🍃عیب از ماست که هر صبح نمیبینیمت
🍃چشم بیمار شده تار شدن هم دارد
🌺 امام رضا(علیه السلام):
🍀امام، همدمی رفیق و پدری مهربان و برادری همانند است. امام به امت خویش مهر می ورزد، همانند مادری که به فرزند خردسال خود مهربان و نیکوکار است، و پناهگاه بندگان خدا در مصیبتها و دشواریهای عظیم است.
📚کافی، ج1، ص200
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
❇️ ائمه (علیهم السلام) حجت های خدا بر مخلوقات
⚜ در اعمال مسجد کوفه وارد شده که این عبارات را بر زبان آوریم:
«اَنَّ عَلِيّاً وَ الاْئِمَّةَ الْمَهْدِيّينَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ عَلَيْهِمُ السَّلامُ اَوْلِيآئي وَ حُجَّةُ اللهِ عَلي خَلْقِهِ»؛
علي و امامان (علیهم السلام) رهيافته از نسلش سرپرستان من هستند، و حجّت هاي خدا بر بندگانش.
📔 مصباح الزائر، ج١، ص٧٧.
⚜ امام رضا (عليه السلام) ميفرمايد:
«نَحنُ حُجج الله في خلقه»؛
ما حجّت هاي خداوند هستيم در ميان مخلوقات او.
📕 كمال الدين، ج ۱، ص٢٠٢.
⚜ همچنین در زیارت امام هادی (علیه السلام) عرضه می داریم:
«اشهد يا مولای يا اباالحسن انک حجة الله علی خلقه و خليفته فی بريته»؛
گواهى می دهم اى مولايم، اى ابا الحسن كه تويى حجت خدا بر خلق، و جانشين او در ميان آفريدگانش.
📙 بحارالانوار، ج٩٩، ص٦٣.
❇️ ائمه (علیهم السلام) حجت های ظاهر و آشکار خداوند بر خلق
⚜ امام كاظم (علیه السلام) فرموده است:
«اِنّ لِلَّهِ عَلَی النّاسِ حجّتینِ حُجَةً ظَاهِرَةً وَ حُجَةً بَاطِنةً فَاَمَّا الظَاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الاَنبِیاءُ وَ الاَئِمَّةُ وَ اَمَّا البَاطِنَةُ فَالعُقُولُ»؛
خداوند را بر مردم دو حجّت است: یكی ظاهر كه آن عبارت است از پیامبران و ائمه (علیهم السلام) و دیگری باطن كه آن عقول مردم است».
📘 كافی، ج ۱، ص١٦.
❇️ قلمرو حجّت بودن ائمّه اطهار (علیهم السلام) تمامی جنّ و انس و...
⚜ مقداد بن اسود کندی روایت کرده است که: مولایم امیرالمؤمنین (علیه السلام) روزی به من فرمود: شمشیر مرا بیاور، آوردم روی زانویش گذاشت و به جانب آسمان بالا رفت، و من به او نگاه می کردم تا از چشمم پنهان شد، و فرمود: جمعی از آسمانیان باهم نزاع و خصومت داشتند، و من بالا رفتم و آنها را تطهیر کردم یعنی مفسدین را کشتم. گفتم: ای مولای من مگر کار آسمانی ها هم به دست شما است؟ فرمود:
«يا ابن الأسود! أنا حجة اللّه على خلقه من أهل سماواته و أرضه»؛
ای پسر اسود من حجت خدا بر خلقش هستم، چه از اهل آسمانهای او و چه از اهل زمینش.
📘 اثبات الهداة ج٣، ص٤٩٩.
❇️ حجت؛ از القاب خاص حضرت بقیه الله الاعظم (روحی له الفداء) می باشد که ایشان را با «حجة بن الحسن المهدي» يا «حجة من آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)» ياد مي كنند.
👈 در فرازی از زیارت حضرت حجه بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در سرداب عرضه می داریم:
«السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ الَّتي لا تَخْفى»؛
سلام بر تو ای حجت خداوند آن حجتی که پوشیده نماند.
📕بحارالانوار، ج٩٩، ص١١٦.
