eitaa logo
فلسفه و عرفان اسلامی'
1.5هزار دنبال‌کننده
199 عکس
408 ویدیو
2 فایل
﷽ علمی_پژوهشی؛ سیری در اندیشه هایِ حضرت‌علامه‌حسن زاده‌آملی لینك گروه علمی_پژوهشی؛ پرسش و پاسخ های فلسفی👇 Join- https://eitaa.com/joinchat/797835625Cfdc874c527
مشاهده در ایتا
دانلود
48.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شرح مثنوی معنوی《مولانا》 [جلسه ششم] استاد فلسفه و عرفان جناب آقای دکترمنصوری لاریجانی🎙 1402/10/09 ╰➤ -Erfane_eslamii
سالک در عرفان اسلامی، عقل است «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی» استاد منصوری لاریجانی گفت: نکته دوم در این آیه پای عقل به میان می‌آید؛ خداوند فرمود «فَاتَّبِعُونِی» لذا اطاعت و عدم اطاعت به عقل مربوط می‌شود چون پیامبر عقل کل است و محبت طفیل عقلانیت است و این تعبیر بسیار لطیفی است و عقل نه تنها رسول حق است بلکه مخاطب امر و نهی الهی عقل است و اینجاست که عرفا می‌گویند سالک در عرفان اسلامی، عقل است. جناب دکتر منصوری‌لاریجانی عضو هیئت علمی دانشگاه اهل بیت(ع) ادامه داد: بین فکر و ذکر تعامل برقرار می‌شود و سالک فکر است اما از ذکر تغذیه می‌شود، خود را تقویت می‌کند، نورانیت می‌گیرد و خرج راه تحصیل می‌کند. استاد منصوری، با تأکید بر اینکه کسانی که می‌خواهند از عرفان اسلامی حتی از حکمت اسلامی خوب دفاع کنند باید آثار ملاصدرا را خوب بخوانند مخصوصاً تفسیر آیات، گفت: آن آیات و سوره‌هایی که ملاصدرا به زیبایی تفسیرکرد منطق بر آیات و روایات است و یا کلید حل مشکلاتش را از روایات اهل بیت(ع) یا از ولایت آن‌ها و خلسه‌ها و خلوت‌هایی که با آنها دارد،‌ گرفته است و این‌هاست که به حکمت اسلامی جلوه می‌بخشد. ادامه دارد مقاله: «عقل و عشق از نگاه اهل بیت(ع)» نویسنده : استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی «3» ╰➤ -Erfane_eslamii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بطلان سیاست، بدون رعایت "حقوق مردم" در بیان استاد فرهیخته دانشمند اندیشمند حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله ╰➤ -Erfane_eslamii
عقلانیت، جوهر معارف ما قرار گرفته است جناب استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی با بیان اینکه عقلانیت، جوهر معارف ما قرار گرفته است، گفت: اولی‌الالباب که همان اهل خرد می‌دانیم از گردش شبانه روز، لیل و نهار و خلاصه هر چیزی که خداوند پدید آورده است، خداوند را کشف می‌کنند « الَّذِینَ یذْکُرُونَ اللَّهَ قِیامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَیتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ » همانان که خدا را [در همه احوال] ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد مى کنند و در آفرینش آسمانها و زمین مى‏ اندیشند [که] پروردگارا اینها را بیهوده نیافریده‏ اى منزهى تو پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار» (آیه ۱۹۱ سوره آل عمران). جناب استاد دکتر منصوری لاریجانی با تصریح اینکه آیه مذکور بسیار خوب و زیبا اتحاد بین فکر و ذکر را بیان کرده است، گفت: اولی‌الالباب کسانی هستند که در حال قیام و قعود و همه لحظات زندگی خودشان ذکر می‌گویند و عقل یک لحظه ذکر را رها نمی‌کند و انسان به انقطاع نمی‌رسد تا خودش را از دنیا جدا نکند. جناب استاد یادآور شد: در ساحت قرب ملاصدرا می‌گوید همه آثار خلقی سالک گرفته می‌شود یعنی سالک باید از خودش هم فرا برود و خارج شود آنگاه به ساحت قرب الهی راه پیدا می‌کند. ادامه دارد مقاله: «عقل و عشق از نگاه اهل بیت(ع)» نویسنده : استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی «4» ╰➤ -Erfane_eslamii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت امکان و احتمال وقتی می گوییم که «چیزی امکان دارد» و «چیزی احتمال دارد» آیا بین این دو گزاره فرق است؟ به عبارت دیگر تفاوت امکان و احتمال در چیست؟ امکان، راستگوتر است اما احتمال گاهی دروغ می‌گوید. آنچه ممکن است، ممکن است که اتفاق بیفتد اما تلاش می‌خواهد. اما احتمال گاهی فریب می‌زند، گاهی چیزی را محتمل می‌داند اما در حالی که ممکن نیست! ╰➤ -Erfane_eslamii
جامعه بدون فلسفه مرده است آنجایی که پرسش نیست، فلسفه نیست. اگر جامعه‌ای پرسش نداشته باشد، فلسفه در آن جامعه مرده است و جامعه بدون فلسفه، به معنی حقیقی کلمه «مرده است» فلسفه گفتگوست. جامعه بدون فلسفه بی معنی است. آیا نمی‌شود که انسان گفتگو نکند و فکر کند؟ خیر. شما هیچگاه فکر جدی ندارید مگر اینکه سؤال جدی دارید. بدون سؤال و طرح پرسش در ذهنتان آیا دنبال چیزی می‌روید؟ مسائل روزمره (گرسنگی، تشنگی و…) منظورم نیست، آیا بدون طرح پرسش می‌توانید در مسائل فکری که مثلاً کتابی را بخوانید یا مساله ای را از شخصی بپرسید و دغدغه مند باشید؟ فکر شما آنجایی جدی است که یک پرسش داشته باشید و هرگاه پرسش نداشتید، هرگز فکر هم ندارید. این اشکال را به من نکنید که من باهوش هستم و خوب زندگی می‌کنم! بله برای حوائج زندگی ممکن است خیلی هم زیرک باشید ولی یک کشف حسابی (اعم از علمی یا معرفتی) نمی‌کنید مگر اینکه پرسش داشته باشید. حیوانات برای رفع آنچه به بقایشان کمک می‌کند، از انسان زیرک‌تر و باهوش‌تر هستند. کدام حیوانی هست که در رفع نیازهایش مانده باشد؟ تا پرسش در ذهن شما نقش نبندد شما به دنبال پاسخ نخواهید رفت. ╰➤ -Erfane_eslamii
جان و دل از عاشقان می‌خواستند / جان و دل را می‌سپارم روز و شب می‌گوید: از عاشقان، جان و دل می‌خواستند. شک نداریم که عاشقی که جان و دل ندهد، به واقع عاشق نیست. کسی که عاشق است، هم باید جان بدهد، هم باید دل بدهد. مولانا می‌گوید: جان و دلم را در راه عشق می‌دهم و هر شب و هر روز هم این کار را می‌کنم. در اینجا، «می‌سپارم روز و شب» می‌تواند نشانه این موضوع به شمار برود که جان و دل سپردنم، یکبار نیست بلکه همیشه و هر روز است. یعنی علی الدوام جان و دل می‌سپارم و جان و دل من، در گرو عشق محبوب است، هر لحظه و هر آن و هر شبانه روز. ╰➤ -Erfane_eslamii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جایگاه انسان در بیان استاد فلسفه دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی ╰➤ -Erfane_eslamii
ایراد عرفا به فلاسفه عارف، استدلال فلسفی را مردود نمی‌شمارد و فلسفه را نیز در جایگاه خود نکوهش نمی‌کند بلکه آنچه مورد اعتراض و انتقاد وی واقع می‌شود توقف در مرحله استدلال و منحصر دانستن راه حق به سبک و اسلوب اندیشه فلسفی است. حمله عرفا به فلاسفه به علت این است که آنان کار فلاسفه را ناقص دانسته و معتقدند که این گروه باید پای خود را از مرحله استدلال فراتر گذاشته و با عبور از این مرحله به ساحت بی پایان شهود و مکاشفه راه یابند. جهت مطالعه بیشتر در مورد تعامل و تقابلهای بین فیلسوفان و عرفاء، کتاب «دفتر عقل آیت عشق» نوشته دکتر ابراهیمی دینانی را مطالعه کنید ╰➤ -Erfane_eslamii
مخالفت با فلسفه، فلسفه دیگری است طرفداران فلسفه، مخالفان خود را در مقابل این استدلال قرار می‌دهند، و می‌گویند: یا فلسفه و استدلال فلسفی طریقی است که انسان می‌تواند از آن طریق به نوعی از حقیقت نائل گردد یا نه؟ اگر کسی بگوید: فلسفه چیزی است که می‌تواند چهره ای از حقیقت را برای انسان آشکار سازد، ناچار به ارزش و اعتبار فلسفه اعتراف کرده است. مخالفت با فلسفه فلسفه دیگری است. ولی اگر کسی این ارزش و اعتبار را انکار کرده و فلسفه را امری بی حاصل به شمار آورد، ناچار باید برای اثبات این سخن به نوعی استدلال دست یازد و در همین مورد است که منکر فلسفه با حربهٔ فلسفه به جنگ فلسفه می‌رود و در عین انکار فلسفه، به دامن فلسفه پناه می‌برد. ╰➤ -Erfane_eslamii
37.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح مثنوی معنوی《مولانا》 [جلسه هفتم] استاد فلسفه و عرفان جناب آقای دکترمنصوری لاریجانی🎙 1402/10/15 ╰➤ -Erfane_eslamii
توسل به اهل بیت(ع)، به ولایت و شخصیت آن‌هاست جناب استاد دکتر منصوری لاریجانی با بیان اینکه تحلیل ملاصدرا در بحث توسل و شفاعت اهل بیت(ع) بسیار راهگشاست، فرمود: امروز هجمه‌ای که به ما و تفکر شیعه می‌شود همین است که ما مشرک هستیم زیرا ضریح را می‌بوسیم و حاجت می‌خواهیم اما معارف عرفانی و حکمی ما در این زمینه کارساز است چرا که در این ساحت شخص امام در کار نیست بلکه شخصیت اوست؛ ما به جسد امام توسل نمی‌جوییم و در این ساحت هرچه هست خداست و توسل ما به اهل بیت(ع)، به ولایت و شخصیت آن‌هاست نه شخص اهل بیت(ع)، یعنی آن صبغه محبوبی است که در آن‌ها وارد شده است. استاد منصوری لاریجانی با بیان اینکه ساحت قرب، ساحت رهایی است و از همه چیز انسان رها می‌شود و اینها نکاتی است که باید از طریق معارف اهل بیت(ع) حل شود، گفت: حکیم سبزواری در شرح مثنوی می‌گوید، چون من که من نیست من ز اوست، بحث فنا فی‌الله و بقا بالله را مطرح می‌کند بقا بالله بقا به عبودیت است یعنی انسان به ساحت عبودیت وارد می‌شود. ادامه دارد مقاله: «عقل و عشق از نگاه اهل بیت(ع)» نویسنده : استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی «5» ╰➤ -Erfane_eslamii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر شیطان نبود.... (فرض کنید) اگر شیطان نبود، خداوند نابودش می‌کرد یا اصلا خلق نمی‌کرد؛ در عالم چه اتفاقی می‌افتاد؟ (پاسخ حضار: اصلا رشد نمی‌کردیم و تکامل نبود) چه کسی خوب بود و چه کسی بد؟ (فرض کنید) دروغ معنی نداشت در عالم هستی، آنگاه چه کسی راستگو بود؟ اصلا (راستگو) معنی نداشت. چون دروغ هست، راستی قدرش معین است چون می‌تواند (دروغ) بگوید اما نمی‌گوید. نگران (شیطان) نباشید! بگذارید شیطان کار خودش را انجام دهد اما شما اسیرش نشوید و مبارزه کنید. اگر مبارزه کردی یعنی مرد میدان هستی. اگر تاریکی نبود، روشنایی چه معنی ای داشت؟ به این (مساله در فلسفه) دیالیکتیک توحیدی می‌گوییم. ╰➤ -Erfane_eslamii
آغازِ فساد، ندیدن حقیقت است. خواستن حقیقت از کجا می آید و چه کسی حقیقت را می‌خواهد؟ «من» چون حقیقت است، حقیقت را می خواهد یا چون باطل است حقیقت را می خواهد؟ از سوی دیگر، انسان به هر آنچه آری بگوید با آن متحد می شود. ما به چه چیزهایی آری می گوییم و چه چیزهایی را نه می گوییم؟ پاسخی داده می شود این است که آنچه مطابق طبع ماست، آری می گوییم و آنچه مخالف طبع است، نه می‌گوییم. ╰➤ -Erfane_eslamii
29.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جایگاه اندیشه و فردوسی گفتگوی جناب استاد دکتر منصوری لاریجانی با استاد فلسفه، دانشمند اندیشمند جناب دکتر ابراهیمی دینانی ╰➤ -Erfane_eslamii
41.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح مثنوی معنوی《مولانا》 [جلسه هشتم] استاد فلسفه و عرفان جناب آقای دکترمنصوری لاریجانی🎙 1402/10/17 ╰➤ -Erfane_eslamii
راه رسیدن به کمال حقیقی چیست؟ قدم اول معرفت است . قدم بعدی در آزادگی یعنی رها شدن از زنجیر شهوات و همّ و غمّ دنیاست. قدم سوم، شناخت راه و تزکیه نفس است. ╰➤ -Erfane_eslamii
اگر انسان خود را فنا کند، به ساحت عبودیت وارد می‌شود استاد منصوری با تأکید بر اینکه اگر انسان خود را فنا کند، به ساحت عبودیت وارد می‌شود استشهاد این مطلب هم به حدیث از امام رضا(ع) که فرمود آن کسی که می‌فرماید بسم‌الله مراد از بسم الله یعنی اسماءالهی و کسی که اذکار الهی را تکرار می‌کند خودش را به سه نشان علامت‌گذاری می‌کند و اگر اذکار الهی را بگوییم باید حجاب‌ها را یکی پس ازدیگری کنار زنیم و به حقیقت عبودیت راه پیدا کنیم که در اصطلاح عرفان به آن داغ می‌گوییم فردای قیامت ما را با شناسنامه هستی می‌شناسند نه کد ملی استاد با تأکید بر اینکه داغ بسیار مهم است همانطور که شناسنامه ملی داریم این داغی که می‌خوریم شناسنامه هستی ماست و فردای قیامت ما را با کد ملی صدا نمی‌زنند بلکه ما را با کد هستی صدا میزنند بنابراین همه ما یک علامت و نشانه داریم و باید تلاش کنیم آن را به بهترین نحو کسب کنیم عبودیتی که ساحت وجودی انسان در آن خلاصه می‌شود عقل حضور دارد اما عقل قدسی و آسمانی، دل نور نمی خواهد، باده می‌خواهد مستی با دل است اما ارتزاق نور با عقل است در این زمینه استاد ابیاتی از حافظ را بشمرد و گفت: پیاله در شعر حافظ یعنی دنیا و عیش و نوشی که به آدم دست می‌دهد حافظ به دنبال محبت و عشق پاک است خودش می‌فرماید و حتی به ما هم طعنه می‌زند و تأکید می‌کند اگر طهارت نباشد کعبه و بتخانه فرقی نمی‌کند ادامه دارد مقاله: «عقل و عشق از نگاه اهل بیت(ع)» نویسنده : استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی «6» ╰➤ -Erfane_eslamii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به حساب خودت برس ، قبل از اینکه به حسابت برسند. بیانات عرشی حضرت علامه ذوالفنون حسن‌زاده آملی ╰➤ -Erfane_eslamii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مادامی که انسان خود را نشناسد، به هیچ معرفتی دست پیدا نمی‌کند. حتی معرفت حق، متفرع بر معرفت خود است. تقریباً همه عرفا روی این جمله تکیه کرده‌اند که «من عرف نفسه فقد عرف ربه» یعنی محال است که کسی خود را نشناسد و ادعا کند که خدا را شناخته است؛ محال است که کسی خود را نشناسد و ادعا کند که ذره‌ای از ذرات عالم را شناخته است. در خودشناسی، مصداق کلمه «خود» تنها بدن من نیست. من تنها بدن نیستم. من کسی هستم که بدن دارم. «من»، یک امر بی تعیّنی است که شناخت آن بسیار سخت است ولی باید آن من را شناخت. ╰➤ -Erfane_eslamii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عبادت شنونده نسبت به گوینده در بیان استاد اخلاق، دانشمند اندیشمند، مفسر کبیر قرآن و نهج‌البلاغه حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله ╰➤ -Erfane_eslamii
45.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح مثنوی معنوی《مولانا》 [جلسه نهم] استاد فلسفه و عرفان جناب آقای دکترمنصوری لاریجانی🎙 1402/10/19 ╰➤ -Erfane_eslamii