eitaa logo
فقه الشیعة
136 دنبال‌کننده
877 عکس
163 ویدیو
68 فایل
دروس فقه و اصول
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اخبار 🇮🇷 20:20
🔴آیت‌الله مکارم: از اوضاع ناراضی هستیم 🔹آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با رئیس مجلس: مسائل اقتصادی برای مردم به یک معضل و معما تبدیل شده که نمی‌توانند آن را حل کنند. 🔹شرایط به‌گونه‌ای است که نه‌تنها رو به بهبود نیست، بلکه تورم در بعضی کالاها نسبت به پاسال افزایش شدید داشته است. 🔹مردم نسبت به اقتصاد و فرهنگ حساس هستند و انتظار تغییر دارند. وابستگی پایه‌های اقتصادی کشور به دلار سبب افزایش نرخ دلار در کشور شده، اما از مسئولان تصمیم‌گیری خاصی دیده نمی‌شود. 🔹مردم از ما گلایه دارند که چرا به مسئولان نسبت به مشکلات تذکر نمی‌دهیم؛ در حالی که ما مکرر تذکر داده و می‌دهیم. ما برای دولت و مسئولان دعا می‌کنیم اما از اوضاع ناراضی هستیم. ✅کانال اخبار 20:20👇 http://eitaa.com/joinchat/1684144128C592f3e217d
سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
آیت الله سید حسین کوه کمره ای از شاگردان صاحب جواهر ، مجتهدی معروف بود و در نجف اشرف ، حوزه درس معتبری داشت . هر روز در ساعت معین برای تدریس در مسجد حاضر می شد یک روز نیم ساعت زودتر به محل تدریس آمد ، و هنوز از شاگردانش کسی نیامده بود ، در این هنگام دید شیخ ژولیده ای که آثار فقر در او نمایان است در گوشه مسجد مشغول تدریس می باشد و چند نفر به دور او حلقه زده اند . مرحوم سید حسین خود را به او نزدیک کرده و سخنانش را گوش کرد ، با کمال تعجب حس کرد که این شیخ ، بسیار محققانه درس می گوید روز بعد زودتر آمد و به سخنان شیخ گوش داد و بر اعتقاد روز پیشش افزوده شد . این عمل چند روز تکرار گردید و برایش یقین شد که این شیخ از خودش فاضلتر است فردا که شاگردانش اجتماع کردند ، خطاب به آنها گفت: امروز می خواهم به شما بگویم که این شیخ که در آن گوشه مسجد نشسته است، برای تدریس از من شایسته تر است و خود من هم از او استفاده می کنم ، از این پس همه با هم پای درس او حاضر می شویم . از آن روز ، همه در جلسه درس آن شیخ ژولیده ، که کسی جز مرحوم شیخ مرتضی انصاری نبود ، شرکت نمودند و افتخار شاگردی آن استاد بزرگ فقه آل محمد نصیبشان شد @jawaher_kalam
آیت الله والد _مد ظله_ به حقیر امر فرمودند که دعاهای مأثوره را که مناسب است در سجده نماز خوانده‌ شود از کتب حدیثی استخراج کنم. این یادداشت کوتاه در امتثال امر معظم له نگارش یافت. اول ربیع الاول المولود ۱۴۳۵ سید محمد جواد شبیری پاره ای از دعاهای مأثور درسجود یکی از رسمهای شایع در میان مومنان دعا کردن در سجده آخر نماز، بویژه در نماز جماعت است. در این سجده، دعاهای چندی مرسوم است، از جمله: «یا ولی العافیة نسألک العافیة، عافیة الدنیا و الآخرة» «یا لطیف ارحم عبدک الضعیف» «یا من له الدنیا و الآخرة ارحم من لیس له الدنیا و الآخرة» هیچ یک از این دعاها مأثور نیست[۱]، نه در خصوص سجده و نه در جای دیگر. لذا پیشنهاد می‌شود به جای این دعاها در سجده، دعاهای وارد شده در احادیث، بویژه احادیث معتبر خوانده‌ شود. ما در اینجا دو دعا را که در خصوص سجده نماز واجب و در سجده به طور کلی وارد شده نقل می‌کنیم. دعای اول: با سند صحیح از زید شحام _ثقة_ عن ابی جعفر علیه‌السلام قال: ادع فی طلب الرزق فی المکتوبة و انت ساجد: «یا خیر المسؤولین و یا خیر المعطین ارزقنی و ارزق عیالی من فضلک فانک ذوالفضل العظیم.» گفتنی است که در چاپ دارالکتب الاسلامیه از کافی ج۲ ص۵۵۱ ح۴، این دعا با افزودن کلمه «الواسع» بعد از «من فضلک» نقل شده است. ولی در پنج نسخه خطی معتبر کافی[۲] و مصادر حدیثی و فقهی بسیار، این واژه ذکر نشده است[۳]. و نیز این دعا در مصباح المتهجد بدون این کلمه نقل شده است[۴]. به نظر می‌رسد که انس ذهنی برخی از ناسخان کافی با تعبیر «فضلک الواسع»[۵] سبب افزوده شدن سهوی این واژه شده است. بویژه با عنایت به این که در حدیث آغاز این باب کافی، که اندکی قبل از حدیث مورد بحث قرار گرفته دو بار این تعبیر تکرار شده است: «اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الحلال الطیب … الا سعة من فضلک الواسع[۶]». دعای دوم: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و العفو عند الحساب» این دعا را که به نقل راوندی در دعوات، امام کاظم علیه السلام آن را در سجده خود بسیار می خوانده اند[۷]. مرحوم کلینی درباب السجود و التسبیح و الدعاء فیه فی الفرائض والنوافل و مایقال بین السجدتین با سند صحیح از ابو جریر رواسی نقل کرده است. قال: سمعت ابا الحسن موس علیه السلام و هو یقول: … یرددها[۸]. در این باب کافی دعاهای چندی آورده شده که در سجده خوانده می شود. ———————— [۱] البته تعبیر «یا ولیّ العافیة» در منابعی همچون تهذیب ج۳، ص۷۲، ح۲۳۲ و ص۹۵، ح۲۵۷ وارد شده و نیز دعا برای عافیت دنیا و آخرة نیز در کتب حدیثی فراوان ذکر شده است. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء۲۳، مصباح المتهجد ص۶۳، اقبال ص۵۵۱. ولی تعبیر فوق در جایی یافت نشد. [۲] ر.ک. کافی، چاپ دارالحدیث، ج۴، ص۴۸۶، حاشیه ۱. [۳] وسائل ج۶، ص۳۷۲، ح۸۲۱۲ و ج۷، ص۱۲۱، ح۸۹۰۲ و وافی ج۹ ص ۱۶۰۸، ح۸۸۲۹ و حدائق ج۸، ص۲۹۹ و کشف الغطاء ج۳، ص ۲۰۷ (و مقایسه کنید با ص ۵۰۶)، مستند الشیعه ج۵، ص۲۹۳ و العروة الوثقی(المحشی) ج۲، ص۲۴۷ و منهاج الصالحین للسید الحکیم ج۲، ص۵۷۴ و منهاج الصالحین للسید الخوئی ج۱، ص۱۷۶ و وسیلة النجاة ج۱، ص۱۶۰ و تحریر الوسیلة ج۱، ص۱۷۶ و توضیح المسائل محشی ج۱، ص۵۹۱. [۴] مصباح المتهجد ص۱۹۹: یستحب ان یقول فی سجود الفرض لطلب الرزق: یا خیر المسؤولین … (به نقل از آن در مصباح کفعمی، ص۱۷۰) [۵] این تعبیر در دعاهای بسیاری دیده می‌شود. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء ۲۵، کافی ج۳، ص۴۷۴، ح۱. فقیه ج۲، ص۵۲۶ و ج۳، ص۴۱۶. مزار شیخ مفید، ص۱۳۱ و تهذیب ج۳، ص۳۱۲، ح۹۶۷ و ج۵، ص۲۷۷، ح۹۴۶ و ج۶، ص۶۹ و مصباح المتهجد ج۱، ص۹۰ و ۱۴۸ و ۱۵۰ و ۱۸۱ و ۲۰۷ و ۲۵۹ و ج۲، ص۵۹۵ و ۶۰۱ و ۷۰۶ و ۷۲۹ و … [۶] کافی ج۲، ص۵۵۰، ح۱. [۷] دعوات راوندی، ص۱۷۹، ونیز ر.ک. مصباح المتهجد، ج۲، ص۸۵۱ و مزار کبیر ص۴۱۳ و اقبال ج۱، ص۴۴. [۸] کافی ج۳، ص۳۲۳، ح۱۰ و نیز تهذیب ج۲، ص۳۰۰، ح۱۲۰۹. گفتنی است که در متن روایت کافی از خواندن دعا در سجده ذکری به میان نیامده است، ولی از عنوان باب کافی برمی‌آید که دعا را مربوط به حالت سجده دانسته‌اند. شاید در اصل مصدر حدیث قرینه‌ای بر این امر بوده و یا مرحوم کلینی به نقل دیگر حدیث مشابه نقل راوندی برخورده است که تصریح به سجده در آن شده باشد. نیز ر.ک. منتهی المطلب ج۵، ص۱۵۰. در بحار ج۸۶، ص۲۱۶، ح۳۱ آمده است: جامع بزنطی، نقلا من خط بعض الأفاضل عن جمیل عن الحسن بن زیاد، قال سمعت اباعبدالله علیه‌السلام یقول وهو ساجد: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و الراحة عند الحساب»، قال اسماعیل فی حدیثه: و الامن عند الحساب. در مـرآة العقول ۱۵: ۱۳۱ این حدیث را از خط شیخنا البهائی نقل کرده‌است که ظاهرا ایشان، مراد از بعض الافاضل است. https://mfeb.ir/home/zkrhadis16-3/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 💠 تفسیری متفاوت از 👤 🔻 امثال مرحوم آخوند و مرحوم نائینی قطع موضوعی طریقی و موضوعی وصفی را به این نحو تفسیر نموده اند که در قطع موضوعی وصفی یقین از آن جهت که یک صفت نفسانی است در موضوع اخذ شده است اما این مطلب صحیح به نظر نمی رسد. مقصود از صفت نفسانی مطلق صفت نفسانی نیست چرا که در این صورت هر صفت نفسانی مثل شک مثل حب و بغض یا هر صفت نفسانی دیگری را شامل می‌شود پس مقصود از صفت نفسانی صفت نفسانی خاص است اما این خصوصیت چیست چه خصوصیتی در قطع موضوعی وصفی این صفت نفسانی را از سایر صفات نفسانی متمایز می کند؟ آن خصوصیتی که در قطع وجود دارد و آن را یک صفت نفسانی خاص می‌کند کشف تام از متعلق است ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۹/۲۸ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2721&pid=9477#pid9477 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 معنای واژه سحت 👤 به نظر آقای سیستانی واژه «سحت» ظهور در حرمت ندارد. گاهی این کلمه در حرمت و گاهی در کراهت استعمال می‌گردد. بنابراین، تعیین هر یک از حرمت یا کراهت در مورد استعمال نیاز به قرینه دارد. مؤید فرمایش ایشان آن است که ابن اثیر در نهایه گفته است: «يرد فى الكلام على الحرام مرة و على المكروه أخرى، و يستدل عليه بالقرائن» به نظر ما این فرمایش صحیح نیست؛ زیرا خود ابن اثیر ابتدای توضیح معنای سحت گفته است:‌ «السُّحْتُ: الحرام الذى لا يحلّ كسبه، لأنه يَسْحَتُ البركة: أى يذهبها» لغویین دیگر نیز معنای سحت را حرام دانسته‌اند. خلیل در العین می‌گوید: ... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2701&pid=9433#pid9433 📚 درس خارج فقه _ 1401/9/23 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
سیزدهم دیماه یادآور عروج ملکوتی فقیهی ولایی، مرجعی سترگ، اسوه زهد و تقوی و فضیلت، دلسوخته و واله و شیدای حضرات معصومین (علیهم السلام) بویژه قطب عالم امکان حضرت بقیه الله الاعظم حجت بن الحسن المهدی (روحی و ارواح العالمین له الفداء) و دلداده سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج آقا علی صافی گلپایگانی (قدس الله نفسه الزکیه) میباشد در ایام شهادت جانسوز حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تحت توجهات و توسلات به کوثر معطی و ام ابیها (علیها سلام الله) یاد و خاطره آن بزرگ مرد را گرامی میداریم عاش سعیدا و مات سعیدا رحمت الله علیه و نورالله مرقده و حشره الله مع موالیه محمد و آل محمد علیهم السلام فی اعلی علیین @varesoon
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
🗓 ۱۲ دی، سالروز درگذشت فقیه مجاهد و معلم اخلاق آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی 📷 قابی ماندگار؛ آیت‌الله مجتبی تهرانی در کنار رهبر فرزانه انقلاب، در تشرف به زیارت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام؛ آیت الله خوشوقت، و آیات خرازی، امامی کاشانی و واعظ طبسی هم در این تصویر حضور دارند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 |امام‌خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در دنیا با حاج قاسم خیلی رفیق بودیم؛ ان‌شاءالله خدا کاری کند که در قیامت هم خیلی رفیق باشیم... •┈┈••✾••┈┈• "سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور" https://eitaa.com/joinchat/2197094580C4845346d92