👈 داود بن قاسم گوید: از امام دهم(علیه السلام) شنیدم كه میفرمود: جانشین من، پسرم حسن است. شما نسبت به جانشینِ پس از جانشین من چه حالی خواهید داشت؟ عرض كردم: خداوند مرا قربانت كند؛ چرا؟ فرمود: برای آنكه شخص او را نمی توانید ببینید و ذكر او به نام مخصوصش روا نیست. عرض كردم: پس چطور او را یاد كنیم؟ فرمود:
« قُولُوا الحُجَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ»؛
بگویید حجّت از خاندان محمد(صلی الله علیه و آله وسلم).
📗علل الشرایع، ج ۱، ص ٢۴۵.
💎 در این فراز از زیارت بیان کردیم که ائمه (علیهم السلام) حجت خداوند بر تمامی مخلوقات هستند و زائر بر حضرت حجه بن الحسن (علیهما السلام) آخرین حجت خدا بر خلایق سلام می دهد.
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
💠 #صلوات #شعبانیه
از امام #سجاد علیه السلام روایت شده خواندن این صلوات در هر روز #شعبان در وقت زوال (وقت ظهر شرعی) و در شب نیمه آن
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
▪️إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ
پیام تسلیت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی به حجت الاسلام و المسلمین استاد علیدوست
جناب مستطاب حجةالاسلام و المسلمین آقای #علیدوست دام عزة
درگذشت والد مکرمتان مرحوم آقای حاج حسین علیدوست رحمة اللّه علیه را به حضرتعالی و وابستگان تسلیت می گویم.
از خداوند متعال شادی روح آن مرحوم و صبر جمیل برای بازماندگان مسئلت دارم.
9 شعبان المعظم 1442
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
... به جوانان توصیه می کنم
▫️در #دین محکم و استوار باشند
▫️به #نماز اول وقت پایبند باشند
▫️و از #موسیقی حذر کنند.
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
💢چه نوع #انتظارى ارجح است؟
درك دقیق معنای #انتظار مبتنی بر فهم جامع اندیشه مهدویت است واندیشه مهدویت را باید با توجه به مجموعه معارف اسلامی و در راستای هدف كلی دین اسلام دید. بنا بر آموزه های دینی، #مهدی (علیه السلام) روزی #ظهور كرده و وعده های الهی را به اجرا درمی آورد، او برپا كننده حكومت صالحان می باشد و مومنان به میزان ایمان وعمل صالحشان در حكومت مهدی ( ارواحناله الفداء ) قرب و منزلت دارند.
🌸این اندیشه پایانی زیبا و نورانی برای جریان زندگی انسان تصویر میكند و عامل شعله ور شدن امید در دل های مومنین است. امید به ظهور مهدی ( عجل الله تعالی فرجه ) همان امید به خداست. امید موتور حركت انسان در زندگی است و امید به مهدی (عجل الله تعالی فرجه) عامل حركت استوارتر انسان در مسیر خوبی ها یعنی همان هدف اصلی دین می باشد.
🍀مقصود از #انتظار_فرج، امید و دلبستگی به مهدی (عجل الله تعالی فرجه) است. بنابراین انتظار فرج ارجح که مقصود دین است به تعبیر شهید مطهری، انتظاری سازنده و نگه دارنده، تعهدآور، نیروآفرین و تحرك بخش است. به گونه ای كه خود نوعی عبادت و حق پرستی است.
✍️برخی به خطا به گونه ای اندیشه #مهدویت را تصویر می كنند كه انتظار براساس آن به معنای كمك به رشد ظلم و فساد و پرشدن دنیا از گناه می باشد در حالی كه بی شك چنین اموری با هدف دین بیگانه است، بنابراین انتظار و عشق به مهدی؛ یعنی، عشق به همه خوبی ها و امید اقامه همه خوبی ها در دنیا این عشق و امید عاملی است كه انسان را وا می دارد تا هر چه بیشتر و محكم تر در راه خوبی ها قدم بردارد، پس انتظار فرج مسئولیت آفرین است.
