🔻بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در #محکومیت توهین و تهمت به رهبری معظم انقلاب (#بخش_اول)
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلى الله على سيدنا محمد و آله الطاهرين
این روزها متأسفانه یکی از افرادی که در همین لباس خود ما قرار دارند، نسبتهای ناروا، غیر صحیح و بیاساسی را، هم نسبت به نظام جمهوری اسلامی و هم رهبری معظم انقلاب مطرح کرده که خوراک تبلیغاتی فراوانی برای دشمنان اسلام و انقلاب فراهم نموده است.
خیلی باید تأسف خورد از اینکه انسان به این حدّ تنزّل پیدا کند که اینقدر ناروا و بیپایه و اساس صحبت کند.
هر فرد منصفی وقتی مطالب این گوینده را میشنود واقعاً از مطالب کاملاً آشفته، بیپایه و دلیل و اتهامگونه او تاسف میخورد، انسان اگر بخواهد قضاوت منطقی نسبت به اظهارات این فرد کند چنین عناوینی کاملاً در آن مشهود است.
هم نسبت به نظام و هم یک بخش از این نظام که رهبری معظم آن است، آنچه بر این نظام حاکم است دین است، و مردم، امام، روحانیت، شهدا، جانبازان، همگی مجموعه نظام هستند. حالا یک کسی چشمش را ببندد و با هزاران تاسف همین طور بگوید «این مملکت پر از جنایات است» این تعبیر خیلی عجیب است.
البته کسی نمیگوید در این مملکت اشتباه نمیشود، هیچ عاقلی این حرف را نمیزند، نه امام مدعی بودند و نه رهبری مدعی چنین مطلبی هستند، فسادهای مالی و کارهای خلاف شرع در نهادها و بخشهای مختلف هست و کسی هم منکر آن نیست، اما اینکه فردی چشمش را ببندد و بگوید از صدر تا ذیل پر از جنایات است، چه جوابی برای خدا دارد؟ آیا در این مملکت افرادی دنبال تحکیم اسلام نیستند؟ دنبال خدمت به این مردم نیستند؟ دنبال خدمت به اسلام و مستضعفین و فقرا نیستند؟
فقط کارهایی که در این مدت برای فقرا شده و میشود، خدماتی که به مردم شده و میشود بیسابقه است. با وجود این همه تحریمها و دشمنیها و مصائب که آمارش با هیچ دورانی قابل مقایسه نیست. البته مشکلات خیلی زیاد است، ولی اینکه کسی به این نظام تهمت بزند که پر از جنایات است، معنایش اینست که میخواهد نفی حکومت از اسلام کند، یعنی کسی که سخنان این شخص را میشنود اقرار میکند غیر از معصوم هیچ کس نمیتواند حکومت کند. در نتیجه در زمان غیبت، اسلام نمیتواند حکومت کند.
بعد هم اعتراض میکند که چرا همه ساکت نشستند و مهر سکوت به لب زدهاند. بالأخره باید این احتمال را بدهید که دیگران به اندازه شما و بهتر از شما هم میفهمند و هم تقوا دارند و هم آشنایی با مشکلات دارند، ولی اینکه همه چیز را یکباره بشوید و کنار بگذارد و همه را مقصر بداند و بعد هم بگوید رهبری باید توبه کند، لازمه و صریح کلامش این است که همه علما و همه مراجع باید توبه کنند، همه آنهایی که امروز در خدمت این نظام هستند و همه مردم باید توبه کنند! آیا این حرف صحیح است؟ این فکری است که هزاران درجه از فکر خوارج بدتر است.
بلا تشبیه میگویم هرچند احدی با معصومین(علیهم السلام) قابل مقایسه نیست، و ما باید اعتقادات را حفظ کنیم، ولی یاد این افتادم که خوارج به امیرالمؤمنین(علیه السلام) گفتند باید توبه کنید. از سخنان این فرد انسان به این مطلب منتقل میشود. این مطالب حرفهای اساسی نیست.
🔻بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در #محکومیت توهین و تهمت به رهبری معظم انقلاب (#بخش_دوم)
بنده از جهات علمی و غیر علمی این شخص هیچ اطلاعی ندارم، ولی کافی بود همین روایت را از وجود مبارک امام صادق(علیه السلام) درست میفهمیدند که میفرماید: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «ثَلَاثٌ لَا يُغِلُّ عَلَيْهِنَّ قَلْبُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِخْلَاصُ الْعَمَلِ لِلَّهِ»، سه چیز است که قلب انسان مسلمان خیانت به آن نمیکند، انسان مسلمان و مؤمن در عمل خیانت نمیکند و سعی میکند عملش را برای خدا خالصانه انجام بدهد، بعد هم میفرماید: «وَ النَّصِيحَةُ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ»؛ این دستور پیامبر ماست. آیا «النصیحة لأئمة المسلمین»، یعنی «التهمة لائمة المسلمین» تهمت به رهبر مسلمین؟
شما بعد از 60 ـ 70 سال منبر رفتن نصیحت را اینطور معنا کردهاید؟ «النصیحة لائمة المسلمین» یعنی خیرخواهی کنید، آیا معنای خیرخواهی این است که بگوئیم بعد از 40 سال در تمام این مملکت جنایت است، آیا این خیرخواهی است؟
میگوئید از فتنه 88 هر چه قتل صورت گرفته مسئولش رهبری انقلاب است!
اولاً در مورد فتنه 88 اگر کسی بخواهد منصفانه تحلیل کند -که این ایام هم نزدیک به نهم دی است- اگر رهبری با درایت خودش فتنه 88 را تدبیر نکرده بود امروز این مملکت تجزیه شده و خون صدها هزار بیگناه ریخته شده بود. این چه حرفی است که شما میزنید؟ اگر قضیه داعش را ولایت فقیه و شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی مدیریت نکرده بودند امروز عراق و سوریه و ایران در حلقوم داعش بود. آیا چنین چیزی برای شما خوب بود؟! دشمن دنبال همین بوده است.
من گاهی اوقات درباره داعش و تأثیری که شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی در دفع فتنه آنها داشت فکر میکنم که چگونه آن شهید عزیز با هدایتهای رهبری معظم انقلاب، عراق را از حلقوم داعش بیرون آورد، داعشی که به 40 کیلومتری بغداد و به نزدیکی مرزهای ایران رسیده بود، اینها واقعیتهایی غیرقابل انکار است. اگر داعش عراق را گرفته بود آیا امروز ایران آرامش داشت؟! اینها بودند که تدبیر کردند و توطئه دشمن را در همان نطفه خفه کردند.
این آقا چه جوابی به شهدای مدافع حرم دارد؟ در همین درس خود ما بعضی از فضلا حضور داشتند مثل شهید بزرگوار تقیپور، حدود شش هفت سال درس فقه و اصول شرکت میکرد، بسیار طلبه پرکار، مهذب و مؤثری بود که به جمع مدافعین حرم پیوست و جانش را خالصانه تقدیم دفاع از حریم اهلبیت(علیهم السلام) نمود. آیا شما میتوانید جواب این خونها را بدهید که اسم اینها را جنایت گذاشتی؟
خیلی باید تأسف خورد. من به این شخص توصیه میکنم که صحبتهایش را چند بار بشنود و هر کلمهاش را با این 60 ـ 70 سال منبر و وعظ، مقایسه کند.
من با دیدن حرفهای ایشان باز یاد این قصه افتادم که در همان دوران جنگ یک کسی از شاگردان امام که مراحل علمی بالایی داشت، آدمی که کتاب اخلاق اسلامی نوشته و خودش را معلم اخلاق مطرح کرده بود، گرفتار خودپسندی شد و از ایران رفت و بلندگوی صدام در رادیوی عراق، علیه امام و رزمندگان شد. تو هم الان همینطور میشوی!
اینها باید برای من و شما درس باشد، این درسها همه عنوان علل معدّه را دارد، باید از خودمان مراقبت کنیم، هر روز خودمان را به خدا بسپاریم، مبادا آخر عمرمان اینطور شود.
اگر شما انتقاد داری، انتقادت را خیلی معقول بیان کن، نامه بنویس، اما اینکه از سر تا پا را اسمش را قتل و جنایت بگذاری و اینطوری دندانهای دشمن را علیه اسلام تیز کنی، این شد خدمت به اسلام؟
واقعاً به جای اینکه قدردان این رهبری معظم باشیم، کسی که در این شرایط، آمریکا و اسرائیل و سازمانهای امنیتی را بیچاره کرده و همهشان ماندهاند که چه کنند؟ هر روز یک راه را طی میکنند برای اینکه این نظام را از بین ببرند.
البته به لطف خدا و هدایتهای کلی که امام بزرگوار برای ما به ارمغان گذاشتند ایشان این نظام و کشور را به خوبی حفظ کرده و در این تردیدی نیست. اگر کسی واقعاً در این مسئله تردید کند نمیشود گفت بیانصاف، باید گفت آدمی است که اهل حقد و کینه است.
تردیدی نیست که امروز رهبری، دلسوزترین افراد برای حفظ اسلام، حفظ مکتب شیعه و ایران است، و شیعیان دنیا را و نه فقط خصوص ایران، یک چنین شخصیت مدبّری در مسیر تکامل اداره میکند. هر روز انسان میبیند هزار دشمن اضافه شده است.
در این 40 سال نگذاشتند این کشور آرامش داشته باشد، حتی دارو را هم به روی کشور ما بستند، فروش نفت ما را به صفر رساندند، مشکلات درست میکنند، اما مردم فداکار ما به دستور دین و به دستور رهبر خردمند خود، به خوبی مقاومت کردهاند.
باید دعا کنیم خدای تبارک و تعالی سایه ایشان و همه مراجع بزرگوار را مستدام بدارد و این نظام را روز به روز قدرتمندتر حفظ بفرماید. إن شاء الله.
وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین
بیانات ایت الله فاضل لنکرانی در محکومیت توهین به رهبری معظم انقلاب.mp3
5.25M
#صوت 🔻بیانات آیت الله #فاضل_لنکرانی در #محکومیت_توهین و تهمت به #رهبری_معظم_انقلاب
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
#بازخورد_رسانه_ای
آیت الله فاضل لنکرانی:
🔻تفکر امجد هزاران درجه از تفکر خوارج بدتر است
لینک خبر: rasanews.ir/002oWZ
#دفاع_از_رهبری
#حمایت_از_نظام
#خبرگزاری_رسا
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
#بازخورد_رسانه_ای
🔻اظهار تاسف شدید آیت الله فاضل لنکرانی از سخنان اخیر امجد
لینک خبر: https://www.isna.ir/news/99100100595/
#دفاع_از_رهبری
#حمایت_از_نظام
#خبرگزاری_ایسنا
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
#بازخورد_رسانه_ای
آیت الله محمد جواد فاضل:
🔻رهبری، دلسوزترین افراد برای حفظ اسلام،حفظ مکتب شیعه و ایران است
لینک خبر: https://hawzahnews.com/x9X6f
#دفاع_از_رهبری
#حمایت_از_نظام
#خبرگزاری_حوزه
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه #دستخط
🔷آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی
🔺چرا #دشمن تمام نشانه خودش را به #شیعه فقط #فقه_شیعه قرار داده است ؟!
🔺#عدالت باید اجرا شود اما یک سری امور هست که از مقسم عدالت خارج است.
5️⃣ قسمت پنجم
@fotooh1
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در محضر #رهبری_معظم_انقلاب و #مراجع_عظام_تقلید حفظهم الله
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
#آیت_الله_فاضل_لنکرانی_و_پاسخ_به_شبهات
🔻اشاره: حدود ده سال پیش در چنین ایامی، محسن کدیور از فعالان ضدانقلاب، در نامه ای توهین آمیز به آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، حمایت مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی(ره) از مجازات یک ملحد و هتاک به پیامبر اسلام که اهل جمهوری آذربایجان است را مردود دانسته بود.
🔹«رافق تقی لی» به دلیل اهانتهای بیسابقه به حضرت رسول اکرم، مورد نفرت مردم جمهوری آذربایجان بود. به همین دلیل، مردم آذربایجان از آیت الله العظمی فاضل لنکرانی دربارة وی استفتاء کردند و ایشان در همان زمان این شخص را محکوم به اعدام دانستند.
⛔️کدیور که خود را به محافل بیگانه یک اسلام شناس معرفی کرده، فتوای آیت الله فاضل لنکرانی را در ادامه فتوای امام راحل درباره سلمان رشدی و در ادعایی مضحک و غرب پسند "پیشه کردن ترور" توصیف کرد.
این فعال فتنه همچنین آشکارا خواستار حذف حکم ارتداد در اسلام شده و گفت، اگر بخواهیم درجهان معاصر با اهانت و تمسخر باورهای دینی مبارزه کنیم باید "تغییر دین و تبلیغ دیگر ادیان" را مشمول هیچ مجازاتی ندانیم."
وی پیشنهاد داده بود، هتاکی به پیامبر اسلام(ص) و مقدسات را باید در دادگاههای کشور فرد هتاک رسیدگی کرد و اگر قانون آن کشور هم این هتاکی را مجاز بداند باید "در جهت تغییر قانون" تلاش کرد.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، در همان زمان، در یادداشتی در پاسخ به #شبهات_کدیور نوشت: 🔻
▫️بخش اول: https://eitaa.com/j_fazel_lankarani/181
▫️بخش دوم: https://eitaa.com/j_fazel_lankarani/182
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🔻وجوب قتل مرتد (بخش_اول)
🌀پاسخ به شبهات محسن کدیور در مورد لزوم حذف #حکم_ارتداد و تغییر قانون مربوط به آن
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
«وجوب قتل مرتد» از احکامی است که هیچ یک از فقهاء از متقدّمین و متأخرین در آن تردیدی نداشته و نیز بین شیعه و سنی مورد اتفاق است و فقط اندکی از عالمان در سالهای اخیر در آن تردید پیدا نمودهاند که تعداد اینها به اندازه انگشتان یک دست هم نیست و قابل مقایسه با صدها فقیه برجسته از قدماء و متأخرین نیستند.
این حکم با توضیحاتی که خواهیم داد به عنوان یک حکم ضروری دین تلقی میشود و اهل اجتهاد میدانند که در ضروریات، اجتهاد راه ندارد.
از آیه شریفه ۵۴ سوره مبارکه بقره میتوان استفاده نمود که مرتد مستحق قتل است؛ «وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ یَا قَوْمِ إِنَّکُمْ ظَلَمْتُمْ أَنفُسَکُمْ بِاتِّخَاذِکُمْ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلَى بَارِئِکُمْ فَاقْتُلُوا أَنفُسَکُمْ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ عِنْدَ بَارِئِکُم» کثیری از بنی اسرائیل بعد از نجات از فرعونیان و غلبه بر آنان و رفتن حضرت موسی به کوه طور برای گرفتن الواح، به پرستش گوساله سامری روی آوردند و از توحید خارج شدند و بعد از اینکه حضرت موسی به آنان فرمود شما به سبب این انحراف به خود ظلم کردید و باید توبه کنید و خودتان را به قتل برسانید.
و مقصود از این «قتل» کشتن نفس و مبارزه با نفس و هواهای شهوانی نیست بلکه مقصود همان قتل حقیقی یعنی ازهاق روح است. روشن است که مسئله قتل از طرف خداوند تبارک و تعالی مطرح شده است و علت آن ارتداد بنی اسرائیل آن هم بعد از ملاحظه آن همه معجزات و آیات الهی بود
ز این آیه شریفه استفاده میشود؛ اولاً: ارتداد در میان قوم یهود، موضوع برای قتل است و مجازات چنین امری قتل است. و ثانیاً: با توجه به جریان استصحاب احکام شرائع سابقه میتوان این حکم را در شریعت اسلام هم ثابت بدانیم و مسئله نسخ را کنار بگذاریم. آری اگر کسی این استصحاب را نپذیرد، فقط باید به همان مطلب اول اکتفا کند، اما همین مقدار برای تقریب مدعا کافی است.
آلوسی در تفسیر روح المعانی ۱/۲۶۰ آورده است که قتل؛ یا توبه این گروه خاص بوده است یا توبه مرتد به نحو مطلق در شریعت موسی (ع) (توبتهم هو القتل اما فی حقهم خاصة أو توبة المرتد مطلقاً فی شریعة موسی(ع)).
در ذیل آیه شریفه از حضرت علی(ع) نقل شده که بنی اسرائیل از حضرت موسی ـ علی نبینا و آله و علیه السلام ـ سؤال کردند که توبه ما به چه کیفیتی است؟ حضرت موسی فرمود: باید کسانی که گوساله پرستی کردند هر کدام دیگری را به قتل رسانند به طوری که برخی برادر و پدر و فرزند خود را به قتل رسانند تا اینکه از ناحیه خداوند امر آمد که این کار را متوقف کنید. (به تفسیر الدر المنثور مراجعه شود)
کسانی که مدعی هستند روح قرآن با چنین حکمی سازگاری ندارد باید پاسخ دهند که:
اولاً: چگونه چنین ادعای بزرگی را دارند و ادعای آشنایی با روح قرآن بسیار سنگین و بزرگ است و اساساً چنین مطلبی خارج از شیوه استدلال است و به عبارت دیگر به چیزی تمسّک نمودهاید که قابل اخذ نیست و در مقابل ما میتوانیم ادعا کنیم که روح قرآن با این حکم سازگاری دارد و بالأخره تمسّک به روح دلیلی است بیروح و برای هیچ طرف نافع نیست.
#پاسخ_به_شبهات
#ارتداد
#کدیور
#استاد_فاضل_لنکرانی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🔻وجوب قتل مرتد (#بخش_دوم)
🌀پاسخ به شبهات محسن کدیور در مورد لزوم حذف #حکم_ارتداد و تغییر قانون مربوط به آن
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
ثانیاً: اگر در آثاری که قرآن کریم بر مرتد مترتب نموده است دقت کنیم به خوبی میفهمیم که مرتد استحقاق مجازات بسیار شدید دنیوی دارد. در قرآن کریم هشت اثر برای مرتد ذکر شده است:
اثر اول: حبط اعمال در دنیا و آخرت.
اثر دوم: در آخرت جزء زیانکاران است و هیچ راهی برای او نیست.
اثر سوم: مورد مغفرت خداوند واقع نمیشود.
اثر چهارم: توفیق هدایت الهی از او سلب میشود «کَیْفَ یَهْدِی اللَّهُ قَوْماً کَفَرُوا بَعْدَ إِیمَانِهِمْ».
اثر پنجم: داخل در جهنم میشود.
اثر ششم: در آتش جهنم خلود دارد.
اثر هفتم: شیطان عمل زشت را برای آنها آراسته میکند و آنها را گرفتار آرزوهای طولانی میکند.
اثر هشتم: لعنت خدا و ملائکه و همه مردم تا قیامت بر مرتد است «أُوْلَئِکَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَیْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَالْمَلَائِکَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ».
این آثار دلالت دارد که ارتداد از نظر قرآن گناه است، آن هم گناه کبیره و نیز از اشد کبائر است.
آیا با وجود این همه آثار شدید اخروی و برخی دنیوی، میتوان پذیرفت که روح قرآن با استحقاق مجازات شدید دنیوی مرتد سازگاری ندارد؟
کسانی که از آزادی و احترام به هر گونه افکار و عقاید دیگران سخن میگویند، چگونه این آثار شدید اخروی ارتداد را میتوانند توجیه کنند؟
به عبارت دیگر بر طبق این افکار ارتداد نه قابلیت دارد که موضوع برای مجازات دنیوی قرار گیرد و نه صلاحیّت موضوع واقع شدن برای مجازات اخروی.
این افراد ارتداد را به عنوان آزادی فکر و یک حق بشری مطرح میکنند و در نتیجه هیچ گونه قبحی نباید در آن تصویر نمایند و با نبود قبح نه قابلیت مجازات دنیوی را دارد و نه اخروی و در نتیجه مجازاتهای اخروی ارتداد را هم باید منکر شوند و اگر بگوئید قبح آن را فی نفسه میپذیریم، دیگر چه استیحاشی از مجازات دنیوی دارند.
بنابراین میتوان گفت بین آثار شدیدی که در قرآن کریم بر مرتد ذکر شده است و مجازات دنیوی او یک ملازمه قهری و عادی وجود دارد و آنچه که از پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) نسبت به قتل مرتد وارد شده است میتواند مستفاد از همین ملازمه باشد. به این معنی که اینان چنین ملازمهای را از آیات ارتداد استفاده نمودهاند.
#پاسخ_به_شبهات
#ارتداد
#کدیور
#استاد_فاضل_لنکرانی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه #دستخط
🔷آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی
🔺یکی از کارهای مرکز فقهی ائمه اطهار این است که هشت جلد #موسوعه_فقه_کودک را مطرح کرده است.
🔺یکی از آثار اجتهاد #تشخیص_بدعتها و انحرافها است
6️⃣ قسمت ششم
@fotooh1
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویدئو
🔻 گزیده بیانات آیت الله #فاضل_لنکرانی در پاسخ به شبهه افکنی علیه نظام و رهبری معظم انقلاب
#پاسخ_به_شبهات
#دفاع_از_رهبری
#حمایت_از_نظام
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
#آیت_الله_فاضل_لنکرانی_و_پاسخ_به_شبهات
🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی
🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد در مورد #عدم_سرایت ایمان و کفر به حقوق شهروندی
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻 چندی پیش مصطفی محقق داماد مدعی شده بود که ایمان مسئله ای قلبی و غیر قابل تشخیص برای غیر خدای متعال است و لذا صرفا کاربردی اُخروی دارد و در بسیاری از مسائل از قبیل برخورداری از حقوق شهروندی، ایمان شرط نیست و اساساً مسئله ایمان و کفر به حقوق شهروندی سرایت نمی کند. او در این زمینه گفته بود:
▪️در درون تعالیم ادیان، مفاهیمی وجود دارد که با برداشت انحرافی موجب خشونت شده است. از جمله این مفاهیم، مفهوم ایمان و کفر است که بنابراین دو مفهوم پیروان هر یک از ادیان خود را مؤمن و دیگران را کافر میدانند و اینجاست که مسئله تکفیر پدید میآید.
▪️«جهاد ابتدایی» و «امر به معروف و نهی از منکر» نیز دو مفهوم دیگری هستند که به عقیده محقق داماد، برداشت نادرست از آنها موجب خشونت شده است.
🔻آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در راستای رویه معهود خود در «پاسخگویی به شبهات مطرح در سطح جامعه»، به نقد شبهات مطرح شده توسط دکتر محقق داماد پرداخت.
🌀در ادامه پاسخ های ایشان را ملاحظه می فرمایید:
#پاسخ_به_شبهات
#حقوق_شهروندی
#ایمان_و_کفر
#محقق_داماد
#استاد_فاضل_لنکرانی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
#آیت_الله_فاضل_لنکرانی_و_پاسخ_به_شبهات 🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی 🌀پا
🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی (بخش اول)
🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد در مورد #عدم_سرایت ایمان و کفر به حقوق شهروندی
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
⬅️ برخی از علمای بزرگوار و اندیشمندان در یکی از سخنرانیهای خود درباره ایمان و کفر و عدم سرایت آن به حقوق شهروندی مطالبی بیان کرده که در ذهن برخی ایجاد شبهه کرده است؛ از اینرو، ضروری است بدانها پاسخ داده شود.
▪️نکته اصلی سخن ایشان آن است که میفرماید: «در درون تعلیمات ادیان به طور کلی و از جمله اسلام و مسیحیت، نهادهایی وجود دارند که متأسفانه با برداشتهای انحرافی و غیرواقعی موجب خشونت شده است». وی برای تثبیت این مطلب به ۳ نهاد دینی «کفر و ایمان، جهاد با کفار و امر به معروف و نهی از منکر» اشاره کرده و بیان میکند: «سوء برداشتها از این نهادها سبب بروز خشونتهایی است که امروزه در میان پیروان ادیان صورت میگیرد.»
🔹محور اوّل: ایمان و کفر
نخستین نهادی که از آن نام میبرد، «نهاد کفر و ایمان» است. وی بیان میکند: پیروان هر یک از ادیان خود را مؤمن و دیگران را کافر میدانند و به دنبال این دو نهاد است که موضوع تکفیر مطرح میگردد. نهاد کفر و ایمان موجب تقسیم جامعه بشری از نظر شخص دینی به خودی و غیرخودی میشود و به جای دوستی، تخم عداوت میکارد؛ در حالی که نه معنای کفر و ایمان چنان است که برداشت شده و نه معارف دینی چنان اجازهای را به پیروان خویش میدهد که به استناد کافر دانستن دیگری دست به خشونت بزنند. ایشان برای این ادّعا به آیه شریف ۱۴ سوره حجرات تمسک میکند که خدای والا میفرماید: «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمّا یَدْخُلِ الْإِیمانُ فِی قُلُوبِکُمْ وَ إِنْ تُطِیعُوا اللّهَ وَ رَسُولَهُ لایَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمالِکُمْ شَیْئاً إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ». میگوید: بر اساس این آیه افرادی که ایمان در قلبشان وارد نگردیده، چنانچه بر مقررات اسلامی و نظم اجتماعی گردن نهند، از همه حقوق شهروندی برخوردار میشوند. شاهدی نیز آورده و ذکر میکند: در صدر اسلام منافقین و افرادی بودند که همه میدانستند در قلب ایمان نیاوردهاند اما در کنار سایرین از همه حقوق سیاسی، اجتماعی برخوردار بوده و حتی به سرعت در رأس قدرت سیاسی قرار گرفتند. ایشان در ادامه ذکر میکند: در زمان معاصر تقسیم انسانها به مؤمن و کافر، دورانش گذشته است و باید به جای تقسیم به مؤمن و کافر، جهان بشریت را در دوران کنونی به «محارب» و «صلح جو» تقسیم کرد.
#پاسخ_به_شبهات
#حقوق_شهروندی
#ایمان_و_کفر
#محقق_داماد
#استاد_فاضل_لنکرانی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی (بخش اول) 🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد د
🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی (بخش دوم)
🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد در مورد #عدم_سرایت ایمان و کفر به حقوق شهروندی
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔹دو نکته:
پیش از بیان پاسخ و اشکالات دیدگاه ایشان، ضروری است به عنوان مقدّمه بر دو نکته تاکید کنیم؛
1️⃣اوّل این که، اسلام دین رأفت، رحمت، مودّت و دوستی است و پیامبر اسلام (ص) به عنوان رحمت جهانیان از جانب خداوند متعال به رسالت مبعوث شده است. به طور کلی، دین اسلام بر اساس عقل و منطق، همراه با محبت و دوستی پایهگذاری شده و در اصل اولی، از خشونت و برخورد خشن بیزار و متنفر است.
آیات قرآن کریم و سیره عملی پیامبر اسلام (ص) بر این مطلب دلالت دارد؛ از جمله این که در آیه ۱۰۷ سوره انبیا خطاب به رسول رحمت پیامبر اکرم (ص) آمده است: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ»؛ دینی که پیامبرش را رحمت برای مردم معرفی میکند، به یقین، نمیتواند دین خشونت باشد.
رفتار و سیره پیامبر رحمت نیز گواه این ادعا است و به شهادت تاریخ، آن حضرت نیکوترین اخلاق و بهترین گفتار را حتی با دشمنان خود داشته است و در قرآن کریم نیز آمده است: «إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ» (قلم:۴). همچنین قرآن کریم نتیجه اخلاق و رفتار پیامبر (ص) را در گسترش قلمرو اسلام و توسعه مسلمانان اینگونه تبیین میکند: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الأَْمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ» (آل عمران: ۱۵۹).
🔸بنابراین، دینی که دستورالعمل اصلیاش سفارش به اخلاق و تواضع و عفو و گذشت باشد و رهبرش این گونه با تواضع و اخلاق رفتار کند، به هیچ وجه با خشونت سازگار نیست.
2️⃣دوم این که، از جناب ایشان ـ با توجه به شخصیت علمی و فرهنگی که دارند ـ انتظار میرفت مسئله نفی خشونت از دستورات دین را به صورت صحیح و منطقی و کاملاً محققانه مورد بررسی قرار دهد. تردیدی نیست برداشت غلط و تفسیر نادرست از برخی آموزههای دینی، سبب به وجود آمدن افراطگریها و خشونتهایی شده که ناراحتی همگان را موجب شده است؛ اما آیا تفسیر نادرست را باید به تفسیر صحیح تبدیل نمود یا این که موضوع و مسئله را به طور کامل از ریشه حذف کرد؟
🔸متأسفانه از مجموع کلمات ایشان راه دوم استفاده میشود. اصرار ما بر این است که علاوه بر مقابله با تفسیر نادرست از آموزههای دینی، باید تفسیری دقیق و مطابق با حقیقت و منطق از مسئله ارائه شود.
#پاسخ_به_شبهات
#حقوق_شهروندی
#ایمان_و_کفر
#محقق_داماد
#استاد_فاضل_لنکرانی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی (بخش دوم) 🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد د
🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی (بخش سوم)
🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد در مورد #عدم_سرایت ایمان و کفر به حقوق شهروندی
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
♦️تفسیر به رای واضح
پس از ذکر این مقدمه و در مقام نقد سخنان ایشان، نکته اوّل که چندین مطلب را دربردارد، عبارت است از این که:
◾️نخست این که، از کدام قسمت آیه شریف استفاده میشود کسانی که ایمان نیاوردهاند، چنان چه بر مقررات اسلام گردن نهند، از همه حقوق بشری برخوردارند؟! این یک تفسیر به رأی واضح و آشکار است و آیه هیچ دلالتی و بلکه هیچ اشعاری بر این امر ندارد.
◾️دوم این که، از آیه ۱۴ سوره حجرات به خوبی استفاده میشود بین مسلمان و غیر مسلمان فرق است؛ به این بیان که بر فرض پذیرش قلبی بودن ایمان، روشن است اسلام و مسلمانی فرد، متقوّم به شهادتین و اقرار زبان به توحید و رسالت است، هرچند که در قلب خلاف آن را معتقد باشد. آیا این آیه شریف بر تقسیم افراد به مسلمان و غیر مسلمان دلالت ندارد؟ آیا ایشان چنین تقسیمی را نیز انکار میکند؟
◾️سوم این که، چرا و با کدام مدرک و دلیل، ایمان را به قلب منحصر میکند؟ در روایات معتبر از امیرمؤمنان علی(ع) رسیده است که: «الْإِیمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْکَانِ» (نهج البلاغه، حکمت ۲۱۸)؛ روشن است مراد از ارکان در عبارت «عمل بالأرکان» ارکان دین است که عبارت باشد از نماز، روزه، حج، زکات و ولایت معصومان(ع)؛ این بدان معنا است که صف نمازگزاران، روزهداران، حجگزاران، زکاتدهندگان و کسانی که ولایت و سلطه و حکومت الهی را بر حکومت غیر خدا ترجیح دادهاند از سایرین جدا خواهد بود.
◾️چهارم این که، سخن ایشان صرف ادعا است و دلیلی بر مطلب خود اقامه نکرده است. سؤال این است که بر فرض قلبی بودن ایمان و کفر، چه دلیلی وجود دارد بر این که امر قلبی نمیتواند معیار و شاخصی برای برخورداری حقوق شهروندی باشد؟ به چه دلیل بین مؤمن و کافر در این امور تفاوتی نیست؟ با مراجعه به آیات قرآن کریم، معلوم میگردد دیدگاه ایشان با بسیاری از آیات سازگار نیست. به عنوان نمونه، در آیه ۲۵۷ سوره بقره آمده است: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ»؛ بر اساس این آیه، خداوند ولیّ مؤمنان بوده و آنها را از ظلمت و تاریکی به سوی نور خارج میکند و در نقطه مقابل، طاغوت و شیاطین سرپرستان و ولیّ کافران هستند و آنها را از روشنایی به تاریکی میبرند.
آیا چنین چیزی یک امر قلبی است و هیچ ارتباطی به عالم خارج و واقع ندارد؟ خیر؛ اینگونه نیست و بلکه این امر همه ابعاد بشر را شامل است. همچنین در آیه ۱۲۱ سوره انعام آمده است: «إِنَّ الشَّیاطینَ لَیُوحُونَ إِلی أَوْلِیائِهِم»، آیا القای شیاطین فقط یک امر قلبی است و تنها شرک قلبی را شامل است؟ آیا میتوان گفت فتنهها و توطئههایی که کافران علیه مسلمانان انجام میدهند، مطالب وسوسهانگیز شیاطین نیست؟ دقت در جریان لیلة المبیت و آشکار شدن شیطان در شمایل پیرمرد نجدی در دار الندوة بطلان این سخن را واضح میکند.
#پاسخ_به_شبهات
#حقوق_شهروندی
#ایمان_و_کفر
#محقق_داماد
#استاد_فاضل_لنکرانی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی (بخش سوم) 🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد د
🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی (بخش چهارم)
🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد در مورد #عدم_سرایت ایمان و کفر به حقوق شهروندی
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
♦️آیا دوران ایمان و کفر گذشته است؟!
▪️نکته دوم این که آیا به واقع، دوران تقسیم انسانها به مؤمن و کافر گذشته است؟ این ادعا نیز با آیات متعددی از قرآن کریم مخالف بوده و سازگار نیست؛ آیاتی نظیر: «لا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ» ـ آلعمران: ۲۸ ـ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ» ـ نساء: ۱۴۴ ـ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصاری أَوْلِیاءَ» ـ مائده: ۵۱ ـ و «لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً» ـ نساء: ۱۴۱ ـ؛
⁉️ آیا میتوان گفت این آیات به زمان نزول و صدر اسلام اختصاص دارد؟ این نظر با ظاهر این آیات که در آنها کلمه «لن» آمده و بر نفی ابد دلالت دارد و نیز با جاودانه و خالد بودن قرآن منافات دارد. بر اساس این آیات، مؤمنان در هیچ زمانی حق ندارند کافران را به عنوان سرپرست خود برگزینند. بنابراین، دوران تقسیم انسانها به مؤمن و کافر نگذشته است. در غیر این صورت، اگر دوران تقسیم گذشته باشد و در برخورداری از حقوق شهروندی تفاوتی بین مؤمن و کافر نباشد، دیگر فرق نمیکند چه کسی در رأس حکومت یا در مناصب مهم حکومتی و قدرت باشد؛ مسلمان و کافر، بر اساس حق انتخاب شدن، در این جهت یکسان هستند. به طور قطع، التزام به چنین مطلبی ممکن نیست.
♦️ این نظریه بیان دیگری از جدایی دین از سیاست است!
▪️نکته سوم این که نتیجه نظر ایشان آن است که از ابتدا تا انتهای ابواب فقه، تمام مسائلی که در آنها بین کافر و مسلمان فرق گذاشته شده، حذف شوند. در باب نکاح که مشهور فقها بر این باورند که نکاح دائم با اهل کتاب و مشرکان جایز نیست، باید بگوییم چنین ازدواجی اشکال ندارد و فرقی بین مسلمان و کافر نیست! یا در باب قصاص که مسلمان در مقابل کافر قصاص نمیشود، باید قائل به قصاص شد و یا در باب ارث، باید بر حکم ارث نبردن کافر از مسلمان ـ «الکافر لا یرث» ـ خط بطلان کشیده و گفته شود کافر از مسلمان ارث میبرد! همچنین در بحث دیه نیز باید به تساوی دیه مسلمان و کافر قائل شد؛ چرا که بر اساس نظر ایشان تمامی افراد در برخورداری از حقوق اجتماعی و شهروندی یکسان هستند. نیز «لا یحلّ مال امرء مسلم» باید کنار گذاشته شود و مال مسلمان و غیر مسلمان فرقی نداشته باشد. بنابراین، نظریه فوق بنیان فقه را از بین میبرد. طبق این نظریه چیزی به نام «ما أنزل الله» نباید داشته باشیم! مردم باید در هر زمانی از قوانینی که عقلای آن زمان وضع میکنند، حداقل در حقوق اجتماعی تبعیت کنند. ما أنزل الله مختص به امور عبادی شخصی مثل نماز و روزه و حج میشود و در امور اجتماعی، معاملات، مناکحات و سیاسات، باید از آنچه در اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده تبعیت کنیم!!!
⛔️ در حقیقت، این نظریه بیان دیگری از جدایی دین از سیاست است. بر اساس این نظریه، نباید دین را در حکومت و حاکم دخیل دانست و باید دین و ارزشها و احکام و قواعد دینی را در امور اجتماعی و حقوق شهروندی از جمله مسئله حکومتداری کنار گذاشت.
#پاسخ_به_شبهات
#حقوق_شهروندی
#ایمان_و_کفر
#محقق_داماد
#استاد_فاضل_لنکرانی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه #دستخط
🔷آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی
🔺هدف اصلی مرحوم والد ما از تاسیس مرکز فقهی ائمه اطهار تربیت #مجتهد_آشنای_به_زمان بود.
🔺در مورد #تلقیح_مصنوعی بسیاری از کارهایی که در کشور انجام میدهند مشروع نیست.
7️⃣ قسمت هفتم
@fotooh1
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
#صلی_الله_علیکِ_یا_فاطمة_الزهراء
🔻#انقلاب ما پرتوي از عظمت #حضرت_زهراست.
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔹انقلاب ما پرچمش ولایت است، با انقلاب، فاطمه(س) در دنیا اوج گرفت، امیرالمؤمنین(ع) در دنیا اوج گرفت، عدهای که با انقلاب مخالفند سنگ ولایت به سینه زده و میگویند این انقلاب مثلاً با ولایت چه کرد؟! این افراد اشتباه میکنند!
🔹 این انقلاب به برکت آن روح پاک و قدسی امام(ره) و خونهای شهیدان و خون پاک شهید قاسم سلیمانی، این سردار عزیزی که با شهادتش انقلاب از نو زنده شد، ولایت را إحیاء کرده است.
🔹پرچم این انقلاب إحیای فاطمه زهرا(س) و احیای امیرالمؤمنین(ع) و احیای ولایت است. ما زیر این پرچم سینه میزنیم و همه عشقمان همین است.
#فاطمیه
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🔻اگر #رهبری نبود، در #فتنه88 کشور #تجزیه شده بود
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
♦️در مورد فتنه 88 اگر کسی بخواهد منصفانه تحلیل کند، اگر رهبری با درایت خودش فتنه 88 را تدبیر نکرده بود امروز این مملکت تجزیه شده و خون صدها هزار بیگناه ریخته شده بود.
🔹 هوشیاری رهبری قابل تحسین است و هر کسی که با دیده انصاف به قضایای سال 88 و نقش رهبری نگاه کند به خوبی به این نتیجه میرسد که ایشان با بصیرت و درایت نظام اسلامی و مردم را از بلاها و آفتها حفظ کردند.
▪️ اگر هوشیاری رهبر معظم انقلاب و حضور و بصیرت مردم در سال 88 نبود معلوم نبود چه بر سر انقلاب و نظام میآمد.
🔸 دشمن انتخابات سال 88 را بهانه قرار داد تا از آن طریق توطئههای خود را پیاده کند. خوشبختانه مردم با تشخیص به موقع خود در صحنه حضور پیدا کرده و نقشههای دشمن را خنثی کردند.
▪️واقعاً اگر تدبیر ایشان و حضور مردم در آن زمان نبود معلوم نبود که کشور در آن زمان در چه وضعی قرار میگرفت! حوادثی به مراتب شدیدتر از حوادثی که در کشورهایی مثل لیبی، مصر و ... اتفاق افتاد در ایران واقع میشد اما این تدبیر رهبری و این حضور مردم بود که موجب شد این نظام و این کشور از گزند این خطرات حفظ شود. در قضیه سال 88 و حوادثی که در آن سال اتفاق افتاد انسان نقش مهم و بیبدیل ولایت فقیه و رهبری را به خوبی مشاهده میکند.
#فتنه88
#نهم_دی
#بصیرت
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani