eitaa logo
مسائل‌شرعی‌واعتقادی
2.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
91 فایل
گروه تبلیغی *زَینا* پاسخگویی مسائل شرعی و اعتقادی زیر نظر دفتر تبلیغات اسلامی قم 🔰 #کانالمون : 👇 https://eitaa.com/EAhkam 🔰 #گروهمون:👇 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100 ✔ارتباط : 🆔️ @Moeensherafaty ✔تبليغات : 💎 @tablighat_zaina
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻نماز بسیار مهم و موثر 👌 مورد سفارش حضرت آیت الله بهجت رضوان الله علیه مخصوص روز سوم ماه صفر 🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀 🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
حرز_امام_جواد_علیه_السلام_استاد(1).pdf
368.9K
☀️ استاد 🛡حرز امام جواد(ع)، تصحیح استاد احمد عابدی زید عزه ✅ قلم و مرکب و کاغذ ساخت مسلمان بوده یعنی کاملا تولید داخل باشد و با وضو بنویسید 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀🌷 ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها ▪️یکی از چهره های تابناک قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام که نقش بسزایی در آشکار کردن چهره واقعی حکومت اموی و یزید داشت حضرت رقیه سلام الله علیها است. قبر این دختر رنجور و شهیده در شام سند محکمی برای اثبات مظلومیت خاندان پیامبر و دلیلی فراموش نشدنی بر اسارت خانواده اباعبدالله الحسین می باشد. نمی توان حضرت رقیه را از قیام حسینی کنار گذاشت و باید از ایشان هم آموخت. از جمله درس هایی از زندگی حضرت رقیه می توانیم برداشت کنیم نوع رابطه و دفاع ایشان از حضرت امام حسین علیه السلام است که می تواند برای منتظران حضرت مهدی درس هایی باشد. حضرت رقیه به عنوان یک منتظر وصال چشمانی همواره اشک بار داشت و این گریه ها بود که دشمن را به ستوه آورده بود. منتظر اهل ندبه و زاری و گریه است. نشانه مومن بودن در دوران غیبت همین مسئله است که ببینی چقدر در فراق امام زمان دردمند هستیم و چقدر اهل ندبه ایم. ▪️امام صادق سلام الله علیه در توصیف اهل فراق با امام خویش می فرمایند: لَتَدْمَعَن َ عَلَیْهِ عُیُونُ الْمُؤْمِنِین یعنی چشم های مومنان بر امام غایبشان گریان است. امام رضا علیه السلام نیز می فرمایند که مرد و زن در فراق امام خویش باید در سوز و گداز باشد. چرا که وی از آبی گوارا محروم است‌. این درک که کسانی که از امام دور افتاده اند در غربت هستند و رسیدن به این معرفت درسی از گریه های حضرت رقیه است. نقل شده که ایشان وقتی مشاهده کردند سر امام حسین را به شاخه ای از درخت بسته بودند اینگونه با سر بریده پدر درد دل می کرد و ناله سر می داد که اَلسلام عَلَیکَ یا أَبتَاهُ، وا مُصِیبتَاهُ بعْدَ فِرَاقِکَ، واغُرْبتَاهُ بعْدَ شَهَادَتکَ سلام بر تو ای بابا، وای از شدت اندوه بعد از فراق تو، وای از غریبی بعد از شهادت تو. ▪️این معرفت مصیبت زدگی و غربت در دوری از امام زمان باید در وجود تمام شیعیان و محبان حضرت بوجود بیاید. همچنانکه امام صادق علیه‌السلام به همه ما این درس را نیز یادآور شده اند سَیّدِی غَیْبَتُکَ نَفَتْ رُقَادِی وَ ضَیقَتْ عَلَی مِهَادِی وَ ابْتَزتْ مِنی رَاحَةَ فُؤَادِی. اى آقایم غیبت تو خواب از چشمم ربوده و خاطرم را پریشان ساخته و آسایش دل را برده منتظر آرام و قرار ندارد. مدام می سوزد و ندبه می کنم. متأسفانه بی تفاوتی در بین شیعیان از فقدان امام زمان بوجود آمده و ما حضرت را فراموش کرده ایم. در حالی که این حالت علاوه بر اینکه ما را از زمره منتظران خارج می کند اعتقادات فرد را نیز دچار تزلزل خواهد کرد. ▪️نکته دیگری که باید منتظران از حضرت رقیه درس بگیرند ترجیح امام بر خود است. منتظر واقعی، اهل جست و جو است. مدام دنبال امام خود است و می گوید کجاست محبوبم؟ مدام دنبال راهی است که به وصال برسد و خودش را به او نزدیک کند. حضرت یعقوب که نمادی از منتظران در قرآن است و ماجرای شوریدگی وی در دوری یوسف در کلام خدا آمده است نه تنها خود بی تفاوت نبود و در این فراق اهل ندبه ها و گریه ها بود بلکه به دیگران هم می سپرد که به دنبال گمشده اش باشند و مدام منتظر یافتن خبری و نشانه ای از طرف یوسف بود. وی به فرزندانش می گفت: اذْهَبُوا فَتَحَسسُوا مِنْ یُوسُفَ، تحسس یعنی جست و جو. منتظر اهل جست و جو است نه بی تفاوتی. می گردد و می گردد تا بالاخره راهی برای وصال پیدا کند. ▪️بله منتظر خستگی ناپذیر است به قول شعر معروف تا وقت وصال یا تا وقت مرگ به دنبال مطلوب است: دست از طلب ندارم تا کام من برآید یا تن رسد به جانان، یا