.
#داستان👌👇
فردی چندین سال #شاگرد_نقاش_بزرگی بود و تمامی فنون و هنر نقاشی را آموخت.
استاد به او گفت که دیگر شما استاد شدهای و من چیزی ندارم ک به تو بیاموزم.
شاگرد فکری به سرش رسید، یک نقاشی فوقالعاده کشید و آن را در میدان شهر قرار داد، مقداری رنگ و قلمی در کنار آن قرار داد و از رهگذران خواهش کرد، اگر هر جایی ایرادی میبینند یک علامت × بزنند.
غروب که برگشت دید، تمامی تابلو علامت خورده است و بسیار ناراحت و افسرده به استاد خود مراجعه کرد.
استاد به او گفت: آیا میتوانی عین همان نقاشی را برایم بکشی؟ شاگرد نیز چنان کرد و استاد آن نقاشی را در همان میدان شهر قرار داد؛ ولی این بار، رنگ و قلم قرار داد و متنی که در کنار تابلو قرار داد این بود که: اگر جایی از نقاشی ایراد دارد، با این رنگ و قلم، اصلاح بفرمایید.
غروب برگشتند، دیدند تابلو دست نخورده مانده. استاد به شاگرد گفت: انتقاد آسان است؛ اما اصلاح ... .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گوساله های سامری یهود:
مردم از دین زده شدند
🌺✨پس ببیند مردم چگونه پاسخ گوساله های سامری را دادند
مسیر میدان امام حسین تا میدان آزادی به عرض 55 متر و طول 10631متر است، که ۱۶تیر از ساعت 15 تا ۱۲ شب، جمعیتی به تراکم 2 نفر در هر متر مربع و با مانایی 120 دقیقه در آن حضور دارند که تا پایان مراسم « #مهمونی_ده_کیلومتری غدیر» در ساعت 24 به 5247000 نفر، معادل 53.6 درصد از جمعیت تهران خواهد رسید!!
اینجا تازه تهرانیه که سالهاست هزاران شبکه معاند ضداسلام و با خرج کردن میلیاردها دلار روی اون متمرکز بودن برای دین گریر کردن مردمش ...
شهدا برای اعتقاد رفتن نه اقتصاد
والله از #حسین به #آزادی میرسیم
#ما_ملت_امام_حسینیم
#غدیر
🌻🌿🌺🍃
🌿💐
🌺
🍃
✨ با حمایت از #ولایت_فقیه و #زمینه_سازی_ظهور، این انقلاب به انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام وصل میشود، ان شاء الله . ✨
#متن 4⃣
🛑 چه نیازی هست که برای ظهور امام عصر عجل الله ، زمینه سازی کنیم و شرایط ظهور را در جامعه فراهم کنیم ⁉️
💥 به این دلیل که👈 حکومتِ هیچ ولیِ زمانی قرار نیست با معجزه در جامعه گسترانیده شود و جامعه باید قابلیت خود را نشان دهد ❗️
💠 امام صادق علیه السلام میفرمایند :
⚜ قسم به خدایی که جانم در دست او است اگر قرار بود کارها خود به خود درست شود برای رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم درست می شد.
[غیبت نعمانی]
✅ به این معنا که جامعه باید مستعد و آماده ی ولیِ هر زمانی باشد. لذا با دست روی دست گذاشتن و یکجا نشستن نمی توانیم شرایط ظهور را فراهم کنیم ، و تا شرایط ظهور هم فراهم نشود ظهور امام عصر صورت نمی گیرد.
🔰 مقام معظم رهبری می فرمایند : جامعه ای میتواند پذیرای مهدی موعود باشد که در آن👈 آمادگی و قابلیت👉 باشد ، در غیر این صورت مثل حرکت انبیا و اولیا در طول تاریخ بی نتیجه میماند.
