#بقیه_الله_خیر_لکم_ان_کنتم_مومنین
#اسامی_القاب_حضرت_ولی_عصر_عج
ا❁﷽❁ا
✨«وَ لَقَدْ کَتَبْنٰا فِی اَلزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ اَلذِّکْرِ أَنَّ اَلْأَرْضَ یَرِثُهٰا عِبٰادِیَ اَلصّٰالِحُونَ»
درحقیقت، در زبور پس ازتورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد. انبیاء، ۱۰۵
🔰از القاب مبارک بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «صالح» است.
☑️در آیات حضرت قرآن از وجود مبارک آن حضرت و اصحابشان به «عبادی الصالحون» تعبیر شده است: أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ قَالَ القائم عَجَّلَ اللَّهُ فَرَجَهُ وَ أَصْحَابُهُ (۱). بندگان مؤمنی که بواسطه تبعیت کامل از امامشان، حضرت حجة ابن الحسن (عج)، حقیقتِ عمل صالح را به جا می آورند، همان شایستگانی هستند که در زمین اصلاح نموده و فساد را از بین می برند.
✔️در دعای شریف ندبه نیز از ائمه الاطهار (علیهم السلام) با لقب «صالح» نام برده شده: «اَینَ اَبْناءُ الْحُسَینِ صالِحٌ بَعْدَ صالِحٍ وَصادِقٌ بَعْدَ صادِقٍ»(۲) و در احادیث متعدد، از وجود مبارکِ باقی مانده الهی و وارث امامان، حضرت بقیة الله فی ارضه عج به «خلف صالح» (جانشین شایسته و نیکوکار) تعبیر شده است:
«اَلْخَلَفُ الصّالِحُ مِنْ وُلْدِ أَبِی مُحَمَّدٍ الحَسَنِ بْنِ عَلِی ّ وَهُوَ صاحِبُ الزَّمانِ وَهُوَ المَهْدِی عجل الله تعالی فرجه الشریف» (۳)؛ «خلف صالح فرزند امام عسکری (علیه السلام) است و او همان صاحب الزمان است و او همان مهدی (عج) است»
منابع
(۱). تفسیر القمی، ج۲، ص۷۷/ البرهان في تفسير القرآن ج۳ ص۸۴۸
(۲).زاد المعاد ج۱ ص۳۰۶
(۳).بحارالانوار، ج۵۱، ص۴۳
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir👈🏼👈🏼
1402-02-30.WAV
8.24M
📔 درس #خارج_فقه #مضاربه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
جلسه ۱۴۶
شنبه ۱۴۰۲/۲/۳۰
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
💐 #ولادت با سعادت حضرت #معصومه سلام الله علیها و آغاز دهه #کرامت بر تمام شیعیان جهان مبارک باد.
آقا امام صادق ( علیه السلام ) می فرمایند:
▫️خداوند حرمى دارد كه مكه است
▫️پيامبر حرمى دارد و آن مدينه است
▫️و امیرالمومنین حرمى دارد و آن كوفه است
▫️و قم كوفه كوچك است كه از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود
زنى از فرزندان من در قم از دنيا مى رود كه اسمش فاطمه دختر موسى است و به شفاعت او همه شيعيان من وارد بهشت مى شوند .
📚بحارالانوار(ط-بیروت) ج 57 ، ص 228
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈🏼👈🏼
💎 نماز بسیار با فضیلت
یکشنبههای ماه ذیالقعده
💎 معروف به نماز توبه و استغفار
سید بن طاووس از رسول خدا صلوات الله علیه و آله روایت کرده که هر کس در روز یکشنبه ماه ذیقعده این نماز را بخواند؛
🔹توبه اش مقبول و گناهانش آمرزيده شود،
🔹دشمنان او در روز قيامت از او راضى شوند،
🔹با ايمان بميرد،
🔹دينش گرفته نشود،
🔹قبرش گشاده و نورانى گردد،
🔹والدينش از او راضى گردند،
🔹مغفرت شامل حال والدين او و ذريّه او گردد،
🔹توسعه رزق پيدا كند،
🔹ملك الموت با او در وقت مردن مدارا كند،
🔹و به آسانى جان او بيرون شود.
