رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله
أوْثَقُ عُرَى الإيمانِ ; الوَلايةُ في اللّه ِ ، و الحُـبُّ في اللّه ِ ، و البُغْضُ في اللّه ِ .;
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله
محكمترين دستگيره هاى ايمان، پيوند به خاطر خدا، دوستى به خاطر خدا و دشمنى به خاطر خداست.;
كنز العمّال : 43525 .
🌹 سلامی با یه دنیا آرزو
برای دوستان خوبم
🌹 الهي
امروزتون پر باشه از:
"برکت"
"سعادت"
"آرامش"
"سلامتی"
و "موفقیت"
🌹 اوقات خوب و خوشی
کنار عزیزان تون داشته باشید
🌹شروع هفته تون گلبارون
@Emam_kh
✨🌸✨🌸✨🌸✨
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
(قسمت دوازدهم)
♦️فصل دوم: مراتب مقامات سالکان
🍃سالکان در این مقام و سایر مقامات، مراتب و مدارجى بى شماری دارند وما بعضی از آن مراتب را به طور کلّى باز میگوییم.
🍃اما احاطه به همه جوانب و جمعآوری همـه مراتـب
آن، از عهده این ناچیز بیرون است:
«الطُّرُقُ الَى اللَّه بِعدد انْفاسِ الْخَلائق.»
1⃣ مقام اول (علم):
سالک در این مرتبه، با سلوك علمى و برهان فلـسفى، ذلّت عبودیت و عزّت ربوبیت را ثابت مینماید.
✅یکى از لبـاب معـارف کـه در علـوم عالی و حکمت متعالیه، کاملا روشن شده، این است که:
🔹عالم خلق و همه موجودات، صرف ربـط و تعلّـق و محض فقر و فاقه هستند.
🔹عزّت، ملک و سلطنت مختص به ذات مقدس کبریا است.
🔹هیچ کس، حظی از حظوظ عزّت و کبریا ندارد.
🔹ذل عبودیت و فقر در پیشانی همه ماسوی الله، ثبـت و در حـاقّ
حقیقت آنها ثابت است.
🔹حقیقت عرفان و نتیجه سلوك، کنار رفتن حجاب از وجـه حقیقت و یافتن ذلّ عبودیت و اصل فقر، در خـود و در همـه موجـودات است.
🍃دعـاى منسوب به سید کائنات صلّى اللَّه علیه و آله: «اللّهم ارِنى الاشیاء کَما هـی»، شـاید اشـاره بـه همین مقام باشد؛
🍃یعنى، خواهش مشاهده ذلّ عبودیت کـه مـستلزم شـهود عـزّ ربوبیـت اسـت.
🍃پس، اگر سالک راه حقیقت و عبودیت، با سلوك علمى و سـیر فکـرى،این منزل را طى کرد، در حجاب علم واقع شود و به مقام اول انسانیت میرسد.
🍃اما ایـن حجاب از حجابهای غلیظ است که گفته اند: «العلْم هو الْحجاب الْـاکْبر.»
🍃سـالک باید ایـن حجاب را پاره کند و از آن عبور کند.
🍃شاید اگر به این مقام، قناعت کند و قلب را در ایـن قیـد محدود نماید، در استدراج واقع شود.
✅استدراج در این مقام یعنی
🔻بـه ریزهکاریهای علمی میپردازد و با کمک حرکت فکر، براى این مطلوب، بـرهانهای متفاوت اقامـه میکنـد و از منـازل دیگـر محروم ماند.
🔻به تدریج قلبش به این مقام علاقهمند میشود و از نتیجه مطلوب که وصول به فناء اللَّه است، غافل میگردد.
🔻عمر خود را در حجاب برهان و شعبههای آن صرف مینماید.
🔻هر چه پرداختن به جزییات بیشتر شود، حجاب بزرگتر و احتجاب از حقیقت بیشتر میشود.
⛔️پس، سالک نباید گول شیطان را در این مقام بخورد و از حقیقت به واسطه زیادی علم و قوت برهان، محجوب شود و از ادامه سلوک بازماند.
🍃سالک باید دامن همت به کمر بزند و از جـدیت در طلـب مطلـوب حقیقـى، غافل نشود. تا خود را به مقام دیگر که مقام دوم است، برساند.
#حضرت_امام_خمینی_ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥♦️دنیای فاسد
👈 پاسخ آقا به گلایه یک کارگردان از وضعیت موجود جمهوری اسلامی
➕ وظیفه ما در برابر مشکلات موجود چیست؟
🇮🇷 @Emam_kh
بعضی انسانها به زمین آمدهاند
تا زمین قابل تماشا شود...
آمده اند که تاریخ؛
شکوه شرافت و آزادگیشان را به نظاره بنشیند...
آمده اند تا آبرو و اعتبار دنیا باشند
اصلا زمین،
از آمدن بعضی انسانها به خود می بالد...
و حاج قاسم عزیز ما یکی از همین انسانها بود...
#سردار_دلها
@Emam_kh
سیزده بدر واقعی ما
این است که از
خودمان بیرون بیاییم
ازخانههای تنگ و تاریک
افکار خرافی خودمان
به صحرای دانش و بینش
خارج شویم...
👤یادداشتهایاستادمطهریج۶ص۱۳۱
@Emam_kh
🔷اعمال شب و روز اول ماه مبارک رمضان
«اللّهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج»
@Emam_kh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کری خوانی ایران
😁تمام کرک و پرتان خواهد ریخت😂
@Emam_kh
🍃✨⚘🍃⚘﷽⚘🍃⚘✨🍃
صدای قدمهای ماه خوبیها
دل خاکیام را آگاه ساخته است
که لحظه وداع نزدیک است
لحظه وداع با ماه مهدی با شعبان
و من در آخرین لحظههای این ماه
به مناجات شعبانیه نشستهام
《وَاسمَع دُعائی اِذا دَعَوتُک》
را فریاد میزنم تا پس از آن
《وَاسمَع نِدائی اِذا دَعَوتُک》
را با ناله و زاری هجی کنم
و اینک رمضان است
ماه خدائی که قلبم حرم اوست
ماه بینیاز مطلق، ماه الله
و من در این ماه مهمانم
دلم برای واژه واژه کتاب خدا تنگ است
و من میخوانم «الف لام میم»
عشق من در دستان تو ای تنها مونس من
«ذلک العشق» «من لا ریب فیه»
ای خدای عاشقیام من در آغوش
مُهر دلدادگیام و باران روزهداریام
«انتَ ربُّ العظیم» را برای تو
ای بیمثال داد میزند
صبح دلدادگیام را با آهنگ دل نواز
《اَلّلهُمَّ اِنّی اَسئَلُک مِن بَهائِک》
و عطر سحری که با صلواتهای مادر
عجین گشته است و شبنم انتظار
بر مژگانم آغاز میکنم
تا با صدای 《فَاَجِبنی یا الله》
دو رکعت نماز عاشقی به جا آورم
و دل خاکی بیپناهم را در پناه
«یس والقرآن الحکیم» پناه دهم
که تنها مأمن من تو هستی ای خدای دیدگانم
و من زیر چتر پروردگاریت از باران غم
که در این زندان بر سر و رویم میبارد
ایمن شوم
من روزهدار عاشقیام تشنه دیدار توأم
نگاهم کن تا سیراب شوم نگاهم را پذیرا باش
که هر چه سفیر تو قرآن را مینگرم
سیر نمیشوم
@Emam_kh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 آیه ۹۱ سوره مائده
🌸 إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَآءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ ۖ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ
🍀 ترجمه: همانا شیطان می خواهد با شراب و قمار، میان شما دشمنی و كینه بوجود آورد، و از یاد خدا و نماز بازتان دارد؛ آیا شما خودداری خواهید كرد؟
🌷 #يُرِيد: می خواهد
🌷 #يُوقِع: بوجود آورد
🌷 #الْعَدَاوة: دشمنی
🌷 #الْبَغْضَاء: کینه
🌷 #الْخَمْر: هر چیز مست کننده
🌷 #الْمَيْسِرِ: قمار
🌷 #يَصُدَّكُم: باز می دارد
🌷 #الصَّلَاة: نماز
🌷 #فَهَل: پس آیا
🌷 #مُنْتَهُونَ: خوداری خواهید کرد
🌸 این آیه در مدینه نازل شده است. در اين آيه به بخشى از زيان هاى آشكار #شراب و #قمار پرداخته نخست مى فرماید: «إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ: همانا شیطان می خواهد با شراب و قمار، میان شما دشمنی و کینه بوجود آورد و از یاد خدا و نماز بازتان دارد» با آن كه طبق آمارى كه ارائه مى شود، بسیارى از قتل ها، جرایم، تصادفات، طلاقها، بیماری های روانى، كلیوى و... ناشى از شراب است، امّا #قرآن در این آیه در بیان فلسفه ى تحریم، روى دو نكته تأكید دارد: یكى ضرر اجتماعى یعنى دشمنی و کینه، و دیگرى ضرر معنوى یعنى غفلت از نماز و یاد خدا. این آیه برجسته ترین اثر شراب و قمار را بازداشتن از یاد خدا و #نماز دانسته است. سپس می فرماید: «فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ: آیا شما خودداری خواهید کرد» يعنى پس از اين همه تأكيد باز جاى بهانه جويى يا شکّ و ترديد در مورد ترک اين دو گناه بزرگ باقى مانده است؟
🔹 پيام های آیه ۹۱ سوره مائده 🔹
✅ هر كسی كه عامل كینه و دشمنی در میان مردم شود، مانند شیطان است.
✅ جامعه اى كه در آن دشمنی باشد، #شیطانى است.
✅ از الفت و وحدت پاسدارى كنیم و با هر چه آنها را از بین مى برد مبارزه كنیم.
✅ الفت و مهربانى بین اهل ایمان، مورد عنایت خاص #خداوند است.
✅ #قمار و #شراب، ابزار كار شیطان براى ایجاد كینه و دشمنى است.
✅ #نماز، یاد خداست.
✅ بیان فلسفه ى #احكام، یكى از عوامل تأثیر كلام در دیگران است.
✅ با تمام عواملى كه باعث ایجاد كینه و دشمنى مى شود باید مبارزه كرد.
✅ بعضی از مسلمانان که در صدر اسلام با اینکه شراب و قمار حرام شده بود باز به آن مشغول بودند، مورد توبیخ #خداوند قرار گرفتند.
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
‼️ نگرفتن روزه تا رمضان سال بعد
🔷 اگر انسان بر اثر بيمارى روزۀ ماه رمضان را نگيرد و پس از ماه رمضان بيمارىاش برطرف شود ولى بلافاصله عذر ديگرى پيدا كند و نتواند تا ماه رمضان بعد قضاى روزه را بگيرد، بايد قضاى آن روزهها را در سالهای بعد بگيرد، همچنين اگر عذر ديگرى غير از بيمارى در ماه رمضان داشته باشد و پس از ماه رمضان برطرف شود ولی تا ماه رمضان بعد بر اثر بيمارى نتواند روزه بگيرد، باید آن روزه ها را قضا کند.
📕 منبع: رساله نماز و روزه مسأله ٩٢٥
@Emam_kh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سیزده فروردین و قتل عام ایرانیان توسط یهودیان
پوریم، جشن ایرانی کشی یهودیان از زبان استاد حسن عباسی و علی اکبر رائفیپور
@Emam_kh
💌 باید در طولِ سال خودمان را آماده کنیم که وقتی ماه مبارک #رمضان فرا میرسد، عقب نیفتیم و عقب نباشیم! بلکه واردِ #ماه_مبارک_رمضان شویم و رشد کنیم. از ماهِ رجب، اُنس با #قرآن و درک درست از ماه مبارک رمضان را باید شروع کنیم. در طول سال، بارِ اضافه سنگین به دوش نکشیم، حرکت کنیم و مُستحق درکِ ماه مبارک رمضان باشیم. این آمادگی و حرکت، نیازمند تهذیب، دوری از رذایل، مراقبه، توسّل، قرائت و تدبّر در #قرآن است...
حجّت الاسلام و المسلمین
حاج_شیخ_جعفر_ناصری
«اللّهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج»
@Emam_kh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 راه آمادهشدن برای ورود به ماه رمضان
@Emam_kh
🙏🏼🙏🏼دعای شب آخر ماه شعبان
روایت شده است که حضرت صادق علیه السلام در شب آخر ماه شعبان و شب اول ماه رمضان، این دعا را می خوانده اند:
«اَللّـهُمَّ اِنَّ هذَا الشَّهْرَ الْمُبارَكَ الَّذي اُنْزِلَ فيهِ الْقُرآنُ، وَ جُعِلَ هُدىً لِلنّاسِ، وَ بَيِّناتِ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقانِ قَدْ حَضَرَ، فَسَلِّمْنا فيهِ، وَ سَلَّمْهُ لَنا، وَ تَسَلَّمْهُ مِنّا في يُسْرٍ مِنْكَ وَ عافِيَةٍ، يا مَنْ اَخَذَ الْقَليلَ، وَ شَكَرَ الْكَثيرَ، اِقْبَلْ مِنِّى الْيَسيرَ.
اَللّـهُمَّ اِنّي اَساَلُكَ اَنْ تَجْعَلَ لي اِلى كُلِّ خَيْر سَبيلاً، وَ مِنْ كُلِّ ما لا تُحِبُّ مانِعاً، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ، يا مَنْ عَفا عَنّي وَ عَمّا خَلَوْتُ بِهِ مِنَ السَّيِّئاتِ، يا مَنْ لَمْ يُؤاخِذْني بِارْتِكابِ الْمَعاصي، عَفْوَكَ عَفْوَكَ عَفْوَكَ، ياكَريمُ!
اِلـهي وَعَظتَني فَلَمْ اَتَّعِظْ، وَ زَجَرْتَني عَنْ مَحارِمِكَ فلَمْ اَنْزَجِرْ، فَما عُذْري، فَاعْفُ عَنّي يا كَريمُ، عَفْوَكَ عَفْوَكَ،
اَللّـهُمَّ اِنّي اَساَلُكَ الرّاحَةَ عًنْدَ الْمَوْتِ، وَ الْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسابِ، عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبدِكَ فَلْيَحْسُنِ التَّجاوُزُ مِنْ عِنْدِكَ، يا اَهْلَ التَّقْوى وَ يا اَهْلَ الْمَغْفِرَةِ، عَفْوَكَ عَفْوَكَ.
اَللّـهُمَّ اِنّي عَبْدُكَ، ابْنُ عَبْدِكَ وَ ابْنُ اَمَتِكَ، ضَعيْفٌ فَقيرٌ اِلى رَحْمَتِكَ، وَ اَنْتَ مُنْزِلُ الْغِنَى والْبَرَكَةِ عَلَى الْعِبادِ، قاهِرٌ مُقْتَدِرٌ اَحْصَيْتَ اَعمالَهُمْ، وَ قَسَمْتَ اَرْزاقَهُمْ، وَ جَعَلْتَهُمْ مُخْتَلِفَةً اَلْسِنَتُهُمْ وَ اَلْوانُهُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْق، وَ لايَعْلَمُ الْعِبادُ عِلْمَكَ، وَ لا يَقْدِرُ الْعِبادُ قَدْرَكَ، وَ كُلُّنا فَقيرٌ اِلى رَحْمَتِكَ، فَلا تَصْرِفْ عَنّي وَجْهَكَ، وَ اجْعَلْني مِنْ صالِحِي خَلْقِكَ الْعَمَلِ وَ الأَمَلِ وَ الْقَضاءِ وَ الْقَدَرِ.
اَللّـهُمَّ اَبْقِني خَيْرَ الْبَقاءِ، وَ اَفْنِنِي خَيْرَ الْفَناءِ عَلى مُوالاةِ اَوْلِيائِكَ وَ مُعاداةِ اَعْدائِكَ، وَ الرَّغْبَةِ اِلَيْكَ، وَ الرَّهْبَةِ مِنْكَ، وَ الْخُشُوعِ وَالْوَفاءِ وَ التَّسْليمِ لَكَ، وَالتَّصْديقِ بِكِتابِكَ وَ اتِّباعِ سُنَّةِ رَسُولِكَ.
اَللّـهُمَّ ما كانَ فِي قَلْبي مِنْ شَكٍّ اَوْ رَيْبَةٍ، اَوْ جُحُودٍ اَوْ قُنُوطٍ، اَوْ فَرَحٍ اَوْ بَذَخٍ، اَوْ بَطَرٍ اَوْ خُيَلاءَ، اَوْ رِياءٍ اَوْ سُمْعَةٍ، اَوْ شِقاقٍ اَوْ نِفاقٍ، اَوْ كُفْرٍ اَوْ فُسُوقٍ، اَوْ عِصْيانٍ اَوْ عَظَمَةٍ، اَوْ شَيءٍ لا تُحِبُّ، فَاَسْأَلُكَ يا رَبِّ أنْ تُبَدِّلَني مَكانَهُ ايماناً بِوَعْدِكَ، وَ وَفاءً بِعَهْدِكَ، وَ رِضاً بِقَضائِكَ، وَ زُهْداً فِي الدُّنْيا، وَ رَغْبَةً فيما عِنْدَكَ، وَ اَثَرَةً وَطُمَأنينَةً وَ تَوْبَةً نَصُوحاً، اَساَلُكَ ذلِكَ يا رَبَّ الْعالَمينَ!
اِلـهي اَنْتَ مِنْ حِلْمِكَ تُعْصَى، وَمِنْ كَرَمِكَ وَجُودِكَ تُطاعُ، فَكَانَّكَ لَمْ تُعْصَ، وَ اَنَا وَ مَنْ لَمْ يَعْصِكَ سُكّانُ اَرْضِكَ، فَكُنْ عَلَيْنا بِالْفَضْلِ جَواداً، وَبِالْخَيْرِ عَوّاداً، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ، وَ صَلَّى اللهُ عَلى مُحَمَّد وَ آلِهِ صَلاةً دائِمَةً لا تُحْصَى وَ لا تُعَدُّ، وَ لا يَقْدِرُ قَدْرَها غَيْرُكَ، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ!( إقبالالأعمال، ص258-259 /مصباح المتهجد، ص850-852)
@Emam_kh
رمان #بغض_محیا
قسمت صدوهشتادوسوم
من حسودم...
نمی تونم تحمل کنم کسی بجز من تو رو اینطوري ببینه...
درکم میکنی؟"!...
سري تکان دادم...
چه خبر پرسی که بیجام لبت باخبر یا بیخبر، خوش نیستم سري تکان دادم...
و دائم در ذهنم تلنگر میخورد...
فاصله ي این مرد رویایی ...
با امیرعباسی که تنها فریاد زدن و زور کردن بلد بود و بس...
لب فشردم و نگاهش کردم...
پیشانی ام را بوسید و گفت...
- صورتتو بشور خانومم...
پایین منتظرم عزیزم...
ومن چیزي در دلم تکان خورد...
با جمله ي آخرش...
خانمش؟!...
من خانومش بودم...
عزیزش بودم...
تمام اینها خواب که نبود؟!...
بود؟!...
دست روي قلبم گذاشتم تا بلکه تپشش منظم شود...
امیرعباس رفته بود و من هنوز همانجا خشکم زده بود...
به خودم آمدم و سریع داخل سرویس رفتم...
صورتم را شستم و خودم را مرتب کردم وپایین رفتم ...
دیر شده بود و همه حتما معطل من بودند...
قدم تند کردم و با رسیدن به پایین پله ها...
فهمیدم حدسم درست بوده و همه منتظر من بودند...
ببخشیدي گفتم و راه افتادیم...
عمه رو به مادر کرد...
- مژگان جان شما تعدادتون زیاده...
میخواي محیا با من و امیرعباس بیاد...
مادر روبه عمه کرد...
- نه مرجان ممنونم ما با آقاجون میریم...
محیا هم که یه نفرم حساب نمیشه...
و رو به محسن و ساحل کرد...
- شما با آقا امیرعباس اینا بیایید...
محسن سري تکان داد و دستش را پشت ساحل گذاشت...
و ساحل با ذوق با مزه اي همراه برادر و مادرش شد...
مادر چشم غره اي به من رفت ...
پشت سر آقاجون راه افتاد...
متعجب شانه اي باالا انداختم و دنبالش را افتادم...
که دوباره به سمتم برگشت و نگاهم کرد...
نگاهش کردم که با لحن تندي گفت...
- چیه ؟!...
متعجب چشمانم گشاد شد...
مادر من چرا اینطور میکرد؟!...
- مادر من که چیزي نگفتم...
چپکی نگاهم کرد...
"- لازم نیست چیزي بگی...
نگاهت معلومه قشنگ داري یه گندي میزنی،چشم سفید"...
با دهان باز همانطور ماتش شده بودم...
که آرامتر ادامه داد...
واي به حالت سمت این پسره بري...
به خدا خودمو تو رو با هم میکشم...
من دیگه طاقت بدبختی ندارم...
چیزي نگفتم...
و بی حرف به راهم ادامه دادم...
به ماشین رسیدیم و سوار شدیم و هیچ حرفی میانمان رد و بدل نشد...
به جز حال و احوال همیشگی که آقاجون با من میکرد...
آنشب امیرعباس شاندیز مهمانمان کرد...
و لبخندهایی که گاه و بی گاه تنها مرا مهمان میکرد...
به نظر بسیار شیرین تر از شام فوق العادش بود...
آن شب هم تمام شد ...
و به قول ساحل ما آنقدر تابلو بازي درآوردیم...
که همه فهمیدند میانمان چیزي هست...
دو ماه گذشت...
دو ماهی که براي من بهترین بود...
امیرعباس زمین تا آسمان با آن کسی که میشناختم متفاوت بود...
عاشق و مهربان و در عین حال محکم و مغرور...
و مرا مثل موم در دستش نرم میکرد...
دو هفته اي بود زمزمه خواستگاري و ازدواج مجدد را میان حرف هایش میشنیدم...وغر میزد از اینکه
خسته شده...
و تا کی می خواهد زن خودش را مخفیانه ببیند...
و خدا می داند که چقدر بحث کردم...
تا بفهمانم اکنون هیچ نسبتی با او ندارم ..و مرا همسر خود نداند...
نمی دانم...
خودم هم نمی دانستم چه مرگم شده بود...
ادامه دارد...
💖 🧚♀●◐○❀
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت51 ( 3 )
🔹 قدرت و عیب پوشی
🔰 امّا راه هایی هم در نهج البلاغه شریف برای اینکه انسان تا فرصت هست و روزگار با او همراهی می کند ، عیوب خودش را اصلاح کند و بپوشاند ، بیان شده است .
1⃣ یکی حیا است.
🔻 در حکمت ۲۲۳ ، مولا علی (علیه السلام) می فرماید: « مَن كَساهُ الحَياءُ ثَوبَهُ لَم يَرَ النّاسُ عَيبَهُ »
" هر کس لباس حیا بر تن بکند ، مردم عیوبش را نمی بینند. " پس اولین راهبرد ، حیا است .
2⃣ دومی هم تحمل کردن است.
🔻در حکمت ۶ می فرماید : « الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ »
تحمّل کردن مشکلات و مصائب ، عیوب انسان را در قبری پنهان می کند ؛ یعنی می پوشاند.
🔻 در همان حکمت آمده که در بیان دیگری حضرت فرمود : « الْمَسْأَلَةُ قَبرُ الْعُيُوبِ » ؛ اینکه انسان هر چیزی را نمی داند برود از اهلش سؤال کند، این باعث می شود عیب جهلش دفن بشود .
🔻و نکته آخر اینکه در بیان و فکر و اندیشه امیرالمؤمنین (علیه السلام) ، احمق واقعی کسی است که عیبی را در دیگران می بیند و بدش می آید در حالیکه همان عیب در خودش هست و به آن راضی است.
🔻در حکمت ۳۴۹ می فرمایند : « مَن نَظَرَ في عُيوبِ النّاسِ فأنكَرَها ثُمَّ رَضِيَها لِنَفسِهِ فذلكَ الأحمَقُ بِعَينِهِ»
" هر کس عیوب مردم را ببیند و آنها را زشت بشمارد ، اما همان عیوب در خودش باشد و هیچ احساس بدی نداشته باشد ، این خودِ خودِ احمق است.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نقاره حلول ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی
#ماه_رمضان
@madare0120