به تعبیری دیگر می توان گفت: انتظار ظهور منجی هیچ گاه به حقیقت نمیپیوندد مگر در صورتی كه سه عنصر اساسی در آن محقّق گردد:
1. 🌱عنصر عقیدتی:
شخص منتظر باید ایمان راسخی به حتمی بودن ظهور منجی ونجاتبخشی او داشته باشد.
2. 🌱عنصر نفسانی:
زیرا شخص منتظر باید در حالت آمادگی دائمی به سر ببرد.
3.🌱عنصر عملی وسلوكی:
شخص منتظر باید به قدر استطاعت خود در سلوك ورفتارش زمینههای اجتماعی وفردی را برای ظهور منجی فراهم نماید.
با نبود هر یك از این سه عنصر اساسی، انتظار حقیقتاً معنا پیدا نمیكند.
📚منابع زیر جهت مطالعه پیرامون شناخت انتظار ارجح و واقعی بسیار مفید است :
1. 📌قیام و انقلاب مهدی
2. 📌امامت ومهدویت، ج ۱، ص ۳۵۱ - ۳۹۸.
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
✨ #ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺣﻀﺮﺕ #ﻋﻠﻰ_ﺍﻛﺒﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ
ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 33 هجری #ﺷﺒﻴﻪءﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺧﺎﺗﻢ ﺍﻟﺎﻧﺒﻴﺎﺀ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻰ ﺍﻛﺒﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺁﻣﺪ.(1)
ﻧﺎﻡ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ «ﻋﻠﻰ»، ﭘﺪﺭﺷﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻴّﺪ ﺍﻟﺸّﻬﺪﺍﺀ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ، ﻣﺎﺩﺭﺷﺎﻥ ﻟﻴﻠﻰ ﺑﻨﺖ ﻣُﺮة ﺛﻘﻔﻰ ﺍﺳﺖ. ﻛﻨﻴﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻃﺒﻖ ﻓﺮﻣﺎﻳﺶ ﺣﻀﺮﺕ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ «ﺍﺑﺎﺍﻟﺤﺴﻦ» ﺍﺳﺖ.(2)
ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺑﺰﻧﻄﻰ ﻫﻢ ﺩﻟﺎﻟﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ.
ﺩﺭ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﻭﺍﺭﺩﻩ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻫﻢ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: «ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻚ ﻭ ﻋﻠﻰ ﻋﺘﺮﺗﻚ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺘﻚ ﻭ ﺁﺑﺎﺋﻚ ﻭ ﺍﺑﻨﺎﺋﻚ ﻭ ﺍﻣﻬﺎﺗﻚ ﺍﻟﺎﺧﻴﺎﺭ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﺃﺫﻫﺐ ﻋﻨﻬﻢ ﺍﻟﺮﺟﺲ ﻭ ﻃﻬﺮﻫﻢ ﺗﻄﻬﻴﺮﺍً»(3) ﻭ ﻟﻔﻆ ﺃﺑﻨﺎﺀ ﺩﺭ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﺩﻟﺎﻟﺖ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺣﺘﻰ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺩﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻌﻪ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﻧﺰﺩﻳﻚ 27 ﺳﺎﻝ ﺍﺯ ﻋﻤﺮ ﻣﺒﺎﺭﻙ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩ.(4)
📚 منابع
1. ﻋﻠﻰ ﺍﻛﺒﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ «ﻣﻘﺮّﻡ»: ﺹ 15 - 16 ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺍﻧﻴﺲ ﺍﻟﺸﻴﻌﻪ. مستدرک سفینه البحار: ج5 ص413.
2. ﻛﺎﻣﻞ ﺍﻟﺰﻳﺎﺭﺍﺕ: ﺹ 240. بحارالانوار: ج98 ص186.
3. ﻛﺎﻣﻞ ﺍﻟﺰﻳﺎﺭﺍﺕ: ﺹ 240. بحارالانوار: ج98 ص186.
4. ﻋﻠﻰ ﺍﻛﺒﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ «ﻣﻘﺮّﻡ»: ﺹ 16-20
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
✨پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمودند:
🔹لا تَسُبُّوا الرِّياحَ فإنّها مَأمُورَةٌ، ولا تَسُبُّوا الجِبالَ ولا السّاعاتِ ولا الأيّامَ ولا اللَّيالِيَ فَتَأثَمُوا وتَرجِعَ علَيكُم
🔖به بادها ناسزا مگوييد، كه آنها مأمورند، و به كوه ها و ساعت ها و لحظات و روزها و شب ها را ناسزا نگوييد، كه گنهكار مى شويد و به خودتان بر مى گردد.
📚علل الشرائع صفحه 577
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
... به جوانان توصیه می کنم
▫️به انس با امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و حفظ و تقویت آن
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir👈🏼
🔰السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللَّهِ الَّذِی ضَمِنَهُ
▫️سلام ما بر تو ای وعده خدا که آن وعده را ضمانت کرده
#دعای_فرج
🕊اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ، وَ بَرِحَ الْخَفاءُ، وَ انْكَشَفَ الْغِطاءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجاء ُوَ ضاقَتِ الاْرْضُ، وَ مُنِعَتِ السَّماءُ و اَنْتَ الْمُسْتَعانُ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى، وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ و الرَّخاءِ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ، وَ عَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيان وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir👈🏼
🔰چرا از بين آن همه آدم که در #واقعه_غدير حضور داشتند همه آن را انکار کردند و يا خود را به بي خيالي زدند؟
✨بررسي و ريشه يابي عوامل اين رخداد مهم تاريخي نياز به تبيين و تحليل گسترده دارد كه در اينجا به اختصار به چند چيز به عنوان عوامل اساسي و كليدي اين رخداد تلخ، اشاره مي گردد:
1. 📌دنيا طلبي و عافيت خواهي
روحية دنيا طلبي و عافيت خواهي اكثر مردم، مخصوصاً گروه خواص و نخبگان جامعه آن روز، يكي از مهم ترين علل بي تفاوتي و رويكرد محافظه كارانة آنان نسبت به اين رخداد تلخ، محسوب مي شود.
🔹اين امر باعث گرديد كه مردمان آن روز كه حماسه هاي بي نظير امير المؤمنين را در صحنه هاي جهاد به چشم سر مشاهده كرده بودند و سخنان پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ را در مورد شخصيت بي همانند علي ـ عليه السّلام ـ مخصوصاً موضوع وصايت حضرت را، شنيده بودند - با اين حال در موقعيت حساس هنگامه رحلت پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ علي ـ عليه السّلام ـ را تنها بگذارند و در مقابل توطئه گروه كودتاچيان كه به سركردگي خليفه دوم و اول در سقيفه طرح تصاحب قدرت و غصب خلافت را در انداختند، از حضرت علي ـ عليه السّلام ـ حمايت ننمايند و انحراف آشكار مسير خلافت را نظاره گر باشند.
2. 📌قوم محوري و قبيله گرائي
عمدة مسلمانان و كساني را كه در كنار پيامبر حضور داشتند، با توجه به ظهور اسلام در جزيرة العرب - مجموعة اعراب مسلمان مكه و مدينه (مهاجرين و انصار) تشكيل مي دادند. آنان علي رغم گرويدن به اسلام، علقه هاي قومي و فرهنگ قبيله محوري هنوز در تصميم گيري هاي آنان دخيل بود.
3. 📌كينه و عقده نسبت به حضرت
بسياري از قبايلي كه در مكه و در مدينه و اطراف آن زندگي مي كردند نسبت به علي ـ عليه السّلام ـ بي مهر بودند و كينه او را در دل داشتند زيرا علي بود كه پرچم كفر اين قبايل را سرنگون كرد و قهرمانان آنان را به خاك ذلت افكند. اين افراد هر چند بعدها پيوند خود را به اسلام اعلام نمودند ولي در باطن - علي رغم تظاهر به اسلام - بغض و عداوت علي ـ عليه السّلام ـ را در دل داشتند.
