💠 مرحوم آیت الله العظمی آقای مرعشی نجفی میفرمودند: در زمان سابق که قم این قدر بزرگ نبود و وسیله نقلیه نداشت، یک شب مرا به مجلس عقدی دعوت کردند، پس از انجام مراسم عقد که در محله جوب شور بود، تنها به سوی منزل می آمدم در حالی که کوچه ها پر از برف و خلوت بود، ناگاه سر کوچه مردی که مست بود راه را بر من بست و گفت: سید باید یک روضه در این مکان برایم بخوانی! گفتم: روضه را باید روی صندلی خواند اینجا که صندلی نیست یک مرتبه خم شد و گفت: این هم صندلی، بنشین روضه را بخوان و بهانه نیاور!
من ناچار روی پشت او نشسته روضه ای خواندم، سپس گفت: من باید تو را به منزل برسانم، همراه من تا درب منزل آمد آن وقت مرا شناخت پس از آن رفته بود بین خود و خدا توبه کرده و از آن کارهای نامشروع دست کشیده و یک عمر مؤمن و متعبد و متقی شد دائماً در صف اول نماز جماعت حاضر می شد و این از برکت سفینه نجات حضرت سیدالشهدا و وجود محبت اهل بیت (ع) در دل است.
📚با اقتباس و ویراست از کتاب حیات عارفانه فرزانگان
~~~~
📔وقتی که از خانه خارج میشوم، خدا را به حق 124 هزار پیامبرش قسم میدهم که با ایمان به خانه برگردم. چرا که در روایت آمده است که چه بسا مرد با ایمان از خانه خارج میشود ولی بی ایمان برمیگردد. [مرحوم آیتالله سید شهابالدین مرعشی نجفی]
@Dastanhayeebratamooz
══🇮🇷🌹🇮🇷═════ 💫💫💫💫
۱۰۹۱
روایتی کوتاه از بزرگی دولتمردانی که خدمت را با شهادت کامل کردند.
"#هفته_دولت_گرامی_باد"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیایید صداقتمان را به امام حسین(ع) ثابت کنیم!
➕ چند توصیه به زائران اربعین برای ارتقاء محتوا و معنویت سفر
داستان های عبرت آموز
حرم باب الحوائج حضرت موسی بن جعفر علیه السلام دعا گوی شما بزرگواران هستم
داستان های عبرت آموز
ولی دلم میان پیاده روی زائرا،
میان حرم
کربلا،
نجف ،
میان موکب ها،
چای عراقی،
جا ماند.
دلم بدجور تنگ شده
واسه ،لبیک یا حسین گویان زائرها در بین الحرمین
واسه،حیدر،حیدرگویان در ایوان نجف
دلم را در تل زینبیه جا گذاشتم
دلم ستون به ستون جا ماند.
دلم تنگ شده برایخاککربلا...
#دلتنگ_حرمم
💠 حاج فرهاد میرزا، پسر عباس میرزا -ولیعهد فتحعلی شاه و عموی ناصرالدین شاه- از دانشمندان نامی اسلام است در سال 1300 هجری صحن و رواق و گنبد و تزئینات حرم و صحن مقدس حضرت موسی بن جعفر(علیهما السلام) را به هزینه خود تعمیر نمود.
بعضی به او اشکال کردند که شما از جملهی علمائید و مؤلف کتب قمقام و جام جم و غیره میباشید؛ چرا یکصد هزار تومان (معادل یکصد هزار مثقال طلا) از اموال خود را در راه ساخت حرم، مصرف نمودید؟
پاسخ گفت: ثروتمندان، دارایی خود را در بانکها ذخیره میکنند و من دارایی خود را در بانک حضرت موسی بن جعفر و حضرت جواد(علیهما السلام) و در بانک حضرت سید الشهدا(ع) و در کتاب قمقام، پس انداز کردهام. فرهاد میرزا در سال 1305 در تهران مریض شد و چون در وقت احتضارِ وی، اکثر بزرگان در اطراف او جمع شدند، فرمان سکوت داد و گفت: از جمله وصایای من این است که: پس از مرگم، مرا غسل و کفن کنید و به هر تشریفاتی که مایلید در تهران و شهرهای دیگر تشییع نمایید و مرا در کاظمین، در حجرهی شخصیای که در صحن حضرت موسی بن جعفر(ع) برای خود ساختهام دفن نمایید و به فرزندان خود گفت: میدانم که اگر مردم مطلع شوند، در بغداد برای من تشییع بینظیری بر پا خواهد شد، در این صورت من از حضرت موسی بن جعفر(ع) خجالت میکشم و دوست دارم تشییع من مثل تشییع موسی بن جعفر(ع) غریبانه باشد!
لذا هنگامی که به نزدیک بغداد رسیدید، جنازهی مرا بر روی تخته پارهای بگذارید و آن را چهار نفر حمال بدون هیچ تشریفاتی بردارند و به صورت یک نفر غریب دفنم کنید. فرزندان به دستور او عمل کردند، اما همینکه به بغداد رسیدند، دیدند که به یکباره از سمت کاظمین جمعیت زیادی با عَماری و پرچمها به استقبال جنازه آمدند.
فرزندانِ آن مرحوم سفارش آن بزرگوار را به مردم گفتند، اما متولی باشی(متولی حرم) گفت: این دستور حضرت موسی بن جعفر(ع) است. آن حضرت در خواب به من امر کردند که با جمعیت و تشریفات بروید و جنازه حاج فرهاد را بگیرید و با عزت تمام تشییع کنید.
📚مردان علم در میدان عمل، ج2،سید نعمت الله حسینی [با اندکی تلخیص]
📚ستارگان درخشان، ج 9 ص 11
📚منتخب التواریخ و زندگانی چهارده معصوم عماد زاده، ص 366؛ رجال اسلام، ص 299
احسن الودیعه و فارسنامه، علی فلسفی، ج 2، ص
~~~~
@Dastanhayeebratamooz
══🇮🇷🌹🇮🇷═════ 💫💫💫💫
۱۰۹۲
امام صادق عليه السّلام فرمودند:
هر گاه یکی از برادران دینی شما از دیدار ما یا زیارت قبر ما بازگشت، پس به استقبال او بروید و به او سلام و تبریک و تهنیت بگویید، به خاطر موهبتی که خداوند به او بخشیده است، همانا در این صورت، شما هم پاداشی مثل او خواهید داشت.
إِذَا اِنْصَرَفَ اَلرَّجُلُ مِنْ إِخْوَانِكُمْ مِنْ زِيَارَتِنَا أَوْ زِيَارَةِ قُبُورِنَا فَاسْتَقْبِلُوهُ وَ سَلِّمُوا عَلَيْهِ وَ هَنِّئُوهُ بِمَا وَهَبَ اَللَّهُ لَهُ فَإِنَّ لَكُمْ مِثْلَ ثَوَابِهِ.
بحار الانوار، ج ٩٩، ص ٣٠٢
🏴 اعمال روز اربعین
❶ قرائت زیارت امام حسین علیه السلام و زیارت اربعین (که از امام عسکری علیهالسلام روایت شده که فرمود: یکی از پنج علامت مؤمن زیارت اربعین است)
❷ غسل اربعین و توبه
❸ بعد از نماز صبح ۱۰۰ مرتبه (لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم)
❹ ۷۰ مرتبه تسبیحات اربعه
❺ بعد از نماز ظهر سوره والعصر و سپس ۷۰ مرتبه استغفار
❻ غروب اربعین ۴۰ مرتبه لا اله الا الله
❼ بعد از نماز عشاء سوره یاسین هدیه به سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
📚 منبع: وسائل الشیعه ج۱۰ ص۳۷۳
💠رسول خدا صلی الله علیه و آله با عده ای از بیابان عبور میکردند. در اثنای راه به شترچرانی رسیدند. حضرت کسی را فرستادند تا مقداری شیر از او بگیرد.
شترچران گفت: شیری که در پستان شتران است برای صبحانه قبیله است و آنچه در ظرف دوشیدهام برای شام آنهاست.
با این بهانه به حضرت شیر نداد.
پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله او را دعا کردند و فرمودند:
" خدایا! مال و فرزندان او را زیاد کن! "
سپس از آن محل گذشتند و به گوسفند چرانی رسیدند.
پیامبر کسی را فرستادند تا از او شیر بخواهد. چوپان گوسفندها را دوشید و با آن شیری که در آن ظرف حاضر داشت همه را در ظرف فرستاده پیامبر صلی الله علیه و آله ریخت و یک گوسفند نیز برای حضرت فرستاد و عرض کرد:
- فعلا همین مقدار آماده است، اگر اجازه دهید بیش از این تهیه و تقدیم کنم؟
رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره او نیز دعا کردند، و فرمودند:
"خدایا! به اندازه نیاز او روزی عنایت فرما!"
یکی از اصحاب عرض کرد:
- یا رسول الله! آن کس که به شما شیر نداد درباره او دعایی نمودید که همه ما آن دعا را دوست داریم و درباره کسی که به شما شیر داد دعایی فرمودید که هیچ یک از ما آن دعا را دوست نداریم!
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
"مال کمی که نیاز زندگی را برطرف میسازد، بهتر از ثروت بسیاری است که آدمی را غافل نماید."
سپس آن حضرت این دعا را نیز کردند:
- "خدایا به محمد و اولاد او به اندازه کافی روزی لطف فرما!"
📚 بحار: ج ۷۲، ص ۱۱
~~~~~~~~
@Dastanhayeebratamooz
══🇮🇷🌹🇮🇷═════ 💫💫💫💫
مرحوم کافی نقل می کرد که:
شبی خواب بودم که نیمه های شب صدای در خانه ام بلند شد از پنجره طبقه دوم از مردی که آمده بود به در خانه ام پرسیدم که چه می خواهد؛ گفت که فردا چکی دارد و آبرویش در خطر است.می خواست کمکش کنم
لباس مناسب پوشیدم و به سمت در خانه رفتم در حین پایین آمدن از پله ها فقط در ذهن خودم گفتم: با خودت چکار کردی حاج احمد نه آسایش داری و نه خواب و خوراک؛ همین
رفتم با روی خوش با آن مرد حرف زدم و کارش را هم راه انداختم و آمدم خوابیدم. همان شب حضرت حجه بن الحسن عجل الله تعالی فرجه را خواب دیدم
فرمود: شیخ احمد حالا دیگر غر میزنی؛ اگر ناراحتی حواله کنیم مردم بروند سراغ شخص دیگری؟
آنجا بود که فهمیدم که راه انداختن کار مردم و کار خیر، لطف و محبت و عنایتی است که خداوند و حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه به من دارند
وقتی در دعاهایت از خدا توفیق کار خیر خواسته باشی، وقتی از حجت زمان طلب کرده باشی که حوائجش بدست تو برآورده و برطرف گردد و این را خالصانه و از روی صفای باطن خواسته باشی خدا هم توفیق عمل می دهد، هرجا که باشی گره ای باز میکنی
ولو به جواب دادن سوال رهگذری.
💠آیه ۳۳ سوره مبارکه اسراء :
«وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتي حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً
و نفسى را كه خداوند حرام كرده است جز به حق مكشيد حق و هركس كه به ستم كشته شود، براى وليش سلطه (و حق قصاص) قرار داديم ولى در انتقام از حد نگذرد، كه او پيروزمند است.»
🔹در روایتی از امام صادق (ع) از تفسير آيه شريفه «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً.» پرسيدند
حضرت فرمودند: مقصود از «ولى» قائم آل محمّد (ص) است كه خروج می نماید پس به خونخواهى حضرت سيّد الشهداء (ع) شروع به كشتن مى نمايد به طورى كه اگر اهل زمين را بكشد اسراف نكرده است. (كامل الزيارات، ص63 - البرهان في تفسير القرآن، ج3، ص528)
🔹در روایتی دیگر امام صادق(ع) فرمودند:
به خدا قسم حضرت قائم (عج) نسلهای قاتلان حضرت سيّد الشّهداء(ع) را به واسطه عمل آباء و اجدادشان خواهد كشت. (ترجمه كامل الزيارات، ص194- 193)
🔹از امام باقر (ع) درباره این آیه سؤال شد فرمودند: درباره شهادت حضرت امام حسین (ع) نازل شده است (البرهان في تفسير القرآن، ج3، ص529)
🔹معلی بن خنیس از حضرت امام صادق (ع) نقل کرد که فرمودند:
قتل نفسى كه خداوند آن را حرام نموده قتل حسين بن على (ع) است که در برابر خانواده ایشان صورت گرفت. (تفسير العياشي، جلد 2، صفحه 290 و... )
🔹امام صادق (ع) فرمود:
همانا معاصى كبيره هفت است و حكم آن براى ما خانواده پيغمبر (ص) و در ما نازل گشته است و مردم همه آنها را نسبت به ما حلال شمردند، اوّل آنها شرك به خداوند بزرگ است و كشتن كسى كه خداوند قتل او را حرام كرده است و خوردن مال يتيم و عاق والدين، نسبت بد و فحش به پاكدامنان و فرار از ميدان جنگ و انكار حقوق اهل بيت امّا شرك به خداوند بزرگ،
پس خداوند درباره ما نازل فرمود آنچه را كه نازل كرده است و رسول خدا در باره ما سفارش كرد آنچه سفارش فرمود و اين قوم در باره ما خدا و رسول او را درباره سفارشى كه نسبت به ما كردند عملا تكذيب نمودند. و امّا قتل نفسى كه خداوند آن را حرام كرده است درباره حسين بن على (عليه السّلام) و يارانش اجرا كردند... (من لا يحضره الفقيه، جلد 3، صفحه 562 – 561 )
🔹از امام محمد باقر (ع) درباره این آیه روایت شده که فرمودند:
منظور از مظلوم اینجا حضرت امام حسین (ع) است. پس اسرافی در قتل نمی شود زیرا که او یاری شده است. همانا خدا مهدی ما را منصور نامید، چنانکه احمد و محمد (ص) را محمود و عیسی را مسیح نامید.(تفسير فرات الكوفي، ص 240)
🔹در تفسیر البرهان از امام صادق (ع) درباره این آیه روایت شده که فرمودند:
این آیه درباره حضرت امام حسین (ع) نازل شده است. اگر منتقم ایشان تمام اهل زمین را به خاطر او بکُشد اسراف نکرده است. همانا ولیِ دم و منتقم حضرت قائم ما اهل بیت است.
🔹 امام باقر (ع) درباره این آیه فرمودند: منظور از مظلومِ کشته شده، حضرت امام حسین (ع) است. ما اولیای دم و خونخواه او هستیم. وقتی قائم ما قیام کند، خونش را طلب می کند. پس اینقدر می کُشد که برخی گویند او در خونخواهی اسراف می کند. و فرمودند: مقتول حسین است و طالب خونش قائم اهل بیت و اسراف در قتل یعنی بکُشد غیر قاتلان او را (که چنین نیست) زیرا او یاری شده است. همانا دنیا به پایان نخواهد رسید تا اینکه مردی از آل محمد (ع) به داد مخلوقین برسد و زمین را پر از عدل و صفا کند همانطور که از ظلم و ستم پر شده است.
از حمران روایت شده است که به امام محمد باقر (ع) عرض کردم: ای فرزند رسول خدا، فرزندان امام حسن (ع) معتقدند قائم از میان آنها خواهد بود و آنها صاحب امر خواهند بود و فرزندان ابن حَنَفیه نیز همین عقیده را دارند. فرمود: خداوند عمویم حسن (ع) را رحمت کند وقتی حضرت امیرالمؤمنین (ع) زخمی شدند، او چهل هزار شمشیر را غلاف کرد و خلافت را به معاویه تسلیم کرد و محمد بن علی (ع) هفتاد هزار جنگجو داشت که اگر دستور نبرد می گرفتند، وارد میدان می شدند و تا سر حد مرگ می جنگیدند. این در حالی بود که حسین (ع) همراه هفتاد نفر خروج کرد و در راه خدا جان خود را از دست داد. چه کسی بیشتر از ما به گرفتن انتقام خون او سزاوارتر است؟ به خدا سوگند که ما صاحب الامر هستیم و قائم از میان ما است و سَفاح و منصور از میان ماست و خداوند فرموده است: «وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا» ما اولیا و ولیِ دم حسین بن علی (ع) هستیم و بر دین او هستیم. (تفسير العياشي، جلد 2، صفحه 291 -)
~~~~~~~~
@Dastanhayeebratamooz
══🇮🇷🌹🇮🇷═════ 💫💫💫💫