eitaa logo
هرروزباقرآن📗
179 دنبال‌کننده
819 عکس
289 ویدیو
25 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آن‏‌گاه كه مهمانان بر او وارد شدند و سلام كردند. ابراهيم (كه ديد آنان از خوردن غذا خوددارى مى‌‏كنند)، به آنان گفت: ما از شما بيمناكيم. (52) گفتند: نترس، كه ما فرستادگان پروردگار توييم و تو را به پسرى دانا مژده مى‌‏دهيم. (53) ابراهيم گفت: آيا با وجود اين‌كه پيرى به سراغ من آمده و ناتوان شده‌‏ام به من مژده مى‏‌دهيد؟ (54) گفتند: ما به تو مژده‌‏اى درست داديم و اين تحقق خواهد يافت؛ پس از نوميدان مباش. (55) گفت: من از روى نوميدى در سخن شما ترديد نكردم؛ آيا جز گمراهان چه كسى از رحمت پروردگارش نوميد مى‌‏شود؟ (56) ابراهيم پرسيد: پس كار مهم شما- اى فرستادگان- چيست؟ (57) گفتند: ما به سوى مردمى تبهكار فرستاده شده‌‏ايم تا آنان را به هلاكت افكنيم. (58) ولى خاندان لوط را عذاب نمى‏‌كنيم و همه آنان را قطعا نجات مى‏‌دهيم، (59) مگر همسرش را كه مقدر كرده‌‏ايم از ماندگاران در عذاب باشد. (60) پس هنگامى كه آن فرستادگان نزد خاندان لوط آمدند، (61) لوط به آنان گفت: شما مردمى ناشناس هستيد. (62) گفتند: نه، از ما نگران مباش، ما با آن عذابى كه قوم تو در آن ترديد داشتند نزد تو آمده‏‌ايم. (63) و آن‌چه را كه سراسر حق است براى تو آورده‌‏ايم و قطعا ما راست مى‌‏گوييم. (64) پس، در پاسى از اين شب، با خانواده خود از اين سرزمين كوچ كن و خود از پى آنان روانه شو و حركت آنان را زير نظر داشته باش، و هيچ‏‌يك از شما نبايد به پشت سر خود بنگرد، و هرجا كه به شما فرمان داده مى‌‏شود، برويد. (65) و اين امر را مقرر داشته و از طريق وحى به لوط اعلام كرديم كه بنياد اينان هنگامى كه به صبح درمى‌‏آيند بركنده خواهد شد. (66) و پيش از آن‏‌كه لوط را از اين امر باخبر كنيم، مردم شهر، در حالى‌‏كه از ورود جوانانى زيبا چهره شادى مى‏‌كردند، به سوى خانه لوط آمدند. (67) لوط به آنان گفت: اينها مهمانان منند، مرا رسوا مكنيد. (68) از خدا بترسيد و مرا خوار و شرمسار نسازيد. (69) گفتند: مگر ما تو را از پذيرش مردم و جاى دادن و مهمان نمودن آنان منع نكرده بوديم؟ پس حق ماست كه حرمت مهمانان تو را پاس نداريم. (70) صفحه۲۶۵
تفسیر آیات 253 سوره بقره بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ کَلَّمَ اللَّهُ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ وَآتَیْنَا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّنَاتِ وَأَیَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِینَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَلَکِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَمِنْهُمْ مَنْ کَفَرَ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلُوا وَلَکِنَّ اللَّهَ یَفْعَلُ مَا یُرِیدُ ﴿٢٥٣﴾ مدت صوت : 7:44 استاد سید علی حسینی یزدی 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ادْعُ إِلى‏ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ/نحل_۱۲۵ اندرز نیکو و زیبائی که دلچسب و گیرا و قانع‌کننده بوده و در آن ترهیب و تشویق و بیم و امید باشد. «جَادِلْهُمْ»: با مردمان مناظره و مباحثه و گفت و شنود کن. «بِالَّتِی»: به طریقه و شیوه‌ای که. واژه (أَلَّتِی) صفت موصوف محذوفی چون (الطَّریقَة، الْمُجَادِلَةِ) است. (اى پيامبر! مردم را) با حكمت (و گفتار استوار و منطقى) و پند نيكو، به راه پروردگارت بخوان و (با مخالفان) به شيوه‌اى كه نيكوتر است جدال و گفتگو كن، همانا پروردگارت به كسى كه از راه او منحرف شده آگاه‌تر است و (همچنين) او هدايت يافتگان را بهتر مى‌شناسد. نکته ها از اين آيه تا آخر سوره دَه دستور جالب اخلاقى براى برخورد مطرح شده است. اين آيه براى همه مسئولان و مربيان و معلّمان و اساتيد و علما، دستور جامعى مى‌دهد كه بايد آنان براى موفقيّت خود با شيوه‌هاى گوناگونى نسبت به مخاطبان گوناگون خود، مجهز جلد 4 - صفحه 601 باشند، چرا كه همه‌ى مردم را نمى‌توان با يك شيوه دعوت كرد، هر شخصى يك روح و ظرفيّتى دارد كه بايد با زبان خودش با او سخن گفت؛ خواص را با حكمت و استدلال، و عوام را با موعظه نيكو، و مخالفان را با جدال نيكوتر ارشاد كنيم. موعظه نيكو آن است كه واعظ به آنچه مى‌گويد عمل كند و جدال نيكو آن است كه در آن توهين و تحريك غلط احساسات نباشد. پیام ها 1- اوّلين وظيفه انبيا، دعوت است. «ادْعُ» 2- دعوت بايد جهت الهى داشته باشد. «إِلى‌ سَبِيلِ رَبِّكَ» 3- دعوت، مراحل و مراتبى دارد. (حكمت، موعظه، جدال نيكو كه حكمت راه عقلى و موعظه راه عاطفى مى‌باشد.) 4- موعظه بايد حَسن باشد، ولى جدال بايد احسن باشد. «الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ- بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» (هم محتوا نيكو باشد و هم شيوه و بيان) 5- بيان آثار وبركات خوبى‌ها وآفات وخطرات بدى‌ها از شيوهاى دعوت است. «بِالْحِكْمَةِ» (حكمت يعنى آشنايى با مصالح و مفاسد امور از طريق علم و عقل) 6- شما ضامن وظيفه هستيد، نه ضامن نتيجه. «إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ» 7- حكمت و برهان هميشه نيكو است، ولى موعظه و جدال ممكن است با شيوه خوب يا شيوه‌ى بد باشد. (كلمه حسن و احسن براى حكمت آورده نشد) 8- اسلام به طرفداران خود هم غذاى فكرى مى‌دهد، «بِالْحِكْمَةِ» هم غذاى روح‌ «الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ» و به مخالفان برخورد منطقى دارد. جادِلْهُمْ‌ ... تفسير نور(10جلدى)، ج‌4، ص: 602
1901688_660.mp3
8.75M
شبتون آروم با نوای که آرامش بخش دلهاست ❤️ 🍃
1~1.mp3
4.91M
🎙 بشنوید | (شرح ابیات حافظ) 🔹 آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 حدود استفاده از شعر شعرا 🔸 قسمت 1 ()
درباره استاد اخلاق.mp3
4.57M
🎙بشنويد | توصیه‌ای به تمام کسانی که دنبال استاد اخلاق برای سیر و سلوک هستند. 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
استاد اخلاق2.mp3
4.74M
🎙بشنويد | توصیه‌ای به تمام کسانی که دنبال استاد اخلاق برای سیر و سلوک هستند. ▫️ چرا اساتید اخلاق، تربیت برخی افراد را قبول نمی‌کنند؟ 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
اعوذبالله‌من‌الشیطان‌الرجیم بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم وَقَرْنَ فِى بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُوْلَى‏ وَأَقِمْنَ الصَّلاةَ وَآتِیْنَ الزَکَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً ترجمه و در خانه‏ هاى خود قرار گیرید و همچون دوران جاهلیّتِ نخستین، با خودآرایى ظاهر نشوید (و زینت‏هاى خود را آشکار نکنید)، و نماز را بر پا دارید و زکات بدهید، و از خدا و رسولش اطاعت کنید؛ همانا خداوند اراده کرده است که پلیدى (گناه) را از شما اهل بیت (پیامبر) دور کند و کاملاً شما را پاک سازد. «قَرْنَ» از «وقار» یا «قرار» است، و نتیجه‏ى هر دو معنا یکى است. یعنى براى خودنمایى از خانه‏هاى خود خارج نشوید. «تبّرج» از «بُرج» به معناى خودنمایى است، همان گونه که برج در میان ساختمان‏هاى دیگر جلوه‏ى خاصّى دارد. جاهلیّتِ اُولى نشان دهنده‏ ظهور جاهلیّت اُخرى‏ است که ما امروز شاهد آنیم. در حدیث نیز آمده است: «ستکون الجاهلیّة الاخرى» به زودى جاهلیّت دیگرى فرا مى‏ رسد. اگر در جاهلیّت آن روز دختر را زنده به گور مى‏ کردند، امروز با سقط جنین، هم دختر را نابود مى‏کنند، هم پسر را. اگر در جاهلیّت آن روز قتل و آدم کشى وجود داشت، امروز در جنگ‏هاى بزرگ و جهانى کشتارهاى میلیونى انجام مى‏ گیرد. جاهلیّت آن روز مدرسه نبود و جنایت انجام مى‏گرفت، امروز با وجود هزاران دانشگاه، مهم‏ترین حقوق انسان‏ها پایمال مى‏ شود. در جاهلیّت آن روز فساد و زنا جرم بود؛ امّا امروز در مترقّى‏ ترین کشورهاى جهان همجنس بازى قانونى است!
مطالبى درباره‏ آیه‏ تطهیر «اِنَّما یُریدُ اللّهُ لیُذهِبَ عنکْم الرِّجْسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطهِّرَکُمْ تَطهیراً» کلمه‏ى «اِنّما» نشانه‏ى این است که آیه‏ى شریفه درباره‏ى یک موهبت استثنایى در مورد اهل‏بیت‏علیهم السلام سخن مى‏گوید. * مراد از «یُرید»، اراده‏ى تکوینى است، زیرا اراده‏ى تشریعى خداوند، پاکى همه‏ى مردم است نه تنها اهل بیت پیامبر اکرم‏علیهم السلام. * مراد از «رجس» هر گونه ناپاکى ظاهرى و باطنى است.(۳۹۲) * مراد از «اهل البیت» همه‏ خاندان پیامبر نیست، بلکه برخى افراد آن است که نام آنان در روایات شیعه و سنّى آمده است. این گروه عبارتند از: علىّ و فاطمه و حسن و حسین‏علیهم السلام. سؤال: دلیل این انحصار چیست؟ و چرا این بخش از آیه درباره‏ى زنان پیامبر یا تمام خاندان آن حضرت نیست؟ پاسخ: ۱. روایاتى از خود همسران پیامبر حتّى از عایشه و امّ سلمه نقل شده که آنان از رسول‏ خد پرسیدند: آیا ما هم جزء اهل بیت هستیم؟ پیامبر فرمود: خیر. ۲. در روایات متعدّدى م ى‏خوانیم: پیامبر عبایى بر سر این پنج نفر کشید (که یکى از آنان خود حضرت بود) و فرمود: این‏ها اهل بیت من هستند و اجازه‏ ورود دیگران را نداد. ۳. پیامبر اکرم‏ براى این که اختصاص اهل بیت را به پنج نفر ثابت کند، مدّت شش ماه (و به گفته‏ى بعضى روایات هشت یا نه ماه) به هنگام نماز صبح از کنار خانه‏ى فاطمه‏علیها السلام مى‏گذشت و مى‏فرمود: «الصّلاة یا اهل البیت انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» در کتاب احقاق الحق بیش از هفتاد حدیث از منابع معروف اهل سنّت درباره اختصاص آیه شریفه به پنج نفر ذکر شده و در کتاب شواهد التنزیل که از کتب معروف اهل سنّت است بیش از یکصد و سى روایت در همین زمینه آمده است. به هر حال این آیه شامل زنان پیامبر نمى ‏شود زیرا: آنها گاهى مرتکب گناه مى‏شدند. در سوره‏ى تحریم مى‏خوانیم: پیامبر رازى را به بعضى از همسرانش فرمودند و او امانت دارى نکرد و به دیگرى گفت. قرآن این عمل را گناه نامیده، فرمود: «ان تتوبا اِلى اللّه فقد صغت قلوبکما» عایشه که همسر پیامبر بود، جنگ جمل را علیه حضرت على‏ (ع) به راه انداخت و سپس پشیمان شد، با آنکه در این جنگ عدّه بسیارى از مسلمانان کشته شدند؟ چند سؤال‏ ۱. آیا «یطهّرکم» به معناى آن نیست که اهل بیت‏علیهم السلام آلودگى داشته ‏اند و خداوند آنان را تطهیر کرده است؟ پاسخ: شرط تطهیر آلودگى نیست، زیرا قرآن درباره‏ حوریان بهشتى کلمه «مطهّرة» را به کار برده در حالى که هیچ گونه آلودگى ندارند. به عبارت دیگر «یطهّرکم» به معناى پاک نگه‏داشتن است نه پاک کردن از آلودگى قبلى. ۲. اگر اهل‏بیت تنها پنج نفرند، چرا این آیه در میان جملاتى قرار گرفته که مربوط به زنان پیامبر است؟ پاسخ: الف: جمله‏ى «انّما یرید اللّه ...» به صورت جداگانه نازل شده ولى هنگام جمع آورى قرآن در این جا قرار گرفته است. ب: به گفته‏ى تفسیر مجمع البیان، رسم فصیحان و شاعران و ادیبان عرب این بوده که در لابلاى مطالب معمولى حرف جدید و مهمّى مطرح مى‏کنند تا تأثیرش بیشتر باشد. چنانکه در میان اخبار صدا و سیما، اگر گوینده یک مرتبه بگوید: به خبرى که هم اکنون به دستم رسید توجّه فرمایید، این گونه سخن گفتن یک شوک روانى و تبلیغاتى ایجاد مى‏کند. نظیر این آیه را در آیه‏ى سوّم سوره‏ى مائده خواندیم که مطلب مربوط به ولایت و امامت و کمال دین و تمام نعمت و یأس کفّار و رضاى الهى، در کنار احکام مربوط به گوشت خوک و خون، نازل شده و این گونه جا سازى‏ها رمز حفظ قرآن از دستبرد نااهلان است. درست همان گونه که گاهى زنان هنگام خروج از خانه زیور آلات خود را در لابه لاى پنبه‏هاى متّکا قرار مى ‏دهند. با این که طلا و پنبه رابطه ‏اى ندارند ولى براى محفوظ ماندن از دستبرد نااهلان این کار انجام مى‏ گیرد. ج: در میان سفارش هایى که به زنان پیامبر مى‏کند، یک مرتبه مى‏فرماید: خدا اراده‏ى مخصوص بر عصمت اهل بیت دارد، یعنى اى زنان پیامبر! شما در خانه‏اى هستید که معصومین‏ هستند و حتماً باید تقوا را بیشتر مراعات کنید. د: در مورد اهل‏ بیت ضمیر جمع مذکر به کار رفته که نشان غالب بودن مردان است، به خلاف جملات مربوط به زنان پیامبر که در آنها از ضمیر جمع مؤنث استفاده شده است. «بیوتکنّ، اقمن - عنکم، یطهّرکم» گرچه این آیه خطاب به زنان پیامبر است ولى قطعاً مراد همه‏ زنان مسلمان هستند که باید به این دستورها عمل کنند. درباره‏ جاهلیّت معاصر، کتابى به نام «جاهلیّت قرن بیستم» از سیّد قطب و کتاب دیگرى به نام «سیماى تمّدن غرب» از سیّد مجتبى موسوى لارى نوشته شده که تاکنون به چند زبان ترجمه شده است.
پیام ها ۱- جایگاه زن یا خانه است یا بیرون خانه بدون خود نمایى. «قرن - لا تبرّجن» ۲- ارتجاع و عقب گرد به دوران جاهلى ممنوع است. «لا تبرّجن تبرّج الجاهلیّته الاولى» ۳- خودنمایى نشانه‏ تمّدن نیست، نشانه‏ جاهلیّت است. «تبرّج الجاهلیّته الاولى» ۴- نماز و زکات دو عنصر ناگسستنى و متلازم یکدیگرند. «الصلاة و... الزکوة» ۵ - اطاعت از رسول در کنار اطاعت از خدا واجب است. «اَطِعن اللّه » ۶- گناه، پلیدى روح است و خاندان نبوّت باید از این پلیدى دور باشند. «لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👏 نهادهای حامی فرزندان آوری رفته اند، سبزی بچینند آقای رمضانلی و خانم موسایی زوج اهل کتگنبد سروستان، صاحب ۱۳ بچه و درحال حاضر سه‌قلو باردار است و تا ۴ ماه آینده ۱۶ نفره می شوند. یک تیم فوتبال با ۴ بازیکن ذخیره، این زوج قصد دارند تعداد فرزندانشان را به ۲۰ نفر افزایش دهند. ┈••✾🌿🌸🌿•✾••┈
1_5080601429589098654.mp3
2.91M
صبحتون آروم با نوای که آرامش بخش دلهاست ❤️ باقرآن_آشتی_کنیم 🍃
# سلام علیکم 🌱 # صبح وعاقبت شما بخیر☀️ اعوذبالله من ااشیطان الرجیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ ﻧﻴﻜﻲ [ﺗﻨﻬﺎ] ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ [ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﻧﻤﺎﺯ] ﺭﻭﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﺸﺮﻕ ﻳﺎ ﻣﻐﺮﺏ ﺑﮕﺮﺩﺍﻧﻴﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻣﺎﻝ [ﺧﻮﺩ] ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻋﻠﺎﻗﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﻪ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﻭ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﻭ ﺑﻴﭽﺎﺭﮔﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺳﺎﺋﻠﺎﻥ، ﻭ ﺩﺭ [ﺭﺍﻩ ﺁﺯﺍﺩﻱ] ﺑﺮﺩﮔﺎﻥ ﺑﺪﻫﺪ، ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎﻱ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ، ﻭ [ﻧﻴﺰ] ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﺑﻨﺪﻧﺪ، ﺑﻪ ﻋﻬﺪ ﺧﻮﺩ ﻭﻓﺎ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ [ﺑﺮﺍﺑﺮ] ﺳﺨﺘﻲ ﻫﺎ، ﻣﺤﺮﻭﻣﻴّﺖ ﻫﺎ، ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﻫﺎ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺟﻨﮓ، ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻣﻲ ﻭﺭﺯﻧﺪ، ﺍﻳﻨﻬﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺭﺍﺳﺖ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻧﻨﺪ. (بقره ١٧٧) ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﻣﺤﺘﻮﺍﻱ ﺩﻳﻦ، ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﻇﺎﻫﺮ ﻧﺮﻭﻳﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺍﺻﻠﻲ ﺑﺎﺯ ﻧﻤﺎﻧﻴﻢ. «ﻟﻴﺲ ﺍﻟﺒﺮّ... ﻭﻟﻜﻦ ﺍﻟﺒﺮّ» ٢- ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﺍﻧﺒﻴﺎ ﻭﻛﺘﺐ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ، ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ. ٣- ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﻣﻘﺪّم ﺑﺮ ﻋﻤﻞ ﺍﺳﺖ. ٤- ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻧﺒﻴﺎ ﻭ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ. ٥ - ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﻣﺮﺩم ﻭ ﺗﻌﺎﻭﻥ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺩﺭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻱ ﻫﺎ ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ. ٦- ﺗﻤﺎم ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻧﻴﻚ، ﺩﺭﺳﺎﻳﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺷﻜﻞ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ. ٧- ﻫﺪﻑ ﺍﺳﻠﺎم ﺍﺯ ﺍﻧﻔﺎﻕ، ﺗﻨﻬﺎ ﺳﻴﺮ ﻛﺮﺩﻥ ﮔﺮﺳﻨﮕﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺩﻝ ﻛﻨﺪﻥ ﺻﺎﺣﺐ ﻣﺎﻝ ﺍﺯ ﻣﺎﻝ ﻧﻴﺰ ﻫﺴﺖ. ٨ - ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ، ﻣﺎﻝ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﻳﻲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺭﻏﺒﺖ ﻭ ﻋﻠﺎﻗﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ٩- ﺩﺭ ﺍﻧﻔﺎﻕ، ﺑﺴﺘﮕﺎﻥ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺑﺮ ﺳﺎﻳﺮ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺴﺘﻤﻨﺪ، ﺍﻭﻟﻮﻳّﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ١٠- ﺳﺎﺋﻞ ﺭﺍ ﺭﺩّ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﮔﺮﭼﻪ ﻓﻘﻴﺮ، ﻣﺴﻜﻴﻦ، ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﻭ ﻓﺎﻣﻴﻞ ﻧﺒﺎﺷﺪ. ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﺍﻟﺴﺎﺋﻠﻴﻦ» ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ١١- ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﺯﻛﺎﺕ، ﺑﺪﻭﻥ ﺷﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﺩ ﻛﺎﻣﻞ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ. ١٢- ﻣﺪّﻋﻴﺎﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭﻧﺪ، ﻭﻟﻲ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﻤﺎم ﻣﺤﺘﻮﺍﻱ ﺩﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﻛﻨﻨﺪ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﻧﺪﻙ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ١٣- ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﺻﺪﺍﻗﺖ، ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﺩﻳﻨﻲ ﻭﺗﻌﻬّﺪﺍﺕ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺍﺳﺖ. ١٤- ﻣﺘّﻘﻲ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻤﻠﺶ، ﻋﻘﺎﻳﺪﺵ ﺭﺍ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻛﻨﺪ.
🌴📖بنام اللّه📖🌴 🌴باسلام وعرض ادب خدمت قرآنیان عزیز.ختم صفحه266باترجمه وتوضیحات، برای5شنبه 22تیرماه ارسال می گردد. 🌴پیامهای این کانال که بیشتر،شبهاویاصبح زودفرستاده میشود، شامل:پیامهای قرآنی،تفسیر،تربیتی،احکام،خانواده و،،،می باشد. 📗 @ErydaywithQoranabedi1395 🔰با انتشار لینک ودعوت از دوستانتان درثواب نشر وترویج فرهنگ قرآنی شریک باشید. https://chat.whatsapp.com/IREI1PWgsjRAj5RLsXputK 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃https://chat.whatsapp.com/GuYbpVRYAtnJxza0in1Rqj 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃https://chat.whatsapp.com/KNLJdAL2ExkKcPwL0PPyDF
‏عکس از عابدی محمد
لوط به مهاجمان گفت: اينان دختران منند، اگر كارى مى‏‌كنيد آنان را به همسرى خود برگيريد. (71) اى پيامبر، به جان تو سوگند كه قوم لوط در سرمستى خود سرگردان بودند. (72) پس هنگامى كه به روشنى بامداد درآمدند، بانگى مهيب آنان را فرو گرفت. (73) و ما ديارشان را زير و زبر كرديم و بر آنان سنگ‌‏هايى از «سجّيل» بارانديم. (74) به راستى در ديار ويران‏‌شده قوم لوط براى اثرشناسان نشانه‌‏هايى از وقوع عذاب الهى است. (75) و آن آثار در راهى داير (راه مدينه به شام) قرار دارد. (76) بى‌‏ترديد، در اين ماجرا براى مؤمنان نشانه‌‏اى بر حقّانيّت هشدارها و دعوت‌‏هاى خداوند است. (77) و قوم شعيب، آن جنگل‌‏نشينان نيز به راستى ستمكار بودند. (78) و ما از آنان انتقام گرفتيم، و اين دو سرزمين (سرزمين قوم لوط و قوم شعيب) در راهى آشكار (راه مدينه به شام) قرار دارند. (79) و اهل «حجر» هم پيامبران را تكذيب كردند. (80) و ما نشانه‌‏هاى خود را در اختيارشان نهاديم ولى از آن‌ها روى برتافتند. (81) آنان از كوه‌ها خانه‏‌هايى براى خود مى‌‏تراشيدند و به گمان خويش از گزندها در امان بودند. (82) ولى آن‌‏گاه كه به بامدادى درآمدند، بانگى مهيب آنان را فرو گرفت و هلاكشان كرد. (83) و آن‌چه فراهم آورده بودند به كارشان نيامد و آنان را نيكبخت نساخت. (84) و ما آسمان‏‌ها و زمين و آن‌چه را كه ميان آن دو است جز به حق نيافريده‏‌ايم، و قيامت قطعا آمدنى است، پس تو- اى پيامبر- كفر و تمسخر كافران را ناديده انگار و به نيكى چشم‏‌پوشى كن. (85) چرا كه پروردگار توست كه همگان را آفريده و به حالشان داناست. (86) و به راستى ما از ميان آيات قرآن كه با هم پيوند دارند سوره‌‏اى را با هفت آيه (سوره حمد) به تو عطا كرديم و اين قرآن با عظمت را به تو داديم. (87) [پس‏] به مال و ثروتى كه گروه‏‌هايى از كافران را از آن بهره‏مند ساخته‌‏ايم چشم مدوز، و بر كفر ورزيدن آنان اندوه مخور، و بال و پر خود را براى مؤمنان فروگستر و آنان را پيرامون خود گردآور و با آنان معاشرت داشته باش و با مهربانى و بردبارى به تربيت آنان همت گمار. (88) و بگو: مسئوليت من اين است كه شما را به عذاب‌‏هاى الهى هشدار دهم و آن‌چه را كه در دين خود بدان نياز داريد به روشنى بيان كنم؛ (89) شما را به عذابى همانند عذابى كه بر تقسيم‏‌كنندگان قرآن فرو فرستاديم هشدار مى‏‌دهم. (90) صفحه۲۶۶
تفسیر آیات 254 سوره بقره بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لا بَیْعٌ فِیهِ وَلا خُلَّةٌ وَلا شَفَاعَةٌ وَالْکَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿٢٥٤﴾ مدت صوت : 7:06 استاد سید علی حسینی یزدی 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