🌟 مردم جامعه باید به این حقیقت دست یابند که وقتی ما میخواهیم متخصص معصوم را سر راس جامعه قرار بدهیم باید اول از خود جامعه شروع کنیم و آمادگی و قابلیت را در مردم جامعه ایجاد کنیم⬅️ زیرا این امر یک کار جمعی است و این امر مهم هم صورت نمیگیرد الا با تهذیب.
👈 یعنی بندگی خداوند و اطاعت از امام با پیاده شدن ﴿ تقوا ، حقیقت اسماء الله و توجه تام به امام ﴾ در جامعه گسترانیده شود .
✨ پيامبر صلي الله عليه و آله :
يَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَيُوَطِّئونَ لِلمَهدِيِ سُلطانَهُ .
🔹 پيامبر صلي الله عليه و آله : مردمى از مشرق قيام مى كنند و زمينه حكومت مهدى را فراهم مى آورند.
[ كنزالعمّال ، ح 38657 ]
🇮🇷 اساس و بنیاد انقلاب ایران با همه انقلاب ها در سراسر جهان متفاوت است.
انقلاب اسلامی نتیجه تلاش و زحمت های بسیار عظیم مردم جامعه از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۷ است.
❇️ ( ۱۵ سال) زمينه سازی و تلاش مستمر بوده تا انقلاب اسلامی صورت گرفت. قطعا انقلاب حضرت مهدی سلام الله علیه که انقلابی جهانی میباشد زحمت بیشتری دارد.
✍ پس ضروری است که همه مردم جامعه در غیبت امام زمان سلام الله علیه تحت فرمایشات مقام معظم رهبری و با همدلی و گسترش تقوای الهی و تهذیب نفس به صورت فردی و جمعی و با تلاش مستمر زمینه ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم کنند.
🎙 مدیر مجموعه فرهنگی مذهبی یاوران امام زمان عجل الله ( #سیدعلیرضاحسینی)
✅ نشر این مطلب #صدقه_جاریه هست.
🍃
🌺
🌿💐
🌻🌿🌺🍃
🌻🌿🌺🍃
🌿💐
🌺
🍃
✨ با حمایت از #ولایت_فقیه و #زمینه_سازی_ظهور، این انقلاب به انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام وصل میشود، ان شاء الله . ✨
#متن 4⃣
🛑 چه نیازی هست که برای ظهور امام عصر عجل الله ، زمینه سازی کنیم و شرایط ظهور را در جامعه فراهم کنیم ⁉️
💥 به این دلیل که👈 حکومتِ هیچ ولیِ زمانی قرار نیست با معجزه در جامعه گسترانیده شود و جامعه باید قابلیت خود را نشان دهد ❗️
💠 امام صادق علیه السلام میفرمایند :
⚜ قسم به خدایی که جانم در دست او است اگر قرار بود کارها خود به خود درست شود برای رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم درست می شد.
[غیبت نعمانی]
✅ به این معنا که جامعه باید مستعد و آماده ی ولیِ هر زمانی باشد. لذا با دست روی دست گذاشتن و یکجا نشستن نمی توانیم شرایط ظهور را فراهم کنیم ، و تا شرایط ظهور هم فراهم نشود ظهور امام عصر صورت نمی گیرد.
🔰 مقام معظم رهبری می فرمایند : جامعه ای میتواند پذیرای مهدی موعود باشد که در آن👈 آمادگی و قابلیت👉 باشد ، در غیر این صورت مثل حرکت انبیا و اولیا در طول تاریخ بی نتیجه میماند.
🌟 مردم جامعه باید به این حقیقت دست یابند که وقتی ما میخواهیم متخصص معصوم را سر راس جامعه قرار بدهیم باید اول از خود جامعه شروع کنیم و آمادگی و قابلیت را در مردم جامعه ایجاد کنیم⬅️ زیرا این امر یک کار جمعی است و این امر مهم هم صورت نمیگیرد الا با تهذیب.