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir👈🏼
1400-01-07_270321100226.WAV
6.4M
🎙#درس_خارج فقه حضرت آیت الله العظمی #دوزدوزانی_تبریزی
#جلسه 111
▫️تاریخ شنبه 1400/1/7
📙موضوع: کتاب الحج، مبحث سعی
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #ارتباط و #دیدار با #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در بیان مرجع عالیقدر شیعه آیت الله العظمی #دوزدوزانی #تبریزی
📎 دانلود نسخه با کیفیت بالا 🌐
#کلیپ
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir👈🏼
1400-01-08_280321102210.WAV
8.31M
🎙#درس_خارج فقه حضرت آیت الله العظمی #دوزدوزانی_تبریزی
#جلسه 112
▫️تاریخ یکشنبه 1400/1/8
📙موضوع: کتاب الحج، مبحث سعی
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈
🌸#ولادت با سعادت #منجی عالم بشریت حضرت #ولی_عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد
💠حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه)
🔹أمَّا وَجْهُ اَلاِنْتِفَاعِ بِي فِي غَيْبَتِي فَكَالاِنْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ إِذَا غَيَّبَتْهَا عَنِ اَلْأَبْصَارِ اَلسَّحَابُ
🔸چگونگى بهره مند شدن از من در روزگار غيبتم همچون بهره مند شدن از خورشيد است، آنگاه كه در پس ابر از ديدگان پنهان مى شود.
📗الغيبة (للطوسی) ج1 ص290
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈
✨برخی از اعمال شب نیمه شعبان
1️⃣ احیای شب به دعا و نماز
پیامبر(ص) فرمود: هرکه این شب را زنده بدارد در روزی که قلبها بمیرند قلبش نمیمیرد.(1)
حضرت علی(ع) به نقل از رسول خدا(ص) فرمودند: هرگاه شب نیمه شعبان فرا رسید، شبش را احیا، و روزش را روزه بگیرید، که خداوند در این شب از غروب خورشید تا طلوع فجر ندا میدهد: آیا آمرزشخواهی نیست که بیامرزمش؟! آیا روزیخواهی نیست که روزیاش دهم؟!
2️⃣ خواندن دعای کمیل(2)
3️⃣ خواندن صلوات شعبانیه(3)
4️⃣خواندن این دعا:
اللَّهُمَّ بِحَقِّ لَیْلَتِنَا هَذِهِ وَ مَوْلُودِهَا وَ حُجَّتِکَ وَ مَوْعُودِهَا الَّتِی قَرَنْتَ إِلَى فَضْلِهَا فَضْلًا فَتَمَّتْ کَلِمَتُکَ صِدْقاً وَ عَدْلًا لَا مُبَدِّلَ لِکَلِمَاتِکَ وَ لَا مُعَقِّبَ لِآیَاتِکَ نُورُکَ الْمُتَأَلِّقُ وَ ضِیَاؤُکَ الْمُشْرِقُ وَ الْعَلَمُ النُّورُ فِی طَخْیَاءِ الدَّیْجُورِ الْغَائِبُ الْمَسْتُورُ جَلَّ مَوْلِدُهُ وَ کَرُمَ مَحْتِدُهُ وَ الْمَلَائِکَةُ شُهَّدُهُ [شهدائه] وَ اللَّهُ نَاصِرُهُ وَ مُؤَیِّدُهُ إِذَا آنَ مِیعَادُهُ وَ الْمَلَائِکَةُ أَمْدَادُهُ سَیْفُ اللَّهِ الَّذِی لَا یَنْبُو وَ نُورُهُ الَّذِی لَا یَخْبُو وَ ذُو الْحِلْمِ الَّذِی لَا یَصْبُو مَدَارُ الدَّهْرِ وَ نَوَامِیسُ الْعَصْرِ وَ وُلَاةُ الْأَمْرِ وَ الْمُنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الذِّکْرُ وَ مَا یَنْزِلُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ أَصْحَابُ الْحَشْرِ وَ النَّشْرِ تَرَاجِمَةُ وَحْیِهِ وَ وُلَاةُ أَمْرِهِ وَ نَهْیِهِ اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى خَاتِمِهِمْ وَ قَائِمِهِمْ الْمَسْتُورِ عَنْ عَوَامِلِهِمْ [عوالمهم] وَ أَدْرِکْ بِنَا أَیَّامَهُ وَ ظُهُورَهُ وَ قِیَامَهُ وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَنْصَارِهِ وَ اقْرِنْ ثَارَنَا بِثَارِهِ وَ اکْتُبْنَا فِی أَعْوَانِهِ وَ خُلَصَائِهِ وَ أَحْیِنَا فِی دَوْلَتِهِ نَاعِمِینَ وَ بِصُحْبَتِهِ غَانِمِینَ وَ بِحَقِّهِ قَائِمِینَ وَ مِنَ السُّوءِ سَالِمِینَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ وَ الْمُرْسَلِینَ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِهِ الصَّادِقِینَ وَ عِتْرَتِهِ النَّاطِقِینَ وَ الْعَنْ جَمِیعَ الظَّالِمِینَ وَ احْکُمْ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُمْ یَا أَحْکَمَ الْحَاکِمِینَ.(4)
5️⃣ زیارت امام حسین(ع)
هر گاه روز اول شعبان فرارسد منادی از عرش الهی ندا میدهد: ای زائرین حسین(ع) از زیارت حسین در شب نیمه شعبان غافل نشوید؛ چه اگر میدانستید چه چیز در آن نهفته است کل سال را برای آمدنش به انتظار مینشستید.(5)
6️⃣ گفتن اذکار اربعه
امام باقر علیهالسلام میفرماید: هرکه در این شب صدمرتبه «سبحانالله» و صدمرتبه«الحمد لله» و صدمرتبه «الله اکبر» و صدمرتبه «لا اله الا الله» بگوید خداوند گناهان گذشتهاش را میآمرزد و حاجات دنیوی و اخرویاش را برمیآورد چه حاجاتی را که از خدا خواسته و چه آن را که نخواسته اما خدا آن را میداند. این از فضل خداست بر بندگانش.(6).
📚 منابع :
1. اقبال الاعمال، ص 718.
2. همان، ص687.
3. همان.
4. همان، ص 705.
5. همان. ص 718.
6. همان، ص 687.
در ثواب نشر شریک باشید
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
⚜مشروح گفتگوی رسا با آیت الله دوزودوزانی درباره #دیدار با امام زمان (عج)⚜
✍این مرجع تقلید در کتاب «تحقیق اللطیف حول التوقیع الشریف» به بررسی امکان یا عدم امکان مشاهده و رؤیت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می پردازد که پس از بررسی و تحقیق علمی کاملی بر اساس روایات، ادعای مشاهده حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را رد می کند.
❓پرسش: آیا هیچ کدام از بزرگان ادعای دیدار حضرت حجت(عجل الله تعالب فرجه الشریف) به صورت مشاهده را داشته اند؟
🔸پاسخ: بنده در کتاب «تحقیق اللطیف حول التوقیع الشریف» نوشته ام که مرحوم آخوند خراسانی می فرمایند «مقصود مشاهده همان رؤیت است و میسر نمی شود مگر الّا اوحدی».
🔸بنده درباره موضوع مشاهده 10 سال تحقیق میدانی از افراد مدعی بدون واسطه داشته ام که هر فردی نیز ادعای عجیب داشته است، ولی به این نتیجه رسیده ام که 99 درصد سخن این افراد کذب است.
🔸البته درباره افرادی که در گذشته ادعا کرده اند نمی توان گفت واقعیت ندارد، برای نمونه از وحید بهبهانی در زمانی که با اخباریون بسیار درگیر بوده است، سلماسی موضوع مشاهده را نقل کرده است، بنده اگر بدانم این مطلب را آقای وحید خودشان گفته اند فدایش شده و این موضوع را می پذیرم، ولی چون واسطه میان ما و ایشان افراد و کتاب ها شده است این را نمی توانم به راحتی بپذیرم. البته امکان وقوع ممکن است، محال نیست و اگر ثابت شود فلانی دیده است می پذیرم.
🔸همچنین ما منکر شنیدن صدای امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیستیم، برخی از افراد می گویند که در سرداب صدای امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را شنیده اند، برای نمونه نقل می شود که مرحوم مقدس اردبیلی در مسجد سهله پرسشی از حضرت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) کرده و جواب شنیده است، این را قبول داریم. ولی مشاهده مورد بحث است که آیا محقق شده است یا خیر.
❓پرسش: یعنی حضرتعالی به هیچ مصداقی نرسیده اید؟
🔹پاسخ: بنده در این موضوع به قطع نرسیده ام، ولی برای سخن افرادی که به قطع رسیده اند ارزش قائل هستم. به قطع رسیدن سخت است، ولی محال نیست. برخی نیز داستان های جعلی را بیان می کنند که توهین به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و بنده نیز این ها را زیر سؤال برده ام.
حتی داستان علی بن مهزیار در غیبت صغری نیز قابل تشکیک است، چرا که چنین فردی در غیبت صغری نداشته ایم. علی بن مهزیار که نماینده امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در خوزستان بوده نیز در زمان امام هادی(علیه السلام) رحلت کرده است، ولی این که علی بن مهزیاری در زمان غیبت صغری بوده و 20 سال در پی امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف) گشته است وجود ندارد.
سخن و بحث درباره مقوله مشاهده امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بسیار زیاد است و بنده به سبب برخی از اقتضائات ناچارم برخی از مسائل را بیان نکنم.
🔘قسمت اول
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
💠#صلوات بر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir👈🏼
🔰مشروح گفتگوی رسا با آیت الله دوزودوزانی
❓پرسش: آیا درباره موضوع مشاهده سطحی از علما هستند که بتوان درباره سخنان آنان سکوت کرد؟
🔹پاسخ: ما نمی توانیم بر روی شخص متمرکز شویم، بنده در تحقیقاتم درباره افرادی که در زمان کنونی ادعا مشاهده کرده اند به نتیجه ای نرسیده ام ولی نسبت به سخنان گذشتگان اگر در سلسله سند عدالت و وثوق وی ثابت شود، می توانیم حکم کنیم، همچنین برخی از مطالب را تنها در کتاب ها می خوانیم و سلسله سند نیست، در حالی که نویسنده کتاب و ناقل کاملا مشخص نیست. ولی اگر فردی کتاب ها، افراد و ناقلان را بشناسد و مطلبی را بیان کند، قابل تأمل است.
🔹بنده یک روایت ضعیف نیز نیافتم که بگوید امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قابل مشاهده هستند، البته بیان شده است که خواندن برخی از دعاها سبب مشاهده حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می شود، ولی افراد زیادی این موضوع را امتحان کرده و نتیجه ای نگرفته اند. حتی فردی می گفت که دعاها را خوانده و بوی عطر استشمام کرده است. ولی مشاهده ای صورت نگرفته است.
❓پرسش: حضرتعالی فرمودید که أثر سوء بر ادعای مشاهده مترتب می شود و آن ایجاد دفتر و دستک از سوی افراد است، ولی برخی می گویند که بیان مشاهده سبب ایجاد تلنگر در مردم برای توجه به صاحب الزمان(عج) می شود؟
✍پاسخ: فردی وجود دارد که نویسنده هست و مسائل زیادی درباره مشاهده حضرت حجت(عج) در کتاب های خود بافته است، بنده خط به خط، نقطه به نقطه کتاب هایش را خوانده ام و جلسه ای نیز با او داشتم، در این جلسه از او سیر شده و مباحث را ادامه ندادم. وی در کتاب خود نوشته است که جعل داستان از امام زمان(عج) اگر بر مصلحت باشد اشکالی ندارد، از این رو 99 درصد جعلیات وی برای همین کار است.
🔹ولی وقتی با گذشت زمان و کنار رفتن پرده ها افراد بفهمند که فلان نویسنده چگونه شخصی است و صدایش از زندان می آید، در این صورت تمام آن چه وی بافته از بین می رود، سقف نیز روی سر فرد آوار می شود. همچنین امامان(علیهم السلام) در روایت خود نسبت به غیبت تأکید می کنند، خب چرا در روایات بحث مشاهده را بیان نمی کنند؟! اگر قرار بود این مسائل سبب تلنگر شود که خود امامان(علیهم السلام) به حسب وظیفه بیان می کردند تا نُقل کلام باشد. نُقل کلام را به گونه دیگر می توانیم بیان کنیم چرا با جعلیات و مطالب ضعیف بیان شود؟
🔹حال اگر زمانی فردی بگوید که فلانی نیز امام زمان(عج) را خواهد دید، ولی آن شخص فوت کند، آیا مردم نمی گویند که این چگونه ادعایی بود که از سوی یک نفر بیان شد؟ آیا این اثرات سوء بر جامعه نخواهد داشت.
🔹البته برخی می گویند: امام زمان(عج) برای منفعت رسانی هستند، ولی وقتی ایشان را نبینیم چه سودی برای ما دارد، مرحوم خواجه می گوید «وجوده لطف و عدمه منا»، ما بد هستیم که ایشان از ما فرار کرده اند، کاری کردیم که در جامعه نمی توانند حضور داشته باشند.
🔹درست است که ادعای مشاهده در ظاهر دارای آثار است، ولی این آثار بی پایه و موقتی است، همانگونه که برخی ادعای عرفان می کنند ولی گرفتار عرفان کاذب شده اند که هیچ نتیجه ای نمی بینند، در نخست شاید ادعای این ها به ظاهر دارای آثاری باشد، ولی پس از گذشت مدتی همین افراد خدا، پیامبر(ص)، دین، قرآن و همه چیز را کنار می گذارند.
🔘قسمت دوم
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
1400-01-10_300321095258.WAV
7.44M
🎙#درس_خارج فقه حضرت آیت الله العظمی #دوزدوزانی_تبریزی
#جلسه 113
▫️تاریخ سه شنبه 1400/1/10
📙موضوع: کتاب الحج، مسائل متفرقه حج
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈
📙 کتاب «تحقیق لطیف حول التوقیع الشریف»
⚜امکان یا عدم امکان مشاهده امام زمان در عصر غیبت
🔹موضوع دیدار با امام عصر (علیه السلام) در دوران غیبت، از مهم ترین موضوع های بحث مهدویت است.
با مراجعه به منابع روایی وکتاب های بزرگان شیعه درمی یابیم بحث وگفت وگو درباره دیدار با امام عصر (علیه السلام) در بین شیعیان از نخستین زمان امکان آن، یعنی تولد حضرت، متداول بوده است.
🔸یکی مسائل مطرح شده در موضوع دیدار با امام زمان (علیه السلام) توقیع صادر شده از طرف امام برای نایب چهارم مرحوم علی بن محمد سمری است.
🖊حضرت آیت الله دوزدوزانی در کتاب «تحقیق لطیف حول التوقیع الشریف» به بررسی امکان یا عدم امکان مشاهده و رؤیت امام زمان(عج) میپردازد که پس از بررسی و تحقیق علمی کاملی براساس روایات، ادعای مشاهده حضرت حجت(عج) را رد میکند و تأکید میکند: امام(عج) به سبب مصلحت مشاهده را نهی کردهاند، چون اگر اینگونه نبود امروزه هر فردی در هر کوی و برزنی ادعا میکرد که آقا را مشاهده کرده و ایشان نیز به وی توصیههایی کردهاند.
📣 کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
1400-01-11_310321095951.WAV
7.82M
🎙#درس_خارج فقه حضرت آیت الله العظمی #دوزدوزانی_تبریزی
#جلسه 114
▫️تاریخ چهارشنبه 1400/1/11
📙موضوع: کتاب الحج، مسائل متفرقه حج
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈
💠حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه)
🔹أكْثِرُوا اَلدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ اَلْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُمْ
🔸برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید، زیرا مایه ی فـرج شماست
📗الغيبة (للطوسی)، ج1، ص290.
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈
#زیارت #اهل_قبور
*بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم*
ِ
اَلسَّلامُ عَلی اَهْلِ لا إِلهَ إلاَّ اللهُ
مِنْ أَهْلِ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ
یا أَهْلِ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ
بِحَقِّ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ
کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ
مِنْ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ
یا لا إِلهَ إِلاّ اللهُ
بِحَقِّ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ
اِغْفِرْ لِمَنْ قالَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ
وَحْشُرْنا فی زُمْرَهِ مَنْ قالَ لا إِلهَ إِلاّ اللّه
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ علیٌّ وَلِیٌّ الله*
#پنج_شنبه است و ياد درگذشتگان
▫️اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir 👈