جان ز تن در آید منتظر خستگی نمی شناسد. هر قدر هم فراق طولانی و سخت باشد باز صبوری می کند در زیارتنامه امام عصر سلام الله علیه آمده است: فَلَوْ تَطَاوَلَتِ الدهُورُ وَ تَمَادَتِ الْأَعْمَارُ لَمْ أَزْدَدْ فِیکَ إِلا یَقِیناً وَ لَکَ إِلا حُباً اگر روزگار غیبت تو به درازا کشد، از ایمان به تو برنگردم، بلکه بر یقینم بیفزاید و دوستیم به تو زیادتر شود و بیشتر به تو پشتگرم و قویدل گردم و با اشتیاق فراوانتر انتظار ظهور تو را داشته باشم و براى جهاد در پیشگاه تو آماده تر شوم. منتظر اهل اصرار نیز است و به هیچ وجه از میدان به در نمی رود. چون همین اصرار است که انسان را به نتیجه می رساند. این قاعده عالم است که هر کس دری را پیوسته بکوبد و اصرار ورزد، در گشوده گردد به امید همگامی همه شیعیان در عمل به این سیره نورانی ▪️ تو را آورده ام اینجا که مهمان خودم باشی شب آخر روي زلف پریشان خودم باشی من ازتاریکی شب هاي این ویرانه می ترسم تو را آورده ام خورشید تابان خودم باشی مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان http://www.yjc.news/fa/news/7889042/
از حبیب حسینی تا حبیب مهدوی تمامی اصحاب اباعبدالله به بالاترین و والاترین درجات کمال و معرفت رسیدند. نامشان در تاریخ ماند و پناهگاه عالمیان شدند. در رتبه و مقام آنها همین بس که به مقام معیت با اباعبدالله الحسین رسیدند. ولی دربین این شهدا برخی جایگاه بالاتری دارند.حتما جایگاه حضرت ابالفضل بالاتر از بقیه شهداست، جایگاهی که امام سجاد فرمود مورد غبطه همه شهداست. یا جایگاه حبیب بن مظاهر اسدی. که حتی مقبره جداگانه دارد به مانند حضرت ابالفضل که زوار الحسین دو مرتبه به ایشان سلام می دهند و عرض ارادت می کنند. از بین شهدای کربلا حبیب الگوی بسیار مناسبی است برای درس آموزی. چرا که او ویژگی هایی داشت که حسن عاقبتش را تضمین کرد و به این مقام بالا رسید. این شب ها می خواهیم ببینیم چقدر حبیب شدیم؟ چقدر حبیب در زندگی ماست؟ اصلا ً چقدر حبیب را شناختیم؟ این مسئله مهمی است. حبیب حتی وارد زندگی محمد حنفیه نشده، یعنی فرزند علی مرتضی هم هست اما به مقام حبیب نرسیده و جامانده. پسوه الجوی زیبا و کاملی می تواند حبیب بن مظاهر برای ما باشد. بخواهیم حبیب را بشناسیم باید تفاوت دو نامه را بررسی کنیم. دو نامه صادر شده از اباعبدالله الحسین. حضرت یک نامه به برادرش محمد حنفیه از کربلا نوشت و فرمود: بسم الله الرحمن الرحیم از حسین بن علی به محمد بن علی و کسانی از بنی هاشم که نزد اویند. اما بعد گویا دنیا هرگز نبوده و آخرت پیوسته می باشد! اما بعد فَکَاَنَّ الدّنیا لَم تَکُن وَکَاَنَّ الاخِرَهَ لَم تَزَل والسلام و به حبیب نوشت: از حسین بن علی به مرد فقیه، حبیب بن مظاهر، ای حبیب! قرابت ما را با پیامبر می دانی و تو بهتر از دیگران ما را می شناسی و شخص آزادمرد و غیرتمندی هستی. از جان خود بر ما مضایقه نکن. رسول خدا در قیامت پاداش آن را به تو خواهد داد. ▪️چندین نکته در این دو نامه وجود دارد. نکته اول اینکه امام به برادر خودش و دیگر بنی هاشم جامانده می فرماید امروز که شما از جاماندگان هستید بدانید عقوبت کارهای سابقش شماست. برخی خیال می کنند کا یک دنیا داریم یک آخرت. در حالی که امام می فرماید همش قیامت است. این نامه وقتی به دست محمد حنفیه می رسد که امکان ندارد خود را به امامش برساند و یقیناً جامانده. حال وقت آن است که حسرت بخورد حسرت بی پایان و البته فکر مند که چرا جاماند؟! نکته دیگر این کلام قاطع امام را که خالی از هرگونه تعریف، تمجید و حتی الفتی و عطوفت است را مقایسه کنید با نامه به حبیب که نامه ای سراسر تعریف و تمجید، مهر و عطوفت است. حبیب خیلی نزدیکتر به امام است تا برادرش. بیایید همگی حبیب حسین شویم که از برادر هم برای حسین عزیزتر است. سوم این که نامه با نامه متفاوت است. ملاقات با ملاقات تفاوت دارد. آنها که دنبال ملاقات با امام زمان خود هستند بدانند مهم کسب رضایت است. مهم لبخند رضایت امام است نه صرفاً ملاقات. واقعاً این نامه امام حسین علیه السلام به محمد حنفیه افتخاری برای محمد محسوب می شود؟ کدام افتخار؟ چه افتخاری؟ ▪️لماذا حبیب؟ مطلب آخر مقدماتی این است که چرا ما حبیب را انتخاب کردیم؟ این همه شهدای کربلا. حالا چرا حبیب. حبیب بن مظاهر یک شبه شهید کربلا نشد. آنها که یک شبه شهید شدند هم خوش به حالشان. به مقام بلندی رسیدند ولی نمی‌شود تمام جنبه های زندگی آنها را درس قرار داد. چرا؟ چون می توان گفت عاقبت به خیری آنها صد در صد نبود. مانند حر و زهیر، در سپاه سی هزار نفری عمر سعد زیاد بود. ولی سعادتمند نشدند. حداقل به مقام شهادت در رکاب حسین بن علی نرسیدند. مثلاً اگر همسر زهیر او را وادار به ملاقات با امام نمی کرد چه عاقبتی برای زهیر متصور بود؟ باید حبیب شد که مطمئن باشیم از همراهی با امام و حسن عاقبت. وگرنه نباید طوری زندگی کرد که شیر یا خطی شاید عاقبت بخیر شویم و شاید نشویم آیا حبیب دست نیافتنی و خیلی بالا نیست؟ اولاً خیر. راهی که رفته شده توسط یک نفر حتماً میلیون ها نفر می توانند بروند. ثانیاً وقتی بحث باز شود می فهمیم که کاری خارق العاده هم حبیب نکرده که منحصر به فرد ایشان باشد ▪️حدیث علوی و یک ماجرا حضرت امیرالمؤمنین: قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِه تازه طلبه ای آمد خدمت آیت الله بروجردی، ایشان از او پرسید آمده ای چه چیزی شوی؟ گفت آمدم مثل شما شوم. ایشان فرمودند من هدفم از ورود به حوزه علمیه این بود امام صادق شوم این شدم با یک دنیا تفاوت و فاصله. تو که می خواهی بروجردی شوی آخر کار که چیزی نمیشوی پس باید در تعیین اهداف بلند نترسیم. اگر به بلندترین نقطه و قله هم نرسیم باز به اهداف خوبی رسیدیم ▪️ شعر اگر هفتاد تیر کین بر روی تنم آید خدا داند که با آن زخم میخِ در برابر نیست چهل سال است می پرسی که در کوچه چه ها دیدم اگر پاره جگر گشتم به جز از داغ مادر نیست اگر چه طشت پر خونم، دل و چشمت پر از خون کرد بمیرم از برای چشم تو این طشت آخر نیست
از حبیب حسینی تا حبیب مهدوی ۱.aac
20.8M
منبر کامل از حبیب حسینی تا حبیب مهدوی قسمت اول هفتم ماه صفر 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀🌷 ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
📝❓سؤال : ۱. آیا کسی که کاشت ناخن برایش ضرورت ندارد و به دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقّت زیاد ، هنگام وضو یا غسل ، ناخن مصنوعی را برنخواهد داشت ، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند؟ ۲. کسی که بدون ضرورت ناخن مصنوعی کاشته است ، وظیفه اش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست؟ 📝 پاسخ : ۱) در فرض سؤال کاشت ناخن جایز نیست . ۲) اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد ، وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقّت غیر قابل تحمّل داشته باشد ، باید علاوه بر وضو یا غسل جبیره ای ، تیمّم کند و بعد از برداشتن ناخن ، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند . آیت الله العظمی امام خامنه ای مدّ ظلّه العالی 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir) 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe
از حبیب حسینی تا حبیب مهدوی قسمت دوم ▪️امام حسین علیه السلام به عنوان نخستین ویژگی بارز حبیب بن مظاهر او را فقیه و دین شناس خطاب کردند. الی الرجل الفقیه، فقاهت یعنی علم به احکام، اعتقادات و اخلاق اسلامی. پیامبر اکرم فرمودند اف بر کسی که حداقل جمعه ها را به دین شناسی اختصاص نمی دهد. فقه منحصر در احکام نیست بلکه منظور از آن معرفت دینی به معنای کامل آن است. حال سؤال اینجاست که حبیب چگونه فقاهتی داشت که او را عاشورایی کرد ولی سلیمان صرد را عاشورایی نکرد. چه تفاوتی بین این دو دین شناسی وجود دارد؟ پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله می فرمایند: أفضَلُ العِبادَةِ الفِقهُ برترين عبادت، شناخت دين است. خب خیلی ها دین شناس بودند. ولی گذرشان به کربلا و عاشورا نیفتاد. در احادیث داریم شمشیر بران اسلام کوفه است. مغز اسلام کوفه است. نمی توان گفت که در کوفه با آن عظمت و بزرگی که روزی پایتخت جهان اسلام و مقر حکومتی امیرالمؤمنین علیه السلام بوده، فقیهی به جز حبیب نبوده که اگر می بود او هم خود را به کربلا می رساند. نه نمی توان اینگونه گفت. حتماً فقیه هم بوده ولی جامانده. مانند سلیمان صرد یا شریح قاضی و... نه اینکه بگوییم مثلا آنها فقیه نبودند چون از مکتب اهل بیت جدا بودند مانند اشعث ها. نه آنها فقه را به معنای درست آن و طبق مکتب علوی آموخته بودند ولی در کنار این فقه دچار اشتباهاتی بودند که کارکرد فقه را می گرفت و خنثی می کرد و حتی آن فقاهت را ابزار مقاصد شیطانی قرار می داد. ▪️حضرت رسول اکرم در حدیثی مهم، کاربرد فقه و فقاهت تنها در صورت همراهی با دو خصلت خوب تضمین کردند و فرمودند: إذا أرادَ اللّه ُ بِعَبدٍ خَيرا فَقَّهَهُ في الدِّينِ و زَهَّدَهُ في الدنيا و بَصَّرَهُ عُيوبَهُ هرگاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد او را در دين دانا و فقيه گرداند و به دنيا بى اعتنايش سازد و نسبت به عيبهايش او را بينا كند. یعنی فقه اگر در کنار زهد و بصیرت نفس بود کارایی دارد و الا نه تنها کاربرد ندارد بلکه ممکن است موجب هلاکت هم شود. دین شناسان زیادی بودند که عاقبت به خیر نشدند از قدیمی ترین آنها و البته بد عاقبت ترین آنها ابلیس است. اسم اصلی او که از اجنه بود حارث بود. چون بسیار عبادت خدا را انجام داد از طرف خدا مفتخر به لقب عزازیل شد یعنی عزیز خدا. ولی دچار تکبر شد بر اثر همین گناه اسمش شد ابلیس و وقتی از درگاه خدا رانده شد اسمش شد الشیطان. ▪️ امام حسن مجتبی علیه السلام می فرماید انسان در هر مقام و درجه علمی یا بندگی باشد ولی سه خصلت را داشته باشد هلاک می شود. تکبّر، حرص و آز، حسد. هَلاک النّاسِ فِی ثَلاث: الکبْرُ وَ الحِرْصُ وَ الْحَسَدُ در ادامه حدیث حضرت می فرماید: کبر، دین انسان را از بین می‌برد، همانطوری که شیطان تکبر کرد و دینش نابود شد و منفور گردید. حرص و آز دشمن شخصیت هر فرد است همانطور که آدم ابوالبشر بواسطه حرصی که در وی بوجود آمد، از بهشت رانده شد. حسد راهبر بدبختی‌ها و تیره روزی‌های است، بواسطه حسد قابیل هابیل را کشت. حبیب بن مظاهر دین شناسی بود زاهد، در وجودش ذره ای حسد و حرص وجود نداشت. او یک فرد ساده لوح نبود. دشمن شناس بود. امام کاظم علیه السلام دشمن شناسی را علمی مهم و به ارزش خداشناسی می داند. چرا که اگر کسی دشمن را نشناسد همان دشمن او را از خدا جدا می کند. یا خدای دروغین برای او می تراشد. حبیب اهل علم و تحقیق و معرفت است نه و . اهل و است نه ترس و دلهره. حبیب دین را کامل فهمیده. دین راستین را فهمیده. با آن زندگی کرده. به نفس خودش رجوع کرده و آفات دینداری را دانه دانه از صفحه وجودی اش دور کرده. چنین شخصی اگر بشویم حتماً جایگاه مهمی در بین لشگریان امام زمان علیه السلام خواهیم داشت. مانند حبیب که سردار سپاه حسینی است. ▪️▪️▪️روضه زینب سلام الله علیها دیگر باید شام را ترک کند. و حالا اهل شام او را شناختند چقدر دیر بعد از تمام آزارها و اذیت ها. آنها شرمنده و گریان در حال بدرقه حضرت هستند. زینب، رقیه را به یادگار در شام می گذارد و به شامیان می گوید: اى اهل شام ! ما از ميان شما مى رويم . ولى يك دختر خردسال را در ميان شما گذاشتيم . او در اين شهر غريب است . كنار قبر او برويد. او را فراموش نكنيد. گه گاهى آبى بر بر مزارش بپاشيد و چراغى روشن كنيد. 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀🌷 ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
حبیب حسینی تا حبیب مهدوی قسمت سوم ▪️ همچنانکه فقه را افراد به غلط علم احکام می دانند و دیروز گفته شد که فقه به معنای دین شناسی است نه فقط احکام و مسئله دان بودن، تبلیغ دینی را هم افراد تنها کار مبلغین و روحانیون می دانند‌. در حالی که این هم وظیفه ای جمعی است. قرآن کریم پله بعدی دین شناسی را تبلیغ دین معرفی می کند و فرموده: وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ همه مؤمنان رهسپار جنگ نشوند چرا که از هر فرقه‏اى برای دین پژوهی رهسپار شوند و چون به نزد قومشان باز گشتند ايشان را هشدار دهند تا پروا پيشه كنند؟ امروز تبلیغ معارف حسینی آن هم در بعد بین المللی وظیفه همگانی است و بهترین کمک برای تعجیل در ظهور امام زمان علیه السلام است. وقتی حضرت ظهور می کنند خود را با جد مطهرش اباعبدالله الحسین علیه السلام معرفی می کند پس باید همه مردم دنیا با این نام آشنا باشند و آمادگی آن را داشته باشند. ▪️حبیب مبلغ دینی است. اول تلاش کرده برای دعوت از حسین بن علی به کوفه و شناساندن چهره واقعی حکومت اموی و یزید، دوم با ورود مسلم بن عقیل به کوفه برای او بیعت می گیرد. سوم پس از دریافت نامه امام حسین سراغ رفقایش می رود برای دعوت به همراهی با امام حسین علیه السلام که می بینبم مسلم بمن عوسجه را همراه خود به کربلا می آورد. حتی هفتم محرم از امام حسین رخصت می گیرد تا بین قوم خودش برود و افرادی را به سپاه حضرت دعوت کند و این کار هم صورت گرفته است. یک امر مهم در زندگی دینداران این است که تک خوری نکنند. پله بعدی شناخت معروف، امر به معروف و پله بعدی نهی از منکر، نهی از منکر است. مکان اولیه آن هم خانه و خانواده‌ در قرآن ذکر شده است. قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها چند نکته در انجام این وظیفه مهم وجود دارد: 1⃣ خرج کردن از جان، مال و آبرو 2⃣ شکار فرصت ها و فرصت شناسی 3⃣ دغدغه مند بودن و انجام دلسوزانه 4⃣ دلسرد نشدن و صبوری که قرآن از آن به اصطبار یاد کرده است. منتظر و یار و یاور امام زمان باید مبلغ مهدویت باشد در زندگی دغدغه معرفی امام را داشته باشد. این ویژگی مبلغ مهدوی بودن در هر کسی باشد آخر الامر از اصحاب المهدی هم می شود همچنانکه حبیب شد. ▪️نکته دیگر در زندگی حبیب بن مظاهر هجرت اوست. حبیب با امام علی علیه السلام به کوفه آمد و در تمام جنگ ها در کنار امیرالمؤمنین بود. هجرت در راه خدا اجر بسیار بالایی دارد. ۱۴ مرتبه به ارزش والای هجرت در قرآن اشاره شده است. وَمَنْ یُهاجِرْ فی سَبیلِ اللّه‏ِ یَجِدُ فِی الاَْرْضِ مُراغَما کَثیرا وَسَعَةً اَلَّذینَ امَنوُا وَهاجَرُوا وَجاهَدُوا فی سَبیلِ اللّه‏ِ بِاَمْوالِهِمْ وَاَنْفُسِهِمْ اَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللّه‏ِ وَاوُلئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ گاهی ترک گناه و عاقبت به خیری انسان در گرو هجرت است ولی تا حرف از هجرت می شود افراد به فکر مثلا تغییر شهر و کشور می افتند که کار دشواری است و آن را رها می کنند. در حالی که یک تغییر محل جلوس برای ترک غیبت هجرت است، ترک و تغییر محل کار و شغل هجرت است، تغییر محله ای که فرد زندگی می کند، ساختمانی که زندگی می کند، حتی گاهی تغییر سبک زندگی، تغییر گوشی موبایل، تغییر شماره آن همگی هجرت است. وقتی وظیفه هجرت از بدی ها به خوبی ها شد این هجرت واجب شرعی است. ▪️شعر خسته ام خسته کسی هست امانم بدهد؟ بین طوفان گنه راه نشانم بدهد هر که افتاد زمین دست به دامان کسی است من آلوده حسین است که جانم بدهد شب جمعه است دلم کرببلا می خواهد فقط ارباب تواند که توانم بدهد دل من تنگ ضریح است حرم می خواهم کیست تا کعبه ی شش گوشه نشانم بدهد بوی سیب حرمش در همه جا پیچیده ناله ی مادر او سوز و فغانم بدهد مادرش گفت بنیَّ ذبحوکَ سحقوک ناله اش شعله بر این سوز نهانم بدهد پسرم تشنه تو را ذبح عظیمت کردند داغ تو رعشه بر این قد کمانم بدهد 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀🌷 ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
از حبیب حسینی تا حبیب مهدوی قسمت چهارم ▪️ بحث در صفات حبیب بن مظاهر بود. صفت چهارم و شاخص در حبیب بن مظاهر بحث سبقت ایشان در انجام امور خیر بود. قرآن می فرماید: فَاسْتَبِقُوا الْخَیراتِ در نیکی ها و اعمال خیر بر یکدیگر سبقت گیرید... یا در معرفی بهشتیان فرموده: خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَٰلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ مهری که بر آن نهاده شده از مشک است؛ و در این نعمتهای بهشتی راغبان باید بر یکدیگر پیشی گیرند! تنافس به معنى مسابقه دو نفر در رسيدن به چيز مطلوب. یا در آیه دیگری بیان داشته: أُولئِک یسارِعُونَ فِی الْخَیراتِ وَ هُمْ لَها سابِقُونَ آنها در کارهای نیک به سرعت اقدام می کنند و از دیگران پیشی می گیرند. برای رسیدن به بهشت باید مسابقه داد. در ضرب المثل های ما آمده که در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست. یعنی باید عجله و شتاب داشت. این مطلب در احادیث هم مورد سفارش قرار گرفته است. امیرالمؤمنین علیه السلام در احادیثی می فرمایند: بادرُوا العَجل الخیرَ قَبلَ ان تَشغلوا عنه بغیره؛ در انجام کار خوب شتاب کنید پیش از آن که به سبب پرداختن به کار دیگر از آن باز مانید. اذا هَمَمت بِخَیر فبادر فَانَّک لاتَدری ما یحدث اگر تصمیم به کار خیری گرفتی زود انجام بده، زیرا تو نمی دانی چه اتفاقی خواهد افتاد. ▪️امام حسین علیه السلام وقتی نامه به حبیب نوشتند ‌و وی را دعوت کردند به این نکته مهم هم اشاره داشتند و فرمودند: فَاِن أرَدتَ نُصرَتَنَا فَاقدِم إلَینَا عَاجِلاً چرا که در سفارش های رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله هم آمده بود که انَّ اللّهَ یحِبُّ مِنَ الخَیرِ مَا یعَجَّلُ خداوند کار نیکی را دوست دارد که با سرعت انجام شود. یادگار عاشورا، امام سجاد علیه السلام در حدیثی فرمودند شیعیان ما همگی اهل بهشت هستند لکن تنافسوا فی الدرجات. در کسب درجات بهتر با هم مسابقه دهید. کسی که از شما بهتر باشد جایگاه و قصرها و رتبه بهتری دارد. بعد فرمودند: أَحْسَنُکمْ فِیهَا: إِیجَاباً لِإِخْوَانِهِ الْمُؤْمِنِینَ، وَ أَکثَرُهُمْ مُوَاسَاةً لِفُقَرَائِهِمْ. إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیقَرِّبُ الْوَاحِدَ مِنْکمْ بِکلِمَةٍ یکلِّمُ بِهَا أَخَاهُ الْمُؤْمِنَ الْفَقِیرَ بِأَکثَرَ مِنْ مَسِیرَةِ أَلْفِ عَامٍ فِی سنَةٍ بقَدَمِهِ یعنی کسی از شما بهتر است که به نیازمندان بیشتر رسیدگی کند‌. بهتر با نیازمندان صحبت کند. همین از هزار سال راه رفتن بیشتر ارزش دارد. صدقه حلوانی می گوید: در مسجدالحرام یکی از دوستانم دو درهم از من قرض خواست و من گفتم: پس از طواف خواهم داد. در حین طواف امام صادق علیه السلام را مشغول طواف دیدم، امام دستش را به جهت کمک خواستن روی شانه من گذاشت و هر دو به طواف پرداختیم. تا از جلوی آن فرد رد شدیم به من اشاره کرد به گمان اینکه من فراموش کردم او را. امام پرسید چه کاری دارد؟ عرض کردن قرض می خواهد و گفتم بعد از طواف می دهم. امام سریع دست خودش را برداشت و فرمود نه همین الان برو حاجت او را سریعاً برآورده کن. من اگر برای برآوردن حاجت کسی شتاب کنم بهتر است که هزار بنده را در راه خدا آزاد و هزار نفر را برای جهاد در راه خدا بسیج کنم. خود ما هم کمی فکر کنیم خواهیم فهمید که بسیاری از کارهای خیر بوده که بخاطر عجله نکردن از دست دادیم و دیگران از ما سبقت گرفتند. ظهر عاشورا منادی ندا داد که کسی نمی تواند از جان حسین محافظت کند. با یکدیگر در شهادت رقابت کنید. تنافسوا فی ان یقتلوا بین یدیه ▪️در مقتل ابو مخنف آمده :لمّا قُتِلَ حبیب بَانَ الاِنْکِسَار فِی وَجهِ الْحُسَیْن وَقَالَ : لِلّهِ درک یَا حَبیب لَقَدْ کُنْتَ فَاضِلاً تَخْتِمُ الْقُرآنَ فِی لَیْلَه وَاحِدَه ! !هنگامى که حبیب شهید شد ، در چهره حضرت حسین (علیه السلام) شکستگى نمایان گشت ، و گفت : حبیب خدا تو را پاداش نیک دهد ، تو مرد دانشمند و بافضلى بودى و در یک شب یک ختم قرآن مى نمودى ! پس صفت پنجم که باید از حبیب آموخت پیوند با قرآن است. قرآنی که مهجور مانده و از ما شکایت می کند. ما این شب ها سعی کردیم از قرآن دلیل بیاوریم. نمیشود سر بریده حسینی قرآن بخواند و فرد حسینی با قرآن انس نداشته باشد. آیت الله بهجت فرمود: نگاه به قرآن نگاه به امام زمان است. جوانی که قرآنی باشد قرآن با گوشت و پوست و استخوان او عجین میشود و در آتش جهنم عذاب نمی بیند‌‌. ▪️شعر ای امیـر قــافله، ای بـزرگ کاروان ای سرت بالای نی بر سر ما سایبان یا اخا قرآن بخوان زینبت دارد دو جـا نـاله و افغـان و آه گه نگاهم نوک نی گه دلم در قتلگه‌گاه بــر تنت گیرم عزا بر سرت سازم فغان یا اخا قرآن بخوان
🔸 ادعای دیدن امام زمان علیه السلام ⁉️ اگر کسی در مجلس روضه و سخنرانی ادعا کند که با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ارتباط دارد، وظیفه مداح و مومنین در این موارد چیست؟ ✅ چنین ادعایی اعتبار ندارد و وظیفه‌ی مؤمنین در زمان غیبت امام زمان علیه‌السلام رجوع و تبعیّت از عالمان بزرگ، آگاه و متعهد اسلامی است. 🆔 @khamenei_ahkam ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
|•انّا لله و انّا الیه راجعون•| 🏴 ساعاتی پیش روح بلند علامه حسن زاده آملی به لقاالله پیوست. 🔰 رسول خدا(ص): مرگ یک قبیله آسان تر است از مرگ یک عالم... ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت در پی درگذشت عالم ربانی و سالک توحیدی آیت‌الله آقای حسن‌زاده آملی ◾ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی آیت‌الله آقای حسن‌زاده آملی را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیةالله آقای حسن‌زاده‌ی آملی رحمةالله‌علیه را دریافت کردم. ◾ این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله‌ی چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد. نوشته‌ها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان‌شاءالله. ▫️ اینجانب به همه‌ی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴ مهر ۱۴۰۰
نذر و پخش نذری مطابق با شرایط روز باشد. خواندن زیارت اربعین و دعا برا ی فرج آقا امام زمان ( عج) فراموش نشود. 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀🌷 ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در کوی نیک نامی ما را گذر ندادند گر تو نمی‌پسندی تغییر کن قضا را جامانده سال دوم هستم آقا، بس نیست؟ زیارت لازمم آقا بطلب لطفاً! 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀🌷 ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
HS_Volume 22_Issue 86_Pages 123-146 (1).pdf
855.7K
📌نقد سندی و دلالی روایت «رفع قلم» در ۹ ربیع به مناسبت کشته شدن عمر بن خطاب: در این مقاله به روایتی موسوم به «رفع قلم» «...أَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ...» از سه منظر: ، و پرداخته شده است. قدیمی‌ترین مأخذ این روایت، مجموع الأعیاد ابوسعیدطبرانی، یکی از نصیریه در قرن پنجم است و از آن‏جا در قرن ششم، به منابع انتقال یافته است. بررسی رجالی و سندی بیان‏گر آن است که روایت فوق، مرسل و محرَّف‌ و راویان اصلی آن همگی . مهم‌ترین نقد دلالی این روایت، تصریح آن بر جریان فراگیر رفع تکلیف به مدت سه روز و در واقع ترویج نوعی اباحی‌گری است. حاصل، آن‌که روایت مزبور به دلایل: عدم اعتبار منبع، عدم اعتبار و صحت سند، احراز مخالفت متن با کریم و و نیز مخالفت محتوای روایت با شواهد تاریخی و اتفاق نظر قاطبه مورخان مبنی بر وقوع ماجرای قتل خلیفه دوم در اواخر ذی‌الحجه سال 23هجری، فاقد حجیت ارزیابی می‌شود. 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀🌷 ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
: ببخشید از نظر احادیث سندیت جشن نهم ربیع الاول چگونه است؟ یک حدیث از پیامبر دیدم که در این روز شیعیان هر گناه و خطایی بکنند بخشیده می‌شود و یک حدیث دیگر می گوید امام علی علیه‌السلام برای این جشن هفتاد نام را ذکر کرده اند. : ضمن ادب و احترام آن مطالب که شما تحت عنوان دو حدیث ذکر کردید در اصل یک نقل است به این صورت که دو نفر خدمت امام هادی علیه السلام می رسند و می بینند حضرت عید گرفته اند روز نهم ربیع الاول را و تعجب می کنند سپس ایشان می فرمایند که حذیفه یمانی خدمت پیامبر رسید و دید امام علی و حسنین هستند و در حال تناول طعامی هستند و عید گرفتند. سپس پیامبر این روز را روز قتل دشمن اهل بیت معرفی کرده و فرمودند از همه مخلوقات خطا در چنین روزی برداشته شده و گناهی ثبت نمی شود و سپس امام علی علیه السلام برای این روز هفتاد نام نقل می کنند. نکات مورد توجه: 1⃣ چندین یا حتی دو حدیث در این موضوع نیست و همگی در یک نقل جمع شده و یک مطلب بسیار بسیار طولانی را تشکیل داده که در آن سخنانی به خدا و پیامبر و امام علی و امام هادی علیهم‌السلام نسبت داده است. این مطلب به قدری طولانی شده که پنج صفحه از بحارالانوار را به خود اختصاص داده است. 2⃣ دو راوی این ماجرا که خدمت امام هادی علیه السلام رسیدند در نقل سید بن طاووس «ابْنُ أَبِی الْعَلَاءِ الْهَمْدَانِیُّ الْوَاسِطِیُّ» وَ «یَحْیَی بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حُوَیْجٍ الْبَغْدَادِیُّ» هستند اما شیخ حسن بن سلیمان حلی آنها را مُحَمَّدِ بْنِ الْعَلَاءِ الْهَمْدَانِیِّ الْوَاسِطِیِّ (و نه ابن ابی العلاء) وَ یَحْیَی بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ جَرِیحٍ (و نه حویج) الْبَغْدَادِیِّ، و سید نعمت الله جزایری به جای یحیی بن محمد بن جریح از یحیی بن احمد بن جریح نام می برد. بنابراین هر دو راوی این حدیث، در این کتب، مختلف ذکر شده است و نکته تأمل برانگیز در بررسی سند این نقل این است که همگی افراد محتمل و مختلف مجهول هستند و هیچ نامی از آنها و سرگذشت آنها و شرح حال آنها وجود ندارد. پس در مقام سند شناسی این نقل ضعیف و غیر قابل اتکاء است. 3⃣ عبارت «رفع القلم»، اگر به معنای روزی باشد که گناهان در آن روز نوشته نمی شود و مردم در انجام دادن هر گناهی آزادند، چنین مطلبی با اصول اعتقادات و مسلمات قرآنی و روایی در تعارض و ضدیت است و ما توسط ائمه سفارش شدیم که اگر نقلی منسوب به آنها بود و با آیات قرآن تضاد داشت آن نقل ها را نپذیرفته و باید به کناری انداخته شود. 4⃣ در بخشی از این نقل آمده است: «امرت الکرام الکاتبین ان یرفع القلم عن الخلق فی ذلک الیوم» یعنی امر کردم کرام الکاتبین از نوشتن گناهان کلّ خلق دست بردارند. پس اگر مسئله ننوشتن گناه مطرح باشد اختصاص به شیعیان ندارد بلکه همه خلایق را حدیث عنوان کرده است و در سوال شما دچار خطا شدید. 5⃣ اگر این حدیث را بپذیریم باید جواز بدهیم که مثلا مخالفین شیعه، شیعیان را در این روز بکشند و هیچ گناهی هم برای آنها نوشته نشود. آیا شارع با آن همه حکمت چنین چیزی را قرار می دهد؟ بنابراین این نقل علاوه بر مخالفت با قرآن کریم و اعتقادات اسلامی با عقل هم سازگاری ندارد و پذیرش آن موجب مباح شدن هر گناهی در آن روز خواهد شد. 6⃣ در ابوابی از فقه، ما دارای مجازات های معلومی هستیم که از آن به عنوان حد یاد می شود یا در مباحث مهمی درباره دیه و یا حتی قصاص در فقه مطرح است. اگر این مطلب رفع القلم ریشه داشت باید در احادیث مثلا از ائمه می پرسیدند که اگر در روز نهم ربیع الاول کسی قتل بکند وظیفه چیست؟ اولیای دم حق قصاص را دارند؟ یا دیه به عهده جنایتکار می آید؟ و... حال آنکه به هیچ عنوان چنین چیزی نداریم. 7⃣ علامه مجلسی به نقل از کتاب زوائد الفوائد سید بن طاووس این حدیث را در بحار الانوار آورده است. در حالی که خود سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال که مناسبت ها و اعمال روزهای سال را ذکر می کند معتقد است دشمن اهل بیت در روز بیست و ششم ذی حجه به هلاکت رسیده است و در قسمت معرفی نهم ربیع الاول ذکر می کند که برخی از عجم ها این روز را روز هلاکت دشمن اهل بیت می دانند و من سندی بر این مطلب تا الان در بین کتاب ها پیدا نکردم. 8⃣ اگر این نقل پذیرفتنی بود حتماً اولین فرد خود سید بن طاووس باید آن را می پذیرفت نه آنکه بگوید که در کتاب ها سند درستی مبنی بر هلاکت دشمن اهل بیت در نهم ربیع نیست. 9⃣ اولین بار این حدیث در قرن پنجم و در کتاب مجموع الاعیاد طبرانی که از بزرگان غلات و فرقه نصیریه است آمده است. قابل توجه است که غلات در جعل حدیث مشهور هستند. در پایان یادآور می شود تنها برخی از اشکالات نسبت به این نقل ذکر شده است و الباقی آنها به دلیل اختصار ذکر نگردیده است. با تشکر معین شرافتی 🔰 گروه پاسخگویی سؤالات شرعی با بیش از ۲۹۰۰ نفر عضو: http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 پیام وحدت پیام وحدت این است که مسلمانان جهان بیایندبا هم متحد شوند و دشمنی نکندو محور این وحدت کتاب خدا وسنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و شریعت اسلامی باشد. ما نمی‌گوییم که سنی‌‌های عالم شیعه بشوندیا شیعه‌های عالم دست از عقیده‌شان بردارند. البته اگر یک سنی یا هر کسی تحقیق و تفحص کرد،عقیده‌اش هر چه شد باید بر طبق عقیده و تحقیق خودش عمل کندتکلیف او باخدایش است. 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀🌷 ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
🌹امشب سخن از جان جهان باید گفت توصیف رسول انس و جان باید گفت در شام ولادت دو قطب عالم تبریک به صاحب‌ الزّمان باید گفت🌹 ✨🌺✨میلاد نبیّ اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و امام جعفر صادق (علیه السّلام) مبارک .✨🌺✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺 شبیه ترین انسانها به پیامبر (ص) 🌺پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: ألا اُخْبِرُكُمْ بِاَشبَهِكُم بى؟ قَالوا: بَلى يا رَسولَ اللّه. قالَ: اَحسَنُكُم خُلقا وَ اَليَنُكُم كَنَفا وَ اَبَرُّكُم بِقَرَابَتِهِ وَ اَشَدُّكُم حُبّا لاِِخوانِهِ فى دينِهِ وَ اَصبَرُكُم عَلَى الحَقِّ وَ اَكظَمُكُم لِلغَيظِ وَ اَحسَنُكُم عَفْوا وَ اَشَدُّكُم مِن نَفْسِهِ اِنْصافا فِى الرِّضا وَ الْغَضَبِ. 🌹آيا شما را از شبيه ترينتان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند: بله اى رسول خدا! فرمودند: ✅ هر كس خوش اخلاق تر ✅ نرم خوتر ✅ به خويشانش نيكوكارتر ✅ نسبت به برادران دينى اش دوست دارتر ✅ بر حق شكيباتر ✅ خشم را فروخورنده تر ✅ و با گذشت تر ✅ و در خرسندى و خشم با انصاف تر باشد. 📚 كافى، ج 2، ص 240، ح 35 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀🌷 ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
🔸دعای طول عمر و حسن عاقبت؛ 🔹امام صادق (ع): چه مانع است شما را که در هر صبح و شام سه مرتبه این دعا را بخوانید!👆 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀🌷 ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حرمت اول-1.pdf
1.1M
🔸به نام صاحب محترم‌ترین نام🔸 🔹 همه ما از کودکی خود این خاطره را به یاد داریم که چقدر تکه های نان محترم بود. بزرگترها به احترام این نعمت الهی کمر خم می‌کردند و آن را از زیر دست و پا بر می‌داشتند تا مبادا به آن بی احترامی شود و لگدمال گردد. باید این سنت نیک همچنان از ما برای آیندگان به جا بماند. اما حفظ احترام نان و رزق الهی واجب تر است یا حفظ احترام نام الهی و نام‌های مقدس و متبرک⁉️ 🔸 هیچ توجه داریم که از پیامبر مهر و رحمت نقل شده، خداوند به عنوان یک مأموریت مهم اولیاء و دوستان خود را مأمور می کند تا اسم‌های متبرک را از روی زمین بر دارند و بابت این عمل به آنها و والدین آنها اجری عظیم می دهد⁉️ چندبار با چنین مأموریت‌های الهی روبرو شده ایم❓ 🔹 در فایل ارسالی می توانید جزوه ای بسیار عالی در این زمینه را مورد مطالعه قرار دهید. شام ولادت حضرت محمد و صادق آل محمد علیهم السلام مبارک باد. 🔻🔻خواندن و مرور فایل ارسالی را از دست ندهید ........................ 🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀🌷 ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe ♻️🔰 لینک پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی : 🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100