📍کیفیت انجام:
اول غسل کند، وضو بگیرد و ۴ رکعت نماز گزارد و در هر رکعت بعد از حمد ۳ بار توحید و یکبار معوذتین (سوره فلق و ناس) بخواند و نماز را تمام کند.
بعد از نماز ۷۰ بار استغفار بگوید
(مثلا با ذکر: أسْتَغْفِرُ اللّهَ وَ أتوبُ إلَیه)
و بعد یکبار بگوید:
لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلّا بِاللّهِ الْعَلِیِّ الْعَظیم
سپس بگوید: یا عَزیزُ یا غَفّار، إغْفِرلي ذُنوبي وَ ذُنوبَ جَمیعِ المُؤمِنینَ وَ المُؤمِنات، فَإنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنوبَ إلّا أنت.
📜 منبع: اقبال الاعمال، ص ۳۰۸_ ۳۰۹.
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir👈🏼👈🏼
#حدیث_فواطم
💠حضرت معصومه سلام الله علیها راوی حدیث غدیر!
●مرحوم علامه امینی رحمه الله مینویسند:
✍..شمس الدین ابوالخیر دمشقی شافعی در کتاب خود به نام أنسی المطالب فی مناقب علی بن ابی طالب می گوید:
لطیف ترین و برجسته ترین طریقی که تا به حال برای حدیث غدیر دیده ام آن است که استادم به[سلسله سند خود]از بکر بن احمد قصری نقل می کند که:
فاطمه[معصومه]دختر امام کاظم علیه السلام
از فاطمه دختر امام صادق علیه السلام
از فاطمه دختر امام باقر علیه السلام
از فاطمه دختر امام زین العابدین علیه السلام
از فاطمه دختر امام حسین علیه السلام
از ام الکلثوم دختر امیرالمؤمنین علیه السلام
و او هم از
حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها
نقل می کنند که:
✅ أنَسِيتُمْ قَوْلَ رَسُولِ اللّه صلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّم يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ، مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَوُلاهُ وَ قَوْلُهُ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ ،أنْتَ مِنِّى بِمَنْزِ لَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسى؟!
📝 آیا فراموش کردید که رسول خدا در روز غدیرخم فرمودند هر کس که من مولای او هستم علی نیز مولای اوست؟!
و آیا فراموش کردید که رسول خدا فرمودند منزلت علی در نزد من مانند منزلت هارون نزد موسی است؟!
📙📗الغدیر،جلد١،صفحه٣٥٨
✍...مدینی از علمای قرن ششم اهل تسنن ، حدیثی را که به حدیث فواطم(*) مشهور است نقل می کند که در آن حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها به حدیث غدیر احتجاج فرموده اند:
مدینی از قول صدیقه شهیده سلام الله علیها چنین می نویسد که ایشان فرمودند:
📝 آیا کلام رسول خدا در روز غدیر که فرمود:
"من كنت مولاه فعلي مولاه" را فراموش کردید؟
📙📗نزهة الحفاظ، ص 101-102
(*)سلسله راویان این روایت ، بدین شرح اند:
فاطمه دختر علی بن موسی الرضا ، از فاطمه دختر موسی بن جعفر ، از فاطمه دختر جعفر بن محمد الصادق ، از فاطمه دختر محمد بن علی ، از فاطمه دختر علی بن الحسین ، از فاطمه دختر حسین بن علی ، از ام کلثوم دختر فاطمه بنت رسول الله ، از فاطمه زهرا سلام الله علیها ،
به همین علت به این روایت "فواطم" می گویند.
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈🏼👈🏼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ فرازی از زیارت نامه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها:
اَلسَّلامُ عَلَیْک ِ یابِنْتَ رَسوُل ِ اللّه ِ
اَلسَّلامُ عَلَیْک ِ یابِنْتَ موُسَى بْن ِ جَعْفَر
وَ رَحْمَةُ اللّه ِ وَ بَرَکاتُهُ
یا فاطِمَةُ ا ِشْفَعى لى فِى الْجَنَّة ِ
فَاِنَّ لَکَ عِنْدَاللّْه ِ شَأْناً مِنَ الشَّأْن ِ
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈🏼👈🏼
❌ممنوعيت روايت در عهد خلفا
🔸در روايات نقل شده از سوي اهل سنت، روايات صادر شده از حضرت رسول(ص) بسيار اندک ميباشد، زيرا نقل و نوشتن روايت پس از رحلت آن حضرت از سوي دستگاه حاکمه ممنوع شد
🔸برخي اهل سنت خواستهاند در صحّت اين رويداد تاريخي ترديد نمايند؛ ولي شواهد بسياري از منابع خود ايشان موجود است که وقوع اين رخداد را قطعي مينمايد. ريشههاي جلوگيري از نقل و تدوين و حفظ سخنان پيامبر اکرم(ص) را بايد در داستان "حسبنا کتاب الله" و "إن الرجل ليهجر" جستجو کرد.
🔸اين واقعه تاريخي در صحيح بخاري چنين نقل شده است:
«هنگامي که موقع احتضار حضرت رسول(ص) بود، و عده زيادي از اصحاب ـ از جمله عمر بن خطاب ـ در محضر ايشان بودند، رسول خدا فرمودند: براي من ابزار نوشتاري بياوريد تا براي شما مطلبي بنويسم کهل به موجب آن بعد از من گمراه نشويد. عمر گفت:
بر پيامبر درد عارض شده، و ما براي هدايت کتاب خدا را داريم و کتاب خدا ما را بس است ـ يعني نيازي به وصيت پيامبر نداريم! ـ و به دنبال آن بين حاضرين اختلاف شد. عدهاي موافق و عدهاي مخالف عمر بودن و اين اختلاف اوج گرفت. پيامبر(ص) فرمودند: از نزد من برويد، که شايسته نيست در حضور من نزاع و اختلاف باشد.»
📕( صحيح بخاري: ج1، ص22، کتاب العلم، باب العلم.)
🔸عبدالله بن عمرو بن عاص سخناني را که از حضرت ميشنيد، مينوشت. عدهاي او را مورد عتاب قرار دادند و از اين کار جلوگيري کردند. اين جريان منحرف که در زمان حيات خود رسول خدا(ص) تلاش ميکرد از او و کلماتش قداست زدايي کند و از نوشتن روايات و سخنان آن حضرت جلوگيري کند، پس از رحلت نبي مکرم اسلام(ص) قدرت گرفت و با شدت عمل هر چه بيشتر اهداف خود را دنبال کرد.
🔸سختگيري در مورد اين ممنوعيت به قدري بود که خليفه دوم، عمر بن خطاب، کساني را که روايات را گردآوري کرده بودند دعوت کرد، روايات ايشان را گرفت و آتش زد.
📕( طبقات ابن سعد: ج5، ص140)
ذهبي در کتابش ميگويد که اين اختصاص به عمر نداشته، و ابوبکر هم در زمان خلافتش از نقل احاديث پيامبر اکرم(ص) منع کرده است و اين ممنوعيت نزديک به يک قرن، تا خلافت عمر بن عبدالعزيز ادامه داشت.
نزديک به يک قرن نگارش و تنظيم و تدوين روايات در جامعه اسلامي ممنوع بوده است و به راحتي ميتوان درک کرد که چرا از آن حضرت و اميرالمؤمنين(ع) درباره خمس روايات اندکي بدست ما رسيده است؛ خصوصاً که دستگاه حاکمه در مورد خمس انگيزههاي خاص داشت
📚منبع
کتاب #خمس_در_عصر_پیامبر (ص)، آيت الله العظمي دوزدوزاني تبريزي
@duzduzani_ir
1402-03-01.WAV
6.95M
📔 درس #خارج_فقه #مضاربه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
جلسه ۱۴۸
دوشنبه ۱۴۰۲/۳/۱
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
1402-02-31.WAV
7.4M
📔 درس #خارج_فقه #مضاربه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
جلسه ۱۴۷
یکشنبه ۱۴۰۲/۲/۳۱
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
#نهج_البلاغه
💥وَتَفَقَّهْ فِي الدِّينِ، وَعَوِّدْ نَفْسَکَ التَّصَبُّرَعَلَى الْمَکْرُوهِ، وَنِعْمَ الْخُلُقُ التَّصَبُرُ فِي الْحَقِّ
🌎شناخت خود را در دین به کمال رسان، و خويشتن را بر استقامت در برابر مشکلات عادت ده که استقامت و شکيبايى در راه حق، اخلاق بسيار نيکويى است»
📘#نامه_31
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir👈🏼👈🏼
1402-03-02.WAV
6.92M
📔 درس #خارج_فقه #مضاربه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
جلسه ۱۴۹
سه شنبه ۱۴۰۲/۳/۲
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
1402-03-03.WAV
8.47M
📔 درس #خارج_فقه #مضاربه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
جلسه ۱۵۰
چهارشنبه ۱۴۰۲/۳/۳
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
#اعتقادی
❓با توجه به اینکه خدا به همه چیز آگاه است و دوست دارد که بندگانش را ببخشد و مانعی هم در برابر #بخشش او نیست چه نیازی به #شفاعت است؟
🔰معنای لغوی #شفاعت ضمیمه کردن و پیوند دادن چیزی به چیز دیگر و معنای اصطلاحی آن به واسطه شدنِ یکی از آفریدههای خداوند میان آن وجود مقدس و آفریده ای دیگر برای رساندن خیری به او یا دفع شری از اوست.
‼️خداوند قدرت بخشش مستقیم را دارد؛ اما خود برای ایجاد امید و شایستگی بیشتر در شفاعت شونده جهت توبه و نیز برای ترفیع مقام توبه کننده و هر بنده ای شفاعت را جعل فرموده است. #شفاعت در شکل صحیح که مد نظر قرآن و روایات می باشد در عرض توبه نیست تا با وجود یکی توجیهی برای عملکرد دیگری وجود نداشته باشد.
✨بلکه شفاعت از طرف خود خداوند متعال به عنوان یکی از راههای توبه معرفی شده است تا شفاعت شونده امید بیشتری به بخشش خداوند پیدا کند. در واقع شفاعت بر محور دگرگونی موضع شفاعت شونده دور می زند؛ یعنی شخص شفاعت شونده به کمک شفیع خود را در وضع مطلوبی قرار دهد که شایسته و مستحق بخشودگی گردد و در مسیر کمال قرار گیرد.
🏵ضمن اینکه طبق برخی روایات شفاعت برای همه انسانها اعم از گناه کار و نیکوکار مفید است و می تواند باعث افزایش مقام و عامل مؤثری در کمال باشد.
🌿 علاوه بر آنچه گفته شد طبق برخی روایات شفاعت اختصاص به گناهکاران ندارد و مفید به حال همه انسان هاست و میتواند باعث افزایش مقام و عامل مؤثری در کمال باشد؛
📙چنان که در روایت معروفی که از امام باقر (علیه السلام) نقل شده می خوانیم:
«مَا أَحَدٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ إِلَّا وَهُوَ مُحْتَاجٌ إِلَى شَفَاعَةِ مُحَمَّدٍ يَوْمَ الْقِيَامَة»؛ (همه انسانها از اولین و آخرین در روز قیامت به شفاعت حضرت محمد نیازمند می باشند
💯به این ترتیب حتی کسانی که از گناه توبه کرده اند و جرم آنها بخشوده شده، باز نیاز به شفاعت دارند و این در صورتی ممکن است که اثر شفاعت دو جانبه باشد و افزایش مقام را نیز شامل شود و اگر در بعضی از روایات می خوانیم نیکوکاران نیاز به شفاعت ندارند
▫️منظور نفی آن نوع شفاعت است که در مورد مجرمان و گناهکاران می باشد.
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir👈🏼👈🏼
#زیارت #اهل_قبور
#پنج_شنبه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
📿اَلسَّلامُ عَلی اَهْلِ لا إِلهَ إلاَّ اللهُ مِنْ أَهْلِ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ یا أَهْلِ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ بِحَقِّ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ مِنْ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ یا لا إِلهَ إِلاّ اللهُ بِحَقِّ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ اِغْفِرْ لِمَنْ قالَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ وَحْشُرْنا فی زُمْرَهِ مَنْ قالَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ علیٌّ وَلِیٌّ الله
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
https://t.me/+PA6VP_9f5EnsFUNq👈🏼👈🏼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نمای دیدنی از بین الحرمین از گلدسته حرم حضرت ابوالفضل عباس (ع)
#شب_جمعه_شب_زیارتی #امام_حسین (ع)
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
https://t.me/+PA6VP_9f5EnsFUNq👈🏼👈🏼
🔻فرازی از دعای امام رضا برای حضرت مهدی علیهماالسلام
🔸خداوندا!
