📚مفرداتش خوب است اما مرده شوی ترکیبش را ببرد.
این اصطلاح در مواقعی به کار میرود که شخصی از موضوعی سررشته ندارد ولی با یاد گرفتن چند کلمه و چند مطلب در باره آن موضوع و یا با لفاظی و استفاده از کلمات پیچیده میخواهد خود را اهل فن نشان دهد و در آخر هم گفتههایش هیچ سودی ندارد.
همچنین در مواردی که عواملی که هر کدام به تنهایی مفید بوده یا بیضرر باشند ولی با ترکیب و اختلاطشان نتیجه مطلوبی به دست نیاید از این اصطلاح استفاده میشود.
در کتاب امثال و حکم مرحوم دهخدا اینچنین آمده که گویند سبحانی نامی درویش مسلک تعدادی کلمات حکمت و عرفان را یاد گرفته و دنبال هم به طنز بهکار میبرد، بدون آنکه ربطی بین آنها باشد. به نحوی که شنونده ناآگاه گمان میبرد که او مطلبی جدی میگوید و فهم آن دشوار است.
روزی ناشناس در حلقه درس میرزا ابوالحسن حکیم معروف به جلوه حاضر شد و در میان مباحثه همان الفاظ را به کار برد.
حکیم چند لحظه متحیر بدو نگریست وسپس بفراست، بیمعنی بودن گفتههای او را دریافت و گفت:
مفرداتش خوب است اما مردهشوی ترکیبش را ببرد.
در اینجا منظور حکیم از ترکیب، اشارهای دوگانه دارد از یک طرف به مجموعه کلمات او که هر کدام به تنهایی معنی دارند ولی در ترکیب با هم و دنبال هم بیمعنی بودند، و از طرف دیگر ترکیب اشارهای طنزگونه به ریخت و قیافه وی دارد به جهت توهین به وی.
این داستان را به مورد مباحثه مطربی با یکی از علمای دربار فتحعلیشاه هم نسبت میدهند.
وقتی مطرب در مورد تکان دادن دستها و پاها به تنهایی از عالم میپرسد وی میگوید اشکالی ندارد. مطرب نیز با زرنگی برخاسته و شروع به رقصیدن میکند و میگوید پس این کار هم که ترکیب همان حرکات است نباید اشکالی داشته باشد. وی در پاسخ این جمله را به کار میبرد.
ضمن اینکه امروزه مردم بیشتر از بخش دوم این اصطلاح یعنی جمله "مردهشوی ترکیبش را ببرد" یا "مردهشور ترکیبش را ببرد" در مورد یکدیگر استفاده میکنند و منظورشان توهین به ظاهر و قیافه شخص میباشد.
#داستانهای_آموزنده
•✾📚 @Dastan 📚✾•
📚#پندانه
اجتماع قلوب مسیر سعادت
روزی معلم از دانشآموزانش پرسيد:
آيا میدانيد چرا وقتی انسانها با هم دعوا میکنند سر يک ديگر داد میزنند؟
يکی گفت: شايد به اين خاطر که میخواهند سخن خود را به هم بقبولانند.
يکی ديگر گفت: شايد میخواهند بگويند زور من بيشتر است. و هر کدام چيزی گفتند ... ولی هيچکدام جواب معلم نبود.
معلم سخنش را ادامه داد و گفت:
وقتی آدمها با هم دعوا میکنند، قلبهايشان از هم دور میشود. و ديگر صدای همديگر را نمیشنوند.
به همين خاطر بر سر هم داد میزنند. در واقع جسمهای آنها به هم نزديک است ولی قلبها دور!
ولی وقتی قلبها به هم نزديک باشد ديگر احتياجی به داد زدن نيست.
احتياجی به نزديک بودن هم نيست حتی گاهی احتياج به حرف زدن هم نيست اگر دو نفر که همديگر را دوست دارند پيش هم باشند فقط با چشمهايشان هم ديگر را میبينند و با قلبهايشان با هم حرف میزنند.
ديگر زبان به کار نمیآيد. و اين زيباترين نوع حرف زدن است!
امام مهدی علیه السلام: اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد، در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، قلبهایشان با یکدیگر جمع میشد، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمیافتاد و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان میشد ...
#داستانهای_آموزنده
•✾📚 @Dastan 📚✾•
📚 #منبر_بزرگان
توبه نمیکنیم چون خود را بد نمیدانیم!
✍ آیتالله بهجت(ره): حوادثی که اتفاق میافتد، نتیجه کارهای ماست که بر سر ما میآید: « وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ؛ هر مصیبتی به شما میرسد، بهواسطه اعمال شماست».(شوری: 30)
آیا نباید به فکر باشیم و از گناهان گذشته که باعث این همه بلاها و مصیبتها شده است، توبه کنیم؟ ولی ما توبه نمیکنیم، چون کارهای خود را بد نمیدانیم، و به خود و کارهای خود خوش بین هستیم! آیا در این حوادث و گرفتاریها که از هزار سال پیش به ما خبر دادهاند، نباید شرح صدر پیدا کنیم و همانطور که دستور دادهاند باشیم؟! که فرمودهاند: «تَمسکوا بِالأَمْرِ الأولِ؛ به دستور اول تمسک بجویید [و عمل کنید]»
یعنی اینکه به یقینیات اعتقاد داشته باشیم و به واضحات و ضروریات دینی عمل کنیم، و در موارد شک و تردید احتیاط نماییم. و نیز در مثل این زمانه که اهل ایمان به بلاهای فراوان مبتلا هستند، چنانکه دستور دادهاند، دعای فرج را زیاد بخوانیم.
📚 در محضر بهجت، ج2، ص13
#داستانهای_آموزنده
•✾📚 @Dastan 📚✾•
#همسرانه
❌ یادتون باشه
👈برای دوام زندگی تون همیشه به همسرتون "حال و احساس خوب " بدید !
🔵حال و احساس خوب یعنی چی؟
یعنی احساس کنه که مهمه، ارزشمنده و بهش نیاز دارید
🔹یعنی در کنار شما آرامش داشته باشه و همش نگران نباشه که نکنه الان بهش یه گیری میدید .
🔹 حس استقلال خودش رو حفظ کنه و یه موجود وابسته و چسبنده نباشه
🔹 احساس امنیت داشته باشه. بدونه که در هر شرایطی چه خوشی و چه ناراحتی یک تکیه گاه داره.
#داستانهای_آموزنده
•✾📚 @Dastan 📚✾•
⛔️ غلط ترین کارها
حمله به #شورای_نگهبان از غلط ترین کارهاست.
#انتخابات را #انتصابات خواندن دروغ و موجب دلسردی مردم است.
(رهبر انقلاب - بهمن98)
#ستاد_ملت_امام_حسین
#به_نیابت_حاج_قاسم
چرا #خداوند_ظالمین_را_نابود_نمیکند؟
2⃣ قسمت دوم 2⃣
#رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:
« إنّ اللّه لیملی للظّالم فإذا أخذه لم یفلته ثمّ قرأ: "وَ کذلِک أَخْذُ رَبِّک إِذا أَخَذَ الْقُری وَ هِی ظالِمَةٌ إِنَّ أَخْذَهُ أَلِیمٌ شَدِیدٌ" ـ
خداوند متعال به شخص ستمگر مهلت می دهد، امّا اگر او را گرفتار سازد، رهایش نمی کند آن گاه این آیه را تلاوت نمود: "#چنیناستبازخواستپروردگارتکهاهالیشهرهاییراکهستمگرندفرومیگیردبیگمانبازخواستاوسهمگینوسنگیناست"» (بحارالانوار/ج 67/ص336 ـ هود/102)
پس مهلت دادن به ستمگر به معنای نادیده گرفتن ستم او نیست چه بسا ستمگر چنین تصور کند که خدا او را به خودش واگذاشته است.
مثلاً خداوند به فرعون چهل سال مهلت داد بعد از این مدت او را به عذاب دنیا و آخرت گرفتار کرد.
همچنین قوم نوح و لوط و غیره که به علت ستم های فراوان خداوند آن ها را به سزای اعمالشان رساند.
در حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم چنین نقل شده:
« اذا رایت اللَّه یعطی العبد من الدنیا علی معاصیه ما یحب فانما هو استدراج ثم تلا رسول اللَّه ص "فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَیهِمْ أَبْوابَ کلِّ شَی ءٍ حَتَّی إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُون"ـ
هنگامی که ببینی خداوند در برابر گناهان نعمت می بخشد بدان که مقدمه مجازات است سپس آیه فوق را تلاوت فرمود: "هنگامی که (اندرزها سودی نبخشید، و) آن چه را به آن ها یادآوری شده بود فراموش کردند، درهای همه چیز (از نعمت ها) را به روی آن ها گشودیم تا (کاملاً) خوشحال شدند (و دل به آن بستند) ناگهان آن ها را گرفتیم (و سخت مجازات کردیم) در این هنگام، همگی مأیوس شدند (و درهای امید به روی آن ها بسته شد)"» (تفسیرنمونه/ج5/ص238 ـ انعام/44)
بنابراین #ظالم کیفر ستم خودش را می بیند یا در دنیا بازتاب اعمالش را توسط ظالم دیگر و یا سایر عوامل می بیند و یا در آخرت به کیفر اعمالش می رسد
اما مردم هم #وظیفه ای دارند که باید انجام دهند. یعنی در ابتدا باید #امربهمعروفونهیازمنکر کنند بعد اگر گوش ندادند آن موقع است که خداوند آن ها را به سزای اعمالشان می رساند، همان طور که خداوند فرموده:
« حَتی إِذَا اسْتَیسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّواْ أَنهَُّمْ قَدْ کذِبُواْ جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّی مَن نَّشَاءُ وَ لَا یرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِین ـ
(پیامبران به دعوت خود، و دشمنان آنها به مخالفت خود هم چنان ادامه دادند) تا آن گاه که رسولان مأیوس شدند، و (مردم) گمان کردند که به آنان #دروغ گفته شده است در این هنگام، یاری ما به سراغ آن ها آمد، آنان را که خواستیم #نجات یافتند و #مجازات و عذاب ما از قوم گنهکار بازگردانده نمی شود.»
(یوسف/110)
#داستانهای_آموزنده
•✾📚 @Dastan 📚✾•
📚چه کشکی ٬ چه پشمی
چوپانی، گله را به صحرا برد و به درختِ گردوی تنومندی رسید. از آن بالا رفت و به چیدنِ گردو مشغول شد که ناگهان گردبادِ سختی درگرفت. خواست فرود آید، ترسید. باد، شاخه ای را که چوپان روی آن بود به این طرف و آن طرف می برد.
دید نزدیک است که بیفتد و دست و پایش بشکند. در حال مستاصل شد. از دور، بقعه ی امامزاده ای را دید و گفت: " ای امام زاده! گلّه ام نذر تو، از درخت، سالم پایین بیایم."
قدری باد ساکت شد و چوپان به شاخه ی قوی تری دست زد و جای پایی پیدا کرده و خود را محکم گرفت. گفت: " ای امام زاده! خدا راضی نمی شود که زن و بچه ی منِ بیچاره، از تنگدستی و خواری بمیرند و تو، همه ی گلّه را صاحب شوی. نصفِ گلّه را به تو می دهم و نصف هم برای خودم.."
قدری پایین تر آمد. وقتی که نزدیکِ تنه ی درخت رسید، گفت: "ای امام زاده نصف گله را چطور نگهداری می کنی؟ آنها را خودم نگهداری می کنم در عوض، کشک و پشمِ نصفِ گله را به تو می دهم."
وقتی کمی پایین تر آمد گفت: " بالاخره چوپان هم که بی مزد نمی شود، کشکش مالِ تو، پشمش مالِ من به عنوان دستمزد. "
وقتی باقیِ تنه را سُرخورد و پایش به زمین رسید، نگاهی به گنبدِ امامزاده انداخت و گفت: "چه کشکی چه پشمی، حالا ما یک غلطی کردیم. غلطِ زیادی که جریمه ندارد. "
#داستانهای_آموزنده
•✾📚 @Dastan 📚✾•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بخشش شیطان در قیامت
🎙 استاد مسعود عالی
#داستانهای_آموزنده
•✾📚 @Dastan 📚✾•
🔴 ویژگیهای اخلاقی منتظران (1)
🔵 اثر حق الناس در عدم پیشرفت معنوی
آیت الله نجابت نقل می کند :
وقتی که بنده مشرف شدم خدمت آسید علی آقای قاضی، فرمودند :
هر حقی که هر کس بر گردن تو دارد باید ادا کنی.
خدمت ایشان عرض کردم : « مدتی قبل در بین شاگردهایم که نزد بنده درس طلبگی می خواندند ، یکی خوب درس نمی خواند . بنده ایشان را تنبیه کردم . اذن از ولیّ او هم داشتم در تربیت . در ضمن این جا هم نیست که از او طلب رضایت کنم . » می فرمودند : « هیچ راهی نداری ، باید پیدایش کنی . » گفتم : « آدرس ندارم . » گفتند : « باید پیدا کنی . »
آقای قاضی فرمودند :
« هر حقی که برگردنت باشد تا ادا نکنی باب روحانیت ، باب قرب ، باب معرفت باز شدنی نیست . یعنی این ها همه مال حضرت احدیت است . و حضرت احدیت رضایت خود را در راضی شدن مردم قرار داده است.
#ویژگیهای_اخلاقی_منتظران
#داستانهای_آموزنده
•✾📚 @Dastan 📚✾•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚یا صاحب الزمان رمز ظهور تو ترک گناه و یکدلی و دعای ماست..
💚 سلام مولای من
💚سلام معشوق عالمیان
💚سلام انتظار منتظران
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_و_فرجنا_به
#داستانهای_آموزنده
•✾📚 @Dastan 📚✾•
🔴به خـــدا آنـــــها مــــردم قم میباشند:
«فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولاً»
«هنگامىكه نخستين وعده فرا رسد، گروهى از بندگان پيكارجوىِ خود را بر ضدّ شما بر مىانگيزيم تا شما را سخت درهم كوبند حتّى براى بهدست آوردن مجرمان، درون خانهها را جستجو كنند و اين وعدهایست قطعى»(اسراء/5)
🌕«وَ رَوَی بَعْضُ أَصْحَابِنَا قَال کُنْتُ عِنْدَ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (جَالِساً إِذْ قَرَأَ هَذِهِ الْآیَهًَْ فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولًا فَقُلْنَا جُعِلْنَا فِدَاکَ مَنْ هَؤُلَاءِ فَقَالَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ هُمْ وَ اللَّهِ أَهْلُ قُمَّ.»
«یکی از شیعیان نقل میکند: نزد امام صادق (علیه السلام) نشسته بودم که این آیه را خواند: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ اولاهُما بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أَوْلَی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولًا.» گفتم: «فدایت شوم! آنها چه کسانی هستند»؟ سه بار فرمود: «به خدا آنها مردم قم باشند».
📗تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج8، ص90
📗بحارالأنوار، ج57، ص216
«عَنْ حُمْرَانَ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (قَالَ کَانَ یَقْرَأُ بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ ثُمَّ قَالَ وَ هُوَ الْقَائِمُ (وَ أَصْحَابُهُ أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ.»
🌕«حمران گوید: امام باقر (ع) آیه: «بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَّنَا أَوْلَی بَأْسٍ شَدِیدٍ» را میخواند سپس فرمود: «منظور قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف و یاران اوست: مردانی جنگجو و نیرومند».
📗تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج8، ص90
📗بحارالأنوار، ج51، ص57
📗العیاشی، ج2، ص281
📗البرهان
📗نورالثقلین
#داستانهای_آموزنده
•✾📚 @Dastan 📚✾•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌اگر شما بودید چه تصمیمی می گرفتید؟
📣 تصمیم درست و عاقلانه گرفتن توقع همه ماست
📚حکایت بسیار شنیدنی
استاد حجت الاسلام تهرانی میگفت دوران نوجوانی در محضر سیدعبدالکریم کشمیری بودیم
این داستان از زبان خود ایشون شنیدیم آیت الله کشمیری میفرمود:
در هند یه مرتاضی بود، این توانایی رو داشت که اگر اسم شخص و مادرش رو بهش میگفتیم، بهت میگفت که طرف زندهس یا مرده و کجا دفنه، ازش چندنفر رو پرسیدیم کاملا درست جواب داد.
مثلا آیت الله بروجردی رو پرسیدیم، گفت: کُم کُم. منظورش قم بود. یعنی قم هستش پرسیدیم زندهس یا مرده، گفت مرده.
آیت الله کشمیری اهل کشمیر بود و زبان هندی رو بلد بود.
این مرتاض این توانایی رو داشت که بفهمه منظور ما چه کسی هست. چون مثلا اسمها خیلی مشترک هستش، شاید تو کل دنیا چندهزار آدم وجود داشته باشه که اسمش محمد باشه و اسم مادرش هم مثلاً فاطمه.
ولی این شخص می فهمید معنا و منظور چه کسی هست. این قدرت رو داشت که شرق و غرب عالم رو ببینه و میگفت شخص کجاست و آیا روی خاک هست یا زیر خاک!
آیت الله کشمیری گفت دیدیم وقت خوبیه ازش درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بپرسیم ببینیم حضرت کجاست و مرتاض چی میگه.
گفتیم مهدی فرزند فاطمه. مرتاض یکم صبر کرد و گفت چنین کسی رو متوجه نشدم. اونی که منظور شماس این اسمش نیست.
ماهم دیدیم اشتباه گفتیم، اسم امام زمان محمد هستش، مهدی لقب حضرته، مادر حضرت مهدی هم باید نرجس بگیم نه حضرت زهراء (سلام الله علیها)، به مرتاض گفتیم:
محمد فرزند نرجس، دیدیم مرتاض بعد از چند لحظه مکث، رنگ و روش عوض شد و یِکَم جا خورد و کمی عقب رفت چند بار گفت این کیه؟ این کیه؟ گفتیم چطور مگه؟
اینجای تعریف کردن داستان که رسید آیت الله کشمیری شروع کرد به گریه کردن😔
به مرتاض گفتیم :
این امام زمان ماست. گفت :هر جای عالم که رفتم این شخص حضور داشت، همه جا بود. جایی نبود که این شخص نباشه!!!.
*اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
#داستانهای_آموزنده
•✾📚 @Dastan 📚✾•
✨﷽✨
#تلنگر
✍حاج ميرزا حسين نورى صاحب «مستدرك الوسائل» از دارالسلام نورى حكايت مى كند: از عالم زاهد سيد هاشم حائرى كه مبلغ يك صد دينار كه معادل ده قران عجمى بود از يك نفر يهودى به عنوان قرض گرفتم كه پس از بيست روز به او برگرداندم، نصف آن را پرداختم و براى پرداخت بقيه آن او را نديدم جستجو كردم، گفتند: به بغداد رفته.
شبى قيامت را در خواب ديدم، مرا در موقف حساب حاضر كردند، خداوند مهربان به فضلش مرا اذن رفتن به بهشت داد. چون قصد عبور از صراط كردم، زفير و شهيق جهنم مرا بر صراط نگاه داشت و راه عبورم را بست، ناگاه طلبكار يهودى چون شعله اى از جهنم خارج شد و راه بر من گرفت و گفت: بقيه طلب مرا بده و برو. من تضرع كردم و به او گفتم: من در جستجويت بودم تا بقيه طلبت را بپردازم ولى تو را نيافتم. گفت: راست گفتى ولى تا طلب مرا ندهى از صراط حق عبور ندارى. گريه كردم و گفتم:
من كه در اينجا چيزى ندارم كه به تو بدهم. يهودى گفت: پس بجاى طلبم بگذار انگشت خود را بر يك عضو تو بگذارم. به اين برنامه راضى شدم تا از شرش خلاص شوم، چون انگشت بر سينه ام گذاشت از شدت سوزش آن از خواب پريدم!
📚برگرفته از کتاب عرفان اسلامى،
ج 13 اثر استاد حسین انصاریان
#داستانهای_آموزنده
•✾📚 @Dastan 📚✾•
#پندانـــــــهـــ
از غصهها دست بکش❗️
کمی لبخند به لبهایت بزن😊
پاهـایت را بـردار و راه بیفت🏃♂
زندگی پر از زیباییهای بیانتهاست 👌
لذت ببر ...😍
این لحظهها حق توست
تو را که برای گریستن نیافریدهاند
🍃نگران آدمهایی نباش که مدام
شاخ و برگت را میریزند.
آنها غافل هستند که تو ریشه داری
و در بدترین شرایط هم جوانه میزنی
🚶♂پاهایت را بردار و به کفشهایت
ایمان داشته باش
آنها تو را از پیچ و خمها
عبور میدهند🌸🍃
#داستانهای_آموزنده
•✾📚 @Dastan 📚✾•
💑 #همسرانه
استفاده از قیدهای مطلق در رابطه ممنوع!
گفتن عباراتی مثل:
تو همیشه یا تو هیچوقت این كار را برای من انجام ندادی و. . . در رابطه ممنوع است.
به جای این جملهها بگویید:
یك روزهایی بوده كه چنین كاری را برای من انجام ندادی
این جمله قابل پذیرش تر است.
به یاد داشته باشید خشم حتی در اوج هم باید نگهبان داشته باشد. قرار نیست داد نزنید اما صداقت را فراموش نكنید.
بعضی وقتها كافی است یك لیوان آب برای طرف مقابل بریزید تا دعوا خاتمه پیدا كند. احترامها در هر شرایطی حتی در اوج دعوا هم باید حفظ شود.
#داستانهای_آموزنده
•✾📚 @Dastan 📚✾•
بچـهها رو با شوخی بیـدار میکرد
تا نمـازشب بخونن
مثلا یکـی رو بیـدار میکرد و میگفت:
« بابا پاشو من میخوام نمازشب بخونم، هیچکس نیست نگامکنه! »
یا میگفت: پاشو جونمن ، اسم سه چهـار تا مؤمن رو بگو ، تو قنوت نماز شبم کم آوردم! »
#شهیدمسعوداحمدیان
#یاد_شهدا_صلوات
#داستانهای_آموزنده
•✾📚 @Dastan 📚✾•