May 11
در لوای تغییر، از بنیان زیر و رو می کنند.
سزار آیرا، نویسنده آرژانتینی، ۲۰۰۱
#عدالت
#جهاد_تبیین
#اقتصاد_نئولیبرال
@EghtesadeMardomi
«بیشتر کارهایی که طی سی سال گذشته در عرصه اقتصاد کلان صورت گرفته است، در بهترین حالت بی ثمر و در بدترین حالت زیان بخش بوده است.»
Paul Robin Krugman
پل کروگمن، برنده جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۰۸, سخنرانی در «مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن» LSE
۸ژوئن ۲۰۰۹
#عدالت
#جهاد_تبیین
#اقتصاد_نئولیبرال
@EghtesadeMardomi
7.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت اول 1⃣
سه دقیقه با خانم نائومی کلاین
نویسنده کتاب «دکترین شوک»
@EghtesadeMardomi
«تثلیث مقدس اقتصاد»
نائومی کلاین:
همه این اشکال ظهور(نئولیبرالیسم، جهانی سازی، نومحافظه کاری، اقتصاد آزاد و...) در تعهد به «تثلیث خط مشی» مشترکند؛
۱. حذف حوزه عمومی/ دولتی
۲. آزادی عمل کامل شرکت ها
۳. کاهش شدید هزینه خدمات رفاهی و اجتماعی دولت به حدی که از دولت جز اسکلتی باقی نماند.
(دکترین شوک/۳۵)
#دکترین_شوک
#دنیای_کتاب
#نئولیبرالیسم
#مکتب_مقدس_اقتصادی
@EghtesadeMardomi
پروفسور درخشان
نویسنده کتاب «فریب بزرگ»
«مردود دانستن رویکرد مکانیکی و روش های ریاضیِ مرتبط با آن که در علم اقتصادِ معاصر رایج است، پیش نیاز اساسی است که بتوان تأثیر عوامل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در نظریه پردازی و تحلیل سیاست گذاری های اقتصادی را در نظر گرفت. ما بر این عقیده ایم که اتخاذ چنین موضع خردمندانه، سر آغاز کشف اقتصاد اسلامی است.»
(فریب بزرگ، ص۴۵)
#فریب_بزرگ
#اقتصاد_مکانیکی
@EghtesadeMardomi
پروفسور درخشان
نویسنده کتاب «فریب بزرگ»
چهار ویژگی به شرح ذیل که در علم اقتصاد جدید کاملا مغفول است، محور اصلی در طراحی سیاست های اقتصادیِ اسلامی را تشکیل می دهد.
الف- در نظر گرفتن روابط متقابلی که بین ابعاد اقتصادی و غیر اقتصادی وجود دارد.
ب- استقاده از سیستم ارزش ها و اصول اسلامی به مثابه معیار بهینگی برای به دست آوردن سیاست های بهینه اقتصادی.
ج- اطمینان خاطر از سازگاری چنین سیاست های بهینه اقتصادی با سیاست های مشابه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی.
د- برخورداری (سیاست های اقتصادی) از توانمندی برای تقویت سیاست های غیراقتصادی و به عکس
(فریب بزرگ، ص۴۵)
#فریب_بزرگ
#اقتصاد_مکانیکی
@EghtesadeMardomi
11.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت دوم 2⃣
سه دقیقه با خانم نائومی کلاین
نویسنده کتاب «دکترین شوک»
@EghtesadeMardomi
شاید باورتان نشود اما این پرت و پلاها را پدر علم اقتصاد گفته و مسعود نیلی هم به همینها استناد میکند:
آدام اسمیت میگوید: فرد ثروتمند بیشتر از شکمش نمیتواند بخورد و مواهب ثروتش به کارگرانی که برایش کار میکنند میرسد. اسمیت به این میگوید دست نامرئی که منجر به عدالت میشود!
حالا #مسعود_نیلی هم به همین حرف استناد میکند و میگوید:
آحاد جامعه وقتی در پی کسب منافع و مطلوبیتهای خود هستند و تصمیمات اقتصادی را بر اساس خواستهها و اهداف خود اتخاذ میکنند خودبهخود در مسیر ایجاد یک نظام اقتصادی کار آمد و بهینه گام بر میدارند.
اسمیت در توضیح چگونگی این فرایند از اصطلاح دست نامریی (Invisible hand) استفاده میکند. وقتی فردی در پی کسب خواستهها و اهداف خود عمل میکند دست نامریی موجود در نظام بازار آزاد و رقابتی باعث میشود منافع جمعی به بهترین صورت تحقق یابد و این تحقق منافع کل جامعه، به مراتب بیش از وقتی است که افراد آگاهانه در صدد منفعت رساندن به جامعه باشند. دست نامرئی در واقع یک نظریه فلسفی در باب چگونگی هماهنگی منافع فردی و منافع جمعی است...
وضع امروز دنیا که نتیجه همین تفکر است را هم می بینیم. ده نفر به اندازه سه میلیارد نفر ثروت دارند و میلیاردها نفر زیر خط فقر زندگی میکنند
💠 @h_abasifar