دوستان حضرت مهدی علیه السلام را دوست بدار و دشمنانش را دشمن بدار.
🔹اللّٰهُمَّ ... والِ مَنْ والاهُ، وَعادِ مَنْ عاداهُ،
#امام_زمان_علیه_السلام
📚مکیال المکارم، ج ۲، ص ۱۲۷
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
https://t.me/+PA6VP_9f5EnsFUNq👈🏼👈🏼
1402-03-06.WAV
7.38M
📔 درس #خارج_فقه #مضاربه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
جلسه ۱۵۱
شنبه ۱۴۰۲/۳/۶
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
⚜#پرسش_قرآني
❓#سوال: در سوره ي مبارکه ي ملک آمده (الذي خلق الموت و الحياه) آيا مرگ مخلوق است که خداوند آن را خلق کند؟
چطور مي توان اين مسأله را قبول کرد در حالي که مشهور چنين است که مرگ امري عدمي مي باشد، در اين صورت معناي خلقت و آفرينش چيست؟
🖊#جواب: بايد دانست که خلق معاني متعددي دارد و از شايع ترين معاني خلق چنان که در تمام کتب لغت به آن اشاره شده است، #تقدير مي باشد، بنا بر اين معناي آيه چنين است:
«آن خدايي که مرگ و زندگي را براي امتحان شما انسان ها مقدر و معين فرموده است»
و شاهد بر معنايي که براي آيه ذکر شد، آيه ي 60 از سوره ي واقعه مي باشد که در آن فرموده:
(نحن قدرنا بينکم الموت) يعني ما مرگ را بين شما انسان ها مقدر و معين کرديم.
🔸براي تفصيل مطلب به کتاب ما به نام #دروس_حول_الموت_و_البرزخ_و_اشراط_الساعه مراجعه نماييد.
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir👈🏼👈🏼
1402-03-07.WAV
7.88M
📔 درس #خارج_فقه #مضاربه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
جلسه ۱۵۲
یکشنبه ۱۴۰۲/۳/۷
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
🌷جهت اطلاع و آگاهی :
☀️امروز 7 خرداد ساعت 12:48 فرصت تعیین دقیق جهت قبله را از دست ندهید
🔰امکان تعیین دقیق قبله بر اساس تابش خورشید
🔹هفتم خرداد
و 25 تیر
هر سال فرصتی ایجاد می كند تا جهت دقیق قبله برای نمازخانه ها، مساجد و یا حتی منازل توسط مردم تعیین شود.
🔆در حقیقت در لحظه اذان ظهر در روزهای 7 خرداد و 25 تیر خورشید درست بالای خانه كعبه بوده و خانه خدا هیچگونه سایهای نخواهد داشت.
🔸با قرار دادن شاخصی عمود بر زمین در ساعت 12:48دقیقه روز یکشنبه هفتم خرداد،
جهت سایه علامت گذاری
⚡️و خلاف جهت سایه به سمت خورشید،
⚡️جهت دقیق قبله را نشان می دهد.
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻
••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈••
@duzduzani_ir👈🏼👈🏼
💠#امام_رضا علیه السلام
🔹سَبْعَةُ أَشْيَاءَ بِغَيْرِ سَبْعَةِ أَشْيَاءَ مِنَ اَلاِسْتِهْزَاءِ مَنِ اِسْتَغْفَرَ بِلِسَانِهِ وَ لَمْ يَنْدَمْ بِقَلْبِهِ فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ وَ مَنْ سَأَلَ اَللَّهَ اَلتَّوْفِيقَ وَ لَمْ يَجْتَهِدْ فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ وَ مَنِ اِسْتَحْزَمَ وَ لَمْ يَحْذَرْ فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ وَ مَنْ سَأَلَ اَللَّهَ اَلْجَنَّةَ وَ لَمْ يَصْبِرْ عَلَى اَلشَّدَائِدِ فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ وَ مَنْ تَعَوَّذَ بِاللَّهِ مِنَ اَلنَّارِ وَ لَمْ يَتْرُكْ شَهَوَاتِ اَلدُّنْيَا فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ وَ مَنْ ذَكَرَ اَللَّهَ وَ لَمْ يَسْتَبِقْ إِلَى لِقَائِهِ فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ
🔸هفت چیز بدون هفت چیز، مسخره است:
▫️کسى که با زبانش آمرزش بطلبد، ولى [از گناهش] پشیمان نباشد، در حقیقت، خودش را مسخره کرده است .