👈 یعنی بندگی خداوند و اطاعت از امام با پیاده شدن ﴿ تقوا ، حقیقت اسماء الله و توجه تام به امام ﴾ در جامعه گسترانیده شود .
✨ پيامبر صلي الله عليه و آله :
يَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَيُوَطِّئونَ لِلمَهدِيِ سُلطانَهُ .
🔹 پيامبر صلي الله عليه و آله : مردمى از مشرق قيام مى كنند و زمينه حكومت مهدى را فراهم مى آورند.
[ كنزالعمّال ، ح 38657 ]
🇮🇷 اساس و بنیاد انقلاب ایران با همه انقلاب ها در سراسر جهان متفاوت است.
انقلاب اسلامی نتیجه تلاش و زحمت های بسیار عظیم مردم جامعه از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۷ است.
❇️ ( ۱۵ سال) زمينه سازی و تلاش مستمر بوده تا انقلاب اسلامی صورت گرفت. قطعا انقلاب حضرت مهدی سلام الله علیه که انقلابی جهانی میباشد زحمت بیشتری دارد.
✍ پس ضروری است که همه مردم جامعه در غیبت امام زمان سلام الله علیه تحت فرمایشات مقام معظم رهبری و با همدلی و گسترش تقوای الهی و تهذیب نفس به صورت فردی و جمعی و با تلاش مستمر زمینه ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم کنند.
🎙 مدیر مجموعه فرهنگی مذهبی یاوران امام زمان عجل الله ( #سیدعلیرضاحسینی)
✅ نشر این مطلب #صدقه_جاریه هست.
🍃
🌺
🌿💐
🌻🌿🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 به نظرتون عید غدیر چند روزه؟
⭕️ پیامبر گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآله) در سه روز از مردم برای ولایت آقا امیرالمومنین علیهالسلام بیعت گرفتند.
⭕️ مرحوم ملکی تبریزی (ره) ایام غدیر سه شب جشن میگرفت: یک شب فامیل، یک شب همسایهها و یک شب علما.
😍پس، از ثواب دو روز دیگه جا نمونی!
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥#مـــرگ ابـلـیـس در آخرالزمان
🟥🟨🟪
غدیر، ناکثین دیروز مشروطهخواهان امروز
(۱)
امیرالمؤمنین (ع) در واقع پاسخ امروز کسانی همچون «سعید حجاریان» را دادند که در لوای دموکراسی و پروژه جمهوریخواهی و با شعار تجدد، پنبه مشروعیت نظام دینی را میزنند و گستاخانه مشروعیت نظام جمهوری اسلامی را با معیارهای سطحی و عرفیگرایانه خود و فرهنگ لیبرال دموکراسی غرب مورد سنجش قرار میدهند.
خبرگزاری فارس ـ یادداشت ـ حسن رشوند: امروز که در ژرفای وجود خود غدیر را جستوجو میکنیم و بر بلندای سرزمین اسرار آمیز «غدیر خم» چشم میدوزیم، مردی را میبینیم با دستی برافراشته تا بلندای آسمان و تاریخ. او حقانیتی را اثبات میکند که با گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال از آن رویداد به یاد ماندنی، وجود انسانهای آرمانخواه و آزادهای را که دل در گرو ولایت علی (ع) و اولاد او دوختهاند سیراب میکند. اینکه غدیر چه بود که امروز تشنگان معرفت آن با گذشت ۱۴ قرن، هنوز در حسرت نگاه آن صحنه با شکوه، چشم به ۱۸ ذیحجه دوخته و روزهای حضور در عرفات و منا را به عشق این روز سپری کردهاند، قطعاً در گنجایش اندیشه امثال من که به درازای تاریخ از آن فاصله داریم و بسیاری از بزرگان دین در الفبای فلسفه وجودی آن مبهوت ماندهاند، نمیگنجد. اما از آنجا که غدیر با یک اصل از اصول دین ما یعنی «امامت» پیوند خورده و درک حقیقت آن میتواند چراغ راهنمایی برای حرکتهای سیاسی – اجتماعی ما در این عصر و اعصار پس از آن باشد، تدبر، تأمل و تطبیق شرایط آن با امروز میتواند روند حرکت ما را در این مسیر هموار کند. اینکه چه شد دوران هدایت خلافت بهترین برگزیده خدا و سفارش شده نبی مکرم اسلام (ص) و اسوه ایمان، با رحلت پیامبر اسلام صرف پرداختن به جنگهای داخلی شد، حدیث غم انگیزی است که نباید مورد غفلت قرار گیرد که اگر چنین نمیشد رهبر معظم انقلاب با حسرت در جمع دانشجویان و استادان دانشگاه امام صادق (ع) در سال ۸۴ نمیفرمودند «پیغمبر اسلام پایههای اصلی را بنیانگذاری کردند و براى حفاظت از آن، مسئله وصایت و نیابت را قرار دادند؛ اما تخلف شد. اگر تخلف نمىشد، چیز دیگرى پیش مىآمد. «غدیر» این است. در طول دوران دویستوپنجاه ساله زندگى ائمه (علیهمالسلام) - که عمر دوران ظهور ائمه از بعد از رحلت پیغمبر تا زمان وفات حضرت عسکرى، دویستوپنجاه سال است - هر وقت ائمه توانستهاند و خودشان را آماده کردهاند تا اینکه به همان مسیرى که پیغمبر پیشبینى کرده بود، برگردند؛ اما خوب، نشده است دیگر. حالا ماها در این برهه از زمان، به میدان آمدهایم و همتى هست به فضل و توفیق الهى و انشاءالله که به بهترین وجهى ادامه پیدا کند.»
خلافتی که پس از ۲۵ سال سکوت معنادار و به تعبیر امیرالمؤمنین (ع) استخوان در گلو و خار در چشم در نبرد با ناکثین (پیمانشکنان) آغاز شد و با ریشهکن کردن مارقین (از دین بیرونرفتگان) خاتمه یافت و سرانجام توسط بقایای دشمنان داخلی حضرت (خوارج نهروانی) به شکل دیگر رقم خورد. این در حالی بود که بسیاری از آنها در غدیر خم که پیامبر اسلام، علی (ع) را به عنوان وصی و جانشین خود معرفی کردند، حضور داشتند. حضوری از جنس کسانی که بارها تعریف امام راحل از رهبر معظم انقلاب را شنیده بودند و در روز ۱۴ خرداد نقل قول مستقیم این تعریف را از زبان مرحوم هاشمی و مرحوم حاج احمد آقا خمینی شنیدند و در کمتر از یک دهه همان مسیری را رفتند که ناکثین عصر امیرالمؤمنین (ع) طی کرده بودند. از همین رو است که میتوان گفت رویداد بزرگ غدیر خم و حوادث رخ داده پیرامونی آن در دوران پر برکت حکومت تقریباً پنج ساله مولایمان سراسر عبرت است و درسآموز تا خویشتن را در قاموس رفتار آن بزرگوار بسنجیم و کژیهای خود را راست کنیم تا مبادا یک بار دیگر دچار همان اشتباه خسارت باری شویم که مسلمانان آن عصر مرتکب شدند و بعدها حسرت اشتباهات خود را خوردند، اما سودی نداشت.
آن روز که مولای متقیان علی (ع) شکایت از رفتار جماعت پیمانشکن ناکثین کردند و در بیان توطئه آنان فرمودند: «همانا ناکثین عهد شکن به جهت نارضایتی از حکومت من با یکدیگر پیوستند و من را تا آنجا که برای وحدت اجتماعی شما احساس خطر نکنم، صبر خواهم کرد، زیرا آنان برای اجرای مقاصدشان فرصت پیدا کنند، نظام جامعه اسلامی متزلزل میشود. آنها از روی حسادت برکسی که خدا حکومت را به او بخشیده است به طلب دنیا برخاستهاند و میخواهند کار را به گذشته باز گردانند. حقی که شما به گردن ما دارید عمل کردن به کتاب خدا و سنت پیامبر و قیام به حق و برپا داشتن سنت اوست.» (نهجالبلاغه – خطبه ۱۶۹)، در واقع افشای این رفتار ناکثین عصر خود را نه فقط برای حکومت خویش، بلکه یک راهبرد مشخص و همیشگی برای تمامی رهبران واقعی حکومتهای اسلامی در همه زمانها میدانستند تا ملتها ناکثین را نه ویژگی یک گروه و در یک مقطع از تاریخ، بلکه متعلق به همه تاریخ پندارند.
ادامه ص ۲👇👇👇
(۲)
امیرالمؤمنین (ع) در واقع پاسخ امروز کسانی همچون «سعید حجاریان» را دادند که در لوای دموکراسی و پروژه جمهوریخواهی و با شعار تجدد، پنبه مشروعیت نظام دینی را میزنند و گستاخانه مشروعیت نظام جمهوری اسلامی را با معیارهای سطحی و عرفیگرایانه خود و فرهنگ لیبرال دموکراسی غرب مورد سنجش قرار میدهند.
آن روز که امیرالمؤمنین (ع) در مقابل آن جماعت ایستادند، وضعیت امروز را میدیدند که کسانی همچون حجاریان و برخی اصلاح طلبان ساختاری سخن از «مشروطهسازی قدرت رهبری» و سخنانی از این جنس میرانند. آن روز هم جماعت ایستاده در مقابل امام علی (ع) غدیر را فقط یک اتفاق عادی قلمداد کردند که پس ازآن رویداد ماندگار تاریخی زیر بار رهبری حضرتش نرفتند و بر او شورش کردند و قدرت مشروع علی (ع) را همچون قدرت همطراز خویش میپنداشتند و امروز هم با گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال، بعضاً دیده میشود که همان خط دنبال میشود. از این روست که نمیتوان غدیر خم را فقط برای یک مقطع تاریخی و ناکثین و مارقین و خوارج را فقط برای حکومت پنج ساله علی (ع) دانست. باید مراقب باشیم در هیچ زمانی در زمره این جماعت قرار نگیریم و همواره حوادث پس از غدیر آویزه گوشمان باشد.
پایان
#تلنگر
#داستانک
❗️خبر گناه ، اولیای خدا را از پا در می آورد
✍ عالمى در شيراز بود كه قبرش در حافظيه است و به حاج ميرزا حسين يزدى معروف است. روزگارى مسجد اين عالم، شلوغترين مسجد بود. او جزء علماى رده اول زمان قاجاريه در شيراز بود.
📌 روزى براى شيراز حكمران و به تعبير امروزى، استاندار فرستادند. جلسه معارفه گرفت. ادارى ها، نظامى ها و انتظامى ها را دعوت كرد، از جمله چند نفر از تاجران معروف بازار شيراز را نيز دعوت كرد.
🎉 براى اين كه ميهمان ها شاد باشند، دسته اى مطرب يهودى نيز دعوت كرد كه بخوانند و بنوازند. جلسه در روز پنج شنبه بود. حاج ميرزا حسين يزدى روز جمعه بعد از #نماز ظهر و عصر به منبر رفت.
👈 گفت: من شنيده ام كه ديروز در اين شهر، در منزل حاكم ميهمانى بوده و چند نفر از شما بازاريان متدين نيز شركت كرديد. دسته مطرب يهودى تصنيف خواندند و تار و تنبور زده و رقصيدند، خبرش را به من دادند.
😔 طاقت من از شنيدن اين خبر طاق شده است. رنج بيشتر من اين است كه شما چهره هاى مذهبى چرا در آن جلسه بوديد و هيچ عكس العملى نشان نداديد.
🔗 از منبر پايين آمد و به خانه رفت و مريض شد. يك ماه نتوانست به مسجد بيايد. اين گونه از پا در آمد.
🔹روزى در طول اين يك ماه، تاجرى آمد تا از بازار شيراز رد شود. به مغازه اى آمد تا جنسى بخرد، صاحب مغازه گفت: چنين پيشامدى در شيراز شده است.
🔺تاجر گفت: عاقبت اين پيشامد به خير است؟ تاجر در فكر فرو رفت كه مهمترين پيشامدى كه شده اين است كه عالمى در اين شهر از شنيدن خبر #گناه مريض شده و امروز و فردا می ميرد و مُرد.
▪️از شنيدن خبر گناه می مُردند.
⁉️اما ما چرا حالتى پيدا نمی كنيم؟ چون خود اين گناهانى كه ما می بينيم، گرچه خودمان اهل آن نيستيم،🔺همين ديدن ها بين ما و خدا و ولی او حجاب ايجاد كرده است.👈 اين است كه می بينيم و ناراحت نمی شويم.
❗️اما خبر گناه، اولياى خدا را از پا در می آورد.
❓ پس آثار گناه با خود گناهكار، در دنيا و آخرت، چه می كند؟
منبع : استاد انصاریان - سایت عرفان
...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #استادعالی
مردم برای صلوات هایی که فرستادید بروید استغفار کنید!!!
📡 @atresalavat 🇮🇷
📡 @atresalavat 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشنویم
سخنان حکیمانه امام خمینی ( ره):
این علی کیست ؟!
همه بشنوید:
علی....💓💞💓
#فقط_حیدر_امیرالمؤمنین_است.👋
#مبلّغ_غدیر_باشیم.🤲
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج🤲
🔻 پیام غدیر؛ اهمیت حکومت اسلامی
🔹 خط حزب الله برای نخستینبار منتشر میکند؛
👈🏻 بیانات سال ۱۳۶۳ رهبر انقلاب اسلامی درباره اهمیت و ابعاد عید غدیر خم
🔻 اهمّیّت واقعهی غدیر خم، به خاطر طرح مسئلهی خلافت و ولایت
🔹 ... به اعتقاد ما اهمّیّت مسئلهى خلافت و ولایت و حکومت اسلامى موجب آن شد که پیغمبر اکرم در آخرین ماهها، آخرین هفتههاى زندگى پُربرکت خودش، مردم را نسبت به این قضیّه آگاه و روشن کند. لذا بود که در حجّةالوداع که در سال آخر عمر پیغمبر و در سال دهم از هجرت انجام گرفت، پیغمبر اکرم یک خطبهى مفصّلى در خود حج، در منىٰ یا در مکّه ایراد کردند و وصیّتهایشان را براى مردم بیان کردند؛ بعد که از حج برمیگشتند، مابین مکّه و مدینه در نقطهاى به نام «غدیر خم» همهى مردم را جمع کردند؛ که در روایت هست که پیغمبر اکرم این نقطه را انتخاب کرد براى اینکه در این نقطه کسانى که از یمن یا از جاهاى دیگر آمده بودند، از قبایل مختلف جدا میشدند؛ اینجا جایى بود که همهى حجّاجى که از مکّه برمیگشتند، در اینجا مجتمع بودند. خود انتخاب این بیابان داغ و زمین سوزان و آفتاب جوشنده به خاطر این بود که اهمّیّت این مسئله روشن بشود.
🔹 در روایت دارد که آن قدر زمین در غدیرخم داغ بود که بسیارى از مردم مجبور شدند عباهایشان را از دوششان بردارند، به پایشان بپیچند که پایشان تاول نزند و ناراحت نشوند. [مردم] ایستادند. پیغمبر در میان این شرایط استثنائىِ جوّى و این شرایط دشوار روى بلندى قرار گرفت، امیرالمؤمنین را بلند کرد و به مردم نشان داد؛ براى خاطر اینکه هیچ اشتباهى هم نباشد، معرّفى کرد و گفت هر کسى که من سرپرست او هستم، ولایت او را به عهده دارم، حکومت من را قبول کرده، فَهَذا عَلىٌّ مَولاه؛ علىّبنابىطالب ــ این علىِ به طور مشخّص ــ مولاى او است. این اعتقاد ما است.
🔻 دو پیام واقعهی غدیر خم:
🔹 ۱) خلافت امیرالمؤمنین بعد از پیامبر
ما معتقدیم که پیام غدیرخم و حادثهى نصب علىّبنابىطالب دو پیام است: یک پیام همان چیزى است که از همان روز شیعیان و طرفداران امیرالمؤمنین علىّبنابىطالب آن پیام را گرفتند و آن عبارت است از حکومت علىّبنابىطالب. حالا واقعیّتهاى تاریخى البتّه جور دیگرى شد.
🔹 موضعگیرى امیرالمؤمنین یک موضعگیرى روشنى است و ما در این زمینه به مناسبت ایّام متناسب و مرتبط با امیرالمؤمنین شرح دادیم که حضرت در اوّل کار چه جور برخورد کردند، بعد چه جور روششان را منطبق کردند، و بعد هم که به خلافت رسیدند ــ آنها بحث دیگرى است ــ امّا آنچه به عنوان یک خطّ روشن در تفکّر اسلامى و در تاریخ اسلامى باقى ماند، این بود که پیغمبر اکرم این پیام را داد که علىّبنابىطالب، یعنى آن فردى که از لحاظ معنویّات، از لحاظ جهاد، از لحاظ دین، از لحاظ سوابقِ پاکى و طهارت اسلامى بىنظیر و ممتاز از دیگران است، او بعد از پیغمبر منصوب به خلافت است.
🔻 ۲) اهمّیّت دادن به مسئلهی حکومت اسلامی
🔹 و پیام دوّم که پیامى است که ما امروز به آن خیلى احتیاج داریم، پیام اهمّیّت دادن به مسئلهى حکومت اسلامى است. هیچ مسئلهاى را رسول اکرم با این اهتمام بیان نکردند؛ در یک چنین شرایط دشوارى آن را براى مردم ذکر نکردند. پیغمبر اکرم بعد از آنکه این مسئله را بیان کرد، براى اهمّیّت این مسئله، پاى این قضیّه را با مُهر و امضاى قرآن کریم ممهور و موشّح کرد که: اَليَومَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِن دينِكُم؛ امروز دیگر کسانى که کافر شدند، از دین شما مأیوس شدند.
🔹 تا قبل از آنکه مسئلهى حکومت مشخّص و روشن بشود، هنوز امیدهایى در دل کفّار بود امّا امروز دیگر فهمیدند که مسئلهى اصلى و مسئلهى تمامکننده تمام شد؛ بنابراین هیچگونه مشکلى دیگر وجود ندارد و کفّار مأیوسند. فَلاتَخشَوهُم؛ پس دیگر از کفّار نترسید، وَاخشَـون؛ از خداى خود بترسید؛ با حفظ وحدت در میان خود، با حفظ مقرّرات و احکام الهى، با حفظ آنچه خداى متعال به عنوان فریضه و وظیفهاى بر همهى مسلمانها معیّن کرد و معلوم کرد. اَليَومَ اَكمَلتُ لَكُم دينَكُم؛ امروز دین شما را کامل کردیم. وَ اَتمَمتُ عَلَيكُم نِعمَتي؛ و نعمتمان را بر شما تمام کردیم. وَ رَضيتُ لَكُمُ الاِسلامَ دينًا؛ اسلام را به عنوان دین و آئین و شکل واقعى امّت اسلامى و جهتدهندهى به تاریخ اسلامى راضى شدیم که دین شما باشد. این، اهمّیّت و بزرگى این حادثه را به ما میرساند. ۱۳۶۳/۶/۲۳
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله