eitaa logo
اقتصاد مردمی
88 دنبال‌کننده
164 عکس
82 ویدیو
6 فایل
ما به دنبال آشنایی با اقتصاد و نقدهای وارد بر آن به زبان ساده هستیم. شناسه ادمین @Z_Gh_naghibi
مشاهده در ایتا
دانلود
اقتصاد مردمی
✨شکل گیری علم اقتصاد و به طور خاص «بازار آزاد» از کجاست؟ ✨ این علم چطور و از چه زمانی بر اقتصاد ایرا
عرض خیر مقدم خدمت سرورانی که افتخار دادند و به کانال پیوستند.🌷 ان شاء الله همه ما در جهت اطاعت از دستور امام المسلمین، روحی له الفداء، مبنی بر جهاد تبیین، با نشر پیام‌های مفید و تأثیرگذار کوشا باشیم. التماس دعا
عمری لیبرال‌های داخلی کشور را از ابرتورم ونزوئلا و ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران میترساندند. امروز که آرژانتین سرنوشتی مانند ونزوئلا پیدا کرده و ابرتورم صدها درصدی را تجربه میکند از آن دستاورد ساخته و نسخه آرژانتینی شدن را تجویز میکنند! راز این تناقض در تجویز نسخه برای اقتصاد ایران به نظر شما چیست؟ ✍️سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
1_7834588731.mp3
1.94M
حسین... حبیبی🥀 مشق نام لیلی دید مجنون را یکی صحرا نورد درمیان بادیه بنشسته فرد صفحه ای از ریگ و انگشتان قلم می نویسد نام لیلی دم به دم گفت ای مجنون شیدا چیست این می نویسی نامه بهر کیست این؟ گفت مشق نام لیلی می کنم خاطر خود را تسلی می کنم چون میسر نیست ما را کام او عشق بازی می کنم با نام او @EghtesadeMardomi
به هر بهانه ای دلم تو را نگاه می کند برای سیر دیدنت اشک نثار می کند پلک سرشکین نظر به قاب عکس روبرو از دل سرد و خسته ام آه روانه می کند دست فلک از آن زمان خط فراق را کشید تیرِ کمان ابرویت قلب نشانه می کند ای همه عمرو هستی ام در خم و پیچ زلف تو حال منه خراب را وصل تو چاره می کند دلنوشته ای به یاد«تو»
برخی عزیزان انتقاد کردند که چرا گفت‌وگوهای تصویری حکمران در ایتا منتشر نمی‌شود. کانال ایتا راه‌اندازی شده و می‌توانید تولیدات حکمران را از این کانال دنبال کنید. @HokmranOnline
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فراخوان همکاری داوطلبانه با حکمران هم‌وطنان عزیز سلام چندی پیش با جمعی از نخبگان تصمیم گرفتیم که با توجه به اهمیت فوق‌العاده رسانه مکتوب در فضای تصمیم‌سازی کشور، هفته‌نامه‌ای با همکاری مردم و برای مردم راه‌اندازی کنیم. خواستیم در هیاهوی رسانه‌های نئولیبرال که صدای سرمایه‌داران هستند، صدایی برای محرومان و مستضعفان که حامیان واقعی انقلاب اسلامی‌اند، باشیم. هزاران پیام پرمهر برای اعلام حمایت مالی از نشریه از طرف شما دریافت کردیم و این اعتقاد و اعتماد، افتخار ما شد. اما بنای ما بر این نیست که از مردم تحت عنوان "کمک مالی برای نشریه"، پول دریافت کنیم. همین‌که خودتان و هر کسی که می‌توانید همراهش کنید، مشترک هفته‌نامه شوید، بزرگترین کمک مالی به حکمران است. ان‌شاءالله به زودی سازِکار اشتراک، خدمت‌تان اعلام خواهد شد. این فراخوان اما فراتر از کمک مالی است. ما می‌خواهیم در امور فنی و محتوایی رسانه خودتان نیز مشارکت کنید. فرم زیر را تکمیل فرمائید و در هر زمینه‌ای می‌توانید دست یاری به حکمران دهید، به ما بگوئید. ان‌شاءالله در اولین فرصت، همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و عضوی از خانواده بزرگ حکمران خواهید شد. این رسانه، ان‌شاءالله محلی برای همکاری و همدلی و اجتماع ما خواهد بود. برادر کوچک شما سید یاسر جبرائیلی https://survey.porsline.ir/s/Mnx6y1Tu @syjebraily
دکتر سیدیاسر جبرائیلی: محسن مهرآرا و آرزو غضنفری، اثر ۱۳ متغیر اقتصادی را بر روی تورم در ایران در دوره ۱۳۳۸-۱۳۹۰ بررسی کرده‌اند که رشد قیمت انرژی، عدم تعادل پولی، رشد نرخ ارز در بازار آزاد، رشد تولید ناخالص داخلی،...، تخصیص نامناسب تسهیلات از سوی بانک‌ها، عدم نظارت بر توزیع صحیح کالاها و خدمات، احتکار و سوداگری و... از جمله آن‌هاست. رتبه نخست نیز به «رشد قیمت انرژی» اختصاص یافته است. اگر یکی از این عوامل را علت تام و یا اقوی بگیریم و میزان تعیین کنندگی آن را در هر حال و شرایطی، به طور مطلق ثابت تلقی کنیم، دچار دگماتیسمی شده‌ایم که ما را از واقعیت امر اجتماعی که همیشه متغیر و متحول و متنوع است، دور می‌کند. بنابراین، این ادعای تجویز‌ کنندگانِ استقلالِ بانک مرکزی که تنها دلیل تورم، عرضه پول توسط دولت برای ایجاد اشتغال است و می‌توان با مستقل کردن بانک مرکزی از دولت و توقف عرضه پول، نرخ تورم را کنترل کرد، به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست. (قدرت و پیشرفت/ ص۱۱۲) @EghtesadeMardomi
پرفسور درخشان_متن سخنرانی.pdf
565.9K
متن سخنرانی در نشست سیاست‌های اقتصادی پیشنهادی به دولت سیزدهم از نگاه اقتصاد اسلامی «ضرورت تغيير رويكرد راهبردي در دولت سيزدهم» و «ادغام و دولتی كردن بانك‌هاي خصوصی: گام نخست در خروج از بحران اقتصادی» 💠 @profderakhshan ✍✍✍✍ سخنانی که شنیده نشد و جدی گرفته نشد و امروز ما با تبعات عدم توجه به توصیه‌های پدرانه و مشفقانه جناب دکتر درخشان، مواجه هستیم. باید بدانیم که هر دولتی، با هر رویکردی که در ایران قدرت را بدست گیرد، اگر بر موضوع تغییر چهارچوب‌های اقتصادی عزم و اراده نداشته باشد، محکوم به ادامه مسیر گذشتگان خواهد بود و منطقا نخواهد توانست در بسط عدالت و اقامه قسط در کشور به موفقیت برسد. @EghtesadeMardomi
مسعود پزشکیان مسبب وضع موجود اقتصاد نیست. میراثی را به ارث برده که حاصل چند دهه طی طریق خطا توسط دولت‌های مختلف اصولگرا و اصلاح‌طلب است. اما اگر او عزم تغییر این ریل را نکند، بر ویرانی‌های گذشته خواهد افزود؛ چنانکه تا امروز چنین کرده است. @syjebraily
جادوی سرمایه داری لیبرال! و اما ماجرای لیبرال سرمایه داری و ایجاد به صورتی که مردم هر چه نگاه می کنند خلاف قانون و عدالتی نمی بینند، چیست؟ ماجرا چیست که با وجود این سطح از شکاف طبقاتی مردم عاشق قله های سرمایه داری می شوند! در حقیقت اتفاقی که افتاده این است: هم شکاف طبقاتی و بی عدالتی صورت گرفته هم هیچ کسی نمی تواند ثابت کند که خلاف عدالت است! در این یادداشت کوتاه توضیح میدهم که چگونه این ساختار سرمایه داری شکاف طبقاتی را فارغ از افراد و اجزاء بوجود می آورد: اول: به تعبیر شهید بزرگوار استاد مطهری "رأس و رئیس مسائل مستحدثه خود سرمایه داری است" در حقیقت قبل از اینکه بخواهیم به پدیده های ذیل سرمایه داری بپردازیم باید ساختار و سیستم را یکبار اجتهاد کنیم ساختاری که بدون هیچ فسادی باعث ایجاد شکاف طبقاتی و بی عدالتی می شود دوم: باید تفاوت تبعیض و فساد را درک کنیم. تبعیض ذیل قانون و فساد خلاف قانون صورت می گیرد. اکثر دوستان خوش نیت و عدالتخواه ما درگیر مساله فساد شدند و این مطلوب لیبرالهاست که به مساله اصلی یعنی تبعیض نپردازند فساد نهایتا دو درصد و تبعیض مربوط به 98 درصد اقتصاد است سوم: ساختار سرمایه داری پنج بخش اساسی دارد که در هم تنیده است و مثل یک سیستم کار می کند. این پنج بخش به "یک قانون" و "یک تاریخچه" متصل شده و هیولایی به نام تمدن غرب را ساخته است درباره پنجگانه سرمایه داری یا این ویدئو را ببینید. چهارم: بعد از اینکه با ساختار سرمایه داری آشنا شدید می توانید به سراغ قانون انحصار بروید. مهم ترین قانون برای ایجاد انحصار در دنیا که سمت عرضه را انحصاری می کند کپی رایت و مالکیت فکری است بحث های مفصلی اینجاست اما من فقط به فتوای امام اشاره می کنم امام در پاسخ به استفتائی در مورد مالکیت فکری می فرمایند که این ایجاد انحصار حق شرعی نیست انحصار سمت تقاضا هم از طریق تبلیغات بازرگانی بوجود می آید پنجم: همه این ماجراها بعد از قرن ها استعمار و دزدی و برده داری و استثمار است. یعنی نمی توان غارتها و دزدی های گذشته را نادیده گرفت دزدی های قانونی از جمله قرارداد برتون وودز و مساله دلار را هم بگذارید کنار دزدی ها و غارت های آشکار مساله دلار هم که خودش دنیایی از بحث دارد ششم: استثمار کارگر و نیروی انسانی که در شرایط اضطرار قرار گرفته است هم در سمت هزینه درنظر بگیرید هفتم: اما شاید مهم تر از همه اینها مساله توزیع اولیه است ما هفت موتور تولید تبعیض در مرحله توزیع اولیه داریم توزیع قدرت توزیع ثروت توزیع آموزش توزیع منابع و معادن توزیع رسانه توزیع امتیازات و مجوزها توزیع اطلاعات توضیحات حجت الاسلام دکتر خاکی را ببینید نکته پایانی: در این ساختار، فساد و ... هم نباشد باز شکاف طبقاتی بوجود می آید. در این ساختار فرد می تواند بدون هیچ فسادی مولتی میلیاردر شود و دیگران را اجیر خود کند و شکاف طبقاتی جهنمی را به وجود بیاورد همان که شهید بهشتی فرمودند: اگر این جامعه طبقاتی را با قرآن بپوشانی باز هم لجن است... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
نرخ ارز که میره بالا در لحظه همه چیز در ایران گرون میشه (سطح عمومی قیمت ها میره بالا) و حتی دلاک توی حموم هم با نرخ دیروز کار نمی کنه! بعد یه عده تو دوربین زل میزنن و میگن رابطه ای بین افزایش نرخ دلار و تورم وجود نداره اینا همون هایی هستند که بعد از کشتن 20 هزار کودک در غزه میگن ما در حال دفاع از خودمون هستیم ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
🔻مسیری جدید در اقتصاد اسلامی ✍️محمدمهدی تهرانی ↙️درآمد: این نوشتار مدعی خلل در تلاش‌های انجام شده در مسیر اقتصاد اسلامی است و مبتنی بر اسلوب "جامعه‌شناسی اقتصادی جدید"، مسیری نو به دست می‌دهد. ✅گام نخست: جدل 🔹یکم. کنش اقتصادی، کنشی فردی است یا اجتماعی؟ فرد می‌تواند فارغ از جامعه‌اش، فارغ از فرهنگ، فارغ از تبلیغات، فارغ از ارتباطاتش با کسانی که به او فرصت شغلی پیشنهاد می‌کنند، کنشی اقتصادی داشته باشد؟ 🔹دوم. کدامین دانش متصدی تبیین کنش اجتماعی است؟ پاسخ واضح است: جامعه‌شناسی. 🔹سوم. اگر کنش اقتصادی، کنشی اجتماعی است و اگر جامعه‌شناسی متصدی توضیح نحوه فهم امر اجتماعی است، چگونه می توان دانشی به اسم اقتصاد و فارغ از جامعه‌شناسی شکل داد؟ آیا چنین مسیری لاجرم به شکل‌گیری دانشی انتزاعی و منسلخ از واقعیت اجتماعی منجر نمی‌شود؟ آیا ما فریب جدایی اقتصاد، جامعه‌شناسی و تاریخ در زمان ظهور اقتصاد نئوکلاسیک را نخورده‌ایم و جونز ما را بازی نداده است؟ ✅گام دوم: اثبات 🔹چهارم. به روشنی گرفتار لایه‌ای مغفولیم که دقیقا بین فلسفه مضاف و علم باید قرار گیرد. نام این لایه را چارچوب یا framework می‌نهیم. این لایه، متصدی ساخت منظر صحیح به پدیده اقتصادی به مثابه پدیده‌ای اجتماعی است. باید بگوید اصلا پدیده اجتماعی را چگونه و در چه لایه‌هایی و با چه سنخ مفاهیمی می‌توان فهمید. ما این لایه را دست کم گرفتیم و به تبع در فهم پدیده اقتصادی دچار ساده‌انگاری شدیم. 🔹پنجم. اگر متصدی نخستین لایه یعنی فلسفه مضاف، فلسفه و الهیات است و متصدی سومین لایه یعنی علم، اندیشمندان اقتصاد، متصدی این لایه میانی جامعه‌شناسی است. 🔹ششم. نورث وقتی می‌خواهد جایزه نوبل بگیرد، می‌گوید من درصدد ارائه framework جدیدی برای فهم فرآیند تکامل اقتصادی هستند. گرانووِتر وقتی کتاب می‌نویسد، اصلا عنوان framework and principles را در نام کتابش به کار می‌گیرد. اینها مداقه‌هایی از سنخ مداقه در لایه میانی است. @new_economic_sociology