▫️کسى که از خدا توفیق بخواهد، ولى تلاش نکند، در حقیقت، خودش را مسخره کرده است.
▫️کسى که جویاى دوراندیشى باشد، ولى احتیاط نورزد، در حقیقت خودش را مسخره کرده است.
▫️کسى که از خدا بهشت بخواهد، ولى سختىها را تحمّل نکند، در حقیقت، خودش را مسخره کرده است.
▫️کسى که از آتش به خدا پناه ببرد، ولى شهوات را فرو نگذارد، در حقیقت، خودش را مسخره کرده است.
▫️و کسى که یاد خدا کند، ولى به سوى لقاى او نشتابد، در حقیقت، خودش را مسخره کرده است.
▫️(هفتمى ذكر نشده).
📗بحارالأنوار، ج78، ص356.
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir👈🏼👈🏼
1402-03-08.WAV
7.09M
📔 درس #خارج_فقه #مضاربه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
جلسه ۱۵۳
دوشنبه ۱۴۰۲/۳/۸
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
#معرفت_قرآن
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
https://t.me/+PA6VP_9f5EnsFUNq
#معرفت_قرآن
🕋فضائل حضرت قرآن در کلام نورانی حضرت السلطان علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء):
✨«هُوَ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِينُ، وَ عُرْوَتُهُ الْوُثْقَى..» (۱)
➖حبل الله
✔️امر خداوند عزوجل به اعتصام به حبل الله «و اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا..» (سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۰۳) که دلالت بر اعتصام بندگان به «حضرت قرآن» دارد، سبب هدایت یافتن ایشان به «صراط مستقیم» یعنی ولایت أميرالمؤمنين علی علیه السلام (۲) و خروج از ابتلائات و فتن می گردد: «.. أَتَانِي جَبْرَئِيلُ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ سَيَكُونُ فِي أُمَّتِكَ فِتْنَةٌ قُلْتُ فَمَا الْمَخْرَجُ مِنْهَا فَقَالَ كِتَابُ اللَّهِ ..هُوَ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِينُ .. مَنِ اعْتَصَمَ بِهِ هُدِيَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ » (۳)
➖عروة الوثقی
✔️آنچه که خداوند عزوجل در تبیین حقیقتِ «تمسّک به عروة الوثقی» بیان فرموده که این امر با کفر به طاغوت و ایمان به الله محقق می شود: «..فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى..» (سوره مبارکه بقره آيه ۲۵۶) بدین معناست که تنها کسی حقیقتا مُتمَسِّک به حضرت قرآن است که از ولایت طواغیت امّت و اعداء الله برائت جسته و به ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) ایمان داشته باشد؛ چنانکه حضرت السلطان علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در احادیث دیگری بر این مهم تأکید فرمودند «الطَّاغُوت ... هُمُ الَّذِینَ غَصَبُوا آلَ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) حَقَّهُمْ» (۴) و نیز فرموده اند: «مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَتَمَسَّكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى فَلْيَتَمَسَّكْ بِحُبِّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ» (۵)
📔 منابع
(۱). البرهان فی تفسیر القرآن ج۱ ص۶۵؛ عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ۲ ص۱۳۰؛ بحار الأنوار ج۸۹ ص۱۴
(۲). تأویل الآیات الظاهره ص۵۳۷؛ تفسیر العیاشی، ج۱، ص۲۴؛ تفسیر القمی، ج۲، ص۲۸۰
(۳).تفسیر العیاشی ج۱ ص۳؛ البرهان فی تفسیر القرآن ج۱ ص۱۵؛ بحارالانوار ج۸۹ ص۲۴
(۴).تفسیر القمی، ج۱، ص۸۴؛ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۶۳
(۵). عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ۲، ص ۵۸
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
https://t.me/+PA6VP_9f5EnsFUNq