازمان می‌آورد و یا سازمان، نیاز جدید با خود خلق می‌کند؟ اینکه جای خالی سازمان در جوامعه سنتی احساس نمی‌شده است ناشی از عدم نیاز به سازمان بوده است ویا توان ابداع آن وجود نداشته است؟ 🔹باید به این پرسش اندیشید که رفع نیازهای جامعه دینی، تأسیس سازمان را ضروری کرده است؟ و یا ورود سازمان به جامعه دینی یک تصمیم سیاسی بوده است؟ البته تصمیم سیاسی نمی‌تواند بی‌ارتباط با خواست اجتماعی باشد، ولی میان خواست اجتماعی با نیاز واقعی تفاوت وجود دارد. ▫️ 📗 از مقدمه کتاب «سبک زندگی کارمندی» 🖊 به قلم سید ابراهیم رئوف موسوی 🏢 و به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ▫️ 💳 خرید کتاب: https://b2n.ir/d61546 🆔Cultural_governance
🔰 | تاریخ‌نگاری، اولویت اصلی جهاد تبیین است 👈🏼 گفتگو با آقای گل‌علی بابایی، نویسنده، پژوهشگر و خاطره‌نگار دفاع مقدس 🔹تصویرسازی غلط و وارونه جلوه دادن حقایق و دستاوردهای انقلاب توسط دشمنان از یک‌سو با پررنگ کردن نقاط ضعف و از سوی دیگر با تطهیر رژیم پهلوی درپی کتمان دستاوردهای انقلاب و ایجاد حس غفلت نسبت به پیشرفت‌های کشور در سال‌های اخیر هستند. 🔹نهادها و ارگان‌های مسئول در جمهوری اسلامی ایران نتوانستند به وظایفشان خوب عمل کنند و دستاوردهای انقلاب را برای مردم تشریح نمایند. در این زمینه، آن‌قدر قصور و کم‌کاری اتفاق‌افتاده که اصلاً نمی‌شود فقط چند ارگان یا سازمان را مقصر اعلام کرد. 🔹از اولویت‌های مهم ، تاریخ‌نگاری و ثبت وقایع تاریخی است که اگر چنین اتفاقی می‌افتاد و بیفتد، بسیاری از ابهامات مردم به‌ویژه جوانان برطرف می‌شود و به‌نوعی هویت‌سازی شکل می‌گیرد. 🔹خط حرکت دشمن و مختصات نقشه‌اش شامل دو نکته است: طی سال‌های اخیر دشمن تمام فعالیت‌هایش را بر تاریخ‌سازی و تبیین اتفاقات چهل سال اخیر بر مبنای تحریف واقعیت‌ها و ارائه آمارهای غلط و مقایسه ناصحیح از وضعیت کشور با دیگر ممالک دنیا. ثانیاً، استفاده بی‌پروا و لجام‌گسیخته از فضای مجازی و اجتماعی. ادامه را بخوانید👇🏼 https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=49592 🆔@Cultural_governance
🔻متن کامل یادداشت: http://fekrat.net/?p=7788 [۱] انقلاب ایران، برآمده از «خواستِ مردم» بود [۲] «امام خمینی»، صورتِ عینیِ ارادۀ مردم بود [۳] انقلاب به «آرمان‌ها»یش خیانت نکرده است [۴] حساب «دولت‌ها» از حساب «انقلاب» جداست [۵] «متهمانِ گذشته»، به کرسی قضاوت نشسته‌اند [۶] «روایت»‌ بر «واقعیّت»‌ غلبه یافته است [۷] مخالفان غیرانقلابی، «صدای‌ بلند» دارند، نه «وسعت اجتماعی» [۸] نظریۀ نظامِ انقلابی بر «جوششِ نقادانه» دلالت دارد [۹] جامعه در انتظار تحقّقِ «بازسازیِ انقلابی» است [۱۰] فاتحانه از این «گردنۀ دشوار» خواهیم گذشت 🆔 @Cultural_governance
🔸خدا قوت عرض میکنم خدمت برادران سجاد عبداللهی _ حمید ریحانی دو برادر عزیز که گفت و گوهایی را با اساتید محترم انجام دادند. 🔹کتاب گفت و گوهای مفیدی را داراست که برای کار مردمی و فرهنگی قابل استفاده می باشد. شماره جهت تهیه:09195343511 🆔 @Cultural_governance