eitaa logo
عاشقانه‌های کلامی_اعتقادی
333 دنبال‌کننده
391 عکس
89 ویدیو
46 فایل
یاعلی گفتیم و عشق آغاز شد.. "لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون" کانالی برای دسترسی آسان به پاسخ سوالات کلامی و اعتقادی و صوت های تدریسِ دکتر زهرا دلاوری پاریزی* ارتباط با مدير: @Dr_zdp53
مشاهده در ایتا
دانلود
پروفسور چرال مالولیم یک شخصیت برجسته در زمینه علمی و مشاوره در کشورهای اسلامی است. او به عنوان رئیس دانشکده بین‌المللی مطالعات اسلامی دانشگاه کرایک در تایلند فعالیت می‌کند و تجربه‌ای در نقش مشاور اسبق نخست‌وزیر تایلند در امور اسلامی دارد. علاوه بر این، او استاد تمام در رشته علوم سیاسی در دانشگاه تاماسارت و استاد در دانشگاه افسری تایلند است. پروفسور مالولیم همچنین نویسنده و مترجم کتب دینی و دانشگاهی است و به عنوان یک عضو فعال در کمیسیون صنعت حلال تایلند مشغول به کار می‌باشد.
دکتر ساراوت آری یکی از شخصیت‌های برجسته در زمینه پژوهش‌های آسیای شرقی و اسلام‌شناسی در تایلند است. او در حال حاضر به عنوان دانشیار و رئیس پژوهشگاه مطالعات آسیاشناسی و اسلام‌شناسی در دانشگاه چولالونکان، که از جمله دانشگاه‌های برتر تایلند به شمار می‌آید (دانشگاه رتبه اول)​فعالیت می‌کند. همچنین، دکتر آری به عنوان نویسنده و مترجم معروف در تایلند شناخته می‌شود و آثار او تأثیر زیادی در مطالعات دینی و فرهنگی داشته‌اند.
دکتر رستم وان سو استاد رشته علوم سیاسی در دانشگاه سونگ کلا ناخارین واقع در تایلند است. او همچنین به عنوان نویسنده و مترجم شناخته می‌شود و در زمینه‌های مختلف علوم سیاسی، به ویژه با تمرکز بر مسائل خاورمیانه و آسیای شرقی، فعالیت می‌کند. آثار دکتر وان سو در فهم بهتر امور سیاسی و اجتماعی در منطقه تأثیرگذار است.
💠📣 آیین نکوداشت اندیشه های کلامی آیت الله مصباح یزدی (ره) توسط انجمن کلام اسلامی حوزه در قم برگزار می گردد. ↙️مراسم و آیین نکوداشت اندیشه های کلامی آیت الله مصباح یزدی (ره) به همت انجمن کلام اسلامی حوزه و با مشارکت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث، و برخی از مراکز و مؤسسات علمی و آموزشی قم برگزار می شود. 🎤سخنرانان: 1️⃣ آیت الله غلامرضا فیاضی 2️⃣حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار 3️⃣حجت الاسلام و المسلمین دکتر عزالدین رضانژاد 4️⃣حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری 5️⃣حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رنجبرحسینی 6️⃣جناب آقای دکتر امیر خواص 🗓 زمان : پنجشنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۳ 🕣 ساعت: ۸:۳۰ تا ۱۲ 📌مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه ۲، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمن های علمی حوزه، سالن همایش 🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های انجمن کلام اسلامی حوزه 👇 🔹️🔹️🔹️🔹️🔹️🔹️🔹️ 🆔️ @Islamic_theology
"رجب المرجب" خداوند دوازده ماه دارد. این عدد را احتمالا در قرآن دیده‌اید.[۱]. این دوازده ماه چه ماه‌هایی هستند، نامشان چگونه انتخاب شده است؟ اصلا خود زمان چیست؟ چرا خداوند به زمان قسم خورده است؟ ارتباط قمر با شهر چیست؟ ماه در هر ماه از یک هلال کوچک شروع شده، کامل می‌شود و دوباره کوچک می‌شود. حکایت این آمد و شد و چرخش و حرکت چیست؟ احتمالا طبق علم نجوم و صور فلکی بعضی از زمان‌ها خاص و بعضی‌ها معمولی هستند. نمی‌دانم تجمع انرژی است یا تردد ملائکه، ملائکه شب و روز می‌آیند و می‌روند. هروله می‌کنند. بار عام الهی است. کریمانه درگاه سلطنتی الهی باز است. نامش را رجب المرجب گذاشته‌اند، هم‌نام نهری سفید و شیرین در بهشت [۲]که فصل ریزش باران رحمت الهی است. دعاهای عام و خاص و استغفار در این ماه وارد شده است. گرچه طبیعتا هرجا استغفار باشد، طبق قاعده، رحمت الهی ریزان است [۳] این ماه، مولد اولیاء الهی است. نمی‌دانم ماه از برکت این ستارگان[۴] نور گرفته یا چون رجب خاص الخاص بوده آن‌ها نزول اجلال کرده‌اند. اللهم انی اسئلک بالمولودین فی رجب[۵] در این ایام، زیارت مشاهد مقدسه هم مطلوب و به غایت مورد عنایت است. حتی جای شکر دارد. به خصوص اگر آموخته‌خور شده باشی[۶] به قول قدیمی‌ترها آموخته ‌خور از میراث‌خور بدتر هست. از میلاد پربرکت امام علی علیه‌السلام در این ماه گرفته تا مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم. زمان به نفس نفس زدن افتاده و رجب رو به پایان است. خفتگان این ماه خدا را بیدار سازید، فرصت‌ها مثل ابر می‌گذرند، حتی خیلی سریع‌تر، چشم بر هم گذاشتیم و نیمی از عمر سپری شد، اوقات خوش آن بود که با دوست به سر شد. انتهای بار عام ریخت و پاش کریمان بیشتر و بیشتر است، تراکم عطر رحمت الهی مشاممان را پر ساخته و فضای روح و جانمان را از عطر محمدی آکنده نموده است. جا دارد که به دامان سلطان ایران چنگ زنیم و در این واپسین لحظات التماس نگاه و عنایت بکنیم. آن شوق کودکانه‌ی درون سرکش شده و طغیان نموده و هوس زدن به جاده را دارد. دل میل پرواز در هوای مشهد رضوی و سینه خیال تپیدن در کنار ضریح مطهرش را دارد. آخ که اگر نگاهم به انگورهای ضریح زرینش گره بخورد و مست دیدار شوم. آه از آن لحظه‌ای که چشم در چشم مولا برایش امین الله بخوانم و بلورهای زیبای اشکم چهل‌چراغ‌های حرم را تبدیل به ستاره کند و من در آسمان معطرش معلق و رها شوم.. من باشم و معشوق، می باشد و صفا و سبا و سبو.. من باشم و گوش شنوایی که برایش شهادت‌نامه بخوانم "اشهد انک تسمع کلامی و ترد سلامی" به او سلام دهم و او جواب گوید و من بشوم پیغام رسان یک قافله دل که به دنبالم روانه‌ی مشهد شده است.. از همین راه دور، از طرف مور، سلامی گرم به سلیمان جهان، به سلطان خراسان. "السلام علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی" سلام می‌دهم و در جوابش جان ان شاالله... ۱. توبه:۳۶، ان عدة الشهور عندالله اثنا عشر شهرا في كتاب الله ٢.ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج 2، ص 53 ۳.نوح: ۱۰ و ۱۱، فقلت استغفروا ربکم انه کان غفارا*یرسل السماء علیکم مدرارا ۴.«أَلاَ إِنَّ مَثَلَ آلِ مُحَمَّدٍ(صلى الله عليه و آله) كَمَثَلِ نُجُومِ السَّماءِ: إِذَا خَوَى نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ». امالی صدوق ۲۲۲/۱۸ ۵.شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، اعمال ماه رجب ۶.اگر کسی عادت به احسان داشته باشد، انتظارش از کسی ارث می‌برد بیش‌تر است. زهرا دلاوری پاریزی ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ https://eitaa.com/Dr_zdp53_Theology
. مبعث رحمت للعالمین ✍️ ف. علی زاده علی آبادی خداوند در قرآن، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را به عنوان «رحمت للعالمین» و مظهر تمامی صفات الهی معرفی می کند. پیامبر (صلی الله علیه و آله ) تجلی‌گر رحمت رحمانی و رحمت رحیمی است. وجود ایشان نه تنها برای انسان‌ها، بلکه برای تمام مخلوقات رحمت دارد. چرا که خداوند در وصف ایشان می فرماید : «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ» (انبیاء:107) به وضوح بیان می‌کند که خداوند پیامبر (صلی الله علیه و آله ) را جز به عنوان رحمت برای جهانیان نفرستاده است. واژه «رحمت» در زبان عربی به معنای نرم‌خویی و نیکی به دیگران است و می‌تواند به دو معنای اصلی: مهربانی و دلسوزی، و بخشایش و عفو به کار رود. راغب اصفهانی در توضیح این واژه می‌گوید که رحمت، نوعی رقت و حالت قلبی است که احسان و نیکی به شخص مورد دلسوزی را در پی دارد. در قرآن، خداوند بارها خود را با صفات رحمان و رحیم معرفی کرده است. واژه «رحمان» 157 بار و «رحیم» 146 بار در قرآن تکرار شده است. در آیه 128 سوره توبه، صفت رحیمیت به پیامبر (صلی الله علیه و آله ) نسبت داده شده و ایشان را به عنوان شخصی دلسوز و مهربان معرفی می‌کند و میفرماید: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ» دایره رحمت پیامبر (صلی الله علیه و آله ) آن قدر گسترده است که نه تنها شامل انسان‌ها ، بلکه شامل تمامی مخلوقات از جنیان و سایر مخلوقات است. رحمتش به شکل عام شامل همه هستی و به طور خاص مخصوص مؤمنان است. پیامبر (صلی الله علیه و آله ) در رفتار خود با مردم، به ویژه با مؤمنان، رحمت و محبت را به نمایش می‌گذارد. او از گمراهی و عصیان مردم رنج می‌برد و به دنبال نجات و هدایت آنان است چنان که در قرآن آمده است: « لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» (شعراء:21) هم چنانکه در روز فتح مکه، با وجود قدرت و پیروزی، به جای انتقام، رحمت و بخشش را انتخاب کردند و به دشمنانش فرمودند: «امروز ملامت و سرزنشی برای شما نیست». این رفتار نشان‌دهنده رحمت بی‌پایان ایشان است. در سخت‌ترین شرایط نیز به دنبال هدایت و نجات دیگران بودند و حتی در غزوه احد، وقتی دندان مبارکشان شکست و از جانب مشرکان مورد آزار قرار گرفتند، به دعا و طلب هدایت برای آنان پرداختند و فرمودند: «اللَّهُمَّ اهْدِ قَوْمِي فَإِنَّهُمْ لَا يَعْلَمُون‏» ( مناقب ابن شهر آشوب ج 1 ص 192 ) و البته لازم به ذکر است با توجه به نهی آیات قرآن کریم از استغفار پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای مشرکان در آیه شریفه: «مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ...» (توبه:113)، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برای مشرکان قریش که به جنگش آمده بودند، استغفار نمی کرد. آن بزرگوار همواره در پی نجات و هدایت انسان‌ها بود و با رفتار رحمت‌آمیز خود، الگویی برای تعاملات انسانی و اجتماعی ارائه می‌دهد. امام خمینی (ره) در تحلیل سیره پیامبر (صلی الله علیه و آله) به شدتِ شفقت و رأفت ایشان بر همه انسان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: رسول خدا(صلی الله علیه و آله ) در مراتب کمال به آنجا رسیده بود که جلوۀ تامّ رحمت و محبت الهی گشته بود و به همۀ انسانها، بلکه همۀ موجودات به نظر رحمت و محبت می نگریست و بر این اساس با آنان رفتار می نمود، چنانکه خدای متعال آن وجود گرامی را رحمتی عام و فراگیر معرفی کرده و خطاب به آن حضرت فرموده است که تو را نفرستادیم، جز آن که می خواستیم رحمتی به جهانیان ارزانی داریم. (صحیفه امام؛ ج ۹، ص ۳۲۹‏) @AFKAREHOWZAVI