eitaa logo
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
897 دنبال‌کننده
385 عکس
125 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه الله محمد جواد فاضل لنکرانی؛ دیدار با مراجع عظام تقلید و حضور آيت الله مكارم شيرازي در روضه دفتر آيت الله لنكراني ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
✳️ جدایی دین از سیاست یعنی ... ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
به مناسبت ارتحال عالم مجاهد حضرت آیت الله یزدی یار دیرین حضرت امام(ره) و رهبری معظم انقلاب و ریاست محترم جامعه مدرسین، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، عصر روز پنجشنبه 20 آذر با حضور در بیت مرحوم آیت الله یزدی، رحلت آن عالم انقلابی را از نزدیک به فرزندان ایشان تسلیت گفتند. ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
◀️ برنامه 🔷 گفتگو با آیت الله محمد جواد @fotooh1 ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
10.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ برنامه 🔷 گفتگو با آیت الله محمد جواد 🔺احوالات آیت الله العظمی فاضل لنکرانی رحمة الله علیه 🔺نگاهی کوتاه به وضعیت از گذشته تا به حال 🔺 فقه و جامعه فعلی 🔺 بررسی طلاب 🔺 @fotooh1 ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه 🔷سخنان آیت الله العظمی (رحمةالله‌علیه) در توصیف راحل(رحمةالله‌علیه) 🔺امام بزرگوار دارای ابعاد مختلف و شخصیت های متعددی بود که در تمامی آنها به مرحله نبوغ و مرحله کمال رسیده بود . 1️⃣ قسمت اول @fotooh1 ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🌀 بیانات آیت الله محمد جواد به مناسبت (بخش دوم) 🔹 مطلب ديگر اين كه پژوهش‌هايي كه صورت مي‌گيرد بايد از چند شاخصه برخوردار باشد؛ يكي اين كه به صورت کارهای تکراری و موازي نباشد؛ اين كه صد مطلبي که در کتاب‌هاي مختلف آمده است را یک‌جا جمع کنیم، پژوهش نيست! بین پژوهش و جمع‌آوری خیلی فرق است. پژوهش همان‌طور که رهبری معظم انقلاب هم مکرر فرمودند و از مطالبات ايشان از حوزه‌های علمیه است، اين كه حوزه و پژوهشگران آن به دنبال «تولید علم» باشند؛ یعنی آیات، روایات و مبانی فقهي با دقت عمیق‌تر بررسی شود و از دل آن حرف جدیدی بیرون بیاید كه بنيان و پشتوانه علمي داشته باشد. به عبارت ديگر از «ضروريات پژوهش، اهتمام به پژوهش‌های راهبردی و کاردبردی در کنار پژوهش‌های بنیادین» است. من عرض می‌کنم امروز بهترین زمان برای پژوهش است، شرایط آماده است، موضوعات فراوان است، در مباحث اعتقادی، مباحث اخلاقی و فقهی موضوعات فراوان داریم كه بايد نسبت به آن‌ها كار علمي صورت گيرد؛ امروز اگر طلبه‌اي فقط به خواندن كتاب و به دنبال آن دادن امتحان و گرفتن نمره اکتفا کند، اشتباه کرده است و اين، براي او خسارت بزرگی محسوب مي‌شود. وقتي عمر آدم تمام می‌شود از خود سؤال كند كه در مسیر حرکت علم چقدر سهم دارد؟ و بعد پاسخ دهد: هیچ! انسان باید در سرعت بخشیدن به علم و رشد آن و در يك سخن در فتح قواعد جدید سهم داشته باشد و مشكلات يك بحث علمي را بتواند حل كند. 🔹 متأسفانه امروزه یکی از تهمت‌هایی که به حوزه‌های علمیه زده می‌شود، این است که می‌گویند با این درس‌ها چه گرهی از کارهای این نظام را حل می‌کنید؟ اتفاقاً حرف ما این است که شما اگر به آنچه که فقه می‌گوید درست عمل کنید، بسیاری از این مشکلات را ندارید. چه مقدار مسئولین با فقه و آنچه كه دین مطرح می‌کند آشنايي دارند؟ افراد زيادي هستند كه از آن اطلاع ندارند و از آن طرف فکر می‌کنند افراد در حوزه تکرار مکررات دارند و حرف‌های هزار سال پیش را تکرار می‌کنند! در بانکداری، فقه می‌گوید قوانين نبايد به‌گونه‌اي باشند كه مستلزم ربا باشند؛ ربا هست که امروز این تورم‌ها و بدبختی‌ها را به وجود آورده. مي‌گويند در مجمع تشخیص مصلحت نشستیم و به اين نتيجه رسيديم كه اگر جریمه دیرکرد گرفته نشود، نظام بانکداری مختل می‌شود! به حرف دین گوش نکردند. ▫️ بنابراين، در مباحث مختلف و حوزه‌هاي گوناگون فقه و به ويژه‌ فقه‌هاي تخصصي لازم است پژوهش‌هاي بديع و كارآمدي صورت پذيرد و در اين راستا، لازم است كه در حوزه‌ی مدیریت پژوهش‌ها انسجام لازم صورت پذيرد و ابعاد نظام مديرت پژوهشي به خوبي مد نظر قرار گيرد. در انتها، امیدواریم آینده روشن‌تری برای حوزه‌ها و پژوهش‌هاي حوزوي شاهد باشیم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🌀 بیانات آیت الله محمد جواد به مناسبت (بخش اول) 🔹 بسم الله الرحمن الرحيم؛ الحمد لله رب العالمين و صلی الله علی سيدنا محمد و آله الطاهرين در هفته پژوهش قرار داريم و به همين مناسبت نکاتي را عرض مي‌کنم؛ 🔻ابتدا بايد خدای تبارک و تعالی را شاکر باشيم که وضع پژوهشی امروز حوزه‌های علمیه با قبل از انقلاب و گذشته قابل مقایسه نیست و امروزه پژوهش‌هاي فراوان با تنوع موضوعات در مسائل مورد نياز نظام اسلامی و جامعه به وسيله طلاب و پژوهشگران حوزه انجام شده است. به عنوان مثال اگر قبل از انقلاب در مسائل اقتصادی دو يا سه پژوهش ـ مثلاً ـ وجود داشت، امروزه ده‌ها پژوهش وجود دارد و کتاب‌های مفصل در همین حوزه مبارک قم نگاشته شده است... 🔹درباره فقه سیاسی نيز به برکت نظام اسلامی مشاهده مي‌شود كه چه تحقيقات فاخري در حوزه علميه و مراكز فقهي انجام شده است! این مسئله‌ كه اسلام دارای حکومت است، امیرالمؤمنین خطبه شقشقیه را در اواخر عمر شريفشان بيان فرمودند، اگر واقعاً اسلام دارای حکومت نبود، چه فرقي بود که بعد از پیامبر اكرم(ص) چه کسی بر مسند نشيند؟ ‌هر كسي باشد فرقي ندارد؛ باید بگوئیم مردم را بايد به مسائل معنوی و عبادی دعوت كرد و کاری نداشته باشید چه کسی حاکم است؛ آيا این می‌شود دین؟! به نظر من، هیچ امام معصومی(ع) نيست جز اين كه درباره حکومت در دین حرف و مطلب دارد و از تمامي امامان در اين باره روایت داريم. وقتی دین دارای حکومت است، حکومت هم مبتنی بر سیاست است، فقه سیاسی و فقه حكومتي به میدان می‌آید. بحمدالله قدم‌های خوبی تا كنون برداشته شده ولي تا نتیجه فاصله داریم و حوزه امروز بايد به اين سمت حركت كند كه ابعاد فقه سیاسی را کاملاً مشخص كرده و به جامعه بشری و مسلمین ارائه دهد. ▫️نكته ديگري كه در حوزه پژوهش بايستي مد نظر قرار گيرد اين است كه فضاي علمي بايد مقداری باز باشد، یعنی اجازه دهند كه اهل فکر و نظر حرفشان را با استدلال و با پشتوانه علمی محکم بیان کنند، بعد در همين فضاي علمي مورد نقد قرار گيرد. هیچ اشکالی ندارد اگر کسی ادعا می‌کند اسلام حکومت ندارد، اجازه داشته باشد و ميدان پيدا كند كه حرفش را بزند نبايد بلا فاصله او را با تهمت و نسبت‌های ناروا از میدان خارج كرد؛ بلكه بايد استقبال كرد و اشكالات نظرش را به صورت علمي و در فضاي مناظره و گفتگو ذكر كرد. در مباحث علمی نمي‌توان جلوی فکر و علم را گرفت، امروزه اگر نگذاریم حرفي زده شود، صاحب آن حرفش را می‌نویسد و در فضاي مجازي مطرح مي‌شود و اگر در اين فضا هم مجال پيدا نكند، بالاخره نوشته او ده سال دیگر، كمتر يا بيشتر در دست عده‌ای قرار می‌گیرد. چه اشکال دارد به جای اینکه چند سال بعد مطرح شود همين امروز نظرش را در یک کرسی آزاد و به دور از هیاهو و هواپرستی مطرح کند؟. البته از اين مسئله نبايد غافل بود كه بعضی به دنبال شهرت هستند و درصدد هستند هر روز حکمی از احکام اسلام و ضرورتی از ضرورت‌ها را انکار کنند، به عنوان مثال یک روز بگویند روایات شيعه اسرائیلیات است، یک روز بگویند قرآن به روایت حفص از عاصم است كه شخصي فاسق است! مغالطاتي را در فضای مجازی بيان مي‌كنند که فقط اهلش می‌فهمند! در مورد اين افراد مسئله طور ديگري است، نبايد به آن‌ها ميدان داد و بلكه باید با آنان برخورد کرد. بنابراين، از نكات مهم در عرصه پژوهش، لزوم ایجاد فضای آزاداندیشی و اجازه طرح مباحث نو در حوزه های علمیه و در کنار آن، آمادگی لازم جهت پاسخگویی به شبهات احتمالی ناشی از آزاداندیشی است. ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
52.Osuol (99.09.26).mp3
9.24M
، و در حوزه های علمیه از دیدگاه آیت الله فاضل لنکرانی ▫️بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در ابتدا جلسه درس خارج 🔻محورهای بیانات: 1. : شروط حاکم اسلامی (شرح نهج البلاغه) 2. اهمیت و وضعیت و ظرفیت های حوزه های علمیه در این زمینه ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
💠 بقا و بر محور است ✔️آیت الله محمدجواد فاضل لنكرانی 🔹 بقا و توسعه انقلاب اسلامی بر محور وحدت حوزه و دانشگاه بوده و می تواند مبنای وحدت جامعه باشد. امروز منشاء بسیاری از تزلزل ها و شكاف ها در جامعه و وجود برخی ناهنجاری های اجتماعی همچون افسردگی و طلاق، به دلیل ارتباط نداشتن حوزه و دانشگاه است. 📌 متاسفانه فكر و اندیشه حضرت امام خمینی(ره) در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه آنگونه كه باید و شاید در جامعه مورد توجه قرار نگرفته است. حوزه و دانشگاه باید این معضل را آسیب شناسی كنند و امروز باید بدانیم كه چه كسانی متصدیان این امر مهم در كشور هستند و چرا اقدام های موثری در این جهت انجام نمی شود. همانگونه كه در تمام نظریات حضرت امام(ره) باید مجتهدانه وارد شویم، در نظریه وحدت حوزه و دانشگاه هم اینگونه است، چنانچه امام راحل با شناخت عمق اندیشه دشمنان، نظریه وحدت شیعه و سنی را به عنوان یكی از مبانی انقلاب اسلامی مطرح كردند و باعث شدند جهان اسلام از خسارت های بسیاری مصون بماند. ⛔️ دشمنان از جدایی حوزه و دانشگاه به دنبال طرح جدایی علم و دین بودند. دشمنان به دنبال القای این اندیشه بودند كه روحانیان انسان های متحجر هستند و دانشگاه ها نیز از آموزه های دینی فاصله دارند، اما امام راحل این خطر جدی را شناختند و مساله وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح كردند. برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه ابتدا باید به دنبال رفع تعارض و تقابل میان علم و دین باشیم. با وحدت حوزه و دانشگاه علم و دین كه مكمل یكدیگرند، توسعه می یابد اما این امر نیاز به تبیین و گفت و گو دارد و مسائل جدید در حوزه علم و دین باید در ساحت یكدیگر طرح شده و فروعات بسیار آنها پاسخ داده شود. ✅ به بسیاری از علوم در حوزه های مختلف علمی و اجتماعی، پاسخ می دهد. حوزه های علمیه هیچگاه ایستا و متوقف نبوده است و همواره در رشته های مختلف فقهی در حوزه های علمیه تحقیق و پژوهش شده است، اما متاسفانه رسانه ای كه بتوانیم به خوبی دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی حوزه ها را برای جهانیان تبیین كنیم، وجود ندارد. حوزویان از ارتباط و وحدت با دانشگاه استقبال كرده و می خواهند درخواست ها و دغدغه های آنها را بشنوند و بدانند. 🔸 بزرگان حوزه های علمیه عمیق ترین اشكال های علمی، فلسفی و سیاسی را حاضرند بشنوند و پاسخ بگویند و مسئولان باید برای وحدت حوزه و دانشگاه گام های بسیار جدی بردارند. ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه 🔷آیت الله محمد جواد 🔺اگر امامت نبود ما از فقه بهره ای نداشتیم . 🔺آیا مخل به استطاعت مردم هست یا نه ؟! این را فقه باید مشخص کند. 2️⃣ قسمت دوم @fotooh1 ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🌀 بیانات آیت الله محمد جواد #لنکرانی به مناسبت #هفته_پژوهش (بخش اول) 🔹 بسم الله الرحمن الرحيم؛ الحم
🌀 بیانات آیت الله محمد جواد به مناسبت (بخش دوم) 🔹 مطلب ديگر اين كه پژوهش‌هايي كه صورت مي‌گيرد بايد از چند شاخصه برخوردار باشد؛ يكي اين كه به صورت کارهای تکراری و موازي نباشد؛ اين كه صد مطلبي که در کتاب‌هاي مختلف آمده است را یک‌جا جمع کنیم، پژوهش نيست! بین پژوهش و جمع‌آوری خیلی فرق است. پژوهش همان‌طور که رهبری معظم انقلاب هم مکرر فرمودند و از مطالبات ايشان از حوزه‌های علمیه است، اين كه حوزه و پژوهشگران آن به دنبال «تولید علم» باشند؛ یعنی آیات، روایات و مبانی فقهي با دقت عمیق‌تر بررسی شود و از دل آن حرف جدیدی بیرون بیاید كه بنيان و پشتوانه علمي داشته باشد. به عبارت ديگر از «ضروريات پژوهش، اهتمام به پژوهش‌های راهبردی و کاردبردی در کنار پژوهش‌های بنیادین» است. من عرض می‌کنم امروز بهترین زمان برای پژوهش است، شرایط آماده است، موضوعات فراوان است، در مباحث اعتقادی، مباحث اخلاقی و فقهی موضوعات فراوان داریم كه بايد نسبت به آن‌ها كار علمي صورت گيرد؛ امروز اگر طلبه‌اي فقط به خواندن كتاب و به دنبال آن دادن امتحان و گرفتن نمره اکتفا کند، اشتباه کرده است و اين، براي او خسارت بزرگی محسوب مي‌شود. وقتي عمر آدم تمام می‌شود از خود سؤال كند كه در مسیر حرکت علم چقدر سهم دارد؟ و بعد پاسخ دهد: هیچ! انسان باید در سرعت بخشیدن به علم و رشد آن و در يك سخن در فتح قواعد جدید سهم داشته باشد و مشكلات يك بحث علمي را بتواند حل كند. 🔹 متأسفانه امروزه یکی از تهمت‌هایی که به حوزه‌های علمیه زده می‌شود، این است که می‌گویند با این درس‌ها چه گرهی از کارهای این نظام را حل می‌کنید؟ اتفاقاً حرف ما این است که شما اگر به آنچه که فقه می‌گوید درست عمل کنید، بسیاری از این مشکلات را ندارید. چه مقدار مسئولین با فقه و آنچه كه دین مطرح می‌کند آشنايي دارند؟ افراد زيادي هستند كه از آن اطلاع ندارند و از آن طرف فکر می‌کنند افراد در حوزه تکرار مکررات دارند و حرف‌های هزار سال پیش را تکرار می‌کنند! در بانکداری، فقه می‌گوید قوانين نبايد به‌گونه‌اي باشند كه مستلزم ربا باشند؛ ربا هست که امروز این تورم‌ها و بدبختی‌ها را به وجود آورده. مي‌گويند در مجمع تشخیص مصلحت نشستیم و به اين نتيجه رسيديم كه اگر جریمه دیرکرد گرفته نشود، نظام بانکداری مختل می‌شود! به حرف دین گوش نکردند. ▫️ بنابراين، در مباحث مختلف و حوزه‌هاي گوناگون فقه و به ويژه‌ فقه‌هاي تخصصي لازم است پژوهش‌هاي بديع و كارآمدي صورت پذيرد و در اين راستا، لازم است كه در حوزه‌ی مدیریت پژوهش‌ها انسجام لازم صورت پذيرد و ابعاد نظام مديرت پژوهشي به خوبي مد نظر قرار گيرد. در انتها، امیدواریم آینده روشن‌تری برای حوزه‌ها و پژوهش‌هاي حوزوي شاهد